Campingwifi van stuk verderop naar binnen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.374 views

Vraag


  • Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 15:38
Hallo,

Ooit een TP-link CPE210 gekocht voor een ander doel. Die wil ik nu als volgt gaan inzetten:

Gratis wifi netwerk (zonder wachtwoord) van een camping in de buurt van ons vakantiehuisje oppikken met de CPE210. Deze dan met een kabel verbinden met een TP link router (AC1700) die ik ook heb liggen en die dan voor wifi (onder een andere, eigen, SSID naam en eigen wachtwoord) zorgt in het huisje. Die CPE kan ook ontvangen en met een andere naam uitzenden las ik ergens, maar dan zou de snelheid teruglopen. En die is misschien al niet optimaal vanuit de camping en de afstand?

Ik heb wel 5G op mijn telefoon, maar het bereik is daar verschrikkelijk. Zelfs bellen lukt vaak niet... Vandaar. En het hele jaar door iedere maand 30 euro of zo aftikken voor glasvezel terwijl we daar niet continu zijn zie ik ook niet zitten. En deze spullen heb ik gewoon liggen.

Maar hoe doe ik dit? Bij alles wat ik opgezocht heb gaan ze uit van twee stuks CPE210, of in ieder geval dat ze hun eigen wifinetwerk beschikbaar maken ergens verderop. Maar ik wil het net andersom dus. Moet hij als client of toch anders ingesteld worden? En welke instellingen moet ik dan maken?

Alle reacties


  • surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:18
Je kunt er in ieder geval openwrt op flashen, als je daar handig mee bent en bereik hebt lukt het al wat makkelijker.

https://openwrt.org/toh/tp-link/cpe210

  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41
Dit lijkt mij nogal duidelijk oneigenlijk gebruik van andermans internetaansluiting.

Ik zou daarom naar andere oplossingen zoeken.

Werkt 5G slecht bij een specifieke provider? Zit het huisje in een uithoek? Internet via 5G kan tegenwoordig vaak uitstekend, en misschien kun je eens bij je provider daarvan nagaan hoe het zit met de dekking, en of er plannen zijn die te verbeteren. Als bellen ook niet goed werkt, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, wat als je 112 wilt bellen.

Misschien zijn er andere providers met betere dekking. Er wonen vast andere mensen in de buurt met ervaringen.

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Tweaklezer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:26:
Maar hoe doe ik dit? Bij alles wat ik opgezocht heb gaan ze uit van twee stuks CPE210, of in ieder geval dat ze hun eigen wifinetwerk beschikbaar maken ergens verderop. Maar ik wil het net andersom dus. Moet hij als client of toch anders ingesteld worden? En welke instellingen moet ik dan maken?
Je moet dan de CPE210 instellen als WiFi bridge / repeater naar je router.
Google: TP-Link CPE210 as Wifi bridge

Zie ook soortgelijke topics:
Heb ik een router/accespoint/extender of repeater nodig?
Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 29-05-2026 23:15 ]


  • Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 15:38
Dank jullie wel. Is me nu wat duidelijker.

De CPE210 dus instellen als bridge en geen wifi laten uitzenden.

Dan een kabel vanuit de power adapter van de CPE210 LAN naar de WAN van de AC1700 router.

Inloggen op de router en die dan instellen als access point en dan zorgen dat de IP range overeenkomt met de range van de CPE210.

SSID in de router aanpassen naar eigen voorkeur netwerknaam en wachtwoord.

Volgens mij heb ik het dan zoals het moet. Van het weekend eens kijken hoe ver ik kom. Nogmaals dank.

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Tweaklezer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:20:
De CPE210 dus instellen als bridge en geen wifi laten uitzenden.
Indien mogelijk is dat inderdaad wel beter, ook meestal voor efficiency/snelheid
Zoals in de eerdere topics kan dat bij eenvoudige repeaters die je als bridge inzet vaak niet.
Bij die CPE210 kan dat wel neem ik aan.
Tweaklezer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:20:
Inloggen op de router en die dan instellen als access point en dan zorgen dat de IP range overeenkomt met de range van de CPE210.
Waarom dat?
Router gewoon als router laten functioneren zodat je eigen lokale netwerkomgeving hebt lijkt mij toch meer gewenst.
Net zoals dus in dit topic:
Heb ik een router/accespoint/extender of repeater nodig?

  • Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 15:38
Ja, je hebt gelijk. Ik maakte het moeilijker dan nodig. Had iets te veel gelezen en dan ga je dingen met elkaar verwarren. Bedankt!

  • Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 15:38

  • Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-05 15:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TySHvPw39t0Ef9LBg7_Mj4RUXck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuMaHHJuMHkM0z5WOUPYno3W.png?f=fotoalbum_large

  • jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Los van dat dit echt valt onder de noemer.. mwah 😬

Goedkope travelrouter pakken en dan kan dit prima. Liefst 1 met een externe antenne.

zoek eens op “share my hotel wifi” op YouTube en dan kom je wel voorbeelden tegen. Zelfs als er een captive portal zit

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 12:51
Ik heb zelf deze voor in Frankrijk (per device betalen ging me te ver):

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-wr902ac-mobiele-router/9200000072824236/

Werkt goed. Maar je kunt natuurlijk altijd geblokkeerd worden. Helemaal als je daar een huisje hebt zou ik goed kijken in voorwaarden of je die wifi wel mag gebruiken hiervoor.

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
Genoeg om in te stellen dus.
Die CPE 210 kan ook zelf als router gebruikt worden in Client WISP mode.
Je moet maar proberen wat het beste/makkelijkste werkt in jouw situatie.
Zie ook voor mogelijkheden:
TP-Link: Introduction to Operation Modes (CPE and WBS)
TP-Link Business Community: CPE210 on camping ground to access internet thru captive portall?
jantje112 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:11:
Los van dat dit echt valt onder de noemer.. mwah 😬

Goedkope travelrouter pakken en dan kan dit prima. Liefst 1 met een externe antenne.
Waarom "mwah", de spullen zijn toch al aanwezig?
En je kan de CPE210 al op een goede plek/buiten plaatsen via POE.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 30-05-2026 16:27 ]


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een tijdje deze gehad:
https://www.obelink.nl/al...ro-3-wifi-versterker.html
En deze:
https://www.geposystems.n...twerk/range-extender/5823

Het voordeel van deze setjes is dat je buitenantennes hebt die je hoog kan zetten en die dus meer op pikken. Nadeel is dat is de camping wifi verzadigd is, jij ook geen data hebt.

Ik ben overgestapt op starlink, wellicht is dat nog een optie voor je?

Wise enough to play the fool


  • jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
The_Doman schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Genoeg om in te stellen dus.
Die CPE 210 kan ook zelf als router gebruikt worden in Client WISP mode.
Je moet maar proberen wat het beste/makkelijkste werkt in jouw situatie.
Zie ook voor mogelijkheden:
TP-Link: Introduction to Operation Modes (CPE and WBS)
TP-Link Business Community: CPE210 on camping ground to access internet thru captive portall?

[...]

Waarom "mwah", de spullen zijn toch al aanwezig?
En je kan de CPE210 al op een goede plek/buiten plaatsen via POE.
Het gebruiken van wifi van anderen is nou niet bepaald netjes..

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33
jantje112 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:28:
Het gebruiken van wifi van anderen is nou niet bepaald netjes..
Ik dacht dat je doelde op de gebruikte constructie/hardware maar dat is natuurlijk zeker wel een punt.
Ook op de lange duur en/of teveel (mis)gebruik(ers) kan dat reden zijn om de Wifi te beëindigen/beperken,

  • rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tweaklezer welkom op Tweakers.

Begrijpelijk dat je graag wifi wilt in je vakantiehuis, maar gebruiken van de wifi van iemand anders is niet de bedoeling en ook illegaal. Op Tweakers helpen we je graag met het oplossen van problemen, maar niet als deze op het randje zitten, zoals dit probleem. Dit topic ga ik dan ook sluiten.

Mocht je nog hulp zoeken bij alternatieven, bijvoorbeeld Starlink of Odido Klik en klaar, open dan gerust een nieuw topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.