• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
True schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Nog voor de rechter: de politie komt niet handhaven als de weginrichting niet passend is.
Dat is een keuze. Niet de mijne.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:30
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:00:
[...]

Dit is het probleem. Op te lossen met traject controle.
De vraag is of dat het probleem is. Want in mijn ogen gaat het om verkeersveiligheid en niet om het begrotingstekort oplossen. En dan zie ik liever dat geld geïnvesteerd wordeb in het veiliger maken van woonwijken en infrastructuur dan maar weer de zoveelste zinloze trajectcontrole op een traject waar niet of nauwelijks ongelukken gebeuren.

Ik denk dat capaciteit om te handhaven essentieel is. Want dan pak je de bumperklevers, bellers, brakecheckers, etc.

XXXVI

• W1ck1e
  • Nu online
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:39:
[...]

De vraag is of dat het probleem is. Want in mijn ogen gaat het om verkeersveiligheid en niet om het begrotingstekort oplossen. En dan zie ik liever dat geld geïnvesteerd wordeb in het veiliger maken van woonwijken en infrastructuur dan maar weer de zoveelste zinloze trajectcontrole op een traject waar niet of nauwelijks ongelukken gebeuren.

Ik denk dat capaciteit om te handhaven essentieel is. Want dan pak je de bumperklevers, bellers, brakecheckers, etc.
De regels en wetten hebben een doel. Daar heb je je aan te houden. Niet mee eens, dan regel je andere wetten. Negeren is geen oplossing. Ik kan mij niet voorstellen dat traject controle relatief veel capaciteit kost.

• ephymerous
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:45:
[...]

De regels en wetten hebben een doel. Daar heb je je aan te houden. Niet mee eens, dan regel je andere wetten. Negeren is geen oplossing. Ik kan mij niet voorstellen dat traject controle relatief veel capaciteit kost.
Aanschaf, installatie en onderhoud… en dan op iedere snelweg? Of op veel wegen? Ik vraag me echt af of de baten opwegen tegen de kosten. Zowel financieel als verkeersveiligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 26-07-2026 09:48 ]

XXXVI

• W1ck1e
  • Nu online
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Aanschaf, installatie en onderhoud… en dan op iedere snelweg? Of op veel wegen? Ik vraag me echt af of de baten opwegen tegen de kosten. Zowel financieel als verkeersveiligheid.
Lijkt mij minder dan rond rijdende politie.

• ephymerous
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Lijkt mij minder dan rond rijdende politie.
Dat denk ik ook. Maar het gaat hier over het verbeteren van de verkeersveiligheid en ik reageerde vooral op “op iedere snelweg trajectcontrole”. ;)

Ik zie geen reden dat te doen op wegen waar amper tot nooit wat gebeurd. Daar verbeter je de veiligheid niet mee.

XXXVI

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:43
[...]

De meeste grote ongelukken die je zou kunnen voorkomen gebeuren op 80 wegen. En daar is het vaak lastig om een goede trajectcontrole te houden. Want met alle afslagen heb je dan heel veel checks nodig wat het weer duur maakt. Want pak je alleen een klein stuk,gaan mensen op dat kleine stuk even rustig rijden en heeft de controle weinig nut.

Maar wat ik wel zie in dit topic is dat er heel veel andere problemen bij gehaald worden die ook een probleem zijn. Dat doet er echter weinig aan af dat een puntenrijbewijs voor een bepaalde groep echt wel een oplossing kan zijn. All is het maar om de veelplegers beter in beeld te krijgen en ook aan de groep die kleinere overtredingen begaat iets te kunnen doen..
En ja, meer controle zou natuurlijk veel beter zijn, maar dat kost ook een hoop geld wat we er niet aan uit willen geven (kijk maar naar het stemgedrag)

[removed]

• W1ck1e
  • Nu online
ephymerous schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Dat denk ik ook. Maar het gaat hier over het verbeteren van de verkeersveiligheid en ik reageerde vooral op “op iedere snelweg trajectcontrole”. ;)
...
Dat schreef ik dan weer niet ;)
Natuurlijk (beginnen) op de trajecten waar de meeste overtredingen plaatsvinden.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:22
[...]

Er zijn zat mensen die totale lak hebben aan regels en wetten. Zonder handhaving zijn die wetten slechts een papieren tijger. In Amsterdam rijdt geen mens 30, ondanks duizenden bordjes met 30 in de stad. Rood licht bestaat niet voor fietsers. En zo zijn er tientallen dingen waar geen mens zich (meer) aan houdt. Pakkans nihil.

• W1ck1e
  • Nu online
redwing schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:57:
[...]

De meeste grote ongelukken die je zou kunnen voorkomen gebeuren op 80 wegen. En daar is het vaak lastig om een goede trajectcontrole te houden. Want met alle afslagen heb je dan heel veel checks nodig wat het weer duur maakt. Want pak je alleen een klein stuk,gaan mensen op dat kleine stuk even rustig rijden en heeft de controle weinig nut.
...
Als een auto hemelsbreed een afstand heeft afgelegd binnen een tijd die je alleen haalt als je (ergens) de maximumsnelheid overschreidt. Bijvoorbeeld 35 km (hemelsbreed) verderop binnen 15 minuten. Dan heb je volgens mij wel een echte overtreder (en niet iemand die even inhaalde) en niet overal camera's nodig. Desnoods 7 km binnen 3 minuten.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29
True schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Nog voor de rechter: de politie komt niet handhaven als de weginrichting niet passend is.
Klopt, was dat vergeten te vermelden. Dat heeft de gemeente mij ook verteld toen ik met ze correspondeerde over de situatie bij mij in de straat.

Vind het onbegrijpelijk.

Gemeente verandert maximumsnelheid > creëert daarmee schijnveiligheid > situatie wordt aantoonbaar (heb webcambeelden, gemeente heeft gemeten) onveiliger > gemeente doet niks om verslechterde situatie te verbeteren.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• alexbl69
[...]

En welk probleem los je daar precies mee op?

Slachtoffers op de snelweg worden niet apart bijgehouden, maar veel kunnen het er niet zijn. Van de 759 verkeersdoden waren er 228 inzittenden van personenauto's. Je hebt uiteraard nog een paar vrachtwagenchauffeurs en motorrijders, maar het overgrote deel van de slachtoffers mag niet eens op de snelweg komen. En bijna alle slachtoffers van de categorieën die wel op de snelweg mogen komen vallen juist niet op de snelweg.

Dus leuk voor de schatkist zo'n traject controle (en heel jammer voor de wat minder vermogenden die de bekeuring niet op tijd kunnen betalen), maar voor de verkeersveiligheid gaat het allemaal niet zoveel doen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24
Hier vlak bij ook een weg die aangepast moet gaan worden. Tot dit jaar 70km. Je kan er prima 90 rijden wat veel dan ook deden, nu 50km. Snelheids verschil is echt extreem geworden tussen de nette rijders en de rest. Politie haalt je overigens in als je 70 rijd…. Ik probeer daar wel eens 50 te rijden als ik toch te vroeg ben maar je wordt gewoon boos aangekeken door de mede weggebruikers.

• W1ck1e
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]

...
Vind het onbegrijpelijk.

Gemeente verandert maximumsnelheid > creëert daarmee schijnveiligheid > situatie wordt aantoonbaar (heb webcambeelden, gemeente heeft gemeten) onveiliger > gemeente doet niks om verslechterde situatie te verbeteren.
Nadeel van een weginrichting waarbij je niet harder kan dan snelheid X is dat een ambulance het ook niet kan. Als gedrag onmogelijk wordt gemaakt zijn wetten daartegen per definitie overbodig.

• W1ck1e
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:15:
[...]

En welk probleem los je daar precies mee op?
...
Als er geen probleem mee opgelost wordt is de wet niet nodig. Schaf die dan af.

• alexbl69
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Nadeel van een weginrichting waarbij je niet harder kan dan snelheid X is dat een ambulance het ook niet kan. Als gedrag onmogelijk wordt gemaakt zijn wetten daartegen per definitie overbodig.
Wat een vreemd argument.

Een ambulance zal amper langzamer gaan, want die gaat ook niet met 70km/u door een niet aangepaste 30km zone. Ondertussen is er wel vaker een ambulance nodig door de grotere kans op (ernstige) ongelukken.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:25
En weer een stukje wetgeving die niets gaat bijdragen aan het oorspronkelijke probleem, maar die wel het echte probleem, te weinig capaciteit om te handhaven gaat verergeren.

Die 10-30.000 bekende veelplegers kunnen nu al aangepakt worden wanneer de overheid dat echt zou willen. Sluit mensen die zonder rijbewijs rijden de eerste keer meteen op en niet na 4-5 keer of vaker zoals nu gebeurt. Sluit ze voor de maximale termijn (6-12 maanden) bij herhaling. Ga niet heel Nederland lastigvallen omdat je niet in staat bent 30.000 bekende misdadigers te bestrijden.

Het totale gebrek aan handhaving op bijna elk gebied is wat mij betreft een van de grootste problemen van de Nederlandse samenleving. Wetten zonder consequenties, groepen die wegkomen met onwettig gedrag, schijt hebben aan anderen omdat er toch geen straffen volgen ondermijnt al een paar decennia de samenleving op een manier die ook een gedeeltelijke verklaring voor verharding en polarisatie. Dit puntensysteem kan dat zomaar weer een beetje verergeren.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Aan de andere kant; je mocht 50, weg inrichting op 70 voor ambulances (ze mogen maar 20 harder) Nu 30 maar de weginrichting is nog steeds voor 70. Je kunt die ook naar 40-50 brengen wat al flink zal schelen.

• W1ck1e
  • Nu online
Pendora schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:16:
Hier vlak bij ook een weg die aangepast moet gaan worden. Tot dit jaar 70km. Je kan er prima 90 rijden wat veel dan ook deden, nu 50km. Snelheids verschil is echt extreem geworden tussen de nette rijders en de rest. Politie haalt je overigens in als je 70 rijd…. Ik probeer daar wel eens 50 te rijden als ik toch te vroeg ben maar je wordt gewoon boos aangekeken door de mede weggebruikers.
Ik mag hopen dat jij je daar niks van aantrekt. Als iemand van mij last heeft omdat die achter mij rijdt en sneller zou willen rijden, terwijl ik de toegestane snelheid rijd, had die eerder moeten vertrekken ;)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Een quote uit de Parlementaire Enquêtecommissie Corona die mij bijstaat was van Rutte. Daarin verdedigde hij sommige maatregelen van de corona periode maar zei er toen iets in de volgende richting bij: Nederlanders zijn een anarachistisch volkje. Daarmee doelde Rutte erop dat ondanks dat er bepaalde maatregelen waren aangekondigd, er ook een groot deel was die zich niets van de regels aantrokken. Zij geloofden niet in de maatregelen, vonden de regels niet voor zichzelf van toepassing of wisten het beter. Ik gok dat de gemiddelde verkeershufter ook prima in die hokjes in te delen valt.

Over cultuur zag je in de oorspronkelijke nieuwsberichten ook nog wel iets voorbij komen. Want het Duitse systeem werkt maar het is wel een systeem van een ander land en een andere cultuur. Duitsers zijn veel volgzamer, respecteren de overheid en haar wetten beter. De auto is heilig en vaak ook onmisbaar vanwege slechter OV en de grote afstanden. Dat samen zorgt er voor dat de Duitser veel beter/netter rijdt dan de Nederlander. Als je in het noord westen van Duitsland rijdt, dan hebben de verkeershufters vaker een geel kenteken dan een wit kenteken.

Of zo'n systeem dan ook gaat werken in Nederland. Misschien, maar denk niet dat het passend is. Ik vermoed dat een Nederlandse verkeershufter hoger in de rangorde van hufterigheid staat dan de Duitse variant. En als je dan toch al de overheid en wetten niet respecteert (incl een grote bek naar de politie), waarom zou dit dan wel werken?

En zoals eerder aangehaald door de rest: de pakkans in Nederland is veel te laag. En dat is de oorzaak van veel problemen in Nederland. Fatbikes, vuurwerkverbod, verkeershufters. Veel zou al op te lossen te zijn door vaker/meer blauw op straat te hebben.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
delpit schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:19:
Die 10-30.000 bekende veelplegers kunnen nu al aangepakt worden wanneer de overheid dat echt zou willen. Sluit mensen die zonder rijbewijs rijden de eerste keer meteen op en niet na 4-5 keer of vaker zoals nu gebeurt. Sluit ze voor de maximale termijn (6-12 maanden) bij herhaling. Ga niet heel Nederland lastigvallen omdat je niet in staat bent 30.000 bekende misdadigers te bestrijden.
Joh, niet om het een of ander. Maar het gaat hier dus om mensen mét een rijbewijs. Zodat je die kan intrekken als ze het te bont maken. Ik heb uit het hele dossier niet kunnen opmaken dat er 30k mensen zonder rijbewijs rondrijden.

Bovendien gaat het hier over zowel overtredingen als misdrijven in het verkeer. Het gaat me een beetje ver om ze allemaal als misdadigers neer te zetten.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• redwing
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Als een auto hemelsbreed een afstand heeft afgelegd binnen een tijd die je alleen haalt als je (ergens) de maximumsnelheid overschreidt. Bijvoorbeeld 35 km (hemelsbreed) verderop binnen 15 minuten. Dan heb je volgens mij wel een echte overtreder (en niet iemand die even inhaalde) en niet overal camera's nodig. Desnoods 7 km binnen 3 minuten.
Je zult toch echt vast moeten stellen hoe hard ie reed. Zelfs als je weet dat dat minimaal 140 is, maar dus ook b.v. 180 zou kunnen zijn.

Daarbij is het over een langer stuk zelden dat je continue te hard rijdt. 1 stoplicht en die 140 is al snel onder de 80 geworden.

[removed]

• W1ck1e
  • Nu online
redwing schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:08:
[...]

...
Daarbij is het over een langer stuk zelden dat je continue te hard rijdt. 1 stoplicht en die 140 is al snel onder de 80 geworden.
Precies dat. Draai het om, als je ondanks stoplichten te snel was, is het zeer aannemelijk dat je de snelheid overschreden hebt. En als dat nou vaak gebeurt, wellicht geen boete of strafpunten, maar kom maar even uitleg geven.

Er zit al heel veel coulance in het hemelsbreed deel.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2026 11:45 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Klopt, was dat vergeten te vermelden. Dat heeft de gemeente mij ook verteld toen ik met ze correspondeerde over de situatie bij mij in de straat.

Vind het onbegrijpelijk.

Deze keuzes worden gemaakt vanwege een gebrek aan handhavingscapaciteit. Zet daar gewoon af en toe twee agenten met een laser neer en mensen gaan zich echt wel beter gedragen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:22
Joris748 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Deze keuzes worden gemaakt vanwege een gebrek aan handhavingscapaciteit. Zet daar gewoon af en toe twee agenten met een laser neer en mensen gaan zich echt wel beter gedragen.
Dat is dus juist het probleem. Die mensen zijn er niet. Er zijn zoveel lokale wegen waarbij fors boven de maximale snelheid wordt gereden. Elke dag kan een agent tientallen boetes uitschrijven als die zou willen. Zowel aan automobilisten als tweewielers.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37

Winkiller

De Mopperpot

Joris748 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Zet daar gewoon af en toe twee agenten met een laser neer en mensen gaan zich echt wel beter gedragen.
Zet daar gewoon af en toe twee agenten neer met een laser en geluidmeting hopende dat sommige mensen zich beter gaan gedragen :)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
Trichoglossus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:22:
Dat is dus juist het probleem. Die mensen zijn er niet. Er zijn zoveel lokale wegen waarbij fors boven de maximale snelheid wordt gereden. Elke dag kan een agent tientallen boetes uitschrijven als die zou willen. Zowel aan automobilisten als tweewielers.
Ik begrijp dat er in 580.000 Mulder-boetes zijn uitgeschreven naar aanleiding van staandehoudingen in 2025.

Hoeveel zouden dat er moeten zijn geweest?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Joris748
  • Nu online
[...]

Dat die mensen er niet zijn is een politieke keuze. Gemaakt door neoliberale partijen in de afgelopen 30 jaar. Alle reorganisaties (bijvoorbeeld naar een nationale organisatie) zijn ordinaire bezuinigingen geweest.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• redwing
Helixes schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Ik begrijp dat er in 580.000 Mulder-boetes zijn uitgeschreven naar aanleiding van staandehoudingen in 2025.

Hoeveel zouden dat er moeten zijn geweest?
Ik denk dat de vraag vooral is hoeveel het er moeten zijn om zichtbaar te zijn. Want 580k klinkt aan de ene kant best veel, aan de andere kant ben ik zelf in mijn hele leven (30+ jaar rijbewijs) pas 2 keer daadwerkelijk aan de kant gezet door een agent. En dat was 1 keer alcoholcontrole en de 2e keer was een algehele controle, maar daar reed ik aan de ene kant het plein op om aan de andere kant er weer af te rijden omdat er geen enkele agent aangaf dat ik in de rij moest aansluiten :+

Maar ook mobiele flitsers zie ik hooguit een paar keer per jaar. Zolang de pakkans miniem is, hebben boetes weinig nut, al ben ik zeker een voorstander van een puntenrijbewijs. Bij voorkeur trouwens ook voor flitsboetes.

[removed]

• redwing
W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Precies dat. Draai het om, als je ondanks stoplichten te snel was, is het zeer aannemelijk dat je de snelheid overschreden hebt. En als dat nou vaak gebeurt, wellicht geen boete of strafpunten, maar kom maar even uitleg geven.

Er zit al heel veel coulance in het hemelsbreed deel.
Op zich mee eens hoor,maar in de praktijk kun je geen boetes voor een gegokte snelheidsovertreding geven. Daarbij zul je dan alsnog heel veel meetpunten moeten hebben om daadwerkelijk iets zinnigs te krijgen (als iemand 5 splitsingen voorbij rijdt, heb je al honderden meetpunten nodig om hem te pakken)

[removed]

• W1ck1e
  • Nu online
redwing schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Op zich mee eens hoor,maar in de praktijk kun je geen boetes voor een gegokte snelheidsovertreding geven. Daarbij zul je dan alsnog heel veel meetpunten moeten hebben om daadwerkelijk iets zinnigs te krijgen (als iemand 5 splitsingen voorbij rijdt, heb je al honderden meetpunten nodig om hem te pakken)
Als de rekenkundig minimaal gereden snelheid te hoog is vind ik dat voldoende voor dat feit. Ik zou dan niet meer in detail gaan. Laat de chauffeur maar bewijzen dat hij nergens te hard reed. Het mag best een lage boete zijn.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:34:
[...]

Als de rekenkundig minimaal gereden snelheid te hoog is vind ik dat voldoende voor dat feit. Ik zou dan niet meer in detail gaan. Laat de chauffeur maar bewijzen dat hij nergens te hard reed. Het mag best een lage boete zijn.
Zo werkt dat niet in Nederland. Wie eist bewijst.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 26-07-2026 13:36 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Joris748
  • Nu online
Het wordt tijd dat we het “auto” gedeelte van “automobiel” letterlijk gaan nemen. Mogen verkeershufters tijdens het rijden hun agressie in Fortnite stoppen :9

• Yaksa
  • Nu online
redwing schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:26:[...]Op zich mee eens hoor,maar in de praktijk kun je geen boetes voor een gegokte snelheidsovertreding geven. Daarbij zul je dan alsnog heel veel meetpunten moeten hebben om daadwerkelijk iets zinnigs te krijgen (als iemand 5 splitsingen voorbij rijdt, heb je al honderden meetpunten nodig om hem te pakken)
Kweenie, maar er is ook nog zoiets als een kastje in je auto met GPS en snelheidsregistratie, zoiets wat ook in vrachtwagens zit. Bouw dat in een personenauto en je bent er. Hoef je als handhaver alleen nog maar de data op te vragen. En ja, dat grijpt in de 'privacy', nou, jammer dan. Als ik in m'n auto zit dan mag iedereen weten waar ik ben, waar ik naar toe ga en hoe laat ik weer thuis ben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:40
Yaksa schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Kweenie, maar er is ook nog zoiets als een kastje in je auto met GPS en snelheidsregistratie, zoiets wat ook in vrachtwagens zit. Bouw dat in een personenauto en je bent er. Hoef je als handhaver alleen nog maar de data op te vragen. En ja, dat grijpt in de 'privacy', nou, jammer dan. Als ik in m'n auto zit dan mag iedereen weten waar ik ben, waar ik naar toe ga en hoe laat ik weer thuis ben.
Of gewoon de blackbox uitlezen.

https://www.ad.nl/auto/verkeersagent-snelheidscontroles-zijn-over-een-paar-jaar-helemaal-niet-meer-nodig~a1f7c197/

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:41
Ja ok, maar heel het "strafpunten" verhaal is rijbewijs gebonden en niet kenteken.

Althans dat hoop ik toch, onze beide wagens staan op mijn naam.... (maar heb zelf nog nooit een verkeersboete gehad)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:47
[...]

Waarom zijn die mensen er niet?
Bezuiniging kan het niet zijn, ze verdienen zichzelf terug zolang dit probleem speelt.
Pagina: 1 2 Laatste