De laatste regel klopt niet. In de plannen gaat alleen het forfaitair rendement in "Overige Bezittingen" naar 7.78%, niet over de hele linie. En, we moeten nog maar zien of dat doorgaat, er kan nog aan gesleuteld worden.kees_1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:00:
Belastingdruk op aandelen afgelopen jaren:
Met nieuwe plannen wordt het er niet beter op.
[Afbeelding]
Waar ik me enigszins over verbaas is dat ongeacht welk scenario het wordt; het lijkt op een of andere manier altijd een heleboel geld te kosten. En daar de dekking voor vinden is lastig.
Maar dat het een boel geld "kost" is in deze toch enkel dat het minder oplevert dan initieel begroot? In plaats van daar dekking voor te blijven zoeken zou ik wel eens antwoord willen op de vraag; Was de initiële begroting dan wel juist?
Want daar lijken we nu aan voorbij te gaan; dat ze überhaupt teveel willen hebben. Zie ook de tabel hierboven van @kees_1 dan is het sinds 2000 dus al ruim meer dan verdubbelt of, mits 2027 inderdaad zo wordt, zelfs 350% omhoog.
Wat mij betreft gaan we weer terug naar 2000. Iets wat @alexbl69 eerder in dit topic ook al had geopperd; vlakke vermogentax over alles, voor iedereen, geen gemekker.
Van mij mag dat dan nog wel een progressief stelsel zijn, maar ook 1 tarief voor alles en iedereen is prima.
Maar dat het een boel geld "kost" is in deze toch enkel dat het minder oplevert dan initieel begroot? In plaats van daar dekking voor te blijven zoeken zou ik wel eens antwoord willen op de vraag; Was de initiële begroting dan wel juist?
Want daar lijken we nu aan voorbij te gaan; dat ze überhaupt teveel willen hebben. Zie ook de tabel hierboven van @kees_1 dan is het sinds 2000 dus al ruim meer dan verdubbelt of, mits 2027 inderdaad zo wordt, zelfs 350% omhoog.
Wat mij betreft gaan we weer terug naar 2000. Iets wat @alexbl69 eerder in dit topic ook al had geopperd; vlakke vermogentax over alles, voor iedereen, geen gemekker.
Van mij mag dat dan nog wel een progressief stelsel zijn, maar ook 1 tarief voor alles en iedereen is prima.
[ Voor 17% gewijzigd door Thompson op 06-10-2026 09:08 ]
Beeromaniac
Enkele opmerkingen:kees_1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:00:
Belastingdruk op aandelen afgelopen jaren (2027 voorstel):
Met nieuwe plannen wordt het er niet beter op.
[Afbeelding]
- Voor 2001 werden inkomsten uit vermogen als inkomen belast. Rentes en dividenden als Box1 zeg maar.
- Vanaf 2019 is er (gelukkig) een afbouwpercentage van 15% op de ouderenkorting over het verzamelinkomen, dus ook over Box3 voor een bepaalde hoogte van dat VZI.
- Vanaf 2025 is er (ongelukkig) een afbouwpercentage van ca 6,4% op de algemene heffingskorting over het verzamelinkomen, dus ook over Box3 voor een bepaalde hoogte van dat VZI (ca 30K-80K)
Deze punten leidden en leiden tot een hoger (marginaal) belasting% dan genoemd.
De initiële begroting was niet alleen 'over optimistic'. Erger: men heeft nagelaten hem aan te passen toen nieuwe feiten zich voordeden.Thompson schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:05:
Was de initiële begroting dan wel juist?
Uitspraak van HR dat er teveel werd geheven en er terug moest worden betaald: begroting bleef staan.
Wetgeving dat burgers mogen werken met reëel rendement (en de verwachte opbrengst daardoor lager wordt): begroting bleef staan.
En inderdaad: in de Haagse werkelijkheid wordt deze laakbare manier van boekhouden vervolgens gespind als een 'subsidie voor de rijken'.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Dat komt omdat dergelijke financiele plaatjes altijd worden gemaakt "ten opzichte van het basispad". En het basispad is "ongewijzigd kabinetsbeleid" (als in: de plannen van vorig jaar / vorige kabinetten / uitgestelde plannen die per 2027 ingaan).Thompson schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:05:
Waar ik me enigszins over verbaas is dat ongeacht welk scenario het wordt; het lijkt op een of andere manier altijd een heleboel geld te kosten. En daar de dekking voor vinden is lastig.
Als er wordt gezegd dat er 300 miljoen wordt geinvesteerd in OV, kan het maar zo dat er 300 miljoen minder wordt bezuinigd: basispad = -700 miljoen, nieuwe plannen -400 miljoen => 300 miljoen investeren.
In dit geval zou het dan kunnen dat volgens basispad er +1500 miljoen zou worden opgehaald in 2027 (tov 2026), maar met de voorstel word dit dan +1100 miljoen waardoor het voorstel 400 miljoen "kost".
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Toch wel - zie titel tabel. Aandelen is 'overig'.Coffeeroam schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:03:
[...]
De laatste regel klopt niet. In de plannen gaat alleen het forfaitair rendement in "Overige Bezittingen" naar 7.78%, niet over de hele linie. En, we moeten nog maar zien of dat doorgaat, er kan nog aan gesleuteld worden.
Hoe en wat precies moet je bijhouden?Lordy79 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:01:
[...]
Kwestie van zelf de regie nemen en nu al te noteren wat je wanneer hebt gekocht tegen welke prijs. Uiteraard kun je zaken die je voor 1.1.2028 vervreemdt overslaan.
En dat dan goed bijhouden.
Is er een stappenplan?
Ik koop en verkoop op regelmatige basis losse aandelen en de wereld fondsen blijf ik van af, daar komt eens in de zoveel tijd een storting bij.
Precies.edie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:49:
[...]
Dat komt omdat dergelijke financiele plaatjes altijd worden gemaakt "ten opzichte van het basispad". En het basispad is "ongewijzigd kabinetsbeleid" (als in: de plannen van vorig jaar / vorige kabinetten / uitgestelde plannen die per 2027 ingaan).
Als er wordt gezegd dat er 300 miljoen wordt geinvesteerd in OV, kan het maar zo dat er 300 miljoen minder wordt bezuinigd: basispad = -700 miljoen, nieuwe plannen -400 miljoen => 300 miljoen investeren.
In dit geval zou het dan kunnen dat volgens basispad er +1500 miljoen zou worden opgehaald in 2027 (tov 2026), maar met de voorstel word dit dan +1100 miljoen waardoor het voorstel 400 miljoen "kost".
En verschillen lopen in het saldo (Zalmnorm, die nog steeds wordt gehandhaafd, ook op dit dossier).
Waarde 1-1-'28 wordt aankoopwaarde (van aandelen e.d.).NicoHF schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
Hoe en wat precies moet je bijhouden?
Is er een stappenplan?
Ik koop en verkoop op regelmatige basis losse aandelen en de wereld fondsen blijf ik van af, daar komt eens in de zoveel tijd een storting bij.
En daarna geldt gemiddelde aankoopwaarde.
[ Voor 8% gewijzigd door marcelbx op 06-10-2026 10:11 ]
Bron?kees_1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:00:
Belastingdruk op aandelen afgelopen jaren (2027 voorstel):
Met nieuwe plannen na 2027 wordt het er niet beter op.
[Afbeelding]
Nou volgens mij gaat het om je rendement. Dus om incoming dividend en rente.NicoHF schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
En daarnaast dus koerswinst (en verlies!) Dus als je elke week drie soorten aandelen koopt en verkoopt kun je in excel bijhouden wat je koopt en wat je verkoopt tegen welke prijs.
Probleem wordt natuurlijk als je tweemaal of vaker hetzelfde aandeel koopt tegen verschillende prijzen.
Dus eerst 30 aandelen XYZ voor 10 euro per stuk en een week later nog 50 tegen 5 euro per stuk. Want als je er daarna 30 verkoopt tegen 20 euro per stuk, waren dat dan die 30 die je voor een tientje kocht of kwamen die van die 50 stuks voor 5 euro? Of moet je middelen?
Ik zou dan zelf uitgaan van die van 20 euro per stuk tenzij dat expliciet niet mag
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik denk dat wanneer je van ALLE aankopen EN verkopen per soortNicoHF schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
Hoe en wat precies moet je bijhouden?
Is er een stappenplan?
- de datum/tijdstip
- het aantal
- de prijs
met hulp van een aantal formules.
ik heb liever extra data die ik niet nodig heb dan dat ik data mis.
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 06-10-2026 10:21 ]
Zie mijn reactie 10:07.
Staat in de novelle (zie eerder, link @Coffeeroam) .
Staat in de novelle (zie eerder, link @Coffeeroam) .
[ Voor 12% gewijzigd door marcelbx op 06-10-2026 10:16 ]
Heeft niet zozeer met persoonlijk gezichtsverlies te maken maar met het feit dat de politieke gevolgen voor het niet indienen van een sluitende begroting groter zijn dan die voor het te rooskleurig voorstellen van de werkelijkheid. Het was ook al lang duidelijk dat de eerdere aanpassingen juridisch geen stand gingen houden maar zolang er nog geprocedeerd werd kon men doen alsof dat wel zo was.alexbl69 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:00:
[...]
Is toch echt hallucinant om dat te lezen?
Raad van State: "Het is allemaal veel te kort dag, dit gaan we niet halen."
Minister: "Ik ben optimistisch! Wij vragen een maximale stretch van iedereen, maar dan is 2028 haalbaar!"
Banken: "Het lukt ons niet om de gegevens op tijd aan te passen."
Staatssecretaris: "Er is een oplossing voor!"
Staatssecretaris: "De banken hebben zich uitgesproken voor een vermogenswinstbelasting. Nu moeten ze dat dus ook mogelijk maken!"
Banken: "We hebben nooit een voorkeur uitgesproken."
Wat is dit voor wanbestuur? Gewoon openlijk en bewijsbaar liegen om maar geen gezichtsverlies te lijden? De wanhoop doet me denken aan die woordvoerder van Saddam die ons bezwoer dat de Amerikanen verslagen waren terwijl de bommen om hem heen vielen.
Deze wet is zeer ingrijpend en moet decennia aan puinhopen opruimen. Echter, alleen al vorige week is de boel al tig keer aangepast en herschreven omdat er aan van alles niet gedacht was. Ook nu zijn er nog tig signalen dat het niet zal gaan werken.
Alleen een dwaas wil dit dan toch alsnog binnen no time door de Kamers jassen?
Iedereen die bij een grote overheidsorganisatie gewerkt heeft kan je voorbeelden noemen van totale verspilling die door dit soort bureaucratische regels veroorzaakt wordt. In extremis is het dan ook economisch onhoudbaar en uiteindelijk kiept de hele boel om (zie Soviet-Unie).
Als je het ook stom vind staat de koffie klaar bij de Hayek fanclub
Tot hier: yep.ewrz schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:15:
[...]
Heeft niet zozeer met persoonlijk gezichtsverlies te maken maar met het feit dat de politieke gevolgen voor het niet indienen van een sluitende begroting groter zijn dan die voor het te rooskleurig voorstellen van de werkelijkheid. Het was ook al lang duidelijk dat de eerdere aanpassingen juridisch geen stand gingen houden maar zolang er nog geprocedeerd werd kon men doen alsof dat wel zo was.
Iedereen die bij een grote overheidsorganisatie gewerkt heeft kan je voorbeelden noemen van totale verspilling die door dit soort bureaucratische regels veroorzaakt wordt. ...
Het leuke van dit hele plan is dat door het afschaffen van de belastingvrije voet, de gewone spaarder ook veel eerder (of voor het eerst) gaat betalen. De meeste mensen kwamen niet aan de limiet, beetje sparen voor een nieuwe auto, een vakantie en een reserve voor een kapotte wasmachine en dat was het wel. Dan kom je amper aan de 118K voor een stel. Want voordat je er zit, is er alweer een uitgave gedaan.
Nu gaat een veel grotere groep al betalen. Geloof niet dat dat al helemaal doorgedrongen is. Steeds meer mensen gaan zich realiseren dat het systeem voor de rechtszaak zo gek nog niet was.
En nu is het afwachten wat er daadwerkelijk uit gaat komen, als het erg op de spits gedreven wordt kan het nog weleens de val van het kabinet worden. En blijft de puinhoop nog even doordraaien.
Terwijl er breder gekeken veel makkelijker oplossingen zijn om het "gat" te dichten of het voor de gemiddelde Nederlander, met een mediaan liquide spaartegoed van 21K (ongeveer) en het gemiddelde van iets van 50K nog leuk te houden.
De hele discussie wordt vertroebeld door one liners en het gebrek aan begrip over wat beleggen is, wat de risico's zijn en vooral waarom meer mensen het zouden moeten doen in onze individualistische samenleving.
Maar we wachten het af waar onze briljante bewindslieden dezer zaken mee gaan komen.
Nu gaat een veel grotere groep al betalen. Geloof niet dat dat al helemaal doorgedrongen is. Steeds meer mensen gaan zich realiseren dat het systeem voor de rechtszaak zo gek nog niet was.
En nu is het afwachten wat er daadwerkelijk uit gaat komen, als het erg op de spits gedreven wordt kan het nog weleens de val van het kabinet worden. En blijft de puinhoop nog even doordraaien.
Terwijl er breder gekeken veel makkelijker oplossingen zijn om het "gat" te dichten of het voor de gemiddelde Nederlander, met een mediaan liquide spaartegoed van 21K (ongeveer) en het gemiddelde van iets van 50K nog leuk te houden.
De hele discussie wordt vertroebeld door one liners en het gebrek aan begrip over wat beleggen is, wat de risico's zijn en vooral waarom meer mensen het zouden moeten doen in onze individualistische samenleving.
Maar we wachten het af waar onze briljante bewindslieden dezer zaken mee gaan komen.
Dat begrijp ik. Maar mijn stelling(vraag?) is dus; Het basispad is gewoon al lange tijd verkeerd.edie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:49:
[...]
Dat komt omdat dergelijke financiele plaatjes altijd worden gemaakt "ten opzichte van het basispad". En het basispad is "ongewijzigd kabinetsbeleid" (als in: de plannen van vorig jaar / vorige kabinetten / uitgestelde plannen die per 2027 ingaan).
Als je in 2016 een keer zegt "we willen 5 miljard ophalen uit box 3" terwijl het in de jaren daarvoor altijd 2 miljard was. Dan kun je je afvragen of dat wel een reeele/wenselijke verandering/verhoging is. Dan ga je vervolgens in de jaren daarna steggelen dat je 20% "bespaart" door het naar 4 miljard te krijgen. En vervolgens ga je jaren later uit van die basis "we mogen best 10% verhogen naar 4.4". Dan kun je wel rekenen a.d.h.v. het zogenaamde basispad maar je blijft voortborduren op die absurde verhoging die in eerste instantie al niet lekker was.
De belastinginkomsten van box 3 in 2000 * inflatie^26 = belastinginkomsten box 3 in 2026.
Slecht opgeschreven / versimpeld, maar men begrijpt hopelijk wat ik bedoel, dat zou fair zijn.
Tuurlijk, je kan zeggen dat het destijds te laag was en omhoog moet, maar x3,5 in 27 jaar tijd is wel van de zotte. Ter vergelijking, de benzineprijs zat toen de Euro werd ingevoerd op €1,14. Nu is dat 2,71€. In beide gevallen kijk ik naar dezelfde prijs, de adviesprijs, verhoging van 2.37x. Dat noemen we bizarre prijzen met termen als crisis, noodmaatregelen, accijnskorting etc.
Zullen we dan gezien de voorgestelde x3,5 op box3 dan ook maar spreken van een crisis en een nieuwe toeslag introduceren voor benadeelde vermogenden?
[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 06-10-2026 12:46 ]
Beeromaniac
.
[ Voor 98% gewijzigd door marcelbx op 06-10-2026 13:23 ]
iets wat in 27 jaar 3,5 keer duurder wordt is over de jaren een gemiddelde inflatie van grofweg 4,75 procent. substantieel, maar een term als 'van de zotte' lijkt me toch sterk overdreven. Overigens heeft brandstof in die tijd een inflatie gekend van 2.95 procent afgaande op jouw 1.14 en nu rekende met 2.50, want eerlijk gezegd ook niet bijzonder is. Samengevat is hier eigenlijk gewoon heel weinig aan de hand en mensen die toch iets anders vinden moeten denk ik nog even de middelbare school lessen over samengestelde rente er weer bij pakken.Thompson schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:20:
[...]
Dat begrijp ik. Maar mijn stelling(vraag?) is dus; Het basispad is gewoon al lange tijd verkeerd.
Als je in 2016 een keer zegt "we willen 5 miljard ophalen uit box 3" terwijl het in de jaren daarvoor altijd 2 miljard was. Dan kun je je afvragen of dat wel een reeele/wenselijke verandering/verhoging is. Dan ga je vervolgens in de jaren daarna steggelen dat je 20% "bespaart" door het naar 4 miljard te krijgen. En vervolgens ga je jaren later uit van die basis "we mogen best 10% verhogen naar 4.4". Dan kun je wel rekenen a.d.h.v. het zogenaamde basispad maar je blijft voortborduren op die absurde verhoging die in eerste instantie al niet lekker was.
De belastinginkomsten van box 3 in 2000 * inflatie^26 = belastinginkomsten box 3 in 2026.
Slecht opgeschreven / versimpeld, maar men begrijpt hopelijk wat ik bedoel, dat zou fair zijn.
Tuurlijk, je kan zeggen dat het destijds te laag was en omhoog moet, maar x3,5 in 27 jaar tijd is wel van de zotte. Ter vergelijking, de benzineprijs zat toen de Euro werd ingevoerd op €1,14. Nu is dat 2,71€. In beide gevallen kijk ik naar dezelfde prijs, de adviesprijs, verhoging van 2.37x. Dat noemen we bizarre prijzen met termen als crisis, noodmaatregelen, accijnskorting etc.
Zullen we dan gezien de voorgestelde x3,5 op box3 dan ook maar spreken van een crisis en een nieuwe toeslag introduceren voor benadeelde vermogenden?
Je hebt gelijk. Alle bezittingen die geen banktegoeden of schulden zijn vallen in de categorie overige bezittingen.marcelbx schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:00:
[...]
Toch wel - zie titel tabel. Aandelen is 'overig'.
En @Thompson de vergelijking tussen absolute prijzen en een procentueel belastingtarief lijkt mij niet correct.PeaceNlove schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:38:
[...]
iets wat in 27 jaar 3,5 keer duurder wordt is over de jaren een gemiddelde inflatie van grofweg 4,75 procent. substantieel, maar een term als 'van de zotte' lijkt me toch sterk overdreven. Overigens heeft brandstof in die tijd een inflatie gekend van 2.95 procent afgaande op jouw 1.14 en nu rekende met 2.50, want eerlijk gezegd ook niet bijzonder is. Samengevat is hier eigenlijk gewoon heel weinig aan de hand en mensen die toch iets anders vinden moeten denk ik nog even de middelbare school lessen over samengestelde rente er weer bij pakken.
Wat je m.i. kunt vergelijken:
-Prijzen zijn onder invloed van inflatie gestegen.
-Vermogens zijn door rendement gestegen.
Maar daarnaast is ook de belasting op vermogens procentueel veel hoger geworden. Dat is niet zo bij de prijzen die gestegen zijn (althans, niet te vergelijken met procentuele btw verhogingen).
[ Voor 6% gewijzigd door rube op 06-10-2026 14:37 ]
Het werkelijke probleem is de overheid geeft teveel geld uit. En dat wordt maar niet opgelost. Kijk naar de verkeersboetes bijvoorbeeld. Die gaan nergens meer over en geven ze zelfs ook toe. (winkel diefstal is minder) Maar ze kunnen niet omlaag omdat ze geld tekort komen. Of je nu geld haalt bij de ondernemers, beleggers , werkende er zit hier een grens aan. En die grens is aardig bereikt wat mij betreft.CornermanNL schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:48:
Het leuke van dit hele plan is dat door het afschaffen van de belastingvrije voet, de gewone spaarder ook veel eerder (of voor het eerst) gaat betalen. De meeste mensen kwamen niet aan de limiet, beetje sparen voor een nieuwe auto, een vakantie en een reserve voor een kapotte wasmachine en dat was het wel. Dan kom je amper aan de 118K voor een stel. Want voordat je er zit, is er alweer een uitgave gedaan.
Je ziet ook steeds meer ondernemers het land verlaten en bedrijven. https://www.nieuwsvandedag.nl/nieuws/economie/artikelen/bedrijven-ondernemen-mkb-kabinet-bezuinigen-rekening. En wat gaat Europa doen? https://www.ad.nl/politiek/brief-vol-eisen-uit-zuid-en-oost-europa-wekt-wrevel-bij-netto-betaler-nederland-wereldvreemd-en-stuitend~a2200366/ Meer geld eisen. Het probleem in Frankrijk wordt ook maar niet opgelost https://newsbit.nl/frankrijk-steeds-dieper-in-de-problemen-beleggers-haken-massaal-af/. Het zal ben ik bang alleen maar erger worden. Ergens moet dat geld vandaan komen. En iedereen gaat dat voelen in Nederland Echt iedereen! Links om of rechts om dat wordt betalen.
Gewoon de top 10% van de rijken eens normaal belasting laten betalen. Is meteen het hele begrotingstekort opgelost.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Je hebt geen verstand van geld als je zo iets roept. Op papier hebben ze bijna geen geld zo simpel is het niet. En wat is rijk? 49.5% procent belasting betalen is gewoon diefstal. En dat bedrag gaat geen eens omhoog met inflatie.edie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:32:
Gewoon de top 10% van de rijken eens normaal belasting laten betalen. Is meteen het hele begrotingstekort opgelost.
[ Voor 13% gewijzigd door TheDudez op 06-10-2026 15:38 ]
Klopt, dat snap ik. Een groot deel van de "terechte" stijging van de door overheid begrootte inkomsten in box 3 wordt al gerealiseerd door de inflatie van de onderliggende vermogens waar heffing op plaatsvind. Dus dat dan óók nog het percentage zo'n grote stijging doormaakt zou niet nodig moeten zijn.rube schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:16:
[...]
En @Thompson de vergelijking tussen absolute prijzen en een procentueel belastingtarief lijkt mij niet correct.
Wat je m.i. kunt vergelijken:
-Prijzen zijn onder invloed van inflatie gestegen.
-Vermogens zijn door rendement gestegen.
Maar daarnaast is ook de belasting op vermogens procentueel veel hoger geworden. Dat is niet zo bij de prijzen die gestegen zijn (althans, niet te vergelijken met procentuele btw verhogingen).
Oftewel de overheid is met box 3 rupsje nooitgenoeg aan het doen; de inkomsten die ze daaruit begroten stijgen onevenredig hard.
Beeromaniac
Dus iemand met veel rijkdom (in geld uit te drukken) maar niet in geld moet dan maar ontzien worden ?TheDudez schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:34:
[...]
Je hebt geen verstand van geld als je zo iets roept. Op papier hebben ze bijna geen geld zo simpel is het niet. En wat is rijk? 49.5% procent belasting betalen is gewoon diefstal. ...
49,5% procent belasting betalen over bezit is waarschijnlijk wel diefstal.
49,5% procent belasting betalen over de persoonlijk hoogste schijf van je inkomen is dat niet.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 06-10-2026 15:45 ]
Er was eens een tijd dat dat helemaal niet als hoog werd gezien..TheDudez schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:34:
[...]
Je hebt geen verstand van geld als je zo iets roept. Op papier hebben ze bijna geen geld zo simpel is het niet. En wat is rijk? 49.5% procent belasting betalen is gewoon diefstal. En dat bedrag gaat geen eens omhoog met inflatie.
Dat zeg ik niet. Alleen die one liners we moeten gewoon de rijkste 10% procent belasten is niet zo simpel als je denkt. Je zit met schulden bijvoorbeeld andere andere ingewikkelde constructies. We roepen dit en het is opgelost. Ja tuurlijk! Tada dit is de oplossing!W1ck1e schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:44:
[...]
Dus iemand met veel rijkdom (in geld uit te drukken) maar niet in geld moet dan maar ontzien worden ?
49,5% procent belasting betalen over bezit is waarschijnlijk wel diefstal.
49,5% procent belasting betalen over de persoonlijk hoogste schijf van je inkomen is dat niet.
49,5 belasting na 78.426. Is gewoon diefstal. Zeker als je op het randje zit. Waarom zou je nog meer gaan werken? Het bedrag gaat geen eens omhoog met inflatie.
Het is ook niet echt hoog. Ook niet weinig.ErnstH schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:45:
[...]
Er was eens een tijd dat dat helemaal niet als hoog werd gezien..
Als je het werk niet leuk genoeg vindt om dan nog meer te gaan werken moet je dat maar niet doen.TheDudez schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:05:
49,5 belasting na 78.426. Is gewoon diefstal. Zeker als je op het randje zit. Waarom zou je nog meer gaan werken? Het bedrag gaat geen eens omhoog met inflatie.
NL kende een tarief van 72% onder kabinet Den Uyl (PvdA nu Pro)
Dat was vanaf 180486 gulden in 1980 = € 258.156,03 in 2026 volgens de inflatiecalculator.TanteBeth schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:25:
Modaal was toen 33.500 gulden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1979-714.pdf
Nu gelden de hoge belastingen al vanaf modaal en is het aantal mogelijkheden voor aftrekposten geminimaliseerd.
Maargoed, de boel kan ook nog gewoon klappen en dan kunnen we in maart een 2-in-1 stemming doen; https://www.nu.nl/politiek/6412215/financiele-plannen-kabinet-sneuvelen-mogelijk-als-in-eerste-kamer-niets-verandert.html
Om het interessant te houden. Misschien dat er dan een paar mensen durven op te staan en gewoon een simpele vlakke vermogenstaks door te voeren, al dan niet progressief.
Om het interessant te houden. Misschien dat er dan een paar mensen durven op te staan en gewoon een simpele vlakke vermogenstaks door te voeren, al dan niet progressief.
Beeromaniac
En ook nog eens vermogensbelasting, die Joop toch.TanteBeth schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:25:
Hoe kan een vlakke tax progressief zijn ?Thompson schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:19:
Maargoed, de boel kan ook nog gewoon klappen en dan kunnen we in maart een 2-in-1 stemming doen; https://www.nu.nl/politiek/6412215/financiele-plannen-kabinet-sneuvelen-mogelijk-als-in-eerste-kamer-niets-verandert.html
Toen modaal tussen 32 en 40%, dus hoezo hoge belasting max. was toen 72%kees_1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:19:
[...]
Dat was vanaf 180486 gulden in 1980 = € 258.156,03 in 2026 volgens de inflatiecalculator.
Modaal was toen 33.500 gulden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1979-714.pdf
Nu gelden de hoge belastingen al vanaf modaal en is het aantal mogelijkheden voor aftrekposten geminimaliseerd.
Onhandig verwoord inderdaad; ik bedoel puur op vermogen (dus niet aanwas en niet winst) en met schalen zoals bij inkomsten.
250k belastingvrij
250-500k 0,5%
500k-1mio 1%
1-2mio 2%
2-5mio 3%
5mio+ 4%
Of wat dan ook fair lijkt. Wel/niet eigen woning er in mee laten tellen, wel/niet HRA ook gelijktijdig schrappen, diverse toeslagen schrappen etc. Allemaal dingen die overwogen kunnen worden. Gigantische versimpeling in ieder geval.
Beeromaniac
In box 3 alle vermogensbestanddelen belasten, dus spaargelden, effecten etc., eigen woning, intrinsieke waarde box 2, pensioen (in fonds of anderszins),verminderd met schulden. Over het positieve bedrag een x percentage.
Volgens mij redelijk simpel.
Edit:
Met het positieve bedrag bedoel ik het saldo en daarover een vermogensbelasting.
Edit:
Met het positieve bedrag bedoel ik het saldo en daarover een vermogensbelasting.
[ Voor 20% gewijzigd door TvanW op 06-10-2026 18:26 ]
Oh leuk eigen woning belasten die binnen een paar jaar over de kop is gegaan. Als je pech hebt ook nog extra omhoog gegaan omdat je verduurzaamd hebt. Woning eigenaren kunnen hier niks aan doen. En het is ook niet dat ze op vooruit zijn gegaan. Onderhoud is erg duur geworden.TvanW schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:52:
In box 3 alle vermogensbestanddelen belasten, dus spaargelden, effecten etc., eigen woning, intrinsieke waarde box 2, pensioen (in fonds of anderszins),verminderd met schulden. Over het positieve bedrag een x percentage.
[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 06-10-2026 18:06 ]
Inflatie is 3 a 4 welke winst over spaargeld?TvanW schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:52:
Eigen woning belasten zou echt feest zijn. Iedereen wordt zijn eigen huis uitgegooid omdat ze de belasting niet kunnen betalen en de overheid gaat geen huizen meer bouwen omdat schaarste het belastinginkomen stuwt. Tenzij men de hypotheekschuld eraf mag trekken, maar dan wordt er denk ik weinig box-3 geheven.TvanW schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:52:
[ Voor 8% gewijzigd door Marrtijn op 06-10-2026 18:16 ]
Hoe weet je dat nou? Je kent het percentage toch niet bovendien geef ik aan dat schulden mogen worden afgetrokken.Marrtijn schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:11:
[...]
Eigen woning belasten zou echt feest zijn. Iedereen wordt zijn eigen huis uitgegooid omdat ze de belasting niet kunnen betalen en de overheid gaat geen huizen meer bouwen omdat schaarste het belastinginkomen stuwt. Tenzij men de hypotheekschuld eraf mag trekken, maar dan wordt er denk ik weinig box-3 geheven.
De overheid bouwt overigens geen woningen.
[ Voor 9% gewijzigd door TvanW op 06-10-2026 18:23 ]
Die zou je dan kunnen laten vervallen.GeeEs schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:27:
We hebben toch al de "eigen woning belasting" in de vorm van het eigenwoningforfait? Of...?
Belasting op overwaarde is een probleem als je niet genoeg inkomen hebt en een kleine schuld. Zat mensen die met hun huidige inkomen hun huidige woning nu niet kunnen kopen, maar 20 jaar of langer terug wel. Stel je hebt 3 ton overwaarde keer 1,5 % dan is dat 4500 per jaar wat uit je inkomen moet komen. Immers de eigen woning geeft geen dividend of rente en waardestijging verzilveren en erin wonen is lastig.
Gewoon belasting op het totale vermogen - inclusief eigen woning - met een hoge drempel.
Je kan prima zeggen: de eerste €750.000 geen vermogensbelasting.
Is ook prima politiek te verkopen: iedereen kan genoeg vermogen opbouwen om een bovengemiddelde woning te kopen, wat dure spullen te hebben zoals een auto en nog een bedrag spaargeld. Het maakt dan verder niet uit hoe de vermogensmix eruit ziet.
Stel je hebt een woning van €600.000, een auto van €50.000 en nog eens €100.000 spaargeld, dan betaal je dus nog niks.
Is ook beter voor de vermogensongelijkheid: iemand die huurt kan dan veel meer spaargeld/beleggingen hebben. In het huidige stelsel worden huurders met spaargeld veel zwaarder belast dan iemand met een woning van €2 miljoen.
Is ook prima politiek te verkopen: iedereen kan genoeg vermogen opbouwen om een bovengemiddelde woning te kopen, wat dure spullen te hebben zoals een auto en nog een bedrag spaargeld. Het maakt dan verder niet uit hoe de vermogensmix eruit ziet.
Stel je hebt een woning van €600.000, een auto van €50.000 en nog eens €100.000 spaargeld, dan betaal je dus nog niks.
Is ook beter voor de vermogensongelijkheid: iemand die huurt kan dan veel meer spaargeld/beleggingen hebben. In het huidige stelsel worden huurders met spaargeld veel zwaarder belast dan iemand met een woning van €2 miljoen.
[ Voor 19% gewijzigd door Uniciteit op 06-10-2026 18:57 ]
Die ene met de woning van 2 miljoen hoort dan bij de groep die moet opdraaien voor het gemis aan inkomsten van het rijk van de groep met het vermogen tot 750.000, immers er moet nog steeds belastinggeld binnen komen waarvoor de rijken moeten opdraaien. Die rekening zal zo hoog worden dat die besluit in Duitsland of Belgie te gaan wonen, of om het in een BV te stoppen. Als je de rijke groep en ook investeerders het land uit wil jagen, dan moet je dat vooral op deze manier doen.Uniciteit schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:56:
Gewoon belasting op het totale vermogen - inclusief eigen woning - met een hoge drempel.
Sinds wanneer moet je vermogens belasting betalen over je auto?Uniciteit schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:56:
Huurders worden nog veel meer gestraft als het aan het kabinet ligt.
Huurders in sociale huurwoning met vermogen krijgen te maken met direct de maximale huurprijs wat gerekend mag worden aan de hand van de punten en als je boven een bepaald bedrag zit kom je al helemaal niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Iemand die dus in een sociale huurwoning zit en vermogen wilt opbouwen met bv beleggen voor een koopwoning wordt nog eens extra gestraft.
De grensen van wat ik zo zag lag al op €118.000.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5654386/kabinet-gaat-scheefwonen-harder-aanpakken
Het inkomen is vaak bij deze groep laag zodat ze niet de volledige hypotheek kunnen krijgen.
Vaak heb je al minimaal 100 en eigenlijk al 200k nodig om een woning te kopen, zeker s je alleen bent met een lager inkomen.
Ja, wel ca. 3 x zo zwaar (afhankelijk van de exacte situatie en details). Toch is dat in percentages maar ca 0.3% meer voor de huurder.Uniciteit schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:56:
....In het huidige stelsel worden huurders met spaargeld veel zwaarder belast dan iemand met een woning van €2 miljoen.
Het is maar net hoe je er naar kijkt en wat je "veel zwaarder" vindt.
Hou maar lekker zelf bij joh, komt niet zo nauw...
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5657397/heinen-box-3-plan-belegger-moet-eigen-winst-bijhouden
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5657397/heinen-box-3-plan-belegger-moet-eigen-winst-bijhouden
Dat niet alleen je kan ook de overwaarde opnemen en dan een vakantiehuis kopen in het buitenland. Je mag geen dubbele belasting heffen. Tenzij je belasting verdragen opgezegt. (maar ja dan kan je zwart bijverdienen) Dus Nederland krijgt dan zo goed als niks.CornermanNL schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:31:
Belasting op overwaarde is een probleem als je niet genoeg inkomen hebt en een kleine schuld. Zat mensen die met hun huidige inkomen hun huidige woning nu niet kunnen kopen, maar 20 jaar of langer terug wel. Stel je hebt 3 ton overwaarde keer 1,5 % dan is dat 4500 per jaar wat uit je inkomen moet komen. Immers de eigen woning geeft geen dividend of rente en waardestijging verzilveren en erin wonen is lastig.
Maar dit kabinet gaat toch niks voor elkaar krijgen of ze moeten gaan kiezen links of rechts wat ik ook niet zo zie gebeuren. Links dan verliest de VDD zwaar. Rechts dan verlies d66.
[ Voor 10% gewijzigd door TheDudez op 06-10-2026 20:02 ]
Nooit meer verkopen en tegen je bezit lenen. En daar van leven.hasseroderman schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:21:
Hou maar lekker zelf bij joh, komt niet zo nauw...
Blijkbaar is het wel moeilijker dan het klinkt, banken hebben nu aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn:richard20 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:18:
[...]
Nederlandse banken en brokers leveren onder het huidige stelsel niet alleen de waarde van de rekening aan begin en eind van het jaar maar ook stortingen, onttrekkingen, dividenden, rente en kosten om klanten gebruik te kunnen laten maken van de Wet tegenbewijs. Onder een vermogenswinstbelasting leveren banken en brokers (de saldi van) gerealiseerde winsten en verliezen aan. Dat vereist aanpassing van de systemen maar is niet vreselijk moeilijk.
In de huidige situatie leveren banken veel gegevens aan waarmee de Belastingdienst al een deel van de aangifte kan invullen. Dat scheelt veel werk. Banken kunnen dit de komende jaren niet doen voor de nieuwe manier van belasting heffen op vermogen, hebben zij laten weten in reactie op de plannen van het minderheidskabinet.
Let op:
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.