• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Catdogsf schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Dus je bedoelt te zeggen dat opladen en ontladen op bv allebei 2400W zichzelf zeg maar korter vasthoudt dan in het begin?

Ikzelf heb echt nog nergens last van en staan allebei de richtingen grotendeels op 2400W. (3300kWh verwerkt in de afgelopen 11 maanden)
Exact dit was de voorbode voor her crashen van de laatste stack. Eerder terugvallen (vanaf 50% soc) tot uiteindelijk 1200w op het einde. Primair laden. Bij ontladen minder moeite.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:22
ctrl-tab schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Exact dit was de voorbode voor her crashen van de laatste stack. Eerder terugvallen (vanaf 50% soc) tot uiteindelijk 1200w op het einde. Primair laden. Bij ontladen minder moeite.
Aha, dus voornamelijk bij het laden van de batterij, bedankt voor de verheldering in deze. Weet ik tenminste wat er mogelijk aan de hand kan zijn als dit gaat optreden bij mij (voor de duidelijkheid, nog nergens last van)

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Catdogsf schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Aha, dus voornamelijk bij het laden van de batterij, bedankt voor de verheldering in deze. Weet ik tenminste wat er mogelijk aan de hand kan zijn als dit gaat optreden bij mij (voor de duidelijkheid, nog nergens last van)
Het is een mogelijkheid geen altijd voorkomende indicatie.....
Ik draaide sinds maart (toen er eindelijk ook wat te verdienen was met handel) met een Zendure koeler er op. Niet zo gek lang daarna is er even een keer wat lichte plastic geur geweest die ik heb toegeschreven aan werkzaamheden bij de buren. Alles heeft perfect gedraaid met normale (ont)laad profielen tot hij er ineens mee uitscheed na het laden en niet wilde ontladen. De boel gereset en het ontladen liep gewoon.... Alleen de volgende ochtend zodra het laden begon was het totaal over met de pret.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ctrl-tab
  • Nu online
koboy schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Het is een mogelijkheid geen altijd voorkomende indicatie.....
Ik draaide sinds maart (toen er eindelijk ook wat te verdienen was met handel) met een Zendure koeler er op. Niet zo gek lang daarna is er even een keer wat lichte plastic geur geweest die ik heb toegeschreven aan werkzaamheden bij de buren. Alles heeft perfect gedraaid met normale (ont)laad profielen tot hij er ineens mee uitscheed na het laden en niet wilde ontladen. De boel gereset en het ontladen liep gewoon.... Alleen de volgende ochtend zodra het laden begon was het totaal over met de pret.
Eens. Bij mij was het een mix van effecten.
Eerste stapel die fout ging was vrij abrubt (rood lampje)
Laatste keer niks geen lampjes, uiteindelijk alleen aan-uit-aan-uit (ws omdat eerste batterij nog gezond was.)

Het komt erop neer dat als hij raar doet, of het rode lampje brand, je even moet sniffen en kijken 😅

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Pipkrie
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 13:25
Timo002 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:11:
@metalmarco Mag ik vragen wat je zo ongeveer in je e-mail gezet hebt?
Dat kleine beetje verlies neem ik wel voor lief als ik een systeem heb wat ik kan vertrouwen.
Ik heb deze gestuurd voor de preventie omruiling met foto's en factuur in bijlage. Intussen is mijn set vervangen en oude geretourneerd.

Geachte,

Ik bezit een SolarFlow 2400 AC met vier AB3000X-batterijen:

Mijn installatie:

- Omvormer SolarFlow 2400 AC – serienummer: 

....

- Batterijmodule 1 (AB3000X) – serienummer: 

...

- Batterijmodule 2 (AB3000X) – serienummer:

....

- Batterijmodule 3 (AB3000X) – serienummer: 

....

- Batterijmodule 4 (AB3000X) – serienummer:

...

Ik volg al enige tijd de berichten over gesmolten connectoren tussen de 2400 AC-omvormer en de eerste AB3000X-batterij, zowel op Tweakers.net als op uw eigen communityforum. Het gaat inmiddels om verschillende gedocumenteerde gevallen, ook bij installaties die volgens de voorschriften gebeurden. Ik zie ook dat getroffen gebruikers van u een 2400 AC+ als vervanging krijgen.

Ik heb ook uw officiële verklaring van 28 mei jl. over de oververhitting van de aansluitinterface gelezen. Naar aanleiding daarvan heb ik mijn eigen installatie gecontroleerd: de vlakheid en uitlijning tussen omvormer en batterij zijn in orde, en de montagebeugels met M4-schroeven zijn correct geplaatst. De aanbevolen controlepunten geven mij dus geen extra gemoedsrust, aangezien ook installaties die volledig volgens deze voorschriften gebeurden, toch getroffen werden. Daardoor voel ik mij niet meer gerust bij mijn eigen installatie.

Voor de volledigheid vindt u mijn aankoopfacturen en foto's van mijn installatie (inclusief bevestigingsbeugels en uitlijning) als bijlage bij deze mail.

Graag zou ik, net als andere getroffen gebruikers, preventief overschakelen naar een 2400 AC+, voor er zich bij mij een probleem voordoet.

Zou u mij kunnen helpen met het volgende?

- Kunnen jullie mijn omvormer en batterijen preventief omruilen naar een 2400 AC+? Mijn aankoop valt nog ruim binnen de garantieperiode, dus ik ga ervan uit dat deze omruiling kosteloos kan gebeuren.

- Hoe verloopt de afhandeling concreet: sturen jullie eerst de nieuwe toestellen op, waarna ik de huidige terugstuur, of verloopt dit anders?

- Zijn er ondertussen tips voor veilig gebruik, bijvoorbeeld qua laad-/ontlaadvermogen?

Alvast bedankt voor uw hulp, ik kijk uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groeten

• Iggy3
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 21:12
Ik ben helaas ook aan de beurt :-(

Ik heb twee sets SF2400 met elk 3 batterijen, gekocht in april 2026 en vanaf het begin aangestuurd met Gielz en Gast777. Laden en ontladen met maximaal 2000W.

Gisteren merkte ik dat een van de sets niet meer wilde laden of ontladen, maar in standby modus bleef. Verder geen foutmeldingen oid. Laadpercentage was 22%. Vanmorgen de omvormer eraf gehaald en ik rook het meteen: foute boel! Zometeen Zendure maar gaan mailen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0AXAOK_2_Oa7fIXYIPQiNwOiMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbXDNpxSmaLJhK688WbQnJg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLP79pQjsvSj_tBi54gWtKxijFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HAQBvRKUhitsnMHXevMc80S.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 20:41
Vanmiddag had ik de andere toren gecontroleerd met 3 batterijen eronder. Die zag er nog uit als nieuw.
Daar had ik de omvormer afgehaald om de twee "goede" batterijen van de defecte set naar 100% te laden. (64 en 66%)
Inmiddels staan nu onder de goede omvormer 5 batterijen.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:52
elektriekert schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:13:
Vanmiddag had ik de andere toren gecontroleerd met 3 batterijen eronder. Die zag er nog uit als nieuw.
Daar had ik de omvormer afgehaald om de twee "goede" batterijen van de defecte set naar 100% te laden. (64 en 66%)
Inmiddels staan nu onder de goede omvormer 5 batterijen.
Dat heb ik ook gedaan toen 1 van de 2 omvormers stuk ging. Die set, met 5 batterijen, draait nog perfect.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:07
In het Sunpura topic valt vandaag een post over het monteurbezoek van AEG en wat er gecontroleerd werd en dat er een spacer geplaatst werd waardoor connectoren waarschijnlijk iets verder in elkaar zakken, een iets groter contactoppervlak hebben.*denk ik. Er werd ook gecontroleerd of plaat recht was, dus spacer kan ook eventueel iets met hoek waaronder connectoren in elkaar schuiven te maken hebben, maar de metingen suggereren meer dat over diepte contacten ging

[ Voor 30% gewijzigd door Vdvmark op 24-08-2026 10:18 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 19:56
ik ben inmiddels ook lid van de "zendure solarflow 2400 AC met gesmolten connectoren" club.

Zendure lijkt niet op papier/email te willen zetten dat het een ontwerp fout is (waarschijnlijk bang voor schadeclaims), maar ik denk dat ze het impliciet in een email wel zeggen.

eerst allemaal statements over het perfect horizontaal plaatsen en vastmaken van de batterijen, en vervolgens "The 2400AC+ is an integrated device with a built-in 2.4 kWh battery, and this design has optimized the issue mentioned above"

met andere woorden de connector tussen de omvormer en de bovenste batterij is het probleem. de tolerantie van deze connector is te laag en de bewegingsruimte van deze connector is te groot. Als deze iets uit het centrum is geplaatst en de grote stromen gaan lopen dan is de verbinding niet goed genoeg en dus hitte als gevolg.

Nu alleen nog kijken hoe we een omwisseling logistiek ingeregeld krijgen, ik heb nl. geen zendure dozen bewaard.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

HiBe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:13:
met andere woorden de connector tussen de omvormer en de bovenste batterij is het probleem. de tolerantie van deze connector is te laag en de bewegingsruimte van deze connector is te groot.
Dit is al ontkracht. Meerdere meldingen ondertussen waar connectoren tussen accupacks zijn gesmolten. Eén gebruiker had zelfs twéé gesmolten connectoren. Tussen omvormer en de bovenste accu, en ook de connector tussen de eerste en tweede accu's.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 19:56
Aardedraadje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Dit is al ontkracht. Meerdere meldingen ondertussen waar connectoren tussen accupacks zijn gesmolten. Eén gebruiker had zelfs twéé gesmolten connectoren. Tussen omvormer en de bovenste accu, en ook de connector tussen de eerste en tweede accu's.
op zich ook wel een logisch verhaal. als de connector niet goed genoeg is, en dezelfde connector wordt tussen de packs gebruikt (lijkt me aannemelijk), dan is de kans op hetzelfde probleem daar ook aanwezig, als zal het waarschijnlijk minder vaak voorkomen als je pack verder naar de onderkant van de stapel staat

• koboy

koboy

Grapjassen bij zendure: of ik voor het aanmaken van de ophaal afspraak een foto wil maken van het klaarstaan de pallet. Ik heb geen plek voor een klaarstaand pallet, dus dat zou opbouwen en inwikkelen en weer afbreken worden.

Heb ze verteld dat ik die foto alleen kon maken als de boel een aantal dagen op straat zou blijven staan....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:11
Zendure heeft bij mij (en waarschijnlijk bij iedereen) de 2400 AC geleverd in losse dozen en niet op een pallet.

Ik zie niet in waarom je akkoord zou moeten gaan met hun wensen om het gezamenlijk verpakt op een pallet aan te moeten aanleveren voor retour.
Als ze het op een pallet willen laten ze dat dan maar door de vervoerder regelen.

PS.
Gelukkig heb ik zelf nog geen enkel probleem met gesmolten connectoren

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• a2aan
  • Laatst online: 08-09 18:33
Vooropgesteld: ik hoop dat mijn 2400AC i.c.m. 2x 3000X het de komende jaren gewoon 'goed' blijven doen, maar áls er ooit een connector zou smelten, dan denk ik dat ik de omvormer en bovenste accumodule gezamenlijk in een vuilniszak in de voortuin zet, en Zendure er verder succes mee wens. Ze mogen het helemaal netjes volgens alle voorschriften in een speciale verpakking voor defecte accu's afvoeren, of ze kunnen er voor kiezen wat van die regels te negeren, zo lang ik er maar geen deel van uitmaak.

Het spul is geschikt voor buiten, en een defecte accu ga ik toch niet in mijn huis laten staan?!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 09:07
Helaas ook bij mij ook bovenste connector tussen batterij en omvormer gesmolten. Zendure biedt omruilen aan, dus daar gaan we maar aan beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Chronos op 24-08-2026 14:50 ]

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
koboy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:09:
Grapjassen bij zendure: of ik voor het aanmaken van de ophaal afspraak een foto wil maken van het klaarstaan de pallet. Ik heb geen plek voor een klaarstaand pallet, dus dat zou opbouwen en inwikkelen en weer afbreken worden.

Heb ze verteld dat ik die foto alleen kon maken als de boel een aantal dagen op straat zou blijven staan....
Humor - ze hebben kennelijk al paar keer te horen gekregen van hun vervoerder dat het spul is blijven staan om dat de pallet niet goed was.

Ben hier inmiddels weer 4 weken verder - volledige radiostilte vanuit Zendure. Ga ze volgende week nog maar een mailtje sturen met wat het plan is (ze hebben geaccepteerd dat voor mij een pallet geen optie is).

• jelleeelco
  • Nu online
Chronos schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:50:
Helaas ook bij mij ook bovenste connector tussen batterij en omvormer gesmolten. Zendure biedt omruilen aan, dus daar gaan we maar aan beginnen.
wat draaide je (HA of Zendure app) en met hoeveel vermogen laden/ontladen?

• Chronos
  • Laatst online: 07-09 09:07
HA (zenSDK) en 2400W laden/ontladen. Waarbij overigens achteraf opvalt dat hij dat vanaf een bepaald moment niet meer haalde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqSDMXdI0GlpA9FdnP14N6kJzpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWwqNoj3urZhtU6OfABawKx7.png?f=fotoalbum_large

• Milmoor
  • Laatst online: 10:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

offtopic:
Ik wil geen aasgier zijn, maar mocht er iemand een stroomkabel overhouden bij het terugsturen, dan houd ik mij aanbevolen.
De bouwblokken van een toren van batterijen zijn zwaar genoeg om de boel wat uit verband te kunnen duwen. Maar hoe weet je dat en hoe gevoelig is dat? Ik denk dat Zendure graag een toren met dit probleem zou willen bestuderen voordat hij gedemonteerd wordt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:17:
Zendure heeft bij mij (en waarschijnlijk bij iedereen) de 2400 AC geleverd in losse dozen en niet op een pallet.

Ik zie niet in waarom je akkoord zou moeten gaan met hun wensen om het gezamenlijk verpakt op een pallet aan te moeten aanleveren voor retour.
Als ze het op een pallet willen laten ze dat dan maar door de vervoerder regelen.

PS.
Tsja, een pallet was zo geregeld. Ik heb alleen geen garage, en de boel is hier zo verzakt dat in de schuur/gang ook geen optie is (volgend jaar gaan we minimaal 50cm omhoog met de stoep/straat).
Ik heb die 120 tot 150 kg al 4x verplaatst, en opbouwen op een pallet op een parkeerplek wordt de 5e en laatste keer. Als ik krachttraining wil ga ik wel naar de sportschool, is beter voor mijn rug.

Ik wil best een beetje meewerken in redelijkheid en heb ook wat wikkel folie geregeld (kan in de winter om de potplanten tegen vorst), maar er zijn grenzen.....

• a2aan
Milmoor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:44:
Ik denk dat Zendure graag een toren met dit probleem zou willen bestuderen voordat hij gedemonteerd wordt.
Op basis van wat ik hier heb gelezen van mensen die met Zendure contact hebben gehad, krijg ik niet het idee dat Zendure (op basis van storingen 'in het wild') gedegen onderzoek aan het doen is.

Dus of Zendure is helemaal niet geïnteresseerd in de oorzaak, of ze weten het allang. Nog even los van de vraag of ze het goed genoeg weten om op basis van serienummer de kans in te schatten dat 'ie gaat smelten, want als blijkt dat er grote spreiding is in kwaliteit van ingekochte componenten (sommige goed genoeg, andere niet), dan kan ik me voorstellen dat ze wél weten hoe het komt, maar niet welke apparaten er stuk zullen gaan.

• koboy

koboy

a2aan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:50:
Vooropgesteld: ik hoop dat mijn 2400AC i.c.m. 2x 3000X het de komende jaren gewoon 'goed' blijven doen, maar áls er ooit een connector zou smelten, dan denk ik dat ik de omvormer en bovenste accumodule gezamenlijk in een vuilniszak in de voortuin zet, en Zendure er verder succes mee wens. Ze mogen het helemaal netjes volgens alle voorschriften in een speciale verpakking voor defecte accu's afvoeren, of ze kunnen er voor kiezen wat van die regels te negeren, zo lang ik er maar geen deel van uitmaak.

Het spul is geschikt voor buiten, en een defecte accu ga ik toch niet in mijn huis laten staan?!
De accucellen zijn prima in orde, het is alleen de connector die niet goed is. Extra voorzichtig hoef je er niet mee te zijn.
De cellen krijgen alleen wel een opdonder hier omdat ze al ruim 3 weken geleden op 10% zijn achtergelaten.

• a2aan
koboy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:10:
De accucellen zijn prima in orde, het is alleen de connector die niet goed is. Extra voorzichtig hoef je er niet mee te zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar aangezien Zendure 0,0 inzicht geeft in deze problematiek, neem ik het zekere voor het onzekere. Wie zegt dat er niet óók iets aan de andere kant van de kabel (bijna) is gesmolten?
De cellen krijgen alleen wel een opdonder hier omdat ze al ruim 3 weken geleden op 10% zijn achtergelaten.
Dat speelt natuurlijk ook mee. Wat ik hier lees is dat Zendure er niet echt prioriteit aan geeft om dit snel en/of netjes te regelen. Ik heb geen zin om een grens te bepalen wat acceptabel is om die spullen (met risico op te diep ontladen) in huis te hebben. Een dag, een week, een maand? Nee. Het gaat gewoon direct naar buiten.

• koboy

koboy

a2aan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Op basis van wat ik hier heb gelezen van mensen die met Zendure contact hebben gehad, krijg ik niet het idee dat Zendure (op basis van storingen 'in het wild') gedegen onderzoek aan het doen is.

Dus of Zendure is helemaal niet geïnteresseerd in de oorzaak, of ze weten het allang. Nog even los van de vraag of ze het goed genoeg weten om op basis van serienummer de kans in te schatten dat 'ie gaat smelten, want als blijkt dat er grote spreiding is in kwaliteit van ingekochte componenten (sommige goed genoeg, andere niet), dan kan ik me voorstellen dat ze wél weten hoe het komt, maar niet welke apparaten er stuk zullen gaan.
Tuurlijk is Zendure wel geïnteresseerd in de oorzaak. Zij weten net zo goed als wij dat er slechte connectoren in omloop zijn.

Speculatie:
De leverancier van die connectoren had zijn QC niet op orde, of heeft zaken verzwegen. De hoge build quality van Zendure en hoe ze met vermogen ophogen omgaan is ook niet super soepkel, daarom verwacht ik niet dat het een design fout is want dan was de 2400AC wel van de markt gehaald.
Wel is Zendure bijzonder makkelijk met omruilen. Ik vermoed dat er een deal gesloten is met de leverancier van de connectoren dat die de kosten op zich neemt van het omruilen met daaraan vast een non-disclosure.

• ctrl-tab
  • Nu online
Milmoor schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:44:
offtopic:
Ik wil geen aasgier zijn, maar mocht er iemand een stroomkabel overhouden bij het terugsturen, dan houd ik mij aanbevolen.
De bouwblokken van een toren van batterijen zijn zwaar genoeg om de boel wat uit verband te kunnen duwen. Maar hoe weet je dat en hoe gevoelig is dat? Ik denk dat Zendure graag een toren met dit probleem zou willen bestuderen voordat hij gedemonteerd wordt.
Ik heb ze op marktplaats gezet. even de RTE opkrikken ;)

Wbt de toren, het is niet voor niets dat de meeste merken aparte pinnen rond de connector hebben ter voorkoming van dit probleem. Zodat er geen speling is en het direct goed geplaatst wordt.

Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:17:

ik vrees dat dit meer een voorwaarde van de vervoerder (mogelijk Raben) ivm ADR is, dit soort vervoerders weten eigenlijk niet goed om te gaan met losse dozen, omdat bij hun alles maar ook alles via pallets gaat, ook het interne transport bij hun in de warehouse. hun handeling is niet zoals bij bv DHL op losse dozen ingericht.
PS.

• koboy

koboy

ctrl-tab schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Ik heb ze op marktplaats gezet. even de RTE opkrikken ;)

Wbt de toren, het is niet voor niets dat de meeste merken aparte pinnen rond de connector hebben ter voorkoming van dit probleem. Zodat er geen speling is en het direct goed geplaatst wordt.
Positie pinnen hebben alleen zin als ze een flink stuk uit elkaar zitten. Aan twee kanten vlak naast de connector staat nog steeds een draaiing toe van de blokken t.o.v. elkaar. Het zou me niet verbazen als die mogelijke draaiing gelijkwaardig of mogelijk zelfs groter is dan de positionering via de verhoging/kuil die in de Zendure accu's zit.

Als je lomp doet kun je alles stuk krijgen, en 30kg over twee ver uit elkaar geplaatste pinnen plaatsen is ook geen feestje.

• elektriekert
Ik had bericht gehad dat ik de pallet van de vervangende set kan gebruiken voor het terugsturen van de oude set.

Ik heb nagevraagd of Zendure ook de correcte verpakkingsmaterialen meestuurt voor de oude set i.v.m. ADR

• koboy

koboy

elektriekert schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:34:
Ik had bericht gehad dat ik de pallet van de vervangende set kan gebruiken voor het terugsturen van de oude set.

Ik heb nagevraagd of Zendure ook de correcte verpakkingsmaterialen meestuurt voor de oude set i.v.m. ADR
Als deze op een pallet komt..... Bij mij kwamen de dozen met professioneel afgeplakte ADR stickers uit een DHL autootje dat waarschijnlijkdoor zijn assen zakte.

De accu modules passen in de dozen van de 2400AC+ set als je wat knutselt met het schuim. De omvormer is bij mij in een HelloFresh doos gegaan met restanten van het schuim en wat opviel papier (HelloFresh zakken, Cornetto doos, alles wat ik kon vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 25-08-2026 09:41 ]

• elektriekert
koboy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Als deze op een pallet komt..... Bij mij kwamen de dozen met professioneel afgeplakte ADR stickers uit een DHL autootje dat waarschijnlijkdoor zijn assen zakte.

