Odido heeft wel even GPON gedaan met splitter in de POPs inderdaad. Maar volgens mij tegenwoordig alleen XGS-PON. Ik heb ook liever AON, want geen gedoe met ONT's en energiezuiniger.hipster schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
In voormalig Reggefiber gebied is het glas nog fatsoenlijk aangelegd, point to point ipv het goedkopere point to multipoint.
Heb Simpel besteld op een point to point vezel benieuwd of simpel Aon gaat leveren. Zal wel niet wss Gpon met eigen splitter in de pops. Vergelijkbaar met jonaz/fiber crew.
P2mp in kpn of delta gebied is altijd vula dus daar is geen marge meer over voor prijsvechters als simpel.
Dat is volgens mij wel logisch dat het goedkoper is, minder actieve apparaatuur voor de provider, daardoor minder onderhoud en minder energieverbruik, en je hebt minder glas nodig. Minder concurrentie, want iedereen die wil leveren moet via jou netwerk, dus meer winst per aansluting.Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Goedkope P2MP? Ik denk dat jij geen flauw idee hebt hoe het aggegreren van het netwerk werkt. P2MP doet niks af ten opzichte van het P2P.
P2P is als het gaat om performance altijd superieur. Je kan over enkele vezel gewoon 100Gb doen.
Natuurlijk heb je nog de verdere aggregatie binnen het netwerk verder op, geloof wel dat daar geen verschil in zit.
Je hoeft mij niet te vertellen dat het goedkoper is in aanleg. Het ging mij er om dat hij “goedkoop” in een andere context bedoeld waar ik het niet mee eens ben.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Dat is volgens mij wel logisch dat het goedkoper is, minder actieve apparaatuur voor de provider, daardoor minder onderhoud en minder energieverbruik, en je hebt minder glas nodig. Minder concurrentie, want iedereen die wil leveren moet via jou netwerk, dus meer winst per aansluting.
P2P is als het gaat om performance altijd superieur. Je kan over enkele vezel gewoon 100Gb doen.
Natuurlijk heb je nog de verdere aggregatie binnen het netwerk verder op, geloof wel dat daar geen verschil in zit.
Je kan over alle vezels 100 gbps duwen maakt niet uit of het P2P of P2MP is. Waar het echt om gaat is stabiliteit.
Om het in context te plaatsen, 100Gbps over PON doe je nog niet zomaar, dat zal nog wel aantal jaren duren vermoed ik. https://www.nokia.com/asset/i/205049/Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Je hoeft mij niet te vertellen dat het goedkoper is in aanleg. Het ging mij er om dat hij “goedkoop” in een andere context bedoeld waar ik het niet mee eens ben.
Je kan over alle vezels 100 gbps duwen maakt niet uit of het P2P of P2MP is. Waar het echt om gaat is stabiliteit.
Ben wel benieuwd wanneer de providers de volgende iteraties gaan implementeren, kan mij voorstellen dat 25 niet zolang meer gaat duren.
Probleem is alleen wat zou je willen doen met 25Gbps consumenten abonnement? De consumenten die ik heb gezien met 8Gbps hadden ook genoeg aan ~250Mbps. Hier op het forum kan ik mij maar één herinneren die een toepassing had voor zijn 8Gbps verbinding. Die gebruikte het voor videobeelden.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Ben wel benieuwd wanneer de providers de volgende iteraties gaan implementeren, kan mij voorstellen dat 25 niet zolang meer gaat duren.
Eens, ik heb ook maar 200Mbit op dit moment. Maar het is vanuit technisch oogpunt wel interessant. Je hoeft over 25 PON ook geen 25Gbps te doen, kan ook minder.bjusterbaarlik schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:02:
[...]
Probleem is alleen wat zou je willen doen met 25Gbps consumenten abonnement? De consumenten die ik heb gezien met 8Gbps hadden ook genoeg aan ~250Mbps. Hier op het forum kan ik mij maar één herinneren die een toepassing had voor zijn 8Gbps verbinding. Die gebruikte het voor videobeelden.
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-08-2026 16:10 ]
Je haalt technologie type met uitrol methode door elkaar. Maar goed. Ik weet wel dat 25G allang wordt overgeslagen gezien er al wat beters is. Daarnaast NOKIA heeft al bewezen dat zij 100G PON kunnen halen. Tevens zelf gezien op de beurs in Parijs.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Om het in context te plaatsen, 100Gbps over PON doe je nog niet zomaar, dat zal nog wel aantal jaren duren vermoed ik. https://www.nokia.com/asset/i/205049/
[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 16-08-2026 17:58 ]
P2MP is goedkoper in aanleg minder glas nodig, je deelt fiber met je buren net als kabel. P2P is veruit superieur maar wat duurder om aan te leggen en "te open" voor monopolie reuzen als KPN die liever een groter stuk van de taart willen bij wholesale.
Het uitrol type heeft natuurlijk invloed op de technologie die je kan gebruiken. P2P maakt alles mogelijk, maar P2MP niet.Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:50:
[...]
Je haalt technologie type met uitrol methode door elkaar. Maar goed. Ik weet wel dat 25G allang wordt overgeslagen gezien er al wat beters is. Daarnaast NOKIA heeft al bewezen dat zij 100G PON kunnen halen. Tevens zelf gezien op de beurs in Parijs.
Die 100G PON zag ik inderdaad ook, maar dat is niet wat je morgen even gaat uitrollen. Terwijl je vandaag een 100G switch kan bestellen en die volgende week kan aansluiten met P2P. Daarom zie je dat zakelijk gezien providers gewoon P2P gebruiken met 100Gbps aansluitingen.
Goed om te weten dat 25G overgeslagen gaat worden, CPON ziet er belovend uit.
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur. Komt er dus €4,38 bij per maand over de looptijd van 24 maanden. Bij andere providers is een monteur en activatie gratis. Neemt niet weg dat ik alsnog €10 per maand bespaar t.o.v. Odido glasvezel.
Update: blijkbaar tegenstrijdigheden in de bestellijstsamenvatting en de tarievenlijst. De tarievenlijst heeft het over die exra kosten maar de samenvatting niet.
Eenmalige activatiekosten zijn € 30 (€ 24,79 excl. btw). Voor een glasvezelaansluiting is een basisinstallatie door een monteur verplicht. De kosten van een basisinstallatie door een monteur (kun je ook installatiekosten noemen) zijn € 75 (€ 61,98 excl. btw). Verder zijn de maximale down- en uploadsnelheden afhankelijk van je abonnement en je omstandigheden. Bijvoorbeeld drukte op het netwerk, de bekabeling in huis en de kwaliteit van je apparatuur. Tijdens de eerste contractperiode kun je je internetabonnement niet tussentijds uitzetten.
Update: blijkbaar tegenstrijdigheden in de bestellijstsamenvatting en de tarievenlijst. De tarievenlijst heeft het over die exra kosten maar de samenvatting niet.
Eenmalige activatiekosten zijn € 30 (€ 24,79 excl. btw). Voor een glasvezelaansluiting is een basisinstallatie door een monteur verplicht. De kosten van een basisinstallatie door een monteur (kun je ook installatiekosten noemen) zijn € 75 (€ 61,98 excl. btw). Verder zijn de maximale down- en uploadsnelheden afhankelijk van je abonnement en je omstandigheden. Bijvoorbeeld drukte op het netwerk, de bekabeling in huis en de kwaliteit van je apparatuur. Tijdens de eerste contractperiode kun je je internetabonnement niet tussentijds uitzetten.
[ Voor 71% gewijzigd door CPM op 17-08-2026 20:43 ]
Hier tekenen aub ......
Ik stap over van odido.CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur. Komt er dus €4,38 bij per maand over de looptijd van 24 maanden. Bij andere providers is een monteur en activatie gratis. Neemt niet weg dat ik alsnog €10 per maand bespaar t.o.v. Odido glasvezel.
Er staat nergens vermeld dat ik €30 of €75 moet betalen, dat gaat dus ook niet gebeuren.
20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.
Dan heb je de voorwaarden niet gelezen.Rbb-lwdn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Ik stap over van odido.
Er staat nergens vermeld dat ik €30 of €75 moet betalen, dat gaat dus ook niet gebeuren.
https://www.simpel.nl/docs/TRFI/current
En zoals je ziet in mijn eerdere afbeelding verwijzen ze daar naar in je besteloverzicht. Maar lekker tegenstrijdig dus. Ik ga er min of meer ook van uit dat het besteloverzicht leidend is.
Maar hier verwijzen ze wederom naar de Actuele tarieven, en daar staan de kosten voor een monteur en activatie. En dan de Algemene voorwaarden:
[ Voor 55% gewijzigd door CPM op 17-08-2026 20:51 ]
Hier tekenen aub ......
Hier nietCPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Dan heb je de voorwaarden niet gelezen.
En zoals je ziet in mijn eerdere afbeelding verwijzen ze daar naar in je besteloverzicht. Maar lekker tegenstrijdig dus. Ik ga er min of meer ook van uit dat het besteloverzicht leidend is.
Internet 100 Mbit/s € 35,00
12 maanden korting € -34,00
Activatiekosten € 30,00
100% korting € -30,00
Installatiekosten € 75,00
100% korting € -75,00
Totaal € 1,00 € 0,00
Looptijd 2 jaar
Na 12 maanden € 35,00
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.Rbb-lwdn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:49:
[...]
Hier niet
Internet 100 Mbit/s € 35,00
12 maanden korting € -34,00
Activatiekosten € 30,00
100% korting € -30,00
Installatiekosten € 75,00
100% korting € -75,00
Totaal € 1,00 € 0,00
Looptijd 2 jaar
Na 12 maanden € 35,00
Hier tekenen aub ......
Dat zijn de tarieven die er in staan hier.CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.
Is niet aan de orde. Is gewoon gratis. Kosten moeten ook overzichtelijk gemeld worden anders is het niet rechtsgeldigCPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur.
Staat hier op tijdelijk €0CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.
Om de discussie plat te slaan. Installatie en activatie kosten staan beiden op € 0 (screenshot van mijn contract)
[ Voor 3% gewijzigd door R2L op 18-08-2026 00:22 ]
In het contract dat je per mail krijgt is te lezen dat je 100% korting krijgt over de activatie en installatiekosten. Ook in het besteloverzicht lees je daarover niks terug.CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
ik 'huur' nu al 2 jaar een extra wifi punt bij Odido. Gaan nu overstappen naar Simpel en lijkt erop dat we hetzelfde modem en wifi punt weer krijgen. Heb destijds geen wifi punt zelf gekocht, omdat ik begreep dat een wifipunt niet altijd lekker samenwerkt met elke router. Dus dat je altijd een combi moet hebben en de provider er extra software op zet om de connectie makkelijker te maken. Maar ga nu weer 2 jaar bij simpel zitten en misschien is het de investering toch waard.
Kan je tegenwoordig elk wifi punt (gewoon een die je bij de coolblue koopt) draadloos verbinden met een simpel / odido / kpn router? Of heb je voor elke provider een specifieke nodig? Zie dat de Zyxel extender voor 75e te koop is bijvoorbeeld.
Kan je tegenwoordig elk wifi punt (gewoon een die je bij de coolblue koopt) draadloos verbinden met een simpel / odido / kpn router? Of heb je voor elke provider een specifieke nodig? Zie dat de Zyxel extender voor 75e te koop is bijvoorbeeld.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Bij het telefonisch aanmelden heeft Simpel bij mij aangegeven dat als je je na 13 september zou aanmelden, de activatie- en installatiekosten dan wel berekend gaan worden.
Met de geleverde Zyxel T56 router kun je niet zomaar elk ander wifi punt aansluiten en dezelfde prestaties verwachten.Flipm0de schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:10:
ik 'huur' nu al 2 jaar een extra wifi punt bij Odido. Gaan nu overstappen naar Simpel en lijkt erop dat we hetzelfde modem en wifi punt weer krijgen. Heb destijds geen wifi punt zelf gekocht, omdat ik begreep dat een wifipunt niet altijd lekker samenwerkt met elke router. Dus dat je altijd een combi moet hebben en de provider er extra software op zet om de connectie makkelijker te maken. Maar ga nu weer 2 jaar bij simpel zitten en misschien is het de investering toch waard.
Je kunt de wifi punten van Odido ook met regelmaat vinden op marktplaats i.p.v. kopen bij een winkel. Zelf heb ik recent 2 stuks bemachtigd voor 40 euro in totaal. Zoek hierbij op termen als Zyxel of WX5600. Niet iedereen zet het namelijk goed in de titel.
It ain't stupid if it works!
Ik heb destijds zelf een access point van Zyxel aangeschaft en aangesloten. Werkt zonder problemen. Ik kan geen reden verzinnen waarom je een specifieke access point moet hebben per provider. Het zou kunnen dat je misschien eenmalig wat moet instellen (zoals subnet) voordat het optimaal werkt. Ik ben voorlopig ook van mijn plan om de zyxel te gebruiken als Simpel arriveert.Flipm0de schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:10:
Los van het feit dat een access point meestal minder draadloze bandbreedte heeft, waarom niet?vr6-only schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:12:
[...]
Met de geleverde Zyxel T56 router kun je niet zomaar elk ander wifi punt aansluiten en dezelfde prestaties verwachten.
Je kunt de wifi punten van Odido ook met regelmaat vinden op marktplaats i.p.v. kopen bij een winkel. Zelf heb ik recent 2 stuks bemachtigd voor 40 euro in totaal. Zoek hierbij op termen als Zyxel of WX5600. Niet iedereen zet het namelijk goed in de titel.
This is the way. Ik heb inmiddels ook de bevestiging per mail en daar staat ook in dat er geen activatie en installatiekosten zijn, net zoals het besteloverzicht die je ziet op de website. Beetje dom dat ze er niet bij vermelden dat dit om een tijdelijke aanbieding gaat maar ondertussen wel naar de tarieven linken in de contracten.wesleyroy12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:36:
[...]
In het contract dat je per mail krijgt is te lezen dat je 100% korting krijgt over de activatie en installatiekosten. Ook in het besteloverzicht lees je daarover niks terug.
Maar ach, laat die monteur maar komen en de Odido spullen omwisselen voor Simpel.
Hier tekenen aub ......
Ik heb ook besteld, kom vanaf Odido. Heeft iemand Odido geprobeerd te bellen voor een beter aanbod?
And Bob's your uncle ...
Yes, me! Deden ze niet, ik had nog een oud 1000mbit abonnement van -toen- 25 euro. Door de correcties was die nu 30, 49 euro. Ze konden niets bieden, ze boden alleen klik&klaar aan....Scharnout schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:18:
Ik heb ook besteld, kom vanaf Odido. Heeft iemand Odido geprobeerd te bellen voor een beter aanbod?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Voor de mensen die nu bij Delta zitten en ook een poging willen doen voor een beter aanbod / prijsmatch, bespaar je de moeite gaan ze niet in mee. De medewerker aan de lijn vond het aanbod van Simpel oneerlijk en eigenlijk helemaal niet kunnen.
Maar goed aanvraag bij Simpel staat uit.
Mijn contract bij Youfone loopt 5 november af. Ik kan 5 november als installatiedatum kiezen, maar zegt Simpel dan het contract tijdig op zodat ik geen dubbele kosten heb?
Je kan daarvoor de overstapservice gebruiken.PindaRots schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:02:
Mijn contract bij Youfone loopt 5 november af. Ik kan 5 november als installatiedatum kiezen, maar zegt Simpel dan het contract tijdig op zodat ik geen dubbele kosten heb?
Ah super, zelfs een speciale pagina die ik over het hoofd heb gezien.areyouben schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:05:
[...]
Je kan daarvoor de overstapservice gebruiken.
Ik heb een soortgelijke ervaring. Bij een verlenging van twee jaar kon ik de eerste 18 maanden 10 euro korting krijgen. Dat was het maximale wat me geboden kon worden. In eerste instantie kreeg ik het "prachtige" aanbod van 5 euro korting op de eerste 12 maanden. Toch mooi hoe ze dat weten te brengen. Alsof ze je echt een plezier doen. Heb ze gezegd dat ik het begreep dat meer niet mocht, maar dat het een aanbod van niks was. Ben dus ook overgestapt.icefire171 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:28:
Voor de mensen die nu bij Delta zitten en ook een poging willen doen voor een beter aanbod / prijsmatch, bespaar je de moeite gaan ze niet in mee. De medewerker aan de lijn vond het aanbod van Simpel oneerlijk en eigenlijk helemaal niet kunnen.
Odido heeft mijn snelheid nu al verlaagd naar de snelheid van simpel. Terwijl ik volgende maand pas overstap, wat een toko.
Ze vinden het wel kunnen en niet oneerlijk om bestaande gebruikers bijna €10 de maand meer te laten betalen dan nieuwe gebruikers. Meer dan het standaard verlengaanbod wouden ze bij een jaarabonnement ook niet bieden.icefire171 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:28:
De medewerker aan de lijn vond het aanbod van Simpel oneerlijk en eigenlijk helemaal niet kunnen.
Ook ik ben begin volgende maand over op Simpel.
[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 19-08-2026 09:49 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik ga dat ook goed bekijken. Dan hoop ik wel dat KPN ook ongebruikte vdsl lijnen gaat vervangen door glasvezel. Twee glasvezelaansluitingen in je huis vergroot de keuze behoorlijk.DJ-Promo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Hier precies hetzelfde alleen op dit moment vdsl via Odido. Hele goedkope Jaar abo's voor 100/30. Mijn contract loopt tot februari. Kijken of ik later dit jaar de simpel optie nog kan afsluiten. Is voor 2 Jaar erg goedkoop.
Mijn contract kan per 18-09 over, echter is de installatie datum 22-09. Jammer dat de planning van Guidion vol zit, zit ik dan even zonder internet? Ik kom van Odidio met eigen router.
Hier tekenen aub ......
@CPM Als je gebruik hebt gemaakt van de overstapservice dan niet. Het signaal van je huidige provider blijft dan tot de 22e actief.
Weet niet of je daarvoor gekozen hebt in het bestelproces?
Weet niet of je daarvoor gekozen hebt in het bestelproces?
[ Voor 22% gewijzigd door musicfreak op 19-08-2026 12:51 ]
Ja uiteraard de overstapservice gebruikt. Dus komt wel goed verwacht ik.
Hier tekenen aub ......
Als jullie de huidige glasvezel bij Odido in een KPN gebied WBA rechtstreeks geprikt hebben in jullie eigen router. Blijft dat dan hetzelfde wanneer je Simpel neemt?
Als het "goed" is kun je dan geen Simpel afsluiten toch? Ik kan dat in ieder geval niet in KPN gebied hier.SamSid schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:56:
Als jullie de huidige glasvezel bij Odido in een KPN gebied WBA rechtstreeks geprikt hebben in jullie eigen router. Blijft dat dan hetzelfde wanneer je Simpel neemt?
Weet iemand of de overstapservice goed gaat wanneer het oude contract op een andere naam staat?
Wij hebben nu glasvezel bij Odido op naam van mijn vriendin, maar bij Simpel zou ik het internet graag op mijn naam aanvragen. Ik neem aan dat ze dat op adres doen, en het dus wel goed moet gaan?
Wij hebben nu glasvezel bij Odido op naam van mijn vriendin, maar bij Simpel zou ik het internet graag op mijn naam aanvragen. Ik neem aan dat ze dat op adres doen, en het dus wel goed moet gaan?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Hier ook een poging gedaan. Aan de telefoon konden ze nog een slechter aanbod brengen als dat ik via MijnOdido ging verlengen...groxgrox schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:29:
[...]
Yes, me! Deden ze niet, ik had nog een oud 1000mbit abonnement van -toen- 25 euro. Door de correcties was die nu 30, 49 euro. Ze konden niets bieden, ze boden alleen klik&klaar aan....
9 oktober is de omzetting Odido 1GB Internet Only naar Simpel 1GB Internet Only
Als het goed is krijg je van je oude / huidige provider een mailtje dat je contract is opgezegd.Ulster Seedling schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:07:
Weet iemand of de overstapservice goed gaat wanneer het oude contract op een andere naam staat?
De 15de komt bij ons de monteur langs. Qua prijs was het eigenlijk een no brainer.
Schiet tussen de palen en je scoort!
@Ulster Seedling Op https://www.simpel.nl/service/abonnement/internet/overstapservice zie ik in ieder geval staan dat je de achternaam die bij de huidige internetprovider op het contract staat aan ze door kan geven. Mijn idee is dat bedacht is om de kans te vergroten dat de overstap soepel verloopt
Er staat dat Simpel internet niet beschikbaar is op mijn adres terwijl ik gewoon glasvezel heb. Heeft dat te maken met dat ik een KPN aansluiting heb?
Ik verwacht dat ze het alleen aanbieden waar Odido apparatuur in de wijkkast heeft staan (ze zijn tenslotte een Odido dochter). Als er alleen KPN apparatuur in de wijkkast bij jou staat, dan moeten ze KPN veel meer geld geven. En kan naar ik verwacht de deal (die ze natuurlijk doen om klanten binnen te halen) helemaal niet uit. Maar de enige die het met zekerheid kan zeggen is Simpel zelf.DI97 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:27:
Er staat dat Simpel internet niet beschikbaar is op mijn adres terwijl ik gewoon glasvezel heb. Heeft dat te maken met dat ik een KPN aansluiting heb?
[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 20-08-2026 19:11 ]
Ik heb de T56 omgezet naar een dual boot config. Dus Odido- en openwrtfirmware.xppn schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:52:
[...]
Reactie op hun forum lijkt het gewoon 300
https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/eigen-router-bij-glasvezel-internet-4803
Geen instellingen backup op de zyxel en terug zetten op de nieuwe? (Iets met serie nummer registraties enzo.)
Geen idee of het met de firmware van Simpel ook nog mogenlijk is. Vandaar mijn vraag. Betreft de serie nummer registraties enzo: Ik ga er van uit dat dit geregeld is in het modem (ONT), niet in de router.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Same here. Ik stap over van Odido naar Simpel maar ik heb echt geen flauw idee wat TFAS is. Slordige mail.Stjin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:21:
mijn aanvraag voor overstap is goedgekeurd door TFAS?
TFAS was oorspronkelijk de COIN-code voor T-Mobile Thuis B.V. wat dus later Odido is geworden. de COIN-code wordt tussen providers gebruikt in het overstaproces.
Ik overweeg om de overstap te maken van Ziggo naar Simpel. Ik heb geen eigen modem/router maar heb die van Ziggo wel naar eigen smaak ingesteld. Ik wil de Zyxel T-56 op dezelfde punten kunnen instellen zodat mijn LAN blijft werken zoals nu maar vraag me af wat de instel mogelijkheden zijn. Bij de Simpel Community kom ik er niet helemaal uit. Ik hoop hier wél antwoorden te vinden.
Net als bij Odido is er bij Simpel geen sprake van CG-NAT. Daar was de Simpel Community wél duidelijk over dus dat is alvast goed. Verder wil ik graag:
- Het IP adres aanpassen naar een adres in mijn eigen range: 192.168.0.0
- DHCP uitschakelen. Ik gebruik 1 van mijn TP-link wifi routers als AP en DHCP server. Die wijst vervolgens ook de DNS adressen aan (mijn 2 Pi-hole instances) omdat de Ziggo modem geen privé DNS adressen toestaat.
- Kan DNS uitgeschakeld worden óf wijzen naar eigen, interne DNS resolvers (mijn 2 Pi-hole instances)? In mijn huidige setup wijst dus een TP-link router naar mijn 2 eigen DNS resolvers waarmee de Ziggo modem override wordt. Net als in de Ziggo modem kan ik altijd nog de ad-blocking DNS adressen van bijv Mullvad instellen.
- Is DuckDNS één van de te kiezen DDNS providers? Ik hoor van niet maar blijkbaar kan ik wel een custom DDNS instellen en daar dan de DuckDNS gegevens instellen.
- Kan ik port forwarding instellen? Ik heb een eigen VPN server draaien om remote bij mijn LAN diensten (o.a. de Pihole) te kunnen.
Net als bij Odido is er bij Simpel geen sprake van CG-NAT. Daar was de Simpel Community wél duidelijk over dus dat is alvast goed. Verder wil ik graag:
- DHCP uitschakelen. Ik gebruik 1 van mijn TP-link wifi routers als AP en DHCP server. Die wijst vervolgens ook de DNS adressen aan (mijn 2 Pi-hole instances) omdat de Ziggo modem geen privé DNS adressen toestaat.
- Kan DNS uitgeschakeld worden óf wijzen naar eigen, interne DNS resolvers (mijn 2 Pi-hole instances)? In mijn huidige setup wijst dus een TP-link router naar mijn 2 eigen DNS resolvers waarmee de Ziggo modem override wordt. Net als in de Ziggo modem kan ik altijd nog de ad-blocking DNS adressen van bijv Mullvad instellen.
- Is DuckDNS één van de te kiezen DDNS providers? Ik hoor van niet maar blijkbaar kan ik wel een custom DDNS instellen en daar dan de DuckDNS gegevens instellen.
- Kan ik port forwarding instellen? Ik heb een eigen VPN server draaien om remote bij mijn LAN diensten (o.a. de Pihole) te kunnen.
Met zulke specifieke eisen zou ik gewoon een eigen router kopen om volledig onafhankelijk te zijn.Coprocessor schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:10:
Ik overweeg om de overstap te maken van Ziggo naar Simpel. Ik heb geen eigen modem/router maar heb die van Ziggo wel naar eigen smaak ingesteld. Ik wil de Zyxel T-56 op dezelfde punten kunnen instellen zodat mijn LAN blijft werken zoals nu maar vraag me af wat de instel mogelijkheden zijn. Bij de Simpel Community kom ik er niet helemaal uit. Ik hoop hier wél antwoorden te vinden.
Ik stap bijna jaarlijks over, en hoef dan alleen maar een kabel in mijn modem te pluggen en soms een wachtwoord en vlan oid in te vullen. Niet een complete (flut) router opnieuw instellen en hopen dat het aan mijn wensen voldoet.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-08-2026 12:43 ]
Bedankt voor je reactie!de Peer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:41:
[...]
Met zulke specifieke eisen zou ik gewoon een eigen router kopen om volledig onafhankelijk te zijn.
Ik stap bijna jaarlijks over, en hoef dan alleen maar een kabel in mijn modem te pluggen en soms een wachtwoord en vlan oid in te vullen. Niet een complete (flut) router opnieuw instellen en hopen dat het aan mijn wensen voldoet.
Heb je toevallig wat aankooptips vwb een eigen router in mijn geval? Een Fritzbox met mogelijkheid tot Wireguard VPN misschien? Of iets anders?
Onderstaande is gebaseerd op de aanname dat er dezelfde firmware op draait als bij Odido. Ik had daar zelf tot een klein jaartje geleden m'n abo lopen.
Ja.Coprocessor schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:10:
Hier ben ik niet helemaal 100% zeker van, maar het is wel aannemelijk.- DHCP uitschakelen. Ik gebruik 1 van mijn TP-link wifi routers als AP en DHCP server. Die wijst vervolgens ook de DNS adressen aan (mijn 2 Pi-hole instances) omdat de Ziggo modem geen privé DNS adressen toestaat.
Ik draai zelf AdGuard, kon gewoon netjes instellen welke (interne) DNS er aan de clients uitgedeeld moest worden.- Kan DNS uitgeschakeld worden óf wijzen naar eigen, interne DNS resolvers (mijn 2 Pi-hole instances)? In mijn huidige setup wijst dus een TP-link router naar mijn 2 eigen DNS resolvers waarmee de Ziggo modem override wordt. Net als in de Ziggo modem kan ik altijd nog de ad-blocking DNS adressen van bijv Mullvad instellen.
Geen idee. Ik handel DDNS af via CloudFlare en kan veel van m'n diensten via een reverse proxy benaderen. Ook toen ik bij Odido zat.- Is DuckDNS één van de te kiezen DDNS providers? Ik hoor van niet maar blijkbaar kan ik wel een custom DDNS instellen en daar dan de DuckDNS gegevens instellen.
Ja.- Kan ik port forwarding instellen? Ik heb een eigen VPN server draaien om remote bij mijn LAN diensten (o.a. de Pihole) te kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 21-08-2026 14:57 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
@D4NG3R
Aanvullend op zijn verhaal:
DHCP is uit te schakelen;
DuckDNS zit er niet standaard tussen, maar je kunt handmatig elk DDNS toevoegen.
@Coprocessor
Welk TP link heb je momenteel? Op glasvezel is namelijk heel gemakkelijk om een eigen router te gebruiken. Je hoeft dus niet per se de Zyxel router ertussen te hebben.
Als je eigen TP link niet geschikt blijkt te zijn, heb je heel wat keuzes. Persoonlijk gebruik ik een Fritzbox 7590AX met 1200AX repeaters erbij. Kijk even wat jij graag wenst qua poort specificaties (Gbit, 2,5Gbit, 10Gbit etc.) en kies er een uit. Het instellen is heel gemakkelijk. Je plugt de UTP vanaf de ONT in de Fritzbox en je selecteert in het menu Odido glasvezel. Dat is alles.
DuckDNS zit er niet standaard tussen, maar je kunt handmatig elk DDNS toevoegen.
@Coprocessor
Welk TP link heb je momenteel? Op glasvezel is namelijk heel gemakkelijk om een eigen router te gebruiken. Je hoeft dus niet per se de Zyxel router ertussen te hebben.
Als je eigen TP link niet geschikt blijkt te zijn, heb je heel wat keuzes. Persoonlijk gebruik ik een Fritzbox 7590AX met 1200AX repeaters erbij. Kijk even wat jij graag wenst qua poort specificaties (Gbit, 2,5Gbit, 10Gbit etc.) en kies er een uit. Het instellen is heel gemakkelijk. Je plugt de UTP vanaf de ONT in de Fritzbox en je selecteert in het menu Odido glasvezel. Dat is alles.
Zijn er zelfs met fiber aansluiting op de Fritzbox. Zit ook te kijken om gelijk een goede router te kopen zodat je makkelijk kan overstappen. In de adsl tijd had ik ook een eigen Cisco dat was wel top ook met overstappen.
Desnoods zet je er openwrt op. Dan voldoet de router aan al je wensen. Bijkomend voordeel: Dan kan Simpel, zolang je geen vlanid 100 insteld, je interne netwerk niet meer inzien.
@de Peer De T56 is imho niet echt een flutrouter. Nooit snelheidsproblemen gehad onder zware belasting. Zelfs niet met Adguard Home er op.
@de Peer De T56 is imho niet echt een flutrouter. Nooit snelheidsproblemen gehad onder zware belasting. Zelfs niet met Adguard Home er op.
Gezocht!
Router
Ik wil ook wel over gezien de prijzen. Bij ons ligt glasvezel van KPN. Ik heb een eigen FRITZ!Box 5590 Fiber die destijds is ingesteld door de monteur van Freedom waar we nu nog ons internet afnemen. Er staat "SFP module: FRITZ!SFP AON" / Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10). Als ik zo kijk op de threads op het forum daar zie ik niks over wat ik moet doen om mijn modem te configureren om via hun internet af te kunnen nemen. Iemand hier dat al gedaan?
Dat kan prima, maar niet met op de manier zoals je het nu hebt. Als je de fritzbox aansluit op de ONT, kun je in het menu vervolgens instellen zodat het prima werkt.Zebby schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:43:
Ik wil ook wel over gezien de prijzen. Bij ons ligt glasvezel van KPN. Ik heb een eigen FRITZ!Box 5590 Fiber die destijds is ingesteld door de monteur van Freedom waar we nu nog ons internet afnemen. Er staat "SFP module: FRITZ!SFP AON" / Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10). Als ik zo kijk op de threads op het forum daar zie ik niks over wat ik moet doen om mijn modem te configureren om via hun internet af te kunnen nemen. Iemand hier dat al gedaan?
Stappenplan aansluiten
- Verbinden: Sluit een netwerkkabel aan op de WAN-poort (de blauwe poort) van de FRITZ!Box.
- ONT: Verbind het andere uiteinde van de kabel met de LAN-poort van jouw glasvezelmodem (ONT).
- Stroom: Zorg dat zowel de ONT als de FRITZ!Box aan staan
- Open de internetbrowser en ga naar de instellingen via http://fritz.box of het IP-adres 192.168.178.1.
- Log in en ga in het menu links naar Internet > Account Information (Toegangsgegevens).
- Kies bij Internet service provider "Odido glasvezel".
Waarom zou hij niet alleen het provider profiel hoeven aanpassen? Of levert Simpel niet over AON?vr6-only schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Dat kan prima, maar niet met op de manier zoals je het nu hebt. Als je de fritzbox aansluit op de ONT, kun je in het menu vervolgens instellen zodat het prima werkt.
Stappenplan aansluiten
- Verbinden: Sluit een netwerkkabel aan op de WAN-poort (de blauwe poort) van de FRITZ!Box.
- ONT: Verbind het andere uiteinde van de kabel met de LAN-poort van jouw glasvezelmodem (ONT).
- Stroom: Zorg dat zowel de ONT als de FRITZ!Box aan staan
- Open de internetbrowser en ga naar de instellingen via http://fritz.box of het IP-adres 192.168.178.1.
- Log in en ga in het menu links naar Internet > Account Information (Toegangsgegevens).
- Kies bij Internet service provider "Odido glasvezel".
Terecht punt en dat weet ik niet.synoniem schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:35:
[...]
Waarom zou hij niet alleen het provider profiel hoeven aanpassen? Of levert Simpel niet over AON?
Je kunt dan als volgt handelen: krijg je een NT? Dan kan je de fritzbox aansluiting gebruiken en krijg je een ONT? Dan dien je dat ertussen te laten.
Dat is dus mijn vraag - ik heb geen NT meer, mijn Fritzbox is mijn ONT/modem-in-1 en die wil ik gebruiken (vrije modem keuze). Daarna heb ik een router met mesh setje hangen. Het gaat echt om die configuratie van de fritz. Als ik iets moet doen met weer een NT tussen de Fritz dan houdt het op en ga ik wel naar een ander.vr6-only schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:41:
[...]
Terecht punt en dat weet ik niet.
Je kunt dan als volgt handelen: krijg je een NT? Dan kan je de fritzbox aansluiting gebruiken en krijg je een ONT? Dan dien je dat ertussen te laten.
Bedankt voor je reactie!vr6-only schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:24:
@D4NG3R
@Coprocessor
Ik heb een AX73 en een AX10.
Maar gebaseerd op jouw reactie en die van @D4NG3R ga ik het erop wagen met de T56. Een eigen router kan daarna altijd nog.
Zou ik de t56 kunnen omzetten naar openwrt, en adguard er direct op instellen?
Zo ja, kan iemand mij helpen met een guide?
Dat zou ik alleen met eigen appatuur doen. Die t56 heb je te leen toch?Ethnic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:19:
Hierbij. https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56Ethnic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:19:
Het schijnt niet meer nodig te zijn om de behuizing open te maken etc.
ps. Doe dit met een T56 die je van Marktplaats hebt gehaald, aangezien je eigen spul te leen hebt gekregen en terug moet naar Simpel.
Het kan tevens ook met de WX5600 wifi punten van Zyxel, die Odido bijvoorbeeld uitlevert. https://openwrt.org/toh/zyxel/wx5600-t0?s[]=wx5600
[ Voor 16% gewijzigd door vr6-only op 23-08-2026 10:00 ]
Ik heb ook een Simpel 1GB abonnement afgesloten en stap van DELTA op 11 september over.
Omdat het standaard Nokia modem van DELTA niet in bridge modus kon heb ik een eigen Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Daarachter zit een UDM Pro.
Kan het Zyxel T-56 modem van Simpel ook in bridge modus? Zo nee, kan ik mijn eigen Nokia XS-010X-Q modem weer inzetten? Zo ja, wat is daarvoor nodig? Heeft iemand de zelfde situatie en hier ervaring mee?
Ik kan trouwens niet van binnenkomst glasvezel direct door naar bv. SFP module, want dan kan de meterkast deur niet meer dicht. Ik neem aan dat Simpel de zelfde aansluiting als DELTA gebruikt. Ik ga nu direct vanaf dat punt met een gele glasvezelkabel naar het Nokia modem en dan door naar de UDM Pro
Update 21:11: Ik lees op de Simpel community dat de SFP module achterop de Zyxel T-56 niet word gebruikt en Simpel een ONT levert. Zie onderstaande bron. Je kan dus rechtstreeks vanaf de ONT naar de WAN van je router (in mijn geval de UDM Pro). Vermoedelijke alleen dan nog op de WAN poort VLAN 300 instellen. Ik zal het hier delen als ik 11-9 word opgeleverd.
:strip_exif()/f/image/YoQZrUNOuljnc61oukLpIMza.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron Simpel levert ONT: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/zyxel-t-56-modem-voor-simpel-internet-4787
Bron eigen router achter ONT plaatsen: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/eigen-router-bij-glasvezel-internet-4803
Omdat het standaard Nokia modem van DELTA niet in bridge modus kon heb ik een eigen Nokia XS-010X-Q modem aangeschaft. Daarachter zit een UDM Pro.
Kan het Zyxel T-56 modem van Simpel ook in bridge modus? Zo nee, kan ik mijn eigen Nokia XS-010X-Q modem weer inzetten? Zo ja, wat is daarvoor nodig? Heeft iemand de zelfde situatie en hier ervaring mee?
Ik kan trouwens niet van binnenkomst glasvezel direct door naar bv. SFP module, want dan kan de meterkast deur niet meer dicht. Ik neem aan dat Simpel de zelfde aansluiting als DELTA gebruikt. Ik ga nu direct vanaf dat punt met een gele glasvezelkabel naar het Nokia modem en dan door naar de UDM Pro
Update 21:11: Ik lees op de Simpel community dat de SFP module achterop de Zyxel T-56 niet word gebruikt en Simpel een ONT levert. Zie onderstaande bron. Je kan dus rechtstreeks vanaf de ONT naar de WAN van je router (in mijn geval de UDM Pro). Vermoedelijke alleen dan nog op de WAN poort VLAN 300 instellen. Ik zal het hier delen als ik 11-9 word opgeleverd.
:strip_exif()/f/image/YoQZrUNOuljnc61oukLpIMza.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron Simpel levert ONT: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/zyxel-t-56-modem-voor-simpel-internet-4787
Bron eigen router achter ONT plaatsen: https://community.simpel.nl/modem-bekabeld-internet-wifi-43/eigen-router-bij-glasvezel-internet-4803
[ Voor 72% gewijzigd door Vjenne-ICT op 23-08-2026 21:11 ]
Je krijgt bij simpel, net als Odido, gewoon een Nokia ONT waar je vervolgens je UDM op kunt aansluiten. De Zyxel kan niet in bridge mode.Vjenne-ICT schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:19:
Ik heb ook een Simpel 1GB abonnement afgesloten en stap van DELTA op 11 september over.
Je eigen ONT kun je dus opbergen voor toekomstig gebruik.
dus eerst laten aansluiten op de modem van Simpel door de monteur en dan vervolgens de utp kabel uit de ONT (die naar de modem van Simpel gaat) trekken en die in de WAN poort van je UDM stoppen?vr6-only schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Je krijgt bij simpel, net als Odido, gewoon een Nokia ONT waar je vervolgens je UDM op kunt aansluiten. De Zyxel kan niet in bridge mode.
Je eigen ONT kun je dus opbergen voor toekomstig gebruik.
Dat is wel de setup die Odido hanteert. Overigens ook over andere netwerken, op KPN PtMP na.SamSid schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
dus eerst laten aansluiten op de modem van Simpel door de monteur en dan vervolgens de utp kabel uit de ONT (die naar de modem van Simpel gaat) trekken en die in de WAN poort van je UDM stoppen?
Aangezien Simpel een kopie is van Odido, ga ik gemakshalve vanuit dat hetzelfde geleverd wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door vr6-only op 23-08-2026 15:27 ]
Helaas niet leverbaar op mijn adres, dus blijven we maar switchen jaarlijks tussen Odido en KPN
The Dolf in "Jellyfin ervaringen en discussie"Ethnic schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:19:
Bovenstaande link is up to date. Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot hebt. Je kan dus eenvoudig wisselen tussen openwrt en de originele firmware. De guide van @vr6-only zou ik niet gebruiken omdat je dan niet terug kan gaan naar de firmware van Simpel. En zoals @de Peer al aangaf, je hebt de router in bruikleen.
Gezocht!
Router
Ook ik heb Simpel Glasvezel (1Gbit) aangevraagd, dit ter vervanging van mijn huidige 1Gbit verbinding van KPN (Xs4all) na 10 jaar.
Na contact met Simpel en Guidion opgenomen te hebben is het mij nog steeds niet duidelijk of de monteur die ze wel heel graag willen langsturen noodzakelijk is. Vooral met de nadruk op 'behouden garantie' (garantie op wat precies?)
Er hangt nu een KPN TY-01 NT (Reggefiber) in de meterkast en ik gebruik mijn eigen Ubiquiti router: volgens mij is het alleen een kwestie van de WAN settings aanpassen van KPN -> Odido en alles is geregeld. Of zie ik iets over het hoofd? (Zoals het vervangen van het NT?).
Er wordt door Simpel het volgende aangegeven:
"We houden het graag simpel. Daarom neemt de monteur alle apparatuur mee als die bij je langskomt." - Niet erg praktisch dus als je zelf aan de slag wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een monteur en daarvoor thuis moet blijven.
Heeft iemand toevallig wat meer inzicht in het proces?
Na contact met Simpel en Guidion opgenomen te hebben is het mij nog steeds niet duidelijk of de monteur die ze wel heel graag willen langsturen noodzakelijk is. Vooral met de nadruk op 'behouden garantie' (garantie op wat precies?)
Er hangt nu een KPN TY-01 NT (Reggefiber) in de meterkast en ik gebruik mijn eigen Ubiquiti router: volgens mij is het alleen een kwestie van de WAN settings aanpassen van KPN -> Odido en alles is geregeld. Of zie ik iets over het hoofd? (Zoals het vervangen van het NT?).
"We houden het graag simpel. Daarom neemt de monteur alle apparatuur mee als die bij je langskomt." - Niet erg praktisch dus als je zelf aan de slag wilt en niet afhankelijk wilt zijn van een monteur en daarvoor thuis moet blijven.
De monteur is noodzakelijk bij simpel:swipe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:30:
Ook ik heb Simpel Glasvezel (1Gbit) aangevraagd, dit ter vervanging van mijn huidige 1Gbit verbinding van KPN (Xs4all) na 10 jaar.
- De hardware (router en ONT) worden niet opgestuurd, deze levert de monteur.
- Jij zal in de pop aangesloten zitten op KPN spul. Simpel levert daar niet over. De monteur zal jou dus rond het bezoek ompatchen van KPN naar odido apparatuur.
- Die nieuwe ONT is nodig. Bij KPN zit je vermoedelijk nog op AON, bij Simpel krijg je een xgspon ONT (Huawei HN8010Ts). Hier kun je na aanpassing van je wan settings (vlan300) idd gewoon een ubiquity op aansluiten.
Top, dit was precies de info die ik zocht! :)Oohhhhdiedo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
De monteur is" noodzakelijk"bij simpel:
- Jij zal in de pop aangesloten zitten op KPN spul. Simpel levert daar niet over. De monteur zal jou dus rond het bezoek ompatchen van KPN naar odido apparatuur.
- Die nieuwe ONT is nodig. Bij KPN zit je vermoedelijk nog op AON, bij Simpel krijg je een xgspon ONT (Huawei HN8010Ts). Hier kun je na aanpassing van je wan settings (vlan300) idd gewoon een ubiquity op aansluiten.
Dank je.
Hopelijk doen ze dit tegenwoordig wat netter als een aantal jaar geleden toen ik van KPN overstapte naar Odido. De monteur sloeg toen met een luide klap de door KPN geplaatste Genexis doormidden om vervolgens een los glasvezel kabeltje door de meterkast te laten slingeren. Heb me hier jaren aan geërgerd tot ik weer overstapte naar KPN.Oohhhhdiedo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
De monteur is noodzakelijk bij simpel:
Ga het dit keer voor aanvang van de werkzaamheden met de monteur bespreken want dit wil ik echt niet meer. Spul dient netjes te worden aangelegd.
Dat klopt, maar wanneer ik het retour moet sturen ga ik dat niet doen en betaal ik een "boete". In zo een geval koop ik het eigenlijk van hun. Dat heb ik ook bij de zyxel wx 5600 t0 van odido gedaan. Eerst gebeld en gevraagd of dat wel mocht en ze zeiden dat het 70 euro zou kosten toendertijd en dat ik het mocht doen. Online was de goedkoopste wx 5600 t0 rond de 100, dus heb het zelfs voor goedkoper prijs gekregen. Nu kost dat ding online rond de 50 euro.de Peer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:12:
[...]
Dat zou ik alleen met eigen appatuur doen. Die t56 heb je te leen toch?
2 access points is meer dan genoeg, alleen wil ik in de toekomst dat gezeik met modem retour sturen, instellen etc. niet meer hebben.
Kijk hier heb ik dus echt heel veel aan! Nog nooit eerder gedaan, maar zal niet al te moeilijk zijn hoop ik. Schakelen naar openwrt zal ook data-delen via providers tegen houden neem ik aan. Hmm ik zie al een uitdaging. Hoe kom ik bij een serial port? Is er misschien iemand die zulk soort hardware over kan zetten naar openwrt voor een vergoeding?vr6-only schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Hierbij. https://openwrt.org/toh/zyxel/t-56
Het schijnt niet meer nodig te zijn om de behuizing open te maken etc.
ps. Doe dit met een T56 die je van Marktplaats hebt gehaald, aangezien je eigen spul te leen hebt gekregen en terug moet naar Simpel.
Het kan tevens ook met de WX5600 wifi punten van Zyxel, die Odido bijvoorbeeld uitlevert. https://openwrt.org/toh/zyxel/wx5600-t0?s[]=wx5600
[ Voor 9% gewijzigd door Ethnic op 25-08-2026 07:34 ]
Ethnic schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:24:
Ik wil een rare ervaring van mij delen. Ik zit op odido tot komende maand 11 september en verbinding is 1000/1000. Over een maand hoor ik bij simpel 100/100 te krijgen, maar mijn internet is nu al vertraagd naar 100...
Bizar zeg. Ik zou een klacht indienen en m'n geld terugvragen. Je hoort te krijgen waar je voor betaalt.Rbb-lwdn schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:22:
Odido heeft mijn snelheid nu al verlaagd naar de snelheid van simpel. Terwijl ik volgende maand pas overstap, wat een toko.
ah oke, ja dat bedacht ik me later zelf ook nog, dat dit natuurlijk een bewuste strategie kan zijn en daar is zeker wat voor te zeggen. Zeker omdat ik wel eens begrepen hebt dat providers de router soms helemaal niet opnieuw uitleveren aan klanten maar vernietigen. In dat geval is je plan dus zelfs te prijzen qua duurzaamheid.Ethnic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:21:
[...]
Dat klopt, maar wanneer ik het retour moet sturen ga ik dat niet doen en betaal ik een "boete". In zo een geval koop ik het eigenlijk van hun. Dat heb ik ook bij de zyxel wx 5600 t0 van odido gedaan. Eerst gebeld en gevraagd of dat wel mocht en ze zeiden dat het 70 euro zou kosten toendertijd en dat ik het mocht doen. Online was de goedkoopste wx 5600 t0 rond de 100, dus heb het zelfs voor goedkoper prijs gekregen. Nu kost dat ding online rond de 50 euro.
2 access points is meer dan genoeg, alleen wil ik in de toekomst dat gezeik met modem retour sturen, instellen etc. niet meer hebben.
Geklaagd en het is terug gezet.racao schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
[...]
Bizar zeg. Ik zou een klacht indienen en m'n geld terugvragen. Je hoort te krijgen waar je voor betaalt.
Update: Het bleek een storing te zijn vanuit Odido. Het werkt nu weer zoals het moet gelukkig.racao schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
[...]
Bizar zeg. Ik zou een klacht indienen en m'n geld terugvragen. Je hoort te krijgen waar je voor betaalt.
Blijkbaar heb je mijn post over het hoofd gezien. Dus bij deze nog een keer.Ethnic schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:23:
[...]
Kijk hier heb ik dus echt heel veel aan! Nog nooit eerder gedaan, maar zal niet al te moeilijk zijn hoop ik. Schakelen naar openwrt zal ook data-delen via providers tegen houden neem ik aan. Hmm ik zie al een uitdaging. Hoe kom ik bij een serial port? Is er misschien iemand die zulk soort hardware over kan zetten naar openwrt voor een vergoeding?
Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot maakt. Zo kan je eenvoudig wisselen tussen de originele Simpel- en openwrt firmware.
Ik heb deze guide gebruikt. Dual boot openwrt en Odido firmware.
Om de instalatiebestanden op de Zyxel te krijgen moet je volgens de guide mbv wget ze downloaden. Kreeg een foutmelding omdat wget geen https ondersteund. Geen zin om dat uit te zoeken dus met WinSCP handmatig op de router gezet.
Vervolgens de guide gevolgt.
Last but not least, om de Odido internetverbinding te herstellen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'. Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom. Configure the following: Device type: VLAN (802.1q) Base device: eth1 VLAN ID: 300 MTU: 1500 The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called eth1.300. Select the 'Interfaces' tab. Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it. Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following: Protocol: DHCP client Device: eth1.300 |
Gezocht!
Router
Ik heb bij KPN (VLAN 6) niet eens een VLAN device aangemaakt. Misschien is alleen deze config al voldoende.The Dolf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:11:
[...]
Blijkbaar heb je mijn post over het hoofd gezien. Dus bij deze nog een keer.
Het voordeel van deze guide is dat je een dual boot maakt. Zo kan je eenvoudig wisselen tussen de originele Simpel- en openwrt firmware.
Om de instalatiebestanden op de Zyxel te krijgen moet je volgens de guide mbv wget ze downloaden. Kreeg een foutmelding omdat wget geen https ondersteund. Geen zin om dat uit te zoeken dus met WinSCP handmatig op de router gezet.
Last but not least, om de Odido internetverbinding te herstellen:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'. Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom. Configure the following: Device type: VLAN (802.1q) Base device: eth1 VLAN ID: 300 MTU: 1500 The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called eth1.300. Select the 'Interfaces' tab. Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it. Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following: Protocol: DHCP client Device: eth1.300
code:
Device namen kunnen verschillen per openwrt device. Die van mij heeft alleen maar wan/lan.
1
2
3
4
| config interface 'wan'
option proto 'dhcp'
option device 'wan.300'
option peerdns '1' |
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 26-08-2026 21:59 ]
Op dit moment is het gissen.Zenix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:53:
[...]
Ik heb bij KPN (VLAN 6) niet eens een VLAN device aangemaakt. Misschien is alleen deze config al voldoende.code:Device namen kunnen verschillen per openwrt device. Die van mij heeft alleen maar wan/lan.
1 2 3 4config interface 'wan' option proto 'dhcp' option device 'wan.300' option peerdns '1'
11 September komen ze bij mij langs om het hele zooitje aan te sluiten. Zal dan wel een guide schrijven om een T56 van Simpel om te zetten naar dual boot met OpenWRT.
Gezocht!
Router
Ik ga ook de overstap maken van Odido naar Simpel Internet. Wel gek dat ik als ik gebruik wil maken van de overstapservice ik maar een datum tot en met 24-12-2026 kan invullen. Als ik zelf opzeg, kan ik wel een datum verder in de toekomst selecteren.
Einddatum van Odido abonnement is 9 januari. Simpel laat ik ingaan per 8 januari.
Einddatum van Odido abonnement is 9 januari. Simpel laat ik ingaan per 8 januari.
zelf kies ik altijd voor 1 week overlap. En helaas was dat vaak ook echt nodig. Maargoed, van glasvezel naar glasvezel (en met verplichte monteur) zal het wel meevallen en volstaat 1 dag overlap wel.Xeor schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:33:
Ik ga ook de overstap maken van Odido naar Simpel Internet. Wel gek dat ik als ik gebruik wil maken van de overstapservice ik maar een datum tot en met 24-12-2026 kan invullen. Als ik zelf opzeg, kan ik wel een datum verder in de toekomst selecteren.
Dat mag ik wel hopen. In principe ga ik van Odido naar Odido en ik gebruik mijn eigen apparatuur. Ze gaan volgens mij gewoon een reeds werkende lijn opleveren door even hun eigen apparatuur aan te sluiten.de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:39:
[...]
zelf kies ik altijd voor 1 week overlap. En helaas was dat vaak ook echt nodig. Maargoed, van glasvezel naar glasvezel (en met verplichte monteur) zal het wel meevallen en volstaat 1 dag overlap wel.
Als je gebruik maakt van een overstapservice, moet ik dan zelf nog rekening houden met de een maand opzegtermijn bij odido? Of kan ik dan een willekeurige datum (+1 maand na vandaag) kiezen?
Oops sorry. Ik zal het goed doornemen wanneer ik de nieuwe modem binnen heb. Thank you! Mocht het nodig zijn, zou ik je dan via DM mogen benaderen?The Dolf schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:11:
[...]
Blijkbaar heb je mijn post over het hoofd gezien. Dus bij deze nog een keer.
Last but not least, om de Odido internetverbinding te herstellen:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'. Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom. Configure the following: Device type: VLAN (802.1q) Base device: eth1 VLAN ID: 300 MTU: 1500 The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called eth1.300. Select the 'Interfaces' tab. Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it. Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following: Protocol: DHCP client Device: eth1.300
Nee dat wordt door odido en simpel onderling geregeld.SamSid schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:53:
Als je gebruik maakt van een overstapservice, moet ik dan zelf nog rekening houden met de een maand opzegtermijn bij odido? Of kan ik dan een willekeurige datum (+1 maand na vandaag) kiezen?
Dat mag. Geen idee wanneer je de nieuwe router binnen hebt maar ik krijg hem pas 11 september. Dus voor die tijd kan ik je vragen moeilijker beantwoorden.Ethnic schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:00:
[...]
Oops sorry. Ik zal het goed doornemen wanneer ik de nieuwe modem binnen heb. Thank you! Mocht het nodig zijn, zou ik je dan via DM mogen benaderen?
Gezocht!
Router
Ik ook precies op 11 september. Ik stuur je even een DM.The Dolf schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:33:
[...]
Dat mag. Geen idee wanneer je de nieuwe router binnen hebt maar ik krijg hem pas 11 september. Dus voor die tijd kan ik je vragen moeilijker beantwoorden.
Ik heb deze rits mailtjes ook gekregen. Bij mij is de 'activatie datum' op 2 oktober en de zelf gekozen installatie datum op 3 oktober.Turralyon schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:41:
Ik ben ook overgestapt van een oud telfort vdsl abonnement waar ik voor 100/30 door al de inflatiecorrecties in middels meer dan 40 euro per maand betaal. Afspraak met guidion gepland. maar dan vervolgens deze voor mij niet logische mailtjes binnen krijgen:
mail 1 Guidion:
Goed nieuws! Er komt een monteur bij je langs op maandag 14 september 2026.
Mail 2 Simpel:
Dit is je aansluitdatum
Het is bijna zover! Op 14/09/2026 komt de monteur van Guidion bij je langs om Internet van Simpel bij je te installeren.
Mail 3 Odido:
Je aansluitdatum is bekend
Hallo,
Goed nieuws: de definitieve datum waarop onze netwerkpartner de glasvezelaansluiting in je huis komt activeren is bekend. De glasvezelaansluiting wordt geactiveerd geplaatst vervangen op 21/08/2026.
Wat houdt dat 'glasvezelaansluiting bij je in huis activeren' in? Ik heb al een FTU van Delta hangen. Die is na opleveren getest en gaf een goed signaal met de POP. Ik heb daarna nog geen glasvezel internet gehad.
Dst zij de diensten activeren, oftewel ONT ophangen en activeren met overig apparatuur.Wat houdt dat 'glasvezelaansluiting bij je in huis activeren' in? Ik heb al een FTU van Delta hangen. Die is na opleveren getest en gaf een goed signaal met de POP. Ik heb daarna nog geen glasvezel internet gehad.
Wat DFN destijds heeft gedaan is simpelweg de verbinding testen, maar activatie is dus wat anders.
Heb ook Simpel glasvezel aangevraagd (heb nu KPN glasvezel). De mails vanuit Simpel zijn niet allemaal even duidelijk. In een mail staat dat op de aansluitdatum (28-9) eerst een netwerkpartner (geen idee wie dat is) de lijn komt activeren (vreemd, wat ik heb al een actieve KPN verbinding). Pas daarna zou ik een afspraak met de installatiepartner (Guidion) kunnen maken om modem e.d. te installeren. Kort daarop kreeg ik een mail en kon ik toch al op 28-9 (en later) een afspraak met Guidion inplannen.
Toch maar even gebeld met Simpel. Telefoniste klonk niet heel erg zeker, maar beweerde dat er in mijn geval toch geen netwerkpartner komt, maar dat Guidion eerst in de wijkcentrale iets zou doen en daarna het modem komt plaatsen. We gaan het zien.
De communicatie kan in ieder geval beter.
Toch maar even gebeld met Simpel. Telefoniste klonk niet heel erg zeker, maar beweerde dat er in mijn geval toch geen netwerkpartner komt, maar dat Guidion eerst in de wijkcentrale iets zou doen en daarna het modem komt plaatsen. We gaan het zien.
De communicatie kan in ieder geval beter.
@RoelWW,
Het ligt eraan of Guidion in de centrale mag. Op sommige plekken mogen ze dat niet en is netwerk vereist. (Bam bijv die de patch zet)
Het ligt eraan of Guidion in de centrale mag. Op sommige plekken mogen ze dat niet en is netwerk vereist. (Bam bijv die de patch zet)
Hier heb ik nu Delta 1Gb fiber, en volgende week komt er een KPN lijn ( fiber ). Wat is beter voor mij; kiezen voor de Delta lijn of naar deKPN lijn? Weet niet wat de fysieke hw en aansluiting van kpn behelst.
Heb nu CGnat uit met eigen IPv4 en moet dit behouden. Heb nu de standaard Nokia delta modem met een QHORA321 router erachter in dmz. wil dus graag een ONT met ethernet zodat de router erin geprikt kan worden.
Heb het cgnat en vast ip adres gebeuren 2x aan Simpel helpdesk gevraagd en ik zou twee keer terug gebeld worden, maar pindakaas dus.
Iemand hier info hierover? Wat is het beste om te kiezen; Delta omzetten of kpn gebruiken?
Heb nu CGnat uit met eigen IPv4 en moet dit behouden. Heb nu de standaard Nokia delta modem met een QHORA321 router erachter in dmz. wil dus graag een ONT met ethernet zodat de router erin geprikt kan worden.
Heb het cgnat en vast ip adres gebeuren 2x aan Simpel helpdesk gevraagd en ik zou twee keer terug gebeld worden, maar pindakaas dus.
Iemand hier info hierover? Wat is het beste om te kiezen; Delta omzetten of kpn gebruiken?
Voordeel van de KPN aansluiting is dat, wanneer de korting is vervallen, je contract wat goedkoper uitvalt. toch weer 7-8 euro per maand. Zie(de hogere prijzen zijn Delta fiber netwerk):Lord Anubis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:08:
Hier heb ik nu Delta 1Gb fiber, en volgende week komt er een KPN lijn ( fiber ). Wat is beter voor mij; kiezen voor de Delta lijn of naar deKPN lijn? Weet niet wat de fysieke hw en aansluiting van kpn behelst.
Het moet dan ook wel weer net zo zijn dat er glasoperator/odido spul in die kpn pop komt te hangen. Als het enkel kpn is levert simpel überhaupt niet over het kpn netwerk. Zou gewoon kijken wat de postcodecheck je teruggeeft, dit zal altijd de goedkoopste optie zijn die simpel op je adres levert.
D apparatuur binnenshuis: In beide gevallen krijg je gewoon een ont aan het ftu waar je een router aan hangt. Standaard krijg je van simpel als router de t56 die odido ook levert. Deze kun je eenvoudig vervangen zolang jouw eigen router met vlans overweg kan.
https://assets.simpel.nl/x/bf8dc1ff7e/eigen-modem-instellen-simpel.pdf
Verder doet simpel niet aan cgnat. Vast IP is geen optie. Je krijgt een dynamisch ipv4 adres.
https://community.simpel.nl/bestelling-activatie-installatie-41/glasvezel-internet-cgnat-4799
[ Voor 5% gewijzigd door Oohhhhdiedo op 30-08-2026 07:51 ]
Dank je wel.Oohhhhdiedo schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:26:
[...]
Voordeel van de KPN aansluiting is dat, wanneer de korting is vervallen, je contract wat goedkoper uitvalt. toch weer 7-8 euro per maand. Zie(de hogere prijzen zijn Delta fiber netwerk):
Het moet dan ook wel weer net zo zijn dat er glasoperator/odido spul in die kpn pop komt te hangen. Als het enkel kpn is levert simpel überhaupt niet over het kpn netwerk. Zou gewoon kijken wat de postcodecheck je teruggeeft, dit zal altijd de goedkoopste optie zijn die simpel op je adres levert.
D apparatuur binnenshuis: In beide gevallen krijg je gewoon een ont aan het ftu waar je een router aan hangt. Standaard krijg je van simpel als router de t56 die odido ook levert. Deze kun je eenvoudig vervangen zolang jouw eigen router met vlans overweg kan.
https://assets.simpel.nl/x/bf8dc1ff7e/eigen-modem-instellen-simpel.pdf
Verder doet simpel niet aan cgnat. Vast IP is geen optie. Je krijgt een dynamisch ipv4 adres.
https://community.simpel.nl/bestelling-activatie-installatie-41/glasvezel-internet-cgnat-4799
Dat dynamisch IP-adres is dus niet gedeeld met anderen. Hoe dynamisch is dat IP adres; vast tot restart, of fw update met restart van ONT? Of maandelijks of…
Omdat ik nu zo’n delta kastje heb waar de nokia modem achter zit, zal deze verwijderd moeten worden, wie regelt dat? Wie stuurt dat terug? Of blijft dat en komt daar het ont>ethernet kastje achter?
KPN is nog niet zichtbaar want ze moeten volgende week nog iomen, dus weet ook niet hoe snel dat in het Simpel systeem zit.
Meestal valt het wel mee hoe vaak het IP-adres veranderd. Maar als je een domein hebt en dan iets van dynamic DNS gebruikt, zodat die A-record automatisch aanpast als IP-adres verandert, dan maakt dat ook niet uit.Lord Anubis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:23:
[...]
Dank je wel.
Dat dynamisch IP-adres is dus niet gedeeld met anderen. Hoe dynamisch is dat IP adres; vast tot restart, of fw update met restart van ONT? Of maandelijks of…
Omdat ik nu zo’n delta kastje heb waar de nokia modem achter zit, zal deze verwijderd moeten worden, wie regelt dat? Wie stuurt dat terug? Of blijft dat en komt daar het ont>ethernet kastje achter?
KPN is nog niet zichtbaar want ze moeten volgende week nog iomen, dus weet ook niet hoe snel dat in het Simpel systeem zit.