Fr33z schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:01:
[...]
cute maar er stond 120 kwh accu. maar dat is niet het punt, het punt is vooral dat TS te weinig specifiek.is en we dus maar wat in het rond zwammen hier over een hypothetische situatie.
als.ik de familie van TS was had ik de portemonaie getrokken en wat kennis ingekocht.
Als ik even snel op helion energy kijk naar de 19,5kW 3fase victron set en ik vink de optie lijst aan, display, verwarming, 128kWh accu, 3,5kW dualfeul generator, noodstroomkast dan kom ik op net geen 25k.
Dit is dan uiteraard zonder installatie, maar met minder accu capaciteit, iets kleinere omvormers en dan veel meer zonnepanelen kom je een heel eind.
Ook gaat het hier om een kavel van 700m2 in de regio utrecht dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat we het niet hebben over een projectje van 4ton. In een straal om utrecht van 30km zie ik even snel het goedkoopste stukje bouwgrond voor 3 ton staan en laten bouwen van een huis zie ik ook snel boven de 2 ton gaan. Dus het is lastig om zo in te schatten wat de budgetten zijn en wat iemand bereid is om ervoor te betalen.
Als je hiermee vanaf het begin rekening mee houdt, maak je een huis met zoveel mogelijk dakoppervlak naar het oost/west(meer zon in de winter), leg je alles vol met zonnepanelen en plaats je een thuisaccu die zoveel mogelijk eigen gebruik bevorderd. En dan moet je nog iets hebben voor de momenten dat je misschien te kort komt.
Als er 10 jaar te overbruggen is, dan zou ik het huis ook zo slim mogelijk laten aansturen, goed isoleren, efficient gebruik verwarming, ventilatie ed.
Er wordt gesteld dat de verwachte vraag naast eigen opwek 1500-2000kWh in de winter is.
Ik vraag mij meteen af hoe tot dit getal is gekomen. Er staat niks over de grootte van de woning, aantal personen oid. Hoeveel Wp aan zonnepanelen komen er en in welke orientatie ze komen te liggen. Is hier laden van de auto meegenomen of is dat nog extern. Ik heb hier grofweg 3x 3000Wp liggen op de orientatie oost, zuid en west. Waarbij oost en west in de winter 80% van de stroom opwekken. En de opwekking variert van normaal rond de 15kWh, slecht 4kWh, goed 45kWh. Vaak kom ik over een gemiddelde van 3 weken zo uit, maar 2 goede dagen betekend ook dat er zo 1á2 slechte weken zijn.
In mijn ogen is dit een groot project en niet losse stukjes.
Het advies om hier eerst goed kennis en verdieping hierin op te zoeken en dan een plan op te stellen of door een adviesbureau in handen te nemen, aannemer/architect icm een van de vele leveranciers van thuisaccu's. Er zijn er genoeg die energievoorzieningen op maat maken. Helion energy(Toby Doorn), het slimme huis(Harold Halewijn).
Contact opnemen met de netbeheerder is hier ook al genoemd, soms zijn hier ook mogelijkheden waar je nog niet aan gedacht had.(Nou zijn netbeheerders vaak wel stug in mijn ervaring)
Ik wens je in ieder geval veel succes en plezier met dit project.