Naar welk alternatief ben je uitgeweken?Dogwhisperer schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:12:
En ja, ik ben een groot voorstander van verduurzaming, dus heb alsnog gekozen voor een duurdere installatie, waarbij ik de aansturing meer zelf in de hand kan houden.
Hier mis ik ook meerdere data. Op de laptop staat er een streepje en op de Ipad browser staat er wel 18 euro in de plus voorspeld, voor de 24ste. Wel beide zelfde plugin-versie.Trilith schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:14:
[...]
Ik mis namelijk nog steeds data van 8 september (de piekdag qua inkomsten die nu geld kost ipv oplevert....) die niet is uitgelezen van de slimme meter. Er is zoals eerder in dit topic voorbijkwam een benaderingscurve geplot. Hosted-Energy geeft aan dat er geen data is van 7,8 en 9 september en de ontbrekende data is ingevuld op basis van voorspellingen door te kijken naar 6 en 10 september en het gemeten verbruik ongeveer gelijkmatig te verdelen. Bij 7 en 9 september zie ik echter gewoon kloppende data.
Balansstroom / Hosted Energy probeert het 10 dagen, daarna is de meetdata lokaal weg.Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:19:
[...]
Naar welk alternatief ben je uitgeweken?
[...]
Hier mis ik ook meerdere data. Op de laptop staat er een streepje en op de Ipad browser staat er wel 18 euro in de plus voorspeld, voor de 24ste. Wel beide zelfde plugin-versie.
8 september moet dus aangeleverd worden vanuit Balansenergie en ze moeten een correctie willen doen...
nu in het dashboard verschenen
[ Voor 25% gewijzigd door Trilith op 28-09-2026 09:25 ]
Je systeem blijft volledig werken.
aldus https://dashboard.balansenergie.nl/
LG-HM163MR-U34
Reden lijkt me duidelijk: server/centraal. Er zijn te veel mensen met precies die dag missende.Trilith schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:14:
[...]
Ik heb een ticket geopend bij Balansstroom/MijnEnergie waar ik respons krijg van een helpdesk Hosted-Energy B.V.
Ik mis namelijk nog steeds data van 8 september (de piekdag qua inkomsten die nu geld kost ipv oplevert....) die niet is uitgelezen van de slimme meter. Er is zoals eerder in dit topic voorbijkwam een benaderingscurve geplot. Hosted-Energy geeft aan dat er geen data is van 7,8 en 9 september en de ontbrekende data is ingevuld op basis van voorspellingen door te kijken naar 6 en 10 september en het gemeten verbruik ongeveer gelijkmatig te verdelen. Bij 7 en 9 september zie ik echter gewoon kloppende data.[Afbeelding] Hosted-energy verwijst naar de netbeheerder voor verantwoordelijkheid van een goed werkende meter (te zwak P4-signaal, kort-durige storing of andere reden).
Pff, als bij zoveel mensen de 8 september mist, dan moeten we massaal tickets aanmaken bij hen. Dit is niet een lokaal probleem. Onderstaande reactie is dus kul.Nu heb ik zelf uMeter ook aangemeld om de slimme meter (gratis) uit te lezen op uur-niveau, deze data gedeeld; Letterlijke reactie:
Ticket aanmaken geeft foutmelding in de MijnEnergie app...... fijn... ticket aanmaken voor een ticket aanmaken...
Dit heb ik ook als antwoord gekregen:"Dan zouden wij een hoop kwartierdata moeten herstellen wat simpelweg niet meer gaat. Wij kunnen dit alleen doen op basis van meterstanden en de foto's die je meestuurt, herken ik van geen enkel platform waar wij onze data uit halen."
Ook een ticket lopend bij Balans Energie over de missende data, die geven aan dat het bekend is dat data van 8 september niet klopt en is uitgezet bij Balans Stroom.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 28-09-2026 09:44 ]
De plugin houdt ontbrekende data in de cache een aantal dagen bij. Totdat het cache geleegd wordt natuurlijk of met een database waarde wordt overschreven. Hij kan max 24 uur terugkijken; namelijk de data aanwezig in de actueel grafiek.Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:19:
[...]
Naar welk alternatief ben je uitgeweken?
[...]
