Valt te voorspellen wanneer de AI bubbel zal barsten?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 00:06
Ernemmer schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:51:
[...]

Tegen de tijd dat het duurder zou moeten worden zal het ook beter zijn en sneller werken en heb je er dus minder van nodig.
Als LLMs slimmer worden gebruiken ze meer GPU compute en meer geheugen. Zolang er geen nieuwe hardware (nieuwe Nvidia kaarten, etc) uitkomt betekend dat gewoon meer hardware en meer stroomverbruik. En waarschijnlijk dus ook hogere abo kosten.

Maar wie weet wat voor efficientie slagen ze nog gaan maken

Intel i7 12700KF | RTX 5070Ti | 32GB Geheugen

• Search4gpu
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 15:55
Kafka schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:21:
Kennen jullie de bubbel die nooit barstte?
zeker, de gpu bubbel die barstte in 2022 waar eth naar staking ging. massaal daalde prijzen van bijvoorbeeld 3090 van 2000 naar 700-900 euro tweedehands. 6900xt van 1200 naar 750-800 etc.

Als AI zuinig genoeg wordt om op een aardappel te draaien (asic's) dan zal dat zeker wel effect hebben op de prijs van hardware. enige is dat ram chips nog wel schaars zijn.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:38

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

dmantione schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:34:
Voorbeeldje van vandaag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
procedure classificeer_stijl(idx: integer);
var
  bi: integer;
begin
  with stijlen[idx] do
  begin
    categorie := 0;
    if not is_pt_naam(naam) then
      exit;
    if familie = 'text' then
    begin
      if length(props) = 0 then
        categorie := 2;
    end
    else if familie = 'paragraph' then
    begin
      if lijst_stijl <> '' then
        categorie := 3
      else if (length(props) = 0) and (length(tabstops) = 0) then
        categorie := 1
      else if (length(props) = 0) and (length(tabstops) > 0) then
      begin
        bi := vind_benoemd(parent);
        if (bi >= 0) and tabstops_subset(tabstops, nbenoemd[bi].tabstops) then
          categorie := 1;
      end;
    end;
  end;
end;
In bovenstaande code gebruikt de KI een integer als enumeratie, en nog erger: Ook een string als enumeratie. Alhoewel C-programmeurs niet anders weten dan integers als enumeratie te gebruiken, doen zij dat tenminste nog met symbolische constanten. Waarden hardcoderen is erg dubieus. Nadat ik de KI op zijn donder gaf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
procedure classificeer_stijl(idx: integer);
var
  bi: integer;
begin
  with stijlen[idx] do
  begin
    categorie := cat_onbepaald;
    if not is_pt_naam(naam) then
      exit;
    if familie = fam_text then
    begin
      if length(props) = 0 then
        categorie := cat_tekst;
    end
    else if familie = fam_paragraph then
    begin
      if lijst_stijl <> '' then
        categorie := cat_lijst
      else if (length(props) = 0) and (length(tabstops) = 0) then
        categorie := cat_alinea
      else if (length(props) = 0) and (length(tabstops) > 0) then
      begin
        bi := vind_benoemd(parent);
        if (bi >= 0) and tabstops_subset(tabstops, nbenoemd[bi].tabstops) then
          categorie := cat_alinea;
      end;
    end;
  end;
end;
Opgelost. Dit voorbeeld is erg sympomatisch voor het gebruik van KI voor programmeertaken: Ja, de KI kan programmeren en levert een werkend programma af. Echter, het is nog altijd essentieel om de gegenereerde code tot in detail te lezen en te begrijpen, ik ben daarom enorm sceptisch over vibe-coden: Je moet nog steeds met een programmeursgeest naar de code kijken en zorgen dat die onderhoudbaar wordt, alleen het schrijfwerk neemt de KI je uiteindelijk uit handen (in veel gevallen nog steeds zinvol). Uiteindelijk zijn hardgecodeerde waarden net zo verwarrend voor een KI als voor een menselijke programmeur.

Voorlopig hoeven programmeurs dan ook nog niet voor hun baan te vrezen.
Ik herken dit totaal niet. Weet niet wat voor LLM jij gebruikt?

Ik gebruik Claude opus en die maakt dit soort fouten echt niet meer. En levert gewoon degelijk werk af. Het gewoon eng zo goed als opus is. En ik ben er daarom ook 100% van overtuigd dat programmeurs wel degelijk over een paar jaar bijna niet meer bestaan (tenzij de datacenters op zwart gaan).

AI: claude / RTX 5060ti / RTX 5090

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48
Cobb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:56:
Naast de beursgang uitstellen nu deze:

nieuws: OpenAI voegt abonnement van 500 dollar toe en knijpt abo van 200 dollar af

Alle tekenen zijn er, wanneer gaat OpenAI barsten en neemt het Nvidia l, Microsoft en ook de hele Amerikaanse economie met zich mee het schip in?
Welke tekenen zijn er dan exact? En hoezo de hele economie? Wat weet jij meer dan alle financiële analisten? Een aandelenkoers is een projector van de toekomstig te verwachten winst. En die winst wordt wel verwacht door heel veel mensen.

En dan nog, stel nu dat, hoever gaan we dan het schip in? 50% vd S&P500, 75%?
Kom eens met iets concreets ipv zeggen "oe oe nu gaat het gebeuren" , dat horen we nu al een paar jaar namelijk

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

nieuws: OpenAI voegt abonnement van 500 dollar toe en knijpt abo van 200 dollar af

Alle tekenen zijn er, wanneer gaat OpenAI barsten en neemt het Nvidia l, Microsoft en ook de hele Amerikaanse economie met zich mee het schip in?
Dit is nog steeds pas de eerste stappen die de dot.com bubbel had, we komen net pas aan in het acceptatie gebied van 'aanbieden van diensten', het gaat langzaam z'n 'functies' in de maatschappij vullen, we moeten nog uberhaubt op verzadiging komen. Bedrijven gooien nog steeds geld tegen de muur, de ene pro licentie na de ander, en als ze ook die 500 dollar gaan slikken is het slecht een commercieel argument die er nog 2 extra afneemt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
*knip, graag feedback alleen als topicreport cq in het feedback topic.

[ Voor 101% gewijzigd door F_J_K op 02-10-2026 13:52 ]

• Cobb
  • Laatst online: 23:21
Zorg schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:05:
[...]

Welke tekenen zijn er dan exact? En hoezo de hele economie? Wat weet jij meer dan alle financiële analisten? Een aandelenkoers is een projector van de toekomstig te verwachten winst. En die winst wordt wel verwacht door heel veel mensen.

En dan nog, stel nu dat, hoever gaan we dan het schip in? 50% vd S&P500, 75%?
Kom eens met iets concreets ipv zeggen "oe oe nu gaat het gebeuren" , dat horen we nu al een paar jaar namelijk
Nagenoeg al hun hardware is gekocht met IOU (I owe you's).

Ze hebben nu Trump's termijn mee, alles mag en er is geen enkele regulatie. Onder een andere president was dit heel anders gegaan. Daarom drukken ze nu ook alles in rap tempo erdoorheen, maximaal scrapen en als er straks een ander wind waait zijn ze too big to fail of om nog juridisch aan te pakken.

De miljarden die hier in omgaan kunnen ze niet blijven ontrekken aan de economie, dat gaat op een moment ergens knellen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Zorg
@Cobb serieus? Een president die nog maar een korte tijd er is die weer wordt vervangen door een ander. En hoezo geld onttrekken uit de economie? Of we het leuk vinden of niet, geld onttrekken is juist hetgeen ze niet doen. Ze geven uit als een malle, maat onttrekken?

Zijn dat je tekenen?

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:04
Zorg schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:12:
@Cobb serieus? Een president die nog maar een korte tijd er is die weer wordt vervangen door een ander. En hoezo geld onttrekken uit de economie? Of we het leuk vinden of niet, geld onttrekken is juist hetgeen ze niet doen. Ze geven uit als een malle, maat onttrekken?

Zijn dat je tekenen?
Ik vraag me eerlijk gezegd af of al het geld dat ze in de economie steken wel opweegt tegen de ettelijke miljarden aan uitgaven die worden uitgesteld door consumenten en ondernemingen omdat mensen de huidige prijzen gewoon niet willen betalen. Een ruwe schatting op basis van een gecombineerde markt voor computers, telefoons en tablets samen komt neer op ongeveer 1 biljoen dollar. De verwachting is dat die markten rond de 15% zullen gekrompen zijn in 2026, en waarschijnlijk met een vergelijkbaar bedrag in 2027 of zelfs meer. Dus dat is 300 miljard dollar die consumenten niet zullen uitgeven door AI op 2 jaar tijd. Dat is nu niet zoveel als de 1 biljoen dollar die AI bedrijven zouden uitgeven (of zelfs de 760 die recenter wordt gedeeld), maar het is nog steeds een enorme hap uit de economie.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54
Oei....
Aangezien het de gewoonte is om uit te leggen waar de video over gaat... ik ga het proberen :D :D

Voor zover ik de video begrijp is Oralce (die van de databases) bezig om in de woestijn van New Mexico een flink datacenter te bouwen. Het geld om dat te bouwen wordt weer geleend van private investeerders. OpenAI zou het datacenter in gebruik gaan nemen als het klaar zou zijn. Oracle zou nu al beginnen met betalen.

Anyway.... het nieuws is dat de vereiste 2.45GWh aansluiting er niet gaat komen. Of althans niet in de komende jaren. Oracle moet dus gaan betalen voor iets wat geen geld gaat opleveren. Oracle zit echter op $18 billion dollar schuld over het project en roept force majeur : https://www.cnbc.com/2026...center-force-majeure.html

Dit had een direct gevolg : de private investeerders hebben om uitbetaling gevraagd. Ze trekken hun geld terug. De fondsen die dat geld beleggen hebben dat geld niet en betalen maar 1/3e van het gevraagde uit.

Met andere woorden : de investeerders die Project Jupiter betalen trekken zich terug. Oracle zit ondertussen op de blaren en kijkt tegen een credit rating aan die gelijk is aan BBB-. 1 Klik boven Junk status.

OpenAI heeft overigens nergens last van, zij zouden pas gaan betalen als het datacenter klaar is. Ze krijgen waarschijnlijk geen datacenter maar hoeven ook niet te dokken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Eigen ervaring: ik geef claude sonnet een uitgebreide prompt op complexe code, meerlaags met veel uitzoekwerk wat niet benoemd is. Het pruttelt een tijdje en levert een perfecte implementatie op met juiste aannames, getest en documentatie bijgewerkt. Redelijk magisch IMHO.

Conclusie: AI is meer dan continuering van 2% GDP groei per jaar voor het komend decennium. Een trendbreuk in wording, geen bubbel.

d:)b :henk d:)b

• Cobb
  • Laatst online: 23:21
Zorg schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:12:

Zijn dat je tekenen?
Allemaal IOU's. Ze hebben hun eigen micro economie ontwikkeld en pompen daar Miljarden in rond die ze ontrekken uit de (echte) economie. Een economie die ze compleet uithollen (human resources worden geschraped en een onstilbare honger naar meer chips, water en energie ) ondertussen ligt de consumenten hardware markt straks helemaal op zijn gat. Leuk die A.I. maar als je geen computer kunt betalen dan heb je er ook niets aan. Alles stroomt nu naar de grootste bedrijven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Zorg
nzall schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:39:
[...]

Ik vraag me eerlijk gezegd af of al het geld dat ze in de economie steken wel opweegt tegen de ettelijke miljarden aan uitgaven die worden uitgesteld door consumenten en ondernemingen omdat mensen de huidige prijzen gewoon niet willen betalen. Een ruwe schatting op basis van een gecombineerde markt voor computers, telefoons en tablets samen komt neer op ongeveer 1 biljoen dollar. De verwachting is dat die markten rond de 15% zullen gekrompen zijn in 2026, en waarschijnlijk met een vergelijkbaar bedrag in 2027 of zelfs meer. Dus dat is 300 miljard dollar die consumenten niet zullen uitgeven door AI op 2 jaar tijd. Dat is nu niet zoveel als de 1 biljoen dollar die AI bedrijven zouden uitgeven (of zelfs de 760 die recenter wordt gedeeld), maar het is nog steeds een enorme hap uit de economie.
Je 1 biljoen is inclusief de zakelijke afzetmarkt die volgens Gartner met slechts 6% gaat stijgen.... door ondernemingen wordt er juist niet uitgesteld maar wordt er alleen maar meer geïnvesteerd, wellicht niet direct in hardware maar indirect (pay per compute) natuurlijk wel. Elke softwareonderneming gebruikt nu AI om te ontwikkelen, op de gewone werkvloer is dit (gemiddeld gezien) veel lager. Maar development is maar een fractie van kantoorjobs. Dus die markt is inmens groter dan het nu is. Een bedrijf het er geen enkel probleem mee om een abonnement af te sluiten voor 200-500€ mits het de efficiëntie verhoogt. Misschien nu nog niet, maar straks wel.
Cobb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:42:
[...]

Allemaal IOU's. Ze hebben hun eigen micro economie ontwikkeld en pompen daar Miljarden in rond die ze ontrekken uit de (echte) economie. Een economie die ze compleet uithollen (human resources worden geschraped en een onstilbare honger naar meer chips, water en energie ) ondertussen ligt de consumenten hardware markt straks helemaal op zijn gat. Leuk die A.I. maar als je geen computer kunt betalen dan heb je er ook niets aan. Alles stroomt nu naar de grootste bedrijven.
Ja het? Al die werknemers en alle toeleveranciers worden betaald met IOUs.... al die bouwvakkers die datacenters bouwen, hebben allemaal IOUs in hun portemonnee zeker? En straks geen computer meer kunnen betalen? Overdrijven is ook een vak. Loop een mediamarkt binnen en iedere uitkeringsgerechtigde kan nog een computer kopen om vrijwel alles op te kunnen doen. Inderdaad, een beperkte nichemarkt voor high-end gaming pc's zal getroffen worden.

Alles stroomt al jaren naar de grote bedrijven, daar veranderd AI niet veel aan, zijn nu even wat andere bedrijven maar dat wekt kapitalisme nu eenmaal in de hand.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30

Ik zie de verwachte prijsstijging. Het zal ook niet eindigen bij 500 dollar. Unlimited mobiel internet werd ooit ook voor 10 euro per maand geïntroduceerd, zie dat nu nog maar eens te vinden.

Verder zwemt Nvidia dermate in het geld dat net 150 miljard aan stock buyback hebben uitgevoerd. Microsoft heeft ook nog bijna 80 miljard cash liggen. Bovenstaande is niet aan de orde.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:11
JJ Le Funk schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:39:
Eigen ervaring: ik geef claude sonnet een uitgebreide prompt op complexe code, meerlaags met veel uitzoekwerk wat niet benoemd is. Het pruttelt een tijdje en levert een perfecte implementatie op met juiste aannames, getest en documentatie bijgewerkt. Redelijk magisch IMHO.

Conclusie: AI is meer dan continuering van 2% GDP groei per jaar voor het komend decennium. Een trendbreuk in wording, geen bubbel.
Dat AI nuttig is, is niet de discussie. De bubbel draait rondom de financiering van deze nieuwe tech.

Wat zou jij daadwerkelijk willen uitgeven aan de prompt die je hebt gegeven? Hoeveel € is het je waard en hoeveel € heeft dit Claude gekost.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 18:00

Lordy79

Fundamentalist

Pendora schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:16:
[...]

Wat zou jij daadwerkelijk willen uitgeven aan de prompt die je hebt gegeven? Hoeveel € is het je waard en hoeveel € heeft dit Claude gekost.
Ik heb er al zeker zakelijk gemiddeld 1000 / maand mee bespaard (advocaatkosten) EN ik heb een hoop dingen gedaan die ik anders niet had gedaan omdat het veel tijd had gekost.
Ik meet dan vanaf het moment dat ik voor chatgpt ben gaan betalen.

Als ik heel goed zou zijn in prompten en zou beginnen met agents, dan denk ik dat er het dubbele uit te halen is.

En tja, als je 50pct minder FTE nodig hebt op een afdeling met 5 mensen praat je over een besparing van al snel een tonnetje per jaar.
Dan betaal je graag 1000 per maand.

Ik ben alleen benieuwd naar het volgende: als je zo AI afhankelijk wordt en het werkt een paar dagen niet... dan heb je wel een probleem. Bij ziekte van een medewerker kun je nog wat flexibel schuiven en er wordt in ieder geval op halve kracht gewerkt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:24
Zorg schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:05:
[...]

Wat weet jij meer dan alle financiële analisten?
Je bedoelt diezelfde analisten die in 2008 de banken een triple A status gaven en die en dag later failliet waren? die analisten?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...]

Dat AI nuttig is, is niet de discussie. De bubbel draait rondom de financiering van deze nieuwe tech.

AI levert bewezen geld op in exploitatie en aan de gebruikerskant levert het geld op in efficiënter, beter, goedkoper software development.
Dan is er het vooruitzicht dat de zwakste schakel (meestal de mens) ook stukje bij beetje vervangen/geautomatiseerd kan gaan worden aangedreven door AI. dit proces gaat minder hard maar is ook niet meer te stoppen (zoals zelfrijdende auto's).

d:)b :henk d:)b

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Het gaat ook niet om wat een consument wil uitgeven aan een prompt maar wat een bedrijf of organisatie het waard vindt. Dit jaar wordt er voor het eerst meer dan 1 biljoen geinvesteerd in AI. Echter, stel dat we 2% aan werk kunnen optimaliseren door de AI wereldwijd (dus ofwel 2% minder mensen het werk laten doen, of evenveel mensen 2% meer waarde laten produceren met AI, je mag kiezen). Met wereldwijd geschatte loonkosten van 50 tot 60 biljoen per jaar heb je dan voor zeg 1 biljoen investering nu al 1-1.2 miljard waarde behaald, dus break-even tot 20% winst.

Wel is het verstandig om de gebruikers (ook zakelijk) inzicht te geven in de kosten. Philips doet dat bijvoorbeeld, maar mijn werkgever ook (boven een bepaalde daglimiet).

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 02-10-2026 13:10 ]

• Zorg
ImdaMned schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:41:
[...]

Je bedoelt diezelfde analisten die in 2008 de banken een triple A status gaven en die en dag later failliet waren? die analisten?
Dat doen de credit agencies niet de analisten. Credit agencies beïnvloeden voor een deel een beurskoers maar het is de vrije markt die de aandelenprijzen bepalen. Ik zeg niet dat die er niet naast kunnen zitten, ik vraag alleen wat weet @Cobb dan dat zij niet weten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:36
Ik vraag mij vooral af wat dit betekend voor de werkgelegenheid op de korte en lange termijn.

In mijn werkveld merk ik de effecten nu wel degelijk op een niet positieve manier voor mijn functie en vele van mijn collega's. We zullen altijd benodigd zijn maar door de komst van AI merk je dat sommige zaken nu door AI opgepikt kunnen worden en dat betekend dus meer efficiëntie en dat lijd tot minder personeel benodigd.

En dit geldt natuurlijk voor bijna alle beroepsvelden.

Wat gaan de mensen doen die 'buiten de boot vallen'

• Zorg
@sjaak88 ik zou me daar op korte termijn niet al te druk om maken. De techniek kon voor het LLM tijdperk ook al heel veel, maar dat betekend niet dat het ook overal gebruikt wordt. Mensen houden niet van verandering dus gaat verandering per definitie langzamer dan dat de techniek kan.
Mijn vakgebied is business analytics. BI bestaat al sinds de jaren 90. Er is nul reden dat bedrijven nog rapportjes etc via Excel moeten doen, toch is dit nog steeds de standaard, wereldwijd, in allerhande van bedrijven. Afgelopen week weer op een vakbeurs geweest en ik hoor nogsteeds hetzelfde als 5 jaar geleden, ha ha alles gebeurd nog in Excel, en de hele zaal lacht....
Niet door de techniek, de mens wil gewoon niet veranderen, management (vaak ook driven by Excel) wil/kan niet veranderen.

Maar technisch gezien? Dan zou ik me wel degelijk zorgen maken. Ik ben er 100% van overtuigd dat AI alles wat ik doe op een PC van me over kan nemen en daar beter in is dan dat ik ben. Ik kan me werkelijk geen (office) taak op de computer bedenken die het niet kan.... op meetings doen na misschien ;)

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ai zorgt op dit moment voor een zeer complexe situatie op de financiele markten.

De AI bedrijven slokken zoveel geld op om te kunnen blijven investeren en concureren met elkaar, dat er weinig tot geen geld over blijft voor hun klanten om gebruik te maken van AI.

Banken en investeerders zijn door hun geld heen, geen geld voor hypotheken en de overheden krijgen geen geld om hun schulden "af te lossen".

AI gaat voor een financiele crash zorgen zoals eind 2008, maar AI is zelf het grootste slachtoffer.

Ja, de rest van de wereld zal ook de gevolgen voelen en hoe dat dan weer uitpakt weet niemand.

ICE ICE Baby

Pagina: 1 2 3 Laatste