Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:12
Nu ben ik het spoor een beetje kwijt, de hele dag al kloppen de import prijzen met de gegevens in de tabellen Tennergy en tennet qua onbalans prijzen. alleen nu het laatste kwartier is er geïmporteerd met kaal -€0,02/kWh terwijl beide tabellen duidelijk 13 cent kaal tonen. Maar de import blijft zelfs minuten na de import op die -€0,02 staan ( en nu alweer is hij aan het importeren met negatief 4 cent kaal). Dus waar en hoe zit het nu ? waar komt die negatieve 2 cent vandaan als de onbalans prijs 13 cent kaal is voor afnemen op dat hele kwartier ?

of komt er alsnog later een correctie ook al is het meer dan 6 minuten geleden dat het kwartier afliep ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViaZn5S1LBmekW9ShXJUrCpVjU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jIZTl3AhLB0gNuW61DizT3RJ.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YBbiXze9aRYkHi03QdwJdO6ig8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pANm3vQJsTXcIiV239DGnXPs.png?f=fotoalbum_large

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

De accu gaat nog meer renderen als ik een full-electric warmtepomp aanschaf. Co-Pilot berekende als ik van het gas (1800m3) af ga, ik 1750 Euro kan besparen. Co complimenteerde mij zelfs met mijn forse PV en accu. Een goede samenwerking tussen pomp en accu is wel een pre, zeker met het tijd afhankelijk nettarief in de nabije toekomst. Of de BMS van BE dan de beste oplossing is of de interne van Deye zien we tegen die tijd wel.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
Dirkga schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:16:
[...]

Dus niet zie mijn voorbeeld ;)
Ik zie in jouw voorbeeld geen PV productie en geen voorspelling.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb verder geen verklaring waarom hij lijkt te stoppen zodra je de 55V raakte.
Je bent nog lang niet bij je doelspanning, maar ook niet op 95% SOC, ook geen cel OV of OVP zo te zien. Tenzij je BMS staat ingesteld op een cel OV(P) van 3.45V, maar dat zou wat laag zijn.
Ik ben zojuist eens gaan kijken wat er op de schermpjes van de accu's zelf staat, maar ik kan er echt geen kaas van maken. Bij alle drie de accus staat er bij 'BMS Status' geen ENKELE waarde. OT, OTP, OV, OVP, UV, UVP, OC, OCP, SCP, Failure, echt alles is 'N'. Camera heeft niet volledig gefocussed maar dit is dus wat ik op alle drie de accu's zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCbOspwyrclwbjB5RP9ST9RBsXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPNCxjfcp5ji2vE7VSCVDS9J.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat as designed? Ik meen me te herinneren dat hier waardes stonden, pre firmware update.

Daarnaast zie ik dat BMS3 in 'Idle' staat en er achterop de accu een rood lampje (continue) brandt bij ALM...

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
E-Transitie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:30:
De accu gaat nog meer renderen als ik een full-electric warmtepomp aanschaf. Co-Pilot berekende als ik van het gas (1800m3) af ga, ik 1750 Euro kan besparen. Co complimenteerde mij zelfs met mijn forse PV en accu. Een goede samenwerking tussen pomp en accu is wel een pre, zeker met het tijd afhankelijk nettarief in de nabije toekomst. Of de BMS van BE dan de beste oplossing is of de interne van Deye zien we tegen die tijd wel.
Heb je zoveel zonnepanelen zonder e-verwarming en EV?
Een warmtepomp hoef je helemaal niet te sturen. Gewoon door laten pruttelen heel de dag door. Bij mij gewoon op tijdsrooster, want ik vind hem toch te veel lawaai maken in de nacht. Maar beter zou zijn 24/7. SWW draait bij mij gewoon op timer 1x per dag om 14:00 uur (14u tot 15u is er vaak de hoogste temperatuur). In de winter tussen 13u en 14 uur. Ik heb een 300L "warmte batterij", dat is meer dan voldoende.
spoiler:
Dit is niet volgens de norm dus mij niet na-apen maar SWW staat op max 45-48C omdat ik 300L heb. Maar wij hebben een gigantische doorstroming. Legionalla cyclus is wel extra belangrijk.
Ik had van alles geprobeerd via home-assistant maar dat is dus echt niet nodig. Hij start SWW soms eerder (maximaal vanaf 12:00u) als er een grijze dag is voorspeld, dan pak ik liever wat meer zonne-energie mee dan dat ik SWW op de hoogste buitentemperatuur draai op die dag maar dan volledig uit het net/accu.

[ Voor 12% gewijzigd door KoningSlakkie op 08-10-2026 15:50 ]

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

KoningSlakkie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:43:
[...]

Heb je zoveel zonnepanelen zonder e-verwarming en EV?

Een warmtepomp hoef je helemaal niet te sturen. Gewoon door laten pruttelen heel de dag door. Bij mij gewoon op tijdsrooster, want ik vind hem toch te veel lawaai maken in de nacht. SWW draait bij mij gewoon op timer elke dag om 14:00 uur (14u tot 15u is er vaak de hoogste temperatuur). In de winter tussen 13u en 14 uur.

Ik had van alles geprobeerd via home-assistant maar dat is dus echt niet nodig. Hij start SWW soms eerder (maximaal vanaf 12:00u) als er een grijze dag is voorspeld, dan pak ik liever wat meer zonne-energie mee dan dat ik SWW op de hoogste buitentemperatuur draai op die dag maar dan volledig uit het net/accu.
Geen pomp en geen EV, wel regelmatig dag verbruik van 26 kWh

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• KoningSlakkie
  • Nu online
E-Transitie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:48:
[...]

Geen pomp en geen EV, wel regelmatig dag verbruik van 26 kWh
Dan valt er nog veel te besparen inderdaad.

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• Dirkga
Tasteless schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:37:
[...]

