Ik heb op dit moment een woning met een Stiebel Eltron L/W WP en een Zehnder Q600 WTW, een combinatie die goed werkt en ook de koelcapaciteit is relatief goed.
Nu is het wel zo dat vloerkoeling een maximum kent ivm het dauwpunt van vochtige lucht. Door de luchtvochtigheid van 70% wordt de koeling nu steeds minder effectief.
Ik ben nu bezig met een nieuwe woning te ontwerpen en hier ga ik weer met dezelfde installateur werken en een Stiebel Eltron L/W WTW + Zehnder Q600 WTW, echter wil ik overwegen hier een ComfoPost aan toe te voegen.
Het idee
- 250m2 woonoppervlakte
- Zonwering aan buitenkant
- Hoge isolatiewaarde
- Vrijstaande woning
- Apart 7C circuit vanaf WP naar ComfoPost
- Primaire doel is lucht ontvochtigen
- Drogere lucht heeft een lager dauwpunt, vloerkoeling kan beter koelen
De installateur heeft ook de optie voor fancoils geopperd, maar dit is prijzig (40k) en ik twijfel of ik dat het wel waard vind. Dit zijn ingebouwde fancoils zoals je in hotels ziet, netjes weggewerkt in plafond, etc. Supermooi, maar prijzig.
De Zehnder Q600 zou voldoende capaciteit moeten hebben in m3/h, maar ik vraag mij af of een ComfoPost in combinatie met vloerkoeling voldoende gaat zijn.
Op internet zoekende met verschillende tools (Google + AI) kan ik niet echt een sluitend antwoord vinden, ook de installateur weet het niet helemaal.
Mijn doelen zijn dus:
- Ontvochtigen
- Lucht iets extra koelen
- Vloerkoeling harder kunnen laten werken door drogere lucht
Ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Iemand die iets nuttigs kan zeggen?
Nu is het wel zo dat vloerkoeling een maximum kent ivm het dauwpunt van vochtige lucht. Door de luchtvochtigheid van 70% wordt de koeling nu steeds minder effectief.
Ik ben nu bezig met een nieuwe woning te ontwerpen en hier ga ik weer met dezelfde installateur werken en een Stiebel Eltron L/W WTW + Zehnder Q600 WTW, echter wil ik overwegen hier een ComfoPost aan toe te voegen.
Het idee
- 250m2 woonoppervlakte
- Zonwering aan buitenkant
- Hoge isolatiewaarde
- Vrijstaande woning
- Apart 7C circuit vanaf WP naar ComfoPost
- Primaire doel is lucht ontvochtigen
- Drogere lucht heeft een lager dauwpunt, vloerkoeling kan beter koelen
De installateur heeft ook de optie voor fancoils geopperd, maar dit is prijzig (40k) en ik twijfel of ik dat het wel waard vind. Dit zijn ingebouwde fancoils zoals je in hotels ziet, netjes weggewerkt in plafond, etc. Supermooi, maar prijzig.
De Zehnder Q600 zou voldoende capaciteit moeten hebben in m3/h, maar ik vraag mij af of een ComfoPost in combinatie met vloerkoeling voldoende gaat zijn.
Op internet zoekende met verschillende tools (Google + AI) kan ik niet echt een sluitend antwoord vinden, ook de installateur weet het niet helemaal.
Mijn doelen zijn dus:
- Ontvochtigen
- Lucht iets extra koelen
- Vloerkoeling harder kunnen laten werken door drogere lucht
Ik wil vooral een weloverwogen keuze maken. Iemand die iets nuttigs kan zeggen?
:strip_exif()/f/image/nF1AWByjeDJMmZGRnTYokDun.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDG5KonScEB0grc9ZlgqKHZ7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AdqnxBIipIkqU2e1Zy6QWlST.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QbwfOO6bCXJFCjnXFjvszLpQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/O1j9UeQiMvddYJpK5U9qjiPB.png?f=fotoalbum_large)