jumbos7 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Hoewel ik niet uitsluit dat de Kroaat inderdaad de bal streelde weet ik niet of de chip in de bal op zichzelf overtuigend bewijs is als je daarnaast niet op beeld kunt waarnemen dat de bal daadwerkelijk geraakt wordt. Er is geen onafhankelijk onderzoek over de accuraatheid en betrouwbaarheid van de sensor in gebruikte ballen.
En er wordt geen rauwe sensordata gepubliceerd zodat we allemaal op basis van beelden na kunnen gaan of er gekke dingen gebeuren. Als de bal in de lucht zonder spelers in de buurt toch een aanraking registreert, dan zou dat al reden zijn om die niet voor de volle 100% te vertrouwen.
Ik denk dat de sensor data wel betrouwbaar is, maar de communicatie erover is zeer onduidelijk:
Op het grafiekje was maar 1 piek te zien. De bal werd daarna nog geraakt door de verdediger, maar dat piekje zien we niet. We weten ook de schaal van de grafiek niet, dus voor hetzelfde geld was de aanraking zo minuscuul dat het niet uit zou moeten maken.
Al deze technologie is leuk en handig (bepalen moment buitenspel bijv), maar er is over heel veel gevallen niet nagedacht. En zoals typisch in het voetbal zijn de regels/procedures grijs gebied óf wel duidelijk maar worden ze niet gevolgd.
Het valt me ook tegen dat de VAR niet gewoon een grote herziening krijgt. Als we op ons werk zoveel inconsistenties en fouten produceren, dan gaan we toch ook allemaal samen zitten om het te verbeteren? Of we kijken even af bij onze conculegas (andere sporten)!