Ik zie in jouw voorbeeld geen PV productie en geen voorspelling.
Jij schrijft:
Nee, dit heeft met je voorspelling te maken. Er wordt uitgegaan van een bepaald percentage per tijdstip + marge. Als nu de voorspelling is dat de batterij om 17:00 op 85+ soc zit wordt er niks meer geïmporteerd is mijn ervaring.
En ik snap dat je de voorspelling op het dashboard bedoeld, maar dat lijkt toch niet zo te zijn als er hier gewoon boven 90% nog gewoon geïmporteerd wordt. En ik wil best mijn voorspelling laten zien, maar die wijzigt ook meerdere malen per dag hoor, zeker wat mijn PV voorspelling aangaat heb ik al eens meegemaakt dat hij vandaag voor morgen op 6kWh stond en tegen 16:00 uur in de middag die volgende dag stond er bij "vandaag" ineens 13kWh dus ik moet zeggen ik kijk daar eigenlijk nauwelijks nog.

en als je ziet dat ik bij een SOC van 90% nog met 2,6kWh aan het laden ben vanuit mijn huis-PV (en dat kan je wel degelijk in de afbeelding die ik stuurde zien) zelfs nu ben ik nog met mijn PV ruim 2KW in de accu aan het drukken en sta ik inmiddels sop 93% en blijft hij hier gewoon importeren.

M.a.w. de theorieën die we allemaal hebben hoe en waar het EMS naar kijkt en wie wanneer een import of export krijgt zijn allemaal heel leuk, maar eigenlijk weet niemand Jack Sh.....

in het laatste half uur ben ik er zelfs achter gekomen dat de getoonde prijzen ook niet altijd zijn wat we denken te zien op de tennergy onbalans tabel.

Just the way I think about things...................... ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:54
Hier word vanaf vanmorgen 10:00 uur geïmporteerd.
SOC 83% en gaat volle bak door.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Rick Astley schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:40:
[...]

Ik ben zojuist eens gaan kijken wat er op de schermpjes van de accu's zelf staat, maar ik kan er echt geen kaas van maken. Bij alle drie de accus staat er bij 'BMS Status' geen ENKELE waarde. OT, OTP, OV, OVP, UV, UVP, OC, OCP, SCP, Failure, echt alles is 'N'. Camera heeft niet volledig gefocussed maar dit is dus wat ik op alle drie de accu's zie:

[Afbeelding]

Is dat as designed? Ik meen me te herinneren dat hier waardes stonden, pre firmware update.

Daarnaast zie ik dat BMS3 in 'Idle' staat en er achterop de accu een rood lampje (continue) brandt bij ALM...
N = NO
Als in: huidige status. Dat is verder niet de count oid.
ALM is dat er iets is / is geweest natuurlijk.
Dat kun je alleen nagenoeg niet achterhalen zonder op de BMS zelf te kijken.
Dus als BMS3 nu in ALM staat, dan zou je op zich moeten kunnen zien waarom.
wel echt weird trouwens dat al je cel voltages plotseling ontzettend uit elkaar lopen sinds BMS3 in idle ging :? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 08-10-2026 16:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:58:
[...]

N = NO
Als in: huidige status. Dat is verder niet de count oid.
ALM is dat er iets is / is geweest natuurlijk.
Dat kun je alleen nagenoeg niet achterhalen zonder op de BMS zelf te kijken.
Dus als BMS3 nu in ALM staat, dan zou je op zich moeten kunnen zien waarom.
wel echt weird trouwens dat al je cel voltages plotseling ontzettend uit elkaar lopen sinds BMS3 in idle ging :? 8)7
Dank voor de info. Ik kijk het even aan, noteer mijn waarnemingen en neem zo nodig contact op met Balans. Ik hoop niet dat dit een nieuwe FW bug is...

paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo

• KoningSlakkie
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:27:
Nu ben ik het spoor een beetje kwijt, de hele dag al kloppen de import prijzen met de gegevens in de tabellen Tennergy en tennet qua onbalans prijzen. alleen nu het laatste kwartier is er geïmporteerd met kaal -€0,02/kWh terwijl beide tabellen duidelijk 13 cent kaal tonen. Maar de import blijft zelfs minuten na de import op die -€0,02 staan ( en nu alweer is hij aan het importeren met negatief 4 cent kaal). Dus waar en hoe zit het nu ? waar komt die negatieve 2 cent vandaan als de onbalans prijs 13 cent kaal is voor afnemen op dat hele kwartier ?

of komt er alsnog later een correctie ook al is het meer dan 6 minuten geleden dat het kwartier afliep ?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Wat grappig, het lijkt alsof wanneer mijn systeem een pauze neemt, dat jij een import activatie krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KblgKQnChKqqRfGpVtMp5eRevOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACXFP6oVy8dPTPaI2oT1eCLV.png?f=fotoalbum_large

Heb je toevallig HASS? Ik draai de integratie van aritmeester icm tennet-API voor de onbalans prijzen. De data hiervan zit wat beter dichterbij de balans energie dashboard gegevens dan Tennergy.

Get!em in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 08-10-2026 16:12 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:28
paQ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, omdat je wellicht minder last ondervind van anderzijds stijgende kosten.
Maar eerst maar eens zien hoe eea zich ontvouwt.
Ik bedoelde dit als theoretisch geintje :D De TVT neemt dan ook nog eens af :D lol

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:29
Dirkga schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:09:
[...]

Nee hoor, hier ook geen aFRR maar al de hele morgen import zelfs bij 90%SOC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9dB1-v_CiLj7ozNyWzVP5yODPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZKatzu7P5FE9Hf7oKltaBL1.png?f=fotoalbum_large en plots (waarom) begint die toch te importeren (heeft ruim 4 uur niets gedaan)
dat lijkt op het moment dat SOC op 90% springt,... maar dat zal wel toeval zijn) of BE logica
Ik vind het prima hoor, ik wil ook wel eens de 100% SOC aantikken

[ Voor 12% gewijzigd door The_KnarF op 08-10-2026 16:37 ]

LG-HM163MR-U34

• KoningSlakkie
  • Nu online
Jammer genoeg lijkt onze aFRR pool vol te zijn. Want er wordt niet meer geactiveerd op aFRR terwijl de prijzen heel gunstig zijn. Ik kan nog wel ~20 kWh gebruiken.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:28
Hier "slechts" 22 kWh aan import, de accu was ook nog bijna 50% vanochtend, en dus redelijk wat zon dan denk ik?

