Tja in dat geval kunnen ze ook weinig anders doen dan een mail sturen zoals ze gedaan hebben.MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:43:
[...]
Via de app en zonder serienummers.
Vooropgesteld, ik wil gewoon veilige 2400's. Zit niet te wachten op de +.
Zouden ze niet al units hebben? Dit loopt al vanaf februari, kan me niet voorstellen dat er niet al units zijn die onderzocht zijn.gielz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:14:
[...]
Denk dat ze aan het wachten zijn tot ze gesmolten devices retour hebben ontvangen in China. Alles gaat eerst naar Duitsland dus dat kan nog wel eens een lang traject worden.
Dat was inmiddels zeven mails geleden. Dit is niet de eerste reactie op de app melding zoals je hier terug kunt vinden.jelleeelco schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:14:
[...]
Tja in dat geval kunnen ze ook weinig anders doen dan een mail sturen zoals ze gedaan hebben.
Het is heel simpel, of ze gaan aangeven dat ze de oorzaak gevonden hebben en dat mijn set safe is. Of ze ruilen het om voor iets anders waarbij ik er niet op achteruit ga. Ze geven me geen enkel vertrouwen zo...
Enfin, het is in ieder geval dossiervorming zo.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2026 08:22 ]
Een week geleden track en trace gehad. De omvormers zijn gisteren binnen gekomen. De batterijen niet. Ook geen track en trace nog van. Heb een follow up gestuurd. Niet duidelijk wat er mis is gegaan.mr_TTT schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:45:
Ik wacht al sinds 04/06 (voorstel voor omwisselen voor AC+) op de shipment van de toestellen ....
Heeft dit bij jullie ook zo lang geduurd?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
met je eens hoor. Ik had ook liever een bevestiging dat mijn 2400AC 'veilig' zou zijn. Ik heb niet voor niets voor de AC gekozen - makkelijk om later stapeltje te splitsen in 2x AC met 2 accu's. Dubbel vermogen, zelfde capaciteit, voor een zacht prijsje (losse omvormer is 330e). Bij de AC+ moet je gelijk weer betalen voor extra kWh die ik niet nodig heb.MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:18:
[...]
Dat was inmiddels zeven mails geleden. Dit is niet de eerste reactie op de app melding zoals je hier terug kunt vinden.
Het is heel simpel, of ze gaan aangeven dat ze de oorzaak gevonden hebben en dat mijn set safe is. Of ze ruilen het om voor iets anders waarbij ik er niet op achteruit ga. Ze geven me geen enkel vertrouwen zo...
Enfin, het is in ieder geval dossiervorming zo.
Hoop wel dat ze de 2400AC snel komen halen - staat nu tijdelijk in de woonkamer, maar daar is niet iedereen in huis blij mee (ingesteld op max 1200watt dus ik ga ervan uit dat dat wel goed gaat).
@mr_TTT en dan staan ze toch heel onverwachts en onaangekondigd voor de deur. De aanvullende modules.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
En hoe gaan de andere retour bij jou?Devke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:19:
[...]
Een week geleden track en trace gehad. De omvormers zijn gisteren binnen gekomen. De batterijen niet. Ook geen track en trace nog van. Heb een follow up gestuurd. Niet duidelijk wat er mis is gegaan.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ik heb de vervanger gewoon via zo'n automaat (belgië, Bpost) gekregen, en de retour dan ook via zo'n automaat gedaan. Als het voor Bpost ok is om een nieuw apparaat te verzenden, dan is dat blijkbaar OK en mag ik ze ook via deze weg terugzenden.MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Benieuwd of ze erin trappen dan. Pakketpunten beginnen hier sowieso schaars te worden. Die schijt automaten werken voor geen meter.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ja, probleem is vaak dat ófwel die dingen vol zitten, ófwel de te ontvangen pakketten niet passen... Als ze al niet stuk zijn...naftebakje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Ik heb de vervanger gewoon via zo'n automaat (belgië, Bpost) gekregen, en de retour dan ook via zo'n automaat gedaan. Als het voor Bpost ok is om een nieuw apparaat te verzenden, dan is dat blijkbaar OK en mag ik ze ook via deze weg terugzenden.
Nog niet. Spul is net binnen. Eerst werkend maken. Vlgs de mail van Zendure heeft het geen haast. Heb retourlabels zoals iedereen. Moet me daar nog even in verdiepen. Ik lees wel het e.a. over verantwoordelijkheden etc. Tot nu toe is het contact met Zendure netjes.
Heb na 8 dagen de tracking nummers gekregen (DHL)!
Nu nog zien hoe de retour verloopt, maar dat is voor later.
Nu nog zien hoe de retour verloopt, maar dat is voor later.
Ik ben al tijdje met ze in de weer over de retour, en het contact is altijd netjes met hun. Mijn vermoeden is dat ze gewoon niet beter weten, en hopelijk door beginnen te krijgen dat ze gewoon de retour fatsoenlijk moeten opzetten (net als bv Marstek dat doet).Devke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:11:
[...]
Nog niet. Spul is net binnen. Eerst werkend maken. Vlgs de mail van Zendure heeft het geen haast. Heb retourlabels zoals iedereen. Moet me daar nog even in verdiepen. Ik lees wel het e.a. over verantwoordelijkheden etc. Tot nu toe is het contact met Zendure netjes.
Ze werden ook vaak geleverd met een gewone vervoerder met afgeplakte doos, ik krijg net de trackingnummers door en het vervoer naar het postfiliaal gaat in Duitsland via DPD. Retourlabels zijn van DHL Duitsland
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Er is een verschil in een verzending door een bedrijf naar een particulier van dit soort batterijen dan iets inleveren bij een PostNL/DPD punt als particulier. Zoals DPD mij vertelde, het is geen probleem om lithium batterijen te vervoeren, maar het moet met collect worden geregeld. Dan regelen zijn het vereiste transport. Bij mij waren de dozen van Techpunt ook afgeplakt met zwart plastic, maar de DHL chauffeur wist wel degelijk wat er in zat.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:53:
Ze werden ook vaak geleverd met een gewone vervoerder met afgeplakte doos, ik krijg net de trackingnummers door en het vervoer naar het postfiliaal gaat in Duitsland via DPD. Retourlabels zijn van DHL Duitsland
Maar goed, iedereen moet doen waar die zich prettig en comfortabel bij voelt.
Eind maart is mijn set als een van de eerst bekende gevallen defect geraakt met gesmolten connectoren. Dit is binnen enkele weken "opgelost" door 1 op 1 vervangen van de 2400AC en een batterij. Dit leek destijds een redelijke oplossing omdat er nog maar weinig gevallen bekend waren. Doordat er geen heldere verklaring over de oorzaak en details van de oplossing bekend konden worden gemaakt en daarbij het langzaam oplopende aantal vergelijkbare gevallen, heb ik geen enkel vertrouwen meer gehad in het dit specifieke model.
Verder is mij opgevallen dat connector-omgeving van de vervangende apparatuur out-of-the-box al lichtelijk het zelfde gesmolten-plastic geurtje hadden maar optisch zagen de connectoren er wel als nieuw uit. Wat mij doet vermoeden dat ik een refurbished apparaat heb ontvangen, er waren namelijk in het zonlicht ook voetafdrukjes van een gestapeld apparaat zichtbaar op de deksel van de accu. Dit hoeft geen probleem te zijn en weet ook niet welke onderdelen hergebruikt/vervangen zijn maar wil deze info toch hier delen.
:strip_exif()/f/image/2HRbSAU3ojNlbtPFbnMbmmH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Na lang wachten/mailen/wachten en de hulp van een mede-tweaker is het gelukt om de reeds vervangen set nogmaals te laten vervangen door een model waarbij deze problemen niet bekend zijn. Ik ben namelijk inggegaan op het aanbod om mijn volledige set te laten vervangen door een 2400AC+. Deze week heb ik de nieuwe apparaten ontvangen en in gebruik genomen..
Mij is ook verzocht om de oude apparatuur via postNL te retourneren. Inmiddels zit alles in de dozen klaar voor verzending maar heb voor de zekerheid de vraag gesteld of ze zeker weten dat ze dit via postNL willen verzenden ivm lokale regelgeving. De mailwisseling met zendure verloopt traag maar vanuit beide kanten wel netjes en beleefd. Ik zal nog even geduld hebben en dan hoop ik dat dit hoofdstuk voor mij persoonlijk na bijna 3 maanden afgesloten kan worden.
Vraag:
Verder is mij opgevallen dat connector-omgeving van de vervangende apparatuur out-of-the-box al lichtelijk het zelfde gesmolten-plastic geurtje hadden maar optisch zagen de connectoren er wel als nieuw uit. Wat mij doet vermoeden dat ik een refurbished apparaat heb ontvangen, er waren namelijk in het zonlicht ook voetafdrukjes van een gestapeld apparaat zichtbaar op de deksel van de accu. Dit hoeft geen probleem te zijn en weet ook niet welke onderdelen hergebruikt/vervangen zijn maar wil deze info toch hier delen.
:strip_exif()/f/image/2HRbSAU3ojNlbtPFbnMbmmH4.jpg?f=fotoalbum_large)
Na lang wachten/mailen/wachten en de hulp van een mede-tweaker is het gelukt om de reeds vervangen set nogmaals te laten vervangen door een model waarbij deze problemen niet bekend zijn. Ik ben namelijk inggegaan op het aanbod om mijn volledige set te laten vervangen door een 2400AC+. Deze week heb ik de nieuwe apparaten ontvangen en in gebruik genomen..
Mij is ook verzocht om de oude apparatuur via postNL te retourneren. Inmiddels zit alles in de dozen klaar voor verzending maar heb voor de zekerheid de vraag gesteld of ze zeker weten dat ze dit via postNL willen verzenden ivm lokale regelgeving. De mailwisseling met zendure verloopt traag maar vanuit beide kanten wel netjes en beleefd. Ik zal nog even geduld hebben en dan hoop ik dat dit hoofdstuk voor mij persoonlijk na bijna 3 maanden afgesloten kan worden.
Vraag:
Antwoord:Before I proceed with shipping, I would like to confirm whether these packages can be sent via PostNL, considering local regulations regarding battery shipments.
Thank you in advance for your clarification.
Thank you for your reply.
We sincerely apologize, but it seems that postal services in the Netherlands may currently be unable to deliver. We are actively coordinating with the relevant departments to determine the best way to return the item. As soon as we have an update, we will inform you immediately.
Thank you very much for your understanding and cooperation.
Sincerely,
Zendure Support Team
[ Voor 8% gewijzigd door luckyl op 12-06-2026 12:55 . Reden: Verkeerde antwoord ]
Van Techpunt kwamen ze bij mij ook met speciaal DHL vervoer (speciaal opgeleide chauffeurs), buiten de reguliere zendingen om.jelleeelco schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Er is een verschil in een verzending door een bedrijf naar een particulier van dit soort batterijen dan iets inleveren bij een PostNL/DPD punt als particulier. Zoals DPD mij vertelde, het is geen probleem om lithium batterijen te vervoeren, maar het moet met collect worden geregeld. Dan regelen zijn het vereiste transport. Bij mij waren de dozen van Techpunt ook afgeplakt met zwart plastic, maar de DHL chauffeur wist wel degelijk wat er in zat.
Maar goed, iedereen moet doen waar die zich prettig en comfortabel bij voelt.
Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh
Het mooist is verreweg het transporteren van de beschadigde lithium accu's, de bovenste. Dat is een feestje qua eisen.
Ze zijn eindelijk aan het luisteren. Heb wel in het achterhoofd dat zodra ze doorhebben dat de retour ze serieus geld gaat kosten, het gauw afgelopen is met de 'uit coulance' omwisselen van sets die nog geen gebreken hebben.
Voor daadwerkelijk kapotte units zullen ze geen keuze hebben.
[ Voor 41% gewijzigd door jelleeelco op 12-06-2026 14:13 ]
Vandaag een reactie van zendure ontvangen, ze tonen zich bereid om vervanging in gang te zetten.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Wel een goede zaak dat ze zich tot op heden behulpzaam opstellen.
Ik neem aan dat het vervolg traject wel even gaat duren.
Ondertussen blijft de batterij in de stand-by mode
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Wel een goede zaak dat ze zich tot op heden behulpzaam opstellen.
Vandaag ook een reactie van Zendure m.b.t. mijn mail dat de batterijen niet geleverd waren. Stonden vanmorgen toch onverwachts voor de deur maar dat terzijde. In de mail geven ze aan dat ze het retourproces m.b.t. de gewone 2400 aan het bekijken zijn voor een betere klantervaring. Ze vragen daar een paar dagen geduld voor. Geeft mij aan dat ze toch lekker meedenken.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 12-06-2026 20:09 ]
Gaat vooralsnog best rap bij mij, vorige week vrijdag avond meer uit nieuwsgierigheid een mail gestuurd naar Zendure en vanmiddag zijn de accu's vanuit Duisburg en de 2400AC+ vanuit Hamm opgehaald door DPD, best kans dat ze morgen al bij het postfiliaal zijn.DrLivingstoned schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:58:
Vandaag een reactie van zendure ontvangen, ze tonen zich bereid om vervanging in gang te zetten.
Wanneer kreeg je precies je tracktrace, ik heb ook vorige week vrijdag gemaild, omruiling geaccepteerd maar tot heden nog geen track trace code ontvangen.klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:48:
[...]
Gaat vooralsnog best rap bij mij, vorige week vrijdag avond meer uit nieuwsgierigheid een mail gestuurd naar Zendure en vanmiddag zijn de accu's vanuit Duisburg en de 2400AC+ vanuit Hamm opgehaald door DPD, best kans dat ze morgen al bij het postfiliaal zijn.
Gistermorgen de retour labels en laat in de morgen de track and Tracehjw-001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:31:
[...]
Wanneer kreeg je precies je tracktrace, ik heb ook vorige week vrijdag gemaild, omruiling geaccepteerd maar tot heden nog geen track trace code ontvangen.
Yep. Zoals ik al vermoed, het is absoluut geen onwil maar gebrek aan ervaring met de specifieke vereisten in EU. Ze komen hier alleen maar beter uit.Devke schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:09:
Vandaag ook een reactie van Zendure m.b.t. mijn mail dat de batterijen niet geleverd waren. Stonden vanmorgen toch onverwachts voor de deur maar dat terzijde. In de mail geven ze aan dat ze het retourproces m.b.t. de gewone 2400 aan het bekijken zijn voor een betere klantervaring. Ze vragen daar een paar dagen geduld voor. Geeft mij aan dat ze toch lekker meedenken.
Ik heb ze in mijn laatste mail gezegd dat ik ze adviseer om een gedegen retour process op te zetten, juist om hun geweldige klant ervaring en uitmuntende reputatie te behouden en te vergroten.
Ben slim genoeg om te weten dat mijn enkele mailtje niet de doorslag heeft gegeven, maar alle beetjes helpen en ze pakken het bijzonder goed op.
Het gaat op zich best wel vlot met de omruiling, aangezien er nog wel eens vragen komen hoe snel het gaat hier onder even een "time scale" van de snelheid/communicatie met Zendure.
Zondag 30-5: mail gestuurd dat ik geen vertrouwen meer had in de AC2400 (incl serienummers)
Dinsdag 2-6: mail terug van Zendure, dat ze hem door gaan zetten naar de juiste afdeling
Donderdag 4-6: weer een mail van Zendure, de 3x AC2400 + 9x batterij word omgeruild voor 3x
AC2400+ en 6x batterij. Alleen willen ze nog het aankoopbewijs/factuur hebben en mijn adres + telefoonnummer.
Maandag 8-6: Mail terug van Zendure dat omruiling is geregistreerd
Woensdag 10-6: Mail van Zendure met de retour etiketten. En dat de nieuwe sets z.s.m. worden afgestuurd,
maar dat dit nog even kan duren ivm de vele orders. Maar dat ze wel prioriteit geven aan de omruiling
Vrijdag 12-6: Mail van Zendure, dat de pakketten zijn verstuur uit het magazijn in Duitsland met de bij
behorende track en trace nummers. En even later ook 9 mails van DHL.
Zaterdag 13-6: Van de 9 pakketten die onderweg zijn naar mij, zijn er 5 al in Nederland en worden
volgens DHL maandag afgeleverd. De overige 4, liggen denk ik nog in het export depot van DHL.
En dit allemaal met een "vrijwillige" omruiling. Aangezien ik zelf geen gesmolten stekker heb. Maar het vertrouwen was verdwenen na zoveel meldingen hier op Tweakers en 1 in mijn eigen kennissen kring.
Zondag 30-5: mail gestuurd dat ik geen vertrouwen meer had in de AC2400 (incl serienummers)
Dinsdag 2-6: mail terug van Zendure, dat ze hem door gaan zetten naar de juiste afdeling
Donderdag 4-6: weer een mail van Zendure, de 3x AC2400 + 9x batterij word omgeruild voor 3x
AC2400+ en 6x batterij. Alleen willen ze nog het aankoopbewijs/factuur hebben en mijn adres + telefoonnummer.
Maandag 8-6: Mail terug van Zendure dat omruiling is geregistreerd
Woensdag 10-6: Mail van Zendure met de retour etiketten. En dat de nieuwe sets z.s.m. worden afgestuurd,
maar dat dit nog even kan duren ivm de vele orders. Maar dat ze wel prioriteit geven aan de omruiling
Vrijdag 12-6: Mail van Zendure, dat de pakketten zijn verstuur uit het magazijn in Duitsland met de bij
behorende track en trace nummers. En even later ook 9 mails van DHL.
Zaterdag 13-6: Van de 9 pakketten die onderweg zijn naar mij, zijn er 5 al in Nederland en worden
volgens DHL maandag afgeleverd. De overige 4, liggen denk ik nog in het export depot van DHL.
En dit allemaal met een "vrijwillige" omruiling. Aangezien ik zelf geen gesmolten stekker heb. Maar het vertrouwen was verdwenen na zoveel meldingen hier op Tweakers en 1 in mijn eigen kennissen kring.
11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max
Bij mij staat het sinds gisteren 2 dagen on hold omdat ik graag het terugsturen goed geregeld wilde hebben. Hoop dat ze de keutel niet terugtrekken haha.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Lijkt me niet als ze de toezegging hebben gedaan. Het lijkt erop dat ze serieus werk maken van een fatsoenlijke retour, meerdere mensen (mijzelf incluis) hebben nu de boodschap gekregen dat het ticket on hold is gezet, in afwachting van nieuwe instructies van de bovenliggende afdeling.Kuusj schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:19:
Bij mij staat het sinds gisteren 2 dagen on hold omdat ik graag het terugsturen goed geregeld wilde hebben. Hoop dat ze de keutel niet terugtrekken haha.
Ik zag trouwens dat Zendure voor een ander model (weet even niet welke) een aparte batterijkabel verkoopt. Zou heel interessant zijn als ze zoiets voor de 2400AC zouden gaan maken, zodat je de omvormer en de batterij kan splitsen en kijken wat de temperaturen worden, en of het probleem dan ook ontstaat (en zo ja waar...).
[ Voor 22% gewijzigd door jelleeelco op 15-06-2026 11:27 ]
Goed idee. Ook bekeken, het betreft de SolarFlow 800 en een female-female kabel dus niet een verlengkabel. 300V. 80°C. VW-1. 10AWG.SolarFlow 800 drukt er volgens mij max 22-25A doorheen...jelleeelco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:25:
[...]
Ik zag trouwens dat Zendure voor een ander model (weet even niet welke) een aparte batterijkabel verkoopt. Zou heel interessant zijn als ze zoiets voor de 2400AC zouden gaan maken, zodat je de omvormer en de batterij kan splitsen en kijken wat de temperaturen worden, en of het probleem dan ook ontstaat (en zo ja waar...).
Ze worden steeds gekker daar bij zendure...
Ehh... Nee...Dear Customer,
Thank you for your patience and understanding.
We fully understand your concern regarding the system capacity. As a gesture of goodwill and to help compensate for the capacity difference, we would like to offer you an exclusive 10% discount on the purchase of an AB3000L battery.
You may place the order first, and once the purchase has been completed, we will arrange a 10% refund compensation accordingly.
Please let us know whether you would be willing to accept this proposal, and we will be happy to arrange the next steps based on your feedback.
Thank you for your understanding and support. We look forward to hearing from you.
Tekst uit oorspronkelijke berichten tonen
Dear Zendure Support,
Thank you for your reply.
I have to be very clear: this proposal is not acceptable.
My case is not about purchasing an additional battery with a discount. My case is about whether my current SolarFlow 2400 AC system is safe to use within the advertised specifications.
So far, Zendure has still not answered the central question:
Can Zendure confirm in writing that my current SolarFlow 2400 AC setup is safe for normal and prolonged use within the advertised specifications?
My installed system is:
* 2 × SolarFlow 2400 AC
* 5 × AB3000X batteries
* Total current capacity: 14.40 kWh
* Total AC power: 2 × 2400 W = 4800 W
Offering me a 10% discount on an AB3000L does not resolve this issue. It would require me to spend additional money to compensate for a capacity difference created by Zendure’s proposed migration, while Zendure still has not confirmed whether my current system is safe.
I therefore do not accept this proposal.
Please answer the following directly:
1. Can Zendure confirm in writing that my current 2400AC units and AB3000X batteries are safe for normal and prolonged use within the advertised specifications?
2. If yes, please provide that confirmation clearly.
3. If no, or if Zendure cannot provide that confirmation, please clearly state that Zendure cannot confirm the safety of my current setup.
4. If Zendure cannot confirm the safety of my current setup, please provide a safe and functionally equivalent solution for the complete system at no additional cost to me.
To be clear, a functionally equivalent solution must not reduce:
* total storage capacity;
* usable AC output power;
* backup/off-grid functionality;
* currently used functionality such as the fan connector on the 2400AC.
I will not place an additional order first and wait for a partial refund afterwards. That is not an acceptable remedy for a safety-related case.
If Zendure cannot provide a substantive answer to these points, I will involve my legal assistance insurer and ask them to review the full correspondence and Zendure’s handling of this matter.
Kind regards,
Michael
Op ma 15 jun 2026, 11:46 schreef Rory Li <support@zendure.zohodesk.com>:
Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven
Dear Customer,
Thank you for your patience and understanding.
We fully understand your concern regarding the system capacity. As a gesture of goodwill and to help compensate for the capacity difference, we would like to offer you an exclusive 10% discount on the purchase of an AB3000L battery.
You may place the order first, and once the purchase has been completed, we will arrange a 10% refund compensation accordingly.
Please let us know whether you would be willing to accept this proposal, and we will be happy to arrange the next steps based on your feedback.
Thank you for your understanding and support. We look forward to hearing from you.
Best regards,
Zendure Support Team
Ik snap dat je daarmee niet akkoord gaat... en in jouw geval is het ook niet heel redelijk omdat je een kWh bijna verliest (0.88kWh).MikeyMan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:37:
Ze worden steeds gekker daar bij zendure...
[...]
Ehh... Nee...
Als het nu een 2400AC was, dan is het best redelijk: 0.44kWh is 15% van een batterij - ze bieden je dus 10% compensatie (zou eigenlijk 15% moeten zijn - dus als je een extra batterij koopt, krijg je daarvan 0.44kWh van Zendure). Maar punt is en blijft (en daar heb je helemaal gelijk in) dat je dan extra geld moet uitgeven.
We mailen kennelijk wel met dezelfde personen
@jelleeelco 0,96 kWh zelfs... 
Niet alleen extra geld uitgeven... Ook eerst bestellen en dan een refund. Wat helemaal van de zotte is.
Niet alleen extra geld uitgeven... Ook eerst bestellen en dan een refund. Wat helemaal van de zotte is.
[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 15-06-2026 12:57 ]
Ik verlies hier totaal 1,44 kWh aan capaciteit. Maar ik heb het geaccepteerd. En ja ik heb toen de tijd de set gekocht met 25,92 kWh. Maar voor mijn gemoedsrust vrijwillig de sets omgewisseld voor de 2400+. En ik neem daar genoegen mee. Okay het is wel een stukje minder. Maar de gemoedrust doet hier thuis ook héél veel. En ja, het is nog steeds geen "garantie" dat het met de + goed gaat. Maar tot op heden lijkt dat goed te gaan.
Wat me alleen verbaast bij Zendure, ze zenden zelf de verpakkingen nu ook met afgeplakte ADR etiketten (mijn vervanging dus vanmorgen ontvangen via DHL).
Wat me alleen verbaast bij Zendure, ze zenden zelf de verpakkingen nu ook met afgeplakte ADR etiketten (mijn vervanging dus vanmorgen ontvangen via DHL).
11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max
Ik ben vaandag akkoord gegaan met de vervanging van mijn set met 2x AB3000 voor 1x 2400+ met 3000L en aangegeven dat ik eigelijk wilde uitbreiden met een 3de ab3000x maar dat die wel significant goedkoper is dan de ab3000l. Samen met het verlies van vermogen, de lagere waarde van de setprijs, en duurdere 3000L batterijen heb ik een voorstel gedaan voor een tegemoetkoming van 200-250 euro. Maar zal wel op niks uitlopen.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Ik blijf dat wel erg discutabel vinden. Er is gewoon letterlijk eenzelfde kleur papier overheen geplakt om het lithium batterijen ADR klasse 9 etiket te verbergen.metalmarco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:06:
[Afbeelding]
Ik heb het ook een paar keer geprobeerd, kwam niet verder dan 30-40 euro korting en 2 sockets :Pmjjveldt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:36:
Ik ben vaandag akkoord gegaan met de vervanging van mijn set met 2x AB3000 voor 1x 2400+ met 3000L en aangegeven dat ik eigelijk wilde uitbreiden met een 3de ab3000x maar dat die wel significant goedkoper is dan de ab3000l. Samen met het verlies van vermogen, de lagere waarde van de setprijs, en duurdere 3000L batterijen heb ik een voorstel gedaan voor een tegemoetkoming van 200-250 euro. Maar zal wel op niks uitlopen.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Is er een mede tweaker bereid om de mail te delen waarmee vervanging van de 2400AC is geëist, waarbij Zendure is overgegaan tot het aanbieden van de vervanging naar 2400AC+?
Ben er nog niet helemaal over uit of ik wil overgaan tot vervanging, maar ik begin er wel naar te neigen.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik wil overgaan tot vervanging, maar ik begin er wel naar te neigen.
Dear Zendure Support,Leguan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:40:
Is er een mede tweaker bereid om de mail te delen waarmee vervanging van de 2400AC is geëist, waarbij Zendure is overgegaan tot het aanbieden van de vervanging naar 2400AC+?
I am contacting you regarding the recently reported issues involving melting connectors and overheating on certain SolarFlow 2400 AC systems.
After reading Zendure’s safety notice from May 14, 2026, I became concerned about the safety of my own installation. In particular, the reports of connector overheating and melting between the SolarFlow 2400 AC and battery modules are worrying, especially because this equipment is installed in my home.
My serial numbers are:
- SolarFlow 2400 AC:
- AB3000:
- AB3000:
However, given the reported cases of melting connectors, I would like explicit confirmation from Zendure that my system is safe to continue using.
I have attached my proof of purchase and invoices for verification.
Could you please confirm:
- Whether my serial numbers are part of any affected production batch;
- Whether Zendure recommends additional inspection or preventive replacement of connectors or hardware;
- Whether there are known risks associated with continued operation of my system;
- Whether Zendure considers my installation safe for unattended use;
- Whether Zendure plans a recall, replacement program, or revised connector solution for affected units.
Thank you for your assistance and I look forward to your reply.
Kind regards,
Niks hoeven eisen, kreeg direct aanbod. Maar geen antwoord op de vraag of er problemen zijn met de mijne helaas. Wel dat de vervanging uit voorzorg is, en ik mij geen zorgen hoef te maken.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Hier is de connector tussen de hoofdunit en de batterij ook gesmolten. Aankoopdatum 27 okt.
Dit lijkt eerder regel dan uitzondering te zijn. Bij mij zaten er witte stickers overheen geplakt, eind vorig jaar, toen mijn 2x3000X vanuit Frankrijk werden bezorgd, door GLS.Supahted schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Ik blijf dat wel erg discutabel vinden. Er is gewoon letterlijk eenzelfde kleur papier overheen geplakt om het lithium batterijen ADR klasse 9 etiket te verbergen.
Alleen weten we natuurlijk niet waar in de logistieke keten dit gebeurt. Kan aan het begin zijn (in China), direct na het uitladen van de container in Europa, maar ook pas in de laatste hub, vlak voordat het de bezorgbus in gaat... Mijn gok zou zijn op de plek waar de dozen van de pallet gaan. Maar dan nog zou ik niet weten waar en door wie dat dan gebeurt (importeur, of logistieke partner?).
Hoe gebruikte je de unit? NOM , handelen? Hoeveel batterijen?DeevieP schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:48:
Hier is de connector tussen de hoofdunit en de batterij ook gesmolten. Aankoopdatum 27 okt.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
3 Batterijen, NOM. Aangestuurd via HA. Zendure wil die meteen omwisselen voor een 2400+
Bericht van de nvwa. Ze willen meer weten. Wordt vervolgd.
Zou ook helpen als niet iedereen zomaar akkoord gaat met een omruil naar een in mijn ogen inferieure 2400+, voor een probleem dat de fabrikant veroorzaakt heeft.
Zou ook helpen als niet iedereen zomaar akkoord gaat met een omruil naar een in mijn ogen inferieure 2400+, voor een probleem dat de fabrikant veroorzaakt heeft.
Mwah ik zie de 2400+ nou niet echt als een inferieur model, gewoon een door-ontwikkeling. Wat is er in jouw ogen (behalve de 0.44 kWh minder voor de eerste batterij) dan 'inferieur'?MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:34:
Zijn er inmiddels al mensen die een retourzending hebben gedaan van de Zendure 2400 AC units en hoe is dat gegaan?MNelectric schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:38:
Is er al iemand die de retour zending heeft kunnen versturen ?hoe is dat verlopen en bij welke vervoerder gaat dat nu
en indien je niet in NL hebt aangeschaft maar via Zendure DL, dien je dan ook weer in DL de boel aan te bieden
Vorm/afmetingen is een kwestie van 'smaak', mindere modulariteit heeft voor- en nadelen, maar het feit dat er géén aansluiting voor een koeler op zit, terwijl 'ie meer koeling nodig lijkt te hebben dan een 2400AC, is m.i. wel objectief inferieur.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:56:
Mwah ik zie de 2400+ nou niet echt als een inferieur model, gewoon een door-ontwikkeling. Wat is er in jouw ogen (behalve de 0.44 kWh minder voor de eerste batterij) dan 'inferieur'?
Hier nog niet...ik wacht waar Zendure mee komt, die zouden iets anders gaan organiseren dan retourlabels. Ben wel benieuwd wanneer dat dan is, want bericht was van woensdag vorige week en ze gaven aan binnen max 2 werkdagen terug te komen...zitten inmiddels op werkdag 4.Supahted schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Zijn er inmiddels al mensen die een retourzending hebben gedaan van de Zendure 2400 AC units en hoe is dat gegaan?
[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 10:09 ]
Ah ok. Ik vond die fan-aansluiting sowieso niet echt handig. Er was een speciale kabel voor nodig en je kon niet zelf bepalen wanneer hij aan/uit ging. Ik heb daar liever zelf meer controle over.a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Vorm/afmetingen is een kwestie van 'smaak', mindere modulariteit heeft voor- en nadelen, maar het feit dat er géén aansluiting voor een koeler op zit, terwijl 'ie meer koeling nodig lijkt te hebben dan een 2400AC, is m.i. wel objectief inferieur.
Hoe zou dat helpen, en voor wie? En 'helpt' het melding doen bij de NVWA eigenlijk?MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:34:
Zojuist de return labels ontvangen, maar ook de melding dat het afsturen van de 2400+ nog even gaat duren i.v.m. met exceptioneel drukte in het warehouse. Ik denk dat de voorraad op raakt en we moeten wachten op de volgende boot.Isdatzo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Hoe zou dat helpen, en voor wie? En 'helpt' het melding doen bij de NVWA eigenlijk?
Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh
Weer gewone PostNL, DPD of DHL return labels?MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Zojuist de return labels ontvangen, maar ook de melding dat het afsturen van de 2400+ nog even gaat duren i.v.m. met exceptioneel drukte in het warehouse. Ik denk dat de voorraad op raakt en we moeten wachten op de volgende boot.
Voor mij is de 2400AC 'superieur' omdat 'ie ondanks het hebben van een aansluiting voor een fan, actieve koeling niet nodig heeft (met mijn 'bescheiden' PV-installatie i.c.m. 5,76kWh capaciteit). Hij lijkt, als geheel, dus ietwat overgedimensioneerd (dus even los van de connector, die duidelijk niet overgedimensioneerd is).jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
Ah ok. Ik vond die fan-aansluiting sowieso niet echt handig. Er was een speciale kabel voor nodig en je kon niet zelf bepalen wanneer hij aan/uit ging. Ik heb daar liever zelf meer controle over.
Van de 2400AC+ lees ik dat die onder vergelijkbare omstandigheden veel warmer wordt dan de 2400AC, daardoor eerder gaat throttlen, en deze heeft géén aansluiting voor een fan. In mijn ogen is die dus ondergedimensioneerd, en daarom ben ik wat huiverig om over te stappen. Misschien dat throttlen bij mij niet zal optreden (er gaat nooit lang achter elkaar >2000W doorheen), maar het 'voelt' niet goed dat het ineens een issue zou kunnen zijn, én dat het apparaat zijn van zichzelf de warmte minder goed kwijt kan.
Het label vermeld zowel PostNL als DHL als Deutsche Post.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:14:
[...]
Weer gewone PostNL, DPD of DHL return labels?
Ja ok, die had ik in eerste instantie ook ontvangen. Jammer dat ze nog steeds deze uitsturen. Anderen (waaronder ikzelf) die al paar keer hebben aangegeven dat deze labels niet voldoen, zijn nu 'on hold' gezet (qua retour) in afwachting van een alternatieve retour oplossing.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Het label vermeld zowel PosteNL als DHL als Deutsche Post.
De NVWA kan objectief beoordelen of de 2400AC een "onveilig product" is, en kan in hun onderzoek (interne) bronnen raadplegen waar 'wij' nooit bij kunnen/mogen.Isdatzo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:24:
Hoe zou dat helpen, en voor wie? En 'helpt' het melding doen bij de NVWA eigenlijk?
Als daaruit blijkt dat het apparaat niet veilig is, dan kan de NVWA ervoor zorgen dat 'onze' veiligheid wordt gewaarborgd (bijvoorbeeld middels een grootschalige terugroepactie), en als blijkt dat de veiligheid niet in het geding is, dan kunnen 'we' onze apparaten met een gerust(er) hart blijven gebruiken.
In beide scenario's winst, lijkt me.
Geen melding doen helpt blijkbaar ook niet.Isdatzo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Ze verkopen een apparaat dat niet voldoet. Vervolgens geven ze hier geen enkele openheid van zaken over. Behalve een voorgestelde omruil voor een apparaat dat m.i. een stap achteruit is. Tenzij ik nog even van alles voorschiet en extra geld uitgeef. En voor de retourzending laten ze je vervolgens ook nog de wet overtreden. Dat alles inmiddels in 27 mails van het kastje naar de muur.
Dat gaat maanden zo niet jaren duren want de NVWA is zwaar onderbemand vinden ze zelf.a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:23:
[...]
De NVWA kan objectief beoordelen of de 2400AC een "onveilig product" is, en kan in hun onderzoek (interne) bronnen raadplegen waar 'wij' nooit bij kunnen/mogen.
Als daaruit blijkt dat het apparaat niet veilig is, dan kan de NVWA ervoor zorgen dat 'onze' veiligheid wordt gewaarborgd (bijvoorbeeld middels een grootschalige terugroepactie), en als blijkt dat de veiligheid niet in het geding is, dan kunnen 'we' onze apparaten met een gerust(er) hart blijven gebruiken.
In beide scenario's winst, lijkt me.
Vooral dat!MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:25:
[...]
En voor de retourzending laten ze je vervolgens ook nog de wet overtreden.
Helaas pindakaas voor Zendure - geen fatsoenlijke retour oplossing is geen retour... ze mogen het komen halen
Maar nogmaals, geloof niet dat er sprake is van onwil, wel van gebrek aan kennis... al had ik wel een beetje gehoopt dat a. ze deze kennis al zouden hebben (ze zijn immers al tijdje actief op de Duitse markt) danwel b. ze het na vele mails van anderen en mijzelf nu wel zouden weten. Ze hebben zelf gezegd dat een retour via een collect at home nu niet tot de mogelijkheden behoort... (in een eerdere mail zeiden ze dat dat te duur was, 210euro).
[ Voor 40% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 11:29 ]
De meeste van jouw klachten lijken me meer iets voor de ACM, die gaat namelijk over consumentenrechten; de NVWA gaat alleen maar over productveiligheid.MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:25:
[...]
Geen melding doen helpt blijkbaar ook niet.
Ze verkopen een apparaat dat niet voldoet. Vervolgens geven ze hier geen enkele openheid van zaken over. Behalve een voorgestelde omruil voor een apparaat dat m.i. een stap achteruit is. Tenzij ik nog even van alles voorschiet en extra geld uitgeef. En voor de retourzending laten ze je vervolgens ook nog de wet overtreden. Dat alles inmiddels in 27 mails van het kastje naar de muur.
Ik doe er gewoon een zwart folietje om (zoals bij elk pakketje) en dump ze dan in de PostNL Storage. Ben volledig te goeder trouw, volg tenslotte de instructies van de leverancier op.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Ja ok, die had ik in eerste instantie ook ontvangen. Jammer dat ze nog steeds deze uitsturen. Anderen (waaronder ikzelf) die al paar keer hebben aangegeven dat deze labels niet voldoen, zijn nu 'on hold' gezet (qua retour) in afwachting van een alternatieve retour oplossing.
Nou - je doet iets wat niet mag en dat weet je van te voren. Dat noem ik niet 'te goeder trouw'.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Ik doe er gewoon een zwart folietje om (zoals bij elk pakketje) en dump ze dan in de PostNL Storage. Ben volledig te goeder trouw, volg tenslotte de instructies van de leverancier op.
Dat was eigenlijk ook de vraag die ik gesteld had. Maargoed, het begint met smeltende connectoren. Daar lijkt de nvwa ook op aan te slaan.a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:28:
[...]
De meeste van jouw klachten lijken me meer iets voor de ACM, die gaat namelijk over consumentenrechten; de NVWA gaat alleen maar over productveiligheid.
Dat weet ik niet van te voren, ik lees hier alleen allerlei vooraannames, ik kan niet afgaan op wat hier geschreven wordt of dat de waarheid is.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Nou - je doet iets wat niet mag en dat weet je van te voren. Dat noem ik niet 'te goeder trouw'.
Er staan hier genoeg bronnen vermeld om er vanuit te kunnen gaan dat het voorgestelde pad niet aan de regels voldoet.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Dat weet ik niet van te voren, ik lees hier alleen allerlei vooraannames, ik kan niet afgaan op wat hier geschreven wordt of dat de waarheid is.
Maar prima als je jezelf voor de gek wilt houden.
Nou, dan kan ik je uit de brand helpen want zo makkelijk als je denkt dat je hier mee weg komt in het geval van een issue, dat gaat niet lukken.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Dat weet ik niet van te voren, ik lees hier alleen allerlei vooraannames, ik kan niet afgaan op wat hier geschreven wordt of dat de waarheid is.
Zodra jij je pakket afgeeft bij PostNL verklaar je namelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Deze voorwaarden dien je dus even te moeten opzoeken en dan lees je al snel dat er bepaalde items niet verzonden mogen worden - waaronder lithium batterijen (los) met een bepaalde maximum aan lithium per W (en daar zitten de Zendure batterijen ruim boven), en kapotte batterijen mag al helemaal niet.
Dit is de tekst: "Door de afgifte van dit pakket aanvaardt de verzender de algemene voorwaarden van PostNL en de voorwaarden die van toepassing zijn op de Easy Return Solution pakketten."
En mocht je denken, het zal wel loslopen: ja. In de meeste gevallen loopt het ook gewoon los en gebeurt er niets. Die accu's vliegen niet zomaar spontaan in de lucht. Maar wat als een busje betrokken raakt bij een verkeersongeval en het vliegt in de fik, en de brandweer vraagt of er gevaarlijke stoffen in de auto zitten voordat ze gaan blussen?
Nogmaals - kans dat dit, of andere problemen zich voordoen is niet groot. Maar als het zich voordoet, reken maar dat PostNL bij jouw aan komt kloppen en NIET bij Zendure. Dan is het aan jouw de fijne taak om dat vervolgens bij Zendure neer te leggen. En het is een simpele risk-reward afweging: als verzender lopen we al het risico (hoe klein ook), maar hebben er NUL voordeel mee.. immers, wij hebben de vervanging al. Het is aan Zendure om hun spullen op te halen - of niet.
Daarnaast, los van de veiligheid, heb ik Zendure erop gewezen dat dit een omruil betreft, geinitieerd vanuit de fabrikant vanwege de veiligheid. Dat geven ze in een mail notabene zelf toe: "the 2400AC+ model has been optimized for this issue". Dan gelden er strikte consumenten(recht) regels waarvan eentje is dat "de omruilactie mag geen onevenredige moeite voor de consument opleveren". Het verpakken, naar een pakket punt brengen van (in mijn geval) 5 pakketten van >30KG wordt als "onevenredige moeite" beschouwd.
[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 11:50 ]
En als dat ding spontaan ontbrandt in het pakketcentrum ben jij de klosMacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Ik doe er gewoon een zwart folietje om (zoals bij elk pakketje) en dump ze dan in de PostNL Storage. Ben volledig te goeder trouw, volg tenslotte de instructies van de leverancier op.
Ja, ik vind het ook zeker goed als de NVWA hiernaar zou kijken, want het lijkt mij wel een potentieel veiligheidsrisico. Maar jouw klacht dat het alternatief niet voldoet (of volwaardig is) gaat de NVWA niet zoveel van vinden, volgens mij. Daarvoor moet je dan weer bij de ACM zijn.MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Dat was eigenlijk ook de vraag die ik gesteld had. Maargoed, het begint met smeltende connectoren. Daar lijkt de nvwa ook op aan te slaan.
@MacFan op de website van de NVWA zie ik best veel recente veiligheidwaarschuwingen, ook van producten die pas kort op de markt zijn, maar ik weet niet of het daarbij gaat om zaken waar de fabrikant het initiatief heeft genomen. Als het zou zijn dat Zendure 'eigenlijk wel weet dat de 2400AC potentieel gevaarlijk is, zonder te weten welke serienummers precies', dan helpt het misschien al als de NVWA maar contact met ze opneemt. Maar het kan ook dat er, qua veiligheid, eigenlijk niks aan de hand is.
De naar mijn verstuurde retourlabels vallen onder eRs, wat door de leverancier is geïnitieerd. Daarmee ligt de verantwoording bij de leverancier en niet bij mij. Ik wil eigenlijk alleen aangeven dat je als consument niet steeds alles onder een vergrootglas kunt gaan leggen.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:43:
[...]
Nou, dan kan ik je uit de brand helpen want zo makkelijk als je denkt dat je hier mee weg komt in het geval van een issue, dat gaat niet lukken.
Zodra jij je pakket afgeeft bij PostNL verklaar je namelijk dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Deze voorwaarden dien je dus even te moeten opzoeken en dan lees je al snel dat er bepaalde items niet verzonden mogen worden - waaronder lithium batterijen (los) met een bepaalde maximum aan lithium per W (en daar zitten de Zendure batterijen ruim boven), en kapotte batterijen mag al helemaal niet.
Dit is de tekst: "Door de afgifte van dit pakket aanvaardt de verzender de algemene voorwaarden van PostNL en de voorwaarden die van toepassing zijn op de Easy Return Solution pakketten."
En mocht je denken, het zal wel loslopen: ja. In de meeste gevallen loopt het ook gewoon los en gebeurt er niets. Die accu's vliegen niet zomaar spontaan in de lucht. Maar wat als een busje betrokken raakt bij een verkeersongeval en het vliegt in de fik, en de brandweer vraagt of er gevaarlijke stoffen in de auto zitten voordat ze gaan blussen?
Nogmaals - kans dat dit, of andere problemen zich voordoen is niet groot. Maar als het zich voordoet, reken maar dat PostNL bij jouw aan komt kloppen en NIET bij Zendure. Dan is het aan jouw de fijne taak om dat vervolgens bij Zendure neer te leggen. En het is een simpele risk-reward afweging: als verzender lopen we al het risico (hoe klein ook), maar hebben er NUL voordeel mee.. immers, wij hebben de vervanging al. Het is aan Zendure om hun spullen op te halen - of niet.
Daarnaast, los van de veiligheid, heb ik Zendure erop gewezen dat dit een omruil betreft, geinitieerd vanuit de fabrikant vanwege de veiligheid. Dat geven ze in een mail notabene zelf toe: "the 2400AC+ model has been optimized for this issue". Dan gelden er strikte consumenten(recht) regels waarvan eentje is dat "de omruilactie mag geen onevenredige moeite voor de consument opleveren". Het verpakken, naar een pakket punt brengen van (in mijn geval) 5 pakketten van >30KG wordt als "onevenredige moeite" beschouwd.
Dat was echter niet de vraag.
Waar voldoet het apparaat niet aan? De NVWA kijkt naar de productveiligheid, en zoals ik eerder gezegd heb: vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het product daadwerkelijk onveilig is.Ze verkopen een apparaat dat niet voldoet. Vervolgens geven ze hier geen enkele openheid van zaken over. Behalve een voorgestelde omruil voor een apparaat dat m.i. een stap achteruit is. Tenzij ik nog even van alles voorschiet en extra geld uitgeef. En voor de retourzending laten ze je vervolgens ook nog de wet overtreden. Dat alles inmiddels in 27 mails van het kastje naar de muur.
Openheid van zaken, de omruilmogelijkheden, het retourproces, en hoeveel mailtjes je stuurt zijn allemaal geen kwesties waarover de NVWA zich gaat uitlaten. Voor zover ze dat überhaupt gaan doen gezien de structurele capaciteitsproblemen bij de NVWA.
Al met al is het me volstrekt onduidelijk wat je hiermee precies tracht te bereiken.
Tja. Als je doodleuk de voorwaarden van PostNL accepteert (dat doe je namelijk zodra je de pakketten inlevert) en vervolgens zegt dat je je daaraan niet hoeft te houden, want je hebt label gekregen van de fabrikant, dan spreek je jezelf tegen.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:00:
[...]
De naar mijn verstuurde retourlabels vallen onder eRs, wat door de leverancier is geïnitieerd. Daarmee ligt de verantwoording bij de leverancier en niet bij mij. Ik wil eigenlijk alleen aangeven dat je als consument niet steeds alles onder een vergrootglas kunt gaan leggen.
In ieder geval ben jij juridisch aansprakelijk als er iets mis gaat, en dat wordt duidelijk gemaakt in het kleine zinnetje "Door de afgifte van dit pakket aanvaardt de verzender de algemene voorwaarden van PostNL"
Dat je dat zelf niet inziet of in wilt zien...
[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2026 12:07 ]
Ik zie dat zelf wel in, maar in dit geval neem ik die verantwoording, net als ik straks ook weer iets sneller naar huis rijd dan is toegestaan.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Tja. Als je doodleuk de voorwaarden van PostNL accepteert (dat doe je namelijk zodra je de pakketten inlevert) en vervolgens zegt dat je je daaraan niet hoeft te houden, want je hebt label gekregen van de fabrikant, dan spreek je jezelf tegen.
In ieder geval ben jij juridisch aansprakelijk als er iets mis gaat, en dat wordt duidelijk gemaakt in het kleine zinnetje "Door de afgifte van dit pakket aanvaardt de verzender de algemene voorwaarden van PostNL"
Dat je dat zelf niet inziet of in wilt zien...
En dat is helemaal prima natuurlijk maar wel even anders dan wat je eerst zei.MacFan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Ik zie dat zelf wel in, maar in dit geval neem ik die verantwoording, net als ik straks ook weer iets sneller naar huis rijd dan is toegestaan.
Iedereen maakt voor zichzelf de afweging.
Dacht dat bij een eRs de verantwoording bij de leverancier lag, maar zie zojuist dat, dat inderdaad niet zo is. Excuus, voor het oprakelen van deze discussie.jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:17:
[...]
En dat is helemaal prima natuurlijk maar wel even anders dan wat je eerst zei.
Iedereen maakt voor zichzelf de afweging.
Dat kan je niet zo zwart/wit stellen. Als algeme voorwaarden 'schuren' met de wet dan prevaleert de wet, en je kan ook discussiëren over wie dan precies de "verzender" is (dat wat in de algemene voorwaarden staat gaat wellicht niet op).jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:04:
Zendure maakt de verzending aan, en zij zijn (wellicht) eigenaar van de spullen. Ik kan me voorstellen dat je als particulier slechts een 'contactpersoon' bent, en niet de 'verzender'.
Maar goed ik zou zelf (ook) de spullen niet bij PostNL afgeven, omdat ik niet wil meewerken aan iets waarvan ik weet dat het 'niet OK' is, nog los van de juridische aspecten. Maar als iemand jurisprudentie weet, dan ben ik wel benieuwd!
Normaal gesproken is de verzender verantwoordelijk voor de verzending, behalve als het gaat om een garantie claim dan is de verkoper verantwoordelijk voor de retour zending.
Neemt niet weg dat jij geen batterijen mag aanbieden met afgeplakte ADR label want dan overtreed je de wet namelijk.
Je verhult voor de transport onderneming dat hij te maken heeft met gevaarlijke stoffen en dat mag nooit, zelfs niet omdat Zendure dat zelf ook aan de transport onderneming had moeten melden.
Het feit dat die ADR labels al afgeplakt waren toen je de dozen ontving doet daar niets aan af.
In mijn ogen is het gewoon het beste om van Zendure te eisen dat ze de batterijen laten ophalen en ik zou ook die stickers die het ADR label afplakken eraf halen.
Neemt niet weg dat jij geen batterijen mag aanbieden met afgeplakte ADR label want dan overtreed je de wet namelijk.
Je verhult voor de transport onderneming dat hij te maken heeft met gevaarlijke stoffen en dat mag nooit, zelfs niet omdat Zendure dat zelf ook aan de transport onderneming had moeten melden.
Het feit dat die ADR labels al afgeplakt waren toen je de dozen ontving doet daar niets aan af.
In mijn ogen is het gewoon het beste om van Zendure te eisen dat ze de batterijen laten ophalen en ik zou ook die stickers die het ADR label afplakken eraf halen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
@Ben(V) ik ben oprecht benieuwd wat er van een 'gemiddelde consument' verwacht mag worden, qua onderzoek naar voorwaarden en voorschriften. Je bestelt iets bij een 'gevestigde' winkel, en krijgt het geleverd met een paar witte stickers op de dozen (in mijn geval). Waarom zou je überhaupt (moeten) kijken wat er onder zit?
En ik heb de dozen weggegooid. Dus als ik mijn setje zou mogen/willen retourneren voor geld (bijvoorbeeld), wat kan/mag er dan überhaupt van mij verwacht worden qua regelen van verpakkingsmateriaal? Mag ik het in een vuilniszak aanbieden, moet ik zelf passende dozen en bescherming regelen, of mag ik dat van de verkoper 'eisen'?
Een ding staat vast: wat Zendure tot nu toe doet/probeer 'hoort' niet. Maar kan/mag je van een 'gemiddelde consument' verwachten dat hij de werkwijze van Zendure in twijfel trekt? Wat (juridisch gezien) de rechten en plichten van de consument zijn in dit soort situaties, daar ben ik wel heel benieuwd naar.
En ik heb de dozen weggegooid. Dus als ik mijn setje zou mogen/willen retourneren voor geld (bijvoorbeeld), wat kan/mag er dan überhaupt van mij verwacht worden qua regelen van verpakkingsmateriaal? Mag ik het in een vuilniszak aanbieden, moet ik zelf passende dozen en bescherming regelen, of mag ik dat van de verkoper 'eisen'?
Een ding staat vast: wat Zendure tot nu toe doet/probeer 'hoort' niet. Maar kan/mag je van een 'gemiddelde consument' verwachten dat hij de werkwijze van Zendure in twijfel trekt? Wat (juridisch gezien) de rechten en plichten van de consument zijn in dit soort situaties, daar ben ik wel heel benieuwd naar.
Interessante discussie en zou best eens een leuke casus kunnen worden bij een rechter.a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:47:
@Ben(V) ik ben oprecht benieuwd wat er van een 'gemiddelde consument' verwacht mag worden, qua onderzoek naar voorwaarden en voorschriften. Je bestelt iets bij een 'gevestigde' winkel, en krijgt het geleverd met een paar witte stickers op de dozen (in mijn geval). Waarom zou je überhaupt (moeten) kijken wat er onder zit?
Alleen doe ik er wel alles aan dat ik geen partij word in zo'n casus
Mbt "wat mag je van een gemiddelde consument verwachten' is het m.i. echter vrij duidelijk. Je gaat akkoord met de voorwaarden, die had je kunnen lezen. Simpel.
Je wordt als Nederlander ook geacht de 'wet te kennen' en hoeveel mensen kennen 'de wet'. Laat niet onverlet dat als je voor een rechter staat, je je nooit kan beroepen op "dat wist ik niet".
En mbt tot je verpakkingsmateriaal - als de retour een gevolg is van een noodzakelijke retour (dus een defect, veiligheidsrisico etc) dan kun je inderdaad eisen dat ze geschikte verpakking opsturen. Stuur je retour omdat je binnen de 14 dagen iets terug wilt sturen, is je eigen verantwoordelijkheid.
Je bent gewoon ten alle tijden gehouden je aan de wet te houden en "Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen", dus "ik wist het niet" wordt nooit als excuus aanvaard.
En je kunt me veel wijsmaken, maar iedereen die ze koopt weet echt wel dat batterijen gevaarlijke stoffen zijn.
Maar als je die dingen onder garantie retourneert komt die aansprakelijkheid voor de wet bij Zendure te liggen, echter een afgeplakte ADR status zal de rechter als opzettelijke fraude met gevaarlijke stoffen door jou aanmerken ook als dat de originele doos was.
En als je geen dozen hebt dan gewoon van Zendure eisen dat ze correct verpakking materiaal leveren als ze willen dat het verpakt verstuurd wordt en anders plak je de retour labels gewoon op de apparatuur zonder dozen.
En ik zou zeker eisen dat ze het laten ophalen.
En je kunt me veel wijsmaken, maar iedereen die ze koopt weet echt wel dat batterijen gevaarlijke stoffen zijn.
Maar als je die dingen onder garantie retourneert komt die aansprakelijkheid voor de wet bij Zendure te liggen, echter een afgeplakte ADR status zal de rechter als opzettelijke fraude met gevaarlijke stoffen door jou aanmerken ook als dat de originele doos was.
En als je geen dozen hebt dan gewoon van Zendure eisen dat ze correct verpakking materiaal leveren als ze willen dat het verpakt verstuurd wordt en anders plak je de retour labels gewoon op de apparatuur zonder dozen.
En ik zou zeker eisen dat ze het laten ophalen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 16-06-2026 13:13 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
We kunnen ook het retourproces debat binnen Zendure even afwachten. Ze zijn zich ervan bewust. Mooi. Ik hoor het wel. Ook hier hebben ze aangegeven dat ze in overleg gaan. Zoals meerdere hier hebben geschreven.
Nou hier ook het vervloekte aangebrande connectoren euvel, nog niet gesmolten maar het laden gaat af en aan. Maar als ik er zo naar kijk geef ik het niet lang meer.
Ik heb een batch uit September, weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Tot nu toe met zendure support nog niet veel verder gekomen als dat ik moet kijken naar de ac zijde etc..
Tot nu toe met zendure support nog niet veel verder gekomen als dat ik moet kijken naar de ac zijde etc..
Gewoon melden dat je iets vreemds rook, vervolgens de omvormer van de batterij hebt gehaald en zeg dat het verschroeid was. Foto even meesturen en gewoon via een ticket inschieten. Ik heb alleen gemeld dat verschroeid plastic rook, heb hem nog niet eens uit elkaar gehaald en kreeg bij de eerste respons al een hele nieuwe unit aangeboden.Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:18:
Nou hier ook het vervloekte aangebrande connectoren euvel, nog niet gesmolten maar het laden gaat af en aan. Maar als ik er zo naar kijk geef ik het niet lang meer.
[Afbeelding]
Die minpool heeft toch al duidelijk tekenen van oververhitting aan de bovenkant? Dat plastic lijkt wel gedeeltelijk gesmolten. Ook de kleur van het metaal is niet heel erg 'fris' meer...Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:18:
[Afbeelding]
Vandaag de omruiling binnen naar 2400AC+, pallet geleverd door Raben International Transport uit Duisburg/Duitsland. Ze stonden alleen zonder vooraankondiging voor de deur
enfin, geleverd met ADR stickers duidelijk zichtbaar en zonder de inhoud te verbergen. De tracktrace van Raben toont wel dat men bij overladen in DC in Nederland , de zending op hold hebben gezet 'advice required' en daarna is het wel in uitlevering gegaan vandaag. De hele handel lijkt ergens in de verzendstraat opnieuw verpakt te zijn, sommige dozen hadden ook wat schade van 'herverpakken' op de pallet, zo lijkt mij.
12 dagen geleden het eerste contact met Zendure Support
(-3) dagen tussen de eerste e-mail van Raben Transport (pickup DE) en levering aan huis
(-8) dagen geleden bevestiging van Zendure Support dat ze de vervanging hadden aangemeld voor levering.
Middels de PostNL klantenservice nu ook op schrift bevestiging dat de ontvangen verzendlabels niet geschikt zijn voor het retourneren van thuisbatterijen en dat PostNL mij adviseert de pakketten niet terug te brengen en contact op te nemen met de Zendure klantenservice. Ze zullen herkenbare batterijen uitsorteren en apart opslaan, die gaan niet zo eenvoudig richting Duitsland... Nu kan ik op een mooie zomerdag weer mooi met dat e-mailtje naar Zendure - eerst vakantie - na 200kg slepen nu dit verhaal weer ff zat
Oh ja het advies van Zendure Support, ,,gebruik de nieuwe dozen maar voor retourneren'' - is niet mogelijk, de AB3000X batterij past niet in de nieuwe doos
De connector aansluiting tussen de nieuwe 2400AC+ omvormer en naar de 2e batterij AB3000L is duidelijk anders en de pinnen hebben kleinere diameter. FYI, op de oude batterijen AB3000X, had mijn omvormer met het hoogste warmteverlies , de vrouwelijke connector-busjes van de aansluiting een fractie dieper liggen ~1mm... Verder is het rode rubbertje op de mannelijke connector van de omvormer wellicht iets dat ervoor zorgt dat de pinnen minder diep in de connector komen??
Nog wat vergelijkingsfoto's, voor degene die het verschil tussen de oude stapel en nieuwe stapel willen zien. Ik was wel blij verrast dat het iets compacter is
:strip_exif()/f/image/0lkpWTw1VQ8fzP1Pz6RnjYi0.png?f=user_large)
/f/image/anhGwUTanX1YvAsty9v6sYPd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fHUGdqhmUbEgNgrUHIyw4Sxh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VColzs7UngwJGS0lq4Z45iXE.png?f=fotoalbum_large)
(-3) dagen tussen de eerste e-mail van Raben Transport (pickup DE) en levering aan huis
(-8) dagen geleden bevestiging van Zendure Support dat ze de vervanging hadden aangemeld voor levering.
Middels de PostNL klantenservice nu ook op schrift bevestiging dat de ontvangen verzendlabels niet geschikt zijn voor het retourneren van thuisbatterijen en dat PostNL mij adviseert de pakketten niet terug te brengen en contact op te nemen met de Zendure klantenservice. Ze zullen herkenbare batterijen uitsorteren en apart opslaan, die gaan niet zo eenvoudig richting Duitsland... Nu kan ik op een mooie zomerdag weer mooi met dat e-mailtje naar Zendure - eerst vakantie - na 200kg slepen nu dit verhaal weer ff zat
De connector aansluiting tussen de nieuwe 2400AC+ omvormer en naar de 2e batterij AB3000L is duidelijk anders en de pinnen hebben kleinere diameter. FYI, op de oude batterijen AB3000X, had mijn omvormer met het hoogste warmteverlies , de vrouwelijke connector-busjes van de aansluiting een fractie dieper liggen ~1mm... Verder is het rode rubbertje op de mannelijke connector van de omvormer wellicht iets dat ervoor zorgt dat de pinnen minder diep in de connector komen??
Nog wat vergelijkingsfoto's, voor degene die het verschil tussen de oude stapel en nieuwe stapel willen zien. Ik was wel blij verrast dat het iets compacter is
:strip_exif()/f/image/0lkpWTw1VQ8fzP1Pz6RnjYi0.png?f=user_large)
/f/image/anhGwUTanX1YvAsty9v6sYPd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fHUGdqhmUbEgNgrUHIyw4Sxh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VColzs7UngwJGS0lq4Z45iXE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door hjw-001 op 16-06-2026 14:08 ]
Die nieuwe connectors zijn duidelijk voor minder stroom gemaakt, wat ook logisch is want daar gaat maximaal 25 A doorheen terwijl dat bij de eerste batterij van een 2400 AC op kan lopen tot circa 50A.
Was dat maar waar zo laag vermogen.Ben(V) schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:01:
Die nieuwe connectors zijn duidelijk voor minder stroom gemaakt, wat ook logisch is want daar gaat maximaal 5 A doorheen terwijl dat bij de eerste batterij van een 2400 AC op kan lopen tot 10A.
Bij mijn set 2400AC afgeknepen op 2000 watt maximaal.
Gaat hier echt +/- 40 Ampère door de bus van de omvormer en de batterij daaronder.
(Op 2000 watt)
Je hebt gelijk. DC zijde: 48V / 42A = 2000Wpeterbier schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Was dat maar waar zo laag vermogen.
Bij mijn set 2400AC afgeknepen op 2000 watt maximaal.
Gaat hier echt +/- 40 Ampère door de bus van de omvormer en de batterij daaronder.
AB3000L max 1680W bij 1 , max 1920W bij stapel van 2 extra batterijen.
Respectievelijk 48V / 1680 = 35A en bij 2 dus zelfs 40A
Het is dus niet heel veel andere belasting dat bij de AB3000X en toch een duidelijk kleinere diameter.
[ Voor 11% gewijzigd door hjw-001 op 16-06-2026 14:17 ]
Klopt helemaal.hjw-001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Je hebt gelijk. DC zijde: 48V / 42A = 2000W
Maar de laadspanning is hoger ongeveer 51 volt dan zakt de Ampère iets.
Maar jou vergelijking is juist.👍
Ik hou zelf voor de berekening aantal watt delen door 50 volt aan.
[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 16-06-2026 14:24 ]
:strip_exif()/f/image/83vyGOr8yoeP9JK0rmEfSULB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog eens gekeken naar de aansluitingen van mijn 2400AC die sinds augustus 2025 draait. Ziet er op het oog nog goed uit. De minpool ligt wat dieper dan de pluspool, maar dat zal wel een technische reden hebben. Ik ben voornamelijk benieuwd wat maakt dat sommige batterijen maanden draaien en er opeens de brui aan geven. Ik draai zelf Dynamisch handelen en NOM, dus elke dag wel een periode met 2400watt.
En dit ligt vlgs mij aan de firmversie. Gister zag ik tot 10% SoC ontladen vol gas gaan met 2400 Watt terwijl Set 2 met firmware 1.0.3 wel lijkt te remmen.hjw-001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Het is dus niet heel veel andere belasting dat bij de AB3000X en toch een duidelijk kleinere diameter.
:strip_exif()/f/image/u1486mMeNs2FwfA9xh9V7pjq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het sprongetje in de SOC omhoog is het switchen naar de 2e set (1.0.3). Daar zie je remmen. Bij Set 1 niet.
En dit ligt vlgs mij aan de firmversie. Gister zag ik tot 10% SoC ontladen vol gas gaan met 2400 Watt terwijl Set 2 met firmware 1.0.3 wel lijkt te remmen.hjw-001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:14:
[...]
:strip_exif()/f/image/u1486mMeNs2FwfA9xh9V7pjq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het sprongetje in de SOC omhoog is het switchen naar de 2e set (1.0.3). Daar zie je remmen. Bij Set 1 niet.
Edit : ik haal 6 kWh uit Set 1 (ontladen) uit Set 2, 7 kWh. 2x rit 10->100% SoC en terug gedaan.
Edit : Bij laden zie ik wel een rem ontstaan. Batterij 1 vol is terug naar een 2150 a 2200 Watt AC laden. DC was dit net op de 1900W
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-06-2026 16:18 ]
De connectoren zijn (ook in het andere Zendure topic) al vaak vergeleken, maar volgens mij ben je de eerste die constateert/benoemt dat de pennen van de twee type connectoren niet even dik zijn!hjw-001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:52:
De connector aansluiting tussen de nieuwe 2400AC+ omvormer en naar de 2e batterij AB3000L is duidelijk anders en de pinnen hebben kleinere diameter.
Dat past dan wel weer bij de specs van een Chinese connectorleverancier die de ene op 80A heeft staan (die lijkt op die van de 2400AC), en de andere op 40A (lijkt op die van alle andere modellen, nieuwer, én ouder dan de 2400AC/3000X).
Dan vind ik het toch wel curieus dat het juist de connectoren met dikkere pennen zijn die problemen geven. Alhoewel het ook de warmte van de aansluitkabel zijn, die door geleiding de connector opwarmen (op thermische foto's van @geert1992 leken vooral de kabels heel warm).
Tot nu toe zag ik mensen melden dat de 2400AC+ in vermogen afschakelt zodra de ingebouwde batterij vol is (en dus alle stroom door de eerste connector loopt), maar @Devke schrijf jij nou dat dat van de firmware afhangt?
Maar nog steeds zou, in theorie, een 40A connector die op ~38A wordt belast 'spannender' moeten zijn dan een 80A connector met ~50A.
R.K schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding] Hier nog eens gekeken naar de aansluitingen van mijn 2400AC die sinds augustus 2025 draait. Ziet er op het oog nog goed uit. De minpool ligt wat dieper dan de pluspool, maar dat zal wel een technische reden hebben. Ik ben voornamelijk benieuwd wat maakt dat sommige batterijen maanden draaien en er opeens de brui aan geven. Ik draai zelf Dynamisch handelen en NOM, dus elke dag wel een periode met 2400watt.
In beide foto's LIJKT het voor mij nog altijd dat de min pool welliswaar korter is qua mannetje, maar dat het vrouwtje van de minpool niet hoger zit. En in een eerdere foto zagen we al dat bij de pluszijde er niet echt veel overlap zit. Dat zou het tekort aan contactoppervlak kunnen verklaren, en dat wijst op een ontwerp- cq productiefout in de plug.Gyrolion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:18:
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mijn afbeelding is ontladen.a2aan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:07:
[...]
De connectoren zijn (ook in het andere Zendure topic) al vaak vergeleken, maar volgens mij ben je de eerste die constateert/benoemt dat de pennen van de twee type connectoren niet even dik zijn!
Dat past dan wel weer bij de specs van een Chinese connectorleverancier die de ene op 80A heeft staan (die lijkt op die van de 2400AC), en de andere op 40A (lijkt op die van alle andere modellen, nieuwer, én ouder dan de 2400AC/3000X).
Dan vind ik het toch wel curieus dat het juist de connectoren met dikkere pennen zijn die problemen geven. Alhoewel het ook de warmte van de aansluitkabel zijn, die door geleiding de connector opwarmen (op thermische foto's van @geert1992 leken vooral de kabels heel warm).
Tot nu toe zag ik mensen melden dat de 2400AC+ in vermogen afschakelt zodra de ingebouwde batterij vol is (en dus alle stroom door de eerste connector loopt), maar @Devke schrijf jij nou dat dat van de firmware afhangt?
Maar nog steeds zou, in theorie, een 40A connector die op ~38A wordt belast 'spannender' moeten zijn dan een 80A connector met ~50A.
Nou volgens mij had dat lengte verschil er mee te maken dat altijd als eerste de minpool los komt als je de solarflow van de accu's afhaalt. Hierdoor zou je sluiting voorkomen.Mistraller schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:11:
[...]
[...]
In beide foto's LIJKT het voor mij nog altijd dat de min pool welliswaar korter is qua mannetje, maar dat het vrouwtje van de minpool niet hoger zit. En in een eerdere foto zagen we al dat bij de pluszijde er niet echt veel overlap zit. Dat zou het tekort aan contactoppervlak kunnen verklaren, en dat wijst op een ontwerp- cq productiefout in de plug.
Shit! De oude batterijen passen niet in de doos van de nieuwe?? Oepsie! Ze hadden mij ook gezegd dat ik die dozen kon gebruiken.hjw-001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:52:
Vandaag de omruiling binnen naar 2400AC+, pallet geleverd door Raben International Transport uit Duisburg/Duitsland. Ze stonden alleen zonder vooraankondiging voor de deurenfin, geleverd met ADR stickers duidelijk zichtbaar en zonder de inhoud te verbergen. De tracktrace van Raben toont wel dat men bij overladen in DC in Nederland , de zending op hold hebben gezet 'advice required' en daarna is het wel in uitlevering gegaan vandaag. De hele handel lijkt ergens in de verzendstraat opnieuw verpakt te zijn, sommige dozen hadden ook wat schade van 'herverpakken' op de pallet, zo lijkt mij.
Middels de PostNL klantenservice nu ook op schrift bevestiging dat de ontvangen verzendlabels niet geschikt zijn voor het retourneren van thuisbatterijen en dat PostNL mij adviseert de pakketten niet terug te brengen en contact op te nemen met de Zendure klantenservice. Ze zullen herkenbare batterijen uitsorteren en apart opslaan, die gaan niet zo eenvoudig richting Duitsland... Nu kan ik op een mooie zomerdag weer mooi met dat e-mailtje naar Zendure - eerst vakantie - na 200kg slepen nu dit verhaal weer ff zatOh ja het advies van Zendure Support, ,,gebruik de nieuwe dozen maar voor retourneren'' - is niet mogelijk, de AB3000X batterij past niet in de nieuwe doos
![]()
![]()
Nog wat vergelijkingsfoto's, voor degene die het verschil tussen de oude stapel en nieuwe stapel willen zien. Ik was wel blij verrast dat het iets compacter is![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Na ja. Dan komt Zendure het maar zo aan de deur ophalen...
jelleeelco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:23:
[...]
Shit! De oude batterijen passen niet in de doos van de nieuwe?? Oepsie! Ze hadden mij ook gezegd dat ik die dozen kon gebruiken.
Na ja. Dan komt Zendure het maar zo aan de deur ophalen...
Of een ontwerpfout in de SF2400AC, waarbij de connectoren niet voldoende in elkaar schuiven. (kunnen we dat op e.o.a. manier testen?.Mistraller schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:11:
[...]
[...]
In beide foto's LIJKT het voor mij nog altijd dat de min pool welliswaar korter is qua mannetje, maar dat het vrouwtje van de minpool niet hoger zit. En in een eerdere foto zagen we al dat bij de pluszijde er niet echt veel overlap zit. Dat zou het tekort aan contactoppervlak kunnen verklaren, en dat wijst op een ontwerp- cq productiefout in de plug.
We zien toch alleen de diameter? Niet de lengte? Hoewel mijn gevoel zegt dat dikkere of meer connectoren te prefereren zijn.
Niet alleen dat. We gaan er allemaal van uit dat het probleem in de connector zit, omdat het probleem zich daar manifesteert. Het kan net zo goed aan de interne bekabeling liggen, zoals al eerder hier door iemand geopperd.MikeyMan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:53:
We zien toch alleen de diameter? Niet de lengte? Hoewel mijn gevoel zegt dat dikkere of meer connectoren te prefereren zijn.
Ze zouden dit mooi kunnen testen door een aantal units continue met vol vermogen te laden/ontladen (stress testen) waarbij interne sensoren de temps in de gaten houden. Of, wat ik zou doen, is iig 1 set 'loskoppelen' en de omvormer en eerste batterij met een dikke kabel en 'gelijke' connectoren. Dan daar hetzelfde doen.
Ik denk toch niet dat het aan die bekabeling ligt, maar eerder aan afwijkingen in de connector waardoor mannetje/vrouwtje niet goe in elkaar schuiven. Bij mij is het heel duidelijk te zien dat die heel warm is geworden.