Snow_King schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:18:
[...]
Graag gedaan! Moet er dus wel bij zeggen dat mijn huis uit 2020 is. Helemaal op een Zehnder Q600 WTW voorbereid. Luchtdicht, goed geisoleerd. Daar heeft een ComfoClime dus het grootste effect denk ik.
Mensen die minder tevreden zijn hebben wellicht een ander type woning waar een grotere koellast nodig is.
Het plan is om dit jaar toch beter voorbereid te zijn voor de warme zomers. Airco is makkelijk, maar in ons geval zijn 3 of 4 buiten units nodig.
Wij hebben alleen wel een minder gunstige situatie: vloerverwarming (en koeling) op de begane grond en de badkamers. Verder nog radiatoren in de slaapkamers en zolder. Woning is in 2019 opgeleverd en wel goed geisoleerd en voldoende luchtdicht. De radiatoren doen bijna niks in de winter en voor koeling zet ik ze dicht (dan ook geen risico op condens).
De twee kamers op zolder hebben geen uitblaas opening van de WTW en wil ik meteen toevoegen.
Ons huis heeft gek genoeg maar een Zehnder E300, maar ik denk dat het berekend is op het minimum excl zolder kamers als vertrekken. Helaas was mijn kennis toen nihil om aan te geven dat dit niet voldoende is voor een huis van 250m2.
Met de twee zolder kamers er bijh daarom meteen maar een Q600+ERV. Hoef ik hopelijk in het stookseizoen ook niet meer elke avond de luchtbevochtigers te vullen. De E300 wordt nu manueel en via HA aangestuurd op CO2. Hij houd het redelijk goed voor de ruimten die ik monitor .
Ik zie de combinatie van een Q600+ERV+RF + ComfoClime (+ aansluitset + support beugel) voor minder dan 8000 euro in Duitsland aangeboden worden (EAN 7613367056530). Dit is iets goedkoper dan voor alle vertrekken airco's te laten installeren.
Nu nog thuis dit idee 'verkopen'. Zolder blijft denk ik een uitdaging. In de zomer kunnen deze kamers nu niet echt gebruikt worden. 1 zolderkamer is ingericht als gastenkamer en volgend jaar is er mogelijk bezoek voor een iets langere periode. De andere is een hobby kamer. Mijn vrouw pushed nu echt voor de airco's, maar ik wil eigenlijk beginnen met de ComfoClime en als het niet voldoende is 1 airco installeren voor alleen de zolder verdieping.