Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

jeeedeee schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:27:
[...]

Dat is wel heel veel import... gekke verschillen, stuur maar wat meer mijn kant op :+
Dit zegt Tennet

Hoewel TenneT aFRR niet regionaal aanstuurt, kan netcongestie er wél voor zorgen dat een lokale installatie niet kán meedoen. Als een regio te maken heeft met transportbeperkingen, kan de lokale netbeheerder (of TenneT zelf) de transportcapaciteit van een installatie tijdelijk beperken. Op zo'n moment kan de installatie haar aFRR-biedingen niet (volledig) leveren aan TenneT, maar dit is een gevolg van lokale netbeperkingen en geen bewuste regionale sturing vanuit het aFRR-systeem zelf. [1, 2, 3]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
E-Transitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:45:
[...]

Maar Balans kan toch een bod doen op opregelen en op afregelen in hetzelfde ISP? Waarom is dat gisteravond niet gedaan. Gisteravond veel exports gehad van rond de 21 cent kaal. Waarom ging dat niet door om 22.30 uur? hadden ze niet 1 MW beschikbaar soms? Hebben alleen de accu's met genoeg SOC een onbalansactie gehad. Mijn SOC was toen nog 46%.
Ik had met 53% SoC wel een export om 22:40

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
E-Transitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:30:
[...]

Dit zegt Tennet

Hoewel TenneT aFRR niet regionaal aanstuurt, kan netcongestie er wél voor zorgen dat een lokale installatie niet kán meedoen. Als een regio te maken heeft met transportbeperkingen, kan de lokale netbeheerder (of TenneT zelf) de transportcapaciteit van een installatie tijdelijk beperken. Op zo'n moment kan de installatie haar aFRR-biedingen niet (volledig) leveren aan TenneT, maar dit is een gevolg van lokale netbeperkingen en geen bewuste regionale sturing vanuit het aFRR-systeem zelf. [1, 2, 3]
stuurt tennet dan de systemen direct aan ? En dan waar congestie is niet, en op andere plekken wel ? de deye werkt tot 260 volt , dus die schakelt niet direct uit..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Hier ook nog import naad de PV, nu 87%, iig een stuk beter dan voorgaande dagen! :)

Ik heb inmiddels de TBS busbars, voelen zwaar. En heb ook de 3M dual lock tape.
Maar de onderkant van de busbar is niet vlak. Hoe hebben jullie dat gedaan?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Puppetmaster schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:44:
Hier ook nog import naad de PV, nu 87%, iig een stuk beter dan voorgaande dagen! :)

Ik heb inmiddels de TBS busbars, voelen zwaar. En heb ook de 3M dual lock tape.
Maar de onderkant van de busbar is niet vlak. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Vastschroeven op een klein plankje van bijv HPL (bijv trespa).

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verkopen voor 15cent kaal is nu ook nog niet echt over naar huis te schrijven. Tenzij morgen weer zo'n dag als vandaag wordt met ongeveer gratis stroom (los van Eb).

Ben benieuwd of dit achteraf een goede sell gaat blijken

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• jacovn
Nomad schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:33:
Verkopen voor 15cent kaal is nu ook nog niet echt over naar huis te schrijven. Tenzij morgen weer zo'n dag als vandaag wordt met ongeveer gratis stroom (los van Eb).

Accu moet natuurlijk leeg voordat de piek komt en in de nacht weer inkopen. Dat is meer keer 2 cent

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:43
Ik heb vandaag geen kans gezien om het forum helemaal bij te lezen, maar ik heb toch een korte checkvraag:

Huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1tWH8tTZfu0nBV91Qu055J3vxU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ySPmcnj7zmxa1IAlEWLnIDUZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91OoopjhP9Q3jir-XEIf7NXcm9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqu4e6pCHOuNUZOuGnML0Ing.png?f=fotoalbum_large
Ik wil het volgende vanavond bestellen en ik wil even zeker of onderstaande ook het juiste is.

1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ROOD 100 CM – M8
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ZWART 100 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ROOD 50 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ZWART 50 CM – M8
2x Victron Busbar 250A 4-polig + afdekkap
Mijn installateur komt vrijdag mogelijk dit (ook) uitvoeren als hij er tijd voor heeft en als ik nu bestel kan het wellicht nog net op tijd hier zijn.

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:52
Uren behoorlijke import gehad, en nu nette export.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:30:
[...]

Dit zegt Tennet

Is dit een AI antwoord? Wat bedoel je precies, Balans triggert op postcodenivo afhankelijk van netcongestie (253V!) welke aansluiting op het laagspanningsnet actief mag zijn?

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:52
Hier in ieder geval nog geen aFRR.
Al 5 weken de batterij.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Wolly schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:47:
[...]

Is dit een AI antwoord? Wat bedoel je precies, Balans triggert op postcodenivo afhankelijk van netcongestie (253V!) welke aansluiting op het laagspanningsnet actief mag zijn?
Dit was een antwoord op de vraag waarom de ene accu meer of minder import/ export krijgt. aFRR is dus landelijke balancering, niet regionaal. Maar bij netcongestie kunnen lokale netbeheerders "knijpen" zodat er toch verschillen kunnen ontstaan. Mss dat dat één van de redenen zou kunnen zijn van verschil in importen en exporten.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

thijspillen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:43:
Ik heb vandaag geen kans gezien om het forum helemaal bij te lezen, maar ik heb toch een korte checkvraag:

Huidige setup:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil het volgende vanavond bestellen en ik wil even zeker of onderstaande ook het juiste is.

1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ROOD 100 CM – M8
1x M10 – Accukabel (Klasse 6) 70 mm² ZWART 100 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ROOD 50 CM – M8
3x M8 – Accukabel (Klasse 6) 50 mm² ZWART 50 CM – M8
2x Victron Busbar 250A 4-polig + afdekkap
Mijn installateur komt vrijdag mogelijk dit (ook) uitvoeren als hij er tijd voor heeft en als ik nu bestel kan het wellicht nog net op tijd hier zijn.
Je hebt maar 1 extra setje 50cm nodig, waarom 3 nu er toch minder stroom door zal gaan?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:57:
[...]

Dit was een antwoord op de vraag waarom de ene accu meer of minder import/ export krijgt. aFRR is dus landelijke balancering, niet regionaal. Maar bij netcongestie kunnen lokale netbeheerders "knijpen" zodat er toch verschillen kunnen ontstaan. Mss dat dat één van de redenen zou kunnen zijn van verschil in importen en exporten.
Op welke manier kan een Stedin of Aliander dan een netaansluiting knijpen? Ik weet één manier, door de spanning te verhogen tot 253V maar dat werkt ook niet bij Balans installaties die op max 260V terugleveren staan ingesteld ;)

• Source90
  • Registratie: December 2008
Speedy-Andre schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:58:
[...]

Je hebt maar 1 extra setje 50cm nodig, waarom 3 nu er toch minder stroom door zal gaan?
De kabels lijken nu net van accu 1 naar 2 te komen. Kan optisch zijn, maar dit lijkt mij geen halve meter?

Indien optisch, verder eens met bericht dat er 1 setje bij kan. Met bespaarde geld zou ik dan gelijk een andere busbar halen. 250A zit wel erg dicht bij maximale.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 05-10-2026 18:06 ]

• KoningSlakkie
  • Nu online
Nomad schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:33:

Ik ben begin het misschien te begrijpen. Mijn aanname: Balans gokt dat in het kwartier dat de prijs toch heel misschien piekt naar bijvoorbeeld 34 cent/kWh all-in. Dus dan krijg je voor alle kWh’s met terugwerkende kracht voor dat ene kwartier 34 cent/kWh. Dit terwijl ze hebben geboden voor 25 cent/kWh All-in. Dus ze bieden goedkoop zodat ze met grote vermogensblok geactiveerd kunnen worden en hopen op een piek ergens in het kwartier. Dit lijkt dus vaak gewoon te werken laatste tijd.

Want dit zag ik laatst bij import. De import ging aan bij 31 cent all-in. En praktisch elk kwartier zakte de prijs heel eventjes naar 11 cent/kWh all-in. Voila de volledige import in dat kwartier werd afgerekend voor 11 cent/kWh.

Kan ook te maken hebben met de vertraging tussen mijn tarieven en wat Balans te zien krijgt, dat ze wel correct bieden. Maar het verklaart waarom sommige kwartieren toch minder gunstig zijn afgerekend. Omdat de prijs niet is omgeslagen.

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• paQ
  • Nu online
Kleine update versie 4.7.4 :)
Break even indicator op je tarief grafiek.
Functioneert twee kanten op. (En indien nodig meermaals per dag)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Een tactiek zou kunnen zijn om gewoon je auto te laden nadat breakeven punt is bereikt totdat de accu is gezakt naar een bepaalde SoC.

Ik heb vandaag tot nu toe dus gratis 24 kWh geïmporteerd.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:03:
[...]

De kabels lijken nu net van accu 1 naar 2 te komen. Kan optisch zijn, maar dit lijkt mij geen halve meter?

Indien optisch, verder eens met bericht dat er 1 setje bij kan. Met bespaarde geld zou ik dan gelijk een andere busbar halen. 250A zit wel erg dicht bij maximale.
De kabels zijn korter dan bij mij, 50cm is genoeg om een batterij over te slaan en hier zit alles van boven naar beneden (best slecht met flink belaste kabels maar 50cm is nog slechter).
Met een busbar op de juiste plek zal er 1 set langer mogen (50cm) in dit geval.
Waarom Victron voor dat kapitaal, de mijne zijn €35 voor een 2 stuks met 6 bouten.
Wel messing 300A maar in wezen dezelfde uitvoering en morgen gratis bezorgd (met Prime).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:47
Speedy-Andre schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:36:
[...]

Waarom Victron voor dat kapitaal, de mijne zijn €35 voor een 2 stuks met 6 bouten.
Wel messing 300A maar in wezen dezelfde uitvoering en morgen gratis bezorgd (met Prime).
Maar welk voltage? Of maakt dat niet uit want accunoord vond een 50V busbar toch te weinig want systeem levert natuurlijk 52-56V...

Ben toch bezig aangezien ik 80 graden op de kabel en 95 op de schoen echt niet oke vind..

• paQ
  • Nu online
Odeanathus schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:40:
[...]

Maar welk voltage? Of maakt dat niet uit want accunoord vond een 50V busbar toch te weinig want systeem levert natuurlijk 52-56V...

Ben toch bezig aangezien ik 80 graden op de kabel en 95 op de schoen echt niet oke vind..
Ik zou me niet druk maken om dat voltage. Kan hooguit de isolatiefactor van de bracket of deksel beïnvloeden volgens mij.

edit:
Zie hoe kort het op elkaar zit in de Deye of de DC breaker. Dan zit er een klein afscheidinkje tussen, meer niet.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 05-10-2026 18:46 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
Odeanathus schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:40:
[...]

En kijk ook verder dan de specificaties van de webshop :)
AccuNoord geeft voor de TBS DC Modulair bijvoorbeeld 50V aan terwijl deze op de site van de fabrikant gewoon met 60V worden geadverteerd. Gevalletje tikfout?

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:47
Hmm oke, overigens belde BE me vandaag terug na mij melding van de temperatuur... Ze waren het er wel over eens dat dit niet oke is en moet worden opgelost.

Ze zoeken het alleen in de schroeven in de accu, wat misschien op de aansluiting uitmaakt.. maar toch niet voor de 80graden op de kabel...

Heb aangegeven dat ik sowieso dikkere kabels wil naar de omvormer, of zij dit nu regelen of ik zelf... Hij ging er mee terug naar zn collega... Op zich netjes te woord gestaan verder hoor maar nog geen definitieve oplossing.. ik sorteer vast voor op busbar en nieuwe kabels die ik zelf moet bestellen en laat ze me verder verrassen :9~

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:46:
[...]

AccuNoord geeft voor de TBS DC Modulair bijvoorbeeld 50V aan terwijl deze op de site van de fabrikant gewoon met 60V worden geadverteerd. Gevalletje tikfout?
de mijne waren 300A 24V :)
Met een 6.5mm dikke vernikkelde messing bar

het is wel goed met ze :+

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:46:
[...]

Ja staat zelfs op hun eigen sticker 60 v

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:52
Het ging zo goed de laatste dagen, dat ik dacht dat ze de stagiair hadden vervangen. Maar schijnbaar hebben ze hem terug aangenomen want van hieronder begrijp ik dan weer helemaal niets :P :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0N8aUKTuhMig01SyX65lVqWyWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dcb04h4nlT2tLxJPDDOQYqiJ.png?f=fotoalbum_large

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• paQ
  • Nu online
Dirkga schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:52:
Het ging zo goed de laatste dagen, dat ik dacht dat ze de stagiair hadden vervangen. Maar schijnbaar hebben ze hem terug aangenomen want van hieronder begrijp ik dan weer helemaal niets :P :P ;)

[Afbeelding]
ja frustrerend... zo gaat er heel veel voor letterlijk niks heen en weer. :|

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:52
paQ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:53:
[...]

ja frustrerend... zo gaat er heel veel voor letterlijk niks heen en weer. :|
inderdaad letterlijk niets voor ons, maar in het totaal plaatje is het wel elke kWh (heen en terug) maal 4 cent (maal minimaal 1,2 aan verlies) plus ook je accu wordt onnodig belast. ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:48:
[...]

de mijne waren 300A 24V :)
Met een 6.5mm dikke vernikkelde messing bar

het is wel goed met ze :+
Hier is het 5mm dik en 48V, mooi open naar alle kanten.
Een strook gips er onder voor als ze zouden smelten en een moer als afstand houder :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNkspnh65jVhXDg5x2oWDZ_0FzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73BOf0VTP1FvkU8ivzrgpDKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-10-2026 19:18 ]

• Goofy001
  • Registratie: April 2009
Ik overweeg om een Deye thuisbatterij aan te schaffen van 64Kwh. Ik kwam uit bij Balans Energie maar heb nu ook contact met Ecohandel. hier is de prijs voor het systeem ongeveer €1.000,- hoger maar dan ben ik niet afhankelijk van Balans Energie…. of is het juist een pré, om zaken te doen via Balans Energie.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Het valt mij op dat men het over busbars hebben en kabels. Maar zie eigenlijk niet zo 1,2,3 terug of er een zekering tussen de DEYE en accu zit. Heb ik hier wat gemist? want bij alle aanpassingen die er gedaan worden. Lijkt het mij slim om de kabels afgezekerd te hebben?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

roundlet schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:28:
Het valt mij op dat men het over busbars hebben en kabels. Maar zie eigenlijk niet zo 1,2,3 terug of er een zekering tussen de DEYE en accu zit. Heb ik hier wat gemist? want bij alle aanpassingen die er gedaan worden. Lijkt het mij slim om de kabels afgezekerd te hebben?
Bij de gen3 batterijen is de zekering ingebouwd, bij oudere series is er een zekering box voor alles tegelijk. Het lijkt me lastig om dat niet te zien als je bij BE kijkt en in dit of het vorige tpoic.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-10-2026 19:32 ]

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".