Vraag

• mrbomb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:14
Ik ben gevraagd om uit te zoeken wat de opties zijn voor een nog te bouwen vrijstaande nieuwbouwwoning qua energie voorziening. De kavel is 700 m2.

De aanvraag voor een stroom aansluiting is 3 weken te laat gedaan. Het kan in het ergste geval 10 jaar duren voordat er een stroom aansluiting is (Stedin, regio Utrecht).

De persoon in kwestie gaat naast familie wonen. Familie is bereid om (een gedeelte van) de stroom te leveren (zolang het niet opvalt), alhoewel dit juridisch volgens mij niet mag. Familie heeft 3x25 A aansluiting en een gasaansluiting. Het gaat om twee aparte kadastrale percelen. Afstand tussen beide woningen wordt ongeveer 25 meter. Afstand tot de schuur ongeveer 15 meter.

De familie zal in de komende 10 jaar niet gaan verhuizen.

De verwachte energie vraag (naast eigen opwek) in de winter voor de nieuwbouwwoning is 1500 - 2000 kWh, op basis van een vergelijkbare woning in de straat.

In ieder geval krijgt de nieuwbouwwoning zonnepanelen. Daarnaast zou ik een 20 kWh thuisbatterij adviseren. De maanden maart tot en met oktober zijn dan waarschijnlijk voorzien. Maar wat zijn de opties voor de winter?

Optie 1: een diesel aggregaat, 1500 tpm, low noise. Het aggregaat kan dan de thuisbatterij in de winter opladen. Dat is wel vrij prijzig.

Optie 2: stroom van de familie. Warmte en tapwater via propaan gastank. Dit zou wat goedkoper kunnen zijn. Nadeel is dat je dan eerst een CV-ketel laat installeren, die je later niet meer nodig hebt.

Optie 3: zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld een Renault 5 electric in de wijk op te laden en die met V2H je thuisbatterij te laten vullen?

Wat zouden jullie doen? Zijn er misschien nog opties die ik over het hoofd heb gezien / niet weet?

[ Voor 14% gewijzigd door mrbomb op 10-08-2026 11:21 ]

Alle reacties

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:42
Interessante uitdaging. Ik denk dat het ook veel uitmaakt wie er gaat wonen en wat die mens(en) ervan verwachten, wat voor concessies zijn zij bereidt om te doen?

Mijn eerste gedachte is dat het voor een ‘standaard’ woning namelijk niet makkelijk mogelijk is door de grote hoeveelheid energie die in warmte zal gaan, al helemaal als de bewoners beperkte consessies willen doen. Het zal al snel een vorm van kamperen in een stenen tent worden.

Wat ideeën die bij mij opkomen:

- Het ontwerp van de nieuwbouw woning nog eens haarfijn controleren op state of the art energie besparing (isolatie, warmte vasthouden, maar ook voldoende ventilatie(!!) & koelings mogelijkheden id zomer). Wtw douche, wtw ventilatie etc.

- houtkachel kan verwarmen van de woning op een soortvan gangbare manier doen. Vereist wel wat input van de bewoners (en misschien ook warm water id winter?)

- Misschien dat je ook wat kan leren van mensen die fulltime in een camper leven

- elektra in huis uitrusten met DC only infra zoals in boten en auto’s. Vraagt minder grof materiaal en is naar mijn weten zuiniger in gebruik. De meeste mensen hebben aan usb (c) poorten genoeg. Zijn zeker ook voldoende licht opties en je knipt alle inefficiente adapters eruit. Qua accus zou dat wellicht nog goedkoper kunnen ook want je hebt geen 230v nodig. Of moet de wasmachine droger vaatwasser waterkoker het ook allemaal doen?

-koken op gasflessen.

- je hebt een bedrijf (EDIT: HydroBag is zo’n bedrijf maar waarschijnlijk zijn er meer) die een soort mega waterzak in je kruipruimte legt die je als warmtebron kan gebruiken. Weer niet uit mn hoofd de termijn maar een vergelijkbaar idee zou in woning ontwerp meegenomen kunnen worden (zal ook een prijskaartje aan hangen). EDIT: Krijg niet per se het idee dat dit je de winter door trekt maar als je een mega hoeveelheid water hebt kan je in iedergeval er overdag als de zonnepanelen wat doen warmte in pompen en savonds alleen circuleren als je weinig power beschikbaar hebt

- als je de warmte vraag naar de buren kan verplaatsen dan ben je er eigenlijk al vrij snel qua energie vraag. In hoeverre kan je een warmtepomp bij de familie plaatsen en de leidingen naar het nieuwbouw huis laten gaan? Is er voldoende capaciteit daar, heb je dan ook dat je niet volgens de regels werkt?

Ben benieuwd of je hier iets mee kan

[ Voor 7% gewijzigd door Geard007 op 10-08-2026 00:11 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De persoon in kwestie gaat naast familie wonen. Familie is bereid om een gedeelte van de stroom te leveren (zolang het niet opvalt), alhoewel dit juridisch volgens mij niet mag.
Het is mij even niet helemaal duidelijk of die woning op het terrein van de familie gebouwd gaat worden. Als dat zo is dan zou in principe de stroom wel dan geleverd kunnen worden door de familie.

Tja, persoonlijk, ik zou gewoon dan b.v. een thuisaccu plaatsen met kabel naar fam. Bij wijze van spreken dan b.v. tuinhuisje ergens in het midden zetten of b.v. midden op de erfgrens. Dus zeg maar dat 1 deel op grond van fam staat en 1 deel op grond van het familielid.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het een nieuw te bouwen woning is, dan zal deze ook aan bouwregelgeving moeten voldoen. Dat gaat niet met een gasgestookte ketel of houtkachel. Hoe kijk je daar tegenaan?

Life is not about specs, it is about joy!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:50
Ik zou gewoon de stroomaansluiting van de familie gebruiken (als de percelen tegen elkaar aan liggen). Zolang die kabels niet via de openbare weg lopen, en zolang je honderd procent zeker weet dat er niets terugvoedt het net op is er volgens mij niet zo veel aan de hand. Ondanks dat het /kan/ zijn dat strict genomen in je transportovereenkomst staat dat dit niet mag, wellicht.

Als alternatief zou ik ook nog kijken naar een generator op aardgas (mits je wel een aardgasaansluiting kan krijgen). Heb er geen ervaring mee, maar in mijn beleving zijn die mogelijk stiller en minder uitstotend?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
1) Wat gaat het warmteverlies van de woning zijn, en welke warmteopwekker komt er in?
Nieuwe gasaansluitingen mogen toch niet?

2) Accu capaciteit wellicht nog hoger en zeer zware omvormer gebruiken. Denk aan iets als een 16kW Deye. En dan een lijntje naar de familie.... MID-tussenmeter er tussen voor verbruik-teruglevering. Bij dynamische tarieven danwel terugleverboetes zal je dus ook de kosten moeten loggen voor elk tariefmoment.
Een dergelijke omvormer geeft de volledige capaciteit van een eigen aansluiting.
De Deye heeft een 2e meter nodig om te load-balancen in meterkast familie.
Let op: dit geeft rustig 15% extra verbruik... Dit voor rekening van de nieuwbouw want dat komt door de tussenmeter.

3) Kadastraal samenvoegen en splitsen van percelen lijkt niet eens duur... het notariële/juridische deel zal veel meer zijn... voor als je niet ali-illegali wil.
Als het op land van familie is en nieuwbouw is NOG niet afgesplitst... dan is dat nu niet doen wellicht een optie. Wel soort van appartementsrechtconstructie nodig vermoed ik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:59
Waarom niet gewoon een SAP op de bestaande locatie en deze rechtstreeks doorlussen naar het tweede huis. Afhankelijk van de afstaand kan dat gewoon met 5x10 YMVK-AS.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Lennart1986
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-08 11:24
Kijk eens naar de eplucon 10 ampere woning. Dan kan het makkelijk gecombineerd worden met de andere woning. Heeft de andere woning 3x25 ampere aansluiting of nog een 1 fase aansluiting? wellicht in beide woningen een accu plaatsen.

Tussenmeters zijn kwa kosten wel te overzien

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:53
@WargamingPlayer omdat energie leveren aan een ander niet is toegestaan van de energiewet. Artikel 2.17.

Aan aggregaat op (propaan) gas is mogelijk veel schoner en makkelijker dan diesel. Maar dan moet je zelf even verder onderzoeken. Mogelijk is dit weer erg duur.
Vereist wel een accusysteem wat dat kan aansturen, dat gaat de prijs van de installatie mogelijk weer verhogen.

En bouw een speciale accuruimte zodat je dit niet in je huis of garage zet. Regelgeving zal uiteindelijk ook in Nederland toenemen in de toekomst, kijk maar naar de UK.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Een pelletkachel is een goede voor de warmte. Kan tegenwoordig ook op radiators aangesloten worden. Is energie zuinig en ook redelijk groen. Ik heb er 1 in mijn woonkamer (zonder CV aansluiting) en ik gebruik eigenlijk geen gas meer in mijn huis, afgezien voor mijn bad.

CV ketel met GAS is ook een goed noodalternatief voor je warmte natuurlijk.

Electra zou ik met een thuis batterij eventueel doen, al dan niet met een generator. Maar hou er rekening mee, dat deze niet altijd zomaar aan te sluiten is. Niet iedere thuis batterij ondersteund dit. Ik zou er naast wel, als dat kan, met die stroom van de family met een MID meter er tussen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Voor de warmte zou je een houtvergasser + boilervat/zak kunnen gebruiken. Voor de stroom natuurlijk zo veel mogelijk zonnepanelen + Accu's. Zou je eventueel nog een klein deel op moeten vangen met een generator of idd vehicle to load

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mrbomb schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:38:

De persoon in kwestie gaat naast familie wonen. Familie is bereid om een gedeelte van de stroom te leveren (zolang het niet opvalt), alhoewel dit juridisch volgens mij niet mag.
Leg uit..

Op het terrein van de familie wordt dit huis gebouwd?
Of op een kavel er naast?

[ Voor 46% gewijzigd door jack zomer op 10-08-2026 08:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:52
squashedraven schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:01:
Voor de warmte zou je een houtvergasser + boilervat/zak kunnen gebruiken. Voor de stroom natuurlijk zo veel mogelijk zonnepanelen + Accu's. Zou je eventueel nog een klein deel op moeten vangen met een generator of idd vehicle to load
leuk maar voldoet niet aan nieuwbouweisen.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-08 15:48
Stel het duurt echt 10 jaar voordat er stroom is.

Wat als familie gaat/moet verhuizen of overlijd. Hoe ga je dan stroom krijgen?

• squashedraven
Fr33z schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:13:
[...]

leuk maar voldoet niet aan nieuwbouweisen.
Bouw huis volgens de eisen, laat het opleveren en plaats daarna de vergasser ed.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

DropjesLover

Dit dus ->

Bedenk dat er makkelijk stroompieken langs kunnen komen bij een full-electric huis.
Ik zag bij ons gisteren in Domoticz een verbruik-piek van 6,5kW voorbij komen, terwijl we ook ~2kW aan het opwekken waren met de zonnepanelen.
Reden, koken op 2 inductiepitten (3,8kW) + warmtepomp die op max vermogen (3,5kW) de warm water boiler aan het opwarmen was + tv (0,3kW) + sluipverbruik...

Dan was de auto nog niet aan het opladen.

Goed, die situatie gebeurt zeer zelden en duurt maar een minuut of 10, maar toch, wel situaties om rekening mee te houden wanneer je de aansluiting deelt met de buren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Rolfie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:00:
Een pelletkachel is een goede voor de warmte. Kan tegenwoordig ook op radiators aangesloten worden. Is energie zuinig en ook redelijk groen.
Als noodgreep ok, maar "groen" of fijn voor de leefomgeving is het absoluut niet. Precies even fossiel als gas, en met een bak fijnstof-uitstoot er bovenop. De efficiëntie is ook op zijn best COP=1, waar warmtepompen 4 a 5 halen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Goedkope dieselgenerator wordt extreem duur. Verbruik ligt als snel 2 tot 3 keer zo hoog als electra uit 't stopcontact. Gecombineerd met de vele draaiuren in de winter sloop je 'm binnen zeer korte tijd. Een diesel die wel gemaakt is om veel uren te maken en dus geen backup generator is, loopt in de 10k.

Renaul doet v2h met maximaal 16A. Dat is één groep. Need to say more? Drie keer per dag naar de snellader? Weet je 't laadtarief? Dat is ook 2 tot 3 keer hoger dan een huisaansluiting.

welke capaciteit heeft de hoofdwoning? met 3x25 gaat 't echt een uitdaging worden. Zeker als er geen gasaansluiting hebt om te verwarmen.

Enige reële optie is een aansluiting aanvragen en afwachten welke oplevertermijn er komt. Ik denk dat je zonder aansluiting geen bouwvergunning rond krijgt. Enkele tinyhouse en ecoprojecten nagelaten is een aansluiting bijna altijd verplicht.
mrbomb schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:38:
Waar wordt er gebouwd? Op dezelfde kavel, of een naastgelegen bouwkavel?
Welke omvang heeft de nieuwbouw? Eengezinswoning, tinyhouse, of een tienkamervilla maken nogal verschil.

Begin eens met het verduidelijken van de energiebehoefte. voor het topic, maar ook voor jezelf.
Even dieper in 't onderwerp gegoogled leer mij al snel dat een offgrid thuiscentrale in Nederland in de meeste gevallen een complex en duur verhaal wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door PROnline op 10-08-2026 09:08 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:49:
@WargamingPlayer omdat energie leveren aan een ander niet is toegestaan van de energiewet. Artikel 2.17.
Wat is een ander precies?

Iemand met een duplo woning op hetzelfde kavel?
Een studentenhuisverhuurder die alle appartementen op dezelfde stroomaansluiting levert?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38
Wat heeft de "familie" aan stroomaansluiting en verbruik?

Verwarming is een vrij stabiel laag verbruik bij een warmtepomp die 24/7 draait, tapwater runs zijn prima te plannen. Grootste "pieken" zijn koken. Maar koken is ook het makkelijkste op te lossen met bijvoorbeeld een tijdelijk gasfornuis.

Met 3x25A (of meer) moet je normaliter best een eind kunnen komen mits beide huishoudens een beetje opletten/slim zijn.

• PROnline
  • Laatst online: 23:25
Wolly schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Een studentenhuisverhuurder die alle appartementen op dezelfde stroomaansluiting levert?
Woning op dezelfde kavel is moeilijk verkoopbaar en ook bijna onmogelijk om te financieren met reguliere hypotheek. Al helemaal als 't niet onder dezelfde eigenaar valt. Om dat op te lossen zal de kavel (uitgaande van bouwen op dezelfde kavel) afgesplitst moeten worden. En dan zijn we weer terug bij af. Aparte kavel is eigen aansluiting in de meeste gevallen.

• jeroen3
Wolly schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Eenieder die energie wil kopen. Dat mag alleen van een vergunninghouder. Of als er sprake is van een van de uitzonderingen. Dat is hier niet volgens mij.

Maar dat het niet mag betekent niet dat het niet kan. De handhaving is de ACM iirc. En een kabeltje van een SAP naar een woning op het achtererf is niet zo'n heel groot issue volgens mij.
Naar een anders perceel valt mogelijk nog onder de netcode, dat weet ik even niet.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Wilke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Als noodgreep ok, maar "groen" of fijn voor de leefomgeving is het absoluut niet. Precies even fossiel als gas, en met een bak fijnstof-uitstoot er bovenop. De efficiëntie is ook op zijn best COP=1, waar warmtepompen 4 a 5 halen.
Het is altijd vele malen beter dan een normale houtkachel en een mindere afhankelijkheid van electriciteit, waar nu juist de uitdaging inzit.

• Ronald
PROnline schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:44:

welke capaciteit heeft de hoofdwoning? met 3x25 gaat 't echt een uitdaging worden. Zeker als er geen gasaansluiting hebt om te verwarmen.
Geheel geen uitdaging. Een FE-huis met piekshavende accu kan op 1x25A. Daar kun je al >100kWh per dag overheen halen namelijk... En als meer dan dat nodig is dan koop ik een blikje Nivea voor de TS om de pijn van achter de oren krabben te verzachten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:30
3dmazter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:17:
[..]

Wat als familie gaat/moet verhuizen of overlijd. Hoe ga je dan stroom krijgen?
Ik mis inderdaad deze mogelijkheden in het plaatje. Stel inderdaad dat de naaste familie verhuist. Dan zit je zonder stroom in je nieuwe huis?
Of wat de doen als het nieuw te bouwen huis op de woningmarkt terecht komt (stel door overlijden van of financiele tegenvallers (scheiding?))
Hoe ga je een huis aanbieden zonder stroomvoorziening?

*sowieso

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 16:26

psy

Aan aggregaat op (propaan) gas is mogelijk veel schoner en makkelijker dan diesel. Maar dan moet je zelf even verder onderzoeken. Mogelijk is dit weer erg duur.
Vereist wel een accusysteem wat dat kan aansturen, dat gaat de prijs van de installatie mogelijk weer verhogen.

En bouw een speciale accuruimte zodat je dit niet in je huis of garage zet. Regelgeving zal uiteindelijk ook in Nederland toenemen in de toekomst, kijk maar naar de UK.
Het is natuurlijk wel een beetje raar om een "gevaarlijke" optie als een aggegaat te gaan adviseren als een "legale" oplossing terwijk een veel veiliger optie als stroom doorlussen natuurlijk way much veel veiliger is, alhoewel eigenlijk niet toegestaan

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 16:26

psy

jeroen3 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Eenieder die energie wil kopen. Dat mag alleen van een vergunninghouder. Of als er sprake is van een van de uitzonderingen. Dat is hier niet volgens mij.

Maar dat het niet mag betekent niet dat het niet kan. De handhaving is de ACM iirc. En een kabeltje van een SAP naar een woning op het achtererf is niet zo'n heel groot issue volgens mij.
Naar een anders perceel valt mogelijk nog onder de netcode, dat weet ik even niet.
Ha je corrigeert nu jezelf. Ik heb niks gezegd :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• 3dmazter
  • Laatst online: 11-08 15:48
Misschien kun je het huis als Datacenter benoemen dan heb je zo stroom :+

• jeroen3
@psy Ik ben wel benieuwd hoe een aggregaat gevaarlijk is. Dat moet gewoon kunnen als je de regels volgt. Propaan generatoren voor bij huis zijn in andere delen van de wereld heel gewoon. Grootste voordeel is de lange houdbaarheid van de brandstof.

En ik ken gevallen waar stroom voor een garagebox van een naburig perceel wordt geleend. Criminelen zijn het 😂.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:52:
@psy Ik ben wel benieuwd hoe een aggregaat gevaarlijk is. Dat moet gewoon kunnen als je de regels volgt. Propaan generatoren voor bij huis zijn in andere delen van de wereld heel gewoon. Grootste voordeel is de lange houdbaarheid van de brandstof.

En ik ken gevallen waar stroom voor een garagebox van een naburig perceel wordt geleend. Criminelen zijn het 😂.
Alleen moet je best een flink perceel hebben om die propaantank (wat toch een flinke moet zijn) kwijt te kunnen binnen de regelgeving. Zeg 5-7,5 meter van gebouwen en 3 meter van de erfgrens wordt in de meeste delen van Utrecht wel een uitdaging.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 10-08-2026 10:00 ]

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08 16:07
pagani schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Alleen moet je best een flink perceel hebben om die propaantank (wat toch een flinke moet zijn) kwijt te kunnen binnen de regelgeving. Zeg 5-7,5 meter van gebouwen en 3 meter van de erfgrens wordt in de meeste delen van Utrecht wel een uitdaging.
andere optie kan zijn om losse "gasflessen" te gebruiken en deze regelmatig met LPG te vullen bij de pomp.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• pagani
  • Niet online
pc_freak1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

andere optie kan zijn om losse "gasflessen" te gebruiken en deze regelmatig met LPG te vullen bij de pomp.
Die mogen dan weer niet binnen staan, dus je houdt het probleem. Onze buren hebben een groen gas installatie en, na overleg met ons, staan de (kleine) tanks daarvan tegen de erfgrens. Niet ideaal, niet volgens de regels, maar anders had hun installatie simpelweg niet gewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 10-08-2026 10:05 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
pc_freak1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

En dat mag dan dus weer niet. Je mag alleen LPG vullen wanneer het voertuig er door aangedreven wordt. Losse flessen mag dus niet.

• jeroen3
Er moet wel even worden opgelet tussen de verschillende brandstoffen.
LPG, Propaan, CNG, Aardgas zijn niet hetzelfde. Voorzover ik weet kun je alleen generatoren kopen op Aardgas en Propaan.

Een kleine generator kan je prima op propaan flessen draaien. Maar, dat is dan piekgebruik om de accu op te laden. Als je dat de hele winter nodig hebt kost je dat meerdere flessen per dag en dat is niet haalbaar. Dan kom je inderdaad bij die tanks die @pagani bedoelt, waar strenge eisen zijn.

Als je dit kan vervangen met een permanente kabel naar "het huis van de familie" waar je 3kW uit kan pakken heb je mogelijk genoeg kWh per dag beschikbaar aangevuld met PV.

CV op fles voor douchen is ook nog iets om te overwegen als je echt tekort komt.

• Fr33z
wat ik zou doen is veel specifieker worden en dan dingen uitzoeken. Waarom ligt de vraag bij jou @mrbomb ? want als je meer info hebt die dan graag geven, op deze manier kun je nooit een goed antwoord krijgen op je vraag. Dus:

hoe groot is dat huis? Welke energievraag verwachten de bewoners? voor hoe lang moet de oplossing ongeveer werken? Hoe ver is het naar het perceel waar je mogelijk stroom kunt lenen? Waarom denk je aan een 20 kWh accu? Hoe ver is het vergunningsproces en staat dus al vast wat de energie-techniek van het huis wordt? Kun je nog bodemwarmtepomp doen + turbo turbo isolatie bijv? Wanneer wordt de vergunning onherroepelijk? Wat mag het maandelijks kosten aan stroom/energie? Wat is het gevolg als het huis al wel is gebouwd maar men er nog niet kan wonen omdat de energie nog niet op orde is?

Ik ken een leuk voorbeeld van een YouTuber die een 100kWh rijdende accu(een ford pickup) gebruikt als bron voor hun woning in de bergen. Betekent wel dat ze in de winter elke 3 a 4 dagen "even" langs de snellader moeten.

[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2026 10:46 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51
Kanoet in "Het grote Victron ontwerp topic"
Er zijn accupacks te huur die je op een dieselgenerator kan aansluiten. Hiermee voorkom je een 24/7 ronkende aggregaat. De accupack vraagt bij een laag percentage om stroom om in één keer de accupack vol te laden op nominaal vermogen van de aggregaat. Veel efficienter dus. Dit zou je ook kunnen huren om de pieken van het nieuwe huis mee af te vlakken en alsnog de stroom te gebruiken van de al bestaande stroomaansluiting.
Het voorbeeld is een overbemeten oplossing voor een bouwplaats. Thuis zou het natuurlijk een stukje kleiner kunnen.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-08 16:53
Afgezien of het technisch kan loop je een bureaucratisch risico.
  • Netbeheerder ziet dat de naastgelegen woning veel gebruikt en het adres van de nieuwe woning geen aansluiting heeft > niet toegestaan en wordt gehandhaafd?
  • Iemand ziet dat er een nieuwbouwwoning kan worden gebouwd terwijl ze zelf al 5 jaar wachten op een aansluiting, gooit wat lijntjes uit en de woning wordt onbewoonbaar verklaard, want geen elektra?
Kan best zijn dat bovenstaande beide gewoon mogen, maar voor de leek is dit niet 1-2-3 duidelijk te vinden. Hier bijvoorbeeld nog een ouder topic hierover Elektriciteitsaansluiting niet verplicht? - Duurzame energie en installaties - GoT

Ik zou dit dus eerst juridisch proberen op te lossen, kijk of je de netbeheerder kan dwingen om je aan te sluiten binnen redelijke termijn, en als dat niet kan, zorg dat je zeker weet dat een quaisi-off-grid oplossing wettelijk toegestaan is.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Volledig off-grid gaan. Je bent niet verplicht om nuts aansluiting aan te vragen.

Hout-cv met buffervat voor warm water en vloerverwarming. Totaal 25 kWp zonnepanelen op 45graden in 3 richtingen (ZO-ZW-NW), 15kW hybride omvormer en 120kWh batterij. Hier kom je de winter wel mee door.

• Wilke
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:21:
Volledig off-grid gaan. Je bent niet verplicht om nuts aansluiting aan te vragen.

Hout-cv met buffervat voor warm water en vloerverwarming. Totaal 25 kWp zonnepanelen op 45graden in 3 richtingen (ZO-ZW-NW), 15kW hybride omvormer en 120kWh batterij. Hier kom je de winter wel mee door.
Hele grove schatting van kosten €75k ongeveer? Plus, al die onderdelen hebben ook een technische levensduur. Redelijk pijnlijk, vergeleken met een paar honderd voor het maken van een aansluiting op het elektriciteitsnet. Maar goed, dat was sowieso al wel duidelijk.

• mrbomb
OP uitgebreid met aanvullende informatie.

- Het zijn 2 kadastrale percelen

- Het verwachte stroom tekort in de winter is 1500 - 2000 kWh voor de nieuwbouwwoning

- Familie heeft een 3x25 A stroomaansluiting en een gasaansluiting

- Afstand tussen beide woningen wordt 25 meter, tot de schuur 15 meter

Technisch zou dit volgens mij prima kunnen met bijvoorbeeld 3 kWh per uur doorgeven en daarmee de thuisbatterij opladen in de nieuwbouwwoning. Een EMS installeren bij familie. Verder zorgen dat die nieuwbouwwoning geen stroom terug gaat leveren

• Ronald
Het verhaal over verhuizingen van of de bewoners of de familie vraagt toch wel om een knappe oplossing… waarbij afspraken op papier staan en dwingend overgedragen worden.

Gebrek aan afspraken is een gezonde voedingsbodem voor conflicten

• pagani
  • Niet online
mrbomb schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:27:
OP uitgebreid met aanvullende informatie.

- Het zijn 2 kadastrale percelen

- Het verwachte stroom tekort in de winter is 1500 - 2000 kWh voor de nieuwbouwwoning

- Familie heeft een 3x25 A stroomaansluiting en een gasaansluiting

- Afstand tussen beide woningen wordt 25 meter, tot de schuur 15 meter

Technisch zou dit volgens mij prima kunnen met bijvoorbeeld 3 kWh per uur doorgeven en daarmee de thuisbatterij opladen in de nieuwbouwwoning. Een EMS installeren bij familie. Verder zorgen dat die nieuwbouwwoning geen stroom terug gaat leveren
Je moet niet naar het totale stroomtekort kijken maar naar (een paar) opeenvolgende piekmomenten als je deze oplossing nastreeft. Is 24*3kWh genoeg als je drie dagen:
-Zonder zon
-Met -7 graden (ofwel, een >40+kWh aan stroomverbruik van een warmtepomp op de dag)
-Een EV (of zelfs twee) moet laden
-Andere grote stroomverbruikers hebt

De som is wat ingewikkelder dan dit.

• Boschkabouter
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Hele grove schatting van kosten €75k ongeveer? Plus, al die onderdelen hebben ook een technische levensduur. Redelijk pijnlijk, vergeleken met een paar honderd voor het maken van een aansluiting op het elektriciteitsnet. Maar goed, dat was sowieso al wel duidelijk.
Nee, hoeft niet zo duur te zijn. Met €30k is het wel gemaakt.

Een elektra aansluiting is ook niet gratis en komt elk jaar terug met inflatie correctie.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
Wilke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:39:
Ik ben het verder eens met je argumenten tegen een pelletkachel maar houtpellets zijn niet fossiel dus dat is echt wel een significant verschil met gas.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Er wordt wel erg makkelijk aan voorbij gegaan dat dit (delen van een stroomaansluiting) absoluut niet toegestaan is, en dat de netbeheerder hier niet blij mee gaat zijn. Verwacht dus direct serieuze juridische consequenties, boetes + afsluiting. Mogelijk zelfs belastingontduiking en dat je op een zwarte lijst komt oid.

Ik zou het niet onderschatten.

Ik denk zelf eigenlijk dat het een no-go is en hier (nog) niet (legaal) gewoond kan worden.
WargamingPlayer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:28:
Waarom niet gewoon een SAP op de bestaande locatie en deze rechtstreeks doorlussen naar het tweede huis. Afhankelijk van de afstaand kan dat gewoon met 5x10 YMVK-AS.
expliciet niet toegestaan. Daar is een SAP niet voor. bij de aanvraag van mijn SAP werd er zelfs direct naar gevraagd: U bent toch niet toevallig van plan de buren van stroom te voorzien? Want dat is uit den boze.

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 10-08-2026 12:02 ]

• Fr33z
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Een elektra aansluiting is ook niet gratis en komt elk jaar terug met inflatie correctie.
prima maar wederom: voldoet niet aan nieuwbouweisen dus je krijgt er geen bouwvergunning voor. en je inschatting is veel te laag. stel goedkope accu van 150 eur/kWh --> 18k, omvormer 2k, zonnepanelen voor 40 ct/Wp (extreem.goedkoop) weer 10k. houtcv incl alle.installatiewerk ook snel.10-15k. toch gauw 40-45k en dan zit ik met veel.dingen nog goedkoop. Voor dat geld kun je ook 5 jaar een ander huis huren.

[ Voor 30% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2026 12:01 ]

• Fr33z
na je aanvulling kan ik maar 1 ding zeggen: schakel professionele hulp in. Het niveau van vraagstellen en beantwoording blinkt niet uit van inzicht in de materie. Dan heb je 2 opties:

1) jezelf een paar maanden verliezen in het onderwerp/dit forum en deskundig worden

2) iemand betalen die de kennis al heeft.

de gevolgen zijn zoveel groter dan TS overziet dat dit topic eigenlijk geen goed einde kan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2026 12:12 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-08 07:47
de Peer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:55:
Er wordt wel erg makkelijk aan voorbij gegaan dat dit (delen van een stroomaansluiting) absoluut niet toegestaan is, en dat de netbeheerder hier niet blij mee gaat zijn. Verwacht dus direct serieuze juridische consequenties, boetes + afsluiting. Mogelijk zelfs belastingontduiking en dat je op een zwarte lijst komt oid.

Ik denk zelf eigenlijk dat het een no-go is en hier (nog) niet (legaal) gewoond kan worden.

[...]

expliciet niet toegestaan. Daar is een SAP niet voor. bij de aanvraag van mijn SAP werd er zelfs direct naar gevraagd: U bent toch niet toevallig van plan de buren van stroom te voorzien? Want dat is uit den boze.
Dit lijkt mij ook ja, dat zou toch eerste zijn dat je geregeld wil hebben, dat het juridisch gezien goed voor elkaar hebt wanneer je een huis van (vermoed ik, gezien de kavel) een fors bedrag neer wil zetten. Vraag me af of bijv. 'de bank' betrokken voor bijvoorbeeld een hypotheek hier niet ook wat over te zeggen kan hebben, want stel dat er wat gebeurt grote kans dat het onderpand ook niet waard is wat men geclaimt heeft bij het aangaan van de hypotheek wanneer de nuts voorzieningen niet op orde zijn.

Want die taxatie zal vermoed ik niet gebaseerd zijn op een potentiële kans dat het huis de komende 10 jaar nog geen aansluiting heeft op het stroomnet.

Verder hoe zit het met risico's als brand (verzekering) e.d., je huis zal maar afbranden waarna men bij het onderzoek een bokkie wokkie beun aansluiting naar de buren ziet. Heb je misschien ook wel wat uit te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 10-08-2026 12:12 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dennism schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

Dit lijkt mij ook ja, dat zou toch eerste zijn dat je geregeld wil hebben, dat het juridisch gezien goed voor elkaar hebt wanneer je een huis van (vermoed ik, gezien de kavel) een fors bedrag neer wil zetten. Vraag me af of bijv. 'de bank' betrokken voor bijvoorbeeld een hypotheek hier niet ook wat over te zeggen kan hebben, want stel dat er wat gebeurt grote kans dat het onderpand ook niet waard is wat men geclaimt heeft bij het aangaan van de hypotheek wanneer de nuts voorzieningen niet op orde zijn.
Hypotheek gaat niet lukken denk ik. Huis zonder stroom wordt volgens mij als onbewoonbaar gezien en dus lage marktwaarde. dat gaat niet werken als onderpand voor de lening.

• jeroen3
@de Peer Zou beide huizen voeden uit een gedeeld (groter) batterij systeem wel haalbaar zijn binnen juridische kaders als je dit goed opzet?

• pagani
  • Niet online
assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Ik ben het verder eens met je argumenten tegen een pelletkachel maar houtpellets zijn niet fossiel dus dat is echt wel een significant verschil met gas.
Achja, Utrecht gaat per 1 januari 2030 het stoken met pellets (ook binnen) verbieden, dus is het sowieso geen handige optie. (niet dat ik verwacht dat er veel op gehandhaafd gaat worden, plus ik zie in de omgeving heel heel heel veel huizen die hout stoken, maar toch)

• Dennism
de Peer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

Hypotheek gaat niet lukken denk ik. Huis zonder stroom wordt volgens mij als onbewoonbaar gezien en dus lage marktwaarde. dat gaat niet werken als onderpand voor de lening.
Dat zou ik inderdaad ook verwachten, maar doen ze daar een controle op bij nieuwbouw of gaan ze er vanuit dat zoiets 'gewoon' aanwezig is. Kan me namelijk niet heugen dat ik bij het kopen van mijn huis vragen kreeg over bijvoorbeeld de nuts voorzieningen, maar mogelijk dat het wel in het taxatie rapport stond, maar dat was bestaande bouw.

Echter zal bij nieuwbouw getaxeerd worden op basis van plannen, en dan zou men potentieel het ontbreken van de stroomaansluiting kunnen verzwijgen om toch die hypotheek te krijgen als dat speelt.

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroen3 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:15:
@de Peer Zou beide huizen voeden uit een gedeeld (groter) batterij systeem wel haalbaar zijn binnen juridische kaders als je dit goed opzet?
Nee dat lijkt me niet. maar hangt er vanaf hoe het vastgelegd wordt. Als dat 2e huis een 'bijgebouw' van het 1e kavel is dan mag het wel. Maar niet als het 2 verschillende percelen (kadastraal) zijn.

Feit is gewoon dat alleen een netbeheerder aan huishoudens stroom mag leveren. De enige legale weg is dus dat je samen als '1 huishouden' gezien wordt. Maar of dat nu de wenselijke oplossing is hier.... dat vermoed ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 10-08-2026 12:21 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:55:

[...]

Heb je ervaring met deze serieuze consequenties of roep je maar wat?

Allereerst is er voor de netbeheerder nauwelijks een mogelijkheid om te controleren. Een beetje extra stroomverbruik? Misschien is er een EV gekocht. Het is niet alsof de netbeheerder de RDW, bankrekening en leasecontracten van inwoners van Nederland checkt. En dat is wel het niveau om te controleren dat er niet toevallig een Jacuzzi bij de Karwei is gehaald.

Ten tweede is afsluiting een paardenmiddel dat zelfs bij wanbetaling zelden wordt ingezet. Elektriciteit is een levensbehoefte die je niet zomaar mag afsluiten. We hebben ook gezien dat bij de gasaansluiting afsluiten het jaren kan duren voordat het verder gaat dan een boze brief sturen dat 'er iets niet klopt'.

Als laatste is deze situatie gecreëerd door de netbeheerder zelf, de oplossing is super simpel: gewoon die aansluiting gaan aanleggen en de bewoner heeft dat ook al aangevraagd.
Juridisch wordt het voor een netbeheerder dan ook erg lastig om hele zware consequenties te gaan proberen te hangen aan dit 'misdrijf' terwijl ze zelf de hoofdreden zijn dat dit gebeurd.

Ik heb ook nog even gezocht of er überhaupt iets in deze richting ooit bij een rechter is terechtgekomen, maar heb nog niks gevonden, vind echter wel dit:
https://www.acm.nl/nl/pub...-licht-voor-cable-pooling
Dit is natuurlijk groot zakelijk, maar dit geeft al wel de richting aan waarin gedacht wordt.
En blijkbaar is het geen probleem voor de netbeheerder, maar voor de ACM, omdat je technisch gezien je eigen net start...

• Dennism
TheGhostInc schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:21:

Ten tweede is afsluiting een paardenmiddel dat zelfs bij wanbetaling zelden wordt ingezet. Elektriciteit is een levensbehoefte die je niet zomaar mag afsluiten. We hebben ook gezien dat bij de gasaansluiting afsluiten het jaren kan duren voordat het verder gaat dan een boze brief sturen dat 'er iets niet klopt'.
Het ding is hier natuurlijk dat er niets hoeft te worden afgesloten, want er is geen aansluiting. Ik verwacht dan ook niet dat een netbeheerder direct zal gaan afsluiten bij de persoon die levert, maar wel dat ze bijvoorbeeld onder last van een dwangsom zullen eisen dat de klandestiene levering vanuit de buren per direct stopt.

En dan heeft het perceel dat afhankelijk is van die levering niets meer, want daar is nooit een aansluiting gerealiseerd.

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

Heb je ervaring met deze serieuze consequenties of roep je maar wat?
geen directe ervaring, dus ik speculeer.
Allereerst is er voor de netbeheerder nauwelijks een mogelijkheid om te controleren. Een beetje extra stroomverbruik? Misschien is er een EV gekocht. Het is niet alsof de netbeheerder de RDW, bankrekening en leasecontracten van inwoners van Nederland checkt. En dat is wel het niveau om te controleren dat er niet toevallig een Jacuzzi bij de Karwei is gehaald.
of het te controleren is doet er niet toe. Het gaat er even om of het al dan niet toegestaan is en wat de consequenties kunnen zijn.
Dit is wel wat serieuzer dan wanbetaling. Het gaat om jarenlang illegaal stroom leveren aan een ander huishouden.
Als laatste is deze situatie gecreëerd door de netbeheerder zelf,
Nee dat is onjuist. Netbeheerder is gewoon duidelijk geweest: er is geen ruimte voor een aansluiting. als TS dan toch illegale zaken gaat uithalen, kun je niet de netbeheerder de schuld geven.

• jeroen3
Wellicht ziet niet iedereen dit als vanzelfsprekend, maar deze voeding vanaf de andere woning zou ik aansluiten op de generator ingang van de batterij zodat deze begrensd is en alleen gebruikt wanneer nodig.

De echte netaansluiting kan dan gewoon gerealiseerd worden, en dan kan die andere tijdelijke aansluiting worden gedemonteerd.

Je kunt eventueel nog overstappen op een daadwerkelijke generator mochten er toch problemen komen.

• mrbomb
Nee dat is onjuist. Netbeheerder is gewoon duidelijk geweest: er is geen ruimte voor een aansluiting. als TS dan toch illegale zaken gaat uithalen, kun je niet de netbeheerder de schuld geven.
De netbeheerder zou voor dit soort gevallen een non firm aansluiting beschikbaar kunnen stellen: alleen stroom in de daluren. Maar dat doen ze (nog) niet.

• jack zomer
  • Niet online
Goed. persoonlijk zou ik gewoon de stroom van het huis pakken. en met op een 40kwh accu die bv met 1kwh laad. Vermoedelijk niet toegestaan officieel, maar wie komt er achter.

wil je een legale oplossing?

neem 2 accus van bv 20/30/40 kwh. maak deze mobiel.
accu 1 laad je op aan de officile aansluiting. accu 2 gebruik je in het nieuwe huis.
is accu 2 leeg, dan rij je hem naar het huis en wissel je hem om met 1.
Accu 1 breng je naar het huis en sluit je aan.

Misschien nog een 5kwh accu als backup. zodat je zonder mobile accu toch nog iets van stroom hebt.

• assje
jack zomer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:42:
Goed. persoonlijk zou ik gewoon de stroom van het huis pakken. en met op een 40kwh accu die bv met 1kwh laad. Vermoedelijk niet toegestaan officieel, maar wie komt er achter.
Ik vind dit echt wel risicovolle adviezen om te geven. Het gaat om een nieuw te bouwen woning waar een bouwvergunning voor zal moeten zijn welke wordt getoetst aan bouwbesluit. Het is helemaal niet ondenkbaar dat ergens iemand in dat traject aanslaat op het ontbreken van die elektraaansluiting. Ook kan de bank wel degelijk toetsen of een huis bewoonbaar is; bij een maatje van me die zelf de afbouw deed kwam de bank beoordelen of er tijdig een keuken aanwezig was. Voldoe je niet aan de eisen van de bank hebben ze op papier grond voor ontbinden financiering/gedwongen verkoop.

Een illegale levering vanaf de buren komt daar nog eens bovenop en kan strafrechtelijke en civielrechtelijke concequenties hebben.

Ik zou beginnen met contact met de netbeheerder of er legale opties zijn om afname via de buren op te tuigen. Voornaamste struikelblok van de netbeheerder zal contractcapaciteit zijn, niet perse werkelijk verbruik. Als hier ruimte is zal dit sowieso notarieeel vastgelegd moeten worden voor de bank om een hypotheek te accepteren.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 10-08-2026 12:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jack zomer
  • Niet online
assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Ik vind dit echt wel risicovolle adviezen om te geven.
Het is geen advies. Er staat nergens @mrbomb doe dit. Er staat WAT IK ZOU DOEN
Of dat gevolgen heeft omdat het niet mag, en wat de gevolgen dat zijn is niet een probleem voor mij. Het is aan TS of hij deze gevolgen kan dragen.

De 2de oplossing is ook geen advies, het is een mogelijkheid. Niemand stopt je als je je auto bij de buurman vollaad, om vervolgens V2G leeg te trekken via je eigen aansluiting... Hoe je dat met de buurman gaat regelen is niet mijn/tweakers probleem.. Wat niet weet wat niet deert

of je bedoelde het in het algemeen, en dan kan ik het snappen.... (niet dat je mij citeert)

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 10-08-2026 13:09 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:11
230 alleen op die plekken waar het nodig is en niet anders kan de rest gewoon usb based of dc based. en een thuisbatterij met een aggegraat als backup.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25
De buren hadden ook nog een gasaansluiting. Waarom hier niet een aftakking op pakken en tijdelijk nog een CV en gasfornuis gebruiken? De komende jaren ben je dan onder de echte grootverbruikers qua stroom uiit.

CV is ook niet duur als je het gaat vergelijken met een accu. En zodra er een eigen stroomaansluiting is kun je het omzetten naar een warmtepomp, etc.

Wel even een losse meter ertussen om het verbruik te meten. Kijk of je daarnaast 1 volledige fase kunt krijgen, met 25 amp moet je je prima kunnen redden.

Denk dat je daarmee voor beide een goedwerkende oplossing hebt zonder rare knutsel dingen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• pagani
  • Niet online
MrNOnamE schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:38:
De buren hadden ook nog een gasaansluiting. Waarom hier niet een aftakking op pakken en tijdelijk nog een CV en gasfornuis gebruiken? De komende jaren ben je dan onder de echte grootverbruikers qua stroom uiit.

CV is ook niet duur als je het gaat vergelijken met een accu. En zodra er een eigen stroomaansluiting is kun je het omzetten naar een warmtepomp, etc.

Wel even een losse meter ertussen om het verbruik te meten. Kijk of je daarnaast 1 volledige fase kunt krijgen, met 25 amp moet je je prima kunnen redden.

Denk dat je daarmee voor beide een goedwerkende oplossing hebt zonder rare knutsel dingen.
Omdat je hier ook weer tegen regelgeving aanloopt (je mag geen nieuwbouw bouwen die gasgestookt is)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24

Theo

moederbord

Je kan een zware thuisbatterij plaatsen van zo'n 30 kwh met een 8 kW Victron omvormer. Het voordeel van deze is dat deze ook op (semi) eilandbedrijf kunnen werken, en kunnen werken met een kleine stroomaansluiting.

Wanneer je van je buren via een kleine aansluiting van bijv 5 A stroom kunt krijgen dan kan je met een Victron omvormer hier je accu mee opladen. Wanneer de woning meer dan 5A verbruikt (en dat is snel) dan levert de omvormer dit extra vermogen uit de accu. HIerdoor kun je met een piepkleine stroomaansluiting uit de voeten, maar kun je toch met gemak 35A gebruiken. Je bent gelimiteerd bij een continu stroomverbruik van 5A; ofwel 24 x 7 x 5A x 230V= 190 kWh per week. Dat is ruim voldoende voor een nieuwbouwwoning :)
Met een koude week zal je (met een L/W warmtepomp) zo'n 100 kWh nodig hebben om je woning bij -7C buiten warm te houden, Dan is er 90 kWh die week wat voor de rest van het huis gebruikt kan worden, (gemiddeld is dit 3500 kWh/jaar 70 kWh/week), en ook dat is ruim voldoende.

Met een goed aantal zonnepanelen op het dak (of tijdelijk op een schans in de tuin) kun je in het voorjaar, najaar en in de zomer compleet off-grid zijn, en heb je enkel die piepkleie 5A aansluiting nodig in de winter.

Ook met een EV zou dit geen probleem moeten zijn; al zul je in de koudere winterdagen dan bij een publieke laadpaal moeten laden ipv thuis, en zul je verder vooral moeten laden bij zonnig weer :)

Wanneer de buren verhuizen, of ze trekken de keutelkabel in dan kun je een generator gebruiken om dagelijks je thuisaccu op te laden, dan is een paar uurtjes per dag waarschijnlijk al voldoende voor de energievoorziening voor thuis, (al zal ik dan niet meer een EV thuis willen laden)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
Tijd voor een modbreak waarin wordt gewezen op het feit dat we hier op Tweakers geen illegale zaken voorstellen. Dan hoeft het aansluiten van het huis van de buren op de reeds bestaande aansluiting niet meer voorgesteld te worden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 15:14

Dido

heforshe

Dennism schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:16:
Dat zou ik inderdaad ook verwachten, maar doen ze daar een controle op bij nieuwbouw of gaan ze er vanuit dat zoiets 'gewoon' aanwezig is. Kan me namelijk niet heugen dat ik bij het kopen van mijn huis vragen kreeg over bijvoorbeeld de nuts voorzieningen, maar mogelijk dat het wel in het taxatie rapport stond, maar dat was bestaande bouw.

Echter zal bij nieuwbouw getaxeerd worden op basis van plannen, en dan zou men potentieel het ontbreken van de stroomaansluiting kunnen verzwijgen om toch die hypotheek te krijgen als dat speelt.
Want essentiele zaken verzwijgen bij een hypotheekaanvraag is heel verstandig, bedoel je?

Zelfs al is de kans wellicht klein dat het uitkomt, maar als de bank erachter komt dat ze erin geluisd zijn om een niet-bewoonbare woning te financieren (met andere woorden, het onderpand is een fractie waard van de voorgespiegelde waarde) zullen ze direct executeren.

Het pand wordt dan op de markt gegooid met een eerlijke beschrijving en levert geen fuck op. De bewoners staan per direct op straat, met tonnen aan schuld bij de bank, waarbij de rente alleen al (dat is geen hypotheekrentetarief vanaf dat moment!) gaat zorgen dat ze ook niet zo maar elders iets gaan kunnen betalen om in te wonen.

Het risico kun je als heel klein afschilderen, maar de mogelijk gevolgen zijn gigantisch, namelijk een dakloze familie onder curatele (schuldhulpverlening zal ook nog wel lastig worden als het het gevolg van fraude is!)

Wat betekent mijn avatar?

• Dennism
Dido schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Want essentiele zaken verzwijgen bij een hypotheekaanvraag is heel verstandig, bedoel je?

Zelfs al is de kans wellicht klein dat het uitkomt, maar als de bank erachter komt dat ze erin geluisd zijn om een niet-bewoonbare woning te financieren (met andere woorden, het onderpand is een fractie waard van de voorgespiegelde waarde) zullen ze direct executeren.

Het pand wordt dan op de markt gegooid met een eerlijke beschrijving en levert geen fuck op. De bewoners staan per direct op straat, met tonnen aan schuld bij de bank, waarbij de rente alleen al (dat is geen hypotheekrentetarief vanaf dat moment!) gaat zorgen dat ze ook niet zo maar elders iets gaan kunnen betalen om in te wonen.

Het risico kun je als heel klein afschilderen, maar de mogelijk gevolgen zijn gigantisch, namelijk een dakloze familie onder curatele (schuldhulpverlening zal ook nog wel lastig worden als het het gevolg van fraude is!)
Ik denk dat je mijn post verkeerd leest ;)

Zie ook mijn eerdere post en die van @de Peer Dennism in "Nieuwbouwwoning zonder stroomaansluiting"

Ik vraag me daar juist af of zoiets verzwijgen niet zeer nadelig is voor de familie van TS.

• Dido

Dido

heforshe

Dennism schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat je mijn post verkeerd leest ;)

Zie ook mijn eerdere post en die van @de Peer Dennism in "Nieuwbouwwoning zonder stroomaansluiting"
Ik reageerde met name op "dan zou men potentieel het ontbreken van de stroomaansluiting kunnen verzwijgen om toch die hypotheek te krijgen als dat speelt."
Dat klinkt erg aamoedigend om inderdaad e.e.a. te verzwijgen ;)

Ik denk dat het geen kwaad kan dat ik erop reageerde met een expliciet negatief advies :P
Ik vraag me daar juist af of zoiets verzwijgen niet zeer nadelig is voor de familie van TS.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In theorie kun je natuurlijk gewoon een tussenmeter in een tuinhuisje plaatsen en dan een kabeltje doortrekken, maar dat is expliciet verboden.
Ik denk ook dat je in de knoei komt met je vergunningen als je dit niet netjes op de juiste manier voorbereidt, want je hebt dan op papier een woning zonder stroomvoorziening en die zal niet voldoen aan de eisen om bewoonbaar te zijn?

Ik zou dit zien als een mooie kans om volledig off-grid te gaan vwb stroom (en dan natuurlijk ook meteen gasloos).
Flinke bak zonnepanelen, omvormer die geschikt is voor off-grid gebruik (dus geen netstroom nodig heeft), op papier netjes een thuisbatterij voor opslag.
In de VS leggen ze gewoon een tuinhuisje vol met auto-accu's, dat kan hier ook, al zal dat misschien wel wat strengere eisen hebben.

Tenzij er specifieke eisen zijn zoals iedere dag een EV opladen met eigen stroom moet dit goed te doen zijn, zeker met een modern energiezuinig huis. Alleen water zou ik wel nog gewoon aansluiten want dat is anders lastig als er zoals nu wekenlang geen regen is.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:13

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

De oplossing ligt in het perceeloppervlak. 700m2 grond betekent dat je - onder een hoek - tenminste 700m2 aan panelen kwijt kunt. Waar je dan je huis etc onder wilt zetten is een tweede en of je over vergunningsgrenzen van 'bebouwing' gaat ook, maar in beginsel zou dat de ultieme focus zijn: zelfredzaamheid.

Daarnaast kun je de accu's prima vullen met een generator als er echt even helemaal geen zon is en/of toch dat illegale verlengsnoertje trekken voor een dag of wat. Qua verwarmen zul je uitkomen op hout/pellet/gastank, tenzij je nog wel een gasaansluiting kan krijgen. Koelen zal geen probleem zijn. Denk dat je dan de hele wijk kunt diepvriezen.

Als het vooruitzicht werkelijk offgrid gaan wordt zou ik het ook zo insteken: zorg voor een minimale warmtevraag en een maximaal rendement. Ook in de keuze voor apparatuur in de woning, alles zal slim, regelbaar en efficiënt moeten zijn.

Het is eigenlijk een droomproject, ware het niet dat het uit nood geboren is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Oilman
  • Laatst online: 22:55
NiGeLaToR schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:35:
De oplossing ligt in het perceeloppervlak. 700m2 grond betekent dat je - onder een hoek - tenminste 700m2 aan panelen kwijt kunt. Waar je dan je huis etc onder wilt zetten is een tweede en of je over vergunningsgrenzen van 'bebouwing' gaat ook, maar in beginsel zou dat de ultieme focus zijn: zelfredzaamheid.

Daarnaast kun je de accu's prima vullen met een generator als er echt even helemaal geen zon is en/of toch dat illegale verlengsnoertje trekken voor een dag of wat. Qua verwarmen zul je uitkomen op hout/pellet/gastank, tenzij je nog wel een gasaansluiting kan krijgen. Koelen zal geen probleem zijn. Denk dat je dan de hele wijk kunt diepvriezen.

Als het vooruitzicht werkelijk offgrid gaan wordt zou ik het ook zo insteken: zorg voor een minimale warmtevraag en een maximaal rendement. Ook in de keuze voor apparatuur in de woning, alles zal slim, regelbaar en efficiënt moeten zijn.

Passief huis bouwen, dan houd je ook nog wat van het perceel over om als tuin te gebruiken en de auto's te parkeren.

• pagani
  • Niet online

Ware het niet dat in de provincie Utrecht vrijwel alle gemeentes zonnepanelen in de tuin verbieden, iets om te checken via Regels op de Kaart. Daarnaast, ik heb hier (ook provincie Utrecht) 56 zonnepanelen, maar daarmee kom ik opeenvolgende koude winterdagen ook niet door, zelfs al had ik 30+ kWh aan batterij staan, in een bijzonder goed geisoleerd huis,

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 10-08-2026 14:41 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@pagani nee dat is onmogelijk, vandaar de melding van een aggregaat. Een soort bijl in een borduurwerkje, maar het werkt.

• pagani
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:45:
@pagani nee dat is onmogelijk, vandaar de melding van een aggregaat. Een soort bijl in een borduurwerkje, maar het werkt.
Ook voor een aggregaat zul je een check moeten doen bij Regels op de Kaart. Veelal heb je bij gebruik voor meer dan enkele maanden ook daar een omgevingsvergunning voor nodig.

• Boschkabouter
  • Niet online
Een bouwvergunning wordt afgegeven als de bijbehorende tekeningen en plannen goedgekeurd worden.
Een stroomaansluiting is hiervan geen onderdeel/voorwaarde. Wel is het zo dat je pas een stroomaansluiting aan kan vragen als je een bouwvergunning hebt. De stroomaansluiting moet je zelf aanvragen na afgifte van de bouwvergunning. Je kan zelfs ontheffing aanvragen voor een gasaansluiting op voorwaarde dat de gasleiding voor het bouwperceel door loopt, want het gasloos bouwen is niet meer verplicht volgens de wet. Iedereen doet wel alsof dit wel zo is, maar dat klopt niet.

• jeroen3
assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Ik vind dit echt wel risicovolle adviezen om te geven. Het gaat om een nieuw te bouwen woning waar een bouwvergunning voor zal moeten zijn welke wordt getoetst aan bouwbesluit. Het is helemaal niet ondenkbaar dat ergens iemand in dat traject aanslaat op het ontbreken van die elektraaansluiting. Ook kan de bank wel degelijk toetsen of een huis bewoonbaar is; bij een maatje van me die zelf de afbouw deed kwam de bank beoordelen of er tijdig een keuken aanwezig was. Voldoe je niet aan de eisen van de bank hebben ze op papier grond voor ontbinden financiering/gedwongen verkoop.

Een illegale levering vanaf de buren komt daar nog eens bovenop en kan strafrechtelijke en civielrechtelijke concequenties hebben.

Ik zou beginnen met contact met de netbeheerder of er legale opties zijn om afname via de buren op te tuigen. Voornaamste struikelblok van de netbeheerder zal contractcapaciteit zijn, niet perse werkelijk verbruik. Als hier ruimte is zal dit sowieso notarieeel vastgelegd moeten worden voor de bank om een hypotheek te accepteren.
Die "ontbreekt" niet, die is "aangevraagd".

Dat er ook een generator contactstop aan de woning zit is op zichzelf niet verboden of raar.
Dat de andere woning een CEE aansluiting buiten heeft voor een "camper" is ook niet raar.
Van de kabelgoot in de tuin kan iemand denken dat het wat gek is.
Alleen de installateur van de accu moet je plan echt hebben om te zorgen voor deugdelijk aardsysteem.

Zie het meer als een noodoplossing om de aanvraagtijd te overbruggen. Volgens mij moet dat zeker voorkeur hebben boven een generator, met de overlast die daarvan komt voor de hele buur.

• Boschkabouter
  • Niet online

Ik ben het hier helemaal mee eens.

• Wilke
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:34:
Ik denk dat je daar met alleen de accu al bijna aan zit (€200 x 120 = 24k).

• pagani
  • Niet online
Boschkabouter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:49:
Een bouwvergunning wordt afgegeven als de bijbehorende tekeningen en plannen goedgekeurd worden.
Een stroomaansluiting is hiervan geen onderdeel/voorwaarde. Wel is het zo dat je pas een stroomaansluiting aan kan vragen als je een bouwvergunning hebt. De stroomaansluiting moet je zelf aanvragen na afgifte van de bouwvergunning. Je kan zelfs ontheffing aanvragen voor een gasaansluiting op voorwaarde dat de gasleiding voor het bouwperceel door loopt, want het gasloos bouwen is niet meer verplicht volgens de wet. Iedereen doet wel alsof dit wel zo is, maar dat klopt niet.
Waar staat zwart op wit dat het nog mag? Ik vind enkel de wet zelf die de facto het aanleggen van gas voor nieuwbouw verbiedt en het amendement Jetten uit 2018.

Daarnaast moet nieuwbouw ook voldoen aan de BENG-norm. Die haal je niet met enkel een gasketel.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

pagani schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Waar staat zwart op wit dat het nog mag? Ik vind enkel de wet zelf die de facto het aanleggen van gas voor nieuwbouw verbiedt en het amendement Jetten uit 2018.

Daarnaast moet nieuwbouw ook voldoen aan de BENG-norm. Die haal je niet met enkel een gasketel.
Welke regels gelden er voor een offgrid verblijf? Ik neem aan dat een camper of een stacaravan niet aan deze regels moet voldoen? Of maakt on- of off-grid hier niet voor uit?

• Fr33z
Wilke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

same,ik heb het ook al nagerekend en gepost. Maar dit topic vliegt lekker uit de bocht en TS kan hier weinig mee denk ik. De vraag is niet specifiek genoeg en TS niet deskundig genoeg ben ik bang.

• Dido

Dido

heforshe

NiGeLaToR schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:02:
Welke regels gelden er voor een offgrid verblijf? Ik neem aan dat een camper of een stacaravan niet aan deze regels moet voldoen? Of maakt on- of off-grid hier niet voor uit?
Een camper of stacaravan zijn niet bedoeld voor permanente bewoning, en het is ook niet toegestaan ze permanent te bewonen. Het heeft weinig zin om, in een discussie over een woning, vakantieverblijven erbij te gaan sleuren.
Hell, een trekkerstentje hoeeft ook niet aan bouwbesluiten, BENG-normen en dergelijken te voldoen, maar dat heeft ook geen moer te maken met dit topic.

• mrbomb
Dit is wel interessant:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-311117.html

In Breda heeft het college van B&W geoordeeld dat voor het realiseren van bedrijfs-/kantoorpanden een gasaansluitingsplicht geldt vanwege de netcongestie

• pagani
  • Niet online
mrbomb schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:31:
Dit is wel interessant:

In Breda heeft het college van B&W geoordeeld dat voor het realiseren van bedrijfs-/kantoorpanden een gasaansluitingsplicht geldt vanwege de netcongestie
Er is inderdaad ruimte voor uitzonderingen, maar die is bedoeld voor locaties met een maatschappelijk doel (zoals inderdaad kantoren/bedrijven/scholen e.d.)

• assje
Ik denk dat het grootste risico nog niet eens de bouwvergunning/overheid is maar de hypotheeknemer.

Een bank wil zekerheid hebben over de marktwaarde van het object. Een woning die afhankelijk is van een work-around is praktisch onverkoopbaar. Ik zou verwachten dat zij hier alleen in mee gaan als er a: duidelijkheid is over de duur en b: het voor die duur notarieel vastgelegd is.

Het alternatief is wellicht volledig off-grid bouwen. Maar, dat vereist een significante extra investering en ook hier kan het een vraagstuk zijn wat dit doet met de marktwaarde. Als er gebouwd wordt uit eigen geld wordt het wellicht allemaal een stuk eenvoudiger maar dat is doorgaans niet het geval.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mrbomb schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:31:
Dit is wel interessant:

Aangezien het nog steeds een erg warrig verhaal is waar heel veel basale informatie mist. Wie bouwt het huis bijvoorbeeld? Een (project)aannemer? Gaat die een huis opleveren zonder dat het bewoonbaar is? Wat is überhaupt de geplande verwarmingvorm en oppervlakte?

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 10-08-2026 16:17 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24

Theo

moederbord

Wilke schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

30 kWh aan accu's kosten nog geen 4K. Een victron omvormer erbij met de benodigde hardware is ook onder de 3K. Dat maakt nog geen 7K voor 30 kWh accu met omvormer om off-grid te kunnen zijn, om semi-offgride te kunnen werken en om te kunnen werken met een piepkleine AC aansluiting. Met de kosten voor een installateur moet het geheel onder de10K te plaatsen zijn.

• Fr33z
Theo schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

30 kWh aan accu's kosten nog geen 4K. Een victron omvormer erbij met de benodigde hardware is ook onder de 3K. Dat maakt nog geen 7K voor 30 kWh accu met omvormer om off-grid te kunnen zijn, om semi-offgride te kunnen werken en om te kunnen werken met een piepkleine AC aansluiting. Met de kosten voor een installateur moet het geheel onder de10K te plaatsen zijn.
cute maar er stond 120 kwh accu. maar dat is niet het punt, het punt is vooral dat TS te weinig specifiek.is en we dus maar wat in het rond zwammen hier over een hypothetische situatie.

als.ik de familie van TS was had ik de portemonaie getrokken en wat kennis ingekocht.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12
In de nieuwe Energiewet staat dat je energie mag delen:

artikel 32.9 heeft het over een 'directe lijn' https://wetten.overheid.nl/BWBR0050714/2026-01-01#Hoofdstuk3_Afdeling3.1_Artikel3.9

Ik ben geen jurist dus ik vind de tekst moeilijk te lezen maar dit is toch een prima oplossing samen?

[ Voor 19% gewijzigd door No Hands op 10-08-2026 19:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:59
Even een andere oplossingsgerichte richting. Het gebruik van een generator is niet verboden, alleen niet dat hij constant aan staat. Het leggen van zonnepanelen op huis, schuur, carport is ook niet verboden (ook niet in provincie Utrecht, zo heet mijn zus gewoon 49 panelen liggen).

Het probleem zit in de leeg raken an batterijen, met name in de winter. Dit kan je opvangen door flinke capaciteit neer te leggen. Niet in de trant van 48kWh, meer in de 3x48kWh. Met grote accu pakketten ben je daarvoor minder kwijt dan je verwacht. Reken op de € 1200 per 10kWh (Alles komt uit China dus dat maakt allemaal niks uit) dan zit je op 3x48/10=14,4 14,4x1200=17.280 aan accu’s. Daar komt nog een Victron Off-Grid installatie bij van rond de € 3500. Daarbij iets van 40 panelen gemixt op O,Z,W en je hebt zelfs op korte dagen wel wat opbrengst. In de Winter laad je je accu’s bij met aggregaat indien nodig.

En dan nooit meer een stroomaansluiting meer :)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-08 01:13
I.p.v. een aggregaat zou ik toch even kijken naar de V2H optie. Volgens mij gaat KIA bijvoorbeeld tot 3.5kW. Je zal ongeveer 40ct/kWh besparen dus die (tweedehands) auto verdiend zich automatisch weer terug. Het enige nadeel is dat je om de dag moet laden en de stekker erin moet steken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BCC
  • Laatst online: 22:04

BCC

Op laten leveren als standalone met accu’s en aggregaat. Daarna verlengsnoer met meter naar de “buren”. Bij verkoop of stroomaansluiting verlengsnoer weer oprollen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:31:

artikel 32.9 heeft het over een 'directe lijn' https://wetten.overheid.nl/BWBR0050714/2026-01-01#Hoofdstuk3_Afdeling3.1_Artikel3.9

Ik ben geen jurist dus ik vind de tekst moeilijk te lezen maar dit is toch een prima oplossing samen?
Nee, wat er is nog geen 1 leverancier die hier ook daadwerkelijk aan mee werkt. Bovendien gaat dit meer over (virtueel) terugleveren en niet een eigen kabel leggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12
de Peer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Nee, wat er is nog geen 1 leverancier die hier ook daadwerkelijk aan mee werkt. Bovendien gaat dit meer over (virtueel) terugleveren en niet een eigen kabel leggen.
maar het huis staat er ook nog niet. Ik haal niet uit die tekst dat het virtueel is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Freeaqingme schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:37:
Ik zou gewoon de stroomaansluiting van de familie gebruiken (als de percelen tegen elkaar aan liggen). Zolang die kabels niet via de openbare weg lopen, en zolang je honderd procent zeker weet dat er niets terugvoedt het net op is er volgens mij niet zo veel aan de hand. Ondanks dat het /kan/ zijn dat strict genomen in je transportovereenkomst staat dat dit niet mag, wellicht.

Als alternatief zou ik ook nog kijken naar een generator op aardgas (mits je wel een aardgasaansluiting kan krijgen). Heb er geen ervaring mee, maar in mijn beleving zijn die mogelijk stiller en minder uitstotend?
Dit. Meting bij de "hoofdmeterkast". Nieuwbouw woning flink wat panelen erop. Dan ben je gedekt van maart tot oktober. Dan kan je daarnaast de hele dag gebruiken om de aansluiting "van de buren" vol te trekken tot 3x25A, dat gaat makkelijk lukken :Y
3x25A -> 17kW. 17kW x 24 uur is 408kWh per dag. -> x 365 = 148.920 kWh op jaarbasis (nog los van eventuele zonnestroom!). Een gemiddeld huishouden doet 3000kWh, ik zie geen probleem :N Als beiden een WP en 2 elektrische auto's hebben kan er nu en dan een uitdaging zijn, maar qua algemeen gebruik zou ik het prima aandurven :Y

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:59
jeroen3 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07

...omdat energie leveren aan een ander niet is toegestaan van de energiewet. Artikel 2.17.
Er zijn wel wat uitzonderingen zo te zien . Misschien kan je de installatie in het nieuwe huis als gesloten systeem zien, dan zou er zonder vergunning mogen worden geleverd. Geen idee, ben geen expert.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
No Hands schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:31:

De Netbeheerder wil (moet) wel zeggenschap hebben over deze 'lijnen'

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

Als de familie een thuisbatterij heeft wel. Zij zijn dan voor de Belastingdienst gewoon een energieleverancier met 2 klanten ipv 1: TS en de stroom maatschappij. TS moet dan wel volledig op de accu van de familie draaien.

Ik moet zeggen dat ik dit wel heel erg absurd vind van de Netwerkbeheerder. Hiermee wordt zelfbouw natuurlijk wel heel erg gediscrimineerd tov de gemeente en grote projecten... Een mooie brief van een advocaat met geblaf kan m.i. ook best wel opleveren... Er worden namelijk best wel essentiële levensbehoeften geweigerd...

• squashedraven
Paultje3181 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Als de familie een thuisbatterij heeft wel. Zij zijn dan voor de Belastingdienst gewoon een energieleverancier met 2 klanten ipv 1: TS en de stroom maatschappij. TS moet dan wel volledig op de accu van de familie draaien.

Ik moet zeggen dat ik dit wel heel erg absurd vind van de Netwerkbeheerder. Hiermee wordt zelfbouw natuurlijk wel heel erg gediscrimineerd tov de gemeente en grote projecten... Een mooie brief van een advocaat met geblaf kan m.i. ook best wel opleveren... Er worden namelijk best wel essentiële levensbehoeften geweigerd...
Eerst werd er juist gediscrimineerd door de netwerkbeheerder. Kleine huisaansluitingen kregen immers voorrang. Nu is er gewoon een wachtlijst waar maatschappelijk belang in mee wordt gewogen, dat is al minder discriminerend dan per default huishoudens voorrang geven. Beste zou wat dat betreft zijn first come first serve maar of dat wenselijk is...
Pagina: 1 2 Laatste