Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het gaat om de bovenste batterij direct onder de omvormer. Voor de test heb ik de omvormer ook nog op de onderste batterij geplaatst maar ook die doet niks meer. Wat ik ook probeer het eindigt allemaal met een rood knipperend bliksem symbool.peterbier schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:39:
[...]
Is dit de batterij direct onder de omvormer (2400AC)?
Of is deze de batterij onder de bovenste batterij.?
Als ze de problemen zouden toegeven en konden aangeven hoe ze het definitief hebben verholpen zou ik prima een omruil naar die nieuwe versie van de 2400AC willen. Maar ik heb geen zin om de komende jaren te blijven swappen dus dan maar over naar de 2400AC+ in de hoop dat die langer dan 10 maanden blijft werken.
Heb eerst de omvormer van de defecte stapel op de werkende accu’s gezet. Resultaat, omvormer zag geen accu’s.
Daarna de werkende omvormer weer terug gezet en een accu van de defecte stapel onder de werkende stapel gezet. Resultaat, nu geeft ook deze omvormer een rood knipperend bliksem symbool.
mijn tweede stapel doet nu dus ook niks meer…
Dat herken ik niet. Ik had 2 stapels met elk 3 batterijen. De ene stapel ging stuk. Daarna heb ik de overige 2 batterijen onder de nog werkende omvormer gezet en dat draait al 2 maanden goed.Leguan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:26:
Heb net nog een en ander geprobeerd door omvormer en accu uit te ruilen met de nog werkende stapels maar nu werkt stapel 2 ook niet meer. Alsof er een beveiliging in de firmware zit die meteen alle accu’s van de stapel onklaar maakt.
Heb eerst de omvormer van de defecte stapel op de werkende accu’s gezet. Resultaat, omvormer zag geen accu’s.
Daarna de werkende omvormer weer terug gezet en een accu van de defecte stapel onder de werkende stapel gezet. Resultaat, nu geeft ook deze omvormer een rood knipperend bliksem symbool.
mijn tweede stapel doet nu dus ook niks meer…
Ik denk dat er een boel mensen zijn die meegedacht hebben in deze kwestie. Van infraroodbeelden tot onderzoek naar warmteverlies op connectoren .klump4u schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:24:
Wat een star gedoe hier, beetje meedenken is toch niet te veel gevraagd lijkt mij.
Feit is dat
- er nog steeds geen transparantie is over root cause.
- er geblunderd wordt met de retourlabels (inzetten vervoer dat niet geschikt is voor vervoer batterijen)
- inconsistente omruil, en niet conform consumentenrecht.(Minder capcaciteit tenzij je je poten stijf houdt)
Deze palletkwestie is iets waarbij wij belast worden met iets dat toch echt het probleem van zendure is.
Als ze nou zouden zeggen: we sturen een pallet je kant op, graag de dozen erop zetten , hadden we een heel andere discussie (geen namelijk , prima wat mij betreft).
Die 2 sockets, wat moet ik daar nou mee? Zijn ze van goud?
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Je vergeet gemakshalve even dat Zendure rechtsteeks de boel omruilt, terwijl ik het spul met flinke korting heb gekocht in Duitsland. Ze hadden mij ook naar de dealer in Duitsland kunnen verwijzen. Je krijgt een nieuwer systeem met een betere RTE. Ik ging van 83% naar 86.6%. Het is niet alleen maar negatief.ctrl-tab schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:43:
[...]
Ik denk dat er een boel mensen zijn die meegedacht hebben in deze kwestie. Van infraroodbeelden tot onderzoek naar warmteverlies op connectoren .
Feit is dat
- er geblunderd wordt met de retourlabels (inzetten vervoer dat niet geschikt is voor vervoer batterijen)
- inconsistente omruil, en niet conform consumentenrecht.(Minder capcaciteit tenzij je je poten stijf houdt)
Deze palletkwestie is iets waarbij wij belast worden met iets dat toch echt het probleem van zendure is.
Als ze nou zouden zeggen: we sturen een pallet je kant op, graag de dozen erop zetten , hadden we een heel andere discussie (geen namelijk , prima wat mij betreft).
