Ontvochtigen/Koelen dmv Zehnder WTW of toch Fancoils?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb op dit moment een woning met een Stiebel Eltron L/W WP en een Zehnder Q600 WTW, een combinatie die goed werkt en ook de koelcapaciteit is relatief goed.

Nu is het wel zo dat vloerkoeling een maximum kent ivm het dauwpunt van vochtige lucht. Door de luchtvochtigheid van 70% wordt de koeling nu steeds minder effectief.

Ik ben nu bezig met een nieuwe woning te ontwerpen en hier ga ik weer met dezelfde installateur werken en een Stiebel Eltron L/W WTW + Zehnder Q600 WTW, echter wil ik overwegen hier een ComfoPost aan toe te voegen.

Het idee
- 250m2 woonoppervlakte
- Zonwering aan buitenkant
- Hoge isolatiewaarde
- Vrijstaande woning
- Apart 7C circuit vanaf WP naar ComfoPost
- Primaire doel is lucht ontvochtigen
- Drogere lucht heeft een lager dauwpunt, vloerkoeling kan beter koelen

De installateur heeft ook de optie voor fancoils geopperd, maar dit is prijzig (40k) en ik twijfel of ik dat het wel waard vind. Dit zijn ingebouwde fancoils zoals je in hotels ziet, netjes weggewerkt in plafond, etc. Supermooi, maar prijzig.

De Zehnder Q600 zou voldoende capaciteit moeten hebben in m3/h, maar ik vraag mij af of een ComfoPost in combinatie met vloerkoeling voldoende gaat zijn.

Op internet zoekende met verschillende tools (Google + AI) kan ik niet echt een sluitend antwoord vinden, ook de installateur weet het niet helemaal.

Mijn doelen zijn dus:
- Ontvochtigen
- Lucht iets extra koelen
- Vloerkoeling harder kunnen laten werken door drogere lucht

Ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Iemand die iets nuttigs kan zeggen?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12
Een bedenking die ik je wil geven: kies je WTW met enthalpiewisselaar (zodat de luchtvochtigheid ook uitgewisseld wordt), zo beperk je de toevoer van teveel vocht in de zomer (en afvoer in de winter).

Ik heb er geen idee van wat die ComfoPost kost, maar als dat gemak heeft (door slim samen te werken zodat je er geen omkijken naar hebt) is dat wel wat waard. Je kan het afzetten tegen de prijs van een fancoil met condensafvoer (als je een kamer goed kan ontvochtigen, zou de rest mee moeten zakken; en als het op zolder is zakt de koelte zo naar beneden met de deuren open).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Wanneer je gaat koelen met de comfopost dienen ook je ventilatiekanalen geïsoleerd te zijn (om condens te voorkomen). Verder geef je aan dat je een separaat leidingtracé aanlegt naar de comfopost, maar hoe ga je dan koelen met de vloerkoeling en tegelijk met de comfopost? ik neem aan dat je geen 7 graden water in je vloer gaat stoppen? of ga je dan naregelen?

Persoonlijk denk ik dat de hierboven voorgestelde enthalpiewisselaar het slimste is en dan gecombineerd met 1 of 2 fancoils. En dan om en om koelen met de fancoil en vloerkoeling, dan haal je de luchtvochtigheid naar beneden met de fancoils en koel je gewoon met de vloerkoeling.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-07 18:30
Mijn buurman heeft deze opzet. Vloerkoeling + ComfoPost. Haalt de scherpe randjes van de hitte af maar verwacht geen wonderen. Ik zou voor dit geld eerder een flinke airco op de overloop hangen. Meer effect en kost hetzelfde.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Dit topic behandelt al je vragen rond de enthalpiewisselaar, wij liepen tegen ongeveer hetzelfde probleem aan.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:31:
Een bedenking die ik je wil geven: kies je WTW met enthalpiewisselaar (zodat de luchtvochtigheid ook uitgewisseld wordt), zo beperk je de toevoer van teveel vocht in de zomer (en afvoer in de winter).

Ik heb er geen idee van wat die ComfoPost kost, maar als dat gemak heeft (door slim samen te werken zodat je er geen omkijken naar hebt) is dat wel wat waard. Je kan het afzetten tegen de prijs van een fancoil met condensafvoer (als je een kamer goed kan ontvochtigen, zou de rest mee moeten zakken; en als het op zolder is zakt de koelte zo naar beneden met de deuren open).
ComfoPost kost rond de EUR 1600 en dan komt er nog arbeid bij. Een compleet apart fancoil systeem is echt veel duurder, offerte is nu EUR 40k.
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:58:
Wanneer je gaat koelen met de comfopost dienen ook je ventilatiekanalen geïsoleerd te zijn (om condens te voorkomen). Verder geef je aan dat je een separaat leidingtracé aanlegt naar de comfopost, maar hoe ga je dan koelen met de vloerkoeling en tegelijk met de comfopost? ik neem aan dat je geen 7 graden water in je vloer gaat stoppen? of ga je dan naregelen?

Persoonlijk denk ik dat de hierboven voorgestelde enthalpiewisselaar het slimste is en dan gecombineerd met 1 of 2 fancoils. En dan om en om koelen met de fancoil en vloerkoeling, dan haal je de luchtvochtigheid naar beneden met de fancoils en koel je gewoon met de vloerkoeling.
Dat isoleren is bekend. Nu hoeven de kanalen in de betonvloer dat niet te zijn volgens Zehnder, sommige anderen wel.

De 7C komt vanaf een apart circuit op de WP gaf de installateur aan. 1 circuit voor de vloerkoeling en dan 1 voor de ComfoPost.

De fancoil heeft weer een eigen buiten en binnenunit nodig, eigen leidingen, aansturing, het is allemaal niet heel makkelijk.

Ik zeg geen nee, maar zoals ik aangaf, wil een weloverwogen keuze maken.
Tillumen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:33:
Mijn buurman heeft deze opzet. Vloerkoeling + ComfoPost. Haalt de scherpe randjes van de hitte af maar verwacht geen wonderen. Ik zou voor dit geld eerder een flinke airco op de overloop hangen. Meer effect en kost hetzelfde.
Is hij wel tevreden achteraf of had hij toch liever fancoils gehad?
Atlas schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:34:
Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Dit topic behandelt al je vragen rond de enthalpiewisselaar, wij liepen tegen ongeveer hetzelfde probleem aan.
Dank! Daar ga ik naar kijken!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-07 18:30
Snow_King schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:06:

Is hij wel tevreden achteraf of had hij toch liever fancoils gehad?
Matig tevreden, het apparaat doet wat het moet doen maar het is net als met vloerkoeling dat resultaat gewoon beperkt is.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Matig tevreden, het apparaat doet wat het moet doen maar het is net als met vloerkoeling dat resultaat gewoon beperkt is.
Het een en ander hangt wellicht ook af van het huis, wellicht weet je:

- Zonwering
- Isolatie
- Oppervlakte
- Type WP (Capaciteit?)

Je zou zeggen (ik als leek) dat je via de WTW prima heel wat koude lucht het huis in kan blazen en dat het toch zeker een verschil moet kunnen maken. Wellicht een maatje grotere WTW kiezen. Zo gebeurd het op veel kantoren ook met grote koelsystemen.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik weet niet hoe groot de woning is maar 40k voor alleen fancoils lijkt mij extreem veel geld. Er zijn genoeg mensen in het fancoil topic die inbouwmodellen voor een fractie van dat bedrag hebben geplaatst. Je kunt ze al voor 250 per stuk uit italië halen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Uit Italie waren ze toen een stuk goedkoper als in Nederland. Ik dacht dat ik 400 euro per stuk heb betaald voor 4 stuks. Maar er komen dan nog wel zaken bij zoals leidingen, tweewegklep met motor om ze te kunnen aansturen, tweeweg met motor voor het ontkoppelen van de vloerverwarming, condensleiding en een voedingspunt. En dan moet je al je leidingwerk tussen wp en afnamepunten voorzien van dampdichte isolatie. Dus best wel kosten en ook aardig wat werk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
martijn v o schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:04:
Uit Italie waren ze toen een stuk goedkoper als in Nederland. Ik dacht dat ik 400 euro per stuk heb betaald voor 4 stuks. Maar er komen dan nog wel zaken bij zoals leidingen, tweewegklep met motor om ze te kunnen aansturen, tweeweg met motor voor het ontkoppelen van de vloerverwarming, condensleiding en een voedingspunt. En dan moet je al je leidingwerk tussen wp en afnamepunten voorzien van dampdichte isolatie. Dus best wel kosten en ook aardig wat werk.
Djvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:37:
Ik weet niet hoe groot de woning is maar 40k voor alleen fancoils lijkt mij extreem veel geld. Er zijn genoeg mensen in het fancoil topic die inbouwmodellen voor een fractie van dat bedrag hebben geplaatst. Je kunt ze al voor 250 per stuk uit italië halen.
Ik waardeer de input rondom de prijs, maar het omvat wel een stuk meer. Buitenunits (2x), leidingen, inbouw in meubelwerk, roosters, etc. Het is bij elkaar een fors project waar van alles in gaat.

Ik wil vooral kijken of ik met een systeem samen met de WTW zou kunnen koelen, maar de vraag is of het vermogen voldoende is.

Een ComfoPost CW12 zou tot 5kW kunnen koelen, dat lijkt best veel toch?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat voor huis gaat het om dan? En waarom buitenunits, dan heb je airco. Fancoil zet je op je bestaande warmtepomp lucht/water.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
martijn v o schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:12:
Wat voor huis gaat het om dan? En waarom buitenunits, dan heb je airco. Fancoil zet je op je bestaande warmtepomp lucht/water.
Nieuwbouw. Hier zijn losse buitenunits aangeraden icm fancoils binnen in huis, niet gebruik makende dus van de WP.

Ik vind een tweede los systeem nogal veel, overbodig en prijzig. Daarom onderzoek ik andere opties.

• Djvdb
  • Nu online
Snow_King schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:09:
[...]

[...]

Ik waardeer de input rondom de prijs, maar het omvat wel een stuk meer. Buitenunits (2x), leidingen, inbouw in meubelwerk, roosters, etc. Het is bij elkaar een fors project waar van alles in gaat.

Ik wil vooral kijken of ik met een systeem samen met de WTW zou kunnen koelen, maar de vraag is of het vermogen voldoende is.

Een ComfoPost CW12 zou tot 5kW kunnen koelen, dat lijkt best veel toch?
Het hele idee van fancoils is dat je deze op je bestaande verwarmings en koelingsysteem (meestal warmtepomp) aansluit. Dus er zouden geen buitenunits nodig moeten zijn. Tenzij je het hebt over kanaal airco’s dat is duur maar ook dan is 40k echt veel. Misschien kun je inspiratie halen uit dit topic.

Waarom raden ze eigenlijk fancoils met een aparte buitenunit aan en geen airco? Beetje zonde als je kijkt naar dat je 1x extra koude overdracht hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Djvdb op 25-06-2026 17:26 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Met die comfoplus ben ik bang dat de ontvochtigingscapaciteit een beetje gaat tegenvallen. Als je toch al extra buitenunits krijgt en het niet via de WP gaat doen zou ik eens kijken naar een airco. Wellicht kun je centraal op stategische plekken bv op iedere verdieping een unit kwijt. Als je drie verdiepingen hebt dan die drie op een vrf systeem of multi split met een buitenunit. Ze kunnen dan om en om werken. Wellicht wat kleinere units?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik zat te kijken naar een comfoclime 36 op een q600, maar dat is maar 2.5 kW koelcapaciteit.

Wij krijgen het ook langzaam warmer met dit weer, de vloerkoeling en de q600 in koelmode trekken het samen niet. Wellicht dat die extra 2.5 kW het net zou doen. Is wel €5000 en 1100 watt verbruik (slechte COP)

Helaas past hij bij ons niet. Een fancoli op de luchtinlaat zou ik (gips) plafond open moeten breken om geisoleerde buizen te laten plaatsen.

Een airco installeren is ook niet makkelijk/mooi, maar bij nieuwbouw kun je dat wel netjes oplossen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12
Is de oplossing die je zoekt enkel voor die paar loeihete dagen in een jaar?

Als je nette screens (en rolluiken in de slaapkamers) voorziet, eventueel een luifel boven je terras, verstandig ventileert ('s nachts alles open, dus nette hor in meerdere ramen), enthalpiewisselaar in de WTW en een airco plaatst ben je nog veel minder kwijt dan die 40k voor fancoils en zit je even comfortabel. Met de vloerkoeling kan je de niet-hittegolf dagen wel goed houden vermoed ik, dan moet je enkel op hete wakker dagen overdag de airco wat laten ontvochtigen (als je toch zonnestroom over hebt), de WTW kan het dan nog een hele tijd droger houden.