De accu modules passen in de dozen van de 2400AC+ set als je wat knutselt met het schuim. De omvormer is bij mij in een HelloFresh doos gegaan met restanten van het schuim en wat opviel papier (HelloFresh zakken, Cornetto doos, alles wat ik kon vinden)
Half hoorntje ijs over de contacten heen als afdichting :+

• a2aan
elektriekert schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Half hoorntje ijs over de contacten heen als afdichting :+
In eerste instantie lijkt dat wel effectieve koeling van de connector. Maar als het ijsje eenmaal gesmolten is, zal de connector wel snel(ler) volgen, vrees ik!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19
Even voor de duidelijkheid. Ik vind deze zendure accus wel interessant alleen jammer dat je dan op een topic als dit stoot.
Zijn de huidig geleverde Zendures wel te vertrouwen? Of toch maar verder kijken naar een ander merk (Marstek wordt het dan vermoed ik)

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:35
brogel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:41:
Even voor de duidelijkheid. Ik vind deze zendure accus wel interessant alleen jammer dat je dan op een topic als dit stoot.
Zijn de huidig geleverde Zendures wel te vertrouwen? Of toch maar verder kijken naar een ander merk (Marstek wordt het dan vermoed ik)
Het is een beperkte oplage van de 2400 ac geweest die direct wordt omgeruild bij problemen voor de plus versie die tot nu toe prima werkt.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:07
En wederom een aanname… beperkte oplage? Die info is niet vanuit Zendure gekomen. Het heeft er alle schijn van, dat geef ik toe, en andere modellen lijken vooralsnog niet door dit euvel getroffen.

• ctrl-tab
  • Nu online
Spekkie99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:08:
[...]

Het is een beperkte oplage van de 2400 ac geweest die direct wordt omgeruild bij problemen voor de plus versie die tot nu toe prima werkt.
Een beperkte oplage van september vorig jaar tot dit jaar april verkocht is.
Geen beperkte oplage zo lijkt het dus.

2400AC lekker laten voor wat het is, tenzij je hem heel goedkoop kan kopen; direct omruilen voor de 2400AC+

Of voor een ander merk gaan (kan zelf anker solix max ac aanbevelen)

• Spekkie99
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:09:
En wederom een aanname… beperkte oplage? Die info is niet vanuit Zendure gekomen. Het heeft er alle schijn van, dat geef ik toe, en andere modellen lijken vooralsnog niet door dit euvel getroffen.
De 2400AC is nog steeds te koop en je kan je 2400AC ook 1op1 omruilen maar Zendure is zo tof dat je ook de 2400AC+ mag kiezen. Dat ze het niet communiceren wil niet zeggen dat ze niet precies weten wat er aan de hand is. Maar Nederlanders gaan zo goed op negativiteit soms.

• ctrl-tab
  • Nu online
a2aan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ze weten het al lang. Al op het moment van de eerste pro-actieve omruiling met de 2400AC+.

• Spekkie99
ctrl-tab schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:11:
[...]

Een beperkte oplage van september vorig jaar tot dit jaar april verkocht is.
Geen beperkte oplage zo lijkt het dus.
Heb je de aantallen voor ons om dit te onderbouwen?

• ctrl-tab
  • Nu online
Spekkie99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

De 2400AC is nog steeds te koop en je kan je 2400AC ook 1op1 omruilen maar Zendure is zo tof dat je ook de 2400AC+ mag kiezen. Dat ze het niet communiceren wil niet zeggen dat ze niet precies weten wat er aan de hand is. Maar Nederlanders gaan zo goed op negativiteit soms.
Nee, 1 op 1 werd niet eens aangeboden. Inmiddels wordt dat wel gedaan. Wat wederom wijst op kennis over de oorzaak.
Door een grote leverancier is tegen mij verteld dat Zendure het opgelost zou hebben in de huidige revisie (dat zou Zendure bevestigd hebben).

• ctrl-tab
  • Nu online
Spekkie99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Heb je de aantallen voor ons om dit te onderbouwen?
In post 2 van deze thread staat de aanschafdatum van de apparaten. Ok dat zou dezelfde oplage kunnen zijn. Maar we hebben het hier in deze thread inmiddels over 50 gevallen bijna.
Waar komt jouw informatie vandaan dat het een bepaalde batch/oplage zou zijn ?

brogel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:41:
Als je tussen Zendure en Marstek wilt gaan kiezen is dat meer tussen een BMW en een Dacia, alle twee hebben 4 wielen en je kunt er mee van A naar B, maar daar houd het wel op.
Nee, echt op je vraag te komen, ja Zendure is denk ik dan een van de beste ( nog steeds ) wat op op dit moment op de markt is. En gek genoeg juist ook hoe Zendure dit probleem aanpakt geeft eigenlijk aan hoe zij met service omgaan.
Zelfs als jouw systeem nog geen storing heeft gaan ze deze zonder problemen vervangen door een beter exemplaar.
Overigens hebben ze nu een best een heel interessant model in de vorm van de mix serie.
Op alle vlakken is een Zendure een heel stuk beter dan een Marstek.
ctrl-tab schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

In post 2 van deze thread staat de aanschafdatum van de apparaten. Ok dat zou dezelfde oplage kunnen zijn. Maar we hebben het hier in deze thread inmiddels over 50 gevallen bijna.
Waar komt jouw informatie vandaan dat het een bepaalde batch/oplage zou zijn ?
Zolang dat Zendure daar zelf niets over zegt is al dit alleen maar een wilde gok. Op dit moment weten we het gewoon niet.
Op dit moment weten we alleen hoe Zendure hier mee omgaat, alleen zegt dat niets over mogelijk oorzaken.

• Gramser
Spekkie99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

En sommige Nederlanders houden het liever feitelijk, zonder aannames. En feit is dat we niet weten wat er precies aan de hand is, juist imdat Zendure dat niet communiceert. Het is een aanname dat het een beperkte oplage is, tot we anders horen. Als we dat ooit horen. Heeft niet zoveel met negativiteit te maken.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:38
Jan-tweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:32:
[...]
Op alle vlakken is een Zendure een heel stuk beter dan een Marstek.
Softwarematig geef ik je gelijk dat het verschil nog groot is. Maar hardwarematig is de Marstek zeker van dezelfde kwaliteit (en componenten) als de Zendure. Support lijkt er ook goed te zitten gezien er makkelijk omruiling gebeurt bij problemen (en ook wat professioneler afgehandeld gezien er op pallet een nieuwe geleverd wordt en je dan verpakking en pallet kan herbruiken om defecte terug te laten ophalen door gespecialiseerde firma).

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:38
Jan-tweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:32:
[...]
Nee, echt op je vraag te komen, ja Zendure is denk ik dan een van de beste ( nog steeds ) wat op op dit moment op de markt is.
Zijn dit jaar toch heel wat (premium) merken bijgekomen. Softwarematig misschien nog wel bij de sterkere, maar hardwarematig zijn er toch interessantere bijgekomen waaronder met semi solid state batterijen.

• jelleeelco
  • Nu online
Gisteren maar weer eens een mail gestuurd, met een verzoek tot een oplossing (voor afhalen) binnen 14 dagen. Vandaag kreeg ik de volgende mail, het ziet er naar uit dat ze een nieuwe oplossing aan het proberen zijn al begrijp ik niet wat het doel is: ze sturen mij pallet feet op die ik onder de losse dozen kan plakken zodat een forklift het kan oppakken.

• Ben(V)
Dat klinkt al veel beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jelleeelco
  • Nu online
Zeker. Ik denk dat ze gewoon aan het proberen zijn, en dat is allemaal prima. Ben benieuwd hoe het zal verlopen, zal blij zijn als het spul eindelijk mijn huis uit is.
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:20:
[...]

Zijn dit jaar toch heel wat (premium) merken bijgekomen. Softwarematig misschien nog wel bij de sterkere, maar hardwarematig zijn er toch interessantere bijgekomen waaronder met semi solid state batterijen.
"semi-solid-state" als ik zo iets al lees dan kromen mijn tenen, sorry, zeker voor de thuis-markt (= thuis-batterijen) zijn vaak meer als een gimmick dan werkelijkheid, was goed te zien bij bv donut labs wat uiteindelijk een scam bleek te zijn.
de vraag is ook wat zijn de kosten en op dat punt is zelfs een LFP cel nog duidelijk geodkoper dan de nieuwe NA+ ion cellen van bv Catl, en ja op den duur zal die prijs echt gaan dalen en uiteindelijk wel onder die vasn LPF gaan komen, maar dan zijn we echt heel wat jaren verder.
Nadeel van NA+ cellen is dat door hun geringere energiedichtheid de benodigde behuizingen een stuk groter gaan worden, en dat gaat in de toch al krape huizen in Nederland waar het zoeken is naar een goede plek voor je thuis-batterijen toch een volgende uitdaging worden.
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:15:
[...]

Softwarematig geef ik je gelijk dat het verschil nog groot is. Maar hardwarematig is de Marstek zeker van dezelfde kwaliteit (en componenten) als de Zendure. Support lijkt er ook goed te zitten gezien er makkelijk omruiling gebeurt bij problemen (en ook wat professioneler afgehandeld gezien er op pallet een nieuwe geleverd wordt en je dan verpakking en pallet kan herbruiken om defecte terug te laten ophalen door gespecialiseerde firma).
even los dat m.n. de software eigenlijk de meest belangrijke factor is geworden en zelfs belangrijker gaat worden dan pure capaciteit is mijn mening dat qua bouwkwaliteit Zendure toch nog duidelijk boven Marstek uit steekt, en ja, marstek heeft zeker hier een inhalslag gemaakt maar heeft het niveau van Zendure en een aantal andere nieuwe aanbieders nog niet weten te benaderen (maar dat is mijn personlijke mening, ik bekijk dit meer uit mijn eigen kennis van QA).
dus mijn aanname dat dit m.n. te maken heeft met de eisen van de vervoerder en hun manier van hoe zij deze dozen gaan handelen toch helemaal niet zo verkeerd.
Raben heeft gewoon geen zin om handmatig met die zware dozen te handelen, zeker omdat dit arbo technisch de nodige problemen gaat geven.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
Blijkbaar is Zendure toch wat van tactiek veranderd met het omwisselen van de 2400AC naar de 2400AC+.

Ik had ook een mailtje gestuurd, met het bericht dat ik veel verhalen lees ivm gesmolten connectoren en aldus geen vertrouwen meer heb in het product.

Maar in hun antwoord willen ze graag dat ik de connectoren controleer en foto's stuur indien ik een probleem zie. Dus de swap is niet de standaard meer.

• jelleeelco
  • Nu online
dotcom87 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:38:
Blijkbaar is Zendure toch wat van tactiek veranderd met het omwisselen van de 2400AC naar de 2400AC+.

Ik had ook een mailtje gestuurd, met het bericht dat ik veel verhalen lees ivm gesmolten connectoren en aldus geen vertrouwen meer heb in het product.

Maar in hun antwoord willen ze graag dat ik de connectoren controleer en foto's stuur indien ik een probleem zie. Dus de swap is niet de standaard meer.
Dat vroegen ze vroeger ook wel vaker. Ik heb het zo gedaan: serienummers gegeven en gevraagd of ze kunnen bevestigen dat mijn serienummers vrij zijn van issues.

Als ze dat niet kunnen (in mijn geval kwamen ze gelijk met de omruil) weet je genoeg.

• koboy

koboy

jelleeelco schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Zeker. Ik denk dat ze gewoon aan het proberen zijn, en dat is allemaal prima. Ben benieuwd hoe het zal verlopen, zal blij zijn als het spul eindelijk mijn huis uit is.
Net een mailtje gekregen dat ik aangemeld wordt bij de transporteur. Kijken wie het eerst van zijn zooi af is? >:)

• dotcom87
jelleeelco schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Dat vroegen ze vroeger ook wel vaker. Ik heb het zo gedaan: serienummers gegeven en gevraagd of ze kunnen bevestigen dat mijn serienummers vrij zijn van issues.

Als ze dat niet kunnen (in mijn geval kwamen ze gelijk met de omruil) weet je genoeg.
Ik had dit al in mijn eerste mail gevraagd, maar bij deze heb ik nog eens gevraagd of ze expliciet kunnen bevestigen dat mijn serienummers vrij zijn van issues. We zullen zien wat ze antwoorden.

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-09 22:07
dotcom87 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Ik had dit al in mijn eerste mail gevraagd, maar bij deze heb ik nog eens gevraagd of ze expliciet kunnen bevestigen dat mijn serienummers vrij zijn van issues. We zullen zien wat ze antwoorden.
Idem hier. Ik had een probleem met de batterij direct onder de omvormer. Die deed het ineens niet meer. Connectors waren in orde. Hier ook in dit topic een gepost, maar is verwijderd.

Meerdere keren aangedrongen op omruil, inclusief serienummer. Daar wilden ze niet aan. Alleen omruil van de defecte batterij.
edit:
Gisteren nog een keer gevraagd en kreeg dit als antwoord:

Please note that based solely on the device serial numbers, we are currently unable to confirm whether the corresponding devices have any related defects, nor can we guarantee through the serial numbers alone that such issues will never occur.

[ Voor 21% gewijzigd door rreijnhoudt op 27-08-2026 07:58 ]

• sil445
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 16:06
dotcom87 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:38:

Hmm bijzonder, want ik kreeg zojuist een bevestiging dat ze het willen vervangen voor een 2400+. Helaas hebben ze niet gezien dat ik 2 systemen had, dus dat moet nu nog rechtgezet voor de retour akkoord is maar afin, ze vervangen dus wel. Misschien zien ze dan toch iets aan het serienummer. Of jij hebt gewoon pech.

• dotcom87
sil445 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Hmm bijzonder, want ik kreeg zojuist een bevestiging dat ze het willen vervangen voor een 2400+. Helaas hebben ze niet gezien dat ik 2 systemen had, dus dat moet nu nog rechtgezet voor de retour akkoord is maar afin, ze vervangen dus wel. Misschien zien ze dan toch iets aan het serienummer. Of jij hebt gewoon pech.
Ik heb daarnet ook bevestiging gehad dat ze het willen vervangen voor een 2400+!

• sil445
Dit is trouwens mijn (venus a stuk 2x, nu dus zendure 2400 met kuren) 4e set batterijen dan. Want ik heb nu dus 3 defecte thuisbatterijen gehad. Ik vind het ontzettend leuk spul, dus kan ermee leven. Maar je voelt wel echt dat we een groepje beta-testers zijn.

Tot nu toe is afhandeling wel vrij netjes gegaan, dat wel! hopelijk gaat dit met de 2400AC+ ook nog wat soepel (heb pallets en dozen nog staan, dat is makkelijk).

Op viermaal is scheepsrecht!

• Pipkrie
  • Laatst online: 09-09 13:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwZeZ7qjaRefQvu___6zNJkwiuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zregzwpXSDd9G5ZLvgHSL5x.jpg?f=fotoalbum_largeIn plaats van de 4 smart plugs, heb ik deze gevraagd en gekregen. Ter compensatie van het opslagverlies
Pipkrie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:17:
[Afbeelding]In plaats van de 4 smart plugs, heb ik deze gevraagd en gekregen. Ter compensatie van het opslagverlies
Dat is de nieuwe met RS485 communicatie mogelijkheden, dus al goed voorbereid voor de powerhub en de Mix serie.

• sil445
Mij boden ze 25% korting op nieuwe batterijen aan. Omdat ik 2 omvormers moet vervangen en dus bijna 1 kwh verlies.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sil445 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:57:
Mij boden ze 25% korting op nieuwe batterijen aan. Omdat ik 2 omvormers moet vervangen en dus bijna 1 kwh verlies.
Ik zou nog even volhouden...

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:52
sil445 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:57:
Hier ook 2 omvormers en 6 batterijen moeten vervangen. De 2400+ heeft wel 2% hogere RTE en is ook sneller. Dus dat verlies valt wel mee. Die 25% is ook op hun prijs, terwijl je ze bij een dealer al goedkoper kunt kopen.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 12:31
Krijg je eigenlijk nog een bevestiging dat ze alles retour hebben ontvangen en alles afgerond is?

• Arwbo
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-09 21:38
Ik heb afgelopen zondag een ontvangstbevestiging van Zendure gekregen. Zat ongeveer 2 weken tussen het ophalen van de pallet tot deze mail.

Dear Customer,

Thank you very much for your cooperation.

We are pleased to inform you that your device has been successfully returned and has been received and processed in our warehouse. Your ticket will be closed shortly

PV 3930wp Enphase iq8hc - tussenwoning ZH010 1993, 110m2, glas hr+++ en hr++, Tado v3, wp Quatt Hybrid 1.5, Zendure SF2400AC+ 2x AB3000L 8.1kWh, HA

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan nog een (gewijzigde) factuur voor de garantie...

• sil445
MikeyMan schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zou nog even volhouden...
Waarom? Ik heb die 11,52kwh (2 units, met ieder 2 batterijen) solarflows gekocht voor 2k. Dat is 170 eu de kwh, en nu krijg ik én een beter model + extra opslag optie voor 190 eu de kwh. Dat zijn prijzen die je nergens anders krijgt, plus de beste HA softwareondersteuning. Als die 2400+ degelijk blijkt is dat de deal van de eeuw.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19
Begrijp ik dan goed dat de 2400ac+ vrij is van problemen, of toch het probleem van de connector

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Gramser
Vooralsnog geen connectorissues bij de 2400AC+, dit forum en de meldingen beziend.

• jelleeelco
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 01:43:
Dan nog een (gewijzigde) factuur voor de garantie...
Die heb ik nooit gekregen. Ik heb wel een mail gestuurd naar Techpunt met het verhaal, maar nooit iets op gehoord.

• Gramser
Ik ook niet, voor een "regulier" garantiegeval. Ik heb wel alle correspondentie bewaard als bewijs dat ik een nieuwe heb gekregen.

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Hier ook 2 omvormers en 6 batterijen moeten vervangen. De 2400+ heeft wel 2% hogere RTE en is ook sneller. Dus dat verlies valt wel mee. Die 25% is ook op hun prijs, terwijl je ze bij een dealer al goedkoper kunt kopen.
Welke dealer heeft ze goedkoper dan? Als ik google kom ik op zijn goedkoopst op € 680,- uit.

• Koi
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 02-09 14:05

Koi

Heb het nu ook ontdekt al paar dagen geen batterij te zien op app zendure nu omvormer en batterijen losgekoppeld en inderdaad de eerste batterij x3000 onder de hervormer was de connectie gesmolten dus al contact opgenomen via mail naar de leverancier afwachten nu

• Timo002
  • Niet online
Ik heb nog geen problemen ondervonden gelukkig, maar heb wel preventief mijn set kunnen ruilen. Erg netjes van Zendure, zelfs jaar na dato. Een terugroep actie zou trouwens ook niet verkeerd zijn denk ik. Heb trouwens mijn originele bestelling in DE geplaatst en laten leveren, maar kon gewoon op mijn NL adres laten leveren nu.

Ik kon een extra batterij bijkopen met 25% korting. Daar twijfelde ik al over bij de huidige set, nu maar direct gedaan.

Nu afwachten hoe snel alles komt.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Supahted schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:38:
Lijst bijgewerkt op 26-07-2026. Er zijn tot nu 32 geregistreerde incidenten uit het Tweakers forum in de periode van feb tm jul 2026.

Update: ik houd de lijst niet meer actief bij. Het doel van de lijst was om inzicht te krijgen of het probleem met de gesmolten connectors een structureel probleem was en om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop het probleem zich voortdoet. Met de hoeveelheid meldingen is in iedergeval duidelijk dat het geen individueel incident is, en dat meerdere mensen last van dit probleem hebben.

Overzicht SolarFlow 2400AC incidenten met gesmolten connectors:

Incident 1: 10-02-2026 luckyl Modus: Dynamisch -2400W - Aankoop: Nov 2025
luckyl in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 2: 11-02-2026 Leguan Modus: Zenski
Leguan in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 3: 27-03-2026 luckyl - Modus: HA Dynamisch - Aankoop: Nov 2025
luckyl in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 4: 26-04-2026 athome - Modus: Automatisch - 2400W Aankoop: Okt 2025
Athome in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 5: 08-05-2026 Ldr548 - Modus: HEMS - 2000W / 2000W - Aankoop Feb 2026
Idr548 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 6: 10-05-2026 thijhs02 - Aankoop: Feb 2026
thijsh02 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 7: 11-05-2026 astra - Modus: NOM - 2400W / 2000W - Aankoop: Feb 2026 (accu)
Astra in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 8: 13-05-2026 pat42 - Aankoop: Mrt 2026
pat42 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 9: 18-05-2026 Freemann - 2400W - Aankoop: Dec 2025 (accu)
Freemann in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 10: 19-05-2026 pakhaas - 2100W
Pakhaas in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 11: 20-05-2026 Devke - Modus: NOM / Dynamisch - Aankoop: feb 2026
Devke in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 12: 21-05-2026 naftebakje - Aankoop: feb 2026
naftebakje in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 13: 21-05-2026 janssuhhh - 2400W - Aankoop: okt 2025
janssuhhh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 14: 26-05-2026 SBJ - 2400W - Aankoop: jul 2025
SBJ in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 15: 30-05-2026 metalmarco - Modus: HA/Gielz - 2400W - Aankoop: mrt 2026
metalmarco in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 16: 05-06-2026 maymay - Modus: ? - 2000W - Aankoop: ?
Maymay in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 17: 07-06-2026 ctrl-tab - Modus: HA - 2400W - Aankoop: apr 2026
ctrl-tab in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 18: 08-06-2026 mr_TTT - Modus: ? - 2400W - Aankoop: mrt 2026
mr_TTT in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 19: 09-06-2026 whitedevil1988 - Modus: ? - 2400W - Aankoop: sep 2025/mrt 2026
whitedevil1988 in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 20: 11-06-2026 The_oil_Guy - Modus: ? - ?W - Aankoop: ?
The_oil_Guy in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 22: 16-06-2026 DeevieP - Modus: NOM/HA - ? - Aankoop: okt 2025
DeevieP in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 23: 16-06-2026 Gyrolion - Modus: ? - ? - Aankoop: ?
Gyrolion in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 24: 18-06-2026 Rene_W - Modus: ? - 2400W - Aankoop: apr 2026
Rene_W in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 25: 20-06-2026 YaaD - Modus: HA/Gielz - 2400W - Aankoop: apr 2026
YaaD in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 26: 27-06-2026 StarWing - Modus: HEMS - 2000W - Aankoop: nov 2025
StarWing in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 27: 27-06-2026 Henne25 - Modus: ? - 2400W - Aankoop: apr 2026
henne25 in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 28: 06-07-2026 -AzErTy- - Modus: Automodus - 1800W - Aankoop: sep 2025 met 3 batterijen en mrt 2026 nog 1 extra AB3000X unit.
-AzErTy- in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"

Incident 29: 06-07-2026 wmc - Modus: Fireson - 2400W - Aankoop: ?
wmc in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 30: 09-07-2026 m_Rick - Modus: ? - ? - Aankoop: ?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85789228

Incident 31: 14-07-2026 jk-d - Modus: ? - ? - Aankoop: apr 2026
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85707324

Incident 32: 14-07-2026 martijn156 - Modus: ? - ? - Aankoop: apr 2026
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85706318
Dat zijn flink wat meldingen. @Supahted, bij deze vriendelijk bedankt voor het bijhouden van de lijst (ook al ben je daar inmiddels begrijpelijkerwijs mee gestopt).

Om andere eigenaren te waarschuwen lijkt Tweakers.net/GoT afdoende, maar gebruikers (is meer dan enkel kopers) moeten vooraf ook op andere manieren achter (eventuele) risico's kunnen komen, en bovendien heb ik nu tweemaal meegemaakt dat verwijzingen naar dit topic inzake dit euvel worden verwijderd. Bovendien maakte T.net recent op de FP reclame voor Zendure. Eigenlijk zou de fabrikant net zoals bijvoorbeeld de Babboe bakfietsen gedwongen moeten worden om de klanten proactief te informeren over dit euvel.

Daarom heeft de Europese Commissie de website Safety Gate [1], waar geïnteresseerden zich op kunnen abonneren. Hierin worden iedere week producten vermeldt die gevaarlijk zijn gebleken. Om een euvel te melden, dien je een relatie met het product te hebben (bijv. je hebt het aangeschaft), authenticatie verloopt via eIDAS (NL: DigiD). De website is: https://webgate.ec.europa...ateway/screen/public/home en https://ec.europa.eu/safety-gate/#/screen/home de taal is in het Nederlands in te stellen, en er is ook een zoekmachine beschikbaar om te zoeken naar [dit] merk/product.

Ook de NVWA houdt zich bezig met veiligheid van batterijen zoals bijvoorbeeld in e-bikes, en de Consumentenbond is mogelijk ook geïnteresseerd maar geen overheidsinstantie.

De bovengenoemde partijen hebben een gerechtvaardigd belang bij meldingen, doch geen commercieel belang.

Full disclosure: ik heb geen relatie of ervaring (positief noch negatief) met de producten in kwestie (wel een onveilige Babboe bakfiets gehad). Mijn belang is brandveiligheid, en de veelal gebrekkige ondersteuning van Chinese producten in EU. Tenslotte kunnen op deze wijze ook niet-Nederlands sprekenden worden geïnformeerd, en wordt een eventuele sample size ook meer accuraat. Omdat ik zelf in deze kwestie geen relatie of ervaring heb met, valt er van mijn kant bij eerdergenoemde instanties niets te melden.

[1] Safety Gate is een systeem waarmee snel informatie wordt uitgewisseld tussen EU-/EER-landen en de Europese Commissie over maatregelen tegen gevaarlijke non-foodproducten die op de markt worden aangetroffen. Het wordt niet gebruikt voor waarschuwingen over levensmiddelen, farmaceutische producten en medische hulpmiddelen. Onze website verstrekt niet alleen weekoverzichten van waarschuwingen die in de voorgaande week zijn gevalideerd, hij wordt ook voortdurend bijgewerkt met pas gevalideerde waarschuwingen. Elke waarschuwing bevat informatie over de betrokken producten, de daaraan verbonden risico's en de maatregelen die tegen deze producten zijn genomen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• a2aan
@Jerie een van de issues is dat wij hier niet weten of de smeltende connector wel of niet (potentieel) onveilig is. Zendure weet dit waarschijnlijk wel, maar doet er geen uitspraken over, omdat ze überhaupt niet publiek (lijken te willen) communiceren over dit probleem.

Ik weet niet of er al iemand (uit dit topic) naar de NVWA is gestapt, maar zij kunnen toegang krijgen tot interne informatie van Zendure. Ik weet alleen niet of 'geen nieuws' betekent dat ze nog geen onderzoek hebben gedaan, of dat het ook kan zijn dat er uit het onderzoek geen veiligheidsissues zijn gekomen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 17:00
a2aan schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:50:
@Jerie een van de issues is dat wij hier niet weten of de smeltende connector wel of niet (potentieel) onveilig is. Zendure weet dit waarschijnlijk wel, maar doet er geen uitspraken over, omdat ze überhaupt niet publiek (lijken te willen) communiceren over dit probleem.

Ik weet niet of er al iemand (uit dit topic) naar de NVWA is gestapt, maar zij kunnen toegang krijgen tot interne informatie van Zendure. Ik weet alleen niet of 'geen nieuws' betekent dat ze nog geen onderzoek hebben gedaan, of dat het ook kan zijn dat er uit het onderzoek geen veiligheidsissues zijn gekomen.
Probleem is inderdaad dat je dit niet 1 op 1 kunt vertalen naar "het apparaat kan in brand vliegen". Electronica gaat over het algemeen altijd kapot doordat er een onderdeel doorbrand. Dat kan een microchip zijn, een elko, een kabel, koolborstel of spoel, maar in dit geval een connector. Ons gevoel zegt inderdaad dat het een risico is, maar we kunnen dat niet bewijzen want er is bij niemand een accu in brand gegaan. Op de Zendure usergroup op facebook komen er zo nu en dan ook wel eens meldingen voorbij maar daar krijgt het lang niet zoveel aandacht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ben(V)
@Jerie
Ik vind dat je de boel wel erg ver trekt.
Gesmolten en/of vervorming van de kunstof omhulling van connectoren is een probleem, maar geen veiligheid risico.
Er is tot op heden nog geen enkel geval geweest waarbij er meer gebeurde dan dat de bewuste apparaten niet meer functioneerden en zich uitschakelden.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2026 10:29 ]

Ben(V) schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:26:
@Jerie
Ik vind dat je de boel wel erg ver trekt.
Gesmolten en/of vervorming van de kunstof omhulling van connectoren is een probleem, maar geen veiligheid risico.
Er is tot op heden nog geen enkel geval geweest waarbij er meer gebeurde dan dat de bewuste apparaten niet meer functioneerden en zich uitschakelden.
exact, prima verwoord.

• koboy

koboy

Zo, de oude zooi is de deur uit vanochtend en aangekomen op de locatie van Raben in de buurt.

Gisterochtend een mailtje van Zendure met een verzendlabel, gevaarlijke stoffen verklaring en het bericht dat vandaag de boel opgehaald zou worden. Ook een mailtje van Raben met het verzendlabel.
Vannacht nog maar even gekeken toen ik wakker was of er een mailtje van Raben was hoe laat ze zouden komen, maar niets. Om 9 uur maar gaan bellen met Raben met in het achterhoofd dat het wel niet die dag zou worden. Half uur in de wacht gestaan, en kreeg toen te horen: u bent de volgende op de rit, met een half uur is hij er.
Als de sodemieter de auto weggezet en in het parkeervak voor de deur het pallet gestapeld en gewikkeld. Kon vlot daarna rond 10 uur de vrachtauto in. Auto terug, en nu mijn rug nog weer terug....

All in all, vanaf melding kapot tot alles de deur uit ruim 4 weken. 2 weken tot de vervanging binnen was, weekje om pallet te regelen en zeker te weten dat alles goed draaide, daarna nog iets meer dan een week tot oude zooi weg.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:51
Heb mijn set nog op 800w draaien dus denk ik weinig risico op gesmolten connectoren maar krijg binnenkort een aparte groep voor de zendure om hoger te draaien. Weet denk ik het antwoord al maar beter preventief omruilen denk ik?

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 13:21
preventief omruilen zijn ze niet meer zo snel mee, ik heb 't niet voor elkaar gekregen tenminste. Maar goed de set werkt ook nog prima, afwachten maar.

• koboy

koboy

Focus schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:49:
Heb mijn set nog op 800w draaien dus denk ik weinig risico op gesmolten connectoren maar krijg binnenkort een aparte groep voor de zendure om hoger te draaien. Weet denk ik het antwoord al maar beter preventief omruilen denk ik?
Gewoon op 2400W gaan draaien. Er zit 10 jaar garantie op en wie weet wat je er voor moois voor terugkrijgt als hij pas over 3 jaar een gesmolten connector krijgt >:)

Voordelen van niet omruilen:
- je rug blijft op korte termijn heel
- de oude heeft naar mijn mening veel betere mogelijkheden om de temperatuur onder controle te houden

Nadelen:
- 1 of 2% RTE winst die je niet meepakt
- als hij de geest geeft zit je 2 weken zonder accu

• a2aan
koboy schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:08:
[...]

Gewoon op 2400W gaan draaien. Er zit 10 jaar garantie op en wie weet wat je er voor moois voor terugkrijgt als hij pas over 3 jaar een gesmolten connector krijgt >:)
Als de connectorproblemen ook over drie jaar nog (structureel) optreden, denk ik dat je gewoon een refurbished 2400AC krijgt van iemand wiens connector een maand geleden was gesmolten...

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:20
Prima toch? Ik heb liever een 2400AC dan de AC+.

Vooralsnog blijf ik het stapeltje onder de mijne dan ook lekker vol gas gebruiken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 12:28
Zijn er Belgen hier die hun vervangende systeem al terug hebben gevonden bij Bebat? Vraag me af of ik er achteraan moet, of nog even moet afwachten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Timo002
  • Niet online
kieskes schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:58:
preventief omruilen zijn ze niet meer zo snel mee, ik heb 't niet voor elkaar gekregen tenminste. Maar goed de set werkt ook nog prima, afwachten maar.
Ik heb vorige week vrijdag gemaild en gevraag om preventief om te ruilen. Daarop is akkoord gegeven en afgelopen dinsdag was ik daar samen met Zendure over uit (ook nog extra batterij bijgekocht). Morgen wordt het allemaal geleverd. Ik weet niet waarom ze mijn set dan wel willen ruilen en die van jouw niet. Heb er wel bij aangegeven dat ik al een brand heb gehad (en dat is ook serieus zo) en ik dat niet nog een keer mee wil maken.

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 11:54
Goedenavond,

Een kennis van mij had ook problemen met gesmolten connectoren tussen de omvormer 2400 AC en de 1e AB3000X batterij. Via Zendure Duitsland (aankoop was bij Marcmax) heeft hij nu een nieuwe omvormer plus 1 batterij vergoed gehad. Echter ziet de omvormer nu alleen de nieuwe batterij, de overige batterijen die geen problemen hadden worden niet meer herkend. Het lijkt erop dat deze dus ook kapot zijn. Iemand die deze situatie herkend?
Eduardo M schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:24:
Goedenavond,

Een kennis van mij had ook problemen met gesmolten connectoren tussen de omvormer 2400 AC en de 1e AB3000X batterij. Via Zendure Duitsland (aankoop was bij Marcmax) heeft hij nu een nieuwe omvormer plus 1 batterij vergoed gehad. Echter ziet de omvormer nu alleen de nieuwe batterij, de overige batterijen die geen problemen hadden worden niet meer herkend. Het lijkt erop dat deze dus ook kapot zijn. Iemand die deze situatie herkend?
heeft hij de batterijen al gewisseld, dus één voor éen ook de oude batterij-modules geprobeerd.
Wel gek dat hij geen nieuw Model SF 2400AC+ heeft gekregen met alle nieuwe set batterijen, of wilde hij dat zelf niet?

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 11:54
Jan-tweak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:27:
[...]

heeft hij de batterijen al gewisseld, dus één voor éen ook de oude batterij-modules geprobeerd.
Wel gek dat hij geen nieuw Model SF 2400AC+ heeft gekregen met alle nieuwe set batterijen, of wilde hij dat zelf niet?
Jep, geprobeerd maar zonder resultaat. Ik heb hem in eerste instantie geadviseerd met Zendure Nederland contact op te nemen, maar hij dacht dat ie beter de verkoper kon contacten, daar heeft hij nu wel spijt van....
Eduardo M schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:29:
[...]

Jep, geprobeerd maar zonder resultaat. Ik heb hem in eerste instantie geadviseerd met Zendure Nederland contact op te nemen, maar hij dacht dat ie beter de verkoper kon contacten, daar heeft hij nu wel spijt van....
Gewoon nu bij Zendure nl proberen, nee hebt je ja kun je krijgen maar wel eerlijk het verhaal vertellen, ik denk dat zij hier nog wel willen helpen.

• jelleeelco
  • Nu online
jelleeelco schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:36:
[...]

Die heb ik nooit gekregen. Ik heb wel een mail gestuurd naar Techpunt met het verhaal, maar nooit iets op gehoord.
Even een correctie. Ik heb hier onterecht aangegeven dat Techpunt nooit op mijn mail geeft gereageerd. Dit is onjuist! Ik heb de mail alleen nooit gezien, maar ze hebben we degelijk snel gereageerd met het verzoek de nieuwe serienummers te geven. Ook geven ze in dezelfde mail aan dat het probleem bij Zendure bekend is en dat de huidige omvormers/accus van het 2400 systeem geen problemen meer hebben met de connectoren.

Dus @TechPunt.nl excuses!

• Timo002
  • Niet online
Ik heb mijn nieuwe 2400AC+ staan. Nu wil ik de 2400AC vervangen voor de 2400AC, maar ik wil eigenlijk niet alle historie kwijt raken of overal nu een 2e device toe moeten voegen. Hoe hebben anderen dit opgelost?

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:33
Timo002 schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:29:
Ik heb mijn nieuwe 2400AC+ staan. Nu wil ik de 2400AC vervangen voor de 2400AC, maar ik wil eigenlijk niet alle historie kwijt raken of overal nu een 2e device toe moeten voegen. Hoe hebben anderen dit opgelost?
2400AC loskoppelen en dan de 2400AC+ toevoegen onder het tabje apparaten. Zo wordt hij toegevoegd in je huidige energiemanagement systeem en gaat je huidige data niet verloren. Succes!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 22:28
offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 08-09-2026 17:34 ]

• Gramser
Waarom denk je dat? Lijkt me een review van de mix modellen, maar dat zegt niks over de rest van de producten?

• a2aan
Gramser schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:59:
Waarom denk je dat? Lijkt me een review van de mix modellen, maar dat zegt niks over de rest van de producten?
Ik denk vanwege het ontbreken van de 2400AC torens op de achtergrond, op de plek waar die eerst stonden.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste