8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Gok dat weinigen een export hebben nu?
Ik heb de hele nacht 0 activiteit gehad, dat heb ik volgens mij ook nog niet (vaak) eerder gehad. SOC staat nu op 28%, wat laag is voor wat ik meestal bij ons zie. Mag van mij dus prima nog wat exporteren maar vooralsnog helemaal niks.Get!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:16:
Dat is dan nu voor 50 cent kaal….
Hoppa 90 centenGet!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:16:
Dat is dan nu voor 50 cent kaal….
Met 15cent rond middernacht had er best wat ingekocht kunnen worden. Maar ja, achteraf….is mooi wonen.
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 07-10-2026 07:38 ]
Jij exporteerd nu wel? of ook niet? Want ik heb meer dan genoeg SOC om te exporteren zonder ingekocht te hebben maar doet ook helemaal geen holGet!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:36:
[...]
Hoppa 90 centen
Met 15cent rond middernacht had er best wat ingekocht kunnen worden. Maar ja, achteraf….is mooi wonen.
Mijn batterij was gisteren rond 19u al leeg (17%), daarna werd er nog een kleine export uit geperst.Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:40:
[...]
Jij exporteerd nu wel? of ook niet? Want ik heb meer dan genoeg SOC om te exporteren zonder ingekocht te hebben maar doet ook helemaal geen hol
Momenteel soc 10%, dus al lang blij dat ik geen gedwongen net gebruik heb bij >€1/kWh.
Tja en dan blijkt maar weer hoe kortzichtig een export voor 21 cent vroeg in de avond is. Maar dat mag je niet zeggen want dan ben je negatief.Get!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:36:
[...]
Hoppa 90 centen
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Inderdaad... Ik vrees dat we misschien niet mee doen omdat er misschien over de linie te weinig SOC is ofzo? Geen idee hoe dat op de achtergrond werkt maar mijn systeem staat klaar hoorGet!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:51:
Met huidige tempo (€1,5) van stijging gaan we volgend kwartier mogelijk zelfs naar €2-4/kWh.
Ik zie vooral huis gebruik, het EMS kan natuurlijk moeilijk inschatten dat er nu zo'n piek van dit formaat is. Het geeft je van af 13% of was het 18%? capaciteit voor thusigebruik en exporteerd dan niet....Bman schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:00:
Platte accu, duur importeren dankzij 'slim' EMS... Zucht.....
[Afbeelding]
Denk dat het lastig is om deze grilligheid op de EMS te schuiven, tenzij ze die grenzen hoger gaan leggen ga je dit kunnen krijgen denk ik.
Indien dit het geval is ben ik wel erg benieuwd naar de cijfers die je bij deze bewering kan overleggen. Vooral wanneer de saldering straks vervalt en de markt anders gaat worden. Graag delen, indien dit het duidelijk is dan is het een makkelijke beslissing.scoobs schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:34:
[...]
Een enkeling beschreef de business case van Balans als "een goedkope accu, en na 2 jaar kun je weg".
De Deye heeft een ingebouwd EMS zitten dat op de huidige trend zo'n 1000 euro meer verdient per jaar dan het EMS dat Balans levert.
Ik ben toch malle pietje niet!
afgelopen dagen ook maar rond de 20kWh opgewekt dus dat gaat niet genoeg zijn.
Als je ik de prijzen zie op EPEX dan zou dat wel kunnen.. Is er een andere website waar je alle prijzen kan zien?
Actual market prices - Tenergy ServicesFrence schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:11:
ik heb momenteel ook maar 4% SOC vanaf 22.30, gaat balans niet importeren 's nachts?
Als je ik de prijzen zie op EPEX dan zou dat wel kunnen.. Is er een andere website waar je alle prijzen kan zien?
Waarom worden we dan niet geactiveerd op onbalans? Hier nog 32% SOC maar geen activatie helaas. Ik ga Balans maar eens mailen want stoppen met handel op 17% SOC is totaal niet aan de orde.Odeanathus schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:59:
[...]
Inderdaad... Ik vrees dat we misschien niet mee doen omdat er misschien over de linie te weinig SOC is ofzo? Geen idee hoe dat op de achtergrond werkt maar mijn systeem staat klaar hoor
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Eens, ben benieuwd wat ze zeggen, misschien lag de stagiar nog te slapenTasteless schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:20:
[...]
Waarom worden we dan niet geactiveerd op onbalans? Hier nog 32% SOC maar geen activatie helaas. Ik ga Balans maar eens mailen want stoppen met handel op 17% SOC is totaal niet aan de orde.
[ Voor 7% gewijzigd door E-Transitie op 07-10-2026 08:31 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Ik ging de nacht redelijk in. todat mijn WP (die minder slim is als het EMS
/f/image/7Hm0NZ2pqc0W8teqLVvleMsL.png?f=fotoalbum_large)
Is dit een gevalletje cel onbalanse en we dachten tot de 5% te gaan. vervolgens zakt de bodem er onderuit? of hebben ze settings aangepast? ik zie andere hier ook op 4%
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Wat zeggen je individuele packs?epicfailguy23 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:36:
Oh ik ben niet de enige met een lage SOC. Maar ik heb de nieuwe low --> 3%!![]()
![]()
Ik ging de nacht redelijk in. todat mijn WP (die minder slim is als het EMSen minder communiceert dan BE) een legionella run besloot te doen
. dus de gehele nacht op 3% gestaan.. Hopen dat hij hem er straks uit trekt..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is dit een gevalletje cel onbalanse en we dachten tot de 5% te gaan. vervolgens zakt de bodem er onderuit? of hebben ze settings aangepast? ik zie andere hier ook op 4%
Kan misschien ook komen doordat je met redelijk wat vermogen uit de accu aan het trekken was waardoor hij wat doorschoot?
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 07-10-2026 08:39 ]
Maakt dat gisteren ik er toch +-10euro aan over heb gehouden..
Geen idee op dit moment. ben niet thuis en om Epicfailwife uit te gaan leggen wat de lilygo nu aangeeft. is een grotere uitdagingzunrob schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:38:
[...]
Wat zeggen je individuele packs?
Kan misschien ook komen doordat je met redelijk wat vermogen uit de accu aan het trekken was waardoor hij wat doorschoot?
scoobs in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"beetjevanalles schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:06:
[...]
Indien dit het geval is ben ik wel erg benieuwd naar de cijfers die je bij deze bewering kan overleggen. Vooral wanneer de saldering straks vervalt en de markt anders gaat worden. Graag delen, indien dit het duidelijk is dan is het een makkelijke beslissing.
Bovenstaande berekening hanteert nog 2ct terugleverkosten voor day-ahead prijzen. Maar itt balans stroom zijn er providers die of geen 2ct terugleverkosten, of zelfs 2ct toe geven. Dat verschuift de casus ca 500 euro in het voordeel van day-ahead in diezelfde periode tov de berekening.
Het extrapoleren van bovenstaande data naar een post-salderen periode laat een significante winstdaling zien bij day-ahead EMS'en zonder, of met beperktere PV. Met veel PV is er vrij weinig winstdaling te zien. Tegelijkertijd is er geen gedrag bekend vanuit het Balans EMS + de variatie tussen handel - zowel tussen sites als over tijd - lijkt dusdanig groot te zijn dat een extrapolatie van het Balans EMS naar een gemiddelde post salderen wereld gewoon niet te doen is. Meer zekerheid dan dat ga je niet krijgen. Maar in 2026 is te zien dat er duidelijk 1000+ euro meer verdiend had kunnen worden tot op heden.
Mooi projectje die WP slim makenepicfailguy23 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:36:
Oh ik ben niet de enige met een lage SOC. Maar ik heb de nieuwe low --> 3%!![]()
![]()
Ik ging de nacht redelijk in. todat mijn WP (die minder slim is als het EMSen minder communiceert dan BE) een legionella run besloot te doen
. dus de gehele nacht op 3% gestaan.. Hopen dat hij hem er straks uit trekt..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt die staat voor de kerst op de planning, maar ATAG is niet zo happig op communicatie/uitlezen buiten de (franse) server die zij bieden... Dus dat wordt met een ESP bordje hannissen. laat ik daar nu net minder kaas van hebben gegeten.. maar dat is voor het ATAG topic
Hier in idle mode schoten op 8% gemiddelde SoC, maar inderdaad individuele packs laten een heel ander beeld zien:
7%
3%
14%
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
De offgrid optie is dan ook meer een marketing ding dan een functie waar je op kunt vertrouwen.deblaauwesigaar schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:35:
je zult vannacht maar een beroep moeten doen op je offgrid installatie. Ik lees allemaal berichten met ik sta plat, heb nog 4% etc.
Ik denk dat die middelste een UVP heeft gegeven.Rick Astley schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:54:
[...]
Hier in idle mode schoten op 8% gemiddelde SoC, maar inderdaad individuele packs laten een heel ander beeld zien:
7%
3%
14%
Bijzonder je geeft zelf al aan dat er geen gedrag bekend is vanuit het Balans EMS + variatie tussen de handel. Ook gaan we nu de winter in, minder tot geen PV opwek, hogere EPEX prijzen, ben benieuwd welke invloed dat gaat hebben.scoobs schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:43:
[...]
scoobs in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Bovenstaande berekening hanteert nog 2ct terugleverkosten voor day-ahead prijzen. Maar itt balans stroom zijn er providers die of geen 2ct terugleverkosten, of zelfs 2ct toe geven. Dat verschuift de casus ca 500 euro in het voordeel van day-ahead in diezelfde periode tov de berekening.
Het extrapoleren van bovenstaande data naar een post-salderen periode laat een significante winstdaling zien bij day-ahead EMS'en zonder, of met beperktere PV. Met veel PV is er vrij weinig winstdaling te zien. Tegelijkertijd is er geen gedrag bekend vanuit het Balans EMS + de variatie tussen handel - zowel tussen sites als over tijd - lijkt dusdanig groot te zijn dat een extrapolatie van het Balans EMS naar een gemiddelde post salderen wereld gewoon niet te doen is. Meer zekerheid dan dat ga je niet krijgen. Maar in 2026 is te zien dat er duidelijk 1000+ euro meer verdiend had kunnen worden tot op heden.
Tevens heb je nog geen idee wat de markt na het stoppen van de saldering gaat doen, het is allemaal koffiedik kijken.
Voor mij zijn jouw cijfers onvoldoende gespecificeerd en uitgebouwd om te beslissen of een Balans Systeem minder rendabel is dan een systeem zonder aansturen. Overigens als je het systeem zonder stroomcontract koopt ben je 6000 euro meer kwijt. Die zie ik er ook niet in verwerkt.
Ik kan het systeem niet eerder dan volgend jaar krijgen vanwege de drukte, dus ik kan mooi even de winter afwachten om te zien wat de resultaten zijn. Vooralsnog zie ik het positief in.
We handelen niet op epex day ahead , maar op onbalans/afrr. Per 12 seconden wordt er op of afgeregeld en de verwachtte prijs weergegeven. achteraf de wordt de kwartierprijs vastgesteld .Frence schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:11:
ik heb momenteel ook maar 4% SOC vanaf 22.30, gaat balans niet importeren 's nachts?
Prima als je ze verder onvoldoende gespecificeerd vind. Dat geld ook in de richting van het systeem dat jij aanbied.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 07-10-2026 09:20 ]
Ze hoeven de accu niet helemaal leeg te exporteren voor flinter dunne marges. Ze horen juist reserve te houden voor dit soort momenten. Ik blijf het herhalen, ze moeten ten alle tijden voorbereid zijn voor dit soort pieken. Deze pieken bepalen de opbrengst van een maand. Ik ben sinds 23u van het net aan het afhalen dit had bij sommige mensen verkeerd kunnen lopen.Get!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:36:
[...]
Hoppa 90 centen
🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |
Dat zou goed kunnen inderdaad. Tot welke SoC blijft een UVP normaliter actief?zunrob schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:58:
[...]
Ik denk dat die middelste een UVP heeft gegeven.
Ik zit nu op deze waardes:

En alle PV gaat nog steeds rechtstreeks de accu in en alle verbruik komt van het net:

Dit gedrag is identiek aan de bekende beruchte '13% idle bug'. Hiervoor heb ik echter al de firmware update gekregen en dit werkte daarna naar behoren. Dit is de eerste keer dat ik weer dit gedrag zie sinds de firmware update.
Er is genoeg PV beschikbaar om het huisverbruik te dekken. Al het overige PV zou dan de accu in kunnen. Nu gaat ALLE PV de accu in met als resultaat dat ik dure stroom zit af te nemen. Dat wil ik niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Rick Astley op 07-10-2026 09:37 ]
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Op andere dagen verlies ik maar 1% in de nacht.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Die had ik ook als import, bedankt BEGet!em schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:51:
Met huidige tempo (€1,5) van stijging gaan we volgend kwartier mogelijk zelfs naar €2-4/kWh.
Dure stroom nu valt wel mee. 15 cent kaal is een redelijke prijs voor inkoop als je Soc laag is. Vanavond moet de accu wel weer vol zijn. Mijn glazen bol voorspeld prijzen van een euro vanavond.Rick Astley schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:33:
[...]
Dat zou goed kunnen inderdaad. Tot welke SoC blijft een UVP normaliter actief?
Ik zit nu op deze waardes:
[Afbeelding]
En alle PV gaat nog steeds rechtstreeks de accu in en alle verbruik komt van het net:
[Afbeelding]
Dit gedrag is identiek aan de bekende beruchte '13% idle bug'. Hiervoor heb ik echter al de firmware update gekregen en dit werkte daarna naar behoren. Dit is de eerste keer dat ik weer dit gedrag zie sinds de firmware update.
Er is genoeg PV beschikbaar om het huisverbruik te dekken. Al het overige PV zou dan de accu in kunnen. Nu gaat ALLE PV de accu in met als resultaat dat ik dure stroom zit af te nemen. Dat wil ik niet.
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Dat doen ze niet, volgens mij begint import pas veel later op de dag. Nu heb ik piekjes om de 6% vast te houden.E-Transitie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:43:
[...]
Dure stroom nu valt wel mee. 15 cent kaal is een redelijke prijs voor inkoop als je Soc laag is. Vanavond moet de accu wel weer vol zijn. Mijn glazen bol voorspeld prijzen van een euro vanavond.
Er was rond 8:00 een koffie piek van €1,5/kWhE-Transitie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:43:
[...]
Dure stroom nu valt wel mee. 15 cent kaal is een redelijke prijs voor inkoop als je Soc laag is. Vanavond moet de accu wel weer vol zijn. Mijn glazen bol voorspeld prijzen van een euro vanavond.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
/f/image/hQRZpXMHbRMDjUBth73w8Hj0.png?f=fotoalbum_large)
Uitgangspunten: PV hangt direct aan de Deye. Gen3 accu's voorzien van laatste firmware tbv 13% idle bug.
[ Voor 63% gewijzigd door Rick Astley op 07-10-2026 10:23 ]
Wel vreemd dat er dan niet gehandeld wordt op SOC 15%, terwijl er vorige week rustig tot 6% werd gehandeld.Speedy-Andre schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:54:
[...]
Er was rond 8:00 een koffie piek van €1,5/kWh
Blijkbaar beginnen ze wat later bij Balans of zitten ze om 0800 nog aan de koffie. Wel zonde, het had een mooie Caramel Frappucino met croissant voor iedereen kunnen zijn.
Omdat er onder 18% SoC niet gehandeld wordt, aldus BE (don't schoot the messenger, zie: Tasteless in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR" )Wolly schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:29:
[...]
Wel vreemd dat er dan niet gehandeld wordt op SOC 15%, terwijl er vorige week rustig tot 6% werd gehandeld.
Blijkbaar beginnen ze wat later bij Balans of zitten ze om 0800 nog aan de koffie. Wel zonde, het had een mooie Caramel Frappucino met croissant voor iedereen kunnen zijn.
Dat is dus niet waar, zie 2 oktober tot 9% gehandeld.Rick Astley schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:34:
[...]
Omdat er onder 18% SoC niet gehandeld wordt, aldus BE (don't schoot the messenger, zie: Tasteless in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR" )
M.a.w.: Geloof niet wat er gezegd wordt door Balans maar geloof wat je ziet gebeuren.
Bovendien was de SOC hier 24%Rick Astley schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:34:
[...]
Omdat er onder 18% SoC niet gehandeld wordt, aldus BE (don't schoot the messenger, zie: Tasteless in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR" )
Ik heb de eerste week van september, maand geleden, doorgegeven wat de voorkeursdagen zijn, daarna nog enkele keren gebeld over scheve SOC.
Ondertussen wordt bij 20% soc alles uit het gehaald voor de zoveelste dag (komt omdat batterij #4 veel lager zit en gebruik van andere batterijen blokkeert, gok ik).
De halve winst van gister is weer in rook opgegaan met deze netkosten, terwijl er nog ruim 12kWh totaal in de batterij zit
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 07-10-2026 10:43 ]
I know guysWolly schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:36:
[...]
Dat is dus niet waar, zie 2 oktober tot 9% gehandeld.
M.a.w.: Geloof niet wat er gezegd wordt door Balans maar geloof wat je ziet gebeuren.
Ik kom onder de 18% met export als de export boven 18% start, 2-10 naar 9% (20:00) en 0:00 stond ie plat (5%).Wolly schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:36:
[...]
Dat is dus niet waar, zie 2 oktober tot 9% gehandeld.
Nu dus weer tot 13% en 6:00 plat al duurde het vrij kort (maar wel met €1,5/kWh om 8:00).
Meldingen lezen en erop acteren schiet nog niet op bij BE, hun belang is beperkt (extra omzet).
Simpel, je kan volgens jou meer verdienen met een interne EMS, maar je betaald dan wel 6000 meer voor een batterij omdat de aansturing niet vanuit Balans is. Deze kosten zal je in mijn ogen ook mee moeten nemen voor een realistische vergelijking qua verdiensten. Je zal toch meer uit moeten geven voor een batterij.scoobs schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:12:
Waarom haal je de prijs zonder stroomcontract erbij? Mijn originele reactie was op een post waar ecohandel werd aangehaald, welke aangaf dat het 1000 euro duurder was dan de balans setup met contract.
Prima als je ze verder onvoldoende gespecificeerd vind. Dat geld ook in de richting van het systeem dat jij aanbied.
Plus ben benieuwd hoe het straks op de markt is na 1 januari, in mijn ogen koffiedik kijken. Ik zal mijn beslissing ook pas maken zodra ik weet hoe dat loopt en er realistische vergelijkingen gemaakt kunnen worden.
De markt in 2027 wil je in zijn geheel afwachten? Een markt die sowieso enorm in beweging is door allerlei krachtvelden is in mijn ogen niet voorspelbaar voor de langere termijn.beetjevanalles schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:55:
[...]
Simpel, je kan volgens jou meer verdienen met een interne EMS, maar je betaald dan wel 6000 meer voor een batterij omdat de aansturing niet vanuit Balans is. Deze kosten zal je in mijn ogen ook mee moeten nemen voor een realistische vergelijking qua verdiensten. Je zal toch meer uit moeten geven voor een batterij.
Plus ben benieuwd hoe het straks op de markt is na 1 januari, in mijn ogen koffiedik kijken. Ik zal mijn beslissing ook pas maken zodra ik weet hoe dat loopt en er realistische vergelijkingen gemaakt kunnen worden.
Ik dacht met 4kWh (13%) de nacht in te gaan maar na 1kWh (huis) of 1,5kWh batterij was ie idle.Source90 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:41:
Zijn er inmiddels al service bezoeken geweest na september bij enkele van jullie?
Ik heb de eerste week van september, maand geleden, doorgegeven wat de voorkeursdagen zijn, daarna nog enkele keren gebeld over scheve SOC.
Ondertussen wordt bij 20% soc alles uit het gehaald voor de zoveelste dag (komt omdat batterij #4 veel lager zit en gebruik van andere batterijen blokkeert, gok ik).
De halve winst van gister is weer in rook opgegaan met deze netkosten, terwijl er nog ruim 12kWh totaal in de batterij zit
Hier zorgde pv dat 8:30 het netverbruik 0 werd en na de update doet de batterij bij 10% weer mee.
Ik kon 8 sep mijn voorkeur doorgeven, 24 sep werd het bezoek van 28 sep ingepland.
Vrijdag komen ze hier langs. Nou was bij mij niet de scheve SOC het euvel, maar meer dat de batterij helemaal niet meer laadt en ontlaadt. Zal dus hogere prio hebbenSource90 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:41:
Zijn er inmiddels al service bezoeken geweest na september bij enkele van jullie?
Wacht gewoon rustig af dan, de prijzen voor de accu's worden lager dus dan ben je wellicht wel goedkoper af. Bovendien kan je dan zelf kiezen welke omvormer je wil, bijvoorbeeld een Deye 15K of nog beter een 20K omdat je daarmee nog meer kan binnenharken tijdens goedkope uren. Denk als je nu gaat shoppen dat je al een heel eind komt met 3x1800 euro voor de accu's en nog een keer 1500 euro voor een Deye en wat kleinmateriaal... Dus uitgaan van 6.000 euro meer voor een vergelijkbaar systeem vind ik wat aan de hoge kant.beetjevanalles schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:55:
[...]
Simpel, je kan volgens jou meer verdienen met een interne EMS, maar je betaald dan wel 6000 meer voor een batterij omdat de aansturing niet vanuit Balans is. Deze kosten zal je in mijn ogen ook mee moeten nemen voor een realistische vergelijking qua verdiensten. Je zal toch meer uit moeten geven voor een batterij.
Zelf ben ik prima blij met mijn aankoop van de BE accu voor 6500 inclusief BTW een jaar geleden. De stroomprijzen worden alweer duurder door de crisis, en daarmee neemt de terugverdientijd ook af. Bovendien straks tijdsgestuurde nettarieven, en daar kan ik ook op inspelen.
Wel denk ik aan wat @scoobs aangeeft is dat je bij BE er eigenlijk gewoon 2 jaar aan vast zit. En dat de eigen sturing o.b.v. EPEX prijzen meer kan opleveren dan dat het BE systeem nu doet. Ik zit gewoon de boel uit (nog 14 maanden) en dan zie ik verder. Wellicht dat volgend jaar de aFRR markt echt wel meer oplevert dan de EPEX markt voor mij omdat ook mijn zonnestroom voor hogere tarieven verkocht gaat worden.
Kan het zijn dat wij het verdienmodel van Balans helemaal verkeerd hebben begrepen? Niet de handel gaat ze geld opleveren maar het service abonnement na 24 maanden à €39,95 per maand
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
:strip_exif()/f/image/Q6cV1lpFXeQqx68maehHv7qi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F0RcWyMaDHr741Jrz5eyBXiV.jpg?f=fotoalbum_large)