• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jacovn schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:48:
Lucht uit huis werd weer warmer dan 23 graden. Gelijk de koude airflow uit de comfoclime.
Hier het zelfde! De ComfoClime heeft even wat werk gedaan. Temperatuur in huis is 23C en vochtigheid op 55%.

Zo af en toe springt hij nu aan en gaat koelen/ontvochtigen. Ben nog steeds tevreden! Zeker in de nacht weer de ComfoClime even goed werk te verrichten om het huis af te koelen.

• Defo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:24
Hier inmiddels ook een eerste update. De ComfoClime draait sinds 16 juli boven onze Q600 met ERV. Mijn eerste indruk is positief, vooral door de ontvochtiging. Voor plaatsing bleef de temperatuur tijdens warme dagen met de passieve vloerkoeling redelijk onder controle, maar liep de luchtvochtigheid op tot ongeveer 72%. Dan voelt 23 graden alsnog niet echt comfortabel.

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.

Voorlopig ben ik dus tevreden met de keuze voor Q600 + ERV + ComfoClime naast de passieve vloerkoeling. Voor precies ons probleem, een acceptabele temperatuur maar een te hoge luchtvochtigheid, doet hij wat ik ervan hoopte.

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
Ah top ben benieuwd hoe het jullie vergaat met de hittegolf!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Defo_ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:13:

Vandaag meet ik binnen ongeveer 22,5 tot 23 graden. De luchtvochtigheid ligt in de meeste vertrekken tussen 49 en 55%. De ComfoClime blaast tijdens stevig koelen ongeveer 14,5 graden in bij ruim 500 m³/h.
waarom draai je op 500 m3/hr ?

Meer efficiency op lagere volumes, dus als je geen 500m3 nodig hebt wellicht beter om lager te gaan zitten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mijn ComfoClime staat nu al tijdje lucht van 14C in te blazen. Met infrarood net even de ongeisoleerde buizen gemeten. Deze zijn ongeveer 19C. Geen condensvorming op deze buizen terwijl er dus lucht van 14C doorheen gaat.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:30:
In mijn huidige huis hangt een Zehnder Q600 WTW en daar heb ik vorige week besloten een ComfoClime 36 van Zehnder aan toe te voegen, alleen de vloerkoeling met de hoge luchtvochtigheid was niet voldoende.

Dit huis (300m2) woon ik nog tot zeker mei 2028 en dit extra stuk comfort is wel wenselijk en ook voor een verkoop is het goed als deze woning een functionerend klimaat systeem heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor en na zie je nu hoe ik de ComfoClime 36 bovenop de Q600 staat. Dit klusje heb ik samen met een buurman kunnen doen in een paar uurtjes.

De ComfoClime 36 kan je met WiFi verbinden en daarna aan HomeAssistant koppelen.

[Afbeelding]

Hier zie je nu dat de ComfoClime zijn warmtepomp aan staat en 368W verbruikt om 20C lucht te maken. Sifon naast de ComfoClime stond al gelijk helemaal vol met water van het onvochtigen van de lucht, dus dat lijkt al goed te gaan.

Ik ga hier eens mee testen een aantal weken om te kijken of ik dit voldoende vind en daarna ook wil toepassen in mijn nieuwe huis.

Het is simpel te installeren, goed te koppelen met HomeAssistant en werkt goed samen met de WTW van Zehnder.
Airco's ophangen bij ons is best wat werk en op sommige plekken niet mooi door leidingen op de muur. Deze oplossing is dan wel heel elegant eigenlijk.

Je hebt de twee units op de vloer staan op de foto. De handleiding geeft aan dat het altijd van de grond geinstalleerd moet worden. Zonder ERV snap ik dat er een afvoer nodig is, maar met een ERV is de afvoer niet nodig.

Heb jij nog problemen met de unit op de grond? Wat is de hoogte die je dan nodig hebt? Bij ons staat de WTW onder een schuin dak en is de ruimte beperkt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ze zijn beide grofweg 80 cm hoog, dus gestapeld 160, aan de onderkant zit een waterafvoer ook bij een comfoair, staat dan op een “tafel”. Aan de bovenkant van de comfoclime zitten buizen van 180 mm dik die ook weg moeten lopen.

Het meeste water komt uit de comfoclime.

omdat bij mij de afvoer lekte heb ik een tijdje op boost gedraaid om te testen. Toen kwam er lucht van 10 celcius uit de clime. Geen condens op buizen gezien. Ik heb geen geisoleerde buizen.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 29-07-2026 21:12 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1 2 Laatste