De waarheid ligt altijd ergens in het midden. Ik zeg niet dat het perfect is, maar als mensen stellen dat er geen enkele intelligentie in zit dan noem ik dat wensdenken (dat ze met hun job nog wel even veilig zitten). Ik zie zelf namelijk wel degelijk intelligentie in de modellen.eric.1 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:17:
[...]
Wensdenken aan de ene kant, of blind vertrouwen aan de andere kant? De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Bovenop de mogelijk verschillende definities van 'denken'.
Ik heb die ervaring niet.Wat ik met de recentere modellen zie is dat ze best goed naar gebruikte structuren in de code kunnen kijken en op basis daarvan aan kunnen geven: "je mist x", "y gaat niet goed", ... Maar zodra er iets gedaan moet worden waar nog geen scaffold voor is - dan mist er eigenlijk altijd wat en moet jij echt zelf alle touwtjes in handen houden en het schip sturen.
Als mensen zijnde zijn we al sinds de jaren 70 de controle kwijt.. De enige manier om pure controle te hebben is door assembler te schrijven en zelfs dan heb je geen pure controle want dan ben je nog afhankelijk van de CPU bouwer. Je weet nooit exact intern hoe dat ding werkt. In de loop der jaren zijn daar heel wat abstractie lagen bovenop gekomen. Het schrijven van code overlaten aan AI is gewoon de volgende stap. En laten we niet vergeten: we staan nog maar aan het begin van deze technologie.En dat is zorgelijk. Niet eens om de kwaliteit die eruit voort komt. Maar als je dit lang genoeg volhoud dan verlies je als mens snel de controle en heb je geen enkel benul meer wat er gaande is. Je hoeft niet ver te zoeken op het internet of the "LGTM"-memes vliegen je om de oren. Die komen niet uit de lucht vallen.
En wat die memes betreft.. dat is altijd met nieuwe technologie. Toen de benzinemotor voor het eerst beschikbaar kwam werden daar ook grappen over gemaakt. Ik zie het als een coping mechanisme tegen de pijn van het vooruitzicht van het eroderen van de eigen kennis en kunde.
Goed punt. Ik verwacht dat de modellen hier steeds beter en beter in gaan worden.Wie vertelt AI wat de kaders zijn, welke speciale zaken aandacht nodig hebben, welke toekomst-uitbreidingen te verwachten zijn, etc... wanneer alle kennis bij de mens is verdwenen of op zijn minst sterk is verminderd?
Je gaat ervanuit dat AI niet (veel) beter lijkt te worden. Ik denk dat dat wel gaat gebeuren en dat we als mensen hier niet meer over na hoeven te denken straks.En wellicht nog zorgelijker, de 'junior' developers die al het bovenstaande nog moeten leren - doen dit dus minder en leunen op de automagische tools. We lijken ervoor te kiezen om de touwtjes uit handen te geven. Dan moeten we niet gek opkijken dat alles een keer in vlammen op gaat.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc