• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben bezig met de aansluiting van een accu op een hybride omvormer. Ik zit nog met een paar vragen.

De twee PV-strings komen gescheiden de woning binnen (rood bij rood, zwart bij zwart) in twee aparte installatiebuizen tot aan de omvormer. Is het belangrijk dat vanaf omvormer richting de accu, de + en - DC-kabels elk ook een eigen buis krijgen of mogen die samen door één flexbuis?

Het betreft een 5 kWh / 3 kW accu, die ik in de toekomst wil uitbreiden naar 10 kWh / 6 kW. Voor de DC-kabels maak ik gebruik van H1Z2Z2-K 6mm².

Voor de aarding is er ook een aardedraad van buiten naar binnen doorgevoerd die is aangesloten op het aardepunt van de omvormer. Nu ik mij verdiep in de installatiehandleidingen is dat volgens mij niet de bedoeling. Klopt het dat ik het beste een aardingskabel H07Z1-K 6mm² vanuit de meterkast naar de omvormer (op zolder) kan trekken? Gebruik ik dan vervolgens bijvoorbeeld een OBO potentiaalvereffeningsrail om de omvormer, accu en PV-installatie te aarden? Kan de soepele aardingskabel daar rechtstreeks ingestoken worden en aangeschroefd of gebruik ik nog een adereindhuls?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42
@M-ThijZ In die aardrail moet soepel draad voorzien worden van een adereindhuls. DC bekabeling zijn nog steeds meningsverschillen over, meeste pv draad is dubbel geïsoleerd en kan wat mij betreft prima door 1 buis.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07
ABB busboard (blijkbare de juiste term) liggen heel slecht op het forum van Circuits Online. Fijne weet ik er verder niet van. Kamrail hebben meerdere merken en daar heb ik nooit iets negatiefs Over gelezen.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kort vraagje: hoe werken jullie veilig aan een groepenkast met hoofdschakelaar maar zonder hoofdzekeringsautomaten?

Er staat dan immers nog steeds spanning op de voedingszijde van de hoofdschakelaar en de klemmen aan de onderzijde zijn niet veilig als je er per ongeluk met een werktuig of je lichaam tegen aan komt.

Ze liggen weliswaar vrij diep, maar toch.
jawaligt schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 23:22:
Kort vraagje: hoe werken jullie veilig aan een groepenkast met hoofdschakelaar maar zonder hoofdzekeringsautomaten?

Er staat dan immers nog steeds spanning op de voedingszijde van de hoofdschakelaar en de klemmen aan de onderzijde zijn niet veilig als je er per ongeluk met een werktuig of je lichaam tegen aan komt.

Ze liggen weliswaar vrij diep, maar toch.
Simpelweg niet.
Dit is ook de reden dat ik nog steeds voorstander ben van een los kastje met hoofdschakelaar zoiets als dit (of evt 22x11 kastje met HS & SPD) en daarboven de reguliere groepenkast.
Dan kan je de afgaande zijde van de HS los maken en doen wat je wilt daarna (met het hs kastje dicht en mogelijk afgeplakt).
Oftewel als je zoiets niet hebt dit laten plaatsen als het mogelijk is (ruimte) door een installateur met zegelrecht en kan je verder je eigen ding doen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

@ID-College Er zit ook een kook/fornuis groep achter dezelfde aardlekschakelaar en daarmee achter dezelfde hoofdzekering van 25A. Dat mag ook niet. Het grote kookplaat aansluiten topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste