• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:56

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:48:
Lucht uit huis werd weer warmer dan 23 graden. Gelijk de koude airflow uit de comfoclime.
Hier het zelfde! De ComfoClime heeft even wat werk gedaan. Temperatuur in huis is 23C en vochtigheid op 55%.

Zo af en toe springt hij nu aan en gaat koelen/ontvochtigen. Ben nog steeds tevreden! Zeker in de nacht weer de ComfoClime even goed werk te verrichten om het huis af te koelen.

• Defo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-08 22:43
Hier inmiddels ook een eerste update. De ComfoClime draait sinds 16 juli boven onze Q600 met ERV. Mijn eerste indruk is positief, vooral door de ontvochtiging. Voor plaatsing bleef de temperatuur tijdens warme dagen met de passieve vloerkoeling redelijk onder controle, maar liep de luchtvochtigheid op tot ongeveer 72%. Dan voelt 23 graden alsnog niet echt comfortabel.

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.

Voorlopig ben ik dus tevreden met de keuze voor Q600 + ERV + ComfoClime naast de passieve vloerkoeling. Voor precies ons probleem, een acceptabele temperatuur maar een te hoge luchtvochtigheid, doet hij wat ik ervan hoopte.

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:26
Ah top ben benieuwd hoe het jullie vergaat met de hittegolf!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00
Defo_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:13:

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.
waarom draai je op 500 m3/hr ?

Meer efficiency op lagere volumes, dus als je geen 500m3 nodig hebt wellicht beter om lager te gaan zitten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mijn ComfoClime staat nu al tijdje lucht van 14C in te blazen. Met infrarood net even de ongeisoleerde buizen gemeten. Deze zijn ongeveer 19C. Geen condensvorming op deze buizen terwijl er dus lucht van 14C doorheen gaat.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:30:
In mijn huidige huis hangt een Zehnder Q600 WTW en daar heb ik vorige week besloten een ComfoClime 36 van Zehnder aan toe te voegen, alleen de vloerkoeling met de hoge luchtvochtigheid was niet voldoende.

Dit huis (300m2) woon ik nog tot zeker mei 2028 en dit extra stuk comfort is wel wenselijk en ook voor een verkoop is het goed als deze woning een functionerend klimaat systeem heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor en na zie je nu hoe ik de ComfoClime 36 bovenop de Q600 staat. Dit klusje heb ik samen met een buurman kunnen doen in een paar uurtjes.

De ComfoClime 36 kan je met WiFi verbinden en daarna aan HomeAssistant koppelen.

[Afbeelding]

Hier zie je nu dat de ComfoClime zijn warmtepomp aan staat en 368W verbruikt om 20C lucht te maken. Sifon naast de ComfoClime stond al gelijk helemaal vol met water van het onvochtigen van de lucht, dus dat lijkt al goed te gaan.

Ik ga hier eens mee testen een aantal weken om te kijken of ik dit voldoende vind en daarna ook wil toepassen in mijn nieuwe huis.

Het is simpel te installeren, goed te koppelen met HomeAssistant en werkt goed samen met de WTW van Zehnder.
Airco's ophangen bij ons is best wat werk en op sommige plekken niet mooi door leidingen op de muur. Deze oplossing is dan wel heel elegant eigenlijk.

Je hebt de twee units op de vloer staan op de foto. De handleiding geeft aan dat het altijd van de grond geinstalleerd moet worden. Zonder ERV snap ik dat er een afvoer nodig is, maar met een ERV is de afvoer niet nodig.

Heb jij nog problemen met de unit op de grond? Wat is de hoogte die je dan nodig hebt? Bij ons staat de WTW onder een schuin dak en is de ruimte beperkt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• jacovn
Ze zijn beide grofweg 80 cm hoog, dus gestapeld 160, aan de onderkant zit een waterafvoer ook bij een comfoair, staat dan op een “tafel”. Aan de bovenkant van de comfoclime zitten buizen van 180 mm dik die ook weg moeten lopen.

Het meeste water komt uit de comfoclime.

omdat bij mij de afvoer lekte heb ik een tijdje op boost gedraaid om te testen. Toen kwam er lucht van 10 celcius uit de clime. Geen condens op buizen gezien. Ik heb geen geisoleerde buizen.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 29-07-2026 21:12 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
kiddyl schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Airco's ophangen bij ons is best wat werk en op sommige plekken niet mooi door leidingen op de muur. Deze oplossing is dan wel heel elegant eigenlijk.

Je hebt de twee units op de vloer staan op de foto. De handleiding geeft aan dat het altijd van de grond geinstalleerd moet worden. Zonder ERV snap ik dat er een afvoer nodig is, maar met een ERV is de afvoer niet nodig.

Heb jij nog problemen met de unit op de grond? Wat is de hoogte die je dan nodig hebt? Bij ons staat de WTW onder een schuin dak en is de ruimte beperkt.
Mijn unit lijkt op de grond te staan, maar is niet zo. De pootjes (los product!) van Zehnder zouden in mijn geval te hoog zijn om te plaatsen in de bestaande situatie. Dan zou ik net een paar cm tekort komen om alles te laten passen.

Ik heb van een kunststof balk die ik van mijn terras met vlonders aanleggen nog over gehad twee steunen gemaakt van ongeveer 4cm hoog. Klinkt fancy, het zijn gewoon twee balken die ik met dubbelzijdige tape aan de WTW vast heb geplakt.

De afgedopte waterafvoer raakt zo de grond niet, ik kan er zelfs met de hand nog bij.
Snow_King schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:54:
Mijn ComfoClime staat nu al tijdje lucht van 14C in te blazen. Met infrarood net even de ongeisoleerde buizen gemeten. Deze zijn ongeveer 19C. Geen condensvorming op deze buizen terwijl er dus lucht van 14C doorheen gaat.
Tot 06:00 vanmorgen zie ik in Home Assistant dat mijn ComfoClime ongeveer 500W gebruikt heeft. Invoer van lucht was vanaf gisteren 17:00 tot dus vandaag 06:00 14C en daarmee is het huis nu weer helemaal 23C.

Vanmorgen opstaan was ook in lekker koele en droge lucht, slapen onder een deken was fijn.

Tegelijk naast dit alles is de vloerkoeling van het huis ook actief en koelt dus samen met de ComfoClime het huis.

Tot op heden nog érg tevreden.

[ Voor 24% gewijzigd door Snow_King op 30-07-2026 06:33 ]

• Renoo
Snow_King schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:30:
[...]

Mijn unit lijkt op de grond te staan, maar is niet zo. De pootjes (los product!) van Zehnder zouden in mijn geval te hoog zijn om te plaatsen in de bestaande situatie. Dan zou ik net een paar cm tekort komen om alles te laten passen.

Ik heb van een kunststof balk die ik van mijn terras met vlonders aanleggen nog over gehad twee steunen gemaakt van ongeveer 4cm hoog. Klinkt fancy, het zijn gewoon twee balken die ik met dubbelzijdige tape aan de WTW vast heb geplakt.

De afgedopte waterafvoer raakt zo de grond niet, ik kan er zelfs met de hand nog bij.

[...]

Tot 06:00 vanmorgen zie ik in Home Assistant dat mijn ComfoClime ongeveer 500W gebruikt heeft. Invoer van lucht was vanaf gisteren 17:00 tot dus vandaag 06:00 14C en daarmee is het huis nu weer helemaal 23C.

Vanmorgen opstaan was ook in lekker koele en droge lucht, slapen onder een deken was fijn.

Tegelijk naast dit alles is de vloerkoeling van het huis ook actief en koelt dus samen met de ComfoClime het huis.

Tot op heden nog érg tevreden.
Is 23 graden jouw streeftemperatuur? Of heb je hem vol draaien en kom je daarmee op 23?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Is 23 graden jouw streeftemperatuur? Of heb je hem vol draaien en kom je daarmee op 23?
23C is mijn streeftemperatuur voor de ComfoClime. Mijn WP staat op 22C. Zo stopt de ComfoClime eerder met koelen en gaat de WP daarna nog eventjes door.

• jacovn
Dat heb ik hier ook ingesteld. Als het dan warmer wordt dan 23c bij de uit huis afgezogen lucht start de comfoclime.

Dus afgelopen 2 weken draaide de comfoclime niet en kon de vloerkoeling en de wtw afkoeling het aan.

Gisteren was het 33 hier en wordt de binnenkomende lucht via de wtw 26-27 graden en loopt de luchtvochtigheid op. Op bepaald moment is de mix van alle afgezogen lucht dan 23 celcius en koelt en droogt de confoclime.

ik ben er ook blij mee.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Temperatuur hier (Noord Limburg) loopt op, volgens de WTW buiten al 33,6C. De WTW heb ik op 100% draaien en dat is dus net geen 600m3/h. De ComfoClime gebruikt nu 795W aan vermogen en blaast lucht van 14,6C het huis in.

De WP van Stiebel Eltron meet 53% luchtvochtigheid in huis en ook de vloerkoeling blijft dus actief. In het huis wisselt de temperatuur nu tussen 22C beneden en 24C boven. Overal in huis voelt het fijn en slaapt men ook lekker in de nacht.

• jacovn
Als het verbruik 795 watt is dan is de COP nog niet eens zo slecht voor je hele huis koel houden. Tel er 200 wat bij op voor de wp die koelt. Dan hou je met 1000 watt heel je huis koel. Ik denk als je 3-5 aircos hebt hangen in heel je huis, het niet minder load opleverd.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit zijn hele goede ervaringen.

Bij ons gaat het nu niet passen waar de WTW staat als de nieuwe combinatie op dezelfde plek moet komen. De CV moet eerst weg om plaats te maken voor een nieuwe WTW + CC combinatie. Dan kan een warmtepompboiler er naast geplaatst worden en zijn wij bijna van het gas af.

Wij hadden al bijna de knoop doorgehakt voor een airco, maar dit lijkt ook ons ons geval een oplossing die voldoende kan zijn. De zolder is dan wel nog een uitdaging omdat daar nu geen WTW is. Er is daar in de bouw niks van meegenomen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• jacovn
Let wel op dat een lucht wtw wel een ding is waar je huis al op voorbereid moet zijn.

Bij ons was een itho qualityflow en die is vervangen voor een comfoair. Ik krijg er maar 525m3 doorheen nu en geen 600 door, er zit ergens een limiet. Ik heb de afvoer in alle ruimtes door 2 dempers van zehnder lopen en dan met 200/180 mmbuis de comfoclime in. Uitgaand 2x 160 mm in overloop 2 hoog, daar is een 120mm uitblaas in de wtw ruimte bij gekomen.

Volgens mij werkt een zehnder beter als je uit vuile ruimtes afzuigd en inblaast in de overige ruimtes. Maar dan ga je ook met 160/180 mm naar verdeelbakken toe. En die plaatsen in een bestaande woning is denk ik een uitdaging.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:36:
Als het verbruik 795 watt is dan is de COP nog niet eens zo slecht voor je hele huis koel houden. Tel er 200 wat bij op voor de wp die koelt. Dan hou je met 1000 watt heel je huis koel. Ik denk als je 3-5 aircos hebt hangen in heel je huis, het niet minder load opleverd.
Vergeet niet dat de WP ook nog vloerkoeling doet. Die ~1000W van de WTW + ComfoClime is niet de enige koeling.

Buiten nu overigens 36,7C en inblaas is nog steeds 14~15C, allemaal lekker comfortabel in huis.

• Renoo
Snow_King schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Vergeet niet dat de WP ook nog vloerkoeling doet. Die ~1000W van de WTW + ComfoClime is niet de enige koeling.

Buiten nu overigens 36,7C en inblaas is nog steeds 14~15C, allemaal lekker comfortabel in huis.
Waar draait je vloerkoeling nu op? Is dat op alle vloeren en verdiepingen?

• jacovn
Snow_King schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Ik heb een w/w warmtepomp die doet iets minder dan 200 watt voor 3 vloeren

• Renoo
jacovn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

Ik heb een w/w warmtepomp die doet iets minder dan 200 watt voor 3 vloeren
Hoeveel m2 en welke aanvoer temp?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Renoo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Waar draait je vloerkoeling nu op? Is dat op alle vloeren en verdiepingen?
Huis heeft kelder, BG, +1 en +2. Alleen kelder heeft geen vloerverwarming, rest allemaal wel. De WP heeft vandaag water van 15C staan maken en door de vloeren gestuurd. Nu buiten nog 30C en binnen heerlijk koel. ComfoClime is nog lekker aan het koelen samen met de WP.

• jacovn
Renoo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Hoeveel m2 en welke aanvoer temp?
Totaal 220m2 en er gaat iets van 18 graden de vloer in. Mijn bron is nu vrij warm door koelen

• Renoo
Snow_King schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Huis heeft kelder, BG, +1 en +2. Alleen kelder heeft geen vloerverwarming, rest allemaal wel. De WP heeft vandaag water van 15C staan maken en door de vloeren gestuurd. Nu buiten nog 30C en binnen heerlijk koel. ComfoClime is nog lekker aan het koelen samen met de WP.
Denk dat die vloerkoeling veel scheelt bij jou nu ook met het ontvochtigen. Ik denk zelf dat ik niet veel lager ga komen dan 17 graden met houten vloer en een w/w wp.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik kan het blijven posten en doet het nu voor de laatste keer: Ik ben ontzettend tevreden!

Gisteren weet echt heet met piek op 36C, vandaag ook vast wel weer. Huis blijft lekker koel op 23C. Luchtvochtigheid rond de 50%.

Het klimaat in huis is lekker comfortabel en iedereen slaapt zonder te zweten. Perfecte oplossing in ons geval die ComfoCool

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-08 23:05
Ik ben wel blij met de updates van jouw kant hoor! Op internet waren maar weinig ervaringen over de ComfoCool te vinden en de paar verhalen op Tweakers waren eigenlijk vrij negatief. Daarom is het fijn om te lezen dat de gebruikers in dit topic juist erg goede ervaringen hebben.

Waarom jouw updates fijn zijn is vooral ook het stukje extra bevestiging dat het geeft. Te vaak zie je dat mensen in het begin heel positief zijn en op zo'n euforisch moment hun ervaring online delen. Later komen ze dan toch achter problemen die relevant kunnen zijn voor anderen, maar dan nemen ze niet meer de moeite om te posten.

Wij zijn inmiddels 2 weken druk aan het slopen in onze nieuwe woning uit 1906. De aannemer begint begin september, waarna de ComfoCool icm de vloerkoeling in ieder geval in het nieuwe jaar een prominente plek in het comfort van de woning gaan krijgen!

• jacovn
Ik kwam terug van vakantie en het was erg warm in NL de dag ervoor. Kwam terug in huis met 22 tot 23 graden.

Vloer koelde goed lichtvochtigheid prima.

helemaal blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 17-08-2026 15:26 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
HvB83 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:57:
Ik ben wel blij met de updates van jouw kant hoor! Op internet waren maar weinig ervaringen over de ComfoCool te vinden en de paar verhalen op Tweakers waren eigenlijk vrij negatief. Daarom is het fijn om te lezen dat de gebruikers in dit topic juist erg goede ervaringen hebben.

Waarom jouw updates fijn zijn is vooral ook het stukje extra bevestiging dat het geeft. Te vaak zie je dat mensen in het begin heel positief zijn en op zo'n euforisch moment hun ervaring online delen. Later komen ze dan toch achter problemen die relevant kunnen zijn voor anderen, maar dan nemen ze niet meer de moeite om te posten.

Wij zijn inmiddels 2 weken druk aan het slopen in onze nieuwe woning uit 1906. De aannemer begint begin september, waarna de ComfoCool icm de vloerkoeling in ieder geval in het nieuwe jaar een prominente plek in het comfort van de woning gaan krijgen!
Graag gedaan! Moet er dus wel bij zeggen dat mijn huis uit 2020 is. Helemaal op een Zehnder Q600 WTW voorbereid. Luchtdicht, goed geisoleerd. Daar heeft een ComfoClime dus het grootste effect denk ik.

Mensen die minder tevreden zijn hebben wellicht een ander type woning waar een grotere koellast nodig is.
Pagina: 1 2 Laatste