[Simpel Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Desnoods zet je er openwrt op. Dan voldoet de router aan al je wensen. Bijkomend voordeel: Dan kan Simpel, zolang je geen vlanid 100 insteld, je interne netwerk niet meer inzien.

@de Peer De T56 is imho niet echt een flutrouter. Nooit snelheidsproblemen gehad onder zware belasting. Zelfs niet met Adguard Home er op.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik wil ook wel over gezien de prijzen. Bij ons ligt glasvezel van KPN. Ik heb een eigen FRITZ!Box 5590 Fiber die destijds is ingesteld door de monteur van Freedom waar we nu nog ons internet afnemen. Er staat "SFP module: FRITZ!SFP AON" / Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10). Als ik zo kijk op de threads op het forum daar zie ik niks over wat ik moet doen om mijn modem te configureren om via hun internet af te kunnen nemen. Iemand hier dat al gedaan?

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:50

vr6-only

Blub Blub

Zebby schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:43:
Ik wil ook wel over gezien de prijzen. Bij ons ligt glasvezel van KPN. Ik heb een eigen FRITZ!Box 5590 Fiber die destijds is ingesteld door de monteur van Freedom waar we nu nog ons internet afnemen. Er staat "SFP module: FRITZ!SFP AON" / Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10). Als ik zo kijk op de threads op het forum daar zie ik niks over wat ik moet doen om mijn modem te configureren om via hun internet af te kunnen nemen. Iemand hier dat al gedaan?
Dat kan prima, maar niet met op de manier zoals je het nu hebt. Als je de fritzbox aansluit op de ONT, kun je in het menu vervolgens instellen zodat het prima werkt.

Stappenplan aansluiten
  1. Verbinden: Sluit een netwerkkabel aan op de WAN-poort (de blauwe poort) van de FRITZ!Box.
  2. ONT: Verbind het andere uiteinde van de kabel met de LAN-poort van jouw glasvezelmodem (ONT).
  3. Stroom: Zorg dat zowel de ONT als de FRITZ!Box aan staan
  4. Open de internetbrowser en ga naar de instellingen via http://fritz.box of het IP-adres 192.168.178.1.
  5. Log in en ga in het menu links naar Internet > Account Information (Toegangsgegevens).
  6. Kies bij Internet service provider "Odido glasvezel".

It ain't stupid if it works!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
vr6-only schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Dat kan prima, maar niet met op de manier zoals je het nu hebt. Als je de fritzbox aansluit op de ONT, kun je in het menu vervolgens instellen zodat het prima werkt.

Stappenplan aansluiten
  1. Verbinden: Sluit een netwerkkabel aan op de WAN-poort (de blauwe poort) van de FRITZ!Box.
  2. ONT: Verbind het andere uiteinde van de kabel met de LAN-poort van jouw glasvezelmodem (ONT).
  3. Stroom: Zorg dat zowel de ONT als de FRITZ!Box aan staan
  4. Open de internetbrowser en ga naar de instellingen via http://fritz.box of het IP-adres 192.168.178.1.
  5. Log in en ga in het menu links naar Internet > Account Information (Toegangsgegevens).
  6. Kies bij Internet service provider "Odido glasvezel".
Waarom zou hij niet alleen het provider profiel hoeven aanpassen? Of levert Simpel niet over AON?

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

synoniem schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:35:
[...]

Waarom zou hij niet alleen het provider profiel hoeven aanpassen? Of levert Simpel niet over AON?
Terecht punt en dat weet ik niet.

Je kunt dan als volgt handelen: krijg je een NT? Dan kan je de fritzbox aansluiting gebruiken en krijg je een ONT? Dan dien je dat ertussen te laten.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:06
vr6-only schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Terecht punt en dat weet ik niet.

Je kunt dan als volgt handelen: krijg je een NT? Dan kan je de fritzbox aansluiting gebruiken en krijg je een ONT? Dan dien je dat ertussen te laten.
Dat is dus mijn vraag - ik heb geen NT meer, mijn Fritzbox is mijn ONT/modem-in-1 en die wil ik gebruiken (vrije modem keuze). Daarna heb ik een router met mesh setje hangen. Het gaat echt om die configuratie van de fritz. Als ik iets moet doen met weer een NT tussen de Fritz dan houdt het op en ga ik wel naar een ander.

• Coprocessor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:27
vr6-only schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:24:
@D4NG3R

Aanvullend op zijn verhaal:

DHCP is uit te schakelen;
DuckDNS zit er niet standaard tussen, maar je kunt handmatig elk DDNS toevoegen.

@Coprocessor

Welk TP link heb je momenteel? Op glasvezel is namelijk heel gemakkelijk om een eigen router te gebruiken. Je hoeft dus niet per se de Zyxel router ertussen te hebben.

Als je eigen TP link niet geschikt blijkt te zijn, heb je heel wat keuzes. Persoonlijk gebruik ik een Fritzbox 7590AX met 1200AX repeaters erbij. Kijk even wat jij graag wenst qua poort specificaties (Gbit, 2,5Gbit, 10Gbit etc.) en kies er een uit. Het instellen is heel gemakkelijk. Je plugt de UTP vanaf de ONT in de Fritzbox en je selecteert in het menu Odido glasvezel. Dat is alles.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb een AX73 en een AX10.

Maar gebaseerd op jouw reactie en die van @D4NG3R ga ik het erop wagen met de T56. Een eigen router kan daarna altijd nog.

• Ethnic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:29
Zou ik de t56 kunnen omzetten naar openwrt, en adguard er direct op instellen?

Zo ja, kan iemand mij helpen met een guide?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ethnic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:19:

Dat zou ik alleen met eigen appatuur doen. Die t56 heb je te leen toch?

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Hierbij. https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56

Het schijnt niet meer nodig te zijn om de behuizing open te maken etc.

ps. Doe dit met een T56 die je van Marktplaats hebt gehaald, aangezien je eigen spul te leen hebt gekregen en terug moet naar Simpel.

Het kan tevens ook met de WX5600 wifi punten van Zyxel, die Odido bijvoorbeeld uitlevert. https://openwrt.org/toh/zyxel/wx5600-t0?s[]=wx5600

[ Voor 16% gewijzigd door vr6-only op 23-08-2026 10:00 ]

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 16:58
Ik heb ook een Simpel 1GB abonnement afgesloten en stap van DELTA op 11 september over.

Omdat het standaard Nokia modem van DELTA niet in bridge modus kon heb ik een eigen Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Daarachter zit een UDM Pro.

Kan het Zyxel T-56 modem van Simpel ook in bridge modus? Zo nee, kan ik mijn eigen Nokia XS-010X-Q modem weer inzetten? Zo ja, wat is daarvoor nodig? Heeft iemand de zelfde situatie en hier ervaring mee?

Ik kan trouwens niet van binnenkomst glasvezel direct door naar bv. SFP module, want dan kan de meterkast deur niet meer dicht. Ik neem aan dat Simpel de zelfde aansluiting als DELTA gebruikt. Ik ga nu direct vanaf dat punt met een gele glasvezelkabel naar het Nokia modem en dan door naar de UDM Pro

Update 21:11: Ik lees op de Simpel community dat de SFP module achterop de Zyxel T-56 niet word gebruikt en Simpel een ONT levert. Zie onderstaande bron. Je kan dus rechtstreeks vanaf de ONT naar de WAN van je router (in mijn geval de UDM Pro). Vermoedelijke alleen dan nog op de WAN poort VLAN 300 instellen. Ik zal het hier delen als ik 11-9 word opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTHkA1li_32RTcuB4U44Y6PO66k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoQZrUNOuljnc61oukLpIMza.jpg?f=fotoalbum_large

Bron Simpel levert ONT: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/zyxel-t-56-modem-voor-simpel-internet-4787

Bron eigen router achter ONT plaatsen: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/eigen-router-bij-glasvezel-internet-4803

[ Voor 72% gewijzigd door Vjenne-ICT op 23-08-2026 21:11 ]

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Vjenne-ICT schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:19:
Ik heb ook een Simpel 1GB abonnement afgesloten en stap van DELTA op 11 september over.

Omdat het standaard Nokia modem van DELTA niet in bridge modus kon heb ik een eigen Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Daarachter zit een UDM Pro.

Kan het Zyxel T-56 modem van Simpel ook in bridge modus? Zo nee, kan ik mijn eigen Nokia XS-010X-Q modem weer inzetten? Zo ja, wat is daarvoor nodig? Heeft iemand de zelfde situatie en hier ervaring mee?
Je krijgt bij simpel, net als Odido, gewoon een Nokia ONT waar je vervolgens je UDM op kunt aansluiten. De Zyxel kan niet in bridge mode.

Je eigen ONT kun je dus opbergen voor toekomstig gebruik.

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 10:43
vr6-only schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Je krijgt bij simpel, net als Odido, gewoon een Nokia ONT waar je vervolgens je UDM op kunt aansluiten. De Zyxel kan niet in bridge mode.

Je eigen ONT kun je dus opbergen voor toekomstig gebruik.
dus eerst laten aansluiten op de modem van Simpel door de monteur en dan vervolgens de utp kabel uit de ONT (die naar de modem van Simpel gaat) trekken en die in de WAN poort van je UDM stoppen?

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

SamSid schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

dus eerst laten aansluiten op de modem van Simpel door de monteur en dan vervolgens de utp kabel uit de ONT (die naar de modem van Simpel gaat) trekken en die in de WAN poort van je UDM stoppen?
Dat is wel de setup die Odido hanteert. Overigens ook over andere netwerken, op KPN PtMP na.

Aangezien Simpel een kopie is van Odido, ga ik gemakshalve vanuit dat hetzelfde geleverd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door vr6-only op 23-08-2026 15:27 ]

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:58
Helaas niet leverbaar op mijn adres, dus blijven we maar switchen jaarlijks tussen Odido en KPN

• The Dolf
  • Niet online

The Dolf in "Jellyfin ervaringen en discussie"

Bovenstaande link is up to date. Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot hebt. Je kan dus eenvoudig wisselen tussen openwrt en de originele firmware. De guide van @vr6-only zou ik niet gebruiken omdat je dan niet terug kan gaan naar de firmware van Simpel. En zoals @de Peer al aangaf, je hebt de router in bruikleen.

Gezocht!
Router

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ook ik heb Simpel Glasvezel (1Gbit) aangevraagd, dit ter vervanging van mijn huidige 1Gbit verbinding van KPN (Xs4all) na 10 jaar.

Na contact met Simpel en Guidion opgenomen te hebben is het mij nog steeds niet duidelijk of de monteur die ze wel heel graag willen langsturen noodzakelijk is. Vooral met de nadruk op 'behouden garantie' (garantie op wat precies?)

Er hangt nu een KPN TY-01 NT (Reggefiber) in de meterkast en ik gebruik mijn eigen Ubiquiti router: volgens mij is het alleen een kwestie van de WAN settings aanpassen van KPN -> Odido en alles is geregeld. Of zie ik iets over het hoofd? (Zoals het vervangen van het NT?).

Er wordt door Simpel het volgende aangegeven:

"We houden het graag simpel. Daarom neemt de monteur alle apparatuur mee als die bij je langskomt." - Niet erg praktisch dus als je zelf aan de slag wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een monteur en daarvoor thuis moet blijven.

Heeft iemand toevallig wat meer inzicht in het proces? :)

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-09 07:38
swipe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:30:
Ook ik heb Simpel Glasvezel (1Gbit) aangevraagd, dit ter vervanging van mijn huidige 1Gbit verbinding van KPN (Xs4all) na 10 jaar.

Na contact met Simpel en Guidion opgenomen te hebben is het mij nog steeds niet duidelijk of de monteur die ze wel heel graag willen langsturen noodzakelijk is. Vooral met de nadruk op 'behouden garantie' (garantie op wat precies?)

Er hangt nu een KPN TY-01 NT (Reggefiber) in de meterkast en ik gebruik mijn eigen Ubiquiti router: volgens mij is het alleen een kwestie van de WAN settings aanpassen van KPN -> Odido en alles is geregeld. Of zie ik iets over het hoofd? (Zoals het vervangen van het NT?).

Er wordt door Simpel het volgende aangegeven:

"We houden het graag simpel. Daarom neemt de monteur alle apparatuur mee als die bij je langskomt." - Niet erg praktisch dus als je zelf aan de slag wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een monteur en daarvoor thuis moet blijven.

Heeft iemand toevallig wat meer inzicht in het proces? :)
De monteur is noodzakelijk bij simpel:
  1. De hardware (router en ONT) worden niet opgestuurd, deze levert de monteur.
  2. Jij zal in de pop aangesloten zitten op KPN spul. Simpel levert daar niet over. De monteur zal jou dus rond het bezoek ompatchen van KPN naar odido apparatuur.
  3. Die nieuwe ONT is nodig. Bij KPN zit je vermoedelijk nog op AON, bij Simpel krijg je een xgspon ONT (Huawei HN8010Ts). Hier kun je na aanpassing van je wan settings (vlan300) idd gewoon een ubiquity op aansluiten.

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Oohhhhdiedo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:39:
[...]

De monteur is" noodzakelijk"bij simpel:
  2. Jij zal in de pop aangesloten zitten op KPN spul. Simpel levert daar niet over. De monteur zal jou dus rond het bezoek ompatchen van KPN naar odido apparatuur.
  3. Die nieuwe ONT is nodig. Bij KPN zit je vermoedelijk nog op AON, bij Simpel krijg je een xgspon ONT (Huawei HN8010Ts). Hier kun je na aanpassing van je wan settings (vlan300) idd gewoon een ubiquity op aansluiten.
Top, dit was precies de info die ik zocht! :)
Dank je.

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

R2L

Oohhhhdiedo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:39:
[...]

De monteur is noodzakelijk bij simpel:
Hopelijk doen ze dit tegenwoordig wat netter als een aantal jaar geleden toen ik van KPN overstapte naar Odido. De monteur sloeg toen met een luide klap de door KPN geplaatste Genexis doormidden om vervolgens een los glasvezel kabeltje door de meterkast te laten slingeren. Heb me hier jaren aan geërgerd tot ik weer overstapte naar KPN.

Ga het dit keer voor aanvang van de werkzaamheden met de monteur bespreken want dit wil ik echt niet meer. Spul dient netjes te worden aangelegd.

• Ethnic
de Peer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:12:
[...]

Dat zou ik alleen met eigen appatuur doen. Die t56 heb je te leen toch?
Dat klopt, maar wanneer ik het retour moet sturen ga ik dat niet doen en betaal ik een "boete". In zo een geval koop ik het eigenlijk van hun. Dat heb ik ook bij de zyxel wx 5600 t0 van odido gedaan. Eerst gebeld en gevraagd of dat wel mocht en ze zeiden dat het 70 euro zou kosten toendertijd en dat ik het mocht doen. Online was de goedkoopste wx 5600 t0 rond de 100, dus heb het zelfs voor goedkoper prijs gekregen. Nu kost dat ding online rond de 50 euro.

2 access points is meer dan genoeg, alleen wil ik in de toekomst dat gezeik met modem retour sturen, instellen etc. niet meer hebben.

• Ethnic
vr6-only schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Hierbij. https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56

Het schijnt niet meer nodig te zijn om de behuizing open te maken etc.

ps. Doe dit met een T56 die je van Marktplaats hebt gehaald, aangezien je eigen spul te leen hebt gekregen en terug moet naar Simpel.

Het kan tevens ook met de WX5600 wifi punten van Zyxel, die Odido bijvoorbeeld uitlevert. https://openwrt.org/toh/zyxel/wx5600-t0?s[]=wx5600
Kijk hier heb ik dus echt heel veel aan! Nog nooit eerder gedaan, maar zal niet al te moeilijk zijn hoop ik. Schakelen naar openwrt zal ook data-delen via providers tegen houden neem ik aan. Hmm ik zie al een uitdaging. Hoe kom ik bij een serial port? Is er misschien iemand die zulk soort hardware over kan zetten naar openwrt voor een vergoeding?

[ Voor 9% gewijzigd door Ethnic op 25-08-2026 07:34 ]

• racao
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-09 23:04
Ethnic schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:24:
Ik wil een rare ervaring van mij delen. Ik zit op odido tot komende maand 11 september en verbinding is 1000/1000. Over een maand hoor ik bij simpel 100/100 te krijgen, maar mijn internet is nu al vertraagd naar 100...
Rbb-lwdn schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:22:
Odido heeft mijn snelheid nu al verlaagd naar de snelheid van simpel. Terwijl ik volgende maand pas overstap, wat een toko.
Bizar zeg. Ik zou een klacht indienen en m'n geld terugvragen. Je hoort te krijgen waar je voor betaalt.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ethnic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:21:
[...]

Dat klopt, maar wanneer ik het retour moet sturen ga ik dat niet doen en betaal ik een "boete". In zo een geval koop ik het eigenlijk van hun. Dat heb ik ook bij de zyxel wx 5600 t0 van odido gedaan. Eerst gebeld en gevraagd of dat wel mocht en ze zeiden dat het 70 euro zou kosten toendertijd en dat ik het mocht doen. Online was de goedkoopste wx 5600 t0 rond de 100, dus heb het zelfs voor goedkoper prijs gekregen. Nu kost dat ding online rond de 50 euro.

2 access points is meer dan genoeg, alleen wil ik in de toekomst dat gezeik met modem retour sturen, instellen etc. niet meer hebben.
ah oke, ja dat bedacht ik me later zelf ook nog, dat dit natuurlijk een bewuste strategie kan zijn en daar is zeker wat voor te zeggen. Zeker omdat ik wel eens begrepen hebt dat providers de router soms helemaal niet opnieuw uitleveren aan klanten maar vernietigen. In dat geval is je plan dus zelfs te prijzen qua duurzaamheid.

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:01
racao schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

[...]

Bizar zeg. Ik zou een klacht indienen en m'n geld terugvragen. Je hoort te krijgen waar je voor betaalt.
Geklaagd en het is terug gezet.

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• Ethnic
racao schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

[...]

Update: Het bleek een storing te zijn vanuit Odido. Het werkt nu weer zoals het moet gelukkig.

• The Dolf
  • Niet online
Ethnic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:23:
[...]

Kijk hier heb ik dus echt heel veel aan! Nog nooit eerder gedaan, maar zal niet al te moeilijk zijn hoop ik. Schakelen naar openwrt zal ook data-delen via providers tegen houden neem ik aan. Hmm ik zie al een uitdaging. Hoe kom ik bij een serial port? Is er misschien iemand die zulk soort hardware over kan zetten naar openwrt voor een vergoeding?
Blijkbaar heb je mijn post over het hoofd gezien. Dus bij deze nog een keer.
Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot maakt. Zo kan je eenvoudig wisselen tussen de originele Simpel- en openwrt firmware.

Ik heb deze guide gebruikt. Dual boot openwrt en Odido firmware.
Om de instalatiebestanden op de Zyxel te krijgen moet je volgens de guide mbv wget ze downloaden. Kreeg een foutmelding omdat wget geen https ondersteund. Geen zin om dat uit te zoeken dus met WinSCP handmatig op de router gezet.
Vervolgens de guide gevolgt.

Last but not least, om de Odido internetverbinding te herstellen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'.

Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom.

Configure the following:

Device type: VLAN (802.1q)
Base device: eth1
VLAN ID: 300
MTU: 1500

The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called eth1.300.

Select the 'Interfaces' tab.

Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it.

Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following:
Protocol: DHCP client
Device: eth1.300

Gezocht!
Router

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:49

Zenix

BOE!

The Dolf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:11:
[...]

Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot maakt. Zo kan je eenvoudig wisselen tussen de originele Simpel- en openwrt firmware.

Om de instalatiebestanden op de Zyxel te krijgen moet je volgens de guide mbv wget ze downloaden. Kreeg een foutmelding omdat wget geen https ondersteund. Geen zin om dat uit te zoeken dus met WinSCP handmatig op de router gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom.

Configure the following:

The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called eth1.300.

Ik heb bij KPN (VLAN 6) niet eens een VLAN device aangemaakt. Misschien is alleen deze config al voldoende.
code:
1
2
3
4
config interface 'wan'
        option proto 'dhcp'
        option device 'wan.300'
        option peerdns '1'
Device namen kunnen verschillen per openwrt device. Die van mij heeft alleen maar wan/lan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 26-08-2026 21:59 ]

• The Dolf
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Ik heb bij KPN (VLAN 6) niet eens een VLAN device aangemaakt. Misschien is alleen deze config al voldoende.
code:
1
2
3
4
config interface 'wan'
        option proto 'dhcp'
        option device 'wan.300'
        option peerdns '1'
Device namen kunnen verschillen per openwrt device. Die van mij heeft alleen maar wan/lan.
Op dit moment is het gissen.
11 September komen ze bij mij langs om het hele zooitje aan te sluiten. Zal dan wel een guide schrijven om een T56 van Simpel om te zetten naar dual boot met OpenWRT.

Gezocht!
Router

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 23:24
Ik ga ook de overstap maken van Odido naar Simpel Internet. Wel gek dat ik als ik gebruik wil maken van de overstapservice ik maar een datum tot en met 24-12-2026 kan invullen. Als ik zelf opzeg, kan ik wel een datum verder in de toekomst selecteren.

Einddatum van Odido abonnement is 9 januari. Simpel laat ik ingaan per 8 januari.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Xeor schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:33:
Ik ga ook de overstap maken van Odido naar Simpel Internet. Wel gek dat ik als ik gebruik wil maken van de overstapservice ik maar een datum tot en met 24-12-2026 kan invullen. Als ik zelf opzeg, kan ik wel een datum verder in de toekomst selecteren.

Einddatum van Odido abonnement is 9 januari. Simpel laat ik ingaan per 8 januari.
zelf kies ik altijd voor 1 week overlap. En helaas was dat vaak ook echt nodig. Maargoed, van glasvezel naar glasvezel (en met verplichte monteur) zal het wel meevallen en volstaat 1 dag overlap wel.

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 23:24
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

zelf kies ik altijd voor 1 week overlap. En helaas was dat vaak ook echt nodig. Maargoed, van glasvezel naar glasvezel (en met verplichte monteur) zal het wel meevallen en volstaat 1 dag overlap wel.
Dat mag ik wel hopen. In principe ga ik van Odido naar Odido en ik gebruik mijn eigen apparatuur. Ze gaan volgens mij gewoon een reeds werkende lijn opleveren door even hun eigen apparatuur aan te sluiten.

• SamSid
Als je gebruik maakt van een overstapservice, moet ik dan zelf nog rekening houden met de een maand opzegtermijn bij odido? Of kan ik dan een willekeurige datum (+1 maand na vandaag) kiezen?

• Ethnic
The Dolf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:11:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Configure the following:

Oops sorry. Ik zal het goed doornemen wanneer ik de nieuwe modem binnen heb. Thank you! Mocht het nodig zijn, zou ik je dan via DM mogen benaderen?

• Ethnic
SamSid schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:53:
Als je gebruik maakt van een overstapservice, moet ik dan zelf nog rekening houden met de een maand opzegtermijn bij odido? Of kan ik dan een willekeurige datum (+1 maand na vandaag) kiezen?
Nee dat wordt door odido en simpel onderling geregeld.

• The Dolf
  • Niet online
Ethnic schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Oops sorry. Ik zal het goed doornemen wanneer ik de nieuwe modem binnen heb. Thank you! Mocht het nodig zijn, zou ik je dan via DM mogen benaderen?
Dat mag. Geen idee wanneer je de nieuwe router binnen hebt maar ik krijg hem pas 11 september. Dus voor die tijd kan ik je vragen moeilijker beantwoorden.

Gezocht!
Router

• Ethnic
The Dolf schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

Dat mag. Geen idee wanneer je de nieuwe router binnen hebt maar ik krijg hem pas 11 september. Dus voor die tijd kan ik je vragen moeilijker beantwoorden.
Ik ook precies op 11 september. Ik stuur je even een DM.

• Coprocessor
Turralyon schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:41:
Ik ben ook overgestapt van een oud telfort vdsl abonnement waar ik voor 100/30 door al de inflatiecorrecties in middels meer dan 40 euro per maand betaal. Afspraak met guidion gepland. maar dan vervolgens deze voor mij niet logische mailtjes binnen krijgen:

mail 1 Guidion:

Goed nieuws! Er komt een monteur bij je langs op maandag 14 september 2026.

Mail 2 Simpel:
Dit is je aansluitdatum

Het is bijna zover! Op 14/09/2026 komt de monteur van Guidion bij je langs om Internet van Simpel bij je te installeren.

Mail 3 Odido:
Je aansluitdatum is bekend

Hallo,

Goed nieuws: de definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis komt activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd geplaatst vervangen op 21/08/2026.
Ik heb deze rits mailtjes ook gekregen. Bij mij is de 'activatie datum' op 2 oktober en de zelf gekozen installatie datum op 3 oktober.

Wat houdt dat 'glasvezelaansluiting bij je in huis activeren' in? Ik heb al een FTU van Delta hangen. Die is na opleveren getest en gaf een goed signaal met de POP. Ik heb daarna nog geen glasvezel internet gehad.

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Wat houdt dat 'glasvezelaansluiting bij je in huis activeren' in? Ik heb al een FTU van Delta hangen. Die is na opleveren getest en gaf een goed signaal met de POP. Ik heb daarna nog geen glasvezel internet gehad.
Dst zij de diensten activeren, oftewel ONT ophangen en activeren met overig apparatuur.

Wat DFN destijds heeft gedaan is simpelweg de verbinding testen, maar activatie is dus wat anders.

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:51
Heb ook Simpel glasvezel aangevraagd (heb nu KPN glasvezel). De mails vanuit Simpel zijn niet allemaal even duidelijk. In een mail staat dat op de aansluitdatum (28-9) eerst een netwerkpartner (geen idee wie dat is) de lijn komt activeren (vreemd, wat ik heb al een actieve KPN verbinding). Pas daarna zou ik een afspraak met de installatiepartner (Guidion) kunnen maken om modem e.d. te installeren. Kort daarop kreeg ik een mail en kon ik toch al op 28-9 (en later) een afspraak met Guidion inplannen.

Toch maar even gebeld met Simpel. Telefoniste klonk niet heel erg zeker, maar beweerde dat er in mijn geval toch geen netwerkpartner komt, maar dat Guidion eerst in de wijkcentrale iets zou doen en daarna het modem komt plaatsen. We gaan het zien.

De communicatie kan in ieder geval beter.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-09 14:50
@RoelWW,

Het ligt eraan of Guidion in de centrale mag. Op sommige plekken mogen ze dat niet en is netwerk vereist. (Bam bijv die de patch zet)

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:30
Hier heb ik nu Delta 1Gb fiber, en volgende week komt er een KPN lijn ( fiber ). Wat is beter voor mij; kiezen voor de Delta lijn of naar deKPN lijn? Weet niet wat de fysieke hw en aansluiting van kpn behelst.

Heb nu CGnat uit met eigen IPv4 en moet dit behouden. Heb nu de standaard Nokia delta modem met een QHORA321 router erachter in dmz. wil dus graag een ONT met ethernet zodat de router erin geprikt kan worden.

Heb het cgnat en vast ip adres gebeuren 2x aan Simpel helpdesk gevraagd en ik zou twee keer terug gebeld worden, maar pindakaas dus.
Iemand hier info hierover? Wat is het beste om te kiezen; Delta omzetten of kpn gebruiken?

• Oohhhhdiedo
Lord Anubis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:08:
Hier heb ik nu Delta 1Gb fiber, en volgende week komt er een KPN lijn ( fiber ). Wat is beter voor mij; kiezen voor de Delta lijn of naar deKPN lijn? Weet niet wat de fysieke hw en aansluiting van kpn behelst.

Heb nu CGnat uit met eigen IPv4 en moet dit behouden. Heb nu de standaard Nokia delta modem met een QHORA321 router erachter in dmz. wil dus graag een ONT met ethernet zodat de router erin geprikt kan worden.

Heb het cgnat en vast ip adres gebeuren 2x aan Simpel helpdesk gevraagd en ik zou twee keer terug gebeld worden, maar pindakaas dus.
Iemand hier info hierover? Wat is het beste om te kiezen; Delta omzetten of kpn gebruiken?
Voordeel van de KPN aansluiting is dat, wanneer de korting is vervallen, je contract wat goedkoper uitvalt. toch weer 7-8 euro per maand. Zie(de hogere prijzen zijn Delta fiber netwerk):

https://www.simpel.nl/docs/TRFI/current

Het moet dan ook wel weer net zo zijn dat er glasoperator/odido spul in die kpn pop komt te hangen. Als het enkel kpn is levert simpel überhaupt niet over het kpn netwerk. Zou gewoon kijken wat de postcodecheck je teruggeeft, dit zal altijd de goedkoopste optie zijn die simpel op je adres levert.

D apparatuur binnenshuis: In beide gevallen krijg je gewoon een ont aan het ftu waar je een router aan hangt. Standaard krijg je van simpel als router de t56 die odido ook levert. Deze kun je eenvoudig vervangen zolang jouw eigen router met vlans overweg kan.

https://assets.simpel.nl/x/bf8dc1ff7e/eigen-modem-instellen-simpel.pdf

Verder doet simpel niet aan cgnat. Vast IP is geen optie. Je krijgt een dynamisch ipv4 adres.

https://community.simpel.nl/bestelling-activatie-installatie-41/glasvezel-internet-cgnat-4799

[ Voor 5% gewijzigd door Oohhhhdiedo op 30-08-2026 07:51 ]

• Lord Anubis
Oohhhhdiedo schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:26:
[...]

Voordeel van de KPN aansluiting is dat, wanneer de korting is vervallen, je contract wat goedkoper uitvalt. toch weer 7-8 euro per maand. Zie(de hogere prijzen zijn Delta fiber netwerk):

https://www.simpel.nl/docs/TRFI/current

Het moet dan ook wel weer net zo zijn dat er glasoperator/odido spul in die kpn pop komt te hangen. Als het enkel kpn is levert simpel überhaupt niet over het kpn netwerk. Zou gewoon kijken wat de postcodecheck je teruggeeft, dit zal altijd de goedkoopste optie zijn die simpel op je adres levert.

D apparatuur binnenshuis: In beide gevallen krijg je gewoon een ont aan het ftu waar je een router aan hangt. Standaard krijg je van simpel als router de t56 die odido ook levert. Deze kun je eenvoudig vervangen zolang jouw eigen router met vlans overweg kan.

https://assets.simpel.nl/x/bf8dc1ff7e/eigen-modem-instellen-simpel.pdf

Verder doet simpel niet aan cgnat. Vast IP is geen optie. Je krijgt een dynamisch ipv4 adres.

https://community.simpel.nl/bestelling-activatie-installatie-41/glasvezel-internet-cgnat-4799
Dank je wel.
Dat dynamisch IP-adres is dus niet gedeeld met anderen. Hoe dynamisch is dat IP adres; vast tot restart, of fw update met restart van ONT? Of maandelijks of…

Omdat ik nu zo’n delta kastje heb waar de nokia modem achter zit, zal deze verwijderd moeten worden, wie regelt dat? Wie stuurt dat terug? Of blijft dat en komt daar het ont>ethernet kastje achter?
KPN is nog niet zichtbaar want ze moeten volgende week nog iomen, dus weet ook niet hoe snel dat in het Simpel systeem zit.

• Zenix
  • Laatst online: 09:49

Zenix

BOE!

Lord Anubis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Dank je wel.
Dat dynamisch IP-adres is dus niet gedeeld met anderen. Hoe dynamisch is dat IP adres; vast tot restart, of fw update met restart van ONT? Of maandelijks of…

Omdat ik nu zo’n delta kastje heb waar de nokia modem achter zit, zal deze verwijderd moeten worden, wie regelt dat? Wie stuurt dat terug? Of blijft dat en komt daar het ont>ethernet kastje achter?
KPN is nog niet zichtbaar want ze moeten volgende week nog iomen, dus weet ook niet hoe snel dat in het Simpel systeem zit.
Meestal valt het wel mee hoe vaak het IP-adres veranderd. Maar als je een domein hebt en dan iets van dynamic DNS gebruikt, zodat die A-record automatisch aanpast als IP-adres verandert, dan maakt dat ook niet uit.

• SamSid
Ook Simpel aangevraagd. Nu heb ik de glasvezeldraad destijds rechtstreeks in een eigen router gestoken. Het zwarte kastje met een adapter en waar de glasvezel in eerste instantie inging naar de witte modem van T-mobile, is waarschijnlijk weggegooid. Kan de monteur van Simpel dat rechtzetten?

• The Dolf
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Meestal valt het wel mee hoe vaak het IP-adres veranderd. Maar als je een domein hebt en dan iets van dynamic DNS gebruikt, zodat die A-record automatisch aanpast als IP-adres verandert, dan maakt dat ook niet uit.
Bij Odido had ik bijna 10 maanden lang hetzelfde ip adres. Vervolgens veranderde deze 4 keer in een week tijd. Toen maar mbv Duckdns en nginx alles gekoppelt aan mijn domein.
Een half jaar later was er weer een automatische firmware update die doodleuk de router terug zette naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens openwrt er op gezet.

Lang verhaal kort: Er is geen pijl op te trekken hoe vaak je ip adres veranderd maar imho veel te vaak. Bij Ziggo is mijn adres 3 keer veranderd in 26 jaar tijd.

Gezocht!
Router

• NeoToad
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-09 12:20
Heeft er al iemand Simpel?
Hoe is de overstap gegaan?

Wil ook graag overstappen van Odido naar Simpel (Nu met 2 jarige deal) maar las hier wat verhalen over dat het moeilijk was om een abonnement online af te sluiten?

• SamSid
NeoToad schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:51:
Heeft er al iemand Simpel?
Hoe is de overstap gegaan?

Wil ook graag overstappen van Odido naar Simpel (Nu met 2 jarige deal) maar las hier wat verhalen over dat het moeilijk was om een abonnement online af te sluiten?
Ik van Odido naar Simpel gisteren. Helemaal niet moeilijk, binnen 5 minuten gedaan. En half uur later bevestiging van Simpel dat Odido akkoord is gegaan met de overstap. Ik vond wel vreemd dat je geen gegevens zoals klantnummer en leeftijd hoeft op te geven bij invullen van huidige contract bij de aanvraag. Ik had me wel voorbereid daarop, maar niet nodig geweest.

Vandaag is wel de laatste dag om gebruik te maken van die aanbieding.

[ Voor 5% gewijzigd door SamSid op 31-08-2026 13:08 ]

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42
hjs schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:28:
Ja kan maar tot half december opgeven als ingangsdatum.
Mijn huidige abo loopt tot half februari.

12 september nog maar eens kijken (actie loopt tot 13-9)
Dit klopt dus niet?
edit:
Ai info: actie loopt tot 13-9

[ Voor 8% gewijzigd door thegreenhunter op 31-08-2026 13:44 ]

• SamSid
thegreenhunter schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Dit klopt dus niet?
edit:
Ai info: actie loopt tot 13-9
De actie loopt tot 13-9. Mijn fout ik verwarde een andere Simpel actie.

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42
SamSid schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

De actie loopt tot 13-9. Mijn fout ik verwarde een andere Simpel actie.
Mooi, mijn abbo loopt 6 januari af, kan ik mooi, bij gezondheid, nog van deze actie gebruik maken met overstapservice

• NeoToad
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-09 12:20
Top, denk ik dat ik dat ook ga doen.

Nog 1 vraag,
Ik zit nu bij Odido en heb al het Zyxel modem (volgens mij dezelfde die je bij Simpel krijgt)
Moet dit dan toch omgeruild worden of kan ik ergens aangeven dat ik het modem al heb en dat er dus niks veranderd of een monteur hoeft te komen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@NeoToad Niet helemaal 1:1 dezelfde situatie, maar dit is de respons toen ik vroeg of Guidion ook achterwege kon worden gelaten.

Ik blijf het onzinnig vinden, maar de 11e had ik toch al vrij en ben ik toevallig ook thuis.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2026 14:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SamSid
Ben wel benieuwd wie hier allemaal een eigen modem gaan gebruiken van Unifi. Zo ja welk? Ik heb nog een maand om daar over na te denken. Op dit moment zit ik tussen een Dream Machine Pro of een Cloud Gateway Fiber met eventueel NVR.

• R2L
  • Nu online

R2L

SamSid schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:45:
Ben wel benieuwd wie hier allemaal een eigen modem gaan gebruiken van Unifi. Zo ja welk? Ik heb nog een maand om daar over na te denken. Op dit moment zit ik tussen een Dream Machine Pro of een Cloud Gateway Fiber met eventueel NVR.
Hier een UDM pro. Heeft destijds met Odido gewerkt en nu met KPN. Verwacht dat het met Simpel hetzelfde zal zijn als met Odido (stap 5-okt over).

• SamSid
R2L schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

Hier een UDM pro. Heeft destijds met Odido gewerkt en nu met KPN. Verwacht dat het met Simpel hetzelfde zal zijn als met Odido (stap 5-okt over).
Dat is gewoon de UTP kabel uit de providermodem in je eigen modem steken en VLAN aanpassen toch?

• R2L
  • Nu online

R2L

SamSid schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:31:
[...]

Dat is gewoon de UTP kabel uit de providermodem in je eigen modem steken en VLAN aanpassen toch?
Klopt Vlan 300 en dhcp in plaats van PPPoE (als je van KPN afkomt)

• SubSpace
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 01:24
Stjin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:21:

Dit hele aanvraagproces is volgens mij gigantisch onderschat en chaotisch, mijn aanvraag voor overstap is goedgekeurd door TFAS? Vervolgens kreeg ik een email van Odido dat ze het jammer vonden dat ik wegging (of jammer vinden dat ik onder een andere naam de helft ga betalen.. :P )
TFAS is de code die COIN hanteert voor Odido. Blijkbaar een foutje in de mail dat men de code erin zet en niet de naam.

Vereniging COIN faciliteert het overstappen. https://coin.nl/

• SubSpace
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 01:24
Xeor schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:33:
Vereniging COIN dwingt af dat de overstapdatum binnen 120 dagen is als je gebruik maakt van overstapservice.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:39
Heb me ook aangemeld voor overstap naar Simpel glasvezel, met overstap vanaf ONVI, per eind december. 🙂

• Annay
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:04
Ik zie bij simpel alleen de 'Delta'-prijzen (bv. 500 MBps voor €47 na een jaar) voor mijn adres terwijl de glaspoort al bij de voordeur ligt. Beetje jammer dat ze die niet als mogelijkheid pakken
edit:
adres van mijn broer gechecked die zowel een delta-aansluiting als glaspoort-aansluiting in de meterkast heeft en ook daar geeft Simpel alleen 500 MBps voor €47. Lijkt alsof ze altijd de Delta Fiber glasvezel pakken als er 2 zijn. Beetje vreemd?

[ Voor 39% gewijzigd door Annay op 01-09-2026 20:44 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Annay schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:37:
Ik zie bij simpel alleen de 'Delta'-prijzen (bv. 500 MBps voor €47 na een jaar) voor mijn adres terwijl de glaspoort al bij de voordeur ligt. Beetje jammer dat ze die niet als mogelijkheid pakken
edit:
adres van mijn broer gechecked die zowel een delta-aansluiting als glaspoort-aansluiting in de meterkast heeft en ook daar geeft Simpel alleen 500 MBps voor €47. Lijkt alsof ze altijd de Delta Fiber glasvezel pakken als er 2 zijn. Beetje vreemd?
Waarom is dat vreemd? Voor Odido en dus ook Simpel is dat goedkoper, dus waarom zou een logischere keuze het duurdere KPN netwerk zijn volgens jouw?

• Annay
nieuws: Simpel begint met aanbieden van vast internet via glasvezel - update

Prijzen in Delta gebied zijn hoger. Wellicht voor Simpel zelf goedkoper. Maar als klant betaal je blijkbaar in Delta-gebied 7€ per maand meer.

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Annay schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:37:
edit:
Ik heb begrepen van de klantenservice aan de telefoon dat ze filteren op aansluitingen die volledig zijn opgeleverd. Ze willen dus die ont er in prikken en klaar. Daar hebben zij kennelijk een overzicht van en daar wordt dan op gefilterd.

• Annay
Adres van mijn broer heeft beide glasvezels tot in de meterkast afgemonteerd, zou verwachten dat Simpel daar de goedkoopste pakt.

Bij mij ligt glaspoort tot aan de voordeur, dus kan me voorstellen dat ze dat liever niet doen inderdaad.

Voor beide adressen zegt de check van glaspoort overigens dat de aansluiting gereed is.

Lijkt wel of er meerdere databases gebruikt worden, dat Simpel een database van een jaar geleden heeft of zo. Wel jammer

• DR!5EQ
  • Niet online
Annay schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:49:
Adres van mijn broer heeft beide glasvezels tot in de meterkast afgemonteerd, zou verwachten dat Simpel daar de goedkoopste pakt.

Bij mij ligt glaspoort tot aan de voordeur, dus kan me voorstellen dat ze dat liever niet doen inderdaad.

Voor beide adressen zegt de check van glaspoort overigens dat de aansluiting gereed is.

Lijkt wel of er meerdere databases gebruikt worden, dat Simpel een database van een jaar geleden heeft of zo. Wel jammer
In het geval van je broer zou ik simpel gewoon contacteren en daar werk van maken als ze zijn afgemonteerd.

• Oohhhhdiedo
Annay schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:49:

Simpel levert enkel op kpn/glaspoort wanneer odido eigen apparatuur in de pops heeft voor de belichting. Wanneer kpn de belichting doet levert odido wel(tegen hogere prijzen dan wanneer zij zelf belichten) maar simpel levert dan over dat netwerk helemaal niet. Bij jouw broer zal KPN dus de belichter zijn en kiest simpel dus voor delta. Dat is simpelweg het enige wat ze daar dan aanbieden op dit moment.

• Annay
ah, dat klinkt logisch inderdaad

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:40
Oohhhhdiedo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:38:
[...]

Simpel levert enkel op kpn/glaspoort wanneer odido eigen apparatuur in de pops heeft voor de belichting. Wanneer kpn de belichting doet levert odido wel(tegen hogere prijzen dan wanneer zij zelf belichten) maar simpel levert dan over dat netwerk helemaal niet. Bij jouw broer zal KPN dus de belichter zijn en kiest simpel dus voor delta. Dat is simpelweg het enige wat ze daar dan aanbieden op dit moment.
Glaspoort is per definitie P2MP dus simpel levert alleen als het gaat om pops waar de vezel P2P is aangelegd richting de klant.

• DR!5EQ
  • Niet online
Oohhhhdiedo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:38:
[...]

Weer wat geleerd.

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 10:31
Hier een redelijk tevreden Ziggo gebruiker met eigen router (TP Link X50).
Ik heb nu Ziggo internet (500/40) en tv, en kijk uitsluitend tv via mijn Apple TV.
Ziggo is erg duur, en wil mij blijkbaar niet houden als klant, want ik krijg nauwelijks korting meer.

Ik overweeg nu Simpel internet only (500/500 of 1000/1000) met NL Ziet.

De glasvezel zit al jaren in mijn meterkast maar is nog nooit gebruikt. Glasvezel is (na overnames) eigendom van KPN.

Volgens mij is het simpel:
* Simpel levert internet op
* ik haal de ethernet kabel uit het Ziggo modem en stop deze in de ONT
* ik pas de config van mijn X50 aan voor VLAN 300
* ik installeer NL Ziet op mijn Apple TV (en iPhone)
* alles werkt weer

Mijn vragen:
* is het echt zo simpel?
* heeft iemand dit al eerder zo gedaan, en hoe ging dat?
* zie ik iets over het hoofd?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ikweethetbeter schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:20:
Ik heb nu Ziggo internet (500/40) en tv, en kijk uitsluitend tv via mijn Apple TV.
Ziggo is erg duur, en wil mij blijkbaar niet houden als klant, want ik krijg nauwelijks korting meer.

De glasvezel zit al jaren in mijn meterkast maar is nog nooit gebruikt. Glasvezel is (na overnames) eigendom van KPN.

* alles werkt weer

Mijn vragen:
* is het echt zo simpel?
Simpel stuurt wel daadwerkelijk een monteur langs je huis die je niet kunt weigeren. Dus het is niet zo dat je het volledig zelf kunt doen. De 1e stap doen zij.

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 10:31
Dankjewel!

Dat was overigens ook precies wat ik bedoelde met "Simpel levert internet op"... Als het werkt kan het modem (zo noemen ze het, het is een router) in de opslag en kan mijn mesh set eraan worden gehangen.

Verder is er geen combivoordeel, dus mobiel kan ik apart aanvragen.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 15:55
ikweethetbeter schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:20:

* alles werkt weer

Mijn vragen:
* is het echt zo simpel?
Soortgelijke situatie inderdaad. Ik word de 14e overgezet naar Simpel. Heb ook al jaren tv via NLziet (lekker reclame vrij terug kijken maar alsnog de mogelijkheid om ook live te kijken). Daarnaast ook geen mailbox van de provider dus elke 1/2 jaar kan ik zorgeloos overstappen zonder TV kastjes enzo terug te moeten sturen.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:13
Ook maar gebruik gemaakt van de aanbieding, ziet nu bij Odido en betaal 60€ per maand voor 400Mbit/s (tv kastje en wifi extender). Bij Simpel eerste jaar 1€ voor 500Mbit/s en tweede jaar 40€, al zal er wel weer een inflatiecorrectie bijkomen. Als het goed is is de overstap datum 24-12-2026 aangezien mijn contract bij Odido 25-12-2024 is ingegaan.

De Wifi extender ga ik niet meer huren maar koop ik zelf wel.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Lord Anubis
misschien mis ik iets. Volgende week komt kpn glas leggen naast delta.
Wat voor kastje komt er dan van KPN?
Volgens de Simpel website krijg je/we/ik een zyxel modem die je zelf kan aansluiten. Waarom dan een monteur die je schijnbaar niet mag weigeren?

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik mocht verlengen bij Odido.
Maar dat was duurder dan de aanbieding voor nieuwe klanten.
Vind ik raar: immers er hangt al een modem en Odido hoeft geen kosten voor reclame, inschrijving en aansluiting meer te maken die verbonden zijn aan een nieuwe klant.

Dan maar opzeggen van de aansluiting, maar o wat doen ze dan moeilijk: kan alleen per aangetekende brief én het mag ook niet te ver van te voren vóór einde contractdatum.
Opzeggen is mij dus niet gelukt...

Ik wist niet dat Simpel ook internet verkoopt (staat niet bij gaslicht.nl/internetten.nl)
Ik stuitte er op via Tweakers.

Heb dus bij Simpel 100Mbit glasvezel gescoord 2 jaar lang voor gemiddeld €18/mnd.
Ik heb er een 2 jarig mobiel abo'tje bij genomen van gemiddeld €3,75/mnd.
Samen rond €24. €22 _/-\o_

Ter vervanging van Odido met Ben. Die zouden me bij 2 jaar verlenging samen €35/mnd gekost hebben.
Ik was verder tevreden over Odido+Ben.
Ik krijg bij Simpel hetzelfde kwa hardware en snelheid, zo lijkt het.
Ik vind het zó zonde van het omwisselgedoe, de e-waist(modem), bezorg- en terugstuurkosten.
kSnap niet waarom de firma Odido in eigen vlees snijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bruin Poeper op 04-09-2026 10:50 ]

• SamSid
Bruin Poeper schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:46:
Ik mocht verlengen bij Odido.
Maar dat was duurder dan de aanbieding voor nieuwe klanten.
Vind ik raar: immers er hangt al een modem en Odido hoeft geen kosten voor reclame, inschrijving en aansluiting meer te maken die verbonden zijn aan een nieuwe klant.

Dan maar opzeggen van de aansluiting, maar o wat doen ze dan moeilijk: kan alleen per aangetekende brief én het mag ook niet te ver van te voren vóór einde contractdatum.
Opzeggen is mij dus niet gelukt...

Ik wist niet dat Simpel ook internet verkoopt (staat niet bij gaslicht.nl/internetten.nl)
Ik stuitte er op via Tweakers.

Heb dus bij Simpel 100Mbit glasvezel gescoord 2 jaar lang voor gemiddeld €18/mnd.
Ik heb er een 2 jarig mobiel abo'tje bij genomen van gemiddeld €3,75/mnd.
Samen rond €24.

Ter vervanging van Odido met Ben. Die zouden me bij 2 jaar verlenging samen €35/mnd gekost hebben.
Ik was verder tevreden over Odido+Ben.
Ik krijg bij Simpel hetzelfde kwa hardware en snelheid, zo lijkt het.
Ik vind het zó zonde van het omwisselgedoe, de e-waist(modem), bezorg- en terugstuurkosten.
kSnap niet waarom de firma Odido in eigen vlees snijdt.
Als je gebruik maakt van de overstapservice regelen de providers opzeggen en aanmelden onderling. Binnen 10 minuten of zo had ik al bevestiging binnen van odido over de opzegging. Gelijk nog een mailtje dat ze het jammer vinden en graag willen weten waarom.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
SamSid schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:
[...]

Als je gebruik maakt van de overstapservice regelen de providers opzeggen en aanmelden onderling.
Ik wou mijn abo bij Odido (per einde contractdatum) opzeggen en mij vervolgens aanmelden als nieuwe klant, omdat die wél korting krijgen. Maar dat mocht niet. Je kan alleen overstappen.
Ik kon niet echt iets voordeligs vinden. Totdat ik op Simpel stuitte.

[ Voor 8% gewijzigd door Bruin Poeper op 03-09-2026 21:26 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:23:
[...]

Ik wou mijn abo bij Odido (per einde contractdatum) opzeggen en mij vervolgens aanmelden als nieuwe klant, omdat die wél korting krijgen. Maar dat mocht niet. Je kan alleen overstappen.
Ik kon niet echt iets voordeligs vinden. Totdat ik op Simpel stuitte.
Ik had hetzelfde. Geen korting bij odido mogelijk.
OK, dan maar naar simpel... 🤷

• Askjeeves
  • Laatst online: 11:18
Wie wil en kan mijn vraag beantwoorden? :)

Ik heb een abonnement bij Youfone Glasvezel. Mijn contract liep in principe op 26 augustus af, maar ik kon gebruik maken van 16 maanden 50% korting. Dus vooralsnog loopt het door.

Ik heb in mijn woning zowel een glasvezelaansluiting van ODF en KPN (en ja ook nog coax...wat een luxe :D ) Momenteel is dus de glasvezel van KPN in gebruik. Nu wil ik gebruik maken van de actie van Simpel Glasvezel.

De vraag: Is het "handig" om gebruik te maken van de overstapservice of kan ik gewoon Simpel aanvragen per een bepaalde datum en mijn abonnement bij Youfone (met in achtneming van 1 maand opzegtermijn) zelf opzeggen?

Concreet: kan ik per bijvoorbeeld 26 oktober Youfone opzeggen en bij Simpel 24/25/26 oktober etc. als gewenste aansluitdatum aangeven.?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-09 21:43

3raser

⚜️ Premium member

Askjeeves schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:46:
Wie wil en kan mijn vraag beantwoorden? :)

Ik heb een abonnement bij Youfone Glasvezel. Mijn contract liep in principe op 26 augustus af, maar ik kon gebruik maken van 16 maanden 50% korting. Dus vooralsnog loopt het door.

Ik heb in mijn woning zowel een glasvezelaansluiting van ODF en KPN (en ja ook nog coax...wat een luxe :D ) Momenteel is dus de glasvezel van KPN in gebruik. Nu wil ik gebruik maken van de actie van Simpel Glasvezel.

De vraag: Is het "handig" om gebruik te maken van de overstapservice of kan ik gewoon Simpel aanvragen per een bepaalde datum en mijn abonnement bij Youfone (met in achtneming van 1 maand opzegtermijn) zelf opzeggen?

Concreet: kan ik per bijvoorbeeld 26 oktober Youfone opzeggen en bij Simpel 24/25/26 oktober etc. als gewenste aansluitdatum aangeven.?

Bij voorbaat dank voor de reacties!
Als je gekozen hebt voor 16 maanden korting klinkt het alsof je een nieuw contract bent aangegaan. Dus weet je zeker dat je maandelijks kan opzeggen bij Youfone?

• Askjeeves
3raser schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:55:
[...]

Als je gekozen hebt voor 16 maanden korting klinkt het alsof je een nieuw contract bent aangegaan. Dus weet je zeker dat je maandelijks kan opzeggen bij Youfone?
Mijn contract bij Youfone liep van 26-08-2025 tot 26-08-2026. Ik had een jaarcontract, maar kon 16 maanden, dus 4 maanden langer dan mijn contract, gebruik maken van de 50% korting.

In principe kan ik op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Mijn voorkeur gaat uit om Youfone per 26-12-2026 op te zeggen en iets eerder het abonnement bij Simpel in te laten gaan. Dan maak ik maximaal gebruik van de korting bij Youfone en Simpel.

• Turralyon
  • Nu online
Vandaag deze mail binnengekomen

Hallo xxx,
Een tijdje terug lieten we weten dat de Guidion monteur bij je langskomt voor het installeren van ons Internet. Maar door een technische reden is de installatiedatum veranderd. De nieuwe datum is 14 september 2026. Pas je ’t even aan in je agenda?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Eerdere mail:
Het is bijna zover! Op 11/09/2026 komt de installatiemonteur bij je langs om Internet van Simpel bij je te installeren.
Mail vandaag:
Maar door een technische reden is de installatiedatum veranderd. De nieuwe datum is 11 september 2026. Pas je ’t even aan in je agenda?
Het koste maar liefst 0 hele seconden om het in de agenda aan te passen. :+

Ik weet niet of iedereen dit heeft, maar als de datum daadwerkelijk 'zomaar' even gewijzigd wordt vind ik dat aardig absurd. Ik heb een dag vrij moeten nemen omdat dit niet in de avond of in het weekend kan. Om dat in de laatste 2 weken nog even aan te passen is geen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2026 14:35 ]

• R2L
  • Nu online

R2L

Turralyon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:30:
Vandaag deze mail binnengekomen

Hallo xxx,
Een tijdje terug lieten we weten dat de Guidion monteur bij je langskomt voor het installeren van ons Internet. Maar door een technische reden is de installatiedatum veranderd. De nieuwe datum is 14 september 2026. Pas je ’t even aan in je agenda?
Heb ik hier ook gehad. Kon bij de keuze voor een afspraak kiezen vanaf 6-oktober en ik had 6 en 7-oktober aangegeven. De afspraak werd gepland op 7-oktober. Na ongeveer een week kreeg ik een nieuwe datum namelijk 5-oktober die ik eerder niet kon kiezen. Anyway, voor mij gelukkig geen probleem want werk thuis die dag.

• Askjeeves
Ik behoor 14-10-2026 ook tot de Simpel-family met een 500 Mbit abbo en NLziet.

• Coprocessor
D4NG3R schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:34:
Eerdere mail:

[...]

Mail vandaag:

[...]

Het koste maar liefst 0 hele seconden om het in de agenda aan te passen. :+

Ik weet niet of iedereen dit heeft, maar als de datum daadwerkelijk 'zomaar' even gewijzigd wordt vind ik dat aardig absurd. Ik heb een dag vrij moeten nemen omdat dit niet in de avond of in het weekend kan. Om dat in de laatste 2 weken nog even aan te passen is geen doen.
Van zomaar even wijzigen zou ik niet blij worden. Ik kon kiezen voor zaterdag 3 oktober tussen 08:00 en 12:00. Voor mij ideaal, dus ik hoop niet dat ze gaan wijzigen.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Askjeeves schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:19:
Ik behoor 14-10-2026 ook tot de Simpel-family met een 500 Mbit abbo en NLziet.
Ik de 15e, met een 1 Gbit/s abonnement.
Hopelijk verloopt het allemaal zo vlot als twee jaar geleden toen we van Ziggo naar Delta gingen.
Het prijsverschil was te groot om te blijven.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Krijg ik vannacht een mailtje:

Hallo Daniel,

Een tijdje terug lieten we weten dat de Guidion monteur bij je langskomt voor het installeren van ons Internet. Maar door een technische reden is de installatiedatum veranderd. De nieuwe datum is 15 september 2026. Pas je ’t even aan in je agenda?

Zelfde dag... alleen was de afspraak eerst duidelijk gemaakt voor de middag.
We gaan het zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel36 op 05-09-2026 09:23 ]

• DR!5EQ
  • Niet online
Daniel36 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:22:
Krijg ik vannacht een mailtje:

Hallo Daniel,

Een tijdje terug lieten we weten dat de Guidion monteur bij je langskomt voor het installeren van ons Internet. Maar door een technische reden is de installatiedatum veranderd. De nieuwe datum is 15 september 2026. Pas je ’t even aan in je agenda?

Zelfde dag... alleen was de afspraak eerst duidelijk gemaakt voor de middag.
We gaan het zien.
Ik heb deze al meerdere keren gehad. Ik denk dat ze aan het schuiven zijn in de planning en dat ze een mailtje sturen vanwege de wijziging.

• Annay
Ook maar over gestapt op Simpel. Prijsverschil is inderdaad te groot in vergelijking met Delta.

• tweakje-2018
  • Laatst online: 09:16
Bij de overstap naar Simpel heb ik twee aansluit mailtjes ontvangen. Vandaag wordt de aansluiting geactiveerd in de woning. Betekend dat er vandaag ook een monteur langs komt thuis? Van Guidion heb ik een mailtje ontvangen op een afspraak te maken, komen eind van de maand langs om de modem aan te sluiten. De glasvezel loopt via ODF en is nog niet eerder gebruikt, tot nu toe was het Ziggo. Kom er twee keer een monteur in de woning waarvoor je thuis moet zijn?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ook hier inmiddels al 3 mailtjes ontvangen dat de monteur op een andere dezelfde datum langs komt.. Hoop dat het daar ook bij blijft. :|

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:20
tweakje-2018 schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:52:
Bij de overstap naar Simpel heb ik twee aansluit mailtjes ontvangen. Vandaag wordt de aansluiting geactiveerd in de woning. Betekend dat er vandaag ook een monteur langs komt thuis? Van Guidion heb ik een mailtje ontvangen op een afspraak te maken, komen eind van de maand langs om de modem aan te sluiten. De glasvezel loopt via ODF en is nog niet eerder gebruikt, tot nu toe was het Ziggo. Kom er twee keer een monteur in de woning waarvoor je thuis moet zijn?
Nee, als het goed is komt alleen de monteur alleen op de afspraak die je maakt via Guidon.

Bij mij is nu ook de glasvezel geactiveerd, niemand gezien, de monteur komt half oktober

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:41
audiojunk schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:54:
Ook maar gebruik gemaakt van de aanbieding, ziet nu bij Odido en betaal 60€ per maand voor 400Mbit/s (tv kastje en wifi extender). Bij Simpel eerste jaar 1€ voor 500Mbit/s en tweede jaar 40€, al zal er wel weer een inflatiecorrectie bijkomen. Als het goed is is de overstap datum 24-12-2026 aangezien mijn contract bij Odido 25-12-2024 is ingegaan.

De Wifi extender ga ik niet meer huren maar koop ik zelf wel.
Tip van flip. Wij hadden eerder ook een Wifi extender, maar hebben het nu met een Mesh netwerk opgelost. (3 apparaten, die met elkaar in verbinding staan, eigen WIFI netwerk, waarbij het hoofdapparaat middels kabel is verbonden) Wat ook lekker is t.a.v. de WIFI van de provider is dat je bij een overstap, de kabel van de oude in de nieuwe modem/router stopt en alles wat je op WIFI gebruikt nog steeds werkt.

Plus dat mijn ervaring is dat het betrouwbaardere verbinding geeft door het hele huis dan een range extender, maar wellicht dat x = 1 daar niet zo heel veel over zegt.

• tweakje-2018
  • Laatst online: 09:16
Bergenfietsen schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:20:
[...]

Nee, als het goed is komt alleen de monteur alleen op de afspraak die je maakt via Guidon.

Bij mij is nu ook de glasvezel geactiveerd, niemand gezien, de monteur komt half oktober
Dank je! Dat scheelt een dag thuis blijven. De mail van simpel is nog al vaag: "Goed nieuws: er is een datum bekend waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis komt activeren. Dit gaat gebeuren op 07/09/2026."

Dan krijg je het idee dat er iemand langs kan komen...

In het verleden heb ik een mobiel abonnement bij simpel gehad, maar krijg met geen mogelijkheid het account geactiveerd, nieuw account aanmaken of wachtwoord vergeten lukt niet i.c.m. het accountnaam, mobielnummer, mail adres of klantnummer.

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:23

kaanmijo

Picobello B.V.

Misschien een paar domme vragen maar ik snap er niks van, hopelijk kan iemand mij helpen :)
  1. Ik heb op dit moment Delta via ODF. Als ik over zou stappen naar Simpel, zet ik dan die aansluitdatum _eerder_ dan de contract datum bij Delta? Zodat er overlap is? Of werkt dit niet omdat het over dezelfde aansluiting gaat?
  2. Zoals ik al zei heb ik al Delta via ODF, wat komt die monteur van Simpel dan doen? Kan het echt niet zonder? Een aansluiting hoeft ‘ie niet te maken en in de wijkkast hoeft ‘ie voor zover ik weet ook niet te zijn

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@kaanmijo

1: Als je de overstapservice gebruikt zou je huidige verbinding plat moeten gaan op dezelfde dag als dat de nieuwe verbinding actief wordt. Doorgaans zit hier maar een paar uur downtime tussen.

Toen ik van Odido naar Delta ging (DFN) lag Odido er vrij strak om 8u uit en was ik rond een uur of 11 weer online.

2: Waarschijnlijk moet het prima zonder kunnen, maar die optie wordt helaas niet geboden.
Zie bijvoorbeeld mijn vraag hier over, of die van een ander.

Vind het zelf ook wat minder dat ik een dag vrij moet nemen omdat een of andere monteur ergens tussen 11 en 4 een paar minuten bezig moet zijn met het ompluggen van een drietal kabeltjes.. Maar goed.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2026 10:24 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste