• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
Theo schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Je kan een zware thuisbatterij plaatsen van zo'n 30 kwh met een 8 kW Victron omvormer. Het voordeel van deze is dat deze ook op (semi) eilandbedrijf kunnen werken, en kunnen werken met een kleine stroomaansluiting.

Wanneer je van je buren via een kleine aansluiting van bijv 5 A stroom kunt krijgen dan kan je met een Victron omvormer hier je accu mee opladen. Wanneer de woning meer dan 5A verbruikt (en dat is snel) dan levert de omvormer dit extra vermogen uit de accu. HIerdoor kun je met een piepkleine stroomaansluiting uit de voeten, maar kun je toch met gemak 35A gebruiken. Je bent gelimiteerd bij een continu stroomverbruik van 5A; ofwel 24 x 7 x 5A x 230V= 190 kWh per week. Dat is ruim voldoende voor een nieuwbouwwoning :)
Met een koude week zal je (met een L/W warmtepomp) zo'n 100 kWh nodig hebben om je woning bij -7C buiten warm te houden, Dan is er 90 kWh die week wat voor de rest van het huis gebruikt kan worden, (gemiddeld is dit 3500 kWh/jaar 70 kWh/week), en ook dat is ruim voldoende.

Met een goed aantal zonnepanelen op het dak (of tijdelijk op een schans in de tuin) kun je in het voorjaar, najaar en in de zomer compleet off-grid zijn, en heb je enkel die piepkleie 5A aansluiting nodig in de winter.

Ook met een EV zou dit geen probleem moeten zijn; al zul je in de koudere winterdagen dan bij een publieke laadpaal moeten laden ipv thuis, en zul je verder vooral moeten laden bij zonnig weer :)

Wanneer de buren verhuizen, of ze trekken de keutelkabel in dan kun je een generator gebruiken om dagelijks je thuisaccu op te laden, dan is een paar uurtjes per dag waarschijnlijk al voldoende voor de energievoorziening voor thuis, (al zal ik dan niet meer een EV thuis willen laden)
+1 want;
Op basis van welke juridische wet zou een ander (buren) door jou genoemde thuisaccu niet mogen opladen? (*) of het niet mogen laden van een V2H ev auto die vervolgens een ander woonhuis voedt?
Bij een 'vaste' kabel tussen de groepenkasten van elke woning zal de Netbeheerder eisen dat dit gezien wordt als 'Een Netwerk van stroomkabels en wordt uitgevoerd met een Huisaansluiting en KWh meter'...(om wildgroei van dit idee te voorkomen).
Ook zal de belastingdienst het één en ander uitzoeken op gemiste belastingen op een woonadres zonder Huisaansluiting maar wél is voorzien is een komplete elektrische installatie....
(*) mss moet je wel de accu op een verplaatsbaar onderstel plaatsen, net als een stacaravan..

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 11-08-2026 08:50 ]

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54
squashedraven schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

Eerst werd er juist gediscrimineerd door de netwerkbeheerder. Kleine huisaansluitingen kregen immers voorrang. Nu is er gewoon een wachtlijst waar maatschappelijk belang in mee wordt gewogen, dat is al minder discriminerend dan per default huishoudens voorrang geven. Beste zou wat dat betreft zijn first come first serve maar of dat wenselijk is...
Voor een primaire levensbehoefte vind ik het niks meer dan normaal dat een normaal huishouden voorrang heeft op Meta's giga-AI-datacenter... Zeker omdat het 10 jaar!!! kan duren.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou persoonlijk gaan voor een mobiele wintervaste chalet/containerunit met daarin camping gaz voor koken en heet water, kleine pelletkachel met automatisch lader en stroom + internet aftappen van de primaire woning.

Als dit niet voldoende is, dan vermoed ik dat uiteindelijk misschien wel een kavelsplitsing misschien voor beide partijen het voordeligste zal worden. (Belasting technisch, uitkering technisch etc.)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
Falcon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:20:
Ik zou persoonlijk gaan voor een mobiele wintervaste chalet/containerunit met daarin camping gaz voor koken en heet water, kleine pelletkachel met automatisch lader en stroom + internet aftappen van de primaire woning.

Als dit niet voldoende is, dan vermoed ik dat uiteindelijk misschien wel een kavelsplitsing misschien voor beide partijen het voordeligste zal worden. (Belasting technisch, uitkering technisch etc.)
Wat bedoel je hiermee? Er zijn toch al twee kavels. 1 met een bestaande woning en aansluiting en 1 nieuwe woning nog zonder aansluiting.
Wil je in plaats van de tweede nieuwe woning een chalet/containerunit neerzetten?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Paultje3181 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Voor een primaire levensbehoefte vind ik het niks meer dan normaal dat een normaal huishouden voorrang heeft op Meta's giga-AI-datacenter... Zeker omdat het 10 jaar!!! kan duren.
Zal in de praktijk ook zo zijn omdat maatschappelijk belang wordt meegewogen. En ze zeggen 10 jaar omdat er geen garantie gegeven kan worden. Zou ook zo kunnen dat ze met 2 week op de stoep staan.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is het een optie om met 10-ampere-concept zo iets te beginnen? Zelfde beperking als een verlengsnoer naar de buren maar toch aan het net?
Hier staat zelfs een geschakelde 6A netaansluiting.

edit: Het grote Victron ontwerp topic

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 11-08-2026 12:41 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:52
Paultje3181 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

jaja, datacenter slecht.

Je lijkt niet te begrijlen hoe het systeem werkt of is opgezet maar hebt er wel.een sterke mening over. Iets beschouwender mag ook wel.

kort door de bocht: je bedoelt vast niet 'laten we de rechtstaat onderuit halen door eerder afgesloten contracten en aanvragen.die bijv al 5 jaar geleden zij gedaan ongedaan te maken tbv nieuwe hypothetische woningen'. Want zo werkt het niet. iemand die 5 jaar geleden iets heeft aangevraagd em.toegekend gekrege heeft vanzelfsprekend daar ook recht op.

• Jager
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-08 14:30
Je kunt ook prima zo grote gas tank in je tuin laten plaatsen. Dit deden ze vroeger ook heel vaak op plekken waar geen gasaansluiting mogelijk was.

Eventuele kan je ook kiezen voor een hout kachel of en kachel op stook olie.

Stroomverbruik zijn vooral grootgebruikers wel dingetje. Zoals wasmachine, vaatwasser, magnetron/oven. Die hebben allemaal vooral een hoog piek verbruik.

[ Voor 25% gewijzigd door Jager op 11-08-2026 13:31 ]

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:12
Zelfs met een dak van zonnepanelen, forse accu en bodemgebonden warmtepomp met goed geladen bron heb je waarschijnlijk alsnog sporadisch een micro-wkk op propaan nodig voor de laatste maanden van winter periode. Ik weet niet of daar nog een actieve markt in is. In de periode pre-2020 waren er wel wat veel belovende concepten zoals de Hre ketel maar ik vrees dat dit allemaal is dood gebloed met nieuwe beng normen. Legaal off-grid is in de bebouwde kom onmogelijk vrees ik. Leuk om als tweaker over te fantaseren maar daar blijft het bij. Natuurlijk bizar dat je geen 10A kunt krijgen, evt zelfs met tijds gebonden contract voor de piek uren oid.

[ Voor 20% gewijzigd door WriteBrothers22 op 11-08-2026 14:03 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Jager schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:29:
Je kunt ook prima zo grote gas tank in je tuin laten plaatsen. Dit deden ze vroeger ook heel vaak op plekken waar geen gasaansluiting mogelijk was.

Eventuele kan je ook kiezen voor een hout kachel of en kachel op stook olie.

Stroomverbruik zijn vooral grootgebruikers wel dingetje. Zoals wasmachine, vaatwasser, magnetron/oven. Die hebben allemaal vooral een hoog piek verbruik.
Ja gaat toch niet serieus een nieuw huis bouwen in Nederland en dit soort installaties plaatsen? Dat is gewoon geld verbranden, die net aansluiting komt er wel, misschien dat het even duurt, maar dan ga je geen olie tank ingraven.

Als ik het voor mijzelf zou bouwen dan zou ik zorgen dat ik het energiegebruik van het huis minimaliseer, dus heel goed isoleren, misschien niet all-the-way passief huis, maar wel dicht die kant op. Vervolgens veel PV en een voldoende grote accu. Zolang de netaansluiting er niet is zou ik een haspel die toevallig achter een MID-meter zit vanaf de buren gooien om de accu zo nu en dan te vullen. Waarbij dat laatste een tijdelijke oplossing is, een vriendendienst of heeft de netbeheerder er ook moeite mee als ik met mijn stroom de heg van de buren snoei? Als ik bezoek heb dan mogen ze ook best hun EV opladen, mag dat van de netbeheerder? Het is over duidelijk dat er geen spraken is van het ontwijken van kosten, maar puur het zoeken van een oplossing omdat de netbeheerder z'n zaakjes niet voor elkaar heeft.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:41
Fr33z schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

cute maar er stond 120 kwh accu. maar dat is niet het punt, het punt is vooral dat TS te weinig specifiek.is en we dus maar wat in het rond zwammen hier over een hypothetische situatie.

als.ik de familie van TS was had ik de portemonaie getrokken en wat kennis ingekocht.
Als ik even snel op helion energy kijk naar de 19,5kW 3fase victron set en ik vink de optie lijst aan, display, verwarming, 128kWh accu, 3,5kW dualfeul generator, noodstroomkast dan kom ik op net geen 25k.

Dit is dan uiteraard zonder installatie, maar met minder accu capaciteit, iets kleinere omvormers en dan veel meer zonnepanelen kom je een heel eind.

Ook gaat het hier om een kavel van 700m2 in de regio utrecht dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat we het niet hebben over een projectje van 4ton. In een straal om utrecht van 30km zie ik even snel het goedkoopste stukje bouwgrond voor 3 ton staan en laten bouwen van een huis zie ik ook snel boven de 2 ton gaan. Dus het is lastig om zo in te schatten wat de budgetten zijn en wat iemand bereid is om ervoor te betalen.

Als je hiermee vanaf het begin rekening mee houdt, maak je een huis met zoveel mogelijk dakoppervlak naar het oost/west(meer zon in de winter), leg je alles vol met zonnepanelen en plaats je een thuisaccu die zoveel mogelijk eigen gebruik bevorderd. En dan moet je nog iets hebben voor de momenten dat je misschien te kort komt.

Als er 10 jaar te overbruggen is, dan zou ik het huis ook zo slim mogelijk laten aansturen, goed isoleren, efficient gebruik verwarming, ventilatie ed.

Er wordt gesteld dat de verwachte vraag naast eigen opwek 1500-2000kWh in de winter is.
Ik vraag mij meteen af hoe tot dit getal is gekomen. Er staat niks over de grootte van de woning, aantal personen oid. Hoeveel Wp aan zonnepanelen komen er en in welke orientatie ze komen te liggen. Is hier laden van de auto meegenomen of is dat nog extern. Ik heb hier grofweg 3x 3000Wp liggen op de orientatie oost, zuid en west. Waarbij oost en west in de winter 80% van de stroom opwekken. En de opwekking variert van normaal rond de 15kWh, slecht 4kWh, goed 45kWh. Vaak kom ik over een gemiddelde van 3 weken zo uit, maar 2 goede dagen betekend ook dat er zo 1á2 slechte weken zijn.

In mijn ogen is dit een groot project en niet losse stukjes.

Het advies om hier eerst goed kennis en verdieping hierin op te zoeken en dan een plan op te stellen of door een adviesbureau in handen te nemen, aannemer/architect icm een van de vele leveranciers van thuisaccu's. Er zijn er genoeg die energievoorzieningen op maat maken. Helion energy(Toby Doorn), het slimme huis(Harold Halewijn).

Contact opnemen met de netbeheerder is hier ook al genoemd, soms zijn hier ook mogelijkheden waar je nog niet aan gedacht had.(Nou zijn netbeheerders vaak wel stug in mijn ervaring)

Ik wens je in ieder geval veel succes en plezier met dit project.

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zoals hierboven aangegeven contact de netbeheerder en vraag specifiek of je een flexcontract kunt krijgen om je batterijpakket 's-nachts en tussen 10:00-15:00 op te mogen laden. Standaard 3x25A aansluiting heeft 18 kW aansluitvermogen dus als je die 2x per dag een paar uur kunt krijgen kun je een flink accupakket vol krijgen.

• mrbomb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:14
Afas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:31:
Zoals hierboven aangegeven contact de netbeheerder en vraag specifiek of je een flexcontract kunt krijgen om je batterijpakket 's-nachts en tussen 10:00-15:00 op te mogen laden. Standaard 3x25A aansluiting heeft 18 kW aansluitvermogen dus als je die 2x per dag een paar uur kunt krijgen kun je een flink accupakket vol krijgen.
Dat heb ik gedaan maar een zogenaamde non-firm aansluiting is alleen voor bedrijven beschikbaar.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Homer-Simpson schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:24:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Er zijn toch al twee kavels. 1 met een bestaande woning en aansluiting en 1 nieuwe woning nog zonder aansluiting.
Wil je in plaats van de tweede nieuwe woning een chalet/containerunit neerzetten?
Ik had deze post niet gelezen. My bad.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mrbomb schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
[...] Dat heb ik gedaan maar een zogenaamde non-firm aansluiting is alleen voor bedrijven beschikbaar.
Een eigen zaak beginnen een optie? Of gaat het om een grote aansluiting?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 2 Laatste