Hier mis ik ook meerdere data. Op de laptop staat er een streepje en op de Ipad browser staat er wel 18 euro in de plus voorspeld, voor de 24ste. Wel beide zelfde plugin-versie.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Daar blijf ik me over verbazen. Als je Google'd op 'Balans Energie' is dit topic letterlijk de tweede hit. Ik kan me voorstellen dat dit afschrikt als potentiele klant, als je meermaals leest dat er niet gecommuniceerd wordt over wijzigingen en ontwikkelingen, ondanks dat dit meermaals beloofd is. Ik begrijp dan ook niet waarom dit nog steeds niet gedaan wordt. Zoals eerder gezegd is het niet alleen maar kommer en kwel; er zijn recent ook mooie en goede ontwikkelingen geweest qua dashboard en inzichten, maar ook daar hoor je niks over..Dogwhisperer schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:12:
de communicatie (m.n. het gebrek daaraan) enen...
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Heb je ook off-grid als optie? Je zou maar onverhoopt naar island modus moeten door een netstoring oid. Met 3% is het dan snel klaar.Ronaldo 013 schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:24:
Dacht dat de batterij bij 5% zou stoppen en de beveiliging in zou gaan.
Hier nu op 3 %!
[Afbeelding]
Ik heb de firmware update / controle actie nog niet gehad en misschien maar even zo laten. 13% procent reserve van 80kWh kan ik in basis met een bijna full electric huis tenminste nog heel even uitzingen.
Ik heb iig off-grid en dus inderdaad in dat scenario niks beschikbaar voor eiland modus.BitBug schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:45:
[...]
Heb je ook off-grid als optie? Je zou maar onverhoopt naar island modus moeten door een netstoring oid. Met 3% is het dan snel klaar.
Ik heb de firmware update / controle actie nog niet gehad en misschien maar even zo laten. 13% procent reserve van 80kWh kan ik in basis met een bijna full electric huis tenminste nog heel even uitzingen.
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo
Volgens mij wilt het niet zeggen dat zodra je systeem in off-grid gaat dat opeens wel de 13% aan energie beschikbaar komt. Dus dan is 13% ook echt leeg en dus lichten uit.BitBug schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:45:
[...]
Heb je ook off-grid als optie? Je zou maar onverhoopt naar island modus moeten door een netstoring oid. Met 3% is het dan snel klaar.
🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |
Daar heb je een interessant punt. Ik heb de aanname gedaan dat op zo'n moment het EMS van Balans buitenspel staat en de Deye het regelt. En dan gewoon verder ontladen wordt. Maar nu ik er zo over nadenk kan ik deze aanname niet op feiten baserenKoningSlakkie schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:07:
[...]
Volgens mij wilt het niet zeggen dat zodra je systeem in off-grid gaat dat opeens wel de 13% aan energie beschikbaar komt. Dus dan is 13% ook echt leeg en dus lichten uit.
De auto ff vol aan het laden gezet om te kijken of ik op 13% kan uitkomen en dan ga ik het eens testen en laat ik nog wel weten wat er gebeurt.
[ Voor 26% gewijzigd door BitBug op 28-09-2026 10:17 ]
Nee hij blijft lopen dan, tot je aan de grens van de BMS settings komt. Dat is ook het bijzondere van die hele FW issue. @RonaldKoningSlakkie schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:07:
[...]
Volgens mij wilt het niet zeggen dat zodra je systeem in off-grid gaat dat opeens wel de 13% aan energie beschikbaar komt. Dus dan is 13% ook echt leeg en dus lichten uit.
Getest... ik heb Grid uitgezet die nacht... licht bleef aan.KoningSlakkie schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:07:
[...]
On-grid wilde hij stevig gaan laden... daar was ik het gezien de tarieven en volatiliteit niet mee eens... dus domweg de B20 (C25 bij de meesten) uit gegooid met het huis aan Load.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ga ik de auto weer wat langzamer opladen. Kon eigenlijk ook wel weten dat iemand het al getest had. Fijn om nog bevestigd te krijgen!Ronald schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:23:
[...]
Getest... ik heb Grid uitgezet die nacht... licht bleef aan.
On-grid wilde hij stevig gaan laden... daar was ik het gezien de tarieven en volatiliteit niet mee eens... dus domweg de B20 (C25 bij de meesten) uit gegooid met het huis aan Load.
Correct, ook dit kan ik bevestigen want dit scenario heb ik ook al meegemaaktpaQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:19:
[...]
Nee hij blijft lopen dan, tot je aan de grens van de BMS settings komt. Dat is ook het bijzondere van die hele FW issue. @Ronald
Geen boze mail gehad van BE?Ronald schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:23:
[...]
Daarna hoofdzekeringen omgezet en er wordt weer keurig uit de batterij gevoed, ook onder de 13%.
Ja, vaag verhaal.paQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:05:
Weird he... EMS gestuurd wil dat niet.
Terwijl je het ook als feature van het EMS zou kunnen zien, om te zorgen voor een minimale lading zodat je off-grid altijd reserve hebt.
Nu ik alle berichten lees word ik toch een beetje zenuwachtig. Over 2 maanden wordt de thuisaccu van Balans geinstalleerd. Gaat de accu mij wel helpen de energierekening te drukken of kan ik net zo goed gewoon een vast contract nemen. Ik heb het niet zozeer over de investering, ik wil vooral dat mijn maandlasten wat dalen. Ik wil niet het risico lopen dat ik alsnog op de hele dure momenten stroom af neem. Dat het niet 100% optimaal is vind ik prima, maar ik wil niet de stress van hele hoge maandlasten.
Ik heb een huishouden met een iets boven gemiddeld verbruik, we hebben geen elektrische auto.
Ik heb de accu bijna een jaar. Ondanks de dingen die hier besproken worden lijkt het er tot nu toe wel op dat ik dit jaar weinig kosten hebben/zelf gesaldeerd heb. Dit volgens @paQ zijn plugin.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Nu ik alle berichten lees word ik toch een beetje zenuwachtig. Over 2 maanden wordt de thuisaccu van Balans geinstalleerd. Gaat de accu mij wel helpen de energierekening te drukken of kan ik net zo goed gewoon een vast contract nemen. Ik heb het niet zozeer over de investering, ik wil vooral dat mijn maandlasten wat dalen. Ik wil niet het risico lopen dat ik alsnog op de hele dure momenten stroom af neem. Dat het niet 100% optimaal is vind ik prima, maar ik wil niet de stress van hele hoge maandlasten.
Ik heb een huishouden met een iets boven gemiddeld verbruik, we hebben geen elektrische auto.
Waarschijnlijk krijg ik nog een beetje geld terug. Hoeveel ik nog extra krijg (terugverdienen van de accu) weet ik niet precies.
EMS was online;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik deel het sentiment van @zunrob, af en toe zit er iets niet optimaals in maar in de 1-2 maanden (korte window) ben ik met het resultaat wel tevreden... maar goed de wintermaanden waarin ik dit denk ik relevanter ga vinden komen nog... Heb er wel vertrouwen in dat het voor wat ik belangrijk vind (ook gewoon lagere, stabiele maandlasten + een beetje spelen met leuk speelgoed) dit nog prima is.... Heel simpel kan het beter? Ja, is het dramatisch slecht? NeeRoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Zo zit ik er in, het scoort nu een 6 a 7+- voor mij op 10, en dat is deels op prestaties en deels op communicatie e.d. Ik weet daarin zelf te weinig van bepaalde zaken als Busbars e.d. die het beter zouden kunnen maken op sommige vlakken overigens.
Helaas vond hij het nodig om op batterij 3 de dipswitch 'netjes' op binair 3 te zetten, alleen zie ik die dan niet meer
:strip_exif()/f/image/N86GgfhuuSv1I49i4oLazPtV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsyfE7ABN2UxSpmLWcsIqcnl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tVP8YiwSQmUUw1tL9IgwFfr7.jpg?f=fotoalbum_large)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ondanks alle berichten hier, ook van mijzelf, kan ik zeggen dat ik nog steeds erg blij ben dat ik meedoe met de pilot. Het systeem werkt eigenlijk prima en ja er moeten hier en daar nog wat zaken beter ingeregeld worden. Ook hebben we hier te maken met een boven gemiddeld geïnteresseerde en daardoor misschien ook (terecht) kritische groep.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Het product is nog in ontwikkeling en als je nu instapt dan mis je al een groot deel van de kinderziektes die de eerste deelnemers wel hebben ervaren. Is het nu dan al helemaal perfect, nee, maar daar is de prijs ook naar.
Eigenlijk zou je dit gewoon voor moeten leggen aan Balans zelf met verwijzing naar dit topic en daarbij je twijfel uitspreken.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Als je de pijnpunten benoemt, en vraagt naar een concrete reactie / oplossing dan is het aan BE om hier correct op te reageren en kun je op basis daarvan je conclusie trekken.
Om je op weg te helpen de pijnpunten die ik zelf zie:
- generiek tekortschieten van de communicatie (laatste update is maanden geleden)
- onduidelijkheid over uiteindelijk kosten/opbrengsten en afrekening hiervan
- ontbreken van EPEX handel terwijl hier wel mee geadverteerd wordt
- ogenschijnlijk onlogisch gedrag van het EMS (export activaties die netto geld kosten)
Ik heb ook geen EV, maar wel (veel) zonnepanelen. Bij mij werkt alles prima vanaf februari. Sinds aFFR actief, is de opbrengst zelfs beter. Al de problemen die je op het forum leest heb ik nog nooit gehad. Ik maak veel meer van mijn PV op, en kom in de ochtend na verkoopacties zelden tekort. Ik zou er meteen weer voor tekenen.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard
Met name weergave maandoverzicht, en fix voor juiste weergave in de tijdbalk contractduur.
Goed bezig onder werktijd haha !paQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:41:
plugin heeft weer updatetje gehad:
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboard
Met name weergave maandoverzicht, en fix voor juiste weergave in de tijdbalk contractduur.
ik krijg een "compilatiefout JavaScript"...
uh. in welke browser?roelandh schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:58:
[...]
ik krijg een "compilatiefout JavaScript"...
Chrome op mac werkt.
Heb je niet meerdere van dezelfde plugins actief?
Als je de nieuwe installeert, moet je de vorige uitschakelen in de extension van de browser.
Inhoudelijk gezien is mijn enige echte probleem de EV. Als het EMS er een keer naast zit is dat vervelend, maar het gebruik van een huis is niet zo extreem dat het echt pijn doet. Tot je EV 5 uur lang 3x20 ampere trekt uit het net omdat je leeg aankomt, er een verkeerde inschatting van het EMS geweest is, en je geen trigger krijgt om even niet de auto te laden.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Hier ongeveer, hetzelfde, even los van de investering terugverdienen lijkt het erop dat de maandlasten redelijk gaan uitvallen.zunrob schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:27:
[...]
Ik heb de accu bijna een jaar. Ondanks de dingen die hier besproken worden lijkt het er tot nu toe wel op dat ik dit jaar weinig kosten hebben/zelf gesaldeerd heb. Dit volgens @paQ zijn plugin.
Waarschijnlijk krijg ik nog een beetje geld terug. Hoeveel ik nog extra krijg (terugverdienen van de accu) weet ik niet precies.
Ik ben nu (op driekwart jaar) over het punt heen van mijn eerste hele dure periode (maand op contract zonder batterij) en begin dus in de plus te staan (zonder voorschot mee te rekenen).
De dure maanden met veel gebruik moeten nog komen, maar als Balans Energie een beetje import weet vast te houden aan de hand van voorspeld gebruik dan moet het goedkomen.
Ik ben niet ingestapt voor de verwachte opbrengsten, gelukkig maar want anders zou de teleurstelling zeer groot zijn, ziet er naar uit dat we die ook volgend jaar nog niet hoeven te verwachten.
Er wordt in dit topic nog heel regelmatig aantoonbaar duidelijk slechte acties aangekaart die geen opvolging krijgen in de huidige staat van het EMS. We lopen hier veel mis.
't Is Chrome op PC, maar ik ga de oude "opruimen", kijken of dat helpt.paQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:10:
[...]
Chrome op mac werkt.
Heb je niet meerdere van dezelfde plugins actief?
Als je de nieuwe installeert, moet je de vorige uitschakelen in de extension van de browser.
De oude is toch een beetje van slag: geeft nu als dagresultaat: 0.674 VVD...,"gekeurd door niemand, omdat vierkante meters kennelijk verboden zijn"...en daaronder: "reguliere diagonalen 0.372 VVD"
"blessuretijdcorrectie 0,119 VVD" en "VAR-meetfout 0.184 VVD".
Hier is iets geks aan de hand?
Hier ook een jaar zonder problemen in gebruik.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Werkt prima en mooi
Deel de mening van @zunrob , @odeanathus, @bitbug , @Etransitie en @overhyped
Zou het zeker zo weerdoen en heb er geen omkijken naar.
Nieuwe plug-in werkt!roelandh schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:19:
[...]
't Is Chrome op PC, maar ik ga de oude "opruimen", kijken of dat helpt.
De oude is toch een beetje van slag: geeft nu als dagresultaat: 0.674 VVD...,"gekeurd door niemand, omdat vierkante meters kennelijk verboden zijn"...en daaronder: "reguliere diagonalen 0.372 VVD"
"blessuretijdcorrectie 0,119 VVD" en "VAR-meetfout 0.184 VVD".
Hier is iets geks aan de hand?
Maar toch nog heel vreemde info bij resultaat: "2.083 kiB-ish"
onderverdeeld in: hoofdgeheugen, pond-per-bit correctie en legacy overhead...
@roelandh, je moet refreshen tot je “parlementaire koffiepauze” ziet. Zodra die in beeld is, zet je een bakje koffie en wacht je tot de volgende volle maan. Bij volle maan maak je een offer aan de energiegoden en dan is het blok met vage informatie de volgende werkdag na 0900 uur verdwenen.
[ Voor 67% gewijzigd door Source90 op 28-09-2026 12:46 ]
- Leeg verkocht voor €0,11/kWh en gaat bij 13% idle, inkopen voor >€1/kWh als je pech hebt
- Voortijdig vol door te veel inkoop wat niet matcht met de pv opbrengst, idem
- Oh de aansluitingen smelten weg, wat ruik ik toch?
- Offline melding, wanneer hebben die netwerkkabels een blijvend goede verbinding?
- MID meter of batterijen soms niet verbonden
- Nog altijd geen duidelijke cijfers, bogus winst in de cijfers die niks met in/verkoop te maken heeft
- U krijgt op deze datum en tijd een servicebezoek, we vragen niet eerst of het wel kan.
Ik heb nog nooit een energieleverancier gehad die zoveel onzekerheid geeft als BE. Ja het werkt meestal wel, maar niet zonder dat je elk moment controleert of je beter iets kan aanpassen om hoge kosten te vermijden of winst te kunnen maken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
@paQ Volgens mij kwam dit inderdaad al een keer eerder ter sprake. Ik kan niet meer elk detail onthouden. Maar dat is goed om te horen.Ronald schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:23:
[...]
🏠 Full Electric A++++ | ♨️ L/W-WP | 🌬️ WTW | ☀️ 12×455 ZO + 12×460 NW | 🔋 64 kWh/12 kW | 🚗 EV AWD 75 kWh | ⚙️ HASS/EVCC | 💾 60 TB NAS | 📷 FF/.ARW | 🎮 PS5 |
Boekje er maar eens bij gepakt, wat toch wel handig blijkt.Speedy-Andre schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:59:
[...]
Ik heb een SG4 met een Advanced menu waar meer achter zit, geen idee of de SG5 anders is.
Het wil nl zo zijn dat het schermpje op de Deye een touchscreen is!
Daarmee komt er veel meer naar voren dan met de knopjes eronder alleen.
Hij zegt F58 communicatie error vanaf het moment van wegvallen. Waarom hij uitgegaan is, kan ik niet zo zien?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
BMS comm fault.
Ergo: de verbinding tussen je master en de Deye.
(de gele kabel ws)
Dat zie je alleen als je de toggle aanflipt.Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:33:
@paQ , wellicht dat blok automatisch op uit zetten? Scheelt een hoop van dezelfde vragen
Bij toggle uit staat de originele info er gewoon, net zoals de rest van de pagina.
Het zou wel iets leesbaarder zijn als er niet van de rare termen staan, maak daar maar een 'bogus' knop voorpaQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:52:
[...]
Dat zie je alleen als je de toggle aanflipt.
Bij toggle uit staat de originele info er gewoon, net zoals de rest van de pagina.
Ik kan daar niets "all ins" van maken.Speedy-Andre schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:53:
[...]
Het zou wel iets leesbaarder zijn als er niet van de rare termen staan, maak daar maar een 'bogus' knop voor
Als je het graag wil zien flip je de toggle uit. Je kunt in de settings van de plugin ook die hele balk verbergen, dan zie je hem niet meer, ongeacht of de toggle aan of uit is.
Na investering dalen je maandlasten. Of de investering überhaupt waard is en of je beter iets anders kan doen met je geld, dat is een tweede. Mijn besparing tot nu toe is volgens mij ~1200 euro en ik gok op een 1500 euro tegen het einde van het jaar tov vast-contract enkel tarief. Maar dat is zeer specifiek voor mijn situatie. 12-15 MWh/jaar aan verbruik.RoyWNL schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:25:
Goedemorgen allen,
Mijn gezeik gaat vooral om het laaghangend fruit wat niet goed geregeld is bij balans energie. Ik kijk wel zo een beetje elk 1-2 uur naar de prijzen en mijn verbruiken. Dat doet een normaal persoon echt niet. En dan valt mij op dat hun EMS hele rare keuzes maakt, waardoor ze potentieel nog 50% extra besparing (ff uit mijn duim gezogen) laten liggen. Daar zeik ik over hier op het forum.
Bovenstaande heeft vooral te maken met een extreme grootverbruiker (qua vermogen + energie) zoals een elektrische auto. Waarbij je duidelijk tegen grenzen aanloopt. Zonder EV had ik waarschijnlijk niet geklaagd omdat het dan niet uit maakt dat er voor een stuivertje de accu wordt leeg geëxporteerd. Want ik krijg mijn solar energie toch niet opgebruikt met alleen huisverbruik. Verkoop dan maar vaker met flinter dunne marges mijn zonne-energie om die accu maar leeg te krijgen voor de volgende dag.
Excuus!Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:33:
@paQ , wellicht dat blok automatisch op uit zetten? Scheelt een hoop van dezelfde vragen
@roelandh, je moet refreshen tot je “parlementaire koffiepauze” ziet. Zodra die in beeld is, zet je een bakje koffie en wacht je tot de volgende volle maan. Bij volle maan maak je een offer aan de energiegoden en dan is het blok met vage informatie de volgende werkdag na 0900 uur verdwenen.
In voorgaande reacties wat cryptisch en oplossingen, zonder dat je direct een antwoord wordt gegeven.roelandh schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:29:
[...]
Nieuwe plug-in werkt!
Maar toch nog heel vreemde info bij resultaat: "2.083 kiB-ish"
onderverdeeld in: hoofdgeheugen, pond-per-bit correctie en legacy overhead...
De termen die er door de plugin neer worden gezet zijn random (obv wikipedia) met onzin verbanden en grafiekjes.
Reden: Balans Energie heeft in die hoofdgrafieken een "winst" , "voordeel" en "besparing" bij elkaar opgeteld die niet ergens op slaat. Zeker niet ten aanzien van je energierekening en/of afrekening. Bedragen komen uit t niets. Er is dus geen reden om dat blok serieus te nemen. @paQ heeft dat extra willen benadrukken door de post "besparing" en "voordeel" gewoon random andere termen te geven die duidelijk aangeven dat het waardeloos is.
TLDR: het is een geintje en sneer tegelijkertijd.
Ik begrijp dat jouw systeem flink aan het exporteren is?Get!em schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:19:
Er is blijkbaar minder zon en wind dan verwacht. We zitten met aFRR /Onbalans dik boven de Epex Day Ahead momenteel.
(ik zie niets helaas, terwijl voor gunstige tarieven op z'n minst mijn beetje PV mooi naar buiten zou mogen gaan, of zelfs een deel van de batterij)
Ja, dat deel snap ik wel, maar de Deye is ook helemaal uit gegaan. Gaat hij dan standaard uit na een uur oid comm fault?paQ schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:50:
Staat er letterlijk bij he
BMS comm fault.
Ergo: de verbinding tussen je master en de Deye.
(de gele kabel ws)
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Nee, systeem is compleet passief bij SOC 47%. PV valt binnen voorspelling Solcast, maar is matig tov batterji. Import is nodig om goed gevuld te raken. Export lijkt logisch gezien de prijs boven epex.Jerra schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:32:
[...]
Ik begrijp dat jouw systeem flink aan het exporteren is?
(ik zie niets helaas, terwijl voor gunstige tarieven op z'n minst mijn beetje PV mooi naar buiten zou mogen gaan, of zelfs een deel van de batterij)
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Die was hier nu bezig tegen € 0,10 en stuitert dan voor een paar minuten naar € 0,35, waarna het weer in rust valt.Moby schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:12:
13 cent kaal nu. Ik zou wel een Import kunnen gebruiken.
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".