Hier draait nu 30kwh, omdat ik de werkende omvormer met 5 batterijen nog even mag gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 17-07-2026 22:55 ]
Persoonlijk koos ik voor de 2400ac vanwege modulariteit en ontkoppeling invertor en battery. Ik vind het conceptueel een downgrade. Zelfs als ik meer capaciteit zou krijgen.Pakhaas schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:54:
[...]
Je vergeet gemakshalve even dat Zendure rechtsteeks de boel omruilt, terwijl ik het spul met flinke korting heb gekocht in Duitsland. Ze hadden mij ook naar de dealer in Duitsland kunnen verwijzen. Je krijgt een nieuwer systeem met een betere RTE. Ik ging van 83% naar 86.6%. Het is niet alleen maar negatief.
Hier draait nu 30kwh, omdat ik de werkende omvormer met 5 batterijen nog even mag gebruiken.
Opzich heb je een punt dat ze vrij snel de omruil regelden.. maar in mijn beleving is dit paniekvoetbal en damage control geweest , verhullen van een groter probleem.
We zitten hier inmiddels op 30 gevallen.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Als je set kapot is en je bent niet tevreden, dan krijg je je geld terug. Kan je vrij overstappen naar een ander merk. Je bent niets verplicht. Even los van hoe ze communiceren over de connector ben ik heel tevreden hoe Zendure de omwisseling doet.ctrl-tab schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:04:
[...]
Persoonlijk koos ik voor de 2400ac vanwege modulariteit en ontkoppeling invertor en battery. Ik vind het conceptueel een downgrade. Zelfs als ik meer capaciteit zou krijgen.
Opzich heb je een punt dat ze vrij snel de omruil regelden.. maar in mijn beleving is dit paniekvoetbal en damage control geweest , verhullen van een groter probleem.
We zitten hier inmiddels op 30 gevallen.
Het zou mooi zijn, als er ingegrepen wordt voordat die connectoren zichzelf vernietigen. Dat lijkt me veiliger. Maar of dat het geval is of dat er gewoon een ander probleem is ??Leguan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:35:
Toevallig kwam er 2 dagen geleden nieuwe firmware binnen. Versie 2.0.1 denk ik. Misschien dat daar extra beveiliging in zit?
Nee er zijn maar een paar mensen die echt mee gedacht hebben , de rest profiteert daar gewoon van. Het is gewoon geven en nemen, beetje flexibiliteit zou het leven een stuk aangenamer maken voor iedereen. Als Zendure zei dat je een extra accu kreeg als je zelf een pallet regelde speelde dit probleem niet, dan wist iedereen opeens een pallet uit te halen.ctrl-tab schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:43:
[...]
Ik denk dat er een boel mensen zijn die meegedacht hebben in deze kwestie. Van infraroodbeelden tot onderzoek naar warmteverlies op connectoren .
Feit is dat
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Ik ben inmiddels al weken bezig om de oude Zendure-set retour te krijgen en ik ben nu op een punt gekomen waarop ik een duidelijke grens trek.klump4u schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:40:
[...]
Nee er zijn maar een paar mensen die echt mee gedacht hebben , de rest profiteert daar gewoon van. Het is gewoon geven en nemen, beetje flexibiliteit zou het leven een stuk aangenamer maken voor iedereen. Als Zendure zei dat je een extra accu kreeg als je zelf een pallet regelde speelde dit probleem niet, dan wist iedereen opeens een pallet uit te halen.
Om te beginnen, zendure heeft mij in het verleden goed geholpen. Tijdens het onderzoek naar de SoC-problemen heb ik uitgebreid getest, logs aangeleverd en bevindingen teruggekoppeld. Op basis daarvan is uiteindelijk één batterij vervangen, omdat die het hele systeem ontregelde. Dat waardeer ik ook.
Maar het retourproces verloopt inmiddels bijzonder moeizaam.
In vrijwel iedere mail heb ik gevraagd wanneer de oude apparatuur op een manier wordt opgehaald die voldoet aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Vaak kreeg ik netjes antwoord, maar juist die vraag werd regelmatig omzeild of uitgesteld omdat men eerst nog testresultaten wilde afwachten. Daar had ik begrip voor.
Vervolgens heb ik meerdere keren (drie verschillende data) doorgegeven waarop de spullen opgehaald konden worden. Er is echter niemand verschenen en ook geen definitieve bevestiging gekomen.
Daarna heb ik zelf gevraagd naar de transportvoorwaarden:
- Mag alles terug in de originele dozen?
- Welke SoC moet de accu's hebben?
- Gevraagd of de swap niet in 1x kon (retour direct meenemen). Kon niet. Apart proces.
Op deze vragen kreeg ik gelukkig wel antwoord, maar nog steeds geen concrete ophaalafspraak.
Gisteren kwam vervolgens de verrassing na nogmaals 3 data doorgeven. Of ik zelf een pallet van ongeveer €45 wil kopen, alle batterijen daarop wil verpakken en transportklaar wil maken. Als compensatie zou ik vier smart plugs krijgen.
Alleen... ik heb er hier al twee ongebruikt in de kast liggen, dus daar heb ik weinig aan.
Belangrijker vind ik echter iets anders.
Hoe moet ik als consument zo'n pallet correct opbouwen? Moet ik de batterijen met rekfolie omwikkelen? Spanbanden gebruiken? Voldoet dat vervolgens aan de eisen van Zendure? Van de transporteur? En hoe zit dat met de regels voor het vervoer van lithiumbatterijen?
Ik ben geen logistiek bedrijf en heb geen ervaring met het transport van grote lithiumaccu's. Ik vind het niet redelijk dat die verantwoordelijkheid ineens bij mij wordt neergelegd.
Ik werk graag mee aan de retourzending en heb dat de afgelopen weken ook steeds gedaan. Maar dit is voor mij de grens. Ik verwacht dat de fabrikant of een door hen ingeschakelde vervoerder zorgt voor een veilige en correcte verpakking en het ophalen van deze apparatuur.
Begin zeer geïrriteerd te worden van het retourproces.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heel herkenbaar...dezelfde ervaring.Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:15:
[...]
Ik ben inmiddels al weken bezig om de oude Zendure-set retour te krijgen en ik ben nu op een punt gekomen waarop ik een duidelijke grens trek.
Om te beginnen, zendure heeft mij in het verleden goed geholpen. Tijdens het onderzoek naar de SoC-problemen heb ik uitgebreid getest, logs aangeleverd en bevindingen teruggekoppeld. Op basis daarvan is uiteindelijk één batterij vervangen, omdat die het hele systeem ontregelde. Dat waardeer ik ook.
Maar het retourproces verloopt inmiddels bijzonder moeizaam.
In vrijwel iedere mail heb ik gevraagd wanneer de oude apparatuur op een manier wordt opgehaald die voldoet aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Vaak kreeg ik netjes antwoord, maar juist die vraag werd regelmatig omzeild of uitgesteld omdat men eerst nog testresultaten wilde afwachten. Daar had ik begrip voor.
Vervolgens heb ik meerdere keren (drie verschillende data) doorgegeven waarop de spullen opgehaald konden worden. Er is echter niemand verschenen en ook geen definitieve bevestiging gekomen.
Daarna heb ik zelf gevraagd naar de transportvoorwaarden:
- Mag alles terug in de originele dozen?
- Welke SoC moet de accu's hebben?
- Gevraagd of de swap niet in 1x kon (retour direct meenemen). Kon niet. Apart proces.
Op deze vragen kreeg ik gelukkig wel antwoord, maar nog steeds geen concrete ophaalafspraak.
Gisteren kwam vervolgens de verrassing na nogmaals 3 data doorgeven. Of ik zelf een pallet van ongeveer €45 wil kopen, alle batterijen daarop wil verpakken en transportklaar wil maken. Als compensatie zou ik vier smart plugs krijgen.
Alleen... ik heb er hier al twee ongebruikt in de kast liggen, dus daar heb ik weinig aan.
Belangrijker vind ik echter iets anders.
Hoe moet ik als consument zo'n pallet correct opbouwen? Moet ik de batterijen met rekfolie omwikkelen? Spanbanden gebruiken? Voldoet dat vervolgens aan de eisen van Zendure? Van de transporteur? En hoe zit dat met de regels voor het vervoer van lithiumbatterijen?
Ik ben geen logistiek bedrijf en heb geen ervaring met het transport van grote lithiumaccu's. Ik vind het niet redelijk dat die verantwoordelijkheid ineens bij mij wordt neergelegd.
Ik werk graag mee aan de retourzending en heb dat de afgelopen weken ook steeds gedaan. Maar dit is voor mij de grens. Ik verwacht dat de fabrikant of een door hen ingeschakelde vervoerder zorgt voor een veilige en correcte verpakking en het ophalen van deze apparatuur.
Begin zeer geïrriteerd te worden van het retourproces.
Nope... Sterker nog... Zo te zien is het hetzelfde bestelnummer als mn originele bestellingg00gle schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:06:
Heeft er iemand iets van een omruil factuur gehad van Zendure?
@Devke daar heb je nog een goed punt. Heb de pallet van gisteren bewaard... Maar hoe maak ik die meuk vast. Huishoudfolie voldoet vast niet...
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 18-07-2026 08:46 ]
Dan zeggen ze “niet doen”. Ik gaf het standaard aan bij elke mail. Inmiddels zijn ze opgehaald zonder pallet in de dozen van de ac+ batterijen met adr vervoer.g00gle schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:35:
Ik ben benieuwd wat ze zeggen als je aangeeft dat je de batterijen volgens de in Nederland geldende regels inlevert bij de milieustraat.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
En dat is ze veel te duur. Los per doos kost het ze veel en veel meer dan per pallet.gielz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:05:
[...]
Dan zeggen ze “niet doen”. Ik gaf het standaard aan bij elke mail. Inmiddels zijn ze opgehaald zonder pallet in de dozen van de ac+ batterijen met adr vervoer.
In mijn geval (5 dozen) zou het ze €250 kosten om op te halen. Een pallet is vele malen goedkoper.
Ga gewoon eens vragen bij je locale DIY shop zoals Gamma of Praxis, of die een kleine pallet die ze normaal gesproken toch weggooien ( dat zijn vaak een soort halve europallets ) nog hebben liggen.jelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:04:
[...]
En dat is ze veel te duur. Los per doos kost het ze veel en veel meer dan per pallet.
In mijn geval (5 dozen) zou het ze €250 kosten om op te halen. Een pallet is vele malen goedkoper.
Zendure zorgt voor een nette garantie afhandeling. Je kon zelfs kiezen uit weer de 2400AC of geld terug. Bij veel fabrikanten, moet je maar afwachten hoe de aftersales is. Zelfs bij Nederlandse bedrijven. Beetje constructief meedenken/meewerken is dan wel het minste wat je kan doen richting Zendure.g00gle schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:18:
Veelte veel moeite, ze kunnen het ophalen zoals het er staat. Wil het nog in de omruil dozen proppen maar daar blijft het bij. Gaan geen pallets lopen sprokkelen voor een probleem dat ze zelf creëeren. Moeten ze de vervoerder maar een pallet laten meenemen.
Ik zou niet eens een pallet kunnen vervoeren in mijn auto. Als de nou aan je vroegen een pallet aan te schaffen op Amazon en de kosten gewoon zouden vergoeden zou ik het nog wel OK vinden.Pakhaas schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Zendure zorgt voor een nette garantie afhandeling. Je kon zelfs kiezen uit weer de 2400AC of geld terug. Bij veel fabrikanten, moet je maar afwachten hoe de aftersales is. Zelfs bij Nederlandse bedrijven. Beetje constructief meedenken/meewerken is dan wel het minste wat je kan doen richting Zendure.
Zat een link in de mail toch. Deze https://www.amazon.de/Vin...120x60x13cm/dp/B075RTMHXGjelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:38:
[...]
Ik zou niet eens een pallet kunnen vervoeren in mijn auto. Als de nou aan je vroegen een pallet aan te schaffen op Amazon en de kosten gewoon zouden vergoeden zou ik het nog wel OK vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 18-07-2026 12:32 ]
Dat is wel een onnodig groot pallet. Mijn vervangende SF2400AC+ set werd geleverd op een 60x80 cm palletje. Zie foto.Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Zat een link in de mail toch. Deze https://www.amazon.de/Vin...120x60x13cm/dp/B075RTMHXG
De oude SF2400AC spullen staan nog even in productie zoals je ziet (wel lekker ruim zo met tijdelijk 33 kWh opslag
6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014
Een factuur sturen mogelijk. Redelijk zeker van dat ze op die oude batterijen gewoon nieuwe connector schroeven en binnenkort ruilen als er iemand met smeltende connector zit of refurbished aanbieden aan ibood of dergelijke.g00gle schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:35:
Ik ben benieuwd wat ze zeggen als je aangeeft dat je de batterijen volgens de in Nederland geldende regels inlevert bij de milieustraat.
1e en 2 accu zaten aan elkaar vast. de omvormer kon ik er zo vanaf halen,Vdvmark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:56:
[...]
Twee accu's vast aan elkaar, niet 1accu vast aan de bovenste omvormer?
Het vreemde is dat ze gewoon werkten, maar ik moest de hele set elke dag resetten, Zendure adviseerde me om de eerste accu even te verwijderen, ik denk dat ze ook al een vermoeden hadden wat het probleem was. De omvormer kon er zonder problemen vanaf maar de 1e en 2e accu's zaten vast en heb ik beide eraf gehaald en met wat moeite van elkaar af gekregen.Aardedraadje schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Je zou de eerste zijn waar het issue zich niet tussen de omvormer en bovenste accu bevindt, maar tussen twee accu's.
Heb je toevallig meer data? Was de bovenste accu toevallig vol, volle vermogen door de eerste accuconnector naar de tweede accu toe?
Bij de accu is the min connecter het meest gesmolten,
Verder heb ik niets gemerkt dat 1 accu slecht was. Behalve het probleem dat mijn set niet wilde laden als ik het niet elke dag resette.
Ik draai nu met 3 accu's tot nu toe nog prima, en wacht op Zendure voor de volgende actie.
Lijkt me niet, dit is echt het eerste geval waarbij het niet de connector tussen de omvormer en de eerste accu is, dat kan wel een heel andere oorzaak hebben gehad zoals scheef plaatsen.
Zo'n conclusie trekken bij een enkel geval lijkt mij wat voorbarig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
en hoe ga je ze nu verpakken? Los op de pallet aanbieden?gast777 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Dat is wel een onnodig groot pallet. Mijn vervangende SF2400AC+ set werd geleverd op een 60x80 cm palletje. Zie foto.
De oude SF2400AC spullen staan nog even in productie zoals je ziet (wel lekker ruim zo met tijdelijk 33 kWh opslag)
[Afbeelding]
In de mail staat : We kindly ask you to purchase a shipping pallet and securely fasten and pack the equipment onto the pallet. Once everything is ready, we will arrange a pallet freight service to collect the shipment from your address and return it to us.
Ducktape?
Ik heb de mail nog niet gehad.Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Zat een link in de mail toch. Deze https://www.amazon.de/Vin...120x60x13cm/dp/B075RTMHXG
Geen idee. Ik ben nog in het stadium dat ze me PostNL labels hebben gegeven via de ticket. Ik heb ze zojuist bericht gedaan dat zoveel zulke zware dozen met batterijen via PostNL versturen niet acceptabel is. En dat ze het mogen komen ophalen. Dan kijk ik wel weer wat ze zeggen.Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:40:
[...]
en hoe ga je ze nu verpakken? Los op de pallet aanbieden?
In de mail staat : We kindly ask you to purchase a shipping pallet and securely fasten and pack the equipment onto the pallet. Once everything is ready, we will arrange a pallet freight service to collect the shipment from your address and return it to us.
Ducktape?
6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014
Humor. Stel ik heb een pallet. Dan zou ik het moeten stapelen op het moment dat de transport dienst er is. Kan geen pallet in de voortuin laten staan en achter is geen optie (in de tuin? Regen?)Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:40:
[...]
en hoe ga je ze nu verpakken? Los op de pallet aanbieden?
Ducktape?
Dan heb je ook nog iets nodig anders dan bouwmarkttape. Hoe houd je de stapel stabiel? Gaat hier om 2 omvormers en 7 batterijen. Anders drop ik ze wel bij mn reseller. Die heeft verpakkingsmachine's staan. Achterlijk eigenlijk dat ik als consument hierover moet nadenken.jelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:19:
[...]
Humor. Stel ik heb een pallet. Dan zou ik het moeten stapelen op het moment dat de transport dienst er is. Kan geen pallet in de voortuin laten staan en achter is geen optie (in de tuin? Regen?)
Voorbeeld, mijn koffiemachine moest voor een service terug. Daar heb ik geen doos meer van. Kwam er netjes een bezorger met een speciale kunstof bak bekleed met schuim om de machine in te zetten. Ik hoefde hem niet eens zelf los te halen (wel gedaan). En terug precies op dezelfde manier. (Siemens). Het kan dus wel.
Ik wil best wat extra moeite doen om het spul mee te geven aan een transport dienst, maar zelf verpakking of transport materiaal regelen gaat mij een stap te ver.
Net als dat ik de spullen binnen krijg met afgeplakte ADR stickers, daar vindt ik ook wel wat van. Niet hoe een normaal bedrijf hoort te werken vindt ik.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Ik heb ze een mail gestuurd. Pallet kan ik wel snel aankomen denk ik. Inpakken, geen probleem. Stabiel de boel op een pallet houden / krijgen is wel een probleem. Als transporteur iets bij zich heeft om te kunnen zekeren, prima. Dit soort pallets worden machinaal met plastic gezekerd. Zit er strak om heen. Dat red je als consument nooit. We wachten weer af. Als ze akkoord gaan met plaatsen op pallet, stapel maar op en transporteur zet het vast, prima. Het staat in de weg, proces duurt al lang zat dus ........g00gle schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:35:
@Devke en daarom zou ik hier de grens trekken. Ik ga niks anders investeren in het ophalen van het spul als de deur open doen. Ik wil dan nog de moeite nemen adr labels op de dozen te plakken, maar een pallet regelen gaat me een stap te ver. Ze regelen maar een fatsoenlijke transport partij die voor dit soort zaken de juiste spullen meenemen.
Voorbeeld, mijn koffiemachine moest voor een service terug. Daar heb ik geen doos meer van. Kwam er netjes een bezorger met een speciale kunstof bak bekleed met schuim om de machine in te zetten. Ik hoefde hem niet eens zelf los te halen (wel gedaan). En terug precies op dezelfde manier. (Siemens). Het kan dus wel.
Ik wil best wat extra moeite doen om het spul mee te geven aan een transport dienst, maar zelf verpakking of transport materiaal regelen gaat mij een stap te ver.
Net als dat ik de spullen binnen krijg met afgeplakte ADR stickers, daar vindt ik ook wel wat van. Niet hoe een normaal bedrijf hoort te werken vindt ik.
Had hier dag zelf ingepakt met zo plastic folie. Toen ze niet kwamen opdagen gewoon 3 dagen zo in voortuin laten staan. Neemt niemand mee en plastic folie beschermt tegen regenjelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:19:
[...]
Humor. Stel ik heb een pallet. Dan zou ik het moeten stapelen op het moment dat de transport dienst er is. Kan geen pallet in de voortuin laten staan en achter is geen optie (in de tuin? Regen?)
Haha dat is hier dezelfde nacht nog weg denk ik.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:05:
[...]
Had hier dag zelf ingepakt met zo plastic folie. Toen ze niet kwamen opdagen gewoon 3 dagen zo in voortuin laten staan. Neemt niemand mee en plastic folie beschermt tegen regen
Maar zijn ze nu wel opgehaald of niet?Avenger 2.0 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:05:
[...]
Had hier dag zelf ingepakt met zo plastic folie. Toen ze niet kwamen opdagen gewoon 3 dagen zo in voortuin laten staan. Neemt niemand mee en plastic folie beschermt tegen regen
Hier staan de 5 dozen op een mini pallet, moet er alleen nog war huishoudfolie omwikkelen, maar eerst afwachten of er stikkers op moeten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Huishoud folie?? Dat doet helemaal niets als het begint te vallen. Ben benieuwd wie er dan verantwoordelijk is.klump4u schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:27:
[...]
Maar zijn ze nu wel opgehaald of niet?
Hier staan de 5 dozen op een mini pallet, moet er alleen nog war huishoudfolie omwikkelen, maar eerst afwachten of er stikkers op moeten.
Als het bij de 1e en 2e accu kan gebeuren, is de 2400ac+ ws ook niet uitgesloten -- aannemende dat de connector en bedrading van dezelfde klasse is.casper4253 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:48:
[...]
1e en 2 accu zaten aan elkaar vast. de omvormer kon ik er zo vanaf halen,
Heb je daar ervaring mee dan of gewoon onderbuik gevoel.jelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Huishoud folie?? Dat doet helemaal niets als het begint te vallen. Ben benieuwd wie er dan verantwoordelijk is.
Gewaagde oplossing. Probeer daar maar eens 7 batterijen in mijn geval plus 2 omvormers mee te zekeren. Gokje. 250 kg. Schaaltje met eten is prima af te dekken met huishoudfolie. Batterijen op een pallet stabiel houden is toch een heel ander kaliber. Eens.jelleeelco schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Huishoud folie?? Dat doet helemaal niets als het begint te vallen. Ben benieuwd wie er dan verantwoordelijk is.
De batterijen zelf vallen onder UN 3480. onbeschadigde batterijen moeten in een verpakking welke onder type P903, de orginele verpakking voldoen hieraan (dus o.a. Goedgekeurde verpakkingsmaterialen met UN-certificering), dat is van toepassing voor niet beschadigde batterijen.klump4u schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:27:
[...]
etiket is nr. 9 met UN 3480 vermelding.
/f/image/4LzC0bLHVfum0wjTxGT3nZHU.png?f=fotoalbum_large)
Die stickers moeten dus op de dozen (alleen waar de batterijen in zitten), de doos met de omvormer krijgt geen stikker.
als door de folie de stickers niet meer goed leesbaar zijn moet je daar dus ook nog stickers opplakken.
(belangrijk, Zendure is hierbij de verzender en niet jij, dus Zendure laat de vrachtbrief opstellen)
normaal gezien worden daar toch wel iets sterkere folies voor gebruikt.Devke schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:18:
[...]
Gewaagde oplossing. Probeer daar maar eens 7 batterijen in mijn geval plus 2 omvormers mee te zekeren. Gokje. 250 kg. Schaaltje met eten is prima af te dekken met huishoudfolie. Batterijen op een pallet stabiel houden is toch een heel ander kaliber. Eens.
en dat is nu eigenlijk de grote vraag waar vrees ik niemand een goed antwoord op heeft. We hebben gewoon niet de juiste documentatie om dat te kunnen beoordelen.ctrl-tab schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:47:
[...]
Als het bij de 1e en 2e accu kan gebeuren, is de 2400ac+ ws ook niet uitgesloten -- aannemende dat de connector en bedrading van dezelfde klasse is.
de orginele verpakking van de AB3000X heeft een UN-goedkeuring. ( UN 4G/Y30/S/25 ), dus die is goed, wil je een andere verpakking gebruiken zou die volgens ADR dus ook minimaal aan de zelfde eisen moeten voldoen, een gewone kartonnen doos voldoet dus niet.MikeyMan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:25:
@Jan-tweak de originele verpakking is ook gewoon een kartonnen doos. Met schuimblokken. Die niet passen op een ander model.
Als die verpakking al zou voldoen voor de 2400+, doet ie dat niet meer voor de 2400.
voor ADR is de orginele doos dus niet zo maar een kartonnen doos maar is heel specifiek voor de eisen die ADR aan de verpakking stelt ontworpen, bij UN3480 is het binnenwerk bv ook erg belangrijk.
daarom is het ook belangrijk dat je bij dit soort zaken de verpakking gaat bewaren.
en een verpakking voor de 2400AC+ of AB3000L past dus niet voor een AB3000X (m.n. het binnenwerk is niet specifiek voor de AB3000X aangepast en eigenlijk te groot)
vergeet niet dat het hier om gecertificeerde verpakkingen gaat.
overigens voor de 2400AC+ (UN3481) omdat dit een combinatie is van batterij en omvormer, dus net een iets andere UN Nummer is ook een ADR verpakking verplicht terwijl een 2400AC ( alleen een omvormer) niet onder ADR bepalingen valt, dus die kun je met elke soort verpakking versturen. Alleen voor de batterijen dus AB3000X is dat dus weer anders, want die vallen wel weer onder ADR.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 19-07-2026 10:29 ]
Zelf met de transport firma gebeld voor afspraak vast te leggen. Ze hadden namelijk te laat ingediend waardoor aangevraagde ophaaldatum niet gehaald werd en pas dag nadien kwamen (en ik niet thuis was). En blijkbaar moet er toch iemand aanwezig zijn voor ophaling en is voor je deur laten staan tot ze zelf ophalen geen optieklump4u schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:27:
[...]
Ja, daar ga ik ook echt niet aan beginnen hoor. Ik bewaar de verpakkingen tot ik getest heb dat de boel werkt na ontvangst en daarna gaat de bende weg.MikeyMan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:12:
@Jan-tweak verpakkingen bewaren is leuk... Maar ik ben niet in het bezit van een loods waar ik dit spul in kwijt kan. Zou niet weten hoe een gemiddelde consument dat allemaal zou moeten regelen.
Ja hier meestal in tuinhuis tot vrouw lief begint te klagen over de rommel en ik ze moet weg gooienIsdatzo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:26:
[...]
Ja, daar ga ik ook echt niet aan beginnen hoor. Ik bewaar de verpakkingen tot ik getest heb dat de boel werkt na ontvangst en daarna gaat de bende weg.
snap ik, maar bij dit soort dingen kom je dan in de problemen, infeite mag een vervoerder een zending weigeren als hij vermoed dat de verpakking niet aan de ADR eisen voldoet.Isdatzo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:26:
[...]
Ja, daar ga ik ook echt niet aan beginnen hoor. Ik bewaar de verpakkingen tot ik getest heb dat de boel werkt na ontvangst en daarna gaat de bende weg.
Daarom bewaar ik dus hier wel de verpakking. Bij een Mix 4000 wordt dat denk ik wel een uitdaging.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 19-07-2026 12:09 ]
Subject: URGENT: Refusal of Shipper Responsibility for Defective/Fire-Hazardous Lithium-Ion Batteries – Ticket/Order No.
Dear Zendure Support Team,
I am writing to you regarding the return of my Zendure AC2400 and four (4) AB3000X expansion batteries. As previously communicated, these batteries suffer from a critical defect that poses an immediate, severe fire hazard.
Please be advised that from a strict legal and regulatory standpoint, I am unable and explicitly refuse to act as the "Shipper" (Afzender) or "Consignor" for this transport.
Under the international ADR regulations (Section 2.2.9.1.10.4) and EU Battery Regulations, lithium-ion batteries that are prone to rapid disassembly, dangerous reaction, or thermal runaway are strictly classified as "Critically Damaged/Defective Lithium Batteries" (UN 3480).
Legal Constraints and Refusal of Liability:
- Strict Prohibition on Regular Carriage: Under ADR rules, it is a severe violation of the law to transport fire-hazardous batteries via regular transport networks, standard courier labels, or standard packaging. Doing so triggers immense administrative fines and criminal liability.
- Lack of Special Packaging: Shipping critically defective batteries legally requires specialized P911 or LP906 packaging (e.g., impact-resistant, pressure-managed, hermetic boxes filled with flame-retardant vermiculite), which I do not possess.
- Refusal of Shipper Status: I will not sign any Waybill (CMR), ADR transport document, or courier declaration as the Shipper. I lack the technical and legal capacity to classify, pack, and certify hazardous goods under ADR Chapter 1.4.2.1.
Under EU Product Liability laws and your duties as a distributor placing industrial batteries on the EU market, you hold the ultimate responsibility for safe product disposal and dangerous goods management.
Therefore, I demand the following:
- Manufacturer-Led Pickup: Zendure must arrange a specialized, certified ADR salvage transport company to collect these units directly from my address.
- Assumption of Consignor Role: Zendure, or your appointed hazardous goods agent, must be listed as the "Shipper / Consignor" on all transport documents, fully assuming all civil and regulatory liabilities for the transport.
- Immediate Safety Offloading: For public safety, I have fully disconnected the AC2400 and stored the four AB3000X batteries outside my residential property in a dry, isolated location to prevent catastrophic thermal runaway inside a living space.
I await your immediate logistics proposal.
Sincerely,
Dit geeft mij weinig redenen om aan te nemen dat we dit gedonder niet gaan zien bij de +DJN schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:40:
AC2400 van vriend. Gesmolten connector tussen accu 1 (direct onder omvormer) en accu nummer 2. Dus niet tussen accu en omvormer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vervoerder moet zelfs weigeren. En dan?Jan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:07:
[...]
snap ik, maar bij dit soort dingen kom je dan in de problemen, infeite mag een vervoerder een zending weigeren als hij vermoed dat de verpakking niet aan de ADR eisen voldoet.
Daarom bewaar