Ontvochtigen/Koelen dmv Zehnder WTW of toch Fancoils?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Matig tevreden, het apparaat doet wat het moet doen maar het is net als met vloerkoeling dat resultaat gewoon beperkt is.
Het een en ander hangt wellicht ook af van het huis, wellicht weet je:

- Zonwering
- Isolatie
- Oppervlakte
- Type WP (Capaciteit?)

Je zou zeggen (ik als leek) dat je via de WTW prima heel wat koude lucht het huis in kan blazen en dat het toch zeker een verschil moet kunnen maken. Wellicht een maatje grotere WTW kiezen. Zo gebeurd het op veel kantoren ook met grote koelsystemen.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:31
Ik weet niet hoe groot de woning is maar 40k voor alleen fancoils lijkt mij extreem veel geld. Er zijn genoeg mensen in het fancoil topic die inbouwmodellen voor een fractie van dat bedrag hebben geplaatst. Je kunt ze al voor 250 per stuk uit italië halen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Uit Italie waren ze toen een stuk goedkoper als in Nederland. Ik dacht dat ik 400 euro per stuk heb betaald voor 4 stuks. Maar er komen dan nog wel zaken bij zoals leidingen, tweewegklep met motor om ze te kunnen aansturen, tweeweg met motor voor het ontkoppelen van de vloerverwarming, condensleiding en een voedingspunt. En dan moet je al je leidingwerk tussen wp en afnamepunten voorzien van dampdichte isolatie. Dus best wel kosten en ook aardig wat werk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
martijn v o schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:04:
Uit Italie waren ze toen een stuk goedkoper als in Nederland. Ik dacht dat ik 400 euro per stuk heb betaald voor 4 stuks. Maar er komen dan nog wel zaken bij zoals leidingen, tweewegklep met motor om ze te kunnen aansturen, tweeweg met motor voor het ontkoppelen van de vloerverwarming, condensleiding en een voedingspunt. En dan moet je al je leidingwerk tussen wp en afnamepunten voorzien van dampdichte isolatie. Dus best wel kosten en ook aardig wat werk.
Djvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:37:
Ik weet niet hoe groot de woning is maar 40k voor alleen fancoils lijkt mij extreem veel geld. Er zijn genoeg mensen in het fancoil topic die inbouwmodellen voor een fractie van dat bedrag hebben geplaatst. Je kunt ze al voor 250 per stuk uit italië halen.
Ik waardeer de input rondom de prijs, maar het omvat wel een stuk meer. Buitenunits (2x), leidingen, inbouw in meubelwerk, roosters, etc. Het is bij elkaar een fors project waar van alles in gaat.

Ik wil vooral kijken of ik met een systeem samen met de WTW zou kunnen koelen, maar de vraag is of het vermogen voldoende is.

Een ComfoPost CW12 zou tot 5kW kunnen koelen, dat lijkt best veel toch?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat voor huis gaat het om dan? En waarom buitenunits, dan heb je airco. Fancoil zet je op je bestaande warmtepomp lucht/water.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
martijn v o schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:12:
Wat voor huis gaat het om dan? En waarom buitenunits, dan heb je airco. Fancoil zet je op je bestaande warmtepomp lucht/water.
Nieuwbouw. Hier zijn losse buitenunits aangeraden icm fancoils binnen in huis, niet gebruik makende dus van de WP.

Ik vind een tweede los systeem nogal veel, overbodig en prijzig. Daarom onderzoek ik andere opties.

• Djvdb
Snow_King schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:09:
[...]

[...]

Ik waardeer de input rondom de prijs, maar het omvat wel een stuk meer. Buitenunits (2x), leidingen, inbouw in meubelwerk, roosters, etc. Het is bij elkaar een fors project waar van alles in gaat.

Ik wil vooral kijken of ik met een systeem samen met de WTW zou kunnen koelen, maar de vraag is of het vermogen voldoende is.

Een ComfoPost CW12 zou tot 5kW kunnen koelen, dat lijkt best veel toch?
Het hele idee van fancoils is dat je deze op je bestaande verwarmings en koelingsysteem (meestal warmtepomp) aansluit. Dus er zouden geen buitenunits nodig moeten zijn. Tenzij je het hebt over kanaal airco’s dat is duur maar ook dan is 40k echt veel. Misschien kun je inspiratie halen uit dit topic.

Waarom raden ze eigenlijk fancoils met een aparte buitenunit aan en geen airco? Beetje zonde als je kijkt naar dat je 1x extra koude overdracht hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Djvdb op 25-06-2026 17:26 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Met die comfoplus ben ik bang dat de ontvochtigingscapaciteit een beetje gaat tegenvallen. Als je toch al extra buitenunits krijgt en het niet via de WP gaat doen zou ik eens kijken naar een airco. Wellicht kun je centraal op stategische plekken bv op iedere verdieping een unit kwijt. Als je drie verdiepingen hebt dan die drie op een vrf systeem of multi split met een buitenunit. Ze kunnen dan om en om werken. Wellicht wat kleinere units?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zat te kijken naar een comfoclime 36 op een q600, maar dat is maar 2.5 kW koelcapaciteit.

Wij krijgen het ook langzaam warmer met dit weer, de vloerkoeling en de q600 in koelmode trekken het samen niet. Wellicht dat die extra 2.5 kW het net zou doen. Is wel €5000 en 1100 watt verbruik (slechte COP)

Helaas past hij bij ons niet. Een fancoli op de luchtinlaat zou ik (gips) plafond open moeten breken om geisoleerde buizen te laten plaatsen.

Een airco installeren is ook niet makkelijk/mooi, maar bij nieuwbouw kun je dat wel netjes oplossen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 19:59
Is de oplossing die je zoekt enkel voor die paar loeihete dagen in een jaar?

Als je nette screens (en rolluiken in de slaapkamers) voorziet, eventueel een luifel boven je terras, verstandig ventileert ('s nachts alles open, dus nette hor in meerdere ramen), enthalpiewisselaar in de WTW en een airco plaatst ben je nog veel minder kwijt dan die 40k voor fancoils en zit je even comfortabel. Met de vloerkoeling kan je de niet-hittegolf dagen wel goed houden vermoed ik, dan moet je enkel op hete wakker dagen overdag de airco wat laten ontvochtigen (als je toch zonnestroom over hebt), de WTW kan het dan nog een hele tijd droger houden.

Als ik de prijs van @jacovn zie ben je toch flink goedkoper uit met een airco van 2,5kW.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Djvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Het hele idee van fancoils is dat je deze op je bestaande verwarmings en koelingsysteem (meestal warmtepomp) aansluit. Dus er zouden geen buitenunits nodig moeten zijn. Tenzij je het hebt over kanaal airco’s dat is duur maar ook dan is 40k echt veel. Misschien kun je inspiratie halen uit dit topic.

Waarom raden ze eigenlijk fancoils met een aparte buitenunit aan en geen airco? Beetje zonde als je kijkt naar dat je 1x extra koude overdracht hebt.
Ik heb hier twee dingen door elkaar gehaald. In dit geval is het advies geen fancoils, maar een losse airco naast het WP systeem.

Fancoils zijn natuurlijk ook altijd nog een optie lijkt mij, 7C toevoer vanaf de WP en daarmee die extra koeling realiseren.
naftebakje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:10:
Is de oplossing die je zoekt enkel voor die paar loeihete dagen in een jaar?

Als je nette screens (en rolluiken in de slaapkamers) voorziet, eventueel een luifel boven je terras, verstandig ventileert ('s nachts alles open, dus nette hor in meerdere ramen), enthalpiewisselaar in de WTW en een airco plaatst ben je nog veel minder kwijt dan die 40k voor fancoils en zit je even comfortabel. Met de vloerkoeling kan je de niet-hittegolf dagen wel goed houden vermoed ik, dan moet je enkel op hete wakker dagen overdag de airco wat laten ontvochtigen (als je toch zonnestroom over hebt), de WTW kan het dan nog een hele tijd droger houden.

Als ik de prijs van @jacovn zie ben je toch flink goedkoper uit met een airco van 2,5kW.
De verwachting is dat we deze warme dagen meer en langer gaan krijgen. Uiteraard screens, luifel, etc, zon buiten houden.

Het idee van fancoils op de verdieping (+1) staat mij wel aan als extra koelvermogen en ComfoPost voor de BG om daar ook net iets te kunnen koelen.
jacovn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:17:
Ik zat te kijken naar een comfoclime 36 op een q600, maar dat is maar 2.5 kW koelcapaciteit.

Wij krijgen het ook langzaam warmer met dit weer, de vloerkoeling en de q600 in koelmode trekken het samen niet. Wellicht dat die extra 2.5 kW het net zou doen. Is wel €5000 en 1100 watt verbruik (slechte COP)

Helaas past hij bij ons niet. Een fancoli op de luchtinlaat zou ik (gips) plafond open moeten breken om geisoleerde buizen te laten plaatsen.

Een airco installeren is ook niet makkelijk/mooi, maar bij nieuwbouw kun je dat wel netjes oplossen.
Een ComfoClime zou in mijn huidige huis kunnen, daar hangt een Q600 en alleen vloerkoeling. Die vloerkoeling begint het nu wel lastig te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Snow_King op 26-06-2026 10:44 ]

• Djvdb
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:43:
[...]
Ik heb hier twee dingen door elkaar gehaald. In dit geval is het advies geen fancoils, maar een losse airco naast het WP systeem.

Fancoils zijn natuurlijk ook altijd nog een optie lijkt mij, 7C toevoer vanaf de WP en daarmee die extra koeling realiseren.
Klopt wel goed letten op dat alle leiding goed geïsoleerd zijn. Er bestaan dus ook kanaalfancoils dus wat dat betreft is het niet zo'n hele grote aanpassing. Je hebt alleen iets meer ruimte nodig omdat de leidingen dikker moeten zijn, maar scheelt je wel weer extra buitenunits en als je met een grondwater warmtepomp gaat werken is het helemaal mooi want je regenereert je bron dan veel beter dan met passief koelen dus is er dan waarschijnlijk ook veel minder of geen noodzaak om pvt panelen toe te voegen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:49
Als je nieuwbouw doet en je bent zo technisch bezig krijg je vast een waardeloze woning ;) Problemen oplossen met techniek kan, je kunt ze ook voorkomen door heel goed te bouwen. Zelf ben ik groot passiefhuisfan. Initieel werden die verwarmt met een verwarmingselement achter de wtw. Nu zou je t met een airco-tje doen (€1800)

Een passiefhuis koel je door boven in de woning een raam te hebben en beneden ( soms een luik naast de voordeur met gaas ervoor) die je op hete dagen in de nacht open kun zetten en die je huis in de nacht koud maken, dit gaat met meer ( passief)vermogen dan alle technische oplossingen.

Een passiefhuis warmt minder op doordat de zon word geblocked in de zomer, wat niet warm is hoef je ook niet te koelen

Door 15% meer aan deze details van de bouw uit te geven bespaar je enorm veel techniek die alleen maar onderhoud nodig heeft en stuk kan. Ook kun je dan veel simpeler systeem inbouwen. Bij een passiefhuis is alles zo goed geïsoleerd dat vloerverwarming echt te duur is, als je daarover nadenkt zie je hoe slecht we nu bouwen en de tekortkomingen oplossen met techniek.

diskeltische lurker

• Blackeagle020
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:20
Bij onze renovatie twee jaar geleden heb ik gekozen voor een vergelijkbare oplossing met een vergelijkbare motivatie.

Wij hebben het volgende staan: een Q600 ERV met een CW12 die aan de WP hangt. De insteek is zorgen dat de lucht gedroogd wordt en dat we de opwarming van het huis zoveel mogelijk remmen. Deze opstelling houd het momenteel nog goed met deze hitte.

Door de hoge luchtvochtigheid (dauwpunt van >23.5c) is de capaciteit van de CW12 ~4kW bij een aanvoer van 19.5 l/min water van 7c en 420 m3/uur aan ventilatie. Ik vermoed dat je met 600 m3/uur dus bij deze omstandigheden ruim boven de 5kW uit zal komen. Dat is een flinke airco, maar niet voldoende voor een huis van 250 m2. (wij hebben 160m2, wij houden het hiermee tussen de 22 en 24 graden beneden)

Waar het wel enorm effectief in is; het dauwpunt verlagen; het verloop van buiten, naar de Q600 (enthalpiewisselaar) naar binnen (CW12): 23.5c -> 19.6c -> 14.3c.

Als je dus met een regeling, bijvoorbeeld een mengkraan naar de vloer, de vloer en kanaalkoeling tegelijk kan gebruiken, heb je een enorme capaciteit door het lage dauwpunt. Nadeel is dat de WP alle capaciteit moet maken met een aanvoer van 7c. Bij ons gaat dat met een COP tussen de 3.5 en 4 ipv een COP tussen 6 en 8 bij 17 graden aanvoer.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt wel goed letten op dat alle leiding goed geïsoleerd zijn. Er bestaan dus ook kanaalfancoils dus wat dat betreft is het niet zo'n hele grote aanpassing. Je hebt alleen iets meer ruimte nodig omdat de leidingen dikker moeten zijn, maar scheelt je wel weer extra buitenunits en als je met een grondwater warmtepomp gaat werken is het helemaal mooi want je regenereert je bron dan veel beter dan met passief koelen dus is er dan waarschijnlijk ook veel minder of geen noodzaak om pvt panelen toe te voegen.
Isolatie is belangrijk idd, daar had de installateur het ook al over. Een grondwater WP mag in dit gebied niet, dus het wordt een L/W WP.

Een kanaalfancoil, dat is toch wat ComfoPost van Zehnder toch ook is? Koelt de lucht in het kaneel met een radiator.
technopeuter schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
Als je nieuwbouw doet en je bent zo technisch bezig krijg je vast een waardeloze woning ;) Problemen oplossen met techniek kan, je kunt ze ook voorkomen door heel goed te bouwen. Zelf ben ik groot passiefhuisfan. Initieel werden die verwarmt met een verwarmingselement achter de wtw. Nu zou je t met een airco-tje doen (€1800)

Een passiefhuis koel je door boven in de woning een raam te hebben en beneden ( soms een luik naast de voordeur met gaas ervoor) die je op hete dagen in de nacht open kun zetten en die je huis in de nacht koud maken, dit gaat met meer ( passief)vermogen dan alle technische oplossingen.

Een passiefhuis warmt minder op doordat de zon word geblocked in de zomer, wat niet warm is hoef je ook niet te koelen

Door 15% meer aan deze details van de bouw uit te geven bespaar je enorm veel techniek die alleen maar onderhoud nodig heeft en stuk kan. Ook kun je dan veel simpeler systeem inbouwen. Bij een passiefhuis is alles zo goed geïsoleerd dat vloerverwarming echt te duur is, als je daarover nadenkt zie je hoe slecht we nu bouwen en de tekortkomingen oplossen met techniek.
Isolatie komt goed, daar wordt ook zeker over nagedacht. De zon buiten houden, screens, luifels, etc. Dit is echt extra bovenop de basismaatregelen.

Techniek genoeg in het huis :-)
Blackeagle020 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:23:
Bij onze renovatie twee jaar geleden heb ik gekozen voor een vergelijkbare oplossing met een vergelijkbare motivatie.

Wij hebben het volgende staan: een Q600 ERV met een CW12 die aan de WP hangt. De insteek is zorgen dat de lucht gedroogd wordt en dat we de opwarming van het huis zoveel mogelijk remmen. Deze opstelling houd het momenteel nog goed met deze hitte.

Door de hoge luchtvochtigheid (dauwpunt van >23.5c) is de capaciteit van de CW12 ~4kW bij een aanvoer van 19.5 l/min water van 7c en 420 m3/uur aan ventilatie. Ik vermoed dat je met 600 m3/uur dus bij deze omstandigheden ruim boven de 5kW uit zal komen. Dat is een flinke airco, maar niet voldoende voor een huis van 250 m2. (wij hebben 160m2, wij houden het hiermee tussen de 22 en 24 graden beneden)

Waar het wel enorm effectief in is; het dauwpunt verlagen; het verloop van buiten, naar de Q600 (enthalpiewisselaar) naar binnen (CW12): 23.5c -> 19.6c -> 14.3c.

Als je dus met een regeling, bijvoorbeeld een mengkraan naar de vloer, de vloer en kanaalkoeling tegelijk kan gebruiken, heb je een enorme capaciteit door het lage dauwpunt. Nadeel is dat de WP alle capaciteit moet maken met een aanvoer van 7c. Bij ons gaat dat met een COP tussen de 3.5 en 4 ipv een COP tussen 6 en 8 bij 17 graden aanvoer.
Bedankt! Aan deze informatie heb ik iets. Heb je achteraf "spijt"? Had je het anders willen doen?

• Djvdb
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Isolatie is belangrijk idd, daar had de installateur het ook al over. Een grondwater WP mag in dit gebied niet, dus het wordt een L/W WP.

Een kanaalfancoil, dat is toch wat ComfoPost van Zehnder toch ook is? Koelt de lucht in het kaneel met een radiator.
Nee die hebben gewoon aparte kanalen net zoals die airco die de installateur wilt installeren. Misschien dat het gecombineerd kan worden met de wtw maar denk het niet want hebben een aparte ventilator. Comfopost is denk ik eerder een koelbatterij zit namelijk geen fan in toch?

• Blackeagle020
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:20
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:10:
[...]

[...]
Isolatie komt goed, daar wordt ook zeker over nagedacht. De zon buiten houden, screens, luifels, etc. Dit is echt extra bovenop de basismaatregelen.

Techniek genoeg in het huis :-)

[...]

Bedankt! Aan deze informatie heb ik iets. Heb je achteraf "spijt"? Had je het anders willen doen?
Zeker geen spijt, wel een aantal dingen om rekening mee te houden:
  • Het water circuit moet goed geïsoleerd worden, leidingen zijn niet zo lastig, maar koppelingen en bijvoorbeeld een 3-weg klep wel. Hier druppelt er her en der wat in de technische ruimte, niet genoeg om problemen te veroorzaken, als het systeem uit staat is het zo weer droog. Ook de aansluiting van de CW12 is niet fantastisch, de leiding zelf heeft isolatie, maar de beugel niet, en die condenseert ook.
  • Aansturing vanaf de WP kan een uitdaging zijn; bij ons gaat bij condenserend koelen alleen de CW12 mee in het circuit, maar doordat de massa (water + CW12) minimaal is, start de WP met teveel vermogen op waardoor hij onder de 5c schiet en afslaat. Ik heb het opgelost door te starten in stilte modus 2 en later af te schalen naar stilte modus 1 zodat hij nooit te agressief de aanvoertemperatuur probeert te regelen.
  • De droog functie is lastig te moduleren; met onze vloerkoeling (17c) draait de CW12 ook mee om de lucht iets af te koelen vanuit de WTW (de ERV heeft namelijk een lager rendement waardoor 22c afvoer niet 22c invoer betekent, maar eerder 24c) kunnen we aan de hand van een thermostaat (in Home Assistant) netjes af schakelen als het huis koel genoeg is. Bij het drogen van de lucht werkt dat niet lekker omdat het een uur duurt voordat alle lucht ververst is in huis en dus het dauwpunt goed zakt. Wellicht is dit op te lossen met een curve om de aanvoer temperatuur afhankelijk van de luchtvochtigheid tussen de 7c en 12c te regelen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-07 15:08
Vloerkoeling gaat redelijk, maar de zehnder q350 erv helpt niet mee. De luchtvochtigheid blijft hoog en de ingeblazen lucht is te warm. Nu is het wel erg warm vandaag. Heb nu een luchtontvochtiger staan om het dauwpunt een beetje te helpen. Rond de 25-27 werkt het allemaal wel.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hebben jullie gekeken naar https://www.zehnder.nl/nl...ime/zehnder-comfoclime-36 ? Dat is wat minder ingrijpend en doet hetzelfde? Is er al iemand die dit heeft?

@Snow_King Je kan fancoils toch aan je L/W warmte pomp toevoegen met een kleine buffer tank ertussen? Dat zou toch geen 40k moeten kosten 8)7

Ik zie veel mensen gewoon een L/W gebruiken met fancoils en dat gaat goed. Zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/258

Maar als je ergens wat slimme overstek kan plaatsen en zonwering dan is dat denk slimmer qua investering.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
Volg deze met interesse. Hier krijgen we half juli de sleutel van een gemeentelijk monument van zo'n 280 m2, waar we aan de buitenkant niks mogen veranderen. WTW is een no-brainer om het comfort te vergroten, maar warmtepomp en vloerkoeling moeten een groot deel van de koeling voor haar rekening nemen. De Rv is dan zeker bij condities zoals afgelopen week een probleem waar je niet omheen kunt.

In eerste instantie heb ik overwogen om een of meerdere kanaalkoelers te plaatsen, zodat je veel capaciteit hebt en ook fijnmaziger kunt zonderen afhankelijk van bezetting en geveloriëntatie. Het verhaal wat verder doordenkend, vind ik het geen lekker idee om die machine zowel 7 voor de kanaalkoeler als 18 graden voor de vloerkoeling te maken.

Daarom denk ik dat we voor de slaapverdiepingen een Q600 icm een Comfoclime 36 gaan plaatsen om de luchtvochtigheid onder controle te houden en vloerkoeling via de warmtepomp. Voor de woonverdieping komen we lucht te kort op een unit, dus daar komt een aparte Q450 te hangen, zonder koelunit. Het hoeft bij temperaturen zoals afgelopen week geen 20 graden te kunnen worden, maar een stuk topkoeling op de slaapkamers is wel wenselijk.

Of het echt gaat werken laten we eerst nog berekenen door een adviseur die een koellastberekening gaat maken en een blowerdoortest gaat uitvoeren.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
In mijn huidige huis hangt een Zehnder Q600 WTW en daar heb ik vorige week besloten een ComfoClime 36 van Zehnder aan toe te voegen, alleen de vloerkoeling met de hoge luchtvochtigheid was niet voldoende.

Dit huis (300m2) woon ik nog tot zeker mei 2028 en dit extra stuk comfort is wel wenselijk en ook voor een verkoop is het goed als deze woning een functionerend klimaat systeem heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4a9cXStg2SIDiNiDroypigb1zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF1AWByjeDJMmZGRnTYokDun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzNo4rnXdAzj1Vl1MxU_f2G-NNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDG5KonScEB0grc9ZlgqKHZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Voor en na zie je nu hoe ik de ComfoClime 36 bovenop de Q600 staat. Dit klusje heb ik samen met een buurman kunnen doen in een paar uurtjes.

De ComfoClime 36 kan je met WiFi verbinden en daarna aan HomeAssistant koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohDz58LBtGwDhJyYxIHYNG2PBL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AdqnxBIipIkqU2e1Zy6QWlST.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je nu dat de ComfoClime zijn warmtepomp aan staat en 368W verbruikt om 20C lucht te maken. Sifon naast de ComfoClime stond al gelijk helemaal vol met water van het onvochtigen van de lucht, dus dat lijkt al goed te gaan.

Ik ga hier eens mee testen een aantal weken om te kijken of ik dit voldoende vind en daarna ook wil toepassen in mijn nieuwe huis.

Het is simpel te installeren, goed te koppelen met HomeAssistant en werkt goed samen met de WTW van Zehnder.

• Defo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:24
Heb je de Q600 ook meteen voorzien van ERV?
Ik heb hetzelfde issue (hoge luchtvochtigheid/dauwpunt met passieve vloerkoeling met bodemenergie) en ook een Q600. Ik heb deze week de HRV vervangen door ERV (besteld bij belgische groothandel voor een veel lagere prijs dan ik in NL zag). Ik ben heel benieuwd hoe jou ervaring gaat zijn met de ComfoClime36 want ik vind het wel prijzig om te "proberen".

HRV (absolute luchtvochtigheid supply volgt outdoor):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsLej4RR3Gtq49pmX2psmG2yALI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbwfOO6bCXJFCjnXFjvszLpQ.png?f=fotoalbum_large

ERV (absolute luchtvochtigheid supply zit tussen outdoor en extract in):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ZRwhW7QKqiwIfD9658suRvGUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1j9UeQiMvddYJpK5U9qjiPB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Defo_ op 03-07-2026 11:12 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Defo_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:05:
Heb je de Q600 ook meteen voorzien van ERV?
Ik heb hetzelfde issue (hoge luchtvochtigheid/dauwpunt met passieve vloerkoeling met bodemenergie) en ook een Q600. Ik heb deze week de HRV vervangen door ERV (besteld bij belgische groothandel voor een veel lagere prijs dan ik in NL zag). Ik ben heel benieuwd hoe jou ervaring gaat zijn met de ComfoClime36 want ik vind het wel prijzig om te "proberen".

HRV (absolute luchtvochtigheid supply volgt outdoor):[Afbeelding]

ERV (absolute luchtvochtigheid supply zit tussen outdoor en extract in):[Afbeelding]
De ERV komt vandaag nog.

Waarom ik het het "testen" wel waard vind is dat ik in de huidige woning het eigenlijk wel een must vind inmiddels dat een extra koeling aanwezig is. Zeker met de stijgende temperaturen is het een goed extra argument.

Woning is vrijstaand, uit 2020 en voorzien van veel comfort en dit ontbrak nog.

Volgende woning gaat een volgende stap worden en de lessen geleerd uit dit huis zeggen mij dat er naast vloerkoeling een extra systeem moet zijn en een "test" van 4k vind het dan wel waard kijkende naar de totale bouwsom van de volgende woning.

• xoror
  • Niet online
@Snow_King Laat even weten hoe het de volgende week gaat. Hier speelt hetzelfde namelijk

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
xoror schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:41:
@Snow_King Laat even weten hoe het de volgende week gaat. Hier speelt hetzelfde namelijk
Doe ik. Mijn ERV filter is vandaag ook binnen gekomen en geplaatst.

In de eerste uren merk ik nu al dat de WTW lekker frisse en droge lucht de woning in blaast. 14C lucht geeft de ComfoCool nu aan in te blazen. In de kelder merk ik ook dat de buizen de woning in echt wel koud zijn en dat de uitgaande buizen naar buiten warm zijn.

Het systeem draait nu pas een uur of 12, dus echte conclusies kan je hier nog niet uit trekken.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:53
Wat was voor jou de afweging om voor een comfocool te gaan en niet voor een Comfopost?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
trippelb schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:09:
Wat was voor jou de afweging om voor een comfocool te gaan en niet voor een Comfopost?
In mijn huidige woning was het veel makkelijker een ComfoCool toe te voegen dan een post. Zo heb ik hier geen 7C water circuit.

Ik kan nu iig ervaren (en data ophalen met Home Assistant) hoe het is om te koelen en ontvochtigen met de WTW. In nieuwe huis zouden dan beide een optie zijn of toch fancoils toevoegen.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:53
Helder, ik heb hier namelijk het omgekeerde probleem 😅 maar heb geen geïsoleerde kanalen door het huis.

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
HvB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:25:
Volg deze met interesse. Hier krijgen we half juli de sleutel van een gemeentelijk monument van zo'n 280 m2, waar we aan de buitenkant niks mogen veranderen. WTW is een no-brainer om het comfort te vergroten, maar warmtepomp en vloerkoeling moeten een groot deel van de koeling voor haar rekening nemen. De Rv is dan zeker bij condities zoals afgelopen week een probleem waar je niet omheen kunt.

In eerste instantie heb ik overwogen om een of meerdere kanaalkoelers te plaatsen, zodat je veel capaciteit hebt en ook fijnmaziger kunt zonderen afhankelijk van bezetting en geveloriëntatie. Het verhaal wat verder doordenkend, vind ik het geen lekker idee om die machine zowel 7 voor de kanaalkoeler als 18 graden voor de vloerkoeling te maken.

Daarom denk ik dat we voor de slaapverdiepingen een Q600 icm een Comfoclime 36 gaan plaatsen om de luchtvochtigheid onder controle te houden en vloerkoeling via de warmtepomp. Voor de woonverdieping komen we lucht te kort op een unit, dus daar komt een aparte Q450 te hangen, zonder koelunit. Het hoeft bij temperaturen zoals afgelopen week geen 20 graden te kunnen worden, maar een stuk topkoeling op de slaapkamers is wel wenselijk.

Of het echt gaat werken laten we eerst nog berekenen door een adviseur die een koellastberekening gaat maken en een blowerdoortest gaat uitvoeren.
Is 1 q600 niet genoeg voor 280m2?

• Renoo
Snow_King schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Doe ik. Mijn ERV filter is vandaag ook binnen gekomen en geplaatst.

In de eerste uren merk ik nu al dat de WTW lekker frisse en droge lucht de woning in blaast. 14C lucht geeft de ComfoCool nu aan in te blazen. In de kelder merk ik ook dat de buizen de woning in echt wel koud zijn en dat de uitgaande buizen naar buiten warm zijn.

Het systeem draait nu pas een uur of 12, dus echte conclusies kan je hier nog niet uit trekken.
En hoe is je ervaring nu?

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:35
Ik kijk ook naar de Comfoclime voor mijn huis (nu alleen de Comfoair). In de foto's lijken jouw leidingen niet geïsoleerd, klopt dit? Hoe koud wordt de lucht en geeft dit geen problemen met condens op de leidingen?

Uiteindelijk is het doel voor mij om te ontvochtigen. De vloerkoeling houdt het huis wel op een aangename temperatuur, maar de luchtvochtigheid is hoog. Als ik onze renovatie opnieuw zou moeten doen, had ik geen vloerkoeling aangelegd (alleen verwarming), maar wel een paar airco's geïnstalleerd.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:40:
[...]

Is 1 q600 niet genoeg voor 280m2?
Ik heb ook wel gemerkt dat de afstanden van de buizen soms een uitdaging kunnen zijn.
Renoo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:41:
[...]

En hoe is je ervaring nu?
Nog steeds goed, zie hier onder.
cgms schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:02:
Ik kijk ook naar de Comfoclime voor mijn huis (nu alleen de Comfoair). In de foto's lijken jouw leidingen niet geïsoleerd, klopt dit? Hoe koud wordt de lucht en geeft dit geen problemen met condens op de leidingen?

Uiteindelijk is het doel voor mij om te ontvochtigen. De vloerkoeling houdt het huis wel op een aangename temperatuur, maar de luchtvochtigheid is hoog. Als ik onze renovatie opnieuw zou moeten doen, had ik geen vloerkoeling aangelegd (alleen verwarming), maar wel een paar airco's geïnstalleerd.
De ComfoClime werkt bij mij nog goed, ik merk vooral dat hij helpt ontvochtigen en dat geeft een aangenamer klimaat. De vloerkoeling koelt lekker door en de ComfoClime helpt ook mee.

Ik heb de leidingen (nog) niet geisoleerd. Ik heb in HA gezien dat de ComfoClime op zijn laagste punt lucht van 14,5C heeft ingeblazen. De buizen voelen koud aan, maar heb er nog geen condens op gehad.

Heb nog wel wat beter af te werken met tape en ga zo ver als mogelijk de leidingen nog wel isoleren, puur uit voorzorg, daar waar ik het kan doen.

• Renoo
Snow_King schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Ik heb ook wel gemerkt dat de afstanden van de buizen soms een uitdaging kunnen zijn.

[...]

Nog steeds goed, zie hier onder.

[...]

De ComfoClime werkt bij mij nog goed, ik merk vooral dat hij helpt ontvochtigen en dat geeft een aangenamer klimaat. De vloerkoeling koelt lekker door en de ComfoClime helpt ook mee.

Ik heb de leidingen (nog) niet geisoleerd. Ik heb in HA gezien dat de ComfoClime op zijn laagste punt lucht van 14,5C heeft ingeblazen. De buizen voelen koud aan, maar heb er nog geen condens op gehad.

Heb nog wel wat beter af te werken met tape en ga zo ver als mogelijk de leidingen nog wel isoleren, puur uit voorzorg, daar waar ik het kan doen.
Ah top en hoe is het geluid? Draai je hem continue op 600 m3/u?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Ah top en hoe is het geluid? Draai je hem continue op 600 m3/u?
De technische ruimte is in de kelder van mijn huis, dus ik hoor niets van die unit. Los daarvan, als de ComfoClime aan het koelen is hoor je amper iets.

Mijn Q600 draai ik veelal op 300m3/h, maar soms zet ik hem handmatig voor 2 of 3 uur op boost (600m3/h) om zo wat betere verfrissing te krijgen.

Op dit moment is de ComfoClime 15C lucht aan het inblazen het huis in en voelt het fijn aan.

• Renoo
Snow_King schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:54:
[...]

De technische ruimte is in de kelder van mijn huis, dus ik hoor niets van die unit. Los daarvan, als de ComfoClime aan het koelen is hoor je amper iets.

Mijn Q600 draai ik veelal op 300m3/h, maar soms zet ik hem handmatig voor 2 of 3 uur op boost (600m3/h) om zo wat betere verfrissing te krijgen.

Op dit moment is de ComfoClime 15C lucht aan het inblazen het huis in en voelt het fijn aan.
Ah top dat klinkt goed. Ik bedoelde eigenlijk het geluid in je slaap of zitkamer als hij vol aanstaat? Ik vind aircos altijd vrij veel lawaai maken. Ik ben nu bezig met WTW met ook 25cm kanalen om geluid zo min mogelijk te hebben. Benieuwd wat jouw setup daarbij is en ervaring qua geluid.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:35:
[...]

Ah top dat klinkt goed. Ik bedoelde eigenlijk het geluid in je slaap of zitkamer als hij vol aanstaat? Ik vind aircos altijd vrij veel lawaai maken. Ik ben nu bezig met WTW met ook 25cm kanalen om geluid zo min mogelijk te hebben. Benieuwd wat jouw setup daarbij is en ervaring qua geluid.
Dat geluid hoor ik wel, maar dat is de WTW. Het is niet vreselijk, maar je hoort het.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Kleine update nu een dag later: Het is buiten 30C (Noord Limburg) en de ComfoCool samen met de vloerkoeling zijn hun werk aan het doen.

Inblaaslucht is 14C de buizen in en luchtvochtigheid in huis is 51%. De warmtepomp in de ComfoCool is zijn werk dus aan het doen en ook aan het ontvochtigen.

In huis is het een stabiele 22C, gewoon lekker.

Voor mijn nieuwe huis ga ik denk ik ook voor een ComfoCool icm vloerkoeling. Een significante kosten besparing en lijkt het comfort te leveren wat ik nodig heb.

• xoror
  • Niet online
@Snow_King In regio utrecht, ook warm. luchtvochtigheid is hier toch al 69% in sommige kamers. Maar ik kan nog redelijk koelen. Woonkamer wordt nog op 23c gehouden, is nog comfortabel. Hier alleen dus een Q600 met HRV.

Vanwege 69% luchtvochtigheid is dauwpunt hier bijna 17c. Dus ik kan nog maar met iets van 17.5c-18c koelen. Maar het gaat nog goed, en binnenklimaat is nog prima.

Bij 51% is het dauwpunt hier rond 14c, dus dan kan ik flink harder koelen. Dus het lijkt de moeite waard om te ontvochtigen zodat de L/W WP harder kan koelen.

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 11-07-2026 14:49 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
xoror schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:44:
@Snow_King In regio utrecht, ook warm. luchtvochtigheid is hier toch al 69% in sommige kamers. Maar ik kan nog redelijk koelen. Woonkamer wordt nog op 23c gehouden, is nog comfortabel. Hier alleen dus een Q600 met HRV.

Vanwege 69% luchtvochtigheid is dauwpunt hier bijna 17c. Dus ik kan nog maar met iets van 17.5c-18c koelen. Maar het gaat nog goed, en binnenklimaat is nog prima.

Bij 51% is het dauwpunt hier rond 14c, dus dan kan ik flink harder koelen. Dus het lijkt de moeite waard om te ontvochtigen zodat de L/W WP harder kan koelen.
Mijn WP staat automatisch ingesteld en meet de luchtvochtigheid en bepaald de flow temp. Er gaat nu water van 13,7C door de vloeren heen in het huis terwijl de WTW+ComfoClime ook koelen en ontvochtigen.

De stap van Q600+HRV naar Q600+ERV+ComfoClime vind ik een fijne. Echt een beter klimaat in huis.

• Renoo
Snow_King schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Mijn WP staat automatisch ingesteld en meet de luchtvochtigheid en bepaald de flow temp. Er gaat nu water van 13,7C door de vloeren heen in het huis terwijl de WTW+ComfoClime ook koelen en ontvochtigen.

De stap van Q600+HRV naar Q600+ERV+ComfoClime vind ik een fijne. Echt een beter klimaat in huis.
Ok dus wel zware vloerkoeling. Ik dacht dat 18 graden een beetje de ondergrens was maar begrijp dat je daar mee kunt spelen obv het dauwpunt. Even zien of ik dat op termijn ga durven met een parket vloer. Weet ook niet of mijn bodemwarmtepomp zo lage temperatuur kan halen.

• Djvdb
Snow_King schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Hoe is het verbruik van de comfoclime?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Ok dus wel zware vloerkoeling. Ik dacht dat 18 graden een beetje de ondergrens was maar begrijp dat je daar mee kunt spelen obv het dauwpunt. Even zien of ik dat op termijn ga durven met een parket vloer. Weet ook niet of mijn bodemwarmtepomp zo lage temperatuur kan halen.
De koeling staat op 10kW vermogen maximaal en water van 13,5C als laagste. Met de drogere lucht geen last van vocht. Gietvloer en PVC vloer door de woning.
Djvdb schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Hoe is het verbruik van de comfoclime?
Het aantal kWh heb ik nog niet geteld. Op maximum vermogen zie ik dat er net geen 600W aan energie verbruikt wordt.

• xoror
  • Niet online
@Snow_King na 2 dagen warmte wat is de luchtvochtigheid nu binnen? En heb je hem nog ergens goedkoper kunnen kopen? 4k is best stevig voor een airco.

Hier blijft een kamer op 69% en re rest rond 65% of lager. Waar ik nog even over zit te dubben is het volgende:
- bij ons zijn de WTW kanalen naar buiten (in / uit) geïsoleerd. De kanalen binnen niet, en in de vloer zitten van die platte (metalen?) kanalen ingestort. Zou dat dan ook hier werken?

[ Voor 36% gewijzigd door xoror op 12-07-2026 12:49 ]

• Djvdb
xoror schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:57:
@Snow_King na 2 dagen warmte wat is de luchtvochtigheid nu binnen? En heb je hem nog ergens goedkoper kunnen kopen? 4k is best stevig voor een airco.

Hier blijft een kamer op 69% en re rest rond 65% of lager. Waar ik nog even over zit te dubben is het volgende:
- bij ons zijn de WTW kanalen naar buiten (in / uit) geïsoleerd. De kanalen binnen niet, en in de vloer zitten van die platte (metalen?) kanalen ingestort. Zou dat dan ook hier werken?
Je zou zeggen van wel, airco blaast ook lucht van 9-12 graden maar op de muren eromheen ontstaat dan ook geen condens. Denk dat de oppervlaktes daar niet genoeg voor afkoelen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
xoror schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:57:

Zit allemaal zo rond de 55% in het huis, zag een dipje van 51% zelfs.

4k is zeker niet goedkoop, maar het was in dit huis wel de beste oplossing

• jacovn
  • Nu online
Dat is positief nieuws. Ik las meer negatieve dan positieve berichten hier op tweakers.

Wij krijgen woensdag een clime op onze q600.

De lucht droging zal de vloerkoeling enorm helpen. Inderdaad. De 30+ van afgelopen periode ging biet goed hier. Het werd 26 graden op bepaald moment. Rvl van 90% dus de vloer deed haast niets meer.

Een normale airco krijg ik niet makkelijk in mijn huis zonder veel kabelgoten. Deze clime zou het moeten kunnen doen als ik het zo lees.

600 watt bij temperaturen van 30+ is nog niet eens zo gek als er dan heel koele lucht binnen komt voor heel je huis.

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 12-07-2026 19:40 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• xoror
  • Niet online
@Snow_King Goed om te zien. Benieuwd of het morgen ook weer toeneemt of stabiel blijft rond die 55%

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Het is uiteraard geen airco. Ik merk dat op verdieping +2 er zeker minder koude lucht uit komt dan op 0 en +1, dat is de afstand van de leidingen. Ook werkt op +2 de vloerkoeling minder goed.

Wat ik nu zie is dat de luchtvochtigheid nu 53% is en de WTW de hele dag op 50% (300m3/h) draait, 100% vermogen heb ik weinig aan staan.

De drogere lucht is fijn en de vloerkoeling doet het nog steeds goed.

• Renoo
Snow_King schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:14:
Het is uiteraard geen airco. Ik merk dat op verdieping +2 er zeker minder koude lucht uit komt dan op 0 en +1, dat is de afstand van de leidingen. Ook werkt op +2 de vloerkoeling minder goed.

Wat ik nu zie is dat de luchtvochtigheid nu 53% is en de WTW de hele dag op 50% (300m3/h) draait, 100% vermogen heb ik weinig aan staan.

De drogere lucht is fijn en de vloerkoeling doet het nog steeds goed.
Waarom denk je op verdieping minder koude lucht? Geen geisoleerde leidingen toch? Dat zal het probleem zijn.

• jacovn
  • Nu online
Als luchtbuizen door de (breedplaat) vloer liggen en je hebt vloerkoeling dan koelt je hele vloer af. Als je nog kouder lucht door buizen stuurt warmt die wellicht een beetje op ?

ons huis had een itho qualityflow en we blazen in traphuis 2 hoog in. Afzuigen in elke ruimte.

Er is nu ook maar max 400 m3/uur mogelijk.

Als de clime komt worden ook de itho plenums weg gehaald en komen er 2 zehnder dempers met 8x90 mm aansluitingen (per demper)

Hopelijk verbetert het de flow en vermindert het het geluid een beetje.

Ik zou nu ook kunnen overgaan naar afzuigen in natte/vuile ruimtes en toevoer via andere ruimten.

Maar dan moet er een 3e demper komen en wordt het een wirwar van buizen vrees ik.

• xoror
  • Niet online
luchtvochtigheid is vandaag rond 60%. Mijn zelf geschreven Solver heeft er dit geplanned voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3cyiuDwEQHo-YRoE71U9-Hekuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jg3DqVvoobcTJDAxzuczaHYB.png?f=fotoalbum_large

Het was overdag net boven 23.5 geweest, en hij corrigeert het door in de avond te koelen, omdat hij dan wel harder kan koelen. Vandaag schat hij dat hij tegen mijn boven grens aan gaat zitten. Als het dauwpunt stijgt, kan ik ook minder koelen overdag.

Benieuwd wat de comfoclime vandaag bij @Snow_King doet. Ben nog even aan het uitzoeken hoe dat gaat ivm condens in de metalen ventilatie kanalen.

Met dit weer lijkt het nog niet echt nodig, maar komende dagen wordt het 32+ dus dan even nog een keer goed vergelijken

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik volg dit even want zit met eenzelfde issue. Gezien de plaatsing van onze Q450 enthalpiewisselaar onder het dak past de ComfoClime er niet bovenop.

De grondwarmtepomp van AlphaInnotec levert koelwater van 16 graden, wat niet afdoende is voor de ComfoPost (die koelt dan wel iets, maar vangt geen vocht af, dan moet je onder de 12 graden aanvoer hebben en voor optimaal gebruik 5-7 graden)

Op zich doet de enthalpiewisselaar wel wat, nu binnen 22-23 graden met 62-75 procent RLV. Geen idee hoe "schadelijk" een paar weken zulke luchtvochtigheid is. Uiteindelijk vrees ik dat we toch nog wat airco's moeten gaan plaatsen, puur voor de vochtbalans (we willen bij buitentemperaturen van 30+ binnen niet onder de zeg 22-23 graden koelen)

• xoror
  • Niet online
@pagani Je kan toch (automatisch laten) uitrekenen en terug koppelen naar je WP? Bij 30+ kan je nog best wel met redelijke temp koelen hoor?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
xoror schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:49:
@pagani Je kan toch (automatisch laten) uitrekenen en terug koppelen naar je WP? Bij 30+ kan je nog best wel met redelijke temp koelen hoor?
Ik koel dus al tot 22-23 graden, maar de wens is 22-23 graden binnen met een correcte rlv. De enige manieren om dat te bewerkstelligen is of vocht onttrekken of de temperatuur verhogen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben op dit moment zelf op vakantie in Oostenrijk, maar het systeem staat door te draaien thuis. Met dank aan Home Assistant kan ik alles uitlezen!

Luchtvochtigheid in huis is 55% en de temperatuur in de woonkamer is stabiel 22C terwijl het buiten vandaag gepiekt heeft op 32C (volgens de WP).

De ComfoCool zie ik in en uitschakelen en tot maximaal 600W aan elektrisch vermogen afnemen. Koudste wat ik ingeblazen heb zien worden is +/- 14C.

Interessant zou nog kunnen zijn om te lezen hoe veel L water er per 24u wordt onvochtigd.

• xoror
  • Niet online
Gisteren was het rond 60% hier (met mensen ;-) ). Vandaag lijkt het wat hoger te liggen want ik ga al richting 65%.

Allemaal nog door de warmtepomp op te vangen voorlopig.

• Defo_
Hier hebben wij een Q600 met een ERV en passieve vloerkoeling met 18C aanvoer. Gisteren op piek 23C 72%. Vandaag de ComfoClime besteld.
@Snow_King Bedankt voor het delen van jou ervaringen voor zover!

• Renoo
Defo_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
Hier hebben wij een Q600 met een ERV en passieve vloerkoeling met 18C aanvoer. Gisteren op piek 23C 72%. Vandaag de ComfoClime besteld.
Zijn je wtw leidingen geisoleerd? Ik lees hier veel dat mensen het gewoon zonder doen maar condens in je muren/plafonds is wel een risico waar je over na moet denken zeker als je huis al relatief makkelijk een hoger lv heeft.

• Djvdb
Renoo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:20:
[...]

Waarom denk je op verdieping minder koude lucht? Geen geisoleerde leidingen toch? Dat zal het probleem zijn.
Misschien ook omdat de wtw in in de kelder staat? Ik zou verwachten dat het bij een woning waar de wtw op zolder staat beter werkt, ook omdat de koele lucht van de verdieping dan toch wel naar beneden zakt.

• Djvdb
Renoo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Zijn je wtw leidingen geisoleerd? Ik lees hier veel dat mensen het gewoon zonder doen maar condens in je muren/plafonds is wel een risico waar je over na moet denken zeker als je huis al relatief makkelijk een hoger lv heeft.
Dat is volgens mij met luchtkoeling veel minder snel een probleem omdat de soortelijke warmte veel lager is dan bij water en koelvloeistof en dus koelen oppervlaktes veel minder snel af. Anders zouden de condens druppels ook van je plafond afkomen als je met een airco koelt. Daarnaast is de lucht die de kanalen ingeblazen wordt volgensmij hartstikke droog. Maar misschien dat @Snow_King daar iets over kan zeggen?

[ Voor 10% gewijzigd door Djvdb op 14-07-2026 20:42 ]

• Renoo
Djvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Dat is volgens mij met luchtkoeling veel minder snel een probleem omdat de soortelijke warmte veel lager is dan bij water en koelvloeistof en dus koelen oppervlaktes veel minder snel af. Anders zouden de condens druppels ook van je plafond afkomen als je met een airco koelt. Daarnaast is de lucht die de kanalen ingeblazen wordt volgensmij hartstikke droog. Maar misschien dat @Snow_King daar iets over kan zeggen?
Ja maar dit zijn metalen buizen waar de lucbt (14 graden lees ik) doorheen loopt. In jouw voorbeeld wordt het plafond dat niet. Ook wordt daar bij de aico de lucht ook ontvochtigd. Dat gebeurt rondom die leidingen in de muur niet.

• jacovn
  • Nu online
Een comfoclime is ook gewoon een airco die ontvochtigd.

Ik heb iets van 3 meter kunstof buis naar inblaaspunten. Dit boven gips platen plafond op 2e verdieping

Ik hoop dat er niet vocht rond de buizen komt

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Defo_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:44:
Graag gedaan!

Ik heb data van vandaag terug gekeken. 32,4C buiten geweest, binnen een stabiele 22C en 55% luchtvochtigheid nog steeds.
Djvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:34:
[...]

Misschien ook omdat de wtw in in de kelder staat? Ik zou verwachten dat het bij een woning waar de wtw op zolder staat beter werkt, ook omdat de koele lucht van de verdieping dan toch wel naar beneden zakt.
De kelder is mijn vermoeden ook idd. Het is zeker 12m in lengte naar boven toe vanaf de kelder. Niet ideaal dus voor koude lucht die naar boven moet worden geblazen.
Djvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Ik heb geen condensatieproblemen. In de vloer hoeft het sowieso niet begreep ik, alleen de leidingen daar buiten eventueel. Heb ik dus tot op heden niet gedaan en heb daar geen problemen.

Wellicht door de lage (55%) luchtvochtigheid en lucht van 14C? Die buizen zijn geen 14C vermoed ik. Zou met een IR-thermometer eens kunnen kijken als ik weer thuis ben, dat is eind Juli pas.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Nog update van vandaag. 33,7C maximaal buiten gemeten. Koudste ingeblazen lucht was 13,3C en de WTW heeft continue op 50% gedraaid.

Woning is stabiel op 22C en luchtvochtigheid is nu 53%

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:27

ErikVers

e-Duurzaam

Snow_King schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:48:
Nog update van vandaag. 33,7C maximaal buiten gemeten. Koudste ingeblazen lucht was 13,3C en de WTW heeft continue op 50% gedraaid.

Mooi dat je het een en ander hier deelt. Ik zou denken dat in een nieuwe situatie de comfopost meer vermogen geeft tegen minder kosten als je uiteraard alles nog moet aansluiten.

Uitgaande uiteraard van een warmtepomp waar je makkelijk een geissoleerde leiding naar de comfopost kan trekken. Kan dit niet dan is in renovatie de comfoclime een logischere keuze.

Ben je er al uit wat je gaat doen?

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 15-07-2026 21:20 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Renoo

Ja dank idd echt leuk dat je dit deelt!

Om wat meer beeld te krijgen. Hoe zit je huis verder in elkaar qua isolatie, vloer, glas, zonwering etc?

• Renoo
ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Mooi dat je het een en ander hier deelt. Ik zou denken dat in een nieuwe situatie de comfopost meer vermogen geeft tegen minder kosten als je uiteraard alles nog moet aansluiten.

Uitgaande uiteraard van een warmtepomp waar je makkelijk een geissoleerde leiding naar de comfopost kan trekken. Kan dit niet dan is in renovatie de comfoclime een logischere keuze.

Ja maar denk alleen als je niet ook tegelijk vloer wil koelen. Die comfopost werkt met 18 graden weer minder; de 14 graden lucht van Snowking ga je er niet mee krijgen. Ik denk dat hij ook iets minder slim te managen is. Maar idd wel goedkoper.

• jacovn
  • Nu online

Bedoel de je comfoclime, of de wtw zelf, of beide !

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Ja maar denk alleen als je niet ook tegelijk vloer wil koelen. Die comfopost werkt met 18 graden weer minder; de 14 graden lucht van Snowking ga je er niet mee krijgen. Ik denk dat hij ook iets minder slim te managen is. Maar idd wel goedkoper.
Klopt een drieweg klep zorgt ervoor dat het koude water in koelbedrijf enkel naar de comfopost gaat. Die geef je ook geen 18 maar een 7-9 gr water. Dan kun je goed actief koelen.

Vanwaar dat je denkt dat de licht dan niet zo koud kan worden? Dit hangt af van lucht de debiet en de gekozen cw6 t/m12. Met de juiste warmtepomp ervoor moet dat makkelijk lukken maar zou niet te koud gaan ivm condens in en rondom je luchtkanalen.

De comfopost is krachtiger maar goedkoper dan comfoclime omdat geen compressor ed bevat.

Nb
Ik zou voor bovenste opstelling gaan. Gewoon vloer uit omdat zelf enkel actief koelen (latent) adviseer als relevante koel functie. Mocht je willen kan je voor onderste gaan maar de extra investering en complexiteit zou het mij niet waard zijn. Dan gewoon een cw grotere comfopost kiezen IMO. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEdHf-fZnibCW5DjGk5bACYtK_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vrbb2iQO2sMjvMbcOuIxz600.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 15-07-2026 22:06 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Renoo
ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Klopt een drieweg klep zorgt ervoor dat het koude water in koelbedrijf enkel naar de comfopost gaat. Die geef je ook geen 18 maar een 7-9 gr water. Dan kun je goed actief koelen.

Vanwaar dat je denkt dat de licht dan niet zo koud kan worden? Dit hangt af van lucht de debiet en de gekozen cw6 t/m12. Met de juiste warmtepomp ervoor moet dat makkelijk lukken maar zou niet te koud gaan ivm condens in en rondom je luchtkanalen.

De comfopost is krachtiger maar goedkoper dan comfoclime omdat geen compressor ed bevat.
Maar hoe doe je het dan als je tegelijk vloerkoeling hebt? Dan moet je die 7-9 graden weer opwarmen naar 18. Het kan wel maar is volgens mij wel weer complex qua aanleg

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Maar hoe doe je het dan als je tegelijk vloerkoeling hebt? Dan moet je die 7-9 graden weer opwarmen naar 18. Het kan wel maar is volgens mij wel weer complex qua aanleg
Onderste. Dus mixen en extra pomp. Niet mijn advies. Gewoon driewegklep (in koelbedrijf enkel comfopost, in verwarmen enkel vvw) en volle bak koelen over de comfopost. Kan geen enkele reden bedenken om te combineren. Kun je mij van een goede reden voorzien?

Nb ook advies van zehnder om simpel te houden. Al kan het natuurlijk wel maar ik ben geen fan (vanuit theorie en de praktijk) van vloerkoeling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEdHf-fZnibCW5DjGk5bACYtK_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vrbb2iQO2sMjvMbcOuIxz600.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 15-07-2026 22:09 ]

• Renoo
ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Onderste. Dus mixen en extra pomp. Niet mijn advies. Gewoon driewegklep (in koelbedrijf enkel comfopost, in verwarmen enkel vvw) en volle bak koelen over de comfopost. Kan geen enkele reden bedenken om te combineren. Kun je mij van een goede reden voorzien?

Nb ook advies van zehnder om simpel te houden. Al kan het natuurlijk wel maar ik ben geen fan (vanuit theorie en de praktijk) van vloerkoeling. [Afbeelding]
Denk dat vloerkoeling hoger koelvermogen heeft zeker als je combineert met lagere luchtvochtigheid.

Mijn probleem is ook dat ik een w/w pomp krijg. De bron gaat ws 13/14 graden zijn in de zomer. Dus 7 graden gaat dan niet lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door Renoo op 15-07-2026 22:21 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:16:
[...]

Denk dat vloerkoeling hoger koelvermogen heeft zeker als je combineert met lagere luchtvochtigheid.

Mijn probleem is ook dat ik een w/w pomp krijg. De bron gaat ws 13/14 graden zijn in de zomer. Dus 7 graden gaat dan niet lukken.
Ok kun je niet de bron met compressor verder terug koelen ipv enkel circuleren?

Wat betreft vermogen kan je met cw12 best wat afgeven. Mocht meer dan 4-5kW nodig zijn dan kun je combi overwegen maar vind zelf grootste nadeel dat je massa in vloer aan t koelen bent terwijl de warmte in plafond en verdiepingen erboven zit. Als je meerdere verdielingen vvw hebt kan je er iets mee maar ik ben in mijn eigen woning niet te spreken geweest over vloerkoeling.

Kon in mijn geval best het vermogen kwijt (normale woning lukt al bijna niet) ook met passief koelen maar vond gewoon niet comfortabel.

• Renoo
ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Ok kun je niet de bron met compressor verder terug koelen ipv enkel circuleren?

Wat betreft vermogen kan je met cw12 best wat afgeven. Mocht meer dan 4-5kW nodig zijn dan kun je combi overwegen maar vind zelf grootste nadeel dat je massa in vloer aan t koelen bent terwijl de warmte in plafond en verdiepingen erboven zit. Als je meerdere verdielingen vvw hebt kan je er iets mee maar ik ben in mijn eigen woning niet te spreken geweest over vloerkoeling.

Kon in mijn geval best het vermogen kwijt (normale woning lukt al bijna niet) ook met passief koelen maar vond gewoon niet comfortabel.
Tx voor het meedenken. Ik krijg wel vw op de verdieping dus verwacht er wel iets van. De w/w wp heeft geen actieve koel mogelijkheid. Ik ga het wel meemaken. Rekenkundig zou het moeten werken maar ben idd benieuwd naar het echte comfort.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Tx voor het meedenken. Ik krijg wel vw op de verdieping dus verwacht er wel iets van. De w/w wp heeft geen actieve koel mogelijkheid. Ik ga het wel meemaken. Rekenkundig zou het moeten werken maar ben idd benieuwd naar het echte comfort.
Graag gedaan, tip; Hoe meer je gaat verwarmen hoe dieper je bron afkoelt. Mooi om daar mee te spelen. Juist daarom is koelen heel belangrijk met een w/w warmtepomp; je warmt daarmee je bron weer op.

Een airco(L/L) is dan minder handig, veel installateurs houden hier geen rekening mee en dan zal je bron steeds verder afkoelen doordat niet in balans blijft omdat je enkel verwarmd en dus bron steeds kouder wordt, wat rendement in winter niet ten goede komt.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 15-07-2026 23:00 ]

• jacovn
  • Nu online
Wij hebben vloerverwarming / koeling op BG 1e en 2e verdieping. Het is goed te doen met koelen tot zeg 25-26 graden buiten. Daar boven loopt se temperatuur binnen langzaam op. De delta tussen uitgaande en binnenkomende lucht wordt lager en dan is het gebeurd.

Door in 3 vloeren te koelen zijn de bg en 1e redelijk goed te koelen. De 2e verdieping heeft een houten kap met isolatie en warmt meer op in de zomer en warmt minder op in de winter.

ik wil de comfoclime om geen last meer te hebben dat bij oplopende temperaturen se vloerkoeling minder efficient wordt en de comfoair steed minder kan koelen. Ik heb niet het gevoel dat er veel extra nodig is om het in balans te houden.

Door de lagere luchtvochtigheid zal de vloer efficienter koelen denk ik.

• morlune
  • Registratie: December 2003
Ik zag dat de comfoclime behoorlijk wat stroom verbruikt omdat het een warmtepomp is, in de zomer niet zo erg, maar in de winter kan denk ik een energiezuinige modus gebruikt worden?

• jacovn
  • Nu online
morlune schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:07:
Ik zag dat de comfoclime behoorlijk wat stroom verbruikt omdat het een warmtepomp is, in de zomer niet zo erg, maar in de winter kan denk ik een energiezuinige modus gebruikt worden?
De wp kan het in de winter prima aan. Wellicht als het echt koud is de clime wel gebruiken om de lucht voor te verwarmen als die lucht zo koud binnenkomt dat het oncomfortabel wordt.

• Defo_
Bij ons ongeveer dezelfde situatie. We hebben goed geisoleerde woning (320m2, bj 2024) met screens voor de ramen waar de zon op schijnt en een warmtepomp met bodemlus die in de zomer gebruikt voor passieve vloerkoeling. De temperatuur van de bron is in de zomer stabiel rond de 18C en na de warmtewisselaar gaat er 19C de vloer in. Alle verdiepingen en vertrekken zijn voorzien van vloerverwarming. Als ik de delta van aanvoer- en retour temperatuur met de flow neem dan kom ik op een koelvermogen van ~3 kW dat we vrij consistent weten vol te houden. Als het dagen achter elkaar vrij warm is buiten dan begint de temperatuur binnen langzaam op te lopen, momenteel 23C. Vooral de hoge luchtvochtigheid is wat het binnenklimaat minder aangenaam maakt.

De WTW is een ComfoAir Q600 waarvan ik de HRV recent vervangen heb voor een ERV. Voor de ERV heb ik gekozen om de directe relatie van luchtvochtigheid tussen de woning en de buitenlucht te verkleinen. Vandaag wordt er een ComfoClime aan toegevoegd voor ontvochtiging en extra koeling.

Voor de winter kan de warmtepomp het prima aan om de woning te verwarmen en die heeft een (veel) betere COP dan de ComfoClime. Afgelopen winter was de luchtvochtigheid in de woning te laag en ik hoop dat de ERV daar bij gaat helpen.

Voor wat betreft een ComfoPost; de warmtepomp staat in de kelder en de WTW op zolder. En de warmtepomp kan nu alleen passief koelen en niet de gewenste aanvoertemperatuur voor een ComfoPost halen. Deze kan wel aangepast worden om actief te kunnen koelen, maar dan staat de WTW nog op zolder en aan de andere kant van de woning. Leidingwerk voor een ComfoPost aanleggen zie ik niet zitten. Zo ben ik uitgekomen op een ComfoClime.

• xoror
  • Niet online
Afgelopen dagen was het nog niet enorm warm, en de warmtepomp heeft het prima gedaan. Vandaag is de luchtvochtigheid alweer 60%. Denk dat het geschommeld heeft tot 69% op de echt warme tijden. Temp heeft max 24c binnen aangetikt, maar dat was niet oncomfortabel met een koude vloer, maar dat zal wel voor iedereen anders zijn.
Ik hou het nog in de gaten, voorlopig denk ik dat ik het nog redt met de L/W warmtepomp alleen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:18:
[...]

ComfoClime of ComfoPost. Voordeel aan de ComfoClime is dat ik geen apart 7C circuit vanaf de WP hoef te leggen. Elektrisch heb ik straks ook accu's en veel PV, dus de ComfoClime kan prima.

Een aparte split-unit voor airco gaat het in ieder geval niet worden.
Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Ja dank idd echt leuk dat je dit deelt!

Om wat meer beeld te krijgen. Hoe zit je huis verder in elkaar qua isolatie, vloer, glas, zonwering etc?
Exacte details van isolatie weet ik niet, maar huis is uit 2020 en van hoge kwaliteit. Gebouwd met architect en goede aannemer, alles goed afgewerkt.

Overal vloerverwarming + koeling, gietvloer en PVC vloer en overal zonwering aan de buitenkant daar waar de zon naar binnen kan schijnen.
Renoo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Ik neig dan ook naar de ComfoClime omdat ik die mooier kan aansturen en ook kan uitlezen vanuit Home Assistant.

Zoals ik schreef, een aparte airco gaat het niet worden.
jacovn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Bedoel de je comfoclime, of de wtw zelf, of beide !
De WTW bedoel ik. Die draait continue op 330m3/h sinds ik weg ben.
jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:40:
Wij hebben vloerverwarming / koeling op BG 1e en 2e verdieping. Het is goed te doen met koelen tot zeg 25-26 graden buiten. Daar boven loopt se temperatuur binnen langzaam op. De delta tussen uitgaande en binnenkomende lucht wordt lager en dan is het gebeurd.

Door in 3 vloeren te koelen zijn de bg en 1e redelijk goed te koelen. De 2e verdieping heeft een houten kap met isolatie en warmt meer op in de zomer en warmt minder op in de winter.

ik wil de comfoclime om geen last meer te hebben dat bij oplopende temperaturen se vloerkoeling minder efficient wordt en de comfoair steed minder kan koelen. Ik heb niet het gevoel dat er veel extra nodig is om het in balans te houden.

Door de lagere luchtvochtigheid zal de vloer efficienter koelen denk ik.
Ik heb ook het idee dat de vloerkoeling dus beter zijn werk kan doen omdat de luchtvochtigheid rond de 55% is. De WP zie ik nu ook harder draaien en goed koud water door de vloeren sturen, rond de 14C.
morlune schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:07:
Je kan hem in de winter uiteraard uitzetten (via de app of HA) en volledig op je WTW leunen. Hij kan altijd worden ingeschakeld wanneer je het nodig acht.
Defo_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:42:
Bij ons ongeveer dezelfde situatie. We hebben goed geisoleerde woning (320m2, bj 2024) met screens voor de ramen waar de zon op schijnt en een warmtepomp met bodemlus die in de zomer gebruikt voor passieve vloerkoeling. De temperatuur van de bron is in de zomer stabiel rond de 18C en na de warmtewisselaar gaat er 19C de vloer in. Alle verdiepingen en vertrekken zijn voorzien van vloerverwarming. Als ik de delta van aanvoer- en retour temperatuur met de flow neem dan kom ik op een koelvermogen van ~3 kW dat we vrij consistent weten vol te houden. Als het dagen achter elkaar vrij warm is buiten dan begint de temperatuur binnen langzaam op te lopen, momenteel 23C. Vooral de hoge luchtvochtigheid is wat het binnenklimaat minder aangenaam maakt.

De WTW is een ComfoAir Q600 waarvan ik de HRV recent vervangen heb voor een ERV. Voor de ERV heb ik gekozen om de directe relatie van luchtvochtigheid tussen de woning en de buitenlucht te verkleinen. Vandaag wordt er een ComfoClime aan toegevoegd voor ontvochtiging en extra koeling.

Voor de winter kan de warmtepomp het prima aan om de woning te verwarmen en die heeft een (veel) betere COP dan de ComfoClime. Afgelopen winter was de luchtvochtigheid in de woning te laag en ik hoop dat de ERV daar bij gaat helpen.

Voor wat betreft een ComfoPost; de warmtepomp staat in de kelder en de WTW op zolder. En de warmtepomp kan nu alleen passief koelen en niet de gewenste aanvoertemperatuur voor een ComfoPost halen. Deze kan wel aangepast worden om actief te kunnen koelen, maar dan staat de WTW nog op zolder en aan de andere kant van de woning. Leidingwerk voor een ComfoPost aanleggen zie ik niet zitten. Zo ben ik uitgekomen op een ComfoClime.
Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken! Ik zag mijn ComfoClime gisteren 13,3C lucht inblazen. Het was toen buiten dus 33,4C.

• jacovn
  • Nu online
Zit er een gewenste temperatuur instelling op de clime waarmee hij zijn inblaas temperatuur berekent ?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:00:
Zit er een gewenste temperatuur instelling op de clime waarmee hij zijn inblaas temperatuur berekent ?
Mijn WP staat op 22C en de ComfoClime op 23C. Verdere instellingen heb ik niet gemaakt, doet alles zelf. Werkt samen met de WTW om ook de buitenlucht te gebruiken.

• Renoo
Snow_King schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:46:
[...]

Mijn WP staat op 22C en de ComfoClime op 23C. Verdere instellingen heb ik niet gemaakt, doet alles zelf. Werkt samen met de WTW om ook de buitenlucht te gebruiken.
Toen laatst die hittegolf was moest hij toen de hele dag vol draaien? Lijkt nu alsof je nog wel wat marge hebt bij temperaturen rond de 30-32 graden buiten.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Toen laatst die hittegolf was moest hij toen de hele dag vol draaien? Lijkt nu alsof je nog wel wat marge hebt bij temperaturen rond de 30-32 graden buiten.
Toen had ik de ComfoClime nog niet. Op 01-07-2026 heb ik hem geplaatst.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben hier helaas vanuit de bouw een Zehnder E300 unit staan. Als het een Q versie was had ik naar aanleiding van dit draadje al de ComfoClime mogelijk al besteld. De ervaringen die gedeeld worden zijn waardevol.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• jacovn
  • Nu online
Zeker een thread waar goede info in staat. Ik had eerder gezocht maar dat ware voornamlijk negative posts.

Als die clime met vloerkoeling de temperatuur onder controle houdt is het veel simpeler dan een airco in elke ruimte, of een per verdieping in een bestaande woning,

• jacovn
  • Nu online
De clime is geinstalleerd samen met de dempers van zehnder. De ith plenums eruit. Dikkere buizen naar de huis kant. Max flow van systeem van 425 naar 505 m3/hr

Ik zie 13.5 graden huis in gaan nu

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:25:
De clime is geinstalleerd samen met de dempers van zehnder. De ith plenums eruit. Dikkere buizen naar de huis kant. Max flow van systeem van 425 naar 505 m3/hr

Ik zie 13.5 graden huis in gaan nu
Hoe lang waren ze bezig met de installatie?

Maak het sifon voor de grap eens open, dan zie je hoe veel water er uit komt.

• jacovn
  • Nu online
Er zit een pompje op en een soort teruggslag stukje. Dat lekt en daar komt best wat water uit

Van 9 tot 16:00 en een uur pauze en spullen halen. Het was eerst weghalen van de itho plenums en installatie van de dempers van Zehnder. Toen de buizen omleggen naar de bovenkant van de clime unit.

[ Voor 51% gewijzigd door jacovn op 17-07-2026 17:07 ]

• Renoo
jacovn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:05:
Er zit een pompje op en een soort teruggslag stukje. Dat lekt en daar komt best wat water uit

Van 9 tot 16:00 en een uur pauze en spullen halen. Het was eerst weghalen van de itho plenums en installatie van de dempers van Zehnder. Toen de buizen omleggen naar de bovenkant van de clime unit.
Top benieuwd naar ervaringen! Jammer dat het weer kouder wordt nu haha.

• jacovn
  • Nu online
Het is niet meer zo warm, dus de ingestelde 23 graden is gehaald, koeling is uitgegaan.

Dat lijkt goed te werken.

Paar restpuntjes, een buis zit de mof niet goed op, die zuigt omgevingslucht aan. En er lekt iets bij de condens afvoer.

• jacovn
  • Nu online
Lucht uit huis werd weer warmer dan 23 graden. Gelijk de koude airflow uit de comfoclime.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:48:
Lucht uit huis werd weer warmer dan 23 graden. Gelijk de koude airflow uit de comfoclime.
Hier het zelfde! De ComfoClime heeft even wat werk gedaan. Temperatuur in huis is 23C en vochtigheid op 55%.

Zo af en toe springt hij nu aan en gaat koelen/ontvochtigen. Ben nog steeds tevreden! Zeker in de nacht weer de ComfoClime even goed werk te verrichten om het huis af te koelen.

• Defo_
Hier inmiddels ook een eerste update. De ComfoClime draait sinds 16 juli boven onze Q600 met ERV. Mijn eerste indruk is positief, vooral door de ontvochtiging. Voor plaatsing bleef de temperatuur tijdens warme dagen met de passieve vloerkoeling redelijk onder controle, maar liep de luchtvochtigheid op tot ongeveer 72%. Dan voelt 23 graden alsnog niet echt comfortabel.

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.

Voorlopig ben ik dus tevreden met de keuze voor Q600 + ERV + ComfoClime naast de passieve vloerkoeling. Voor precies ons probleem, een acceptabele temperatuur maar een te hoge luchtvochtigheid, doet hij wat ik ervan hoopte.

• Renoo
Ah top ben benieuwd hoe het jullie vergaat met de hittegolf!

• jacovn
  • Nu online
Defo_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:13:

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.
waarom draai je op 500 m3/hr ?

Meer efficiency op lagere volumes, dus als je geen 500m3 nodig hebt wellicht beter om lager te gaan zitten.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mijn ComfoClime staat nu al tijdje lucht van 14C in te blazen. Met infrarood net even de ongeisoleerde buizen gemeten. Deze zijn ongeveer 19C. Geen condensvorming op deze buizen terwijl er dus lucht van 14C doorheen gaat.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:30:
In mijn huidige huis hangt een Zehnder Q600 WTW en daar heb ik vorige week besloten een ComfoClime 36 van Zehnder aan toe te voegen, alleen de vloerkoeling met de hoge luchtvochtigheid was niet voldoende.

Dit huis (300m2) woon ik nog tot zeker mei 2028 en dit extra stuk comfort is wel wenselijk en ook voor een verkoop is het goed als deze woning een functionerend klimaat systeem heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor en na zie je nu hoe ik de ComfoClime 36 bovenop de Q600 staat. Dit klusje heb ik samen met een buurman kunnen doen in een paar uurtjes.

De ComfoClime 36 kan je met WiFi verbinden en daarna aan HomeAssistant koppelen.

[Afbeelding]

Hier zie je nu dat de ComfoClime zijn warmtepomp aan staat en 368W verbruikt om 20C lucht te maken. Sifon naast de ComfoClime stond al gelijk helemaal vol met water van het onvochtigen van de lucht, dus dat lijkt al goed te gaan.

Ik ga hier eens mee testen een aantal weken om te kijken of ik dit voldoende vind en daarna ook wil toepassen in mijn nieuwe huis.

Het is simpel te installeren, goed te koppelen met HomeAssistant en werkt goed samen met de WTW van Zehnder.
Airco's ophangen bij ons is best wat werk en op sommige plekken niet mooi door leidingen op de muur. Deze oplossing is dan wel heel elegant eigenlijk.

Je hebt de twee units op de vloer staan op de foto. De handleiding geeft aan dat het altijd van de grond geinstalleerd moet worden. Zonder ERV snap ik dat er een afvoer nodig is, maar met een ERV is de afvoer niet nodig.

Heb jij nog problemen met de unit op de grond? Wat is de hoogte die je dan nodig hebt? Bij ons staat de WTW onder een schuin dak en is de ruimte beperkt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• jacovn
  • Nu online
Ze zijn beide grofweg 80 cm hoog, dus gestapeld 160, aan de onderkant zit een waterafvoer ook bij een comfoair, staat dan op een “tafel”. Aan de bovenkant van de comfoclime zitten buizen van 180 mm dik die ook weg moeten lopen.

Het meeste water komt uit de comfoclime.

omdat bij mij de afvoer lekte heb ik een tijdje op boost gedraaid om te testen. Toen kwam er lucht van 10 celcius uit de clime. Geen condens op buizen gezien. Ik heb geen geisoleerde buizen.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 29-07-2026 21:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste