Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:20
In hun verdediging, ik denk dat de helpdesk niet gevuld is met mensen die de techniek kennen. Het is als ik naar ticket nummers kijk van mails die ik met ze wisselen behoorlijk druk en dat er dan af en toe een antwoord uit gaat waar iemand het niet begrepen heeft Tja...

Niet om het goed te praten, het is een kansloos antwoord, maar ik kan me goed voorstellen dat zoiets gebeurt

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:25
Als 200 graden maximaal zou zijn, waarom komen ze dan bij 95 graden voor een servicebezoek?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:04:
In hun verdediging, ik denk dat de helpdesk niet gevuld is met mensen die de techniek kennen. Het is als ik naar ticket nummers kijk van mails die ik met ze wisselen behoorlijk druk en dat er dan af en toe een antwoord uit gaat waar iemand het niet begrepen heeft Tja...

Niet om het goed te praten, het is een kansloos antwoord, maar ik kan me goed voorstellen dat zoiets gebeurt
Dit zie je helaas ook terug in de reacties per email.
Zinnen kloppen niet allemaal lekker en het lijkt soms alsof er vanuit een LLM gecopy-paste is.

Dit levert dan weer extra mail verkeer op waardoor het ook niet rustiger wordt, jammer.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:10:
Als 200 graden maximaal zou zijn, waarom komen ze dan bij 95 graden voor een servicebezoek?
Het is 200 graden voor de koop. Na afrekenen is het 95 graden.

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:55
Ik heb grotendeels het topic gelezen en besloten om een 48kW accu te reserveren bij balans energie. Na installatie en paar weken gebruik zal ik verslag doen.

huidige setup 21 panelen ZW, 4 panelen NO, warmtepomp, WTW, vloerkoeling, vloerverwarming en een 77kWh EV op de oprit.

[ Voor 28% gewijzigd door jatmoos op 07-10-2026 18:55 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Imports rond dit tijdstip, dat is nieuw? En logisch gezien de prijzen.

En gefeliciteerd @jatmoos

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even geen lege batterijen, maar wel tegen een prijs...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:20
Moby schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:29:

Hier geen important en ook geen exports. Eerder vandaag is 1 kWh geïmporteerd. SOC nu 81%.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:29:

Wind komt eraan en drukt de prijzen. Blijkbaar iets eerder dan verwacht.

Kust al windkracht 6. Dus parken op zee gaan flinke portie leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 07-10-2026 19:57 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:06
@Hambo
Leuk dat je interesse hebt !
Volgens mij is het inderdaad te rigoreus om voor wat eenvoudige kabels andere keuzes te maken.
- het is eigenlijk simpel en goed zelf te verbeteren.
- je kunt zoals hier vaak beschreven alvast eigen betere kabels gelijk laten mee monteren en idd gelijk met busbar is een goed idee.
- met alle hoogvermogen gelijkstroom systemen speelt dit dus speelt het ook bij keuze voor een ander gelijkaardig systeem.
- lees de tip voor de warmtebeeld van enkele pagina's terug en koop ook zoiets.

Ik heb de kabels en busbar zelf besteld en gemonteerd en blijf dik onder de 60 graden.
Maar als ik toen de keuze had liet ik het ook gelijk meemonteren.
Het is simpel en niet nodig om te blijven hangen in : ik zou toch mogen verwachten dat en soortgelijke zinsnedes.
Ja BE zal het ooit ook wel gaan doen (en netzogoed moeten berekenen natuurlijk) en tot zolang gewoon even meecalculeren en klaar hebben liggen.
Wij helpen wel even met wat je nodig hebt als je dat niet al zelf x voorbij had zien komen..

• Odeanathus
Bedankt voor de richting _/-\o_ prima aan de praat gekregen inderdaad, nog geen automatisering maar dit is al meer controle dan ik had... Voorlopig gebeurt het toch niet / vrijwel niet dus die automatisering kan ik later nog inbakken

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:35
ibak schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:58:
Opsomming van punten om aan te denken
Is het idee van een installateur niet "ontzorgen"? I mean, als je toch alles gaat uitzoeken en klaarleggen, waarom dan niet gelijk een dagje werk extra en gewoon zelf kopen en monteren?

[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 07-10-2026 20:10 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Get!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:56:
[...]

Wind komt eraan en drukt de prijzen. Blijkbaar iets eerder dan verwacht.

Kust al windkracht 6. Dus parken op zee gaan flinke portie leveren.
De wind in de elektriciteit mix valt nog wel mee zie ik op Electricitie Maps ( 20.00 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmlZUylDlesh2VKhcc420TXsc8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ighP9qMjrbeD4QuuX3d9OnXH.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

E-Transitie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:12:
[...]

De wind in de elektriciteit mix valt nog wel mee zie ik op Electricitie Maps ( 20.00 uur)

[Afbeelding]
Werkt die met actuele meetgegevens of met de data uit de verwachting van NED.nl en een voorspellingsmodel.

Ik gebruik de electricitymaps als grid co2 model voor EVCC: zo schoon mogelijk laden van EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAkcA04UbRKgU_Zv0fhWx-ol5Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIb8PYGVWMGqNRrJC0vuoEHx.jpg?f=fotoalbum_largeGezien de onbalans prijs dik onder de epex day ahead zit, is aanbod groter dan vraag ten opzichte van de verwachtingen ingeprijsd in de Day ahead.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUI2znzs9_uVIk-mZO14jhcxesI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD7rVeW3CodK6S544O0FtYNJ.jpg?f=fotoalbum_large En de grootste factor die nu vannacht flink prijsbepalend is komende nacht en dagen is de wind.

[ Voor 55% gewijzigd door Get!em op 07-10-2026 20:28 ]

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5rWdtxyoTwuczp3M2d2WHNjS_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQfiWiw32W4rgPE0UJ2jh57O.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat wel zonder grappen 200°C op de kabel. Theoretisch kan dat wel maar alles in de "chain" moet die temperaturen kunnen hebben. De braid, pvc beugels op de muur en wartel van de deye kunnen dat zeker niet hebben iig.

Hier staat iets wat door sommigen als indrukwekkend kan worden ervaren

• Odeanathus
India Sierra schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:22:
[Afbeelding]

Er staat wel zonder grappen 200°C op de kabel. Theoretisch kan dat wel maar alles in de "chain" moet die temperaturen kunnen hebben. De braid, pvc beugels op de muur en wartel van de deye kunnen dat zeker niet hebben iig.
:| Dat had ik niet verwacht... bedankt voor die foto...

Je hebt je braided buitenlaagje er wel voor moeten verwijderen... ook mooi te zien dat die braided dingen dus ook AWG1 zijn. Dus nog niet eens 50mm2, als ik dan een kabel vervang ga ik toch voor 70mm2 en niet voor 95mm2 dan :+

Overigens als dat 200 aan moet kunnen is dat geen regulier PVC maar ander spul, van dat hitte bestendige siliconen ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door Odeanathus op 07-10-2026 20:30 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27
Een kabel (installatiedraad) spec kan wel 200 zijn, maar een terminated kabel, dus met kabelschoenen, en daaromheen een krimpkousje, is dat niet automatisch dan ook.
Bovendien sluit je die kabel ergens weer op aan. Dát component heeft op zijn beurt ook weer zo zijn specs.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-10-2026 20:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• India Sierra

India Sierra

Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:26:
[...]

:| Je hebt je braided buitenlaagje er wel voor moeten verwijderen... ook mooi te zien dat die braided dingen dus ook AWG1 zijn. Dus nog niet eens 50mm2, als ik dan een kabel vervang ga ik toch voor 70mm2 en niet voor 95mm2 dan :+
Kapot maken van de braid heb ik graag over voor de greater good. En dit weekend vervang ik die kabel voor 70mm2 ;)

• India Sierra

India Sierra

paQ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:30:
Een kabel spec kan wel 200 zijn, maar een temrinated kabel, dus met kabelschoenen, en daaromheen een krimpkousje, is dat niet automatisch dan ook.
Bovendien sluit je die kabel ergens weer op aan. Dát component heeft op zijn beurt ook weer zo zijn specs.
Ja precies wat ik zeg idd. Bij mij was de kabel van ellende al uit de pvc houder gevallen die op de muur zat namelijk

• Odeanathus
paQ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:30:
Een kabel spec kan wel 200 zijn, maar een temrinated kabel, dus met kabelschoenen, en daaromheen een krimpkousje, is dat niet automatisch dan ook.
Allemaal waar, maar dat de kabel het kan hebben vind ik al iets dat ik niet had verwacht, en als ik andere berichten hier zie van andere ben ik daar in elk geval niet de enige in :X

Ik wil nog steeds lagere temps dan 95 op de schoen (en de krimpkous) dus dat is niet opeens anders ofzo

• paQ
Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:31:
[...]

Allemaal waar, maar dat de kabel het kan hebben vind ik al iets dat ik niet had verwacht, en als ik andere berichten hier zie van andere ben ik daar in elk geval niet de enige in :X

Ik wil nog steeds lagere temps dan 95 op de schoen (en de krimpkous) dus dat is niet opeens anders ofzo
Sja bij mij stond er 95 opgedrukt geloof ik.
Vergeet ook niet dat dat vaak in relatie tot de omgeving is. Als zo'n kabel in een buis loopt, of op een plek waar het dT toch al gering(er) is, dan kun je niet zomaar je gang gaan.

• Wolly
  • Niet online
jatmoos schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:52:
Ik heb grotendeels het topic gelezen en besloten om een 48kW accu te reserveren bij balans energie. Na installatie en paar weken gebruik zal ik verslag doen.

huidige setup 21 panelen ZW, 4 panelen NO, warmtepomp, WTW, vloerkoeling, vloerverwarming en een 77kWh EV op de oprit.
Welkom!

Wat zijn je verwachtingen van het geheel?

Het is inderdaad simpel, zoals @ibak het stelt, om de hardware her en der op eigen kosten en risico te verbeteren. Maar het is daarnaast ook puur, wat verwacht je verder van het systeem?

Met een groot elektra verbruik zoals jij lijkt te hebben is aanstuurbaarheid bijvoorbeeld wellicht een wens die lastiger is om simpel op te lossen. De handel prevaleert vaak, ook al is dat tegen een paar cent marge.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:09

Spockz

Live and Let Live

Is het ook mogelijk om een bepaalde capaciteit te reserveren op de accu? Zoals bijvoorbeeld om de auto op te laden of omdat we morgen veel wassen gaan draaien?

Hoeveel zijn jullie bezig met het “managen” van de accu los van het bekijken van alle stats natuurlijk?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Wolly
  • Niet online
Spockz schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:08:
Is het ook mogelijk om een bepaalde capaciteit te reserveren op de accu? Zoals bijvoorbeeld om de auto op te laden of omdat we morgen veel wassen gaan draaien?

Hoeveel zijn jullie bezig met het “managen” van de accu los van het bekijken van alle stats natuurlijk?
Nee.

Je kan wel 2x per week een blok instellen dat Balans niets exporteert, maar het is niet in te regelen op welke SOC de accu dan staat.

Ik manage verder niets met de accu, ik zorg er wel voor dat ik zoveel mogelijk opwek van de zonnepanelen direct verbruik (opladen EV vooral) én dat ik bij lage prijs activaties meelift door de EV te laden. Dit om omzettingsverliezen te voorkomen voor het toch wel grote verbruik van de EV.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:00
Vanochtend gestart met SOC 4%. Niet verder gekomen dan SOC 40%.

Weinig import.

Hopelijk morgen beter.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
India Sierra schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:22:
[Afbeelding]

Heb je nou for science je kabelsleeve gemold? Ik heb hier nog een AWG1 zonder sleeve liggen, had ook wel even willen kijken hoor :>

Had deze foto hier trouwens al eerder gedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqeXLOaOsIpNcWPYyb5brVPeeas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnImpOWBGSfmedoyCZncepz2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 07-10-2026 23:39 ]

• Source90
Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:26:
[...]
dat die braided dingen dus ook AWG1 zijn.
ook? Volgens mij zijn alleen de braided AWG1. De vorige “kale” versie was gewoon 50mm2 zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 07-10-2026 21:45 ]

• Odeanathus
Source90 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:40:
[...]
ook? Volgens mij zijn alleen de braided AWG1. De vorige “kale” versie was gewoon 50mm2 zover ik weet.
Ook mooi om te zien, als in 200c was het eerste, AWG was het tweede dat ik uit de foto haalde waar ik zelf wel een vermoeden had maar het niet zeker wist. Is vast ergens in dit draadje gezegd maar ik kan niet alles onthouden he.. Had dat email adres ook al niet opgeslagen in mijn grijze massa :+

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:50
Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:04:

Dat snap ik ergens wel, maar als er dit soort verhalen rond gaan over installaties die je uitvoert (komen bv ook in Gemini terug als je vraagt naar ervaringen met het Balans systeem), dan geeft dit antwoord niet echt vertrouwen.
ibak schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:58:
@Hambo
Leuk dat je interesse hebt !
Volgens mij is het inderdaad te rigoreus om voor wat eenvoudige kabels andere keuzes te maken.
- het is eigenlijk simpel en goed zelf te verbeteren.
- je kunt zoals hier vaak beschreven alvast eigen betere kabels gelijk laten mee monteren en idd gelijk met busbar is een goed idee.
- met alle hoogvermogen gelijkstroom systemen speelt dit dus speelt het ook bij keuze voor een ander gelijkaardig systeem.
- lees de tip voor de warmtebeeld van enkele pagina's terug en koop ook zoiets.

Ik heb de kabels en busbar zelf besteld en gemonteerd en blijf dik onder de 60 graden.
Maar als ik toen de keuze had liet ik het ook gelijk meemonteren.
Het is simpel en niet nodig om te blijven hangen in : ik zou toch mogen verwachten dat en soortgelijke zinsnedes.
Ja BE zal het ooit ook wel gaan doen (en netzogoed moeten berekenen natuurlijk) en tot zolang gewoon even meecalculeren en klaar hebben liggen.
Wij helpen wel even met wat je nodig hebt als je dat niet al zelf x voorbij had zien komen..
Ik heb wel een infrarood thermometer, kan ik daar ook wat mee doen of heb ik echt een camera nodig? Wat moet ik ongeveer aan materiaal kosten rekenen? Ik zie één busbar voor ongeveer € 70, dan nog twee kabels om busbar met omvormer te verbinden? Of heb ik twee busbars nodig en 2 kabels, kan dat even niet terug vinden.

Kosten zijn dan € 6.999 + € 150 + materiaalkosten. Alternatief zou zijn bv bij ecohandel.nl een Deye 10kW omvormer + 24kWh batterijen inclusief installatie voor € 6.890. Ik heb vraag uit staan bij ecohandel.nl hoe zij de batterijen aansluiten, hier nog geen antwoord op gekregen.

Derde alternatief is een SigEnergy 12kW omvormer + 16kWh batterij geplaatst door lokale installateur, prijs inclusief 21 zonnepanelen is dan € 11.950.

Ik had overigens ook gevraagd of BE de al geïnstalleerde laadpaal voor de ct klemmen kunnen installeren omdat ik de auto niet uit de thuisbatterij wil laden. Dit kunnen ze vooraf niet toezeggen, moet op locatie worden bekeken en komen dan eventueel ook weer extra kosten bij als de lokale elektricien dat moet aanpassen.

• Odeanathus
Hambo schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:49:
[...]

Dat snap ik ergens wel, maar als er dit soort verhalen rond gaan over installaties die je uitvoert (komen bv ook in Gemini terug als je vraagt naar ervaringen met het Balans systeem), dan geeft dit antwoord niet echt vertrouwen.

[...]

Ik heb wel een infrarood thermometer, kan ik daar ook wat mee doen of heb ik echt een camera nodig? Wat moet ik ongeveer aan materiaal kosten rekenen? Ik zie één busbar voor ongeveer € 70, dan nog twee kabels om busbar met omvormer te verbinden? Of heb ik twee busbars nodig en 2 kabels, kan dat even niet terug vinden.
Zoals iemand al zei, de kabels zijn daadwerkelijk 200c, niet dat je daar op moet hopen maar goed.

Qua kosten ligt het aan je hoeveelheid batterijen? Ik heb zelf een offerte bij accunoord opgevraagd voor 2 busbars (steviger dan sommige andere hier hebben) en 14 nieuwe kabels, waarvan twee stuks 95mm2 (die ik dus 70mm2 zou doen als ik ga bestellen) en dan kom je net onder de 500 euro uit.... Ligt ook aan de lengte van de kabels natuurlijk

Dat kan dus goedkoper door smallere kabels te nemen, ze direct je busbar te laten aansluiten op hun kabels (ik verwacht dat voor 150ex ze dat wel doen, maar zou dat zeker checken) en dan enkel de omvormer kabels steviger laten uitvoeren. Dat kost je dan 2x busbar + 2x een kabel + die 150ex.

Je zou ook het kunnen afwachten en kijken wat het systeem bij je doet, bij mij staat het in een ruimte die gewoon vrij warm is met 2 omvormers, binnenunit van warmpteomp (plus onze boiler a 500liter) en het is geen schuurtje ofzo dus het is daar mometneel gewoon 25+- graden continu, dat helpt ook niet

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:32
Mijn voorlopige conclusie is dat ik beter niet in zee kan gaan met ze omdat ze het probleem niet erkennen en daarmee is de kans groot dat ik met een systeem kom te zitten wat warmer wordt dan me lief is. Wat denken jullie, is deze conclusie te rigoreus en zal ik de extra aansluitkosten van de busbar (€ 150) en de extra materiaalkosten (busbar + kabels) incalculeren bij het afwegen van mijn opties? Of gaat het nooit optimaal worden en kan ik beter voor een andere installateur (met kleinere capaciteit thuisbatterij) gaan kiezen?
ik heb een standaard installatie (3 accu’s) van 20maart2026 die kruislings is aangesloten door Balans Stroom. AFRR is actief en activaties van 5 kwartier op 12kW gehad, kabels werden handwarm. Geen last van te warme kabels hier; geen issue.

Heb setje alleen ‘getuned’ met setje ventilatoren onder de Deye voor extra koeling + een LliyGo

Heb service bezoek gehad waar de 13% idle bug is verholpen. Tweede service call volgt ivm blijven hangen BMS1 dat a.h.v. Lilygo is geconstateerd en ben met BE in contact en alles gecommuniceerd. Hier wordt adequaat op geacteerd.

Zie hetzelfde als met vakantie reviews; niet alles is negatief op forums en lees ook door de regels heen. Ik heb een technisch goed werkende installatie. Natuurlijk is de kwaliteit van de service ploeg (hier dus BS) een bepalende factor. De leercurve v.w.b. EMS activaties neem ik voor lief en wacht 2027 af.

[ Voor 3% gewijzigd door Bman op 07-10-2026 22:11 ]

• Source90
Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:53:
[...]
Dat kost je dan 2x busbar + 2x een kabel + die 150ex.
Dat zou ik (voor degene die het via BE gaan laten aansluiten) wel eerst checken bij balans.

Ze zeggen wel doodleuk “schaf de busbar dan zelf aan”, echter wordt er nergens gerept over de extra kabelset van 50cm in 50mm2.

Als je de kabel naar de Deye in 70/95mm laat maken, komt Balans (bij drie batterijen) waarschijnlijk gewoon op de proppen met 2x set 50mm2 van 50cm lang en een standaard set van 150cm. In ieder geval het installatie team dat hier was had niets extra’s in de bus liggen (al is die niet meer werkzaam voor BE, heb ik begrepen).

• Odeanathus
Source90 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:04:
[...]

Dat zou ik (voor degene die het via BE gaan laten aansluiten) wel eerst checken bij balans.
Absoluut, zou het checken en afstemmen dat je zelf inderdaad die stevigere kabels van ~150 levert voor de omvormer aansluiting.

Verwacht dat ze daar prima op antwoorden als iemand besluit die route te bewandelen.

Nu maar eens hopen dat ergens vannacht er iets verschrikkelijks gebeurt op de aFRR markt want vandaag was de enige leuke piek volledig gemist door mij in elk geval (en heb niemand gehoord wat het systeem vanochtend wel ging leveren?) en verder wat druppeltjes import... Morgen hopelijk beter dagje :D

• jacovn
Ik heb een laadblok geactiveerd, niet weer zin om voor €0,20 kaal te verkopen en dan in de ochtend voor 3x dat uit net te trekken

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
Source90 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:04:
[...]

Ze zeggen wel doodleuk “schaf de busbar dan zelf aan”, echter wordt er nergens gerept over de extra kabelset van 50cm in 50mm2.

Als je de kabel naar de Deye in 70/95mm laad maken, komt Balans (bij drie batterijen) waarschijnlijk gewoon op de proppen met 2x set 50mm2 van 50cm lang en een standaard set van 150cm. In ieder geval het installatie team dat hier was had niets extra’s in de bus liggen (al is die niet meer werkzaam voor BE, heb ik begrepen).
Serviceteam wat vaak bij mij komt heeft wel verschillende lengtes 50mm2 bij zich. Toen er een slechte kabel schoen op 1 kabel zat kwam hij met 2 lengtes aan, en ik kreeg de indruk dat ze nog meer bij zich hadden.

Slechte kabel werd doorgeknipt en meegenomen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
Bman schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:02:
[...]

[...]

ik heb een standaard installatie (3 accu’s) van 20maart2026 die kruislings is aangesloten door Balans Stroom. AFRR is actief en activaties van 5 kwartier op 12kW gehad, kabels werden handwarm. Geen last van te warme kabels hier; geen issue.

Heb setje alleen ‘getuned’ met setje ventilatoren onder de Deye voor extra koeling + een LliyGo

Heb service bezoek gehad waar de 13% idle bug is verholpen. Tweede service call volgt ivm blijven hangen BMS1 dat a.h.v. Lilygo is geconstateerd en ben met BE in contact en alles gecommuniceerd. Hier wordt adequaat op geacteerd.

Zie hetzelfde als met vakantie reviews; niet alles is negatief op forums en lees ook door de regels heen. Ik heb een technisch goed werkende installatie. Natuurlijk is de kwaliteit van de service ploeg (hier dus BS) een bepalende factor. De leercurve v.w.b. EMS activaties neem ik voor lief en wacht 2027 af.
Goed is goed he. Dat is ook wat ik bedoel met die busbars.
80 graden is ook niet perse te warm, als alles in de keten het maar kan hebben uren achter elkaar. Als iemand 3 uur lang vol gas de Acuu leegtrekt aan de EV, dan heb je ook langdurig hoge stroom.
Als het gaat ruiken of smelten, dan is het niet in orde. Wordt het niet gevaarlijk heet, dan is er minder reden voor zorg.
Een busbar voorkomt in elk geval dat de temperatuur aan de accu te hoog oploopt vanwege stroom hoeveelheid.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bman schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:02:
[...]

[...]

Wat bedoel je met het blijven hangen van BMS1?

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Wolly
  • Niet online
Hambo schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:49:
[...]

Ik had overigens ook gevraagd of BE de al geïnstalleerde laadpaal voor de ct klemmen kunnen installeren omdat ik de auto niet uit de thuisbatterij wil laden. Dit kunnen ze vooraf niet toezeggen, moet op locatie worden bekeken en komen dan eventueel ook weer extra kosten bij als de lokale elektricien dat moet aanpassen.
Balans gebruikt geen CT klemmen maar een MID meter.
Als je bedoelt dat je laadpaal tussen de P1 meter en de MID meter van Balans kan worden aangesloten: Nee, er mag niets aangesloten worden tussen P1 en MID.

Zie deze post van @jeeedeee waarin Balans uitlegt dat het echt niet toegestaan is.

@Damsluijs heeft hetzelfde antwoord destijds gekregen.

En voor de duidelijkheid, ik zie dat je flinke verbruikers hebt...alle elektra die je gebruikt komt uit je batterij behalve de elektra die direct wordt gebruikt vanuit een importactivatie of je zonnepanelen. En alles wat uit je batterij komt heeft die omzettingsverliezen maar dat begrijp je.

Was voor mij ook een leerpuntje bij het begin van dit topic.

[ Voor 39% gewijzigd door Wolly op 07-10-2026 23:06 ]

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:32
fenrir schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:43:
[...]

Wat bedoel je met het blijven hangen van BMS1?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1JH9LPEh1m-1LxkCDLSkI3nwIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZAGfWm2s67o4XKbGxKRcguh.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:06

Kosten zijn dan € 6.999 + € 150 + materiaalkosten. Alternatief zou zijn bv bij ecohandel.nl een Deye 10kW omvormer + 24kWh batterijen inclusief installatie voor € 6.890. Ik heb vraag uit staan bij ecohandel.nl hoe zij de batterijen aansluiten, hier nog geen antwoord op gekregen.

Derde alternatief is een SigEnergy 12kW omvormer + 16kWh batterij geplaatst door lokale installateur, prijs inclusief 21 zonnepanelen is dan € 11.950.
IK heb deze busbars ( voor 3 batterijen plus missch ooit een 4e) 49,- voor 2 stuks, 5mm dik en blijven onder de 25 graden:
https://amzn.eu/d/0gnhI37q

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FfQUCkMgZYmJiYX7ta5aqrwvjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Vn28tm7fWBXdZrz1Hy1BLds.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb je 1 zwarte en 1 rode 50mm2 met 8mm ogen in 50cm lengte nodig.
Plus 2 st 70mm2 met een 8 en een 10mm oog van de busbars naar de Deye de lengte is een beetje afh van de plaats van de Deye meestal 1,5 is genoeg en kan je dan nog als je lang genoeg koopt om elkaar twisten als je soepele kabel neemt, dat is tegen straling geen slecht idee maar doen er maar weinig.

Mbt infrarood meter: doen er het hier ook een paar mee maar is goed richten plek voor plek en glans afhankelijk en niet makkelijk te communiceren naar hier of elders, niet mijn voorkeur maar helpt al wel.
Je andere batterij alternatieven tonen de scherpte van de deal van Balans al wel met 48kwh
Nu zal je vragen heb ik dat nodig....?
Het is fijn als al je zonnestroom van een dag erin past en savonds verkocht wordt en als je winter energie verbruik van een hele dag eruit kan komen en goedkoop ingekocht is.

[ Voor 8% gewijzigd door ibak op 07-10-2026 23:28 ]

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".