SoC nu 88%

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Na een weekje toch een antwoord op het ontladen tot idle (ik stond 9u plat) :F
Bedankt voor je bericht en ik begrijp de situatie, voor aFFR moeten er ook aan een aantal verplichtingen gehouden worden. Hierdoor kan het dus voorkomen dat er wat meer terug geleverd moet worden dan gewenst. Uiteraard is het niet de bedoeling dat hiermee de cellen van de batterij in gevaar komen dus daar wordt uiteraard ook op gelet, maar hierdoor kan het gebeuren dat de batterij even in stand-by schiet.

Uiteindelijk is de impact hiervan minimaal en streept het niet een groot deel van de winstopbouw weg, op beide dagen in het dashboard is te zien dat de resultaten nog positief zijn. Uiteraard gaan we wel kijken of we dit kunnen verbeteren zodat het nog minder vaak voor kan komen, maar het is iets wat we helaas niet kunnen uitsluiten dat het een enkele keer kan gebeuren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:23
Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:53:
[...]

Zoals iemand al zei, de kabels zijn daadwerkelijk 200c, niet dat je daar op moet hopen maar goed.

Qua kosten ligt het aan je hoeveelheid batterijen? Ik heb zelf een offerte bij accunoord opgevraagd voor 2 busbars (steviger dan sommige andere hier hebben) en 14 nieuwe kabels, waarvan twee stuks 95mm2 (die ik dus 70mm2 zou doen als ik ga bestellen) en dan kom je net onder de 500 euro uit.... Ligt ook aan de lengte van de kabels natuurlijk

Dat kan dus goedkoper door smallere kabels te nemen, ze direct je busbar te laten aansluiten op hun kabels (ik verwacht dat voor 150ex ze dat wel doen, maar zou dat zeker checken) en dan enkel de omvormer kabels steviger laten uitvoeren. Dat kost je dan 2x busbar + 2x een kabel + die 150ex.

Je zou ook het kunnen afwachten en kijken wat het systeem bij je doet, bij mij staat het in een ruimte die gewoon vrij warm is met 2 omvormers, binnenunit van warmpteomp (plus onze boiler a 500liter) en het is geen schuurtje ofzo dus het is daar mometneel gewoon 25+- graden continu, dat helpt ook niet
Goed punt mbt afwachten, busbars plaatsen en kabels vervangen kan altijd nog als het te warm wordt.

Ik heb nog wel even bij ze gecheckt of ik alleen busbars moet bestellen of ook kabels.
Wolly schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:51:
[...]

Balans gebruikt geen CT klemmen maar een MID meter.
Als je bedoelt dat je laadpaal tussen de P1 meter en de MID meter van Balans kan worden aangesloten: Nee, er mag niets aangesloten worden tussen P1 en MID.

Zie deze post van @jeeedeee waarin Balans uitlegt dat het echt niet toegestaan is.

@Damsluijs heeft hetzelfde antwoord destijds gekregen.

En voor de duidelijkheid, ik zie dat je flinke verbruikers hebt...alle elektra die je gebruikt komt uit je batterij behalve de elektra die direct wordt gebruikt vanuit een importactivatie of je zonnepanelen. En alles wat uit je batterij komt heeft die omzettingsverliezen maar dat begrijp je.

Was voor mij ook een leerpuntje bij het begin van dit topic.
Oei dit had ik nog niet gelezen. Dit betekent dus dat ze überhaupt niet doen wat ik wil (laadpaal niet laten registreren als huisverbruik waardoor de batterij niet gaat ontladen als ik de auto oplaad). Juist vanwege de omzettingsverliezen zou het mooi zijn als dat rechtstreeks kan (op goedkope momenten uiteraard, tarieven monitoren via HA en laadpaal laten uitzetten als tarieven te hoog worden).

Had ook gelezen om dan dus beter kleine stukjes te laden en dan vaker als oplossing om niet de hele batterij leeg te trekken.
ibak schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:59:
[...]

[...]

IK heb deze busbars ( voor 3 batterijen plus missch ooit een 4e) 49,- voor 2 stuks, 5mm dik en blijven onder de 25 graden:
https://amzn.eu/d/0gnhI37q

[Afbeelding]

Daarnaast heb je 1 zwarte en 1 rode 50mm2 met 8mm ogen in 50cm lengte nodig.
Plus 2 st 70mm2 met een 8 en een 10mm oog van de busbars naar de Deye de lengte is een beetje afh van de plaats van de Deye meestal 1,5 is genoeg en kan je dan nog als je lang genoeg koopt om elkaar twisten als je soepele kabel neemt, dat is tegen straling geen slecht idee maar doen er maar weinig.

Mbt infrarood meter: doen er het hier ook een paar mee maar is goed richten plek voor plek en glans afhankelijk en niet makkelijk te communiceren naar hier of elders, niet mijn voorkeur maar helpt al wel.
Je andere batterij alternatieven tonen de scherpte van de deal van Balans al wel met 48kwh
Nu zal je vragen heb ik dat nodig....?
Het is fijn als al je zonnestroom van een dag erin past en savonds verkocht wordt en als je winter energie verbruik van een hele dag eruit kan komen en goedkoop ingekocht is.
Het is ook fijn als je omvormer groot is omdat goede prijzen ter laden of ontladen vaak maar kort duren.
Top deze busbars, die onthoud ik voor als ik ga bestellen, scheelt best veel geld.

Terechte vraag of 48kwh nodig is, misschien niet maar qua bufferen in goedkope uren en zelf gebruiken / verkopen in dure uren + pv overschot is het zeker niet verkeerd. Nu via onbalans markt en na 2 jaar evt via epex (wat op dat moment meest voordelig is).

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
SoC 90%, loopt nog iets op met energie vanuit PV, imports zijn voorbij sinds 16:35. Mooie prijs voor de binnengeharkte kWh, heb mijn best gedaan om de pool beschikbaar te houden voor imports :)

Vandaag · kaal
62,6 kWh import
+ € 0,17 gem. € -0,003/kWh

• Dirkga
KoningSlakkie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:10:
[...]

Wat grappig, het lijkt alsof wanneer mijn systeem een pauze neemt, dat jij een import activatie krijgt.

[Afbeelding]

Heb je toevallig HASS? Ik draai de integratie van aritmeester icm tennet-API voor de onbalans prijzen. De data hiervan zit wat beter dichterbij de balans energie dashboard gegevens dan Tennergy.

Get!em in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Nee ik heb gebruik verder geen HASS. ik kijk letterlijk live mee op beide pagina`s voor de onbalans prijzen (beide sinds vandaag aangezien ik de link eerder vandaag door kreeg) en natuurlijk het dashboard via een browser. Mijn Home assistant is hier voornamelijk om het verbruik van energie e.d. te monitoren. En natuurlijk wat automatisering qua ventilatie, luchtvochtigheid, verlichting, beveiliging e.d.

Maar inderdaad wel funny dat we elkaar afwisselen qua activaties :P ;)

• Gwien
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:20
Net een service bezoek gehad van Balans.

Gerustellend dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv-5esTBWSoVaAaa_wsdVs4FvaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kd6lCrdz32gGCWom5A7g0zvE.jpg?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Maar de braided kabel zelf is bestand tegen 200c. :+

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

@paQ Zojuist BMS3 maar een schop gegeven; reset knopje haalde niks uit (ik zag alle LEDs een toffe 'knight rider' animatie maken, maar accu schoot direct weer in ALM stand). Uiteindelijk de accu met het rode aan/uit knopje gepowercycled en voila, hij doet het weer:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/raQiwoCo96.png/raw

Maar echt lekker zit het me niet....

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Gwien schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:04:

Gerustellend dit...

[Afbeelding]
Die is well done. Op welk moment hebben ze nieuwe kabel vastgedraaid? 12-13Nm ?

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Mijn PV voorspelling voor morgen staat op o,o

Dat lijkt mij sterk.

N.B. Soc 100%

[ Voor 11% gewijzigd door E-Transitie op 08-10-2026 17:13 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

E-Transitie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:10:
Mijn PV voorspelling voor morgen staat op o,o

Dat lijkt mij sterk.
Misschien weet BE iets over een zonsverduistering of sneeuw wat wij gemist hebben? :+
Hier ook 0, hij is 0,5kWh geweest en 0 gebeurt hier misschien als er sneeuw op ligt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Dirkga
Gwien schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:04:

Gerustellend dit...

[Afbeelding]
Maar een busbar is niet nodig @Balans Energie ????

Ik denk dat het toch echt niet verkeerd is om in plaats van dik 240A over deze aansluitingen te laten gaan toch maar die Busbar optie wat serieuzer te nemen zodat er maar hooguit 80A over diezelfde aansluitingen loopt. Al gebeurt het in het grote plaatje maar op een kleine schaal, het standpunt zou moeten zijn dat het gewoon NOOIT gebeurt.

Ik ben dus niet verantwoordelijk voor zoiets (ook al wordt er in het contract geclaimd dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het geheel tenzij ............... zie verder ieders eigen contract). Ook ben ik niet bekend met jullie eigen Risc assessment (risico analyse), Maar in elk bedrijf waar ik ooit gewerkt heb en verantwoordelijk was voor nagenoeg alles wat er op de productie en werkvloer gebeurde, werd er meteen als er ook maar 1 maal iets redelijk ernstig fout ging meteen de nodige maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te vermijden.

Ik zou willen dat in een aantal van die gevallen de oplossing zo simpel was als een simpele busbar..................................................... ;)

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:22

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Rick Astley schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:09:
[...]

Om hier op in te haken: op welk moment zitten de interne kabels die aan de BMS zitten vastgedraaid? Dit zijn kleinere bouten dan polen op de behuizing, had een dopsleutel 10 nodig ipv 13 voor de polen. Heb ze op 5nm vast gezet na een snelle google maar of dat juist is? Konden allemaal een klein stukje strakker iig, met eentje zelfs nog een halve slag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kMhaZMl4KfNW6jG3U3L2D0c5T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JbipUih1nCrewli6OSdtECG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door India Sierra op 08-10-2026 17:22 ]

Hier staat iets wat door sommigen als indrukwekkend kan worden ervaren

• jacovn
  • Laatst online: 22:03
Dirkga schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat het toch echt niet verkeerd is om in plaats van dik 240A over deze aansluitingen te laten gaan toch maar die Busbar optie wat serieuzer te nemen zodat er maar hooguit 80A over diezelfde aansluitingen loopt. Al gebeurt het in het grote plaatje maar op een kleine schaal, het standpunt zou moeten zijn dat het gewoon NOOIT gebeurt.

Ik ben dus niet verantwoordelijk voor zoiets (ook al wordt er in het contract geclaimd dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het geheel tenzij ............... zie verder ieders eigen contract). Ook ben ik niet bekend met jullie eigen Risc assessment (risico analyse), Maar in elk bedrijf waar ik ooit gewerkt heb en verantwoordelijk was voor nagenoeg alle wat er op de productie en werkvloer gebeurde, werd er meteen als er ook maar 1 maal iets redelijk ernstig fout ging meteen de nodige maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te vermijden.

Ik zou willen dat in een aantal van die gevallen de oplossing zo simpel was als een simpele busbar..................................................... ;)
Dat heet precendent scheppen. Een maal gedaan, dan wordt het paar honderd keer verwacht.
Want als het hier staat doet gelijk 60-80% een mail sturen denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Dirkga schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:16:
[...]

Ligt er ook aan hoe deze accu's waren aangesloten; op de 'oude' doorlus manier of de nieuwe 'kruislings' manier?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:20:
[...]

Dat heet precendent scheppen. Een maal gedaan, dan wordt het paar honderd keer verwacht.
Ze kunnen altijd zo'n '250A' setje van €11 nemen, die gaat er hetzelfde uitzien als dat rode blokje. Hier werd er geen moment gedacht aan een momentsleutel, gewoon draaien tot het afbreekt.

• Gwien
Rick Astley schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:09:
[...]

Dat durf ik je niet te zeggen.

De monteur gaf Deye de schuld. Hij zei dat zij ervanuit gingen dat Deye alles netjes op moment aandraaide, maar dit niet (altijd) het geval is. Hij zei dit nu wel gedaan te hebben maar geen info hoeveel Nm.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gwien schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:24:
[...]

Dat durf ik je niet te zeggen.

De monteur gaf Deye de schuld. Hij zei dat zij ervanuit gingen dat Deye alles netjes op moment aandraaide, maar dit niet (altijd) het geval is. Hij zei dit nu wel gedaan te hebben maar geen info hoeveel Nm.
Wat heeft dit met Deye te maken, da's het merk van de omvormer en niet de leverancier.

• scoobs
  • Nu online
[...]

En die verwachting lijkt me niet meer dan normaal. Daarvoor had je een pilot. Voor lessons learned... Volgens mij kwam begin november al een hoop info naar boven via @paQ en anderen. Daarvan is een jaar lang gezegd "niet nodig", behalve waar het wel echt-echt nodig was.

[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 08-10-2026 17:32 ]

• paQ
  • Nu online
Rick Astley schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:21:
[...]

Ligt er ook aan hoe deze accu's waren aangesloten; op de 'oude' doorlus manier of de nieuwe 'kruislings' manier?
Nee dat heeft daar niets mee te maken.
Oude manier: 1 accu krijgt zowel aan + als - de volle laag
Kruislings: accu 1 aan de ene kant, accu [laatste] aan de andere kant

• Dirkga
[...]

Dat kost dan een beste cent, dat begrijp ik.

Maar wat denk je wat het kost als het echt een keer anders afloopt ??

Onderdeel van het Risc assessment is ook kijken naar eventuele kosten.

En eerlijk gezegd waar hebben we het over als iedereen die nu een systeem thuis heeft en de optie krijgt om via BE een busbar te laten plaatsen incl. de busbar die hun voorstellen tegen laten we zeggen die €150,= incl. de busbar en benodigde kabels. en elke nieuwe klant betaald i.p.v. €6999,= nu ineens €7499,= excl. BTW Dan is het systeem nog steeds zéér aantrekkelijk qua prijs plus de extra kosten voor die busbar en kabels zijn dik betaald, op de lange duur zelfs voor de al bestaande klanten. ;)

Maar goed, de laatste keer dat ik moest investeren om iets veiliger te maken is 15 jaar geleden en toen was het meteen ruim €250000,= om bepaalde machines niet meer in brand te laten vliegen of om productie te missen. Ik ben destijds zelfs door Castrol en BP geïnterviewd om hun verkopers en technici te helpen het e.e.a. in te zetten. ;)

• Gwien
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:26:
[...]

Wat heeft dit met Deye te maken, da's het merk van de omvormer en niet de leverancier.
Hij zei dat het intern niet goed aangedraaid zat, dus vanuit de fabriek.

Maar goed, dit was wel dezelfde man die het oorspronkelijk geplaatst heeft..

• scoobs
  • Nu online
Gwien schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:31:
[...]

De foto van je laat een kabel zien en een accu-aansluiting. De Deye is dat andere apparaat aan de muur.

• Dirkga
[...]

Ben ik niet helemaal mee eens op beide manieren blijft er namelijk 240A door die aansluitingen gaan , waarbij de fabrikant opgeeft dat dit maximaal 200A per batterij mag zijn. ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Dat gaat over de batterijen, een flink deel heeft inderdaad intern de kabels niet goed aangedraaid. Bij mij gaf dat (nog) geen warmte problemen maar het zat zeker niet allemaal even goed vast.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nieuw record maar vandaag is het dan toch zover. De warmtepomp gaat aan voor verwarming. 19,5 graden door de harde wind is brrrr.

Hoogste verbruik ooit is 40kWh op 1 dag dus eens zien wat wat gaat brengen voor de BE accu. Zijn er mensen die al een winter hebben gedraaid met meer dan 20kWh gemiddeld elke dag in de WP in de koudste maanden? Bevindingen?

Edit: klein maar klikbaar plaatje erbij van het verbruik van de WP sinds winter 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMKdT0jTxe3kRS3EMlq-haFmQls=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucdyILFl8gcuNasAOJueoQMR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 39% gewijzigd door Moby op 08-10-2026 18:19 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:29
Moby schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:13:
Nieuw record maar vandaag is het dan toch zover. De warmtepomp gaat aan voor verwarming. 19,5 graden door de harde wind is brrrr.

Hoogste verbruik ooit is 40kWh op 1 dag dus eens zien wat wat gaat brengen voor de BE accu. Zijn er mensen die al een winter hebben gedraaid met meer dan 20kWh gemiddeld elke dag in de WP in de koudste maanden? Bevindingen?

Edit: klein maar klikbaar plaatje erbij van het verbruik van de WP sinds winter 2021

[Afbeelding]
ik heb de batterij pas 2,5 week.
maar bij de koudste dag in Januari dit jaar heb ik in totaal 169kWh afgenomen (voornamelijk voor verwarming (groot 1953 huis en veel extra gebouwen (een deel verwarmd))

ik ben hel benieuwd wat dat voor mijn 96,4kWh batterij betekend,... we gaan het meemaken.

LG-HM163MR-U34

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:53

The Legend

*Plop*

blue eyes schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:02:
[...]

Je kan er echt wel wat van vinden: je wordt immers door de overheid gestimuleerd om vooral veel electrisch te doen, ergo, alles. Als beloning ga je dan meer betalen ;)
Maar ook dan is er nog verschil tussen het verbruik van een vrijstaande woning die 300m2 verwarmd met een WP, 2 badkamers heeft en 2 EV’s op de oprit, en het verbruik van een tussenwoning die 70m2 verwarmd met een WP en met het OV reist. De ene elektrische gebruiker is de andere niet. Blijf het in de basis niet gek vinden dat _veel_ verbruiken wat meer betalen betekent. En de mensen die niet mee gaan in de transitie hebben echt geen voordeel, die betalen zich scheel aan de energiebelasting op gas en aan de pomp.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

[...]

Heeft Balans Energie jou proactief benaderd om een servicebezoek in te plannen vanwege afwijkend laadgedrag van je accu, of heb je hiervoor zelf aan de bel moeten trekken?

Ik vraag dit omdat jouw installatie, als ik me niet vergis, van eind mei 2026 is en je dus Gen3-accu's hebt (herkenbaar aan de eigen DC-schakelaar aan de rechterzijde van elke accu).

Van deze generatie accu's is bekend dat er bij "een zeer klein deel van een specifieke batch batterijmodules" problemen zijn met het aandraaimoment van de bouten binnenin de accu. Dit heeft Balans Energie zelf aangegeven in dit topic op 21 mei.

BE gaf destijds aan klanten met accu's uit de betreffende batch proactief te benaderen wanneer zij een afwijkende laadcurve constateerden.

Ik heb zelf ook een Gen3-accu uit ongeveer dezelfde periode en val mogelijk dus binnen die specifieke batch. Ik ben echter nooit benaderd. Het kan natuurlijk zijn dat mijn laadcurve geen afwijkingen vertoont en BE er daarom van uitgaat dat alles correct is aangedraaid.

Maar als ik het goed begrijp, heeft het bij jou ook bijna een half jaar geduurd voordat het probleem aan het licht kwam. Dat roept bij mij toch de vraag op in hoeverre een normale laadcurve daadwerkelijk uitsluit dat er iets niet goed vastzit. Wat niet is, kan immers nog komen...

• paQ
  • Nu online
@Rick Astley Kijkende naar vanmiddag BMS 3 dan, wat gaf je temp sensor aan?
Er zitten er 6 in elke accu. Ik gaf er volgens mij in de initiële code 5 per BMS van door.

edit:
Oh nee dat waren de cel voltages bedenk ik me net.
Dan krijg je ws 1 ambient temp sensor per bms?

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 08-10-2026 19:05 ]

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:56:
@Rick Astley Kijkende naar vanmiddag BMS 3 dan, wat gaf je temp sensor aan?
Er zitten er 6 in elke accu. Ik gaf er volgens mij in de initiële code 5 per BMS van door.
BMS3 zag er qua temperatuur normaal uit:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/yuxAvIKe66.png/raw

BMS1, de Master, daarentegen vertoond raar gedrag qua temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/PIpegOWU59.png/raw

Ik heb hier echter nog geen patroon in kunnen ontdekken.

• paQ
  • Nu online
nee maar die T4 van bms3 kan denk ik ook niet kloppen...?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 08-10-2026 19:07 ]

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:07:
nee maar die T4 van bms3 kan denk ik ook niet kloppen...?
Je hebt gelijk, die klopt ook niet.

Enige die logisch lijkt qua temperatuur is BMS2:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/YeNUNEzO67.png/raw

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Nee, bij beide manieren gaat er 240A over de interne busbar toch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij zijn er meer dingen aan de hand met de 3e batch, de aansluitingen en de 'verrassende' 13% idle (en pas bij 30-35% actief) fabrieksinstelling.
Daardoor is dat 'zeer beperkte' aantal problemen behoorlijk toegenomen en lossen ze dat tegelijk op.
Mooi verhaal dat proactieve, maar ik moest er toch echt zelf achteraan gaan en niet 1 keer.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:17

[Afbeelding]
Ik heb er een volle winter mee gedraaid.
De omstandigheden waren toen anders want nog weinig handel, geen voorspellingen en geen aFFR e.d.
Toen werd er vooral ingezet tijdens de winter op het goedkoop vullen en vrij hoge vulpercentages.
Het is mij erg goed bevallen toen, maar of het nu ook qua strategie zo zal zijn weet ik natuurlijk nog niet.
Maar afgaand op toen ben ik hoopvol gestemd

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Wolly schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:20:
[...]

Correct, dat was een denkfout van mij.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:20:
[...]

Als alle batch 3 batterijen met de buitenste polen op de Deye zitten dan gaat de stroom op die pool direct naar deze batterij en de rest gaat door de interne busbar (160A bij 3 batterijen).
BE negeert ook nog de 'recommended' 60A naast de max continu 200A in de handleiding.
Daar staat trouwens elke 3 maanden de aansluitingen checken in bij maintenance.

• Gwien
scoobs schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:33:
[...]

De foto van je laat een kabel zien en een accu-aansluiting. De Deye is dat andere apparaat aan de muur.
Klopt, het ging in deze wel om de accu's.

Zijn de accu's niet gewoon whitelabel deye's ?

Hij had het er iniedergeval over dat die accu's vanuit de fabriek niet op het juiste moment afgemonteerd waren, dat dit daardoor gebeurd en ze nu alles nalopen en vervangen indien nodig.

• Gwien
Rick Astley schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:53:
[...]

Heeft Balans Energie jou proactief benaderd om een servicebezoek in te plannen vanwege afwijkend laadgedrag van je accu, of heb je hiervoor zelf aan de bel moeten trekken?