Als ik de prijs van @jacovn zie ben je toch flink goedkoper uit met een airco van 2,5kW.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Djvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Het hele idee van fancoils is dat je deze op je bestaande verwarmings en koelingsysteem (meestal warmtepomp) aansluit. Dus er zouden geen buitenunits nodig moeten zijn. Tenzij je het hebt over kanaal airco’s dat is duur maar ook dan is 40k echt veel. Misschien kun je inspiratie halen uit dit topic.

Waarom raden ze eigenlijk fancoils met een aparte buitenunit aan en geen airco? Beetje zonde als je kijkt naar dat je 1x extra koude overdracht hebt.
Ik heb hier twee dingen door elkaar gehaald. In dit geval is het advies geen fancoils, maar een losse airco naast het WP systeem.

Fancoils zijn natuurlijk ook altijd nog een optie lijkt mij, 7C toevoer vanaf de WP en daarmee die extra koeling realiseren.
naftebakje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:10:
Is de oplossing die je zoekt enkel voor die paar loeihete dagen in een jaar?

Als je nette screens (en rolluiken in de slaapkamers) voorziet, eventueel een luifel boven je terras, verstandig ventileert ('s nachts alles open, dus nette hor in meerdere ramen), enthalpiewisselaar in de WTW en een airco plaatst ben je nog veel minder kwijt dan die 40k voor fancoils en zit je even comfortabel. Met de vloerkoeling kan je de niet-hittegolf dagen wel goed houden vermoed ik, dan moet je enkel op hete wakker dagen overdag de airco wat laten ontvochtigen (als je toch zonnestroom over hebt), de WTW kan het dan nog een hele tijd droger houden.

Als ik de prijs van @jacovn zie ben je toch flink goedkoper uit met een airco van 2,5kW.
De verwachting is dat we deze warme dagen meer en langer gaan krijgen. Uiteraard screens, luifel, etc, zon buiten houden.

Het idee van fancoils op de verdieping (+1) staat mij wel aan als extra koelvermogen en ComfoPost voor de BG om daar ook net iets te kunnen koelen.
jacovn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:17:
Ik zat te kijken naar een comfoclime 36 op een q600, maar dat is maar 2.5 kW koelcapaciteit.

Wij krijgen het ook langzaam warmer met dit weer, de vloerkoeling en de q600 in koelmode trekken het samen niet. Wellicht dat die extra 2.5 kW het net zou doen. Is wel €5000 en 1100 watt verbruik (slechte COP)

Helaas past hij bij ons niet. Een fancoli op de luchtinlaat zou ik (gips) plafond open moeten breken om geisoleerde buizen te laten plaatsen.

Een airco installeren is ook niet makkelijk/mooi, maar bij nieuwbouw kun je dat wel netjes oplossen.
Een ComfoClime zou in mijn huidige huis kunnen, daar hangt een Q600 en alleen vloerkoeling. Die vloerkoeling begint het nu wel lastig te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Snow_King op 26-06-2026 10:44 ]

• Djvdb
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:43:
[...]
Ik heb hier twee dingen door elkaar gehaald. In dit geval is het advies geen fancoils, maar een losse airco naast het WP systeem.

Fancoils zijn natuurlijk ook altijd nog een optie lijkt mij, 7C toevoer vanaf de WP en daarmee die extra koeling realiseren.
Klopt wel goed letten op dat alle leiding goed geïsoleerd zijn. Er bestaan dus ook kanaalfancoils dus wat dat betreft is het niet zo'n hele grote aanpassing. Je hebt alleen iets meer ruimte nodig omdat de leidingen dikker moeten zijn, maar scheelt je wel weer extra buitenunits en als je met een grondwater warmtepomp gaat werken is het helemaal mooi want je regenereert je bron dan veel beter dan met passief koelen dus is er dan waarschijnlijk ook veel minder of geen noodzaak om pvt panelen toe te voegen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40
Als je nieuwbouw doet en je bent zo technisch bezig krijg je vast een waardeloze woning ;) Problemen oplossen met techniek kan, je kunt ze ook voorkomen door heel goed te bouwen. Zelf ben ik groot passiefhuisfan. Initieel werden die verwarmt met een verwarmingselement achter de wtw. Nu zou je t met een airco-tje doen (€1800)

Een passiefhuis koel je door boven in de woning een raam te hebben en beneden ( soms een luik naast de voordeur met gaas ervoor) die je op hete dagen in de nacht open kun zetten en die je huis in de nacht koud maken, dit gaat met meer ( passief)vermogen dan alle technische oplossingen.

Een passiefhuis warmt minder op doordat de zon word geblocked in de zomer, wat niet warm is hoef je ook niet te koelen

Door 15% meer aan deze details van de bouw uit te geven bespaar je enorm veel techniek die alleen maar onderhoud nodig heeft en stuk kan. Ook kun je dan veel simpeler systeem inbouwen. Bij een passiefhuis is alles zo goed geïsoleerd dat vloerverwarming echt te duur is, als je daarover nadenkt zie je hoe slecht we nu bouwen en de tekortkomingen oplossen met techniek.

diskeltische lurker

• Blackeagle020
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:27
Bij onze renovatie twee jaar geleden heb ik gekozen voor een vergelijkbare oplossing met een vergelijkbare motivatie.

Wij hebben het volgende staan: een Q600 ERV met een CW12 die aan de WP hangt. De insteek is zorgen dat de lucht gedroogd wordt en dat we de opwarming van het huis zoveel mogelijk remmen. Deze opstelling houd het momenteel nog goed met deze hitte.

Door de hoge luchtvochtigheid (dauwpunt van >23.5c) is de capaciteit van de CW12 ~4kW bij een aanvoer van 19.5 l/min water van 7c en 420 m3/uur aan ventilatie. Ik vermoed dat je met 600 m3/uur dus bij deze omstandigheden ruim boven de 5kW uit zal komen. Dat is een flinke airco, maar niet voldoende voor een huis van 250 m2. (wij hebben 160m2, wij houden het hiermee tussen de 22 en 24 graden beneden)

Waar het wel enorm effectief in is; het dauwpunt verlagen; het verloop van buiten, naar de Q600 (enthalpiewisselaar) naar binnen (CW12): 23.5c -> 19.6c -> 14.3c.

Als je dus met een regeling, bijvoorbeeld een mengkraan naar de vloer, de vloer en kanaalkoeling tegelijk kan gebruiken, heb je een enorme capaciteit door het lage dauwpunt. Nadeel is dat de WP alle capaciteit moet maken met een aanvoer van 7c. Bij ons gaat dat met een COP tussen de 3.5 en 4 ipv een COP tussen 6 en 8 bij 17 graden aanvoer.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt wel goed letten op dat alle leiding goed geïsoleerd zijn. Er bestaan dus ook kanaalfancoils dus wat dat betreft is het niet zo'n hele grote aanpassing. Je hebt alleen iets meer ruimte nodig omdat de leidingen dikker moeten zijn, maar scheelt je wel weer extra buitenunits en als je met een grondwater warmtepomp gaat werken is het helemaal mooi want je regenereert je bron dan veel beter dan met passief koelen dus is er dan waarschijnlijk ook veel minder of geen noodzaak om pvt panelen toe te voegen.
Isolatie is belangrijk idd, daar had de installateur het ook al over. Een grondwater WP mag in dit gebied niet, dus het wordt een L/W WP.

Een kanaalfancoil, dat is toch wat ComfoPost van Zehnder toch ook is? Koelt de lucht in het kaneel met een radiator.
technopeuter schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:36:
Als je nieuwbouw doet en je bent zo technisch bezig krijg je vast een waardeloze woning ;) Problemen oplossen met techniek kan, je kunt ze ook voorkomen door heel goed te bouwen. Zelf ben ik groot passiefhuisfan. Initieel werden die verwarmt met een verwarmingselement achter de wtw. Nu zou je t met een airco-tje doen (€1800)

Een passiefhuis koel je door boven in de woning een raam te hebben en beneden ( soms een luik naast de voordeur met gaas ervoor) die je op hete dagen in de nacht open kun zetten en die je huis in de nacht koud maken, dit gaat met meer ( passief)vermogen dan alle technische oplossingen.

Een passiefhuis warmt minder op doordat de zon word geblocked in de zomer, wat niet warm is hoef je ook niet te koelen

Door 15% meer aan deze details van de bouw uit te geven bespaar je enorm veel techniek die alleen maar onderhoud nodig heeft en stuk kan. Ook kun je dan veel simpeler systeem inbouwen. Bij een passiefhuis is alles zo goed geïsoleerd dat vloerverwarming echt te duur is, als je daarover nadenkt zie je hoe slecht we nu bouwen en de tekortkomingen oplossen met techniek.
Isolatie komt goed, daar wordt ook zeker over nagedacht. De zon buiten houden, screens, luifels, etc. Dit is echt extra bovenop de basismaatregelen.

Techniek genoeg in het huis :-)
Blackeagle020 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:23:
Bij onze renovatie twee jaar geleden heb ik gekozen voor een vergelijkbare oplossing met een vergelijkbare motivatie.

Wij hebben het volgende staan: een Q600 ERV met een CW12 die aan de WP hangt. De insteek is zorgen dat de lucht gedroogd wordt en dat we de opwarming van het huis zoveel mogelijk remmen. Deze opstelling houd het momenteel nog goed met deze hitte.

Door de hoge luchtvochtigheid (dauwpunt van >23.5c) is de capaciteit van de CW12 ~4kW bij een aanvoer van 19.5 l/min water van 7c en 420 m3/uur aan ventilatie. Ik vermoed dat je met 600 m3/uur dus bij deze omstandigheden ruim boven de 5kW uit zal komen. Dat is een flinke airco, maar niet voldoende voor een huis van 250 m2. (wij hebben 160m2, wij houden het hiermee tussen de 22 en 24 graden beneden)

Waar het wel enorm effectief in is; het dauwpunt verlagen; het verloop van buiten, naar de Q600 (enthalpiewisselaar) naar binnen (CW12): 23.5c -> 19.6c -> 14.3c.

Als je dus met een regeling, bijvoorbeeld een mengkraan naar de vloer, de vloer en kanaalkoeling tegelijk kan gebruiken, heb je een enorme capaciteit door het lage dauwpunt. Nadeel is dat de WP alle capaciteit moet maken met een aanvoer van 7c. Bij ons gaat dat met een COP tussen de 3.5 en 4 ipv een COP tussen 6 en 8 bij 17 graden aanvoer.
Bedankt! Aan deze informatie heb ik iets. Heb je achteraf "spijt"? Had je het anders willen doen?

• Djvdb
  • Nu online
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Isolatie is belangrijk idd, daar had de installateur het ook al over. Een grondwater WP mag in dit gebied niet, dus het wordt een L/W WP.

Een kanaalfancoil, dat is toch wat ComfoPost van Zehnder toch ook is? Koelt de lucht in het kaneel met een radiator.
Nee die hebben gewoon aparte kanalen net zoals die airco die de installateur wilt installeren. Misschien dat het gecombineerd kan worden met de wtw maar denk het niet want hebben een aparte ventilator. Comfopost is denk ik eerder een koelbatterij zit namelijk geen fan in toch?

• Blackeagle020
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:27
Snow_King schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:10:
[...]

[...]
Isolatie komt goed, daar wordt ook zeker over nagedacht. De zon buiten houden, screens, luifels, etc. Dit is echt extra bovenop de basismaatregelen.

Techniek genoeg in het huis :-)

[...]

Bedankt! Aan deze informatie heb ik iets. Heb je achteraf "spijt"? Had je het anders willen doen?
Zeker geen spijt, wel een aantal dingen om rekening mee te houden:
  • Het water circuit moet goed geïsoleerd worden, leidingen zijn niet zo lastig, maar koppelingen en bijvoorbeeld een 3-weg klep wel. Hier druppelt er her en der wat in de technische ruimte, niet genoeg om problemen te veroorzaken, als het systeem uit staat is het zo weer droog. Ook de aansluiting van de CW12 is niet fantastisch, de leiding zelf heeft isolatie, maar de beugel niet, en die condenseert ook.
  • Aansturing vanaf de WP kan een uitdaging zijn; bij ons gaat bij condenserend koelen alleen de CW12 mee in het circuit, maar doordat de massa (water + CW12) minimaal is, start de WP met teveel vermogen op waardoor hij onder de 5c schiet en afslaat. Ik heb het opgelost door te starten in stilte modus 2 en later af te schalen naar stilte modus 1 zodat hij nooit te agressief de aanvoertemperatuur probeert te regelen.
  • De droog functie is lastig te moduleren; met onze vloerkoeling (17c) draait de CW12 ook mee om de lucht iets af te koelen vanuit de WTW (de ERV heeft namelijk een lager rendement waardoor 22c afvoer niet 22c invoer betekent, maar eerder 24c) kunnen we aan de hand van een thermostaat (in Home Assistant) netjes af schakelen als het huis koel genoeg is. Bij het drogen van de lucht werkt dat niet lekker omdat het een uur duurt voordat alle lucht ververst is in huis en dus het dauwpunt goed zakt. Wellicht is dit op te lossen met een curve om de aanvoer temperatuur afhankelijk van de luchtvochtigheid tussen de 7c en 12c te regelen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 21:11
Vloerkoeling gaat redelijk, maar de zehnder q350 erv helpt niet mee. De luchtvochtigheid blijft hoog en de ingeblazen lucht is te warm. Nu is het wel erg warm vandaag. Heb nu een luchtontvochtiger staan om het dauwpunt een beetje te helpen. Rond de 25-27 werkt het allemaal wel.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hebben jullie gekeken naar https://www.zehnder.nl/nl...ime/zehnder-comfoclime-36 ? Dat is wat minder ingrijpend en doet hetzelfde? Is er al iemand die dit heeft?

@Snow_King Je kan fancoils toch aan je L/W warmte pomp toevoegen met een kleine buffer tank ertussen? Dat zou toch geen 40k moeten kosten 8)7

Ik zie veel mensen gewoon een L/W gebruiken met fancoils en dat gaat goed. Zie https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/258

Maar als je ergens wat slimme overstek kan plaatsen en zonwering dan is dat denk slimmer qua investering.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:16
Volg deze met interesse. Hier krijgen we half juli de sleutel van een gemeentelijk monument van zo'n 280 m2, waar we aan de buitenkant niks mogen veranderen. WTW is een no-brainer om het comfort te vergroten, maar warmtepomp en vloerkoeling moeten een groot deel van de koeling voor haar rekening nemen. De Rv is dan zeker bij condities zoals afgelopen week een probleem waar je niet omheen kunt.

In eerste instantie heb ik overwogen om een of meerdere kanaalkoelers te plaatsen, zodat je veel capaciteit hebt en ook fijnmaziger kunt zonderen afhankelijk van bezetting en geveloriëntatie. Het verhaal wat verder doordenkend, vind ik het geen lekker idee om die machine zowel 7 voor de kanaalkoeler als 18 graden voor de vloerkoeling te maken.

Daarom denk ik dat we voor de slaapverdiepingen een Q600 icm een Comfoclime 36 gaan plaatsen om de luchtvochtigheid onder controle te houden en vloerkoeling via de warmtepomp. Voor de woonverdieping komen we lucht te kort op een unit, dus daar komt een aparte Q450 te hangen, zonder koelunit. Het hoeft bij temperaturen zoals afgelopen week geen 20 graden te kunnen worden, maar een stuk topkoeling op de slaapkamers is wel wenselijk.

Of het echt gaat werken laten we eerst nog berekenen door een adviseur die een koellastberekening gaat maken en een blowerdoortest gaat uitvoeren.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
In mijn huidige huis hangt een Zehnder Q600 WTW en daar heb ik vorige week besloten een ComfoClime 36 van Zehnder aan toe te voegen, alleen de vloerkoeling met de hoge luchtvochtigheid was niet voldoende.

Dit huis (300m2) woon ik nog tot zeker mei 2028 en dit extra stuk comfort is wel wenselijk en ook voor een verkoop is het goed als deze woning een functionerend klimaat systeem heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4a9cXStg2SIDiNiDroypigb1zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF1AWByjeDJMmZGRnTYokDun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzNo4rnXdAzj1Vl1MxU_f2G-NNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDG5KonScEB0grc9ZlgqKHZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Voor en na zie je nu hoe ik de ComfoClime 36 bovenop de Q600 staat. Dit klusje heb ik samen met een buurman kunnen doen in een paar uurtjes.

De ComfoClime 36 kan je met WiFi verbinden en daarna aan HomeAssistant koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohDz58LBtGwDhJyYxIHYNG2PBL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AdqnxBIipIkqU2e1Zy6QWlST.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je nu dat de ComfoClime zijn warmtepomp aan staat en 368W verbruikt om 20C lucht te maken. Sifon naast de ComfoClime stond al gelijk helemaal vol met water van het onvochtigen van de lucht, dus dat lijkt al goed te gaan.

Ik ga hier eens mee testen een aantal weken om te kijken of ik dit voldoende vind en daarna ook wil toepassen in mijn nieuwe huis.

Het is simpel te installeren, goed te koppelen met HomeAssistant en werkt goed samen met de WTW van Zehnder.

• Defo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:23
Heb je de Q600 ook meteen voorzien van ERV?
Ik heb hetzelfde issue (hoge luchtvochtigheid/dauwpunt met passieve vloerkoeling met bodemenergie) en ook een Q600. Ik heb deze week de HRV vervangen door ERV (besteld bij belgische groothandel voor een veel lagere prijs dan ik in NL zag). Ik ben heel benieuwd hoe jou ervaring gaat zijn met de ComfoClime36 want ik vind het wel prijzig om te "proberen".

HRV (absolute luchtvochtigheid supply volgt outdoor):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsLej4RR3Gtq49pmX2psmG2yALI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbwfOO6bCXJFCjnXFjvszLpQ.png?f=fotoalbum_large

ERV (absolute luchtvochtigheid supply zit tussen outdoor en extract in):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ZRwhW7QKqiwIfD9658suRvGUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1j9UeQiMvddYJpK5U9qjiPB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Defo_ op 03-07-2026 11:12 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Defo_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:05:
Heb je de Q600 ook meteen voorzien van ERV?
Ik heb hetzelfde issue (hoge luchtvochtigheid/dauwpunt met passieve vloerkoeling met bodemenergie) en ook een Q600. Ik heb deze week de HRV vervangen door ERV (besteld bij belgische groothandel voor een veel lagere prijs dan ik in NL zag). Ik ben heel benieuwd hoe jou ervaring gaat zijn met de ComfoClime36 want ik vind het wel prijzig om te "proberen".

HRV (absolute luchtvochtigheid supply volgt outdoor):[Afbeelding]

ERV (absolute luchtvochtigheid supply zit tussen outdoor en extract in):[Afbeelding]
De ERV komt vandaag nog.

Waarom ik het het "testen" wel waard vind is dat ik in de huidige woning het eigenlijk wel een must vind inmiddels dat een extra koeling aanwezig is. Zeker met de stijgende temperaturen is het een goed extra argument.

Woning is vrijstaand, uit 2020 en voorzien van veel comfort en dit ontbrak nog.

Volgende woning gaat een volgende stap worden en de lessen geleerd uit dit huis zeggen mij dat er naast vloerkoeling een extra systeem moet zijn en een "test" van 4k vind het dan wel waard kijkende naar de totale bouwsom van de volgende woning.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Snow_King Laat even weten hoe het de volgende week gaat. Hier speelt hetzelfde namelijk

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
xoror schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:41:
@Snow_King Laat even weten hoe het de volgende week gaat. Hier speelt hetzelfde namelijk
Doe ik. Mijn ERV filter is vandaag ook binnen gekomen en geplaatst.

In de eerste uren merk ik nu al dat de WTW lekker frisse en droge lucht de woning in blaast. 14C lucht geeft de ComfoCool nu aan in te blazen. In de kelder merk ik ook dat de buizen de woning in echt wel koud zijn en dat de uitgaande buizen naar buiten warm zijn.

Het systeem draait nu pas een uur of 12, dus echte conclusies kan je hier nog niet uit trekken.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-07 16:55
Wat was voor jou de afweging om voor een comfocool te gaan en niet voor een Comfopost?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
trippelb schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:09:
Wat was voor jou de afweging om voor een comfocool te gaan en niet voor een Comfopost?
In mijn huidige woning was het veel makkelijker een ComfoCool toe te voegen dan een post. Zo heb ik hier geen 7C water circuit.

Ik kan nu iig ervaren (en data ophalen met Home Assistant) hoe het is om te koelen en ontvochtigen met de WTW. In nieuwe huis zouden dan beide een optie zijn of toch fancoils toevoegen.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-07 16:55
Helder, ik heb hier namelijk het omgekeerde probleem 😅 maar heb geen geïsoleerde kanalen door het huis.
Pagina: 1