Valt te voorspellen wanneer de bubbel zal barsten?

Pagina: 1
Acties:

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:50
Ik heb al zoveel voorspellingen gehoord, gaande van "zomer van 2026" tot "pas na 2030", afhankelijk van wie je het vraagt. Eén van de PC hardware YouTubers die ik volg heeft het afgelopen half jaar al elke maand een andere voorspelling gedaan hierover, en zegt dat de bubbel zo goed als op barsten staat, en dat de eerste tekenen al verschijnen. Aan de andere kant van het spectrum staan dan de chipsboeren die er alle belang bij hebben dat het zo lang mogelijk blijft duren, en die zeggen dan gewoon dat het geen bubbel is en dat we pas na 2030 verlichting zullen hebben op de hardwaremarkt...

Dus hierbij mijn vraag: valt er iets te zeggen over de houdbaarheidsdatum van de AI bubbel op basis van de huidig beschikbare informatie over de staat van AI en de economische realiteiten die momenteel getoond worden?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nee.

Mijn persoonlijke mening is dat ai net zo'n ''bubbel'' is als het internet rond 2000, ai zal nooit meer weg gaan en alleen maar groter worden en meer integreren in ieders dagelijks leven.

Over de prijzen van hardware is weinig te zeggen, dat is gewoon vraag en aanbod. Aan de aanbodkant duurt het wel even voordat er extra capaciteit komt en aan de vraag kant blijft het voorlopig nog wel stijgen. Niet alleen door ai, maar gewoon door meer welvaart in de hele wereld.

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2026 22:11 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Money makes the world go round.
Mogelijk dat investeerders niet langer willen investeren omdat AI niet datgene opbrengt wat is beloofd. Of, dat de ontwikkeling van AI stagneert omdat de kosten om AI te ontwikkelen te hoog worden om nog langer investeerders aan te trekken.
Aan de andere kant zullen er bedrijven zijn die waardevolle 'producten' met AI zullen gaan maken en die producten ook goed op de markt kunnen brengen.
Momenteel wordt er nog heel veel 'durfkapitaal' ingezet op iets waarvan maar de vraag is of de investeringen zich ooit terug zullen betalen.
De toekomst zal het leren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De bubbel zal barsten. Maar ik denk dan op een andere manier en geleidelijk. Die andere manier is in de vorm van de prijs die men gaat betalen. Die zal significant gaan stijgen. Als in: als een AI tool nu 20 euro per maand kost, kan dit over een jaar 80 zijn, over 2 jaar 140 euro. (Wellicht over een iets langere periode)
Die bedragen zullen voor veel gebruikers nog steeds rendabel zijn -of- gebruikers zijn zo afhankelijk geworden van AI dat ze niet meer zonder kunnen en eigenlijk gewoon moeten betalen wat er maar gevraagd wordt. Ik vermoed dat de grote concerns daar hun hoop op hebben gevestigd. De prijzen gaan stijgen en die stijging zal niet zuinig zijn.

Ook kan de bubbel kan wat mij betreft nog steeds wel barsten. Maar ik vermoed dat het bovenstaande scenario de realiteit wordt.
Hoe dan ook, ook met gebarste bubbel zal AI blijven bestaan in ons leven.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 02-08-2026 22:46 ]

Alles kan stuk.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

franssie

Save the albatross

Het zal meer leeglopen zijn dan barsten.
Wanneer? binnen twee jaar is mijn gok aangezien de resultaten van open CN AI en home brew destilaten ook al aardig werken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Dus hierbij mijn vraag: valt er iets te zeggen over de houdbaarheidsdatum van de AI bubbel op basis van de huidig beschikbare informatie over de staat van AI en de economische realiteiten die momenteel getoond worden?
Nee.

De onderliggende dynamiek is té complex om nauwkeurig voorspellingen te kunnen doen over wanneer een markt crasht. Wat we wél kunnen is de grafiekjes bekijken en zien dat, historisch gezien, vergelijkbare stijgingen pieken in de grafieken bleken te zijn.

Iedereen die denkt dat dat deze keer anders zal zijn mag aansluiten bij de sukkels die dat de vorige keren ook beweerden.

[ Voor 11% gewijzigd door AnonymousGerbil op 03-08-2026 02:49 ]

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03:30
Voorspellingen, glazen bollen en experts op financiele markten zitten meestal in het crypto forum O+

Internet was ook een bubbel, en kijk nu eens. AI zal ook niet klappen gok ik, alleen zeer volatiel zijn. En tenzij je insider kennis hebt of in de positie zit dat je kan beinvloeden kan je dit soort zaken zien aankomen.
Pagina: 1