Ik vraag dit omdat jouw installatie, als ik me niet vergis, van eind mei 2026 is en je dus Gen3-accu's hebt (herkenbaar aan de eigen DC-schakelaar aan de rechterzijde van elke accu).

Van deze generatie accu's is bekend dat er bij "een zeer klein deel van een specifieke batch batterijmodules" problemen zijn met het aandraaimoment van de bouten binnenin de accu. Dit heeft Balans Energie zelf aangegeven in dit topic op 21 mei.

BE gaf destijds aan klanten met accu's uit de betreffende batch proactief te benaderen wanneer zij een afwijkende laadcurve constateerden.

Ik heb zelf ook een Gen3-accu uit ongeveer dezelfde periode en val mogelijk dus binnen die specifieke batch. Ik ben echter nooit benaderd. Het kan natuurlijk zijn dat mijn laadcurve geen afwijkingen vertoont en BE er daarom van uitgaat dat alles correct is aangedraaid.

Maar als ik het goed begrijp, heeft het bij jou ook bijna een half jaar geduurd voordat het probleem aan het licht kwam. Dat roept bij mij toch de vraag op in hoeverre een normale laadcurve daadwerkelijk uitsluit dat er iets niet goed vastzit. Wat niet is, kan immers nog komen...
Ze hebben zelf een servicebezoek ingepland.

Hij zei dat ze geen afwijkende dingen hadden gemeten, toen ik daarnaar vroeg omdat ze langs kwamen. Het was een Oekraïner die niet zo goed nederlands spreekt, dus er was een kleine taalbarrière. Wie weet dat ze vanaf het hoofdkantoor wel iets gemeten hebben.

Mijn installatie is inderdaad van eind mei met de nieuwe sg05lp3 omvormer, dus denk ook de nieuwe accu's inderdaad.

Ik heb wel 20+ Kwp nieuwe Aiko panelen eraan hangen en ben een grootverbruiker. Sauna, EV, airco's, warmtepomp etc. Dus dat zal de accu's ook wel belasten.

Had iniedergeval nergens last van, nog niet gelukkig haha..

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26

Tao

DPC DE_KOMETEN

Vraagje van mij: wat is ongeveer het geluid / lawaai als je op 1 mtr afstand staat van de omvormer, wanneer die met 12kW staat te pompen? Iets als een stofzuiger, of wat zachter?

Ik vraag dat omdat mijn schuurtje tegen die van de buren aan staat en geluid snel doorklinkt. (Ik ben wel van plan het schuurtje vol te prakken met Fermacell® gipsvezelplaten.)

Diablo3

• jacovn

[Afbeelding]
Ik heb maand lang elke dag 60 kW gedaan toen de bron niet klaar was, 3 x 2 kw continue aan als er warmtevraag was (dat heet 2e warmte opwekker bij Alpha innotek)
Rekening van €1500 bij instalateur ingehouden. Niet mijn probleem dat de bron te laat kwam.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
Tao schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:18:
Vraagje van mij: wat is ongeveer het geluid / lawaai als je op 1 mtr afstand staat van de omvormer, wanneer die met 12kW staat te pompen? Iets als een stofzuiger, of wat zachter?

Ik vraag dat omdat mijn schuurtje tegen die van de buren aan staat en geluid snel doorklinkt. (Ik ben wel van plan het schuurtje vol te prakken met Fermacell® gipsvezelplaten.)
Oude stofzuiger, niet een erg stille. Voor de SG04

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Is bij een SG05 toch anders, ik heb hem nog nooit gehoord. :)

Mbt de nieuwe tarieven volgens ACM, was wel blij dat dat pas per 2029 is.
Denk dat ik dan eerder voor NOM en in de winter time-shift ga dan veel handelen?

Maar eerst maar eens kijken wat 2027 brengt. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• scoobs
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:38:
Mbt de nieuwe tarieven volgens ACM, was wel blij dat dat pas per 2029 is.
Denk dat ik dan eerder voor NOM en in de winter time-shift ga dan veel handelen?
Je zit voorlopig nog vast aan Balans, dus het speelt nog niet echt nee. Als je afrekent tegen day-ahead had het er prima al gelijk kunnen komen. Het enige dat gebeurt is dat de prijs die je voorschotelt aan je optimizer uit drie ipv twee componenten bestaat.

Maar die dynamische wintertarieven: het is post salderen, dus je hebt al een spread tussen in- en verkoop. Die dynamische nettarieven maken dure stroom gewoon nog duurder, en goedkope stroom... Goedkoper.

Het hangt natuurlijk af van je situatie, maar het zou zomaar kunnen dat je juist "flink" vooruit gaat met de dynamische tarieven. Wat opzich simpelweg betekent dat je het net belast op een manier zodat je met dezelfde infra aan meer totale vraag kunt voldoen. En dat is precies het doel. van die belastingen: een elegant in elkaar gezet stukje vraagsturing. Ik ben wat dat betreft een groot voorstander voor deze wijziging.

Wiat je trouwens dat het originele rapport dat dit voorstelde ook de suggestie gaf de eerste 300wh/h niet te belasten? Omdat de eerste beetjes electragebruik als een primaire behoefte worden gezien. Je koelkast, kookplaat etc.

• Puppetmaster
Ik denk wel dat we met deze accu’s wel goed voorgesorteerd staan. En idd een simpele day ahead met tijdslots zou al volstaan. :)

Het zou alleen een beetje “jammer” zijn als er nu ineens wel buurtaccu’s enz in de keten geplaatst worden die onze investering dan weer teniet doen. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Puppetmaster schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:38:
Is bij een SG05 toch anders, ik heb hem nog nooit gehoord. :)
Ook niet in dezelfde ruimte? Zou me verbazen als de sg05 zo enorm veel stiller is. Misschien wel iets, maar toch niet fluister stil. Gaat als de temp van de Deye 52c is volgens de sensor. Er staat 55dB in de specsheet van de SG05, gelijk aan de sg04.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 08-10-2026 21:31 ]

• Puppetmaster
Hij hangt idd buiten, in het hokje.
Maar tijdens de warme zomer regelmatig op de oprit rondgehangen. Ook met het hokje open.
Heb de ventilator van het hokje wel gehoord, maar dat is minder dan een stofzuiger.
Daar overheen nooit een “beast-mode” van de Deye, ondanks dat hij wel vaak boven de 52 gr is geweest volgens Solarman.
Nooit boven 60.

• jacovn
scoobs schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:05:
[...]

Wiat je trouwens dat het originele rapport dat dit voorstelde ook de suggestie gaf de eerste 300wh/h niet te belasten? Omdat de eerste beetjes electragebruik als een primaire behoefte worden gezien. Je koelkast, kookplaat etc.
Is dat voor mensen die nog gas stoken ?
Dat is dan iets als 7.2 kWh per dag

• zunrob
  • Niet online
Tasteless schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

Nee, dit heeft met je voorspelling te maken. Er wordt uitgegaan van een bepaald percentage per tijdstip + marge. Als nu de voorspelling is dat de batterij om 17:00 op 85+ soc zit wordt er niks meer geïmporteerd is mijn ervaring.
Ik had eigenlijk begrepen dat dit aangepast zou zijn naar 95 procent. Maar dat lijkt toch niet het geval te zijn. Zelfs met laadmoment aan leek de accu niet vol te komen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:14

Jerra

Beunhaas in wording

Hoewel ik het volledig begrijp, en ook anders zou doen, vind ik dat er wel vaak die 240A wordt genoemd.

Het zou BE sieren om hier al lang een antwoord op gegeven te hebben.

Echter wil ik wel benadrukken, als je iets verkoopt als een product en je legt specificaties vast. Dan pas je die aan op het gestelde doel. Deze 200A max is van de batterijmodule, en is een (veilige) grens die gesteld is door het minst sterke component in de verzameling van alle componenten.

Of het nou de connector is, de cellen, de bms, de interne bekabeling, of marketing/productdifferentiatie... het gaat mij wat ver om te stellen dat de connectors op de batterijmodules niet geschikt zouden zijn voor 240A, de werkelijkheid is dat we hier geen specificatie van hebben.

Dat het zonder specificatie ongewenst is om over de specificaties gaan die wel bekend zijn begrijp ik. Echter hebben we het hier over een waarde die dicht op de totaalrating zit.

Nogmaals BE moet zich hier over uitspreken, maar een mailtje van de fabrikant van de batterijmodule kast "our terminals are rated for up to xxx ampere continious current" zou al voldoende zijn. Het hoeft echt niet allemaal in een datasheet te staan.

• zunrob
  • Niet online
Mijn accu is de laatste tijd een paar keer tot 100% gekomen. Als de accu bijna vol is worden de cellen passief gebalanceerd. Ik heb bijgehouden wat er gebeurde met de cellen elke keer dat ie vol kwam. Hier zijn de resultaten voor mijn vierde module. Er is te zien dat de cel delta kleiner wordt, de laagste cel heeft een steeds hoger voltage en de hoogste een steeds lager voltage. Dit lijkt er i.m.o. op te duiden dat zo nu en dan balanceren nuttig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR-nCRlFxDOnf4Rc9MpD2NEHM28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GwBFJOpbZA0mylYUvpLjb3ym.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:02:
Hoewel ik het volledig begrijp, en ook anders zou doen, vind ik dat er wel vaak die 240A wordt genoemd.

Het zou BE sieren om hier al lang een antwoord op gegeven te hebben.

Echter wil ik wel benadrukken, als je iets verkoopt als een product en je legt specificaties vast. Dan pas je die aan op het gestelde doel. Deze 200A max is van de batterijmodule, en is een (veilige) grens die gesteld is door het minst sterke component in de verzameling van alle componenten.

Of het nou de connector is, de cellen, de bms, de interne bekabeling, of marketing/productdifferentiatie... het gaat mij wat ver om te stellen dat de connectors op de batterijmodules niet geschikt zouden zijn voor 240A, de werkelijkheid is dat we hier geen specificatie van hebben.

Dat het zonder specificatie ongewenst is om over de specificaties gaan die wel bekend zijn begrijp ik. Echter hebben we het hier over een waarde die dicht op de totaalrating zit.

Nogmaals BE moet zich hier over uitspreken, maar een mailtje van de fabrikant van de batterijmodule kast "our terminals are rated for up to xxx ampere continious current" zou al voldoende zijn. Het hoeft echt niet allemaal in een datasheet te staan.
De BMS kan 200A max verwerken.
Zo lees ik het iig. Alleen 'we' voeden het ding 240A.

Brakke connecties hier en daar leveren weerstand en dus (te) veel hitte op. En dan gaan er dingen stuk. Kan voorkomen worden.
- betere Quality management bij verlaten fabriek
- het zelf controleren en herstellen
- middels busbars die hitte mitigeren
En dan zijn er de kabels die ook een poos lang gewoon niet goed genoeg waren.
En BMS settings bijv.
Er zijn meerdere parameters dus die allemaal zo 'hun steentje bijdragen'.
Wat @zunrob hierboven laat zien merk ik ook. Door minder de grenzen in de BMS op te zoeken lijkt (!) het allemaal wat te kalmeren. Ik wil ook niet op de muziek vooruitlopen, want het is een dun lijntje tussen verbetering zien en iets wat we niet wilden zien, maskeren.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 08-10-2026 23:12 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
In ander nieuws:

Dat is potverdikkie een mooie export. €1,50 kaal en volle bak aan het ontladen nu.

Edit: nu maar hopen dat het geen regeltoestandje is.

Edit 2: volgens mij en regeltoestandje, staat nu weer een zielige ISP 11 cent bij de grafiek :'(
(5 minuten met 11kW ontladen voor minder dan de import..)

[ Voor 66% gewijzigd door Source90 op 08-10-2026 23:29 ]

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".