Dr. Strangelove schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:07:
[...]
Eind jaren 90 t/m medio jaren '10 veel in de VS geweest en ja, ze zijn streng. Maar die strengheid uit zich op verschillende manieren. Ik heb ontzettend vriendelijke mensen meegemaakt die je heel erg welkom lieten voelen. Maar ook hele vervelende types die je lieten zweten. Maar ze deden allemaal netjes hun werk.
Amerikanen zijn net echte mensen soms

Beweerde ook zeker niet dat Amerikanen onvriendelijk zijn. In tegendeel. Wij zijn sinds 2018 zo'n 7 keer naar de VS geweest. Heel veel mooie ontmoetingen en gesprekken. Ook bij de grensbewaking kan de ervaring heel verschillend zijn.
Alleen over het algemeen zijn wij hier Nederlanders en lopen er relatief makkelijk doorheen. Je afkomst en waar je vandaan het land binnenkomt of ervoor bent geweest, is van invloed. Er is sprake van triage, waar etniciteit ook onderdeel van is. Een (witte) Nederlander zal daar minder van ervaren. Dus tot zover geen verrassing t.a.v. jouw beleving.
Enfin, mijn punt is dus dat door het WK (en omdat Trump) deze situaties onder een vergrootglas liggen en daardoor aan de oppervlakte komen. Terwijl het niet nieuw is. Door de Trump-adm waarschijnlijk wel aangescherpt maar niet nieuw. Ik denk dat vooral naïef is (geweest) om te denken dat deze administratie vanwege het WK anders (milder) zou gaan handelen.