Odido heeft wel even GPON gedaan met splitter in de POPs inderdaad. Maar volgens mij tegenwoordig alleen XGS-PON. Ik heb ook liever AON, want geen gedoe met ONT's en energiezuiniger.hipster schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
In voormalig Reggefiber gebied is het glas nog fatsoenlijk aangelegd, point to point ipv het goedkopere point to multipoint.
Heb Simpel besteld op een point to point vezel benieuwd of simpel Aon gaat leveren. Zal wel niet wss Gpon met eigen splitter in de pops. Vergelijkbaar met jonaz/fiber crew.
P2mp in kpn of delta gebied is altijd vula dus daar is geen marge meer over voor prijsvechters als simpel.
Dat is volgens mij wel logisch dat het goedkoper is, minder actieve apparaatuur voor de provider, daardoor minder onderhoud en minder energieverbruik, en je hebt minder glas nodig. Minder concurrentie, want iedereen die wil leveren moet via jou netwerk, dus meer winst per aansluting.Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Goedkope P2MP? Ik denk dat jij geen flauw idee hebt hoe het aggegreren van het netwerk werkt. P2MP doet niks af ten opzichte van het P2P.
P2P is als het gaat om performance altijd superieur. Je kan over enkele vezel gewoon 100Gb doen.
Natuurlijk heb je nog de verdere aggregatie binnen het netwerk verder op, geloof wel dat daar geen verschil in zit.
Je hoeft mij niet te vertellen dat het goedkoper is in aanleg. Het ging mij er om dat hij “goedkoop” in een andere context bedoeld waar ik het niet mee eens ben.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Dat is volgens mij wel logisch dat het goedkoper is, minder actieve apparaatuur voor de provider, daardoor minder onderhoud en minder energieverbruik, en je hebt minder glas nodig. Minder concurrentie, want iedereen die wil leveren moet via jou netwerk, dus meer winst per aansluting.
P2P is als het gaat om performance altijd superieur. Je kan over enkele vezel gewoon 100Gb doen.
Natuurlijk heb je nog de verdere aggregatie binnen het netwerk verder op, geloof wel dat daar geen verschil in zit.
Je kan over alle vezels 100 gbps duwen maakt niet uit of het P2P of P2MP is. Waar het echt om gaat is stabiliteit.
Om het in context te plaatsen, 100Gbps over PON doe je nog niet zomaar, dat zal nog wel aantal jaren duren vermoed ik. https://www.nokia.com/asset/i/205049/Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Je hoeft mij niet te vertellen dat het goedkoper is in aanleg. Het ging mij er om dat hij “goedkoop” in een andere context bedoeld waar ik het niet mee eens ben.
Je kan over alle vezels 100 gbps duwen maakt niet uit of het P2P of P2MP is. Waar het echt om gaat is stabiliteit.
Ben wel benieuwd wanneer de providers de volgende iteraties gaan implementeren, kan mij voorstellen dat 25 niet zolang meer gaat duren.
Probleem is alleen wat zou je willen doen met 25Gbps consumenten abonnement? De consumenten die ik heb gezien met 8Gbps hadden ook genoeg aan ~250Mbps. Hier op het forum kan ik mij maar één herinneren die een toepassing had voor zijn 8Gbps verbinding. Die gebruikte het voor videobeelden.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Ben wel benieuwd wanneer de providers de volgende iteraties gaan implementeren, kan mij voorstellen dat 25 niet zolang meer gaat duren.
Eens, ik heb ook maar 200Mbit op dit moment. Maar het is vanuit technisch oogpunt wel interessant. Je hoeft over 25 PON ook geen 25Gbps te doen, kan ook minder.bjusterbaarlik schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:02:
[...]
Probleem is alleen wat zou je willen doen met 25Gbps consumenten abonnement? De consumenten die ik heb gezien met 8Gbps hadden ook genoeg aan ~250Mbps. Hier op het forum kan ik mij maar één herinneren die een toepassing had voor zijn 8Gbps verbinding. Die gebruikte het voor videobeelden.
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-08-2026 16:10 ]
Je haalt technologie type met uitrol methode door elkaar. Maar goed. Ik weet wel dat 25G allang wordt overgeslagen gezien er al wat beters is. Daarnaast NOKIA heeft al bewezen dat zij 100G PON kunnen halen. Tevens zelf gezien op de beurs in Parijs.Zenix schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Om het in context te plaatsen, 100Gbps over PON doe je nog niet zomaar, dat zal nog wel aantal jaren duren vermoed ik. https://www.nokia.com/asset/i/205049/
[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 16-08-2026 17:58 ]
P2MP is goedkoper in aanleg minder glas nodig, je deelt fiber met je buren net als kabel. P2P is veruit superieur maar wat duurder om aan te leggen en "te open" voor monopolie reuzen als KPN die liever een groter stuk van de taart willen bij wholesale.
Het uitrol type heeft natuurlijk invloed op de technologie die je kan gebruiken. P2P maakt alles mogelijk, maar P2MP niet.Economics schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:50:
[...]
Je haalt technologie type met uitrol methode door elkaar. Maar goed. Ik weet wel dat 25G allang wordt overgeslagen gezien er al wat beters is. Daarnaast NOKIA heeft al bewezen dat zij 100G PON kunnen halen. Tevens zelf gezien op de beurs in Parijs.
Die 100G PON zag ik inderdaad ook, maar dat is niet wat je morgen even gaat uitrollen. Terwijl je vandaag een 100G switch kan bestellen en die volgende week kan aansluiten met P2P. Daarom zie je dat zakelijk gezien providers gewoon P2P gebruiken met 100Gbps aansluitingen.
Goed om te weten dat 25G overgeslagen gaat worden, CPON ziet er belovend uit.
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur. Komt er dus €4,38 bij per maand over de looptijd van 24 maanden. Bij andere providers is een monteur en activatie gratis. Neemt niet weg dat ik alsnog €10 per maand bespaar t.o.v. Odido glasvezel.
Update: blijkbaar tegenstrijdigheden in de bestellijstsamenvatting en de tarievenlijst. De tarievenlijst heeft het over die exra kosten maar de samenvatting niet.
Eenmalige activatiekosten zijn € 30 (€ 24,79 excl. btw). Voor een glasvezelaansluiting is een basisinstallatie door een monteur verplicht. De kosten van een basisinstallatie door een monteur (kun je ook installatiekosten noemen) zijn € 75 (€ 61,98 excl. btw). Verder zijn de maximale down- en uploadsnelheden afhankelijk van je abonnement en je omstandigheden. Bijvoorbeeld drukte op het netwerk, de bekabeling in huis en de kwaliteit van je apparatuur. Tijdens de eerste contractperiode kun je je internetabonnement niet tussentijds uitzetten.
Update: blijkbaar tegenstrijdigheden in de bestellijstsamenvatting en de tarievenlijst. De tarievenlijst heeft het over die exra kosten maar de samenvatting niet.
Eenmalige activatiekosten zijn € 30 (€ 24,79 excl. btw). Voor een glasvezelaansluiting is een basisinstallatie door een monteur verplicht. De kosten van een basisinstallatie door een monteur (kun je ook installatiekosten noemen) zijn € 75 (€ 61,98 excl. btw). Verder zijn de maximale down- en uploadsnelheden afhankelijk van je abonnement en je omstandigheden. Bijvoorbeeld drukte op het netwerk, de bekabeling in huis en de kwaliteit van je apparatuur. Tijdens de eerste contractperiode kun je je internetabonnement niet tussentijds uitzetten.
[ Voor 71% gewijzigd door CPM op 17-08-2026 20:43 ]
Hier tekenen aub ......
Ik stap over van odido.CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur. Komt er dus €4,38 bij per maand over de looptijd van 24 maanden. Bij andere providers is een monteur en activatie gratis. Neemt niet weg dat ik alsnog €10 per maand bespaar t.o.v. Odido glasvezel.
Er staat nergens vermeld dat ik €30 of €75 moet betalen, dat gaat dus ook niet gebeuren.
20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.
Dan heb je de voorwaarden niet gelezen.Rbb-lwdn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Ik stap over van odido.
Er staat nergens vermeld dat ik €30 of €75 moet betalen, dat gaat dus ook niet gebeuren.
https://www.simpel.nl/docs/TRFI/current
En zoals je ziet in mijn eerdere afbeelding verwijzen ze daar naar in je besteloverzicht. Maar lekker tegenstrijdig dus. Ik ga er min of meer ook van uit dat het besteloverzicht leidend is.
Maar hier verwijzen ze wederom naar de Actuele tarieven, en daar staan de kosten voor een monteur en activatie. En dan de Algemene voorwaarden:
[ Voor 55% gewijzigd door CPM op 17-08-2026 20:51 ]
Hier tekenen aub ......
Hier nietCPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Dan heb je de voorwaarden niet gelezen.
https://www.simpel.nl/docs/TRFI/current
En zoals je ziet in mijn eerdere afbeelding verwijzen ze daar naar in je besteloverzicht. Maar lekker tegenstrijdig dus. Ik ga er min of meer ook van uit dat het besteloverzicht leidend is.
Internet 100 Mbit/s € 35,00
12 maanden korting € -34,00
Activatiekosten € 30,00
100% korting € -30,00
Installatiekosten € 75,00
100% korting € -75,00
Totaal € 1,00 € 0,00
Looptijd 2 jaar
Na 12 maanden € 35,00
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.Rbb-lwdn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:49:
[...]
Hier niet
Internet 100 Mbit/s € 35,00
12 maanden korting € -34,00
Activatiekosten € 30,00
100% korting € -30,00
Installatiekosten € 75,00
100% korting € -75,00
Totaal € 1,00 € 0,00
Looptijd 2 jaar
Na 12 maanden € 35,00
Hier tekenen aub ......
Dat zijn de tarieven die er in staan hier.CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.
Is niet aan de orde. Is gewoon gratis. Kosten moeten ook overzichtelijk gemeld worden anders is het niet rechtsgeldigCPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:
Leuke aanbieding, maar vergeet niet de €30 activatiekosten en de €75 voor een monteur.
Staat hier op tijdelijk €0CPM schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Wat stuur je nu precies dan? Het besteloverzicht? Want daar staat een link naar de tarieven, zoals ik hierboven al meerdere keren aangeef.
Om de discussie plat te slaan. Installatie en activatie kosten staan beiden op € 0 (screenshot van mijn contract)
[ Voor 3% gewijzigd door R2L op 18-08-2026 00:22 ]