Correct. Maar zou je dat moeten kunnen?The Zep Man schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:01:
[...]
Je kan een auto aanschaffen, bezitten en verzekeren zonder rijbewijs.
Hoe kan het zo zijn dat dergelijke figuren niet gewoon hun auto mogen inleveren?Joris748 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:02:
[...]
Maar daarvoor zal iemand eerst aangehouden moeten worden. In de week voor en op de dag van het ongeval is er 20x een snelheidsovertreding geregistreerd. De feiten waren er, maar blijkbaar is ons politieapparaat niet in staat om hierop te reageren.
https://uitspraken.rechts...keyword=Vogelwaarde&idx=1
[...]
Ik ben het met @alexbl69 eens dat een puntenrijbewijs geen effect heeft zonder betere handhaving. Laten we de randvoorwaarden scheppen dat dit soort idioten niet een week lang hun gang kunnen gaan.
Drie keer een overtreding? Hoppa inleveren die auto. "Ja maar die is van mijn mattie!" Maakt niet uit, dan had je Mattie hem maar niet aan je moeten uitlenen
Ik had een leasebak en mocht ook niet die auto uitlenen aan vrienden. Alleen directe familie (partner/kind) mocht er in rijden.
Zolang er geen handhaving is en directe acties gekoppeld aan stelselmatige overtredingen blijven de notaire overtreders overal meewegkomen
Belachelijk!
Do { Ping } while ( LOL )
In veel gevallen klinkt dit beter dan het is. Zat mensen die veel geld hebben, maar op papier niets verdienen omdat ze het geld lenen uit hun eigen BV.Valorian schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:52:
Of we moeten naar het Finse/Zwitserse verkeersboete-model (inkomensafhankelijke boetebedragen)
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Jazeker, voor elke zakelijke auto: een BV heeft geen rijbewijs
Zo scherp als een voetbal!
Ik vraag me alleen af wat hier wel iets aan gaat veranderen? Enige wat ik me kan bedenken is een celstraf na een X aantal zware overtredingen of iets dergelijks. Rijbewijs in beslag nemen heeft geen zin, dan rijden ze zonder rijbewijs.Shadow_Agent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:58:
[Afbeelding]
Deze idioot (en zo zo zijn er velen) kunnen jarenlang ongestoord hun gang gaan. Een puntenrijbewijs gaat hier echt niets aan veranderen.
Wel de levens van meerdere families ten gronde gericht.....
Auto door de shredder halen helpt misschien tijdelijk, totdat ze een nieuwe huren/leasen/lenen/kopen.
Ik kijk regelmatig filmpjes van achtervolgingen op het YouTube kanaal van de Politie en wat mij altijd opvalt is dat wanneer een verdachte weet te ontkomen is dat ze altijd aan heel veel zaken "ontsnappen" door te zeggen "Ik had mijn auto uitgeleend, ik reed niet. Ik weet niet wie er reed". Wat mij betreft is het dan pech, dan krijgt de eigenaar maar gewoon de straf, als hij dan écht niet zelf reed verwacht ik dat het hem wel weer te binnen zal schieten als hij anders zelf de straf krijgt.
Daarnaast vind ik het ook altijd bizar dat iemand bij een achtervolging van 10 minuten uiteindelijk er vanaf komt met een paar uur op het bureau zitten, een boete voor roekeloos rijgedrag en een EMG. Waarom niet letterlijk iedere verkeersovertreding die begaan is beboeten?
Misschien dat ik hier te extreem in ben, maar ik zou een stap verder gaan: kies je ervoor om een poging te doen te ontsnappen of een stopteken van de politie te negeren, dan alle kosten van inzet van personeel en materiaal verhalen op de dader. Hoe vaak ze niet zo'n SIV inzetten in een PIT-manoeuvre, en wij betalen met z'n alle de schade aan de politie voertuigen.
Oeh, dat is een heel goed punt dat ik over het hoofd gezien had! En iemand die een eenmanszaak exploiteert en 10 chauffeurs in dienst heeft, heeft de auto ook op persoonlijke naam staan uiteraard. Ook als deze persoon zelf geen rijbewijs heeft, zijn er 10 personen in dienst die wel rijden.Reptile209 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Jazeker, voor elke zakelijke auto: een BV heeft geen rijbewijs
Ja, ik vind het ook allemaal slappe hap met punten en beter controleren - gebeurt toch niet. Sommigen zijn gewoon onverbeterlijk gevaarlijk en egoïstisch. Rijbewijs inleveren (*), auto/motor naar de Domeinen, en als je in de tussentijd (totdat je weer je rijbewijs mag halen) achter het stuur wordt betrapt, dan ga je (weer) de bak in.Shadow_Agent schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:14:
[...]
Hoe kan het zo zijn dat dergelijke figuren niet gewoon hun auto mogen inleveren?
Drie keer een overtreding? Hoppa inleveren die auto. "Ja maar die is van mijn mattie!" Maakt niet uit, dan had je Mattie hem maar niet aan je moeten uitlenen
Ik had een leasebak en mocht ook niet die auto uitlenen aan vrienden. Alleen directe familie (partner/kind) mocht er in rijden.
Zolang er geen handhaving is en directe acties gekoppeld aan stelselmatige overtredingen blijven de notaire overtreders overal meewegkomen
Belachelijk!
Ik las ook wat reacties over een leeftijdsafhankelijke begrenzing, zoals bij motoren. Maar die kun je ook eraf halen - ik zie op motor-forum weleens de vraag hoe dat moet - en eventueel bij de apk weer terugzetten. 'maar je bent niet verzekerd als er iets gebeurt' roepen de braveriken dan, maar daar heeft dit soort volk lak aan, want ze zijn heel speciaal en weten wat ze doen.
(*) mits aanwezig, want je kunt ook prima rondrijden zonder rijbewijs voordat je misschien een een keer gepakt wordt: 10.000 automobilisten aangehouden achter het stuur zonder geldig rijbewijs | NPO Radio 1
En dan zie je onder dat bericht wat andere recente nieuwskoppen:
'19-jarige automobilist zonder rijbewijs rijdt bromfietser (43) dood'
'Man aangehouden na te hard rijden in Aalsmeer: reed voor zesde keer zonder rijbewijs'|
'61-jarige verdachte van dodelijk ongeval Nieuwerkerk reed zonder rijbewijs en was onder invloed'
[ Voor 21% gewijzigd door Piggen op 30-07-2026 14:37 ]
Dat mensen zonder rijbewijs kunnen blijven doorrijden verbaast mij ook altijd weer. In Nederland kan je géén auto op eigen naam zetten zonder rijbewijs toch? Dus iemand die zonder rijbewijs rijdt rijdt altijd in een auto van iemand anders. Wat mij betreft mag er een regel komen dat rijden zonder rijbewijs gewoon betekent dat de auto wordt ingenomen / vernietigd. Dan denken mensen wel 3x na voor ze een auto uitlenen aan die vriend zonder rijbewijs. Als iemand geen auto tot zijn beschikking kan krijgen dan is er ook geen probleem.Piggen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Ja, ik vind het ook allemaal slappe hap met punten en beter controleren. Sommigen zijn gewoon onverbeterlijk gevaarlijk en egoïstisch. Rijbewijs inleveren (*), auto/motor naar de Domeinen, en als je in de tussentijd (totdat je weer je rijbewijs mag halen) achter het stuur wordt betrapt, dan ga je (weer) de bak in.
Ik las ook wat reacties over een leeftijdsafhankelijke begrenzing, zoals bij motoren. Maar die kun je ook eraf halen - ik zie op motor-forum weleens de vraag hoe dat moet - en eventueel bij de apk weer terugzetten. 'maar je bent niet verzekerd als er iets gebeurt' roepen de braveriken dan, maar daar heeft dit soort volk lak aan, want ze zijn heel speciaal en weten wat ze doen.
(*) mits aanwezig, want je kunt ook prima rondrijden zonder rijbewijs voordat je misschien een een keer gepakt wordt: 10.000 automobilisten aangehouden achter het stuur zonder geldig rijbewijs | NPO Radio 1
En dan zie je onder dat bericht wat andere recente nieuwskoppen:
'19-jarige automobilist zonder rijbewijs rijdt bromfietser (43) dood'
'Man aangehouden na te hard rijden in Aalsmeer: reed voor zesde keer zonder rijbewijs'|
'61-jarige verdachte van dodelijk ongeval Nieuwerkerk reed zonder rijbewijs en was onder invloed'
Dat lost natuurlijk nog niet het probleem op van mensen die in een gestolen auto rijden, maar dat staat er even los van. En een auto stelen is wel weer een stuk hoogdrempeliger dan er eentje lenen als je geen rijbewijs (meer) hebt.
Je zou natuurlijk een casus kunnen bedenken dat een natuurlijk persoon geen auto mag bezitten zonder rijbewijs, maar dan ga mogelijk rare constructies krijgen om hier weer omheen te werken met een nettoresultaat van niets of negatief. Dit terwijl er wel legitieme scenario's zijn voor iemand om wel een auto te bezitten maar om geen rijbewijs te hebben.mavamal schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:31:
Oeh, dat is een heel goed punt dat ik over het hoofd gezien had!
Kost meer moeite dan wat het oplevert. Dat zou ik niet doen.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Als je je rijbewijs verliest dan kun je alsnog in je auto stappen, daar hoef je geen auto voor te lenen. Daarnaast, als iemand mij zou vragen mijn auto te lenen ga ik niet vragen of ik zijn/haar rijbewijs even mag zien. Als later blijkt dat zijn rijbewijs is ingenomen wordt mijn auto vernietigd?Valorian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Dat mensen zonder rijbewijs kunnen blijven doorrijden verbaast mij ook altijd weer. In Nederland kan je géén auto op eigen naam zetten zonder rijbewijs toch? Dus iemand die zonder rijbewijs rijdt rijdt altijd in een auto van iemand anders. Wat mij betreft mag er een regel komen dat rijden zonder rijbewijs gewoon betekent dat de auto wordt ingenomen / vernietigd. Dan denken mensen wel 3x na voor ze een auto uitlenen aan die vriend zonder rijbewijs. Als iemand geen auto tot zijn beschikking kan krijgen dan is er ook geen probleem.
Dat lost natuurlijk nog niet het probleem op van mensen die in een gestolen auto rijden, maar dat staat er even los van. En een auto stelen is wel weer een stuk hoogdrempeliger dan er eentje lenen als je geen rijbewijs (meer) hebt.
Vernietigen van auto's lijkt me weinig duurzaam. Maar je loopt wel het risico dat hij in beslag wordt genomen.miicker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Als je je rijbewijs verliest dan kun je alsnog in je auto stappen, daar hoef je geen auto voor te lenen. Daarnaast, als iemand mij zou vragen mijn auto te lenen ga ik niet vragen of ik zijn/haar rijbewijs even mag zien. Als later blijkt dat zijn rijbewijs is ingenomen wordt mijn auto vernietigd?
Ik ga ook geen rijbewijs vragen, maar ben wel kritisch aan wie ik mijn auto uitleen. Sowieso niet aan een notoire wegpiraat of dronken bestuurder.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Okee maar wat als je zeven auto's bezit. Allemaal in beslag? Wat als de auto op naam van je partner staat? Waarom is de rest van je huishouden het slachtoffer van het feit dat jij geen rijbewijs hebt?Shadow_Agent schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:14:
Hoe kan het zo zijn dat dergelijke figuren niet gewoon hun auto mogen inleveren?
[...]
Belachelijk!
De uitwerking van een wet als deze is gewoon erg lastig allemaal. Ik denk ook niet dat die vaak standhoudt voor een rechter. En, omdat die niet altijd standhoudt, denk ik niet dat in situaties waarin die wél houdbaar is kan worden geclassificeerd als discriminatie.
Ik denk dus niet dat hier een oplossing ligt.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ja, da's dan jammer, dat had je je eerder moeten bedenken.Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:26:
[...]Okee maar wat als je zeven auto's bezit. Allemaal in beslag? Wat als de auto op naam van je partner staat? Waarom is de rest van je huishouden het slachtoffer van het feit dat jij geen rijbewijs hebt?
Wanneer je telkenmale bewijst ergens niet mee om te kunnen gaan dan moet het gewoon verboden worden om daar nog langer mee om te gaan.
