mavaros schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Een scheidsrechter die zonder VAR opereert, heeft gewoon even de tijd nodig om de 'geest' van de wedstrijd te doorgronden. En wees eerlijk, Argentinië speelde hard, maar niet smerig, zoals Paraguay deed. Verder zien veel overtredingen er in de slow motion er erger uit dan ze zijn in de normale snelheid.
Een dag eerder floot de scheidsrechter de wedstrijd vanaf het begin al kapot en dat verpeste natuurlijk ook de wedstrijd in het geheel. Het was een mazzel dat Spanje gewoon stoïcijns bij hun spelletje bleef, waardoor het nog enigzins interessant was om te kijken.
Je hoeft het niet kapot te fluiten, maar die actie waarbij de Argentijn doorlopt op de Engelse speler en de arm op het achterhoofd plant, heeft niets te maken met 'geest van de wedstrijd' of 'doodfluiten'. I.m.o. bestaat dat niet. Als de regel is dat iets een overtreding is, of geel is, kijk je niet naar de geest van de wedstrijd, je past de regels toe.
Dat is hetzelfde als dat het prima is als ik 130 rijd vanaf de parkeerplaats van mijn huis, dat is strafbaar, maar omdat het in het begin is kijken we even aan hoe ik me daarna in het verkeer gedraag. Gewoon simpel, regels zijn regels, die gelden voor iedereen en de gehele wedstrijd. Waarbij het me écht niet alleen om Argentinië gaat , maar om consequent toepassen van regels. Dan zijn de lijnen en grenzen voor iedereen duidelijk en varieert dat niet van wedstrijd tot wedstrijd, afhankelijk van scheids én tegenstander. Daar zit voor mij persoonlijk ook de grootste frustratie dan ook in, niet in dat het bij Argentinië gebeurt, maar het feit dat je gewoon nooit weet of iets nu een vrije trap, kaart of penalty is, en waarbij je toch ook steeds de indruk krijgt dat het bij de ene ploeg wat sneller gegeven wordt dan bij een ander.
Oh, én de scheidsrechter bepaald i.m.o. of het voordeel is of niet, niet de spelers op het veld, die bepalen nu veel te veel. Het specifieke voorbeeld was een (lichte) overtreding op Messi, maar Argentinië behield de bal en kon doorvoetballen, maar stoppen dan maar gewoon om allemaal naar de scheids te kiken van 'fluit je nog?', en daardoor is het voordeel weg en krijgen ze een vrije trap op een interessante plek. => Mogen ze van mij regels op maken,