Elektriciteitsaansluiting niet verplicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 09:42
Is het nou verplicht om een elektriciteitsaansluiting af te nemen? Ik dacht altijd dat een elektriciteitsaansluiting verplicht was maar ik vind toch ook andere zaken.
Uitgaande van een kavel waar wat gebouwd moet worden, en nog geen aansluiting+meter aanwezig is (wel tot aan erfgrens). In Nederland.

Wat ik zelf vind in het bouwbesluit 2012 is het volgende:
https://www.bouwbesluiton...rtikelsgewijs/hfd6/afd6-2
Het is in afdeling 6.2 niet voorgeschreven een elektriciteitsvoorziening te hebbe
https://www.bouwbesluiton...ewijs/hfd6/afd6-2/art6-10
Hier wordt wel weer gesproken van een aansluitplicht, maar eindigt met:
Overigens is een aansluiting op het distributienet niet verplicht wanneer op grond van het gelijkwaardigheidsbeginsel een alternatieve voorziening voor het betrekken van elektriciteit is toegestaan.
Dat zouden we ook wel willen doen.

En dit is nog maar het bouwbesluit, wellicht zijn er ook nog wetten van toepassing, buiten het bouwbesluit, die wel een aansluiting eisen.

Dit alles staat los van een elektra aansluiting nemen en deze niet gebruiken, en of het technisch haalbaar is etc. Dat wil ik hier niet bespreken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is een alternatieve voorziening op jouw grond toegestaan? Dat is dan denk ik eigenlijk je vraag, niet of het verplicht is een electriciteitsaansluiting te nemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Is het niet zo dat de verplichting er is voor de netbeheerder? Dus dat zij verplicht zijn jou op het net aan te sluiten. Dit omdat het natuurlijk voor kan komen dat het voor hen wellicht niet altijd winstgevend zou zijn om kavels die ver van de hoofdleiding afliggen aan te sluiten.
!null schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:10:
Dit alles staat los van een elektra aansluiting nemen en deze niet gebruiken, en of het technisch haalbaar is etc. Dat wil ik hier niet bespreken.
Ga je dit ergens anders wel bespreken? Ben wel benieuwd hoe je dit wilt gaan doen namelijk. :P Is vast een mooie uitdaging.

[ Voor 40% gewijzigd door Maverick op 29-01-2020 11:40 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Marzman Nee, het uitgangspunt is off-grid te willen. En dus ook geen elektriciteitsaansluiting af te nemen (dus ook de kosten niet).
Net als dat je geen gas wil afnemen, wat genoeg hier al doen.
In dit geval zou er ook nog bijkomende kosten zijn om de aansluiting op het terrein ook nog te maken.

@Maverick Wellicht heb je gelijk, en het is zeker mogelijk. Want het is gewoon beschikbaar aan de erfgrens. Dus je kunt niet gebruik maken van de reden dat het ver weg ligt van stroomnet.

Maar het gaat me er dus om of je zonder deze aansluiting zou mogen wonen, of dat je daarvoor ontheffing nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@!null Waarom zou je off-grid willen? Je krijgt geld toe als je een elektraaansluiting hebt. De verminderde energiebelasting die je uitbetaald krijgt als je geen stroom gebruikt is hoger dan de jaarlijkse kosten voor de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
!null schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:51:
@Maverick Wellicht heb je gelijk, en het is zeker mogelijk. Want het is gewoon beschikbaar aan de erfgrens. Dus je kunt niet gebruik maken van de reden dat het ver weg ligt van stroomnet.
Nee, wat ik bedoel is dat de netbeheerder jouw aanvraag weigert omdat ze er niets aan gaan verdienen. Nu zal dit bij jouw kavel niet van toepassing zijn, omdat er al een voorbereiding ligt. Maar er zijn ook kavels die niet in een woonwijk liggen, maar diep in een weiland. De netbeheerder zou dan volgens deze voorwaarden verplicht zijn jou op verzoek aan te sluiten, ondanks dat het voor hun financieel wellicht niet interessant is.
Maar ik kan er ook naast zitten, wellicht geldt dit ook voor de afnemer :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 10:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn boeren verstand zegt dat, net zoals bij een gas aansluiting, je ook niet verplicht bent om een elektra-aansluiting te hebben. Echter zit dat boerenverstand van mij er soms wel naast.

Misschien kan je wat inspiratie opdoen in het topic Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Je zal ongetwijfeld te maken krijgen met je netbeheerder, algemene voorwaarden, een ATO, etc.

Ah, volgens mij heb je nog helemaal geen elektra-aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 29-01-2020 12:09 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Maverick Ja snap ik. Maar dat is dus niet relevant.
Ep Woody schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:56:
@!null Waarom zou je off-grid willen? Je krijgt geld toe als je een elektraaansluiting hebt. De verminderde energiebelasting die je uitbetaald krijgt als je geen stroom gebruikt is hoger dan de jaarlijkse kosten voor de aansluiting.
Ja weet ik. En er zijn ook nog andere nadelen. Maar ook voordelen, bijvoorbeeld bij een tijdelijke huisvesting.
Maar dit soort beargumentatie wil ik hier niet bespreken.

Enige wat ik wil uitzoeken is of je nou echt verplicht bent tot een elektriciteitsaansluiting. Van de wet, dan wel bouwbesluit. Al het andere is off-topic.

Ik kan er zeer weinig concreets over vinden op internet.
Ik vraag me af of we niet met zijn allen denken dat het verplicht is, terwijl dit eigenlijk misschien wel mee valt voor nieuw te realiseren woningen.

@Standeman Dat ga ik even doorlezen.

Edit: Inderdaad het gaat om een situatie waarin er geen aansluiting is. En de bewoner het niet wil.
Maar het wel kan omdat het naast de deur ligt.
Gas hoeft sowieso niet, maar dat heeft ook te maken met stadswarmte of elektrisch verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 29-01-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Wellicht dat 2 telefoontjes, 1 naar de gemeente en 1 naar de netbeheerder je dit sneller duidelijk maken dan een zoektocht op internet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als er niets ligt dan ben je nergens toe verplicht.
Genoeg bouwprojecten waar geen aansluiting komt. Denk aan garageboxen bv

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-08 09:41
prein2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:13:
Als er niets ligt dan ben je nergens toe verplicht.
Genoeg bouwprojecten waar geen aansluiting komt. Denk aan garageboxen bv
Deze hebben bij mijn weten ook geen woonbestemming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 22:51
Denk wel aan verkoopwaarde van het huis, een andere eigenaar zal heel waarschijnlijk de zekerheid van het net appreciëren (of toch de mogelijkheid om deze aan te sluiten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@prein2 Zoals gezegd, dat is geen woonbestemming. Daarvoor is ook het bouwbesluit o.a., dat vereist ander niveau bij wonen.

@naftebakje In dit geval is het een tijdelijk project, en zou na afloop van het project, het hele huis gewoon meegenomen worden :) (modulair en verplaatsbaar) en kavel wordt niet gekocht maar gehuurd voor die duur.
Dus niet relevant.
No Hands schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:12:
Wellicht dat 2 telefoontjes, 1 naar de gemeente en 1 naar de netbeheerder je dit sneller duidelijk maken dan een zoektocht op internet.
De netbeheerder ga ik zeker bellen, maar ik probeer eerst wat meer uit te zoeken.

In het hele gasaansluiting verhaal is mij duidelijk dat een netbeheerder ook vanuit eigen belang handelt. Dus eerlijk gezegd verwacht ik dan geen onafhankelijk antwoord te krijgen. Wellicht valt het mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
!null schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:20:
In dit geval is het een tijdelijk project, en zou na afloop van het project, het hele huis gewoon meegenomen worden :) (modulair en verplaatsbaar) en kavel wordt niet gekocht maar gehuurd voor die duur.
Het is dus meer een tiny home-achtig iets? Daar komt off-grid waarschijnlijk wel vaker voor, misschien dat je meer info in die hoek vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het wel een echte woning dan? En niet iets op recreatiegrond. En zoniet, zou dat niet beter zijn voor je doel?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, ik heb alweer teveel gezegd :+ Eigenlijk is het allemaal niet relevant. Ook niet dat het tijdelijk is.

Het gaat me echt om de basis vraag, of je in Nederland mag wonen zonder electriciteitsaansluiting.
Of dat er een ontheffing voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Zo werkt het natuurlijk niet. Dat is afhankelijk van de zaken die je niet wilt noemen.
Het beste kun je jouw vraag voorleggen bij college der wethouders denk ik, de gemeente. Met alle details er dit keer wel bij. Ik denk overigens dat wanneer de bouwer/aannemer geen aanvraag doet er gewoon niets komt. Ze sluiten je sowieso niet aan als je meterkast niet voldoet. Dus daar kom je dan simpel onderuit. Dan is dus de vraag of de gemeente je gaat dwingen, i.v.m. vergunning woonbestemming e.d. Dat kun je nu navragen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
!null schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:10:
Is het nou verplicht om een elektriciteitsaansluiting af te nemen? Ik dacht altijd dat een elektriciteitsaansluiting verplicht was maar ik vind toch ook andere zaken.
Uitgaande van een kavel waar wat gebouwd moet worden, en nog geen aansluiting+meter aanwezig is (wel tot aan erfgrens). In Nederland.

Wat ik zelf vind in het bouwbesluit 2012 is het volgende:
https://www.bouwbesluiton...rtikelsgewijs/hfd6/afd6-2

[...]
Volgens mij denk je te moeilijk.
Het bouwbesluit in Nederland is een voorschrift dat voortvloeit uit de woningwet. Dat is dus wezenlijk wat anders dan een (al dan niet van toepassing zijnde) norm of advies.
In 6.2 is dus een duidelijk antwoord te vinden op je vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 29-01-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:08
@Verwijderd Staat in de APV bij je gemeente, er zijn uitzondelijke situatie,s waarbij het toegestaan is maar dan moet je heel sterk in je schoenen staan en een zeer goede motivatie kunnen overhandigen waarbij je een eigen energievoorziening hebt.

Gezien een energieaansluiting onder nuts valt is de netbeheerder wetterlijk verplicht dit te leveren, zonder energie = pand onbewoonbaar verklaart.

Dus even bellen met de gemeente.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2020 14:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik weet dat ze in Den Helder bezig zijn met een Tiny House project. Hiervan zijn deze week de eerste woningen opgeleverd. Deze hebben geen elektriciteitsaansluiting maar gebruiken zonnepanelen voor de opwekking van stroom. Wat ze er voor hebben moeten regelen qua vergunning en zo weet ik niet. Maar dat het mogelijk is, is zeker.

Hier het beeldkwaliteitplan waar ook een stukje staat over de nutsvoorzieningen: link

[ Voor 30% gewijzigd door The_Ghost16 op 29-01-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-08 19:16
!null schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:33:
Het gaat me echt om de basis vraag, of je in Nederland mag wonen zonder electriciteitsaansluiting.
Of dat er een ontheffing voor nodig is.
lastige vraag.

ik ken een paar vrienden die hebben geen electriciteitsaansluiting, en zijn dus officieel offgrid.
(tussen officieel en werkelijk zitten wel wat dingen verschil.
soms een kabel via de buren en gedeeltelijk offgrid, maar soms ook extremer en geheel offgrid.)

de vraag is dan wel, mogen ze daar waar ze nu zitten wel wonen, of worden ze gedoogt. :?
(tja de gemeente zijn wegen zijn soms ondoorgrondelijk, mensen willen soms gewoon iets anders als wat gemeentes willen en niet allemaal zijn ze dus ook 100% toegestaan maar vallen onder een gedoogbeleid.
van de week weer een procedure gestart via advocaat omdat de gemeente toch weer bij iemand moeilijk doet, vrij normale gang van zaken bij ons in de vrienden kring.)

ik kan het dus niet vertellen of je nu perse een elektra aansluiting moet hebben of niet.
(maar huisnummer/postcode en verblijf plaats is wel mogenlijk zonder elektra aansluiting, maar dat is nog geen bouw kavel.)

wel weet ik van hun, dat je perse een riool moet hebben, of een ontheffing tot beerput(moeilijk te krijgen, maar word vaak wel gedoogt).
deze is zeker verplicht om te hebben. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-01-2020 15:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de input allemaal!

@Jim423 @mr_evil08 Ok, de gemeente heeft dus een grotere stem in het verhaal dan ik dacht. Ik zou verwachten dat je tegen landelijke wetgeving (zoals bouwbesluit) zou aanlopen.

Ik probeer de vraag eigenlijk algemeen landelijk te beantwoorden, maar ik kijk natuurlijk ook met een project. In dit project is de gemeente al betrokken en positief en meewerkend. Dat scheelt.
Verder is het gewoon legaal met woonbestemming, registratie daarop, en zelfs huisnummer. Des te meer reden dat allerlei wetten van toepassingen kunnen zijn omdat het gelijk staat aan een huis.

@Cheesy Ja, maar ik dacht inderdaad dus dat het niet zo simpel zou zijn. En gezien verwijzingen naar gemeente/APV, wellicht terecht.
Vermoedelijk denk ik te moeilijk :P maar ik hou niet van in een grijs gebied gaan zitten.
The_Ghost16 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
Ik weet dat ze in Den Helder bezig zijn met een Tiny House project. Hiervan zijn deze week de eerste woningen opgeleverd. Deze hebben geen elektriciteitsaansluiting maar gebruiken zonnepanelen voor de opwekking van stroom. Wat ze er voor hebben moeten regelen qua vergunning en zo weet ik niet. Maar dat het mogelijk is, is zeker.

Hier het beeldkwaliteitplan waar ook een stukje staat over de nutsvoorzieningen: link
Oja dat project, dat was ik alweer vergeten. Dat is een "echt" project, voor lange termijn. Dat is een mooi voorbeeld. Ga ik even in verdiepen.
(en van andere orde dan een paar mensen die ergens voor een paar jaar wonen en niemand (incl gemeente) er naar om kijkt. Wat dus wat anders is dan daadwerkelijk legaal bezig zijn, zoals @migjes ook al schetst.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 29-01-2020 15:53 ]

Pagina: 1