Ik heb wel een infrarood thermometer, kan ik daar ook wat mee doen of heb ik echt een camera nodig? Wat moet ik ongeveer aan materiaal kosten rekenen? Ik zie één busbar voor ongeveer € 70, dan nog twee kabels om busbar met omvormer te verbinden? Of heb ik twee busbars nodig en 2 kabels, kan dat even niet terug vinden.
Kosten zijn dan € 6.999 + € 150 + materiaalkosten. Alternatief zou zijn bv bij ecohandel.nl een Deye 10kW omvormer + 24kWh batterijen inclusief installatie voor € 6.890. Ik heb vraag uit staan bij ecohandel.nl hoe zij de batterijen aansluiten, hier nog geen antwoord op gekregen.
Derde alternatief is een SigEnergy 12kW omvormer + 16kWh batterij geplaatst door lokale installateur, prijs inclusief 21 zonnepanelen is dan € 11.950.
IK heb deze busbars ( voor 3 batterijen plus missch ooit een 4e) 49,- voor 2 stuks, 5mm dik en blijven onder de 25 graden:
https://amzn.eu/d/0gnhI37q
Daarnaast heb je 1 zwarte en 1 rode 50mm2 met 8mm ogen in 50cm lengte nodig.
Plus 2 st 70mm2 met een 8 en een 10mm oog van de busbars naar de Deye de lengte is een beetje afh van de plaats van de Deye meestal 1,5 is genoeg en kan je dan nog als je lang genoeg koopt om elkaar twisten als je soepele kabel neemt, dat is tegen straling geen slecht idee maar doen er maar weinig.
Mbt infrarood meter: doen er het hier ook een paar mee maar is goed richten plek voor plek en glans afhankelijk en niet makkelijk te communiceren naar hier of elders, niet mijn voorkeur maar helpt al wel.
Je andere batterij alternatieven tonen de scherpte van de deal van Balans al wel met 48kwh
Nu zal je vragen heb ik dat nodig....?
Het is fijn als al je zonnestroom van een dag erin past en savonds verkocht wordt en als je winter energie verbruik van een hele dag eruit kan komen en goedkoop ingekocht is.
[
Voor 8% gewijzigd door
ibak op 07-10-2026 23:28
]