ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Mooi dat je het een en ander hier deelt. Ik zou denken dat in een nieuwe situatie de comfopost meer vermogen geeft tegen minder kosten als je uiteraard alles nog moet aansluiten.
Uitgaande uiteraard van een warmtepomp waar je makkelijk een geissoleerde leiding naar de comfopost kan trekken. Kan dit niet dan is in renovatie de comfoclime een logischere keuze.
Ben je er al uit wat je gaat doen?
ComfoClime of ComfoPost. Voordeel aan de ComfoClime is dat ik geen apart 7C circuit vanaf de WP hoef te leggen. Elektrisch heb ik straks ook accu's en veel PV, dus de ComfoClime kan prima.
Een aparte split-unit voor airco gaat het in ieder geval niet worden.
Exacte details van isolatie weet ik niet, maar huis is uit 2020 en van hoge kwaliteit. Gebouwd met architect en goede aannemer, alles goed afgewerkt.
Overal vloerverwarming + koeling, gietvloer en PVC vloer en overal zonwering aan de buitenkant daar waar de zon naar binnen kan schijnen.
Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:26:
[...]
Ja maar denk alleen als je niet ook tegelijk vloer wil koelen. Die comfopost werkt met 18 graden weer minder; de 14 graden lucht van Snowking ga je er niet mee krijgen. Ik denk dat hij ook iets minder slim te managen is. Maar idd wel goedkoper.
Ik neig dan ook naar de ComfoClime omdat ik die mooier kan aansturen en ook kan uitlezen vanuit Home Assistant.
Zoals ik schreef, een aparte airco gaat het niet worden.
De WTW bedoel ik. Die draait continue op 330m3/h sinds ik weg ben.
jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:40:
Wij hebben vloerverwarming / koeling op BG 1e en 2e verdieping. Het is goed te doen met koelen tot zeg 25-26 graden buiten. Daar boven loopt se temperatuur binnen langzaam op. De delta tussen uitgaande en binnenkomende lucht wordt lager en dan is het gebeurd.
Door in 3 vloeren te koelen zijn de bg en 1e redelijk goed te koelen. De 2e verdieping heeft een houten kap met isolatie en warmt meer op in de zomer en warmt minder op in de winter.
ik wil de comfoclime om geen last meer te hebben dat bij oplopende temperaturen se vloerkoeling minder efficient wordt en de comfoair steed minder kan koelen. Ik heb niet het gevoel dat er veel extra nodig is om het in balans te houden.
Door de lagere luchtvochtigheid zal de vloer efficienter koelen denk ik.
Ik heb ook het idee dat de vloerkoeling dus beter zijn werk kan doen omdat de luchtvochtigheid rond de 55% is. De WP zie ik nu ook harder draaien en goed koud water door de vloeren sturen, rond de 14C.
Je kan hem in de winter uiteraard uitzetten (via de app of HA) en volledig op je WTW leunen. Hij kan altijd worden ingeschakeld wanneer je het nodig acht.
Defo_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:42:
Bij ons ongeveer dezelfde situatie. We hebben goed geisoleerde woning (320m2, bj 2024) met screens voor de ramen waar de zon op schijnt en een warmtepomp met bodemlus die in de zomer gebruikt voor passieve vloerkoeling. De temperatuur van de bron is in de zomer stabiel rond de 18C en na de warmtewisselaar gaat er 19C de vloer in. Alle verdiepingen en vertrekken zijn voorzien van vloerverwarming. Als ik de delta van aanvoer- en retour temperatuur met de flow neem dan kom ik op een koelvermogen van ~3 kW dat we vrij consistent weten vol te houden. Als het dagen achter elkaar vrij warm is buiten dan begint de temperatuur binnen langzaam op te lopen, momenteel 23C. Vooral de hoge luchtvochtigheid is wat het binnenklimaat minder aangenaam maakt.
De WTW is een ComfoAir Q600 waarvan ik de HRV recent vervangen heb voor een ERV. Voor de ERV heb ik gekozen om de directe relatie van luchtvochtigheid tussen de woning en de buitenlucht te verkleinen. Vandaag wordt er een ComfoClime aan toegevoegd voor ontvochtiging en extra koeling.
Voor de winter kan de warmtepomp het prima aan om de woning te verwarmen en die heeft een (veel) betere COP dan de ComfoClime. Afgelopen winter was de luchtvochtigheid in de woning te laag en ik hoop dat de ERV daar bij gaat helpen.
Voor wat betreft een ComfoPost; de warmtepomp staat in de kelder en de WTW op zolder. En de warmtepomp kan nu alleen passief koelen en niet de gewenste aanvoertemperatuur voor een ComfoPost halen. Deze kan wel aangepast worden om actief te kunnen koelen, maar dan staat de WTW nog op zolder en aan de andere kant van de woning. Leidingwerk voor een ComfoPost aanleggen zie ik niet zitten. Zo ben ik uitgekomen op een ComfoClime.
Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken! Ik zag mijn ComfoClime gisteren 13,3C lucht inblazen. Het was toen buiten dus 33,4C.