Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:48
Atlas schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:07:
[...]

Jup exacte zelfde probleem hier, helpdesk geloofd niet dat dit echt een probleem is dus ik moet nu de SoC’s van de accu’s doorsturen als dit weer gebeurt :Z
Hier hetzelfde. Ben bezig met de service afspraak, maar ems zou toch individueel zijn dus waarom trekt ie de batterij meteen leeg..

We zullen overmorgen zien of het financieel handig was.

[ Voor 7% gewijzigd door klavertje3 op 03-10-2026 10:24 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ja, ik moet sowieso nog de 13%-bug (bij mij afgerond 17) gefixt krijgen en heb mn busbars besteld.
Als die binnen zijn maar eens een afspraak maken.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb het niet helemaal scherp, als je geen last heb van de idle bug of hitte probleem, moet BE dan evengoed langs komen voor een update van iets anders?

Want dan ga ik namelijk ook spullen bestellen voor als ze ooit langs komen

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 03-10-2026 11:07 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

The Legend

*Plop*

Nu weer een merkwaardige import van 26 cent all in, terwijl je volle bak PV krijgt nog. De prijzen worden zeker nog lager.

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:24
The Legend schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:27:
Nu weer een merkwaardige import van 26 cent all in, terwijl je volle bak PV krijgt nog. De prijzen worden zeker nog lager.
Ik moedig het aan. De tijdsduur dat de prijzen laag zijn wordt steeds korter. Met solar alleen komt de thuisaccu hier niet waarschijnlijk niet eens tot de helft. Met 100% efficiëntie zonder huisverbruik maximaal 65%. En de auto moet ook nog opgeladen worden.

Als ik wat energie over wil hebben voor de export vanavond moet daar nu echt wel flink geïmporteerd voor moeten worden.

🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:27:
geduld ;)
Het settlement tarief zie je pas na het kwartier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l35tt8dCV2GQrJ2bOslBLf_Lv8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQ9hX4zr4euY99ITcxpgLpBD.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb BE gemaild over het importeren tot je plat staat, als ze bij 18% niet starten dan moet een lange export ook tijdig afgebroken kunnen worden. Misschien was 9% de grens, da's 20:00 te laag.
Hier is de import €0,06/kWh kaal, ga maar even door want pv doet met wat geluk nog 20kWh.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:27
paQ schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:41:
[...]

geduld ;)
Het settlement tarief zie je pas na het kwartier.

[Afbeelding]
Dat is het precies, als je aFRR hebt, dan is het helemaal afwachten, maar vaak beter dan de prijzen die je ziet.

Wel eens lastig, je ziet "te hoge prijzen" voor je gevoel.

Maar goed, hier ook de auto maar op max laden gezet, de EV moet toch vol, en zolang de vergoeding hoger is dan de inkoop is het prima (plus ERE).
Hier nu al bijna 1 uur volop import tegen, ik schat, 20 cent om en nabij gemiddeld (aFRR). Voor de onbalansprijs is dit ongeveer 22 cent all in gemiddeld.

Edit:
En ja hoor :D :D De prijs zakt naar 14 cent, en direct stopt de import. Wel vaker gezien, kan het moment zijn, maar na 1 uur onafgebroken voelt dit wel weer raar natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 03-10-2026 12:07 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:07:
Ik heb het niet helemaal scherp, als je geen last heb van de idle bug of hitte probleem, moet BE dan evengoed langs komen voor een update van iets anders?

Want dan ga ik namelijk ook spullen bestellen voor als ze ooit langs komen
Voor zover ik weet niet. Ze hebben hier overigens wel een bezoek afgelegd voor het hitte probleem (toen ook was ik een van de eerste die bij service bezoek de busbar en kabel al had klaarliggen en die ze dus monteerden).

Maar batterij bug bestaat bij gen1 batterij niet vziw. Gisteren/vannacht ook niks van gezien. Batterij is hier naar 9% gegaan op nachtgebruik en alles blijft netjes werken. Eerder ook wel 3% (gemiddeld!) gehad, en nog steeds geen idle gezien toen. Ik heb alleen last van idle bij 95/97% (bms 1 naar 100%, de andere naar 90-92%). Al over gemaild, maar dat vinden ze normaal.)

De kabel op DC schakelaar wil ik nog eens opnieuw bevestigen, het zit me nog niet lekker dat die naar 70-75C gaat. Maar met een korte steeksleutel kreeg ik er geen beweging in, dus die zit behoorlijk strak al.

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:03:
[...]

Dat is het precies, als je aFRR hebt, dan is het helemaal afwachten, maar vaak beter dan de prijzen die je ziet.

Wel eens lastig, je ziet "te hoge prijzen" voor je gevoel.

Maar goed, hier ook de auto maar op max laden gezet, de EV moet toch vol, en zolang de vergoeding hoger is dan de inkoop is het prima (plus ERE).
Hier nu al bijna 1 uur volop import tegen, ik schat, 20 cent om en nabij gemiddeld (aFRR). Voor de onbalansprijs is dit ongeveer 22 cent all in gemiddeld.
Ja, daarom is acuut reageren met een EV lader oid ook een weinig passende methode.
Edit:
En ja hoor :D :D De prijs zakt naar 14 cent, en direct stopt de import. Wel vaker gezien, kan het moment zijn, maar na 1 uur onafgebroken voelt dit wel weer raar natuurlijk.
8)7 yep
Maar dat schijnt dan Tennet afhankelijk te zijn is me verteld.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:11
0xygen500 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:05:
[...]

Heb je een ev? Als je iets hebt wat de batterij onder de 5% heeft getrokken, dan gaat hij eerst weer de accu laden tot boven de 5%
Ik heb een EV maar die hing niet aan de lader, is gewoon via normaal gebruik gegaan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
@blue eyes dan kun je je nu helemaal opvreten :+
Tarieven zowat de helft van een uur geleden.... (tijdelijk dan he)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-10-2026 12:25 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na het ontlaadgeweld van gisteravond is de SOC nog verder gedaald, van 9% naar uiteindelijk 5%. Toen kreeg ik dus direct elektra van het net totdat de zonnepanelen weer gingen opwekken.

Dit was de 1e keer bij mij, in HA ziet het er zo uit. Is dit ok? Komt die blauwe lijn bij BMS 3 omdat ik nooit in deze regionen qua SOC zit?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xCh9LpNX/screenshot-676.png

• jacovn
  • Laatst online: 13:40
Kale prijs 0,01 en 3 kW import ?

Zal wel weer aan het geweldige lerende EMS liggen. Soc is al 35% accu zou eens vol kunnen worden.

En als de prijs 0,05 is wel naar max..

[ Voor 73% gewijzigd door jacovn op 03-10-2026 12:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:44:
Na het ontlaadgeweld van gisteravond is de SOC nog verder gedaald, van 9% naar uiteindelijk 5%. Toen kreeg ik dus direct elektra van het net totdat de zonnepanelen weer gingen opwekken.

Dit was de 1e keer bij mij, in HA ziet het er zo uit. Is dit ok? Komt die blauwe lijn bij BMS 3 omdat ik nooit in deze regionen qua SOC zit?
[Afbeelding]
BMS3 heeft een cel die als eerste leeg is en als eerste vol.
Dat 'issue' (?) loopt al een hele poos met een groeiend aantal klanten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:45:
[...]

BMS3 heeft een cel die als eerste leeg is en als eerste vol.
Dat 'issue' (?) loopt al een hele poos met een groeiend aantal klanten.
Je zegt het zelf eigenlijk al, is het een issue? Hieronder ingezoomd op het tijdstip dat de batterij naar 5% 'viel', daar was het verschil in voltage tussen de blauwe cel en de andere cellen het grootst.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxHwd3ky/screenshot-677.png

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:50:
[...]

Je zegt het zelf eigenlijk al, is het een issue? Hieronder ingezoomd op het tijdstip dat de batterij naar 5% 'viel', daar was het verschil in voltage tussen de blauwe cel en de andere cellen het grootst.
[Afbeelding]
Een cel die onderin het eerst leeg is, en bovenin het eerst vol, betekent normaliter dat die een lagere capaciteit heeft.

Ik zelf zit met ca 55 mV delta onderin en rond de 175 mV bovenin.
Maar heb ook echt al veel hogere delta gezien bij andere accu's.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 03-10-2026 13:00 ]

• blue eyes
"Beetje oneigenlijk" , ik ben zooi aan het opruimen, verkopen.

Sommigen van ons zijn met koeling bezig, voor een audio project een samengesteld koel systeem van AC Infinity aangeschaft. Controler (schermpje) met 3 maal 2 fans, met 4 sensoren erbij.

Als iemand zo iets wil? Zoek even op MP, AC Infinity ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:28:

Sommigen van ons zijn met koeling bezig, voor een audio project een samengesteld koel systeem van AC Infinity aangeschaft. Controler (schermpje) met 3 maal 2 fans, met 4 sensoren erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bQuOuDtgtH7damRNuqC91nA9vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ2AgvheMk6R52Tt0WYwvS4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4s6yLOuIZa1L9ksHalex6aQLHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRnJPTKXa51hL4cipyEl6VHN.jpg?f=fotoalbum_large

De settings kunnen wat overwhelming zijn als je het de eerste keer ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-10-2026 13:32 ]

• jacovn
  • Laatst online: 13:40
Ik erger me groen en geel.
-0,01 cent is en weer halve import.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:26
Voordat ik reageer: in eerste instantie leest je post vanuit mijn optiek als een gesuggereerde whataboutism, maar ik wil even checken hoe ik de post moet interpreteren.

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 03-10-2026 13:54 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

scoobs schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

Voordat ik reageer: in eerste instantie leest je post vanuit mijn optiek als een gesuggereerde whataboutism, maar ik wil even checken hoe ik de post moet interpreteren.
Het is niet meer dan dat het bij ervaren leveranciers van thuisbatterij + energie hetzelfde gaat.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:26
Njah, tot op heden oogt het zonneplan issue dat je stuurde niet meer dan faulty hardware welke niet tijdig gefixt werd. (Daar hebben we er hier ook zat van.) Als ik de post mag geloven zijn ze tot nu toe gewoon te langzaam met fixen. Mijn discussie omvatte het mijns inziens moedwillig niet naleven van contractuele voorwaarden door BE, en daarna dreigen beloven een rechtszaak te starten indien ik de ontbinding zou opvolgen. Dat beschouw ik toch als een heel ander kaliber gebrek - en manier van zaken doen.

Kan best zijn dat het in de toekomst escaleert in dat topic, en het wel eenzelfde manier gaat zoals het hier verloopt/is verlopen. In juli had ik ook niet gedacht dat mijn casus uiteindelijk dergelijk gedurfde mails van BE zou opleveren, maar tot op heden is daar geen sprake van bij dat topic.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 03-10-2026 14:11 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:39:
Dat zou ik niet doen, dit is nu eenmaal zoals aFRR werkt, als TenneT niet meer vraagt.
Hier wordt er op dit moment niet geïmporteerd.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:28:

Dat spul is gemaakt om stil te werken en er leuk uit te zien, niet om massa's lucht te verplaatsen.

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:24:
[...]

Dat spul is gemaakt om stil te werken en er leuk uit te zien, niet om massa's lucht te verplaatsen.
Als jij je piemeltje ervoor hangt garandeer ik je dat ie nog kleiner wordt ;)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:27:
[...]

Als jij je piemeltje ervoor hangt garandeer ik je dat ie nog kleiner wordt ;)
Ik heb wel wat beters te doen :X

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:24:
[...]

Ik kan bevestigen dat het opgegeven debiet van AC Infinity echt wel gehaald wordt.
Heb de luchtstroom gecontroleerd met een meter.

M.a.w.
Het spul is gemaakt om te doen waarvoor het bedoeld is, op een acceptabel geluidsniveau.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jacovn schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:39:
Ieder zijn eigen aandeel ;) . Met bijna 35kWh import en soc 50% loopt ‘t hier prima. Lange tijd ook 14,5kW import :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zGqhkCTv1Bgy6z1VW6fM4NfqUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltwRCr9EMkjgzfewPTHp1XcX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 03-10-2026 14:41 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".