Vraag

• mrbomb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:42
Ik ben gevraagd om uit te zoeken wat de opties zijn voor een nog te bouwen vrijstaande nieuwbouwwoning qua energie voorziening.

De aanvraag voor een stroom aansluiting is 3 weken te laat gedaan. Het kan in het ergste geval 10 jaar duren voordat er een stroom aansluiting is (Stedin, regio Utrecht).

De persoon in kwestie gaat naast familie wonen. Familie is bereid om een gedeelte van de stroom te leveren (zolang het niet opvalt), alhoewel dit juridisch volgens mij niet mag.

In ieder geval krijgt de nieuwbouwwoning zonnepanelen. Daarnaast zou ik een 20 kWh thuisbatterij adviseren. De maanden maart tot en met oktober zijn dan waarschijnlijk voorzien. Maar wat zijn de opties voor de winter?

Optie 1: een diesel aggregaat, 1500 tpm, low noise. Het aggregaat kan dan de thuisbatterij in de winter opladen. Dat is wel vrij prijzig.

Optie 2: stroom van de familie. Warmte en tapwater via propaan gastank. Dit zou wat goedkoper kunnen zijn. Nadeel is dat je dan eerst een CV-ketel laat installeren, die je later niet meer nodig hebt.

Optie 3: zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld een Renault 5 electric in de wijk op te laden en die met V2H je thuisbatterij te laten vullen?

Wat zouden jullie doen? Zijn er misschien nog opties die ik over het hoofd heb gezien / niet weet?

Alle reacties

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:12
Interessante uitdaging. Ik denk dat het ook veel uitmaakt wie er gaat wonen en wat die mens(en) ervan verwachten, wat voor concessies zijn zij bereidt om te doen?

Mijn eerste gedachte is dat het voor een ‘standaard’ woning namelijk niet makkelijk mogelijk is door de grote hoeveelheid energie die in warmte zal gaan, al helemaal als de bewoners beperkte consessies willen doen. Het zal al snel een vorm van kamperen in een stenen tent worden.

Wat ideeën die bij mij opkomen:

- Het ontwerp van de nieuwbouw woning nog eens haarfijn controleren op state of the art energie besparing (isolatie, warmte vasthouden, maar ook voldoende ventilatie(!!) & koelings mogelijkheden id zomer). Wtw douche, wtw ventilatie etc.

- houtkachel kan verwarmen van de woning op een soortvan gangbare manier doen. Vereist wel wat input van de bewoners (en misschien ook warm water id winter?)

- Misschien dat je ook wat kan leren van mensen die fulltime in een camper leven

- elektra in huis uitrusten met DC only infra zoals in boten en auto’s. Vraagt minder grof materiaal en is naar mijn weten zuiniger in gebruik. De meeste mensen hebben aan usb (c) poorten genoeg. Zijn zeker ook voldoende licht opties en je knipt alle inefficiente adapters eruit. Qua accus zou dat wellicht nog goedkoper kunnen ook want je hebt geen 230v nodig. Of moet de wasmachine droger vaatwasser waterkoker het ook allemaal doen?

-koken op gasflessen.

- je hebt een bedrijf (EDIT: HydroBag is zo’n bedrijf maar waarschijnlijk zijn er meer) die een soort mega waterzak in je kruipruimte legt die je als warmtebron kan gebruiken. Weer niet uit mn hoofd de termijn maar een vergelijkbaar idee zou in woning ontwerp meegenomen kunnen worden (zal ook een prijskaartje aan hangen). EDIT: Krijg niet per se het idee dat dit je de winter door trekt maar als je een mega hoeveelheid water hebt kan je in iedergeval er overdag als de zonnepanelen wat doen warmte in pompen en savonds alleen circuleren als je weinig power beschikbaar hebt

- als je de warmte vraag naar de buren kan verplaatsen dan ben je er eigenlijk al vrij snel qua energie vraag. In hoeverre kan je een warmtepomp bij de familie plaatsen en de leidingen naar het nieuwbouw huis laten gaan? Is er voldoende capaciteit daar, heb je dan ook dat je niet volgens de regels werkt?

Ben benieuwd of je hier iets mee kan

[ Voor 7% gewijzigd door Geard007 op 10-08-2026 00:11 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De persoon in kwestie gaat naast familie wonen. Familie is bereid om een gedeelte van de stroom te leveren (zolang het niet opvalt), alhoewel dit juridisch volgens mij niet mag.
Het is mij even niet helemaal duidelijk of die woning op het terrein van de familie gebouwd gaat worden. Als dat zo is dan zou in principe de stroom wel dan geleverd kunnen worden door de familie.

Tja, persoonlijk, ik zou gewoon dan b.v. een thuisaccu plaatsen met kabel naar fam. Bij wijze van spreken dan b.v. tuinhuisje ergens in het midden zetten of b.v. midden op de erfgrens. Dus zeg maar dat 1 deel op grond van fam staat en 1 deel op grond van het familielid.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het een nieuw te bouwen woning is, dan zal deze ook aan bouwregelgeving moeten voldoen. Dat gaat niet met een gasgestookte ketel of houtkachel. Hoe kijk je daar tegenaan?

Life is not about specs, it is about joy!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:37
Ik zou gewoon de stroomaansluiting van de familie gebruiken (als de percelen tegen elkaar aan liggen). Zolang die kabels niet via de openbare weg lopen, en zolang je honderd procent zeker weet dat er niets terugvoedt het net op is er volgens mij niet zo veel aan de hand. Ondanks dat het /kan/ zijn dat strict genomen in je transportovereenkomst staat dat dit niet mag, wellicht.

Als alternatief zou ik ook nog kijken naar een generator op aardgas (mits je wel een aardgasaansluiting kan krijgen). Heb er geen ervaring mee, maar in mijn beleving zijn die mogelijk stiller en minder uitstotend?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.