• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

eric.1 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:17:
[...]

Wensdenken aan de ene kant, of blind vertrouwen aan de andere kant? De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Bovenop de mogelijk verschillende definities van 'denken'.
De waarheid ligt altijd ergens in het midden. Ik zeg niet dat het perfect is, maar als mensen stellen dat er geen enkele intelligentie in zit dan noem ik dat wensdenken (dat ze met hun job nog wel even veilig zitten). Ik zie zelf namelijk wel degelijk intelligentie in de modellen.
Wat ik met de recentere modellen zie is dat ze best goed naar gebruikte structuren in de code kunnen kijken en op basis daarvan aan kunnen geven: "je mist x", "y gaat niet goed", ... Maar zodra er iets gedaan moet worden waar nog geen scaffold voor is - dan mist er eigenlijk altijd wat en moet jij echt zelf alle touwtjes in handen houden en het schip sturen.
Ik heb die ervaring niet.
En dat is zorgelijk. Niet eens om de kwaliteit die eruit voort komt. Maar als je dit lang genoeg volhoud dan verlies je als mens snel de controle en heb je geen enkel benul meer wat er gaande is. Je hoeft niet ver te zoeken op het internet of the "LGTM"-memes vliegen je om de oren. Die komen niet uit de lucht vallen.
Als mensen zijnde zijn we al sinds de jaren 70 de controle kwijt.. De enige manier om pure controle te hebben is door assembler te schrijven en zelfs dan heb je geen pure controle want dan ben je nog afhankelijk van de CPU bouwer. Je weet nooit exact intern hoe dat ding werkt. In de loop der jaren zijn daar heel wat abstractie lagen bovenop gekomen. Het schrijven van code overlaten aan AI is gewoon de volgende stap. En laten we niet vergeten: we staan nog maar aan het begin van deze technologie.

En wat die memes betreft.. dat is altijd met nieuwe technologie. Toen de benzinemotor voor het eerst beschikbaar kwam werden daar ook grappen over gemaakt. Ik zie het als een coping mechanisme tegen de pijn van het vooruitzicht van het eroderen van de eigen kennis en kunde.
Wie vertelt AI wat de kaders zijn, welke speciale zaken aandacht nodig hebben, welke toekomst-uitbreidingen te verwachten zijn, etc... wanneer alle kennis bij de mens is verdwenen of op zijn minst sterk is verminderd?
Goed punt. Ik verwacht dat de modellen hier steeds beter en beter in gaan worden.
En wellicht nog zorgelijker, de 'junior' developers die al het bovenstaande nog moeten leren - doen dit dus minder en leunen op de automagische tools. We lijken ervoor te kiezen om de touwtjes uit handen te geven. Dan moeten we niet gek opkijken dat alles een keer in vlammen op gaat.
Je gaat ervanuit dat AI niet (veel) beter lijkt te worden. Ik denk dat dat wel gaat gebeuren en dat we als mensen hier niet meer over na hoeven te denken straks.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
Glashelder schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:34:
[...]

De waarheid ligt altijd ergens in het midden. Ik zeg niet dat het perfect is, maar als mensen stellen dat er geen enkele intelligentie in zit dan noem ik dat wensdenken (dat ze met hun job nog wel even veilig zitten). Ik zie zelf namelijk wel degelijk intelligentie in de modellen.

[...]

Ik heb die ervaring niet.

[...]

Als mensen zijnde zijn we al sinds de jaren 70 de controle kwijt.. De enige manier om pure controle te hebben is door assembler te schrijven en zelfs dan heb je geen pure controle want dan ben je nog afhankelijk van de CPU bouwer. Je weet nooit exact intern hoe dat ding werkt. In de loop der jaren zijn daar heel wat abstractie lagen bovenop gekomen. Het schrijven van code overlaten aan AI is gewoon de volgende stap.
Dat is wel een beetje een whataboutism, niet? Een compiler gebruiken is toch wel een andere vorm van controle loslaten dan een geautomatiseerd systeem gebruiken van A tot Z welke gebouwd en getraind is door een handjevol bedrijven in de VS welke zich zo diep in de schulden steken dat het niet mag falen.
En laten we niet vergeten: we staan nog maar aan het begin van deze technologie.
En juist daarom moeten we vooral kritisch blijven. Dat het gaat blijven, dat lijkt me duidelijk. Maar in welke vorm(en) en aangeboden door welke boeren, dat staat nog geheel open.
Je gaat ervanuit dat AI niet (veel) beter lijkt te worden. Ik denk dat dat wel gaat gebeuren en dat we als mensen hier niet meer over na hoeven te denken straks.
Daar ga ik wel van uit. Maar ik ga er ook van uit dat de AI-bubbel een keer barst. En hoe het landschap er daarna uit gaat zien, who knows. Er gaat te veel geld in om zonder dat dit wordt terugverdiend. En zonder realistische tijdslijn waarin dit kan gebeuren.

En dan niet te vergeten dat de VS, waar eigenlijk al die grote modellen draaien, niet onze vrienden meer zijn. We hebben een tijdje de 'onafhankelijkheid' onder de aandacht gehad. Maar dat is nu met de AI-race volledig uit het oog verloren.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

om de stelling te verdedigen dat ai intelligentie bezit zul je op z’n minst een definitie van intelligentie moeten geven. Anders loop je het risico dat ik zeg dat ai niet intelligent is omdat het een bepaalde eigenschap mist, en jij vervolgens om diezelfde reden stelt dat er juist wel intelligentie is

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Daar kun je nog aan toevoegen dat dat misschien een aanname is.
Om dat te kunnen vaststellen zou je de software moeten onderzoeken om het bewijs te vinden dat die intelligentie genereert. Of misschien zo is geprogrammeerd om zich intelligent voor te doen....

Wie du mir, so ich dir.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:12
[En wellicht nog zorgelijker, de 'junior' developers die al het bovenstaande nog moeten leren - doen dit dus minder en leunen op de automagische tools. We lijken ervoor te kiezen om de touwtjes uit handen te geven. Dan moeten we niet gek opkijken dat alles een keer in vlammen op gaat.]
Hoe moet ik dit juist interpreteren? Ga je er vanuit dat er nooit meer nieuwe technologie, software of logica komt? En als die er wel moet komen, dat AI dat allemaal mooi voor ons gaat verzinnen? Dus we gaan de generatie(s) na ons niet meer leren om na te denken, creatief te zijn of nieuwe dingen uit te vinden, want AI kan dat over enkele jaren wel voor je doen?
Ik ga er ook vanuit dat AI in de toekomst nog veel slimmer, sneller en beter wordt.
Maar dat sluit niet uit dat juniors nog steeds de theoretische basis én voldoende praktijk kennis moeten opdoen, vooraleer ze op een niveau zijn om AI goed te kunnen aansturen, corrigeren én verbeteren.

eheijnen schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:00:

[...]
Blijven er nog twee vragen over, imo.
1. Wat moeten die juniors nu geleerd krijgen, en aan kennis en ervaring meebrengen vanuit hun opleiding?
2. Zal er een herdefiniëring gaan plaatsvinden van diverse opleidingsniveaus voor developers?
Lijkt mij dat de opleiding, zoals altijd in de loop van de geschiedenis, alleen maar uitgebreider wordt. Naast de basis die wij ook allemaal hebben geleerd, ook leren hoe je dit kan gebruiken met of integreren in AI. Deels zal hun studie makkelijker worden door wat AI biedt, deels uitgebreider.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wiemelen schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:37:
[...]

Hoe moet ik dit juist interpreteren? Ga je er vanuit dat er nooit meer nieuwe technologie, software of logica komt? En als die er wel moet komen, dat AI dat allemaal mooi voor ons gaat verzinnen? Dus we gaan de generatie(s) na ons niet meer leren om na te denken, creatief te zijn of nieuwe dingen uit te vinden, want AI kan dat over enkele jaren wel voor je doen?
Ik ga er ook vanuit dat AI in de toekomst nog veel slimmer, sneller en beter wordt.
Maar dat sluit niet uit dat juniors nog steeds de theoretische basis én voldoende praktijk kennis moeten opdoen, vooraleer ze op een niveau zijn om AI goed te kunnen aansturen, corrigeren én verbeteren.
Ik heb het over programmeren op zichzelf. Het doel van programmeren is niet programmeren op zich, het is het automatiseren van handelingen: het bouwen van functionaliteit(en) dat door mensen (of andere machines) gebruikt kan worden.

AI bewijst nu net dat je voor dat laatste (functionaliteit opleveren) niet perse het eerste (programmeren) hoeft te kunnen. Mijn stelling is dus: over pak en beet 10 jaar zijn het leeuwendeel van de developers overbodig omdat AI zo goed kan programmeren dat die mensen niet meer nodig zijn.

Waar jij het dus over hebt is functionaliteit. En ja, ik voorzie dat dat gewoon door mensen blijft gebeuren, grotendeels, omdat het allemaal in dienst van ons is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:16
Glashelder schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:10:
[...]

Ik heb het over programmeren op zichzelf. Het doel van programmeren is niet programmeren op zich, het is het automatiseren van handelingen: het bouwen van functionaliteit(en) dat door mensen (of andere machines) gebruikt kan worden.

AI bewijst nu net dat je voor dat laatste (functionaliteit opleveren) niet perse het eerste (programmeren) hoeft te kunnen. Mijn stelling is dus: over pak en beet 10 jaar zijn het leeuwendeel van de developers overbodig omdat AI zo goed kan programmeren dat die mensen niet meer nodig zijn.

Waar jij het dus over hebt is functionaliteit. En ja, ik voorzie dat dat gewoon door mensen blijft gebeuren, grotendeels, omdat het allemaal in dienst van ons is.
Precies dit. Programmeren is niet hetzelfde als coderen, en zoals je in een eerdere post ook zei AI is gewoon de volgende abstractielaag. Een programmeertaal is ooit uitgevonden om het programmeren van computers wat menselijker te maken ipv via knoppen of ponskaarten 1 en 0 te programmeren.

Eigenlijk is er sindsdien niets fundamenteels veranderd. Ja we hebben nieuwe programmeertalen gekregen, nieuwe programmeertechnieken zoals OOP. Maar is er fundamenteel wat veranderd? Nee.

Nu met AI wel. We kunnen nu op een echt menselijke manier programmeren. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat 'de programmeertaal' vervangen zal worden door AI die direct machine code maakt. Dat zal nog een hele tijd duren. Daarvoor heb je modellen nodig die deterministische output genereren, met een enorme kwaliteitscontrole. Maar dat is allemaal een kwestie van tijd.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:10:
Mijn stelling is dus: over pak en beet 10 jaar zijn het leeuwendeel van de developers overbodig omdat AI zo goed kan programmeren dat die mensen niet meer nodig zijn.
Waarom over 10 jaar pas?

En belangrijker, wat zijn de overstapplannen die mensen hebben? Er schijnt een tekort aan metselaars en stratenmakers te zijn, maar niet iedereen is goed met z'n handen ...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:33
De job zal evolueren. Metselaars maken ook al lang niet meer zelf hun mortel, schrijwerkers plaatsen ramen die in de fabriek gemaakt zijn,...

Behoudens uitzonderingen zal de programmeur bijna niet meer geconfronteerd worden met syntax en code.

De programmeur zal meer een operator/toezichthouder worden? Moest ik vandaag programmeur zijn dan zou ik inzetten op risicoanalyse en communicatie (Softskills).

Informatie = Actor x Context x Substantie

• eheijnen
  • Niet online
Denk dat we nog een toename gaan zien van on-prem AI toepassingen om het gedachtegoed zeker binnen de deur te houden.

Wie du mir, so ich dir.

• Wozmro
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/09/29/de-onderwijsrevolutie-in-peking-waarom-chinas-slimste-tieners-v/

Ondertussen in China. Gaat niet enkel over AI maar ik merk in mijn nabije omgeving dat jongeren meer onzekerder zijn en niet meer goed weten wat ze moeten doen (niet allemaal).

Best wel een aandachtspunt vind ik. Want de toekomst is nu eenmaal aan de jeugd. De vorige generatie heeft hierin ook zijn rol te spelen en kan niet zomaar zeggen: trek uw plan. (of beginnen zeuren over 'de jeugd van tegenwoordig').

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 06:06:
De job zal evolueren. Metselaars maken ook al lang niet meer zelf hun mortel, schrijwerkers plaatsen ramen die in de fabriek gemaakt zijn,...
En ze verloren daarmee hun vaardigheden en onderhandelingspositie op de arbeidsmarkt.

Ik geloof je meteen als je zegt dat er werk zal zijn voor "prompt engineers". Zal de beloning ver boven minimumloon zitten? Ik waag het te betwijfelen.

En inderdaad, je kunt je een nieuwe invulling van het beroep bedenken. Iemand die goed met de klanten kan praten, de vraag kan begrijpen, en uiteindelijk de prompt opschrijft waarmee de AI het product oplevert. Een soort Product Owner / Functioneel Analyst / Verkoop / Prompter rol. Maar dat vraagt allemaal vaardigheden die de huidige generatie programmeurs totaal niet gecultiveerd heeft, en in de meeste bedrijfshierarchiën ook niet mocht cultiveren, omdat software development als uitvoerend werk werd gezien.

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:48:
De vorige generatie heeft hierin ook zijn rol te spelen en kan niet zomaar zeggen: trek uw plan. (of beginnen zeuren over 'de jeugd van tegenwoordig').
Welke dan? De vorige generatie heeft niet eens een duidelijk plan over hoe ze zelf ermee omgaan? Verder is het ook niet zo dat "onze" generatie dit allemaal maar oplegt aan de nieuwe generatie. Het wordt ons allemaal "aangedaan" door een paar bedrijven in Silicon Valley.

• Wozmro
Globaal beschouwd heeft de vorige generatie al iets opgebouwd. (niet iedereen).

Dus volgens mij moet de vorige generatie in het kader voorzien (voldoende tijd, materieel, financieel,...) om de jeugd de mogelijkheid te geven om met nieuwe ideeën te komen over hoe de samenleving (her)inrichten.

• eheijnen
  • Niet online
Als het ze daadwerkelijk lukt om grote delen van bedrijfs- en productieprocessen (SO valt daar ook onder) verregaand te automatiseren met als gevolg dat er grote groepen mensen hun broodwinning verliezen kan het niet anders zijn dan dat een groot gevolg heeft voor het consumptieve gedrag van deze groepen.

Deze disruptie over een grote breedte van de markten kan jaren duren om van te herstellen.

Wie du mir, so ich dir.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:12
Wozmro schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 06:06:
Behoudens uitzonderingen zal de programmeur bijna niet meer geconfronteerd worden met syntax en code.
Ik kan met nog levendig herinneren dat ik ooit presentaties gehoord heb van o.a. SAP, Microsoft en nog wat andere grotere software bedrijven die vol trots aankondigden dat binnen afzienbare tijd er niet meer moest geprogrammeerd worden, maar dat wij allemaal via drag & drop allerlei blokjes bij mekaar moesten slepen en dat alles dan werkt.
Ook nu nog geeft SAP met hun SAP Build dezelfde presentaties ... klik klik klik en je proces werkt.
Wat ze vergeten te zeggen is dat iemand die blokjes ook moet bouwen.
En dat de meeste custom processen en interfaces toch niet zo generiek zijn dat je die aan mekaar kan klikken zonder ergens in te moeten grijpen.

Dus we zullen wel zien hoe snel het allemaal evolueert.
Daarnaast kan ik me ook inbeelden dat het bij sommige bedrijven/sectoren bijzonder snel gaat gaan. Anderzijds zijn er nog talloze bedrijven (en zeker de overheid) waar de software nog uit de middeleeuwen komt. De kloof wordt dan wel zeer groot.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wiemelen schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:57:
[...]

Ik kan met nog levendig herinneren dat ik ooit presentaties gehoord heb van o.a. SAP, Microsoft en nog wat andere grotere software bedrijven die vol trots aankondigden dat binnen afzienbare tijd er niet meer moest geprogrammeerd worden, maar dat wij allemaal via drag & drop allerlei blokjes bij mekaar moesten slepen en dat alles dan werkt.
Ook nu nog geeft SAP met hun SAP Build dezelfde presentaties ... klik klik klik en je proces werkt.
Wat ze vergeten te zeggen is dat iemand die blokjes ook moet bouwen.
En dat de meeste custom processen en interfaces toch niet zo generiek zijn dat je die aan mekaar kan klikken zonder ergens in te moeten grijpen.

Dus we zullen wel zien hoe snel het allemaal evolueert.
Daarnaast kan ik me ook inbeelden dat het bij sommige bedrijven/sectoren bijzonder snel gaat gaan. Anderzijds zijn er nog talloze bedrijven (en zeker de overheid) waar de software nog uit de middeleeuwen komt. De kloof wordt dan wel zeer groot.
Groot gedeelte met je eens. Maar laat AI nou net die kloof kunnen verkleinen wanneer dit als assistent wordt ingezet. Ik kan genoeg bedenken:
  • Oude componenten en infrastructuren waar niemand meer aan durft te zitten, kunnen nu mooi door AI in kaart gebracht worden.
  • Die ene module in de software dat maar instabiel blijft, laat AI maar met suggesties komen.
  • Proof of concepts bouwen, waar de nadruk ligt op het testen van het concept, en niet de techniek.
Enzovoorts, enzovoorts. Maar AI dan wel als assistent. :)

Have you tried turning it off and on again?

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:14
Aldus de reclame.

Ik wacht eigenlijk al een paar jaar op onafhankelijk bewijs dat al die claims over AI nou echt waar zijn. Ik zie vooral heel veel mensen heel veel dingen roepen. Maar echt om voldongen feiten, als ik naar dingen als Faros en Dora kijk zie ik het niet terug. Ja er wordt veel meer matige software geproduceerd. Dat is het wel.

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:57:
Globaal beschouwd heeft de vorige generatie al iets opgebouwd. (niet iedereen).
Sommige mensen van de oudere generatie zijn misschien in een positie waar ze kunnen beslissen om, als er een keuze is tussen een jonge werknemer en een oudere, de jongere een kans te geven.

Maar ze hebben niets te zeggen over de banenmarkt als geheel.

Wat de vorige (mijn) generatie heeft verzaakt op te bouwen: vakbonden, professionele organisaties, CAOs. niets waarmee software developers zelf iets te zeggen hebben gekregen over de manier waarop en omstandigheden waarin ze werken. Ook daar kun je de arbeidsmarkt niet mee dwingen, maar we hebben ons allemaal in slaap laten sussen door de illusie dat we zo waardevol waren voor onze werkgevers. Nu krijgen we met de keerzijde te maken. En ja, de jongeren zijn daar nog meer de dupe van, maar ze hebben hopelijk nog een kans om hun carrière en beroepskeuze bij te sturen.
Dit heeft alleen niets te maken met software development of AI. Het staat bovendien op nu.nl als advertorial. Je wil voorstellen dat software developers zich maar moeten laten omscholen bij dat ecommerce instituut? Anders zie ik de relevantie niet zo.

• eheijnen
  • Niet online
Niet leuk.... :(

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste