Dankjewel! Fijn dat het bevalt. Ga vanavond ook afsluiten.Ethnic schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
Nou ik maak nu gebruik van simpel glasvezel. De monteur was echt snel en professioneel, beantwoordde ook netjes al mijn vragen. Samen met een kopje koffie was het lekker gezellig. Het is vlotjes en bij een 100/100 krijg ik 138/136. Bij odido had ik 1000/1000 dus mocht downloaden hiermee te lang duren naar mijn gevoel kan ik nog altijd verhogen naar 500 of 1000. Ben iig voor nu zeer tevreden!
https://imgur.com/a/cwKgNMz
[Afbeelding]
Wat had hij precies gedaan? modem vervangen en draadje overgezet?Ethnic schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
Nou ik maak nu gebruik van simpel glasvezel. De monteur was echt snel en professioneel, beantwoordde ook netjes al mijn vragen. Samen met een kopje koffie was het lekker gezellig. Het is vlotjes en bij een 100/100 krijg ik 138/136. Bij odido had ik 1000/1000 dus mocht downloaden hiermee te lang duren naar mijn gevoel kan ik nog altijd verhogen naar 500 of 1000. Ben iig voor nu zeer tevreden!
[Afbeelding]
Oude apparatuur van de provider altijd bewaren. Ze kunnen het terug vragen bij einde contract en bij storing vragen ze ook om hun apparatuur aan te sluiten zodat ze op afstand dingen kunnen uitlezen.SamSid schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:06:
[...]
Ik heb nu glas rechtstreeks in mijn router geplugd. De oude modem van Odido heb ik niet meer en de ONT of media converter is ook weg. Ik hoop dat de monteur een nieuwe plaatst.
Converter verandert naar een nieuwe. Het was een zwarte ONT box, nu is het wit.SamSid schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:10:
[...]
Wat had hij precies gedaan? modem vervangen en draadje overgezet?
Ik had de zyxel t54 van odido, nu heb ik de zyxel t56 van simpel. Op de ssid van de zyxel modem staat wel odido lol!.
[ Voor 3% gewijzigd door Ethnic op 11-09-2026 12:37 ]
Fijn, ga ik ook de overstap regelen.Ethnic schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
Hier ook over naar Simpel.
Letterlijk minder dan 5 minuten werk. Glas eruit. Kastje vervangen. Glas erin. Op zijn telefoon kon monteur software matig de verbinding omzetten. Klaar.
Niks geen aanpassingen op mijn Fortigate nodig.
Ging van Odido IP 87.209.3.a naar 87.209.1.b ... dus ....
Scheelt weer paar knaken de eerste 12 maanden
Letterlijk minder dan 5 minuten werk. Glas eruit. Kastje vervangen. Glas erin. Op zijn telefoon kon monteur software matig de verbinding omzetten. Klaar.
Niks geen aanpassingen op mijn Fortigate nodig.
Ging van Odido IP 87.209.3.a naar 87.209.1.b ... dus ....
Scheelt weer paar knaken de eerste 12 maanden
...
Update: 100/100 is toch te traag voor ons gebruik, dus ik vroeg aan simpel of ze het konden verhogen naar 500/500. Dat hebben ze gelijk gedaan en ik krijg nu ongeveer 546/535.
https://imgur.com/a/wlLHa5F
[ Voor 6% gewijzigd door Ethnic op 11-09-2026 16:17 ]
Niks ten nadele van het werk zelf, dat was gewoon professioneel en was binnen 10 minuten geregeld.
Alleen wat minder dat de afspraak tussen 12:00 en 16:00 stond, de monteur pas om 16:20 over de vloer kon komen, en ik ondertussen niet op de hoogte wordt gesteld van een vertraging..
Ja, een gemiste omroep van een verborgen nummer ergens na 3. Welke dus niet terug gebeld kan worden en waar ik er tegenwoordig dankzij Odido zo veel van krijg en sowieso dus negeer..
* D4NG3R had mooi boodschappen kunnen doen. Of nog een stap verder; geen vrij hoeven te nemen.
Ach ja, inmiddels ook alles weer naar eigen hand ingesteld.
Alleen wat minder dat de afspraak tussen 12:00 en 16:00 stond, de monteur pas om 16:20 over de vloer kon komen, en ik ondertussen niet op de hoogte wordt gesteld van een vertraging..
Ja, een gemiste omroep van een verborgen nummer ergens na 3. Welke dus niet terug gebeld kan worden en waar ik er tegenwoordig dankzij Odido zo veel van krijg en sowieso dus negeer..
* D4NG3R had mooi boodschappen kunnen doen. Of nog een stap verder; geen vrij hoeven te nemen.
Ach ja, inmiddels ook alles weer naar eigen hand ingesteld.
[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2026 17:44 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ook ik ben over. Ik merk vooral draadloos een verschil in snelheid. Ik kwam van de T50 en heb nu de T-56. Voor de rest is je (fabrieks)SSID iets van Odido-[random-text-here]. Ik heb voor de wissel wat traceroutes gedaan. In de resultaten zit geen verschil en heeft daarom geen nut om te posten. Het opmerkelijke was dat er na de vervanging direct bericht kwam vanuit Odido dat de oude apparatuur afgevoerd mag worden bij een daarvoor geschikt punt in de buurt.
Ik ben vandaag (11-9) overgegaan. Ging heel soepel (5 min voor aanvang ontving ik een SMS) en monteur was zo weer weg (met +- 15 min). De monteur moest het natuurlijk opleveren op de Zyxel T-56. Voor mij was het een kwestie UTP uit Zyxel halen omprikken naar WAN1 van UDP en op de WAN1 Vlan 300/ DHCP instellen en gaan! Monteur gaf mij deze tip ook al.
Ik ben van Delta 250/250 overgestapt op simpel 1GB/1GB.
Ik zit in gebied waar Simpel levert over Delta netwerk. Ik was verbaast dat ik weer een Delta Nokia XS-010X-R ONT werd opgehangen (die hing er ook, maar dan van mij zelf). Monteur had het over dat dit een nieuwe type was. heb nu een reserve ONT mocht die defect gaan, dan is het kwestie van mijn eigen Nokia ONT registeren en kan weer verder.
Onderstaande foto van de nieuwe Delta ONT van Simpel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DGcKab5m9yK3kDUFT1Hvkdx7.jpg?f=user_large)
UPDATE 12-09: Vandaag van DELTA van een box per bpost gekregen om de oude apparatuur in retour te kunnen sturen. Echt heel netjes, maar had van mij niet gehoeven.
Ik had trouwens van DELTA tot aan moment van omzetten internet en TV, dus de overgang van DELTA naar Simpel ging heel soepel (nog nooit zo prettige ervaring gehad). Van Caiway naar DELTA was ik twee jaar terug zelf de gehele dag druk mee.
Ik ben van Delta 250/250 overgestapt op simpel 1GB/1GB.
Ik zit in gebied waar Simpel levert over Delta netwerk. Ik was verbaast dat ik weer een Delta Nokia XS-010X-R ONT werd opgehangen (die hing er ook, maar dan van mij zelf). Monteur had het over dat dit een nieuwe type was. heb nu een reserve ONT mocht die defect gaan, dan is het kwestie van mijn eigen Nokia ONT registeren en kan weer verder.
Onderstaande foto van de nieuwe Delta ONT van Simpel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DGcKab5m9yK3kDUFT1Hvkdx7.jpg?f=user_large)
UPDATE 12-09: Vandaag van DELTA van een box per bpost gekregen om de oude apparatuur in retour te kunnen sturen. Echt heel netjes, maar had van mij niet gehoeven.
Ik had trouwens van DELTA tot aan moment van omzetten internet en TV, dus de overgang van DELTA naar Simpel ging heel soepel (nog nooit zo prettige ervaring gehad). Van Caiway naar DELTA was ik twee jaar terug zelf de gehele dag druk mee.
[ Voor 32% gewijzigd door Vjenne-ICT op 13-09-2026 01:02 ]
Ben vanavond ook naar Simpel gegaan.
De monteur heeft niks vervangen. Alleen het sn van de ont gescand welke vervolgens herstartte. 5min Later deed alles het weer. De T56 die ik al had is dus ook niet vervangen. Vielme wel op dat de monteur een nieuwe ont en een tweedehands T56 bij zich had.
De monteur heeft niks vervangen. Alleen het sn van de ont gescand welke vervolgens herstartte. 5min Later deed alles het weer. De T56 die ik al had is dus ook niet vervangen. Vielme wel op dat de monteur een nieuwe ont en een tweedehands T56 bij zich had.
De monteur heeft u dus waarschijnlijk wel degelijk op de hoogte willen houden. Ik werd ook gebeld omdat hij niet aan kon bellen (voordeurbel eergisteren gestolen). Ze hebben geen werktelefoon en bellen met hun eigen nummer. Om te voorkomen dat ze gebeld worden bij een storing in de toekomst (waar ze toch niks aan kunnen/mogen doen) bellen ze met een verborgen nummer.D4NG3R schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:17:
Ja, een gemiste omroep van een verborgen nummer ergens na 3. Welke dus niet terug gebeld kan worden en waar ik er tegenwoordig dankzij Odido zo veel van krijg en dus negeer..
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Welke provider had je hiervoor? Omdat je internet er al de hele dag uit ligt?Ethnic schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:31:
Mijn simpel glasvezel zou vanavond aangesloten worden. Monteur van guidion heeft gebeld en ze hebben gevraagd of ze nu al langs mogen komen. Ik heb het geaccepteerd 😄. Kom maar op, want heb sinds vanochtend thuis geen internet meer.
Ik zal later updaten hoe ik hun internet ervaar.
Je had hiervoor dus Odido, willen zij het oude spul niet terug?The Dolf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:21:
Ben vanavond ook naar Simpel gegaan.
Gezien het netwerk ook nog steeds exact dat van Odido is... vermoed ik dat Simpel hier puur reseller van odido is... je krijgt een odido modem, op odido IP-space, dus vast ook geen IPv6.
Als je odido had, en overstapt zie je dus effectief geen verschil, behalve in de prijs/korting.
Als je odido had, en overstapt zie je dus effectief geen verschil, behalve in de prijs/korting.
Het is een dochtermerk van Odido. Dus idd geen enkel verschil met Odido muv de prijs en misschien helpdesk.sigio schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:09:
Gezien het netwerk ook nog steeds exact dat van Odido is... vermoed ik dat Simpel hier puur reseller van odido is... je krijgt een odido modem, op odido IP-space, dus vast ook geen IPv6.
Gezocht!
Router
Net ingelogt bij Odido en mijn opzegging is in behandeling sinds 15-08. Ik heb dus nog geen verzoek gekregen. Mijn klantvoordeel bij Ben was wel binnen enkele minuten vervallen.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:07:
[...]
Je had hiervoor dus Odido, willen zij het oude spul niet terug?
Ik heb via DM contact met een medetweaker en zijn T54 moet zelfs retour. Volgens de monteur moet ik de router retour sturen. Maakt niet uit welke als het maar een T56 is.
Gezocht!
Router
Als ik het goed onthouden heb is vandaag de laatste dag van de 1,- introductie korting.
Helaas gaat de overstap service datum op dit moment t/m 8-1-26 en mijn huidig abo stopt pas op 19-2-26.
Gokje nemen en wachten op de BlackFriday aanbieding of maar afsluiten vraag ik me nu af.
Gebruik liever wel de overstapservice i.p.v. zelf opzeggen.
Helaas gaat de overstap service datum op dit moment t/m 8-1-26 en mijn huidig abo stopt pas op 19-2-26.
Gokje nemen en wachten op de BlackFriday aanbieding of maar afsluiten vraag ik me nu af.
Ben toch ook maar op dit aanbod ingegaan. Zit nog bij Odido, waar het contract al een tijdje doorliep a 36,08 euro per maand (100mbit, een ronde inflatiecorrectie overheen gegaan). Feitelijk dus een halvering van de prijs de komende twee jaar: gemiddeld 18 euro p/m voor 100/100 gedurende de 24 maanden Simpel.
Ik heb nooit een Mijn Odido-account aangemaakt (helaas toch onderdeel van het datalek) om de status te controleren, maar ontving meteen een sms'je en mail met bevestiging van de overstap naar Simpel.
Van Simpel heb ik een mail waarin dan weer staat: "Omdat je nu gebruikmaakt van onze overstapservice, zorgen wij ervoor dat je abonnement bij TFAS stopt." In die mail staat ook: "Op dit moment is er nog geen datum bekend. We laten het weten zodra er een datum is. Dan kun je daarna zelf een afspraak inplannen voor de installatie."
Daar klopt dus iets niet helemaal, maar ik ga ervan uit dat ik binnenkort toch de mail krijg om de afspraak met de monteur te plannen.
Ik heb nooit een Mijn Odido-account aangemaakt (helaas toch onderdeel van het datalek) om de status te controleren, maar ontving meteen een sms'je en mail met bevestiging van de overstap naar Simpel.
Van Simpel heb ik een mail waarin dan weer staat: "Omdat je nu gebruikmaakt van onze overstapservice, zorgen wij ervoor dat je abonnement bij TFAS stopt." In die mail staat ook: "Op dit moment is er nog geen datum bekend. We laten het weten zodra er een datum is. Dan kun je daarna zelf een afspraak inplannen voor de installatie."
Daar klopt dus iets niet helemaal, maar ik ga ervan uit dat ik binnenkort toch de mail krijg om de afspraak met de monteur te plannen.
I've got a feeling...
Hier wordt hij ergens deze week overgezet. Van Odido naar Simpel dus. Klinkt alsof het allemaal zeer weinig zal voorstellen. Eerste wissel van provider sinds ik mijn eigen apparatuur heb aangeschaft, had eigenlijk al eerder willen wisselen maar op mijn postcode lieten de rest van de glasvezel aanbieders nogal lang op zich wachten.
Maar goed, blij dat ik niet op het flut aanbod van Odido ben ingegaan een paar maanden terug (15EU korting voor 3 maanden bij verlenging van een 1 jarig abbo).
En dan nog even over van Odido TV naar NLZiet. 2 weken gratis, 2 maanden zomer korting, en dan hopelijk een Black Friday deal voor een jaar.
Maar goed, blij dat ik niet op het flut aanbod van Odido ben ingegaan een paar maanden terug (15EU korting voor 3 maanden bij verlenging van een 1 jarig abbo).
En dan nog even over van Odido TV naar NLZiet. 2 weken gratis, 2 maanden zomer korting, en dan hopelijk een Black Friday deal voor een jaar.
Bedankt voor het delen. In heb nu 200/200 Youfone en ik had daarvoor 1Gbit, maar 500 is ook voldoende voor mij, gaat ruim over de 500 dus dat is netjes. Bij mij gaat het abbonement pas 4 maart in.Ethnic schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:40:
Update: 100/100 is toch te traag voor ons gebruik, dus ik vroeg aan simpel of ze het konden verhogen naar 500/500. Dat hebben ze gelijk gedaan en ik krijg nu ongeveer 546/535.
T54 en T56 zijn beide nog actueel, T54 voor DSL klanten en T56 voor nieuwe glasvezel klanten.The Dolf schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 01:44:
[...]
Net ingelogt bij Odido en mijn opzegging is in behandeling sinds 15-08. Ik heb dus nog geen verzoek gekregen. Mijn klantvoordeel bij Ben was wel binnen enkele minuten vervallen.
Ik heb via DM contact met een medetweaker en zijn T54 moet zelfs retour. Volgens de monteur moet ik de router retour sturen. Maakt niet uit welke als het maar een T56 is.
Als Odido blijft aangeven opzegging in behandeling dan zou ik er vanuit gaan dat het komt omdat dezelfde ONT en router nog in gebruik is. En de systemen dus niet automatisch doorlopen.
Maar je hebt wel een nieuwe ONT en router gekregen? Ze zijn alleen niet aangesloten, in plaats daarvan is het oude blijven hangen.
Op de valreep nog de korting mee kunnen pakken. ODF heeft deze week eindelijk glasvezel afgemonteerd in de meterkast en ik zat al een paar dagen de postcode check toe doen.
Vandaag, op de laatste dag, een groen vinkje.
Mag ik vragen waarom je van YouFone naar Simpel gaat? Kwaliteit van internet of TV wat niet bevalt?Zenix schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:32:
[...]
Bedankt voor het delen. In heb nu 200/200 Youfone en ik had daarvoor 1Gbit, maar 500 is ook voldoende voor mij, gaat ruim over de 500 dus dat is netjes. Bij mij gaat het abbonement pas 4 maart in.
Dat klopt, en is deels ook begrijpelijk. Maar het is nogal onhandig als er slechts in 1 richting communicatie plaats kan vinden. Op het moment dat ik gebeld werd zat ik namelijk op de pot.The Dolf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:21:
De monteur heeft u dus waarschijnlijk wel degelijk op de hoogte willen houden. Ik werd ook gebeld omdat hij niet aan kon bellen (voordeurbel eergisteren gestolen). Ze hebben geen werktelefoon en bellen met hun eigen nummer. Om te voorkomen dat ze gebeld worden bij een storing in de toekomst (waar ze toch niks aan kunnen/mogen doen) bellen ze met een verborgen nummer.
Ze SMS'en als de monteur onderweg is, maak daar dan ook gebruik van om aan te geven dat de monteur verwacht wat later te zijn. Nu heb ik enkel een gemiste oproep van een onbekend nummer. Probeer je Guidion te bereiken was de wachttijd meer dan 40 minuten, en via whatsapp is het al helemaal feest:
/f/image/35ZdyBeUtwqCZHURiZrcFrfC.png?f=fotoalbum_large)
Apart, de R is inderdaad de nieuwere versie van de eerder uitgeleverde XS-010X-Q, maar er is niet een 'nieuwer' type R.Vjenne-ICT schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:17:
[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2026 17:26 ]
Prijs. Ik gebruik alleen internet. Ik heb eerder Odido gehad en ook Solcon.Soundwork schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:26:
[...]
Mag ik vragen waarom je van YouFone naar Simpel gaat? Kwaliteit van internet of TV wat niet bevalt?
Aanbieding is t/m 13 september. Morgen maar even kijken of ik van Ziggo afwil
Je kan de overstap service op een een later moment toevoegen in je Simpel account.hjs schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:11:
Als ik het goed onthouden heb is vandaag de laatste dag van de 1,- introductie korting.
Abbonement als startdatum 19-2 opgeven.
[ Voor 4% gewijzigd door remco111 op 12-09-2026 22:17 ]
Geen nieuwe ONT, wel een router gekregen. Niet aangeslotenbjusterbaarlik schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:24:
[...]
Maar je hebt wel een nieuwe ONT en router gekregen? Ze zijn alleen niet aangesloten, in plaats daarvan is het oude blijven hangen.
Er hangt een Huawei ONT.
[ Voor 4% gewijzigd door The Dolf op 12-09-2026 22:37 ]
Gezocht!
Router
Wat zijn redenen om bij Ziggo te blijven?Theswitch schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:10:
Ik stap over, Diamant klant zijn levert mij niks op, nieuwe klanten krijgen meer!
Mijn ouders hebben al 26 jaar Ziggo. De hoofdreden om te blijven is het emailadres. Zeg je op dan ben je die kwijt.ikweethetbeter schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:40:
[...]
Wat zijn redenen om bij Ziggo te blijven?
Daar is volgens mij een keer een rechtzaak over geweest met als resultaat dat je na opzegging nog zes maanden toegang hebt. Lijkt voldoende tijd maar dat valt vies tegen. Veelgebruikte en recent aangemaakte accounts zet je 'snel' over op een nieuw mailadres.
Moest een paar maanden geleden paypal gebruiken voor een betaling. Dat account was ik dus vergeten over te zetten naar mijn domein. Gelukkig heb ik mijn @ home adres nog dankzij mijn ouders. Stond nog een paar honderd dollar op. Ben er ook achter gekomen dat er jaarlijks een fee ingehouden wordt vanwege inactiviteit.
Gezocht!
Router
Ok, toch maar aangevraagd dan. We gaan het zien.remco111 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:09:
[...]
Je kan de overstap service op een een later moment toevoegen in je Simpel account.
Abbonement als startdatum 19-2 opgeven.
Je hebt het over ‘mijn domein’ , heb je een echt eigen domein of bedoel je een provider domein?The Dolf schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:13:
[...]
Mijn ouders hebben al 26 jaar Ziggo. De hoofdreden om te blijven is het emailadres. Zeg je op dan ben je die kwijt.
Daar is volgens mij een keer een rechtzaak over geweest met als resultaat dat je na opzegging nog zes maanden toegang hebt. Lijkt voldoende tijd maar dat valt vies tegen. Veelgebruikte en recent aangemaakte accounts zet je 'snel' over op een nieuw mailadres.
Moest een paar maanden geleden paypal gebruiken voor een betaling. Dat account was ik dus vergeten over te zetten naar mijn domein. Gelukkig heb ik mijn @ home adres nog dankzij mijn ouders. Stond nog een paar honderd dollar op. Ben er ook achter gekomen dat er jaarlijks een fee ingehouden wordt vanwege inactiviteit.
Bij geen eigen domein; Dan creëer je een (familie) domein en zet via een hosting provider ( bv bhosted ) een mail server op ( zij doen dat, jij doet weinig tot niets ). Heb je de rest van je leven eigen email adressen voor de hele familie.
Zoiets zal op ieder OS zijn maar op de MAC heb je een sleutel hanger en in Safari browser waar al je wachtwoorden incl domeinen staan, loop die af en pas dat iedere dag wat aan. Gaat snel hoor. Kan je gelijk een opruim actie houden.
Prijs? Heb je het dan over de glasvezel Youfone prijs t.o.v Simpel glas?Zenix schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:51:
[...]
Prijs. Ik gebruik alleen internet. Ik heb eerder Odido gehad en ook Solcon.
Ik heb DSL weer een jaartje verlengd bij Youfone. Eerste 6 mnd 16,25 en daarna 32,50. Ik kan Simpel nemen of Odido voor glas maar het is mij toch te gortig...en ik ben al jaren tevreden over Youfone.
@wadwandelaar
Ik zou het niet willen, maar als jij tevreden bent, dan heb je goed gekozen!
400 Mbps kabel is bij ons het minimum, 100 is soms te weinig. Maar 25 Mbps upload is ruim voldoende voor oa thuiswerken.
Ik zou het niet willen, maar als jij tevreden bent, dan heb je goed gekozen!
400 Mbps kabel is bij ons het minimum, 100 is soms te weinig. Maar 25 Mbps upload is ruim voldoende voor oa thuiswerken.
Ik heb nog een @Home adres, maar heb al mijn diensten en abonnementen jaren geleden al omgezet naar Gmail. Ik kan qua mail weg.The Dolf schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:13:
Mijn ouders hebben al 26 jaar Ziggo. De hoofdreden om te blijven is het emailadres. Zeg je op dan ben je die kwijt.
Oeps, 18-11 doorgegeven als overstapdatum ipv 18-12. Klantenservice vandaag niet bereikbaar.
Wat is wijsheid: annuleren en vandaag opnieuw afsluiten op laatste actie dag òf morgen klantenservice bellen en datum laten aanpassen?
Wat is wijsheid: annuleren en vandaag opnieuw afsluiten op laatste actie dag òf morgen klantenservice bellen en datum laten aanpassen?
Gewoon bellen. Lijkt me stug dat ze dat niet willen/kunnen aanpassen voor je. Anders staan er weer een paar voor je, en zijn net de modems opElias2020 schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:13:
Oeps, 18-11 doorgegeven als overstapdatum ipv 18-12. Klantenservice vandaag niet bereikbaar.
Ja, alleen glasvezel inderdaad. Ik heb geen koper hier, alleen kabel en glasvezel, nieuwbouw.wadwandelaar schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:25:
[...]
Prijs? Heb je het dan over de glasvezel Youfone prijs t.o.v Simpel glas?
Ik heb DSL weer een jaartje verlengd bij Youfone. Eerste 6 mnd 16,25 en daarna 32,50. Ik kan Simpel nemen of Odido voor glas maar het is mij toch te gortig...en ik ben al jaren tevreden over Youfone.
Dit geld voor veel mensen tegenwoordig, koper gaat toch verdwijnen.
hier op dit moment odido 400/400 voor ongeveer 36eu, maar wij gaan eind december verhuizen. denk dat ik odido opzeg en zo simpel afsluit met 500/500 voor gemiddeld 20 eu over 2 jaar? zal wel hetzelfde netwerk zijn als ik het zo lees allemaal
NS FC: SW 2742 0448 8213
Waar je even op moet letten is de leverbaarheid op beide locaties. Odido levert zelf wel op netwerken waar alleen KPN apparatuur staat. Simpel doet dat (in ieder geval voor de aanbieding) niet. Ik zou dus even kijken of beide postcodes bij Simpel kunnen.Musta schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:21:
hier op dit moment odido 400/400 voor ongeveer 36eu, maar wij gaan eind december verhuizen. denk dat ik odido opzeg en zo simpel afsluit met 500/500 voor gemiddeld 20 eu over 2 jaar? zal wel hetzelfde netwerk zijn als ik het zo lees allemaal
Wij hebben in de nieuwe woning odf en kpn als glasvezelprovider zag ik, dus dat moet geen probleem zijn dan denk ik? op de site van simpel is die in iedwer geval leverbaar op mijn postcode zie ikwvanommen schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:43:
[...]
Waar je even op moet letten is de leverbaarheid op beide locaties. Odido levert zelf wel op netwerken waar alleen KPN apparatuur staat. Simpel doet dat (in ieder geval voor de aanbieding) niet. Ik zou dus even kijken of beide postcodes bij Simpel kunnen.
NS FC: SW 2742 0448 8213
ODF moet kunnen, dus dan zie ik inderdaad geen issues, het is verder gewoon internet only van Odido.Musta schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:32:
[...]
Wij hebben in de nieuwe woning odf en kpn als glasvezelprovider zag ik, dus dat moet geen probleem zijn dan denk ik? op de site van simpel is die in iedwer geval leverbaar op mijn postcode zie ik
Ik weet niet hoe actief Ziggo daar mee is.. Zelf al 3 jaar weg bij Ziggo.. En de @home en @ziggo mail adressen werken nog steeds..The Dolf schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:13:
[...]
Daar is volgens mij een keer een rechtzaak over geweest met als resultaat dat je na opzegging nog zes maanden toegang hebt.
Bij mijn ouders hetzelfde daar werken de mail adressen ook nog steeds.
We zijn overgestapt. We kijken vaak Eurosport. Dus met Simpel moeten we dus hbo max + sport hebben (10/11 euro per maand).ikweethetbeter schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:40:
[...]
Wat zijn redenen om bij Ziggo te blijven?
Ik stap over, Diamant klant zijn levert mij niks op, nieuwe klanten krijgen meer!
Ik dacht dat Simpel ook tv had zoals Odido dat ook heeft. Vergelijkbaar met Hollandsnieuwe tv, wat ongeveer Ziggo Go tv is...Theswitch schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:55:
[...]
We zijn overgestapt. We kijken vaak Eurosport. Dus met Simpel moeten we dus hbo max + sport hebben (10/11 euro per maand).
Maar goed, ik ga overstappen van Ziggo internet met tv naar Simpel alleen internet en NL Ziet voor tv. Ik ben geen fan van de Odido tv app. Maar dat is bij nader inzien helemaal niet relevant...
Op de valreep toch maar gedaan… betaal al jaren 50 euro p/m bij Freedom, ik ben een dief van eigen portemonnee op deze manier…
24 maanden Freedom: 1200 euro
24 maanden simpel: 492 euro…
24 maanden Freedom: 1200 euro
24 maanden simpel: 492 euro…
Ik heb gisteren ook nog op de 'valreep' Simpel afgesloten. Maar precies zoals ik had verwacht, is de actie verlengd tm 27 september.
GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD
En zo zullen er acties blijven komen. Zo gaat het met Simpel telefonie ook al jaren.. Of heel even geduld hebben.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Gisteren keurig een afspraakherinnering gekregen van Guidion dat ze morgen middag komen.
En dat de monteur een sms-je stuurt voordat hij zover is.
Keurig dus.
Vannacht de vijfde mail dat de afspraak verzet is. Vijf keer dezelfde dag als oorspronkelijk afgesproken.
Er gaat iets niet helemaal goed met hun planning programma denk ik.
En dat de monteur een sms-je stuurt voordat hij zover is.
Keurig dus.
Vannacht de vijfde mail dat de afspraak verzet is. Vijf keer dezelfde dag als oorspronkelijk afgesproken.
Ik had vandaag een afspraak voor de installatie. Tussen 12:00 en 16:00 uur zou de monteur komen. Om 10:00 uur ging de telefoon (Anoniem) gezien de andere reacties wist ik dat dit telefoontje wellicht de monteur kon zijn, en inderdaad dat was zo. Of hij over 5 minuten al langs mocht komen, ik zat op mijn hotspot thuis te werken dus sneller internet was sowieso welkom na een weekendje grotendeels offline te zijn.
De monteur installeerde de Delta ONT en vervolgens het modem dat inderdaad een SSID heeft van Odido, na het aansluiten en update had ik slechts 100/100 qua snelheid terwijl ik voor 1000 een abonnement had afgesloten. De monteur verzekerde me dat het max 15 minuten zou duren voordat de afgenomen snelheid daadwerkelijk doorkomt en dat was gelukkig ook zo.
Daarna snel het meegeleverde modem losgekoppeld, op mijn unifi DHCP ingeschakeld en VLAN 300 ingesteld, na 2 minuten had ik via mijn eigen modem super snel internet via Simpel.
Tot nu toe dus erg tevreden over de communicatie, monteur en de snelheid.
De monteur installeerde de Delta ONT en vervolgens het modem dat inderdaad een SSID heeft van Odido, na het aansluiten en update had ik slechts 100/100 qua snelheid terwijl ik voor 1000 een abonnement had afgesloten. De monteur verzekerde me dat het max 15 minuten zou duren voordat de afgenomen snelheid daadwerkelijk doorkomt en dat was gelukkig ook zo.
Daarna snel het meegeleverde modem losgekoppeld, op mijn unifi DHCP ingeschakeld en VLAN 300 ingesteld, na 2 minuten had ik via mijn eigen modem super snel internet via Simpel.
Mag ik vragen wat voor unifi het is? En gewoon die twee dingen doen na oversluiten UTP kabel?wesleyroy12 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:58:
Ik had vandaag een afspraak voor de installatie. Tussen 12:00 en 16:00 uur zou de monteur komen. Om 10:00 uur ging de telefoon (Anoniem) gezien de andere reacties wist ik dat dit telefoontje wellicht de monteur kon zijn, en inderdaad dat was zo. Of hij over 5 minuten al langs mocht komen, ik zat op mijn hotspot thuis te werken dus sneller internet was sowieso welkom na een weekendje grotendeels offline te zijn.
Had de oude provider te snel de verbinding buiten dienst gezet of had je geen overstap service genomen?wesleyroy12 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:58:
ODF biedt het sinds een of twee weken terug aan. Tot nu toe kon het alleen via de glasvezel van Delta.gebruikershaes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:09:
[...]
Ja dat lijkt niet zo te zijn. Bij mijn ouders ligt de kabel opgerold voor de deur. Daar kan ik wel bestellen. Bij mij is glasvezel in gebruik via Odido en bij mij is het niet beschikbaar. Ik woon ongeveer 15km bij mijn ouders vandaan.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Wat is ODF?Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:09:
[...]
ODF biedt het sinds een of twee weken terug aan. Tot nu toe kon het alleen via de glasvezel van Delta.
Heb nogmaals postcode check gedaan op mijn adres:
@gebruikershaes Zie oa dit nieuwsbericht: Simpel biedt 1,5 miljoen huishoudens glasvezel via Open Dutch Fiber
Ik heb een Unifi Dream Machine SE. Klopt inderdaad VLAN 300 en DHCP instellen bij de internet settings en het is geregeld.SamSid schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:15:
[...]
Mag ik vragen wat voor unifi het is? En gewoon die twee dingen doen na oversluiten UTP kabel?
Ik had geen overstap service genomen, ik hou graag alles in eigen hand.R2L schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:47:
[...]
Had de oude provider te snel de verbinding buiten dienst gezet of had je geen overstap service genomen?
Vorige week toevallig gebeld door een callcenter dame van KPN die mij een erg slecht aanbod deed om te verlengen. Ik mompel nog iets als "ik wil ook wel een ps5!", maar nee 5 euro.....ofzo....ik heb haar nog wel even bedankt voor het inzicht, dat vertrekken meer oplevert dan blijven.
Ofwel ik ben ook overgestapt
Simpel!
Ik heb alleen de cashback verkloot denk ik, iets met cookies van 3'en stond niet aan.
Ofwel ik ben ook overgestapt
Ik heb alleen de cashback verkloot denk ik, iets met cookies van 3'en stond niet aan.
Zit je op het KPN netwerk dan? Daar is Simpel vooralsnog niet beschikbaargebruikershaes schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:05:
[...]
Wat is ODF?
Heb nogmaals postcode check gedaan op mijn adres:
[Afbeelding]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Ik begrijp dit ook niet helemaal, als ik mijn adres check op https://opendutchfiber.nl/nl/glasvezel-check dan kijg ik ook een nee. Want ik zit op KPN. Maar ik heb het zojuist toch afgesloten? En zelfs al accoord van KPN?Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:24:
[...]
Zit je op het KPN netwerk dan? Daar is Simpel vooralsnog niet beschikbaar
Ik begrijp het ook niet. Hier ook bericht: "Helaas! Glasvezel van Open Dutch Fiber is (nog) niet beschikbaar op jouw adres. Klik hier om de mogelijkheden via onze partner Odido te bekijken."ppeterr schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:28:
[...]
Ik begrijp dit ook niet helemaal, als ik mijn adres check op https://opendutchfiber.nl/nl/glasvezel-check dan kijg ik ook een nee. Want ik zit op KPN. Maar ik heb het zojuist toch afgesloten? En zelfs al accoord van KPN?
Terwijl ik afgelopen week al ben aangesloten op Simpel.
Vanochtend 3x de klantenservice moeten bellen om van startdatum te veranderen. Uiteindelijk is dat gelukt door de afspraak met de monteur gewoon een maand naar achter te schuiven. In m’n profiel staat bij ingang contract nog de oude datum, maar bij aansluitdatum de nieuwe. De medewerker vertelde dat je contract pas ingaat als je aangesloten bent, dus hopelijk gaat dat goed. Ik maak gebruik van de overstapservice dus KPN moest niet opnieuw ingelicht worden dat de datum gewijzigd is.
Was benieuwd of iemand een soortgelijke ervaring heeft waarbij dit goed is gegaan.
Was benieuwd of iemand een soortgelijke ervaring heeft waarbij dit goed is gegaan.
@DR!5EQ @gebruikershaes
@Sjakie0101 Je eerdere bericht strooit wat verwarring. Het is inderdaad vanaf dag 1 mogelijk om in het Delta gebied over te gaan op Simpel, maar ook daar waar Odido zelf hardware in de wijkcentrale heeft hangen*.
Daar is nu net ook (officieel) het ODF netwerk bij gekomen, al hoor ik van wat mensen dat het al een week of 2-3 kon.
* nieuws: Simpel begint met aanbieden van vast internet via glasvezel - update En op die plekken betaal je ook een euro of €7 minder per maand. Ik heb overigens geen idee of je via het netwerk van ODF ook een meerprijs betaald net zoals bij Delta.
@Sjakie0101 Je eerdere bericht strooit wat verwarring. Het is inderdaad vanaf dag 1 mogelijk om in het Delta gebied over te gaan op Simpel, maar ook daar waar Odido zelf hardware in de wijkcentrale heeft hangen*.
Daar is nu net ook (officieel) het ODF netwerk bij gekomen, al hoor ik van wat mensen dat het al een week of 2-3 kon.
* nieuws: Simpel begint met aanbieden van vast internet via glasvezel - update En op die plekken betaal je ook een euro of €7 minder per maand. Ik heb overigens geen idee of je via het netwerk van ODF ook een meerprijs betaald net zoals bij Delta.
[ Voor 56% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2026 16:19 ]
De Guidion monteur is hier ook 20 minuutjes nog wel bezig geweest. (Heeft meer te maken met mijn gebrek aan kabelmanagment dan aan zijn kunnen)
En volgens mij kon ik de experiabox 12 van KPN niet in bridge modus zetten dus ben nog eventjes bezig geweest om mijn Deco M5 setje en andere selfhosted software weer in de lucht te krijgen. Maar alles lijkt goed te werken.
Maja dat ga ik in de praktijk toch niet halen want mijn M5's hebben geen ethernet backhaul. Dat was ook de reden dat ik nooit eerder van mijn 100/30 vdsl lijn afgestapt ben. Want daar betaalde ik tot de laatste inflatiecorrectie minder dan 40 euro voor.
En volgens mij kon ik de experiabox 12 van KPN niet in bridge modus zetten dus ben nog eventjes bezig geweest om mijn Deco M5 setje en andere selfhosted software weer in de lucht te krijgen. Maar alles lijkt goed te werken.
Maja dat ga ik in de praktijk toch niet halen want mijn M5's hebben geen ethernet backhaul. Dat was ook de reden dat ik nooit eerder van mijn 100/30 vdsl lijn afgestapt ben. Want daar betaalde ik tot de laatste inflatiecorrectie minder dan 40 euro voor.
Bestelling annuleren. Dagje wachten en opnieuw bestelling doen. Op CashbackXL staat netjes uitgelegd hoe je je cookies (tijdelijk) kan instellen. Ik had hetzelfde en als het goed is nu wel de cashback (en 3 cent lichter).ppeterr schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:12:
Ja klopt KPN idd, maar mijn ouders ook op KPN. Daar is het wel beschikbaar.Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:24:
[...]
Enige wat ik weet is dat hun glas veel later is aangelegd. Tussen 2021-2023. Ons glas ligt hier al sinds 2015.
Waarom moet je de modem in bridge mode zetten? kan je de UTP niet rechtstreeks in je modem steken?Turralyon schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:22:
De Guidion monteur is hier ook 20 minuutjes nog wel bezig geweest. (Heeft meer te maken met mijn gebrek aan kabelmanagment dan aan zijn kunnen)
[Afbeelding]
Alle Deco M5's hebben dat, of bedoel je dat alleen de hoofd deco via UTP hebt aangesloten?Turralyon schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:22:
Maja dat ga ik in de praktijk toch niet halen want mijn M5's hebben geen ethernet backhaul.
KPN legt sinds 2021 P2MP XGS-PON Netwerken aan incl glaspoort , over dit netwerk levert simpel dus niet omdat simpel (odido) geen eigen apparatuur heeft en kan plaatsen en alles in moet kopen via KPN WBA wat duurder is.gebruikershaes schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:42:
[...]
Ja klopt KPN idd, maar mijn ouders ook op KPN. Daar is het wel beschikbaar.
Enige wat ik weet is dat hun glas veel later is aangelegd. Tussen 2021-2023. Ons glas ligt hier al sinds 2015.
Linkje met uitleg over P2MP (Point to Multipoint)
[ Voor 13% gewijzigd door chris-drielsma op 14-09-2026 17:43 ]
Kan iemand vertellen welke ddns service providers er in de geleverde zyxell geconfigureerd kunnen worden?
Zobat schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:45:
Kan iemand vertellen welke ddns service providers er in de geleverde zyxell geconfigureerd kunnen worden?
/f/image/0U7hLMRDnjEZWNsnrkO1NNxH.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het wel meevalt. Je staat gepland voor een dagdeel, en binnen dat dagdeel kan er geschoven worden. Of een andere tijd, of een andere monteur, omdat dat qua route of planning beter uitkomt.Daniel36 schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:29:
De planning is niet het probleem, de notificaties zijn iets te strak afgesteld. Want of Kees om 10:30 komt of Henk om 10:45 maakt voor jou niks uit, maar voor de monteurs wel. Jij had hier geen melding van hoeven krijgen.
In dat geval zou het bij m’n ouders niet leverbaar moeten zijn. Maar dat is het wel volgens Simpels eigen postcode check.chris-drielsma schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:39:
[...]
KPN legt sinds 2021 P2MP XGS-PON Netwerken aan incl glaspoort , over dit netwerk levert simpel dus niet omdat simpel (odido) geen eigen apparatuur heeft en kan plaatsen en alles in moet kopen via KPN WBA wat duurder is.
Linkje met uitleg over P2MP (Point to Multipoint)
Dank.ikweethetbeter schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:05:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt. Je staat gepland voor een dagdeel, en binnen dat dagdeel kan er geschoven worden. Of een andere tijd, of een andere monteur, omdat dat qua route of planning beter uitkomt.
De planning is niet het probleem, de notificaties zijn iets te strak afgesteld. Want of Kees om 10:30 komt of Henk om 10:45 maakt voor jou niks uit, maar voor de monteurs wel. Jij had hier geen melding van hoeven krijgen.
Dit bedoelde ik.
Of wellicht voormalig Reggefiber gebied (mits Odido daar eigen netwerk apparatuur heeft staan).Sjakie0101 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:24:
[...]
Hoeveel werk en gedoe is het om van bijvoorbeeld Ziggo of Kpn over te stappen naar Simpel glasvezel?
Odido is eigenaar van Simpel of gebruiken ze beiden het KPN netwerk?
Wat moet er allemaal wel niet gebeuren als je van ISP even overstapt is dat 1 dag werk of ben je hier een maand zoet mee en denk ook aan je public ip als je die gebruikt voor je website hosten bijvoorbeeld?
Ik twijfel om het te doen maar heb geen idee of kijk op hoe grote operatie het is om te wisseln van ISP.
Denk vooral na over mails.. je mail account van kpn of ziggo met al je accounts? Daar heb je dan opeens geen toegang meer tot?
Voor diegene die zijn overgestapt wat kan je allemaal instellen met de simpel router?
mag je eigen dns toevoegen en kan je een router erachter zetten en dan de simpel router instellen als doorgeef luik?
Odido is eigenaar van Simpel of gebruiken ze beiden het KPN netwerk?
Wat moet er allemaal wel niet gebeuren als je van ISP even overstapt is dat 1 dag werk of ben je hier een maand zoet mee en denk ook aan je public ip als je die gebruikt voor je website hosten bijvoorbeeld?
Ik twijfel om het te doen maar heb geen idee of kijk op hoe grote operatie het is om te wisseln van ISP.
Denk vooral na over mails.. je mail account van kpn of ziggo met al je accounts? Daar heb je dan opeens geen toegang meer tot?
Voor diegene die zijn overgestapt wat kan je allemaal instellen met de simpel router?
mag je eigen dns toevoegen en kan je een router erachter zetten en dan de simpel router instellen als doorgeef luik?
[ Voor 15% gewijzigd door R.G op 14-09-2026 19:01 ]
Hier ook alleen KPN glasvezel sinds 2022. Simpel wordt (hopelijk) 30 september geïnstalleerd.gebruikershaes schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:05:
[...]
In dat geval zou het bij m’n ouders niet leverbaar moeten zijn. Maar dat is het wel volgens Simpels eigen postcode check.
Vandaag zou monteur langskomen. Niet komen opdagen en bericht gehad dat hij vandaag zou langskomen.
Odido internet had ik en werkte sinds vandaag niet meer. Dit ivm opzegservice.
Ik heb gebeld en monteur komt nu morgen maar nu werkt mijn internet ineens weer. Ik heb nergens aangezeten. Iemand een idee hoe dit kan.
Ik heb gebeld en monteur komt nu morgen maar nu werkt mijn internet ineens weer. Ik heb nergens aangezeten. Iemand een idee hoe dit kan.
Waarschijnlijk heeft simpel aan odido gevraagd of ze je signaal nog een dagje kunnen aanzetten zodat de monteur morgen alles alsnog netjes kan afronden.deryck schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:20:
Vandaag zou monteur langskomen. Niet komen opdagen en bericht gehad dat hij vandaag zou langskomen.
Wie heb je gebeld? En wat is opzegservice?deryck schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:20:
Aanbieding verlengd tm 27 septTheswitch schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:10:
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Vanmiddag tegen 16:00 was de monteur langsgekomen om Odido over te zetten naar Simpel
Deze monteur was vanuit een andere provincie gekomen om de andere collega wegens ziekte te vervangen
Hij had de Zyxel T54 vervangen voor een T56 en de Huawei ONT voor een ander van hetzelfde merk
Het internet werkte vrij snel weer en na het updaten van de T56 firmware ook prima
Voor mij gaat het met Simpel al een stuk beter dan Odido dat na oplevering 21 dagen niet heeft gewerkt (totaal 43 dagen in de eerste 3 maanden)
Deze monteur was vanuit een andere provincie gekomen om de andere collega wegens ziekte te vervangen
Hij had de Zyxel T54 vervangen voor een T56 en de Huawei ONT voor een ander van hetzelfde merk
Het internet werkte vrij snel weer en na het updaten van de T56 firmware ook prima
Voor mij gaat het met Simpel al een stuk beter dan Odido dat na oplevering 21 dagen niet heeft gewerkt (totaal 43 dagen in de eerste 3 maanden)
twitch.tv/animesenshi Battle.net group: Tweakers.net & GoT HS
Vandaag ben ik overgezet van Odido naar Simpel. Slechts 10 minuten downtime. Mijn eigen router werkt gewoon met de Odido instellingen op Simpel. Bij een speedtest wordt het ook gezien als een Odido aansluiting.
Ik heb nu dus 2 ongebruikte Zyxel T56 routers liggen. Heb nog niks van Odido gehoord over het terugsturen?
Internet voelt nu sneller, maar dat zal wel tussen de oren zitten..
Ik heb nu dus 2 ongebruikte Zyxel T56 routers liggen. Heb nog niks van Odido gehoord over het terugsturen?
Ik heb het ook besteld, kom van kpn fiber af.
Is het modem vergelijkbaar qua wifi sterkte?
Dat vind ik namelijk wel een sterk punt van het kpn modem, overal ontvangst, ook op zolder.
(Ben niet in de gelegenheid om mijn kpn modem te bezichtigen, dus ik weet ook niet wat voor kpn modem ik nu heb, maar het is een modem dat 2 jaar geleden is geïnstalleerd.)
Dat vind ik namelijk wel een sterk punt van het kpn modem, overal ontvangst, ook op zolder.
(Ben niet in de gelegenheid om mijn kpn modem te bezichtigen, dus ik weet ook niet wat voor kpn modem ik nu heb, maar het is een modem dat 2 jaar geleden is geïnstalleerd.)
Bij odido had ik 1000/1000 en nu bij simpel heb ik 500/500. Het gevoel van een betere latency heb ik ook. Bij odido voelde alles toch net iets langzamer vergeleken met nu.bitjeverkeerd schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:39:
Vandaag ben ik overgezet van Odido naar Simpel. Slechts 10 minuten downtime. Mijn eigen router werkt gewoon met de Odido instellingen op Simpel. Bij een speedtest wordt het ook gezien als een Odido aansluiting.
Ik ben van zyxel t54 bij odido geupgrade naar t56 bij simpel. De wifi is nu sterker bij mij thuis.Sunrise schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:51:
Ik heb het ook besteld, kom van kpn fiber af.
Oke, heb het vergeleken en op papier is het allemaal wel beter. Met jouw ervaring erbij zal het dus wel snor zitten.Ethnic schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:53:
[...]
Ik ben van zyxel t54 bij odido geupgrade naar t56 bij simpel. De wifi is nu sterker bij mij thuis.
| Feature | Sagemcom F5359 (KPN Box 12) | Zyxel T-56 (Odido / EX5601-T1) |
| Wi-Fi Class | AX3000 (Up to 3 Gbps total) | AX6000 (Up to 6 Gbps total) |
| Wi-Fi Antenna Setup | 2x2 or 3x3 depending on band | 4x4 MU-MIMO on both 2.4GHz & 5GHz |
| Max 5GHz Speed | ~2400 Mbps | 4800 Mbps |
| Processor (CPU) | Broadcom BCM63178 (3 Cores @ 1.5 GHz) | MediaTek Filogic 830 (4 Cores @ 2.0 GHz) |
| Memory (RAM) | Standard ISP configuration (typically 512MB) | 1024 MB (1GB) |
| Ethernet WAN Port | 1 Gbps RJ-45 | 2.5 Gbps RJ-45 |
| Ethernet LAN Ports | 4 x 1 Gbps RJ-45 | 1 x 2.5 Gbps + 3 x 1 Gbps RJ-45 |
| Advanced Features | Built-in DSL modem capability | OpenWrt support available for advanced flashing |
[ Voor 4% gewijzigd door Sunrise op 15-09-2026 08:37 ]
Als het goed is werkt openwrt op de nieuwste firmware van t56 niet. Ik zit er wel met smart op te wachten. Ben ook bang dat ik het ga bricken, maar whatever. Dat zie ik dan wel.Sunrise schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:25:
[...]
Oke, heb het vergeleken en op papier is het allemaal wel beter. Met jouw ervaring erbij zal het dus wel snor zitten.Is openWrt nog interessant en zo ja, mag dat op een leenmodem? Ja ongedaan maken is niet zo moeilijk maar wordt er moeilijk over gedaan aan simpels kant? Hmm dat mag dus niet en waarschijnlijk zijn ze ook locked, wel te omzeilen maar ... voel weinig animo.
Feature Sagemcom F5359 (KPN Box 12) Zyxel T-56 (Odido / EX5601-T1) Wi-Fi Class AX3000 (Up to 3 Gbps total) AX6000 (Up to 6 Gbps total) Wi-Fi Antenna Setup 2x2 or 3x3 depending on band 4x4 MU-MIMO on both 2.4GHz & 5GHz Max 5GHz Speed ~2400 Mbps 4800 Mbps Processor (CPU) Broadcom BCM63178 (3 Cores @ 1.5 GHz) MediaTek Filogic 830 (4 Cores @ 2.0 GHz) Memory (RAM) Standard ISP configuration (typically 512MB) 1024 MB (1GB) Ethernet WAN Port 1 Gbps RJ-45 2.5 Gbps RJ-45 Ethernet LAN Ports 4 x 1 Gbps RJ-45 1 x 2.5 Gbps + 3 x 1 Gbps RJ-45 Advanced Features Built-in DSL modem capability OpenWrt support available for advanced flashing
Met daarbij de opmerking dat sinds dit voorjaar de "Custom DNS" plotseling niet meer werkt. Voorheen kon ik daar mijn OVH DynDNS mee aanroepen, maar dat werkt niet meer.
Beheer meerdere aansluitingen, overal ging het stuk met een update op de Zyxel T56.
Dynu doet het bijvoorbeeld wel, dus gebruik voorlopig maar die (en is gratis)
Ook hier over van KPN naar Simpel. Downtime van een half uurtje ofzo. Hij moest nog naar de kast om hem om te zetten.
Modem op de juiste plaatst gezet; sommige installateurs willen hem direct op de PON aansluiten maar hij zette hem netjes waar hij ook wezen moet. Toen die vertrokken was alles rechtgezet, eigen netwerk, port forwards etc, en alle statische IP's waren direct weer bereikbaar en netwerk ook. Moet alleen nog even PiHole checken. De DNS records heb ik wel aangepast.
Ik heb de modem:
Modem op de juiste plaatst gezet; sommige installateurs willen hem direct op de PON aansluiten maar hij zette hem netjes waar hij ook wezen moet. Toen die vertrokken was alles rechtgezet, eigen netwerk, port forwards etc, en alle statische IP's waren direct weer bereikbaar en netwerk ook. Moet alleen nog even PiHole checken. De DNS records heb ik wel aangepast.
Ik heb de modem:
Modelnaam
EX5601-T1
Firmware-versie
V5.70(ACEA.0)T56C_b29
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ben ik er toch ingetrapt......Youfone afgebeld en toch maar 500mbit genomen bij Simpel. Rekensom was toch prima met Cashback.wadwandelaar schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:25:
[...]
Prijs? Heb je het dan over de glasvezel Youfone prijs t.o.v Simpel glas?
Wellicht handig om @Zobat daar even in mee te nemen, ik maak zelf geen gebruik van DDNS op routerniveau.da_Mastah schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:36:
[...]
Met daarbij de opmerking dat sinds dit voorjaar de "Custom DNS" plotseling niet meer werkt. Voorheen kon ik daar mijn OVH DynDNS mee aanroepen, maar dat werkt niet meer.
Beheer meerdere aansluitingen, overal ging het stuk met een update op de Zyxel T56.
dank !D4NG3R schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:44:
[...]
Wellicht handig om @Zobat daar even in mee te nemen, ik maak zelf geen gebruik van DDNS op routerniveau.
Whoop vandaag kwam de monteur langs en tot mijn blijdschap kwam hij met een Nokia ont aan die ik zelf ook heb voor delta. Dus stekkertje er uit, er in vlan300 ipv4 dhcp ipv6 uit en gaan. Na twee min de monteur de deur uit en de rest ergens op zolder gegooid 😂.
Makkelijkste overstap ever. Even vpn ip gewijzigd en klaar.
Note: eigen UniFi router hier, gebruik dat andere spul niet.
Makkelijkste overstap ever. Even vpn ip gewijzigd en klaar.
Note: eigen UniFi router hier, gebruik dat andere spul niet.
[ Voor 8% gewijzigd door xppn op 15-09-2026 16:46 ]
Is die wifi nog een beetje goed dan van die Zyxel t56Sunrise schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:25:
[...]
Oke, heb het vergeleken en op papier is het allemaal wel beter. Met jouw ervaring erbij zal het dus wel snor zitten.Is openWrt nog interessant en zo ja, mag dat op een leenmodem? Ja ongedaan maken is niet zo moeilijk maar wordt er moeilijk over gedaan aan simpels kant? Hmm dat mag dus niet en waarschijnlijk zijn ze ook locked, wel te omzeilen maar ... voel weinig animo.
Feature Sagemcom F5359 (KPN Box 12) Zyxel T-56 (Odido / EX5601-T1) Wi-Fi Class AX3000 (Up to 3 Gbps total) AX6000 (Up to 6 Gbps total) Wi-Fi Antenna Setup 2x2 or 3x3 depending on band 4x4 MU-MIMO on both 2.4GHz & 5GHz Max 5GHz Speed ~2400 Mbps 4800 Mbps Processor (CPU) Broadcom BCM63178 (3 Cores @ 1.5 GHz) MediaTek Filogic 830 (4 Cores @ 2.0 GHz) Memory (RAM) Standard ISP configuration (typically 512MB) 1024 MB (1GB) Ethernet WAN Port 1 Gbps RJ-45 2.5 Gbps RJ-45 Ethernet LAN Ports 4 x 1 Gbps RJ-45 1 x 2.5 Gbps + 3 x 1 Gbps RJ-45 Advanced Features Built-in DSL modem capability OpenWrt support available for advanced flashing
Deze post überhaupt gelezen? Ethnic in "[Simpel Glasvezel] Ervaringen & Discussie" Daar reageerde Sunrise weer op.jaaoie17 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:36:
Is die wifi nog een beetje goed dan van die Zyxel t56
[ Voor 10% gewijzigd door musicfreak op 15-09-2026 20:59 ]
Juist. Overstap van DuckDNS naar Dynu toegevoegd aan m'n stappenplan.da_Mastah schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:36:
[...]
Weet je toevallig of het aanpassen van het IPv4 adres van de Zyxel T56 nog wel steeds mogelijk is?