Doen we o.a. ook met het houden van dieren, als bewezen wordt dat je niet normaal met dieren om kunt gaan kun je gewoon een houdverbod opgelegd krijgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Iedereen kan een auto aanschaffen en die op zijn naam registreren. Je hebt alleen een rijbewijs nodig wanneer je er ook mee wilt rijden.Valorian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Dat mensen zonder rijbewijs kunnen blijven doorrijden verbaast mij ook altijd weer. In Nederland kan je géén auto op eigen naam zetten zonder rijbewijs toch? Dus iemand die zonder rijbewijs rijdt rijdt altijd in een auto van iemand anders. Wat mij betreft mag er een regel komen dat rijden zonder rijbewijs gewoon betekent dat de auto wordt ingenomen / vernietigd. Dan denken mensen wel 3x na voor ze een auto uitlenen aan die vriend zonder rijbewijs. Als iemand geen auto tot zijn beschikking kan krijgen dan is er ook geen probleem.
Mensen zonder rijbewijs die mijn auto willen lenen komen bedrogen uit, maar hoe weet je dat iemand geen rijbewijs heeft? Als je diegene al jaren rond ziet rijden in andere voertuigen ga ik niet twijfelen aan het ontbreken van een rijbewijs. Zo kwam ik er achter dat een collega al ruim 25 jaar zonder rijbewijs reed, niet omdat het ingenomen was vanwege een overtreding maar omdat hij het nooit verlengt had. Zelf was hij zich ook van geen kwaad bewust totdat we onderling een discussie hadden en hij trots zijn gevouwen papiertje toonde. Toen viel het kwartje pas en un de tussentijd nooit met handhaving in aanraking gekomen.
@Yaksa Dat voorbeeld van die dieren pakt in de praktijk ook zo goed uit....
[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 30-07-2026 13:45 ]
Ik vind je erg op de hand van de wegpiraat in dit topic als ik eerlijk ben. Overal zie je beren op de weg. Maar wat is volgens jou dan een oplossing?Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Okee maar wat als je zeven auto's bezit. Allemaal in beslag? Wat als de auto op naam van je partner staat? Waarom is de rest van je huishouden het slachtoffer van het feit dat jij geen rijbewijs hebt?
De uitwerking van een wet als deze is gewoon erg lastig allemaal. Ik denk ook niet dat die vaak standhoudt voor een rechter. En, omdat die niet altijd standhoudt, denk ik niet dat in situaties waarin die wél houdbaar is kan worden geclassificeerd als discriminatie.
Ik denk dus niet dat hier een oplossing ligt.
Voor wat je voorbeelden over de zeven autos op naam en/of van partner: notaire overtreders begaat overtreding 3 binnen een maand. Politie neemt auto in beslag. Of die nu van partner, de buurman of een woud vrouwtje is. In beslag nemen voor minimaal een maand. Politie kan prima zien of er op het adres van overtreder meer autos staan geregistreerd. Zo ja: allemaal registreren en duidelijk maken dat als overtreder gezien wordt in een van deze auto's ze allemaal ingenomen worden. Als een partner dan toestaat dat man/vrouw van de partner alsnog gaat rijden is diegene gewoon medeplichtig. Na een maand weer overtreding? Half jaar auto in beslag nemen. Blijft degene maar volharden in overtredingen begaan dan celstraf opleggen of taakstraf.
Overigens hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk 7 auto's op naam EN zijn notaire verkeersovertreders? Die zijn er niet zoveel. Dus beetje een vergezicht voorbeeld.
Al dat slappe hap handhaving met als gevolg meerdere misschien wel tientallen doden tot gevolg stoor ik mij mateloos aan!
[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 30-07-2026 13:54 ]
Sorry, ik geloof dat we teveel een populistische Law & Order-afslag aan het nemen zijn. Ik wil het best een keertje hebben over waarom dit een slecht idee is, en/of haaks staat op de rechtsstaat. Ik wil het best een keertje hebben over de notie die nu weer veel opgeld doet met betrekking tot politici die doen alsof ze wel zelf kunnen cq mogen uitmaken wat ze wel en niet kunnen doen.Yaksa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:36:
Ja, da's dan jammer, dat had je je eerder moeten bedenken.
Wanneer je telkenmale bewijst ergens niet mee om te kunnen gaan dan moet het gewoon verboden worden om daar nog langer mee om te gaan.
Doen we o.a. ook met het houden van dieren, als bewezen wordt dat je niet normaal met dieren om kunt gaan kun je gewoon een houdverbod opgelegd krijgen.
Maar dit is gewoon niet het topic daarvoor.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Nee, ik ben op hand van de wet, en de rechtsstaat.Shadow_Agent schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:52:
Ik vind je erg op de hand van de wegpiraat in dit topic als ik eerlijk ben. Overal zie je beren op de weg.
Helixes in ""Binnenkort strafpunten voor verkeersonveilig gedrag""Maar wat is volgens jou dan een oplossing?
Het is niet dat ik geen suggesties doe. Ik zie wel mogelijkheden, en ik denk dat je die goed moet onderzoeken maar ik ben geen fan van deze specifieke implementatie.
Ik weet het niet zeker maar denk dat zo’n bedrijfsauto anders geregistreerd staat. Want bij die politie programma’s op tv en YouTube zie je dat een -auto met eigenaar zonder rijbewijs- sowieso verdacht is en aan de ANPR is gekoppeld en ze altijd even een praatje gaan maken om te kijken wie er achter het stuur zit.mavamal schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:31:
[...]
Oeh, dat is een heel goed punt dat ik over het hoofd gezien had! En iemand die een eenmanszaak exploiteert en 10 chauffeurs in dienst heeft, heeft de auto ook op persoonlijke naam staan uiteraard. Ook als deze persoon zelf geen rijbewijs heeft, zijn er 10 personen in dienst die wel rijden.
Wanneer een wet veranderd of een nieuwe wet wordt ingevoerd dan kun je niet zeggen dat het haaks staat op de rechtsstaat. Immers, zo'n wet wordt goedgekeurd door onze (zelf gekozen) volksvertegenwoordiging.Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:56:[...]
Sorry, ik geloof dat we teveel een populistische Law & Order-afslag aan het nemen zijn. Ik wil het best een keertje hebben over waarom dit een slecht idee is, en/of haaks staat op de rechtsstaat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daar zit enige nuance in: het is een verplichting wanneer het kenteken op naam van een bedrijf staat om na de overtreding mee te geven wie de gewone bestuurder van dat voertuig is. In de hedendaagse praktijk ook steeds minder een praktisch probleem gezien bedrijven nu al gewoon kunnen doorgeven wie de gebruikelijke bestuurder (bij een toegekende bedrijfsauto) van een voertuig is en dan alsdusdanig in het kentekensysteem geregistreerd staat.Wild Chocolate schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Ook in België hoef je zover ik weet niet mee te werken aan je eigen veroordeling, en is er zoiets als verschoningsrecht.
Reed je als particulier/eigenaar zelf met voertuig tijdens de vastgestelde overtreding is er verder geen meldingsplicht.
Was dat een ander dan dien je melding te maken van de identiteit van de werkelijke bestuurder.
Men kan je als bedrijf en particulier uiteraard daartoe niet manu militari dwingen. Je krijgt dan als bedrijf gewoon een erg hoge boete en als eigenaar niet bestuurder de boete zelf.
In België kan je als fietser die een zware overtreding begaat overigens ook je rijbewijs (tijdelijk) kwijt geraken.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 14:48 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Graag je eigen rijgedrag niet trachten te extrapoleren naar anderen.Helixes schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:04:
[...]
Sorry. Ik denk serieus dat de gemiddelde automobilist vaker dan eens per vijf minuten een overtreding begaat. Echt zo. Er zijn regels die niemand zich heugt, en niemand naleeft. Kijk jij in de spiegel of je wordt ingehaald voordat je optrekt? Haal jij rechts in op de uitvoegstrook? Gebruik jij bij iedere zijdelingse beweging je richtingaanwijzer? Hou jij je overal aan de snelheidsbeperkingen? Ook als de matrixborden 90 tonen als er verder niks aan de hand is?
Moet ik doorgaan? Want ik heb er zo nog wel een paar.
Je aan alle regels perfect houden is idd bijna niemand gegeven maar meer dan een overtreding per 5 minuten maken is ook weer overdrijven naar de andere kant.
De meeste van je niet gelimiteerde opsomming tracht ik idd zoveel mogelijk na te leven en dan zal ik er ook af en toe eens wat naast zitten maar zeker niet meerdere keren per 5 minuten. No way.
In die post doe je exact nul suggestiesHelixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:05:
[...]
Nee, ik ben op hand van de wet, en de rechtsstaat.
[...]
Helixes in ""Binnenkort strafpunten voor verkeersonveilig gedrag""
Het is niet dat ik geen suggesties doe. Ik zie wel mogelijkheden, en ik denk dat je die goed moet onderzoeken maar ik ben geen fan van deze specifieke implementatie.
Kom laten we nog maar eens tien jaar ouwehoeren, overleggen en niets bereiken terwijl de wegpiraat ongestoord z'n gang kan gaan.
Noem mij dan maar een populistisch of rechtstaat uithollend persoon, liever dat dan medeplichtig aan het in stand houden van dit soort uitwassen
Ik kan echt twintig argumenten geven waarom je veronderstelling - op beide punten - niet juist is. Maar, dit is echt niet het topic om dat te doen. Ik meen dat er een topic is over het beschermen van de democratie en de instituties daarvan. Als je echt wilt, moeten we denk ik daar naar toe gaan verplaatsen.Yaksa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:24:
Wanneer een wet veranderd of een nieuwe wet wordt ingevoerd dan kun je niet zeggen dat het haaks staat op de rechtsstaat. Immers, zo'n wet wordt goedgekeurd door onze (zelf gekozen) volksvertegenwoordiging.
Laat ik zeggen dat ik niet een hele hoge pet op heb van de rijvaardigheid die ik aantref op 's heren wegen. Ik ben geen platte pet, en ik heb wel iets beters te doen. Maar, als ik echt wil dan denk ik dat het aantal automobilisten dat niet zeker eens per vijf minuten de fout in gaat niet heel er groot is. De regeltjes zijn nogal secuur opgesteld, en het is inmiddels gebruik om die meer als richtlijn te zien. Zeker ook omdat het nogal aan toezicht of consequenties schort.IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:31:
Graag je eigen rijgedrag niet trachten te extrapoleren naar anderen.![]()
Je aan alle regels perfect houden is idd bijna niemand gegeven maar meer dan een overtreding per 5 minuten maken is ook weer overdrijven naar de andere kant.
De meeste van je niet gelimiteerde opsomming tracht ik idd zoveel mogelijk na te leven en dan zal ik er ook af en toe eens wat naast zitten maar zeker niet meerdere keren per 5 minuten. No way.
Ik had het over de doorsnee - de gemiddelde automobilist. Het staat je vrij je daardoor aangesproken te voelen, of niet.
Ik suggereer dat je dit kunt oplossen met een puntenrijbewijs; meer toezicht; en/of uitbreiding van mogelijkheden van de rechtelijke macht. Ik ben geen beleidsmaker bij een ministerie, of academisch expert op dit gebied. Er zijn vast andere opties te verzinnen. Bovendien kun je kijken naar wat er werkt in het buitenland.Shadow_Agent schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:33:
In die post doe je exact nul suggestiesbehalve goede uitgangspunten voor een onderzoek
Ja, dat kan.Noem mij dan maar een populistisch of rechtstaat uithollend persoon, liever dat dan medeplichtig aan het in stand houden van dit soort uitwassen
Weet je, ik geloof niet dat het beter is iets te doen dan eerst je af te vragen wat de beste oplossing is voor een probleem. Ik geloof in Evidence-based policy making boven symboolpolitiek. Ik verwijs hier graag bijvoorbeeld naar de oplossing voor de eerste reeks Bulgarenfraude.
Wanneer je verwijst naar de situatie in Terhole, dan wijs ik je er graag op dat dit puntenrijbewijs dat incident naar onzer beste inzicht niet had voorkomen. Daar zul je gewoon eerlijk over moeten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 30-07-2026 14:56 ]
Soms, want dat is niet verboden.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
bedoel je "op de uitvoegstrook passeren en vervolgens de snelweg verlaten" of "op de uitvoegstrook inhalen en vervolgens weer invoegen" ?
Niet vaak, altijd. De wettelijke definitie van een uitrijstrook (pedant, en je was niet de eerste, maar een uitvoegstrook is 't wettelijk gezien nietSomerenV schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 01:38:
[...]
Terug naar het theorie lokaal jijZoals gezegd mag je op een uitvoegstrook gewoon rechts inhalen. Vaak wordt dan gebruikgemaakt van een blokmarkering en dan is rechts inhalen toegestaan.
door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten
Tja, dan zijn we het over verscheidene zaken grondig oneens en ga je blijkbaar nogal licht op basis van eigen doorgedreven veronderstellingen over tot een vrij veralgemenend beeld.Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:38:
[...]
Laat ik zeggen dat ik niet een hele hoge pet op heb van de rijvaardigheid die ik aantref op 's heren wegen. Ik ben geen platte pet, en ik heb wel iets beters te doen. Maar, als ik echt wil dan denk ik dat het aantal automobilisten dat niet zeker eens per vijf minuten de fout in gaat niet heel er groot is. De regeltjes zijn nogal secuur opgesteld, en het is inmiddels gebruik om die meer als richtlijn te zien. Zeker ook omdat het nogal aan toezicht of consequenties schort.
Ik had het over de doorsnee - de gemiddelde automobilist. Het staat je vrij je daardoor aangesproken te voelen, of niet.
Om het op dit topic houden, de (verkeers)wet is nog altijd de wet en niet iets dat open staat voor ieders eigen interpretatie en het meer als een vrijblijvende leidraad te gaan beschouwen.
Net zo'n eigen interpretatie van de wet (die an sich vrij duidelijk is wat kan en niet kan) leidt tot steeds meer regelgeving om de eigen vrijblijvende interpretaties nog een beetje in toom te kunnen houden en dat er steeds meer geld en capaciteit naar handhaving dient te gaan dat beter elders zou kunnen ingezet worden wanneer verkeersgebruikers zich wat meer naar de wet zouden gedragen ipv naar eigen richtlijnen volgens eigen goeddunken.
Je vergeet blijkbaar dat door vrijwillig gebruik te maken van de openbare ruimte je daar niet meer de eigen interpretaties kan toepassen maar je je akkoord hebt verklaard om daar zoveel als maar enigszins mogelijk is de regels na te leven. Als houder van een geldig rijbewijs heb je daar doorgaans ook een kennistest voor afgelegd op basis van de regelgeving en niet op basis van wat ieder denkt dat hem of haar het beste uitkomt.
Steeds meer (dure) regels is nou net het gevolg van de steeds vrijere interpretatie van an sich duidelijke eenvormige regels.
Voor wie denkt daar boven te staan in een steeds drukkere en gevaarlijke verkeersomgeving kan men, mijn mening, inderdaad niet streng genoeg zijn en zijn er nog niet maatregelen genoeg om deze zo vlug mogelijk (tijdelijk) met een voertuig de toegang tot het verkeer op de openbare weg te ontzeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 16:35 ]
Die conclusie lijkt me niet de juiste.IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
Tja, dan zijn we het over verscheidene zaken grondig oneens en ga je blijkbaar nogal licht op basis van eigen doorgedreven veronderstellingen over tot een vrij veralgemenend beeld.
Of, en wat, ik zelf geloof en hoe ik daar naar handel heb ik niet in die post gedeeld. Ik heb alleen opgeschreven wat ik observeer.
Waarom maak je er een definitiediscussie van rond passeren en inhalen? Dat kan overigens maar ook daar is een uitspraak over:W1ck1e schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:57:
[...]
bedoel je "op de uitvoegstrook passeren en vervolgens de snelweg verlaten" of "op de uitvoegstrook inhalen en vervolgens weer invoegen" ?
Het weer terug voegen op de hoofdrijbaan na het betreden van een uitvoegstrook is een andere overtreding.4. De gemachtigde voert aan dat de gedraging niet is verricht. De betrokkene heeft wel rechts ingehaald, maar dat is pas gebeurd bij de afslag Almelo. Daar is sprake van een blokmarkering, zodat rechts inhalen is toegestaan. Mocht het wel bij Borne zijn gebeurd, wat de betrokkene ten zeerste betwist, dan was geen sprake van rechts inhalen, maar slechts van rechts passeren, hetgeen is toegestaan. Van inhalen is namelijk pas sprake als men een ander voertuig voorbij gaat en dan weer terug gaat naar de oorspronkelijke rijstrook.
[...]
De uitleg die de gemachtigde geeft aan het begrip inhalen, namelijk dat men na het voorbijrijden weer moet terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook, volgt het hof niet. Ook het voorbijrijden van een voertuig zonder dat van rijstrook wordt gewisseld moet als inhalen worden aangemerkt. Aldus kan worden vastgesteld dat de gedraging is verricht
Euhhhhh dat is wat ik (en anderen) dit halve topic al proberen aan te geven. Puntenrijbewijs zegt geen fuck. Daarom pleit ik (en anderen) voor stevigere maatregelen door inname van auto's, celstraf/taakstraf.Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Wanneer je verwijst naar de situatie in Terhole, dan wijs ik je er graag op dat dit puntenrijbewijs dat incident naar onzer beste inzicht niet had voorkomen. Daar zul je gewoon eerlijk over moeten zijn.
Je verdraait het nu zo dat je insinueert dat ik zou stellen dat het puntenrijbewijs het drama in Terhole voorkomen had.
Dat lijkt me dan duidelijk een verkeerde observatie (of een meer dan overschatting van je eigen kunnen).Helixes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:46:
Ik heb alleen opgeschreven wat ik observeer.
Het lijkt me voor ordehandhavers die beroepsmatig 24/7 met de materie in de weer zijn al een hele klus om tot de conclusie te komen dat een meerderheid van de bestuurders meer dan één overtreding per 5 minuten begaat. Laat staan voor een individu dat gewoon meebeweegt tussen de andere bestuurders.
Het systeem van sprake heeft ook niet de bedoeling om iedere bestuurder op te zadelen met strafpunten doch om juist de minderheid die zich nog door geen enkele regelgeving nog gebonden voelt eruit te kunnen halen.
Maar zonder voldoende echt voelbare sancties gekoppeld aan een systeem haalt het uiteraard ook weinig uit en schiet het zijn doel voorbij. Maar dat geldt voor zowat ieder systeem en regelgeving.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 16:01 ]
Tja. Maar dan is de discussie off-topic.Shadow_Agent schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:57:
Euhhhhh dat is wat ik (en anderen) dit halve topic al proberen aan te geven. Puntenrijbewijs zegt geen[...]. Daarom pleit ik (en anderen) voor stevigere maatregelen door inname van auto's, celstraf/taakstraf.
Het is natuurlijk prima na x overtredingen een rijontzegging op te leggen - ik denk dat het puntenrijbewijs dat ook beoogd (hoewel, op een nogal beperkte manier). Wanneer je dan toch achter het stuur kruipt, dan is de maatregel nu al een geldboete tot € 27.500, en/of een gevangenis- of taakstraf. Dat lijkt me prima.
Sorry, ik ga dit niet nog een keer uitlitigeren. Ik had reden om te noemen waarom een slecht omschreven wet kan leiden tot slechte uitvoering, en oneerlijke consequenties. Die discussie zijn we inmiddels volledig gepasseerd.IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:00:
Het systeem van sprake heeft ook niet de bedoeling om iedere bestuurder op te zadelen met strafpunten doch om juist de minderheid die zich nog door geen enkele regelgeving nog gebonden voelt eruit te kunnen halen.
Maar zonder voldoende echt voelbare sancties gekoppeld aan een systeem haalt het uiteraard ook weinig uit en schiet het zijn doel voorbij. Maar dat geldt voor zowat ieder systeem en regelgeving.
Overigens gun ik de mensen die er wel beroepsmatig bij betrokken zijn dat maximaal 8/5 te hoeven doen
Doe ik niet. Ik wilde weten wat @silverball bedoelde. Passeren doe ik als het zo uitkomt. Terug invoegen is iets voor hufters.Napo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:54:
[...]
Waarom maak je er een definitiediscussie van rond passeren en inhalen? ...
Uitvoegstroken zijn om uit te voegen natuurlijk. Op extreme situaties na, één of ander gebak die meer dan 40 km/u onder de maximumsnelheid op een enkelbaansweg rijdt bijvoorbeeld, haal ik niet in op de uitvoegstroken.W1ck1e schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:16:
[...]
Doe ik niet. Ik wilde weten wat @silverball bedoelde. Passeren doe ik als het zo uitkomt. Terug invoegen is iets voor hufters.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Let op:
Blijf een beetje ontopic; dit is niet het grote automobiliteit topic. Daarvoor kun je in Mobiliteit terecht.
Blijf een beetje ontopic; dit is niet het grote automobiliteit topic. Daarvoor kun je in Mobiliteit terecht.