Campingwifi van stuk verderop naar binnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:37
Hallo,

Ooit een TP-link CPE210 gekocht voor een ander doel. Die wil ik nu als volgt gaan inzetten:

Gratis wifi netwerk (zonder wachtwoord) van een camping in de buurt van ons vakantiehuisje oppikken met de CPE210. Deze dan met een kabel verbinden met een TP link router (AC1700) die ik ook heb liggen en die dan voor wifi (onder een andere, eigen, SSID naam en eigen wachtwoord) zorgt in het huisje. Die CPE kan ook ontvangen en met een andere naam uitzenden las ik ergens, maar dan zou de snelheid teruglopen. En die is misschien al niet optimaal vanuit de camping en de afstand?

Ik heb wel 5G op mijn telefoon, maar het bereik is daar verschrikkelijk. Zelfs bellen lukt vaak niet... Vandaar. En het hele jaar door iedere maand 30 euro of zo aftikken voor glasvezel terwijl we daar niet continu zijn zie ik ook niet zitten. En deze spullen heb ik gewoon liggen.

Maar hoe doe ik dit? Bij alles wat ik opgezocht heb gaan ze uit van twee stuks CPE210, of in ieder geval dat ze hun eigen wifinetwerk beschikbaar maken ergens verderop. Maar ik wil het net andersom dus. Moet hij als client of toch anders ingesteld worden? En welke instellingen moet ik dan maken?

Alle reacties

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Je kunt er in ieder geval openwrt op flashen, als je daar handig mee bent en bereik hebt lukt het al wat makkelijker.

https://openwrt.org/toh/tp-link/cpe210

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Dit lijkt mij nogal duidelijk oneigenlijk gebruik van andermans internetaansluiting.

Ik zou daarom naar andere oplossingen zoeken.

Werkt 5G slecht bij een specifieke provider? Zit het huisje in een uithoek? Internet via 5G kan tegenwoordig vaak uitstekend, en misschien kun je eens bij je provider daarvan nagaan hoe het zit met de dekking, en of er plannen zijn die te verbeteren. Als bellen ook niet goed werkt, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, wat als je 112 wilt bellen.

Misschien zijn er andere providers met betere dekking. Er wonen vast andere mensen in de buurt met ervaringen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tweaklezer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:26:
Maar hoe doe ik dit? Bij alles wat ik opgezocht heb gaan ze uit van twee stuks CPE210, of in ieder geval dat ze hun eigen wifinetwerk beschikbaar maken ergens verderop. Maar ik wil het net andersom dus. Moet hij als client of toch anders ingesteld worden? En welke instellingen moet ik dan maken?
Je moet dan de CPE210 instellen als WiFi bridge / repeater naar je router.
Google: TP-Link CPE210 as Wifi bridge

Zie ook soortgelijke topics:
Heb ik een router/accespoint/extender of repeater nodig?
Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 29-05-2026 23:15 ]

• Tweaklezer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:37
Dank jullie wel. Is me nu wat duidelijker.

De CPE210 dus instellen als bridge en geen wifi laten uitzenden.

Dan een kabel vanuit de power adapter van de CPE210 LAN naar de WAN van de AC1700 router.

Inloggen op de router en die dan instellen als access point en dan zorgen dat de IP range overeenkomt met de range van de CPE210.

SSID in de router aanpassen naar eigen voorkeur netwerknaam en wachtwoord.

Volgens mij heb ik het dan zoals het moet. Van het weekend eens kijken hoe ver ik kom. Nogmaals dank.