Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:47
Ik heb net maar weer eens contact opgenomen met BalansStroom (of beter iemand die deze club vertegenwoordigd en na lang wachten de telefoon beantwoord).. Het probleem is dat er bij mij voor de maand september bij 10 dagen data ontbreekt.... Oftewel voor 1/3 van de maand hebben zij niet de juiste gegevens.....

Bij BalansEnergie is het - zoals reeds bekend - ook een zooitje, maar zij verwijzen momenteel doodleuk naar BalansStroom als het gaat om de data (of het ontbreken daarvan).

Met andere woorden, het was weer een kastje-muur verhaal, waarbij het eind van het verhaal is dat ze het simpelweg niet weten... Beide partijen beloven dat ze (zo snel mogelijk) met een passend antwoord zullen komen, maar dat hoor ik nu al bijna een maand lang...

Het vervelende is dat het voor zowel BalansStroom als BalansEnergie praktisch onmogelijk is om de historische gegevens nog terug te halen, tenzij er ergens nog een back-up van deze gegevens is. De "slimmemeter" kan namelijk maar ~10 dagen aan data vasthouden, waarna het wordt overschreven...

Ik ben van mening dat het de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij is (BE of BS), om er voor te zorgen dat deze data beschikbaar is. Als daar iets ontbreekt, dan zullen zij actie moeten ondernemen om het hiaat op te lossen. Momenteel wordt dat gedaan door het totale verbruik van die dag via een algoritmisch model te verdelen over de hele dag.

Laat daar nu juist de pijn zitten. Want er zijn import acties geweest op een paar gunstige kwartieren, die nu doodleuk worden uitgesmeerd over extreem ongunstige kwartieren (>1 EUR/kWh).

Voor de goede orde, Balans is niet de enige dynamische energieleverancier die hier moeite mee heeft. Maar het feit dat wij uiteindelijk tegen onbalans tarief worden afgerekend maakt dit wel extra wrang (aangezien de verschillen enorm zijn).

Ik ben heel benieuwd of jullie hetzelfde ervaren (of ben ik helaas een one-off extreme casus). Ten tweede, ga ik absoluut niet akkoord met de huidige gang van zaken, waarbij de rekening simpel weg bij mij wordt neergelegd.

@scoobs - ik ben heel benieuwd hoe jouw contracts-ontbinding verder verloopt, want als deze situatie zo aanblijft, dan vrees ik dat er een moment komt dat ik ook die kant op zal gaan.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:12
deejeebv schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:46:
[...]

Ofwel, wat is het nut dat iedereen zijn cijfers hier dumpt, voor mensen die dat interessant vinden kan er misschien een apart topic aangemaakt worden. Ik vind het hier behoorlijk vervuilend.
Tja, ik stoor me er verder niet aan. Maar dat is persoonlijk, alles wat me niet interesseert scroll ik voorbij. Doe ik bij alles in mijn leven waar ik geen waarde aan hecht..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tweakurk schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:49:
Ik heb net maar weer eens contact opgenomen met BalansStroom (of beter iemand die deze club vertegenwoordigd en na lang wachten de telefoon beantwoord).. Het probleem is dat er bij mij voor de maand september bij 10 dagen data ontbreekt.... Oftewel voor 1/3 van de maand hebben zij niet de juiste gegevens.....

Bij BalansEnergie is het - zoals reeds bekend - ook een zooitje, maar zij verwijzen momenteel doodleuk naar BalansStroom als het gaat om de data (of het ontbreken daarvan).

Met andere woorden, het was weer een kastje-muur verhaal, waarbij het eind van het verhaal is dat ze het simpelweg niet weten... Beide partijen beloven dat ze (zo snel mogelijk) met een passend antwoord zullen komen, maar dat hoor ik nu al bijna een maand lang...

Het vervelende is dat het voor zowel BalansStroom als BalansEnergie praktisch onmogelijk is om de historische gegevens nog terug te halen, tenzij er ergens nog een back-up van deze gegevens is. De "slimmemeter" kan namelijk maar ~10 dagen aan data vasthouden, waarna het wordt overschreven...

Ik ben van mening dat het de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij is (BE of BS), om er voor te zorgen dat deze data beschikbaar is. Als daar iets ontbreekt, dan zullen zij actie moeten ondernemen om het hiaat op te lossen. Momenteel wordt dat gedaan door het totale verbruik van die dag via een algoritmisch model te verdelen over de hele dag.

Laat daar nu juist de pijn zitten. Want er zijn import acties geweest op een paar gunstige kwartieren, die nu doodleuk worden uitgesmeerd over extreem ongunstige kwartieren (>1 EUR/kWh).

Voor de goede orde, Balans is niet de enige dynamische energieleverancier die hier moeite mee heeft. Maar het feit dat wij uiteindelijk tegen onbalans tarief worden afgerekend maakt dit wel extra wrang (aangezien de verschillen enorm zijn).

Ik ben heel benieuwd of jullie hetzelfde ervaren (of ben ik helaas een one-off extreme casus). Ten tweede, ga ik absoluut niet akkoord met de huidige gang van zaken, waarbij de rekening simpel weg bij mij wordt neergelegd.

@scoobs - ik ben heel benieuwd hoe jouw contracts-ontbinding verder verloopt, want als deze situatie zo aanblijft, dan vrees ik dat er een moment komt dat ik ook die kant op zal gaan.
Ik heb zoals eerder gepost, dit issue bij 8 september, en heb dit met beide bedrijven besproken. Ze gaan nog dingen oplossen was de belofte.
Voor 8 september kan het resultaat een verschil van meer dan €60 worden. Met huidige rekenmethode moet ik namelijk bijbetalen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03
Get!em schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:56:
[...]

Ik heb zoals eerder gepost, dit issue bij 8 september, en heb dit met beide bedrijven besproken. Ze gaan nog dingen oplossen was de belofte.
Voor 8 september kan het resultaat een verschil van meer dan €60 worden. Met huidige rekenmethode moet ik namelijk bijbetalen.
Idem hier.

-10,56 vs 57,09 euro.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:18
Idem hier m, al weet ik het niet exact

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

ede

tweakurk schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:49:

[...]

Ik bewaar mijn P1-gegevens in Home Assistant met een retentie van 400 dagen. Je weet immers maar nooit of ze nog van pas komen

• tweakurk
ede schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:24:
[...]

Ik bewaar mijn P1-gegevens in Home Assistant met een retentie van 400 dagen. Je weet immers maar nooit of ze nog van pas komen
Ik heb ook downloads van de P1 data (per minuut), aangezien de data in HA (bij mij) niet zo gedetailleerd is na een aantal dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakurk op 02-10-2026 18:29 ]

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• ede
  • Nu online

ede

tweakurk schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:28:
[...]

Ik heb ook downloads van de P1 data (per minuut), aangezien de data in HA (bij mij) niet zo gedetailleerd is na een aantal dagen.
Zet dit in je configuratie:
recorder:
  purge_keep_days: 400
  db_url: mysql://homeassistant:[wactwoord]@core-mariadb/homeassistant?unix_socket=/run/mysqld/mysqld.sock&charset=utf8mb4

• tweakurk
Ook zoiets, er wordt momenteel volle bak ge-exporteerd voor 0,35 E/kWh, terwijl er eerder vandaag nog voor 0,30 E/kWh werd geimporteerd....

Als we dan 50% van de accu exporteren ~20kWh hebben we daarmee 1 euro opbrengst... Dat gaat toch nergens over.

[edit] ik heb de EV maar aangezet, om deze 'domme' export te stoppen

[ Voor 13% gewijzigd door tweakurk op 02-10-2026 18:43 ]

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tweakurk schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:28:
[...]

Kunnen of willen ze die data dan niet gebruiken?

• tweakurk
Wolly schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 18:43:
[...]

Kunnen of willen ze die data dan niet gebruiken?
Zover zijn ze nog niet. Ze denken nu nog dat ze dit zelf kunnen oplossen.... Wat mij betreft geeft dit zonneklaar aan dat ze nauwelijks bekend zijn met hele proces van 'data verzamelen', 'error handling' en 'missing data recovery'.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 02-10-2026 19:02 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu het gedrag van de batterijen na aandraaien van de kabels duidelijk is (onveranderd) heb ik de busbars geplaatst, eerst een strategisch moment gekozen (huisverbruik gelijk aan pv).
Met de 24Nm momentsleutel van Lidl was het even klooien om daar een M3 kop op te krijgen, met wat koppelstukken is het gelukt.
De eerste valkuil is de lengte van de bouten: een standaard dop is niet diep genoeg want M8 schroefdraad (van een busbar) past er net niet in dus ik moest de kop goed recht houden.
Een leuke test was door de monteur aangedraaide bouten los halen, dat lukt niet met de momentsleutel (hij paste wel) maar die schiet door ofwel er is meer kracht gebruikt.
Ik heb de 2 20cm AWG0 kabels elk op een andere batterij gezet zodat er nog 1 batterij 2 BE kabels heeft van 50cm. De busbars blijven lekker koel, de bouten zijn warmer :)

Wat de werkvolgorde betreft deed ik eerst de Deye uit met de knop op de zijkant en vervolgens de DC schakelaars, het EMS bleef aan en elke BMS ook.
Inschakelen deed ik met de Deye als eerste zodat hij de batterijen ziet.
Er kwam direct import/met vervolgens export (12kW) en het ziet er goed uit (met m'n eenvoudige Seek cam). Het enige dat eruit springt zijn de kabels naar de Deye, wat logisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BV8GDtOYjMN2-TAqtw2R-Xc32Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYD1e6LimXHip9xo4xCRG4BX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_Y0_gsNy-2UV6PnF7nap12VCPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjiXRIHNQyNHyzI85ZD1MQ26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07_xtEdZtzRAT8F9xaFdX1Oirq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCYsJu8Z85o6AQCLU9uJhauM.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ze zijn toch BSP, geregistreerd in het BSP register :? En BSP is toch geen handelsmarkt zoals AFRR, EPEX en intraday onbalans dat zijn?

• Wolly
  • Niet online
Heb al een ontlaadactie lopen vanaf 18:38, full speed tegen 29ct kaal. Nog maar 19% SOC momenteel.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb nog in de 30% soc maar mag wel ophouden met export

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:55

The Legend

*Plop*

Ding is nu een uur op 12kW aan het blazen. Voor de geïnteresseerden, dit is met 70mm2 kabels met dikke ogen. Diagonaal aangesloten (3 modules). Geen busbar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvmtCicIVpw1p8ayaw_lAi3UhmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgFKO5l6Omt5keARDoHjN4gw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpgmVjhwL3d85cvQPHI3Me1MkZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqZbSgAwz0x30nVxqq6mq0n2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJZ3Ua20Bhf-iZiTYz2A7wPV4rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3jMCzKnDYwQWka8RgzAW6Nq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:35
gj797 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:21:
[Afbeelding] Kan niet achterblijven. Geen EV wel full electric huis met warmtepomp (maar die doet nog weinig) . 18 x 400 WP panelen.
Zo ongeveer mijn situatie maar waar bleef jouw kwh van je zonnepanelen? Waarom is alles ingekocht???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• Vincent-H
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 20:04
Hij blijft bij mij maar exporteren. Al een uur bezig. Accu is 16%. Meer mensen die hier last van hebben?
edit:
Ik heb nu de omvormer maar even uitgeschakeld

[ Voor 23% gewijzigd door Vincent-H op 02-10-2026 19:41 ]

• ede
  • Nu online

ede

Vincent-H schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:39:
Hij blijft bij mij maar exporteren. Al een uur bezig. Accu is 16%. Meer mensen die hier last van hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZnJg8wyZJYXBzhphEpBn1z-oes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KcuW9idD6NuIjsUmPcKP53IP.png?f=fotoalbum_large Hier ook. Hij is aan het handelen. Ik heb daar geen last van

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:37
Hier ook al een uur aan het dumpen, ik las eerder dat Balans geen activatie doet bij 18%. Waarom is mij een raadsel, ze trekken hem nu ook leeg. Nu SOC11% en morgenvroeg weer geen NOM. Maar oké, dan zal de stroom duurder zijn dan de export van nu (hopen we)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmEVh-MxcPBq3Oic2MfBogLI_TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTnFDSCQgXxURLhsfLnZfKz6.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend

The Legend

*Plop*

De ‘last’ levert je nu een euro per kwartier op :)

• Bman
Ik trek nog een fles bier open😀🍻

• Vincent-H
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 20:04
Tja, dan maar over een paar % maar weer in idle verder...
edit:
Goed om te weten dat het bij meerdere speelt. Ik heb ook al een keer een hele middag import gehad (voordat aFFR actief was). Toe was het een slechte UTP stekker

[ Voor 62% gewijzigd door Vincent-H op 02-10-2026 19:47 ]

• paQ
  • Nu online
zelfde hier 8)7
Is iemand op het toetsenbord in slaap gevallen? :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
Nu is trouwens een goed moment om je aansluitingen op temp te checken :+

• Bman
Nu gestopt. 10% soc

• paQ
  • Nu online
9% hier. 5 kwartier onafgebroken ~10kW

• Bman
paQ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:48:
Goeie van je! Kabels en kappen handwarm. Niks aan de hand. Geen plastic geur. 100%

• ecn1985
Niet thuis dat is wel jammer nu.

Hopelijk kan er vannacht nog een beetje gunstig worden ingekocht, dit is afwijkend normaal gaan we niet tot 9% soc met deze prijzen? Wellicht heeft de operator bij Balans een glazenbol..

Hoop niet dat er nog mensen zijn die de EV moeten gaan laden..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wel bizar dat er zoveel verschil in temperatuur kan zijn. Hier zijn de kabels na een dik uur toch goed heet. Gestopt op 20% trouwens, dus lijkt geen SoC drempel te zijn.

• Bman
@paQ is mijn opbrengst nu €1,76 na afloop deze mega export of moet ik ff geduld hebben voor update….?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck-6bKVBsockRmKWSirvqDvvVDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvUHezIx6OjYuqQCGnpkQVRl.jpg?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bman schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:42:
Hier ook al een uur aan het dumpen, ik las eerder dat Balans geen activatie doet bij 18%. Waarom is mij een raadsel, ze trekken hem nu ook leeg. Nu SOC11% en morgenvroeg weer geen NOM. Maar oké, dan zal de stroom duurder zijn dan de export van nu (hopen we)[Afbeelding]
Die mail over die 18%, van welke Balans medewerker komt dat?

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:55:
[...]

Niet thuis dat is wel jammer nu.

Hopelijk kan er vannacht nog een beetje gunstig worden ingekocht, dit is afwijkend normaal gaan we niet tot 9% soc met deze prijzen? Wellicht heeft de operator bij Balans een glazenbol..

Hoop niet dat er nog mensen zijn die de EV moeten gaan laden..
misschien BSP capaciteit?
misschien epex intraday?
misschien een gok / inschatting dat ze zometeen heel hard dalen en we dus op zich een goeie handelsactie hebben gedaan?

• paQ
  • Nu online
Bman schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:56:
@paQ is mijn opbrengst nu €1,76 na afloop deze mega export of moet ik ff geduld hebben voor update….?[Afbeelding]
Denk dat dat het wel is ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIUxzMfm_7Ln-xjsB2yKh73yiWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CwjcCtESJuIQnwAW1sskfKo8.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
fenrir schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:57:
[...]

Die mail over die 18%, van welke Balans medewerker komt dat?
medewerker 'Team' ws.

• jacovn
  • Nu online
31% soc over, genoeg voor de nacht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Bman
Tasteless schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:52:
Betreffende de Idle bug en reeds uitgevoerde Firmware update de onderstaande reactie van Balans gekregen:

1. - Kan de batterij nu tot 5% SOC worden ontladen zonder in idle- of beschermingsmodus te schieten?
Ja, de batterij kan nu ontladen worden tot 5% zonder in stand-by te schieten, hij kan met dit percentage de cellen nog beschermen.

2. - Als dit onverhoopt toch gebeurt: bij welk SOC-percentage wordt de batterij dan automatisch weer uit de idlemodus gehaald? Pas bij 35%.?
Nee, deze staat nu op 10%.

3. - Gaan jullie deze extra beschikbare capaciteit daadwerkelijk benutten, in plaats van het ontladen al bij een hoger SOC-percentage te stoppen?
Nee, dit komt doordat wij niet handelen met de batterij als de SoC onder 18% komt. Deze extra ruimte is dus volledig in jouw voordeel.

4. - Houdt de aansturing daarbij ook rekening met het aantal geïnstalleerde batterijmodules?
Ja, het EMS-systeem houd hier inderdaad rekening mee.

Het blijft jammer dat Balans dit soort informatie niet gewoon deelt via een maandelijkse nieuwsbrief. Meer openheid over ontwikkelingen en aanpassingen zou het vertrouwen zeker ten goede komen.

• Bman
jacovn schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:59:
31% soc over, genoeg voor de nacht.
Van @Tasteless zie boven @fenrir

[ Voor 3% gewijzigd door Bman op 02-10-2026 20:00 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:55:
[...]

Wellicht heeft de operator bij Balans een glazenbol..
de epex als leidend en onbalans als 2 standaarddeviaties erom heen, zou morgen moeten opleveren dat er nauwelijks een ochtend piek is en tarieven van -1 tot 5 cent overdag op onbalans op meerdere kwartieren.

Ev laden voor een weekend rit is nu wel onhandig. Dan had je je laadmomenten moeten inplannen.

• scoobs
  • Nu online
The Legend schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:55:
Wel bizar dat er zoveel verschil in temperatuur kan zijn. Hier zijn de kabels na een dik uur toch goed heet. Gestopt op 20% trouwens, dus lijkt geen SoC drempel te zijn.
Ik waarschuwde niet voor niets dat het een latent probleem is dat normaal niet naar boven komt. :+

Eerst riep ik ook "eh busbar is nergens voor nodig." Of "ohh, 70mm2 is hobbywerk". Daar ben ik proefondervindelijk achter gekomen dat dat toch wel echt nodig is. Niet perse vanwege winst op efficientie, maar qua temperaturen/gelijkmatige belasting scheelt het best veel.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 02-10-2026 20:13 ]

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:00:
[...]

de epex als leidend en onbalans als 2 standaarddeviaties erom heen, zou morgen moeten opleveren dat er nauwelijks een ochtend piek is en tarieven van -1 tot 5 cent overdag op onbalans op meerdere kwartieren.

Ev laden voor een weekend rit is nu wel onhandig. Dan had je je laadmomenten moeten inplannen.
Either way, het is iig weer "iets anders". Ben wel benieuwd ook waar dit heen gaat.
is maar 1 manier om achter te komen. Hopelijk dalen de tarieven zometeen ipv stijgen.

• gj797
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
PieterL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:38:
[...]

Zo ongeveer mijn situatie maar waar bleef jouw kwh van je zonnepanelen? Waarom is alles ingekocht???
Goede vraag. Ik heb ongeveer 450 kwh opgewekt in september. Dus blijkbaar 500 kwh gebruikt. Vorig jaar ongeveer zelfde opbrengst in september (ietsjes meer) maar toen 130 geëxporteerd. Batterij kost blijkbaar zo'n 170 kwh. Dat is flink. Vooral omdat ik in september dit jaar ook nog eens op vakantie was.

• scoobs
  • Nu online
Straks gaan jullie mij nog inhalen :+

• ecn1985
Get!em schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:00:
[...]

Denk dat ik het niet red tot morgenochtend maar als er goedkoper ingekocht wordt als dat we zojuist hebben verkocht dan geen reden tot klagen.

Laden doe ik als ruimschoots van te voren, wij rijden woon / werk max 50km per dag dus dat is allemaal goed planbaar. Weekend geeft daarnaast normaal gesproken voldoende mogelijkheden om voor maandag de EV weer vol te hebben.

Ben met bewust dat niet iedereen de optie heeft en dan kan het op zulke momenten wat ongelukkig uitvallen zeker als je niet hebt ingepland.

• Bman
Hypothese….

Wat als de dag cyclus boven de 1,5 komt ?

Stel er komen nu nog 2 giga AFRR deals…. Ik mag hopen dat de Deye geen koffie pauze neemt en vol gaat harken….?

[ Voor 5% gewijzigd door Bman op 02-10-2026 20:11 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In het bijzonder wanneer je iets hebt aangepast, ze blijven zelfs na een ruim een uur 12kW koel ;) Dat niet starten onder 18% werkt alleen als ie niet al bezig was, hij stopte bij 9% |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Bman
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:07:
[...]

Dat niet starten onder 18% werkt alleen als ie niet al bezig was, hij stopte bij 9% |:(
zo dacht ik het ook te begrijpen ja. Hier 10%

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Dat vind ik dus super onprofessioneel. Zet gewoon je voornaam eronder.
Zo had ik deze week een reactie per mail van een anonieme medewerker van balans en al lezend had ik het idee dat deze persoon 1 op 1 een response van een LLM had geplakt in zijn mail. :X

Dat ik hier ook nog twee dagen op heb moeten wachten geeft mij niet veel vertrouwen in de kennis van de betreffende persoon.

• ecn1985
paQ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Either way, het is iig weer "iets anders". Ben wel benieuwd ook waar dit heen gaat.
is maar 1 manier om achter te komen. Hopelijk dalen de tarieven zometeen ipv stijgen.
Is het dan nu niet zo dat het meerendeel van de systemen tegen de ondergrens aanzitten dan kun je ook geen aFRR meer bieden? Vind dat we nu wel erg vroeg op de ondergrens zitten, als de tarieven nu sky high zijn dan kan ik het prima volgen maar zou nu haast denken dat dit niet helemaal volgens plan is gegaan...

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:07:
[...]

In het bijzonder wanneer je iets hebt aangepast, ze blijven zelfs na een ruim een uur 12kW koel ;) Dat niet starten onder 18% werkt alleen als ie niet al bezig was, hij stopte bij 9% |:(
Dat is dan goed stom geprogrammeerd! Dus daarom zat ik laatst op 3% gemiddeld na een export.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
Vandaag mijzelf wat nuttig bezig gehouden met het aanknijpen van nieuwe ogen op mijn klasse 6 50mm² en 70mm² kabels i.v.m. een wat vreemde aangeknepen ogen aan mijn bestelde kabels. waarbij op de 70mm² zelfs 95-10 en 95-8 ogen zaten maar wel geknepen met 70mm matrijzen.

Nu maar hopen dat ikzelf een betere klus ervan gemaakt heb :P ;)

zodra dan de installateur van Balans langskomt die hier is geweest om mijn wartels e.d. in orde te maken zodat ik (zoals NEN1010 het aangeeft) wel trek ontlasting op alle kabels heb die de off-grid kast en de Deye ingaan kan hij ook meteen de busbar e.d. monteren :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ianLlxT5lYcW2egbxYsCYP771GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcBhO3GDnXC2sPvf4sbGtdDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgqaP9qaYJF9joX94DKXZFtLRcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0K7VL44i6dQn4Dw434oAa6Hn.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Bman
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bman op 02-10-2026 20:18 ]

• Bman
fenrir schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:11:
[...]

Dat vind ik dus super onprofessioneel. Zet gewoon je voornaam eronder.
Zo had ik deze week een reactie per mail van een anonieme medewerker van balans en al lezend had ik het idee dat deze persoon 1 op 1 een response van een LLM had geplakt in zijn mail. :X

Dat ik hier ook nog twee dagen op heb moeten wachten geeft mij niet veel vertrouwen in de kennis van de betreffende persoon.
Nou, ik neem het nu even op voor BE. Als je een mail stuurt vanuit een service afdeling mailbox (info@blabla.nl) wil je dat een collega het werk kan overnemen bij afwezigheid, ziekte, verlof e.d. van betreffende medewerker. Dus ja, een naam eronder is persoonlijk maar werkt voor de klant (jou en mij) niet altijd effectief. Ik heb dit voor mijn werk ook zo ingericht om rust in mijn team te bouwen en werk evenredig te kunnen verdelen.

• paQ
  • Nu online
Dirkga schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:15:
Vandaag mijzelf wat nuttig bezig gehouden met het aanknijpen van nieuwe ogen op mijn klasse 6 50mm² en 70mm² kabels i.v.m. een wat vreemde aangeknepen ogen aan mijn bestelde kabels. waarbij op de 70mm² zelfs 95-10 en 95-8 ogen zaten maar wel geknepen met 70mm matrijzen.

zodra dan de installateur van Balans langskomt die hier is geweest om mijn wartels e.d. in orde te maken zodat ik (zoals NEN1010 het aangeeft) wel trek ontlasting op alle kabels heb die de off-grid kast en de Deye ingaan kan hij ook meteen de busbar e.d. monteren :P ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
lekker bezig!
Heb jij ze (wel) dubbel geknepen?

• cyberdad
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:19
Het bevreemd mij dat er voor 0,385 ingekocht word, en voor 0,345 verkocht word.
Zit er eentje op de verkeerde knoppen te drukken misschien?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Bman schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:16:
Nou, ik neem het nu even op voor BE. Als je een mail stuurt vanuit een service afdeling mailbox (info@blabla.nl) wil je dat een collega het werk kan overnemen bij afwezigheid, ziekte, verloven van de service medewerker. Dus ja, een naam eronder is persoonlijk maar werkt voor de klant (jou en mij) niet altijd effectief. Ik heb dit voor mijn werk ook zo ingericht om rust in mijn team te bouwen en werk evenredig te kunnen verdelen.
Wellicht bedrijfsmatig handig, maar het komt op mij heel onpersoonlijk over. helemaal als er dan inhoudelijk ook een flutresponse komt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:07:
Straks gaan jullie mij nog inhalen :+
Maar, heb je nu dan wel bevestigd gekregen dat je op Epex zit? Of kan t nog zijn dat je bij Balansstroom alsnog op onbalans zonder aFRR opereert (waarbij jouw ems dan wel probeert te sturen op epex).

• Wolly
  • Niet online
Dell heeft mij zeker 15 jaar lang altijd gemaild met dezelfde naam, blijkbaar was iedereen een kloon van elkaar daar :+

• Dirkga
paQ schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:18:
[...]

lekker bezig!
Heb jij ze (wel) dubbel geknepen?
Ja maar het lijkt op eenmaal omdat mijn matrijs zelfs bij eenmaal knijpen al het dubbele aan oppervlakte knijpt dan wat ik geleverd kreeg. en ohja ik heb natuurlijk wel gewoon 70-8 en 70-10 gebruikt op de 70mm² kabels. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dirkga op 02-10-2026 20:21 ]

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• scoobs
  • Nu online
fenrir schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:13:
[...]

Dat is dan goed stom geprogrammeerd! Dus daarom zat ik laatst op 3% gemiddeld na een export.
Ik snap dit niet. Ik ging op vrijdagavond verder op mezelf. Op zaterdag was al duidelijk dat planner =/= safety backstop, omdat de accu notoir onbetrouwbaar kan zijn bij SoCs onder 20%. Soms deed ik 2kwh/%, soms 200wh/%. Je hebt gewoon een harde backstop nodig in je writer. Zodra die 6% detecteert (liefst hoger, 8-9% oid) dan moet er een planner-onafhankelijke kill van het programma plaatsvinden. Zeker als je iets als BSP bent, betekent dit dat je jezelf nog een last minute control actie geeft waarbij een ander systeem het "netjes" kan overnemen, zonder dat safety features geactiveerd worden, en je dus reactief te werk moet gaan.

• scoobs
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:20:
[...]

Maar, heb je nu dan wel bevestigd gekregen dat je op Epex zit? Of kan t nog zijn dat je bij Balansstroom alsnog op onbalans zonder aFRR opereert (waarbij jouw ems dan wel probeert te sturen op epex).
Ik ben overgeschakelt naar een andere aansluiting van greenchoice. Vanaf het moment dat ik de stekker eruit trok tot nu ging er nog 0,000002kwh (give or take enkele nullen) over de aansluiting met BS.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 02-10-2026 20:24 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben overgeschakelt naar een andere aansluiting van greenchoice. Vanaf het moment dat ik de stekker eruit trok tot nu ging er nog 0,000002kwh (give or take enkele nullen) over de aansluiting met BS.
Je hebt dus een SAP waarop je nu acteert.

• gj797
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
2 vragen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlGMcX3QRdmBRyi48Q0nsBioiQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVjQecfH7crmoDkvhTl7Fegm.jpg?f=fotoalbum_large recht zit een oranje knop met een T erop en er onder "test regularly" als je er op drukt gebeurt er niets (al zit ik nu in de 14% stand by bug) hoort het dat dit ding niets doet?

Vraag 2: ik heb off grid. Welke schakelaar is t nou dat als het zo zou stijgen naar 1 euro per kwh ik op mn batterij door kan?

• Dirkga
gj797 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:27:
2 vragen [Afbeelding] recht zit een oranje knop met een T erop en er onder "test regularly" als je er op drukt gebeurt er niets (al zit ik nu in de 14% stand by bug) hoort het dat dit ding niets doet?

Vraag 2: ik heb off grid. Welke schakelaar is t nou dat als het zo zou stijgen naar 1 euro per kwh ik op mn batterij door kan?
die "schakelaar" is een extra aansluiting van 16A waar jij eventueel gebruik van kan maken om zelf bijvoorbeeld licht op aan te sluiten of een wandcontactdoos. en nee die is nu verder nergens op aangesloten hij krijgt wel spanning binnen. Je kan natuurlijk gewoon in jouw meterkast de hoofdschakelaar die van de slimme meter afkomt omgooien en je bent dan off-grid. In die off-grid kast is dat volgens mij de gene linksboven. maar ik zou even de manual downloaden en kijken wat daarin staat. ;)

@gj797 dat met die 1 euro per kWh moet je wel eerst goed kijken of ze dan niet aan het exporteren zijn voordat je off-grid gaat natuurlijk :P ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dirkga op 02-10-2026 20:35 ]

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee-JT-RbuKVwENP-5GNOOUa9ZEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9pK4s2x4IHNdqiWoapUosGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpTGQdPBG-aMvFXlx6eGw4gZ_C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rd5fd2EvQhiJmXHdI70V8Ivb.jpg?f=fotoalbum_large Hmmm.... Rook niks en kon het nog wel aanraken maar was absoluut goed heet....

Misschien toch eens een mailtje naar BE aan wagen 🥺🫣

• scoobs
  • Nu online
Yep. Ik heb verdomme een Greenchoice Contract waarin Salderen (+ een deftige teruglevering zonder TLK) contractueel vastgelegd was opgegeven voor deze ongein. :+

Dat maakte me tevens des te cynischer als ik telkens op de site "bespaard tov een vast contract" zag.

• Bman
cyberdad schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:19:
Het bevreemd mij dat er voor 0,385 ingekocht word, en voor 0,345 verkocht word.
Zit er eentje op de verkeerde knoppen te drukken misschien?
Tja, ook raar dat m’n platte accu op 7% niet werd geladen vanochtend. Natuurlijk heeft BE geen glazen bol en zal men gegokt hebben op betere AFRR deals gedurende de dag. Dankzij de Plug-In goed zichtbaar of de laad/ontlaad strategie goed heeft uitgepakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNmRhE8rtmXSdY_J3DZ1FcXX6Ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2HqYWNuKjWiEgyWNyfWtIDt.jpg?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dirkga schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je bij die toko niet voor een paar honderd euro aan kabels besteld (incl busbar), waar je erg lang op heb moeten wachten?

Beetje kabelschoen kost ook een paar euro per stuk, hoop dat je de winkel wel in gebreken hebt gesteld.
Volgens keer naar AccuNoord, met de aantallen die hier 50cm/50mm2 bestellen, ligt het waarschijnlijk al klaar terwijl je besteld :p

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Collectief met heel Tweakers €200 refund per aansluiting eisen voor busbar, kabels en tijd om het te fixen. *O* *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 02-10-2026 20:49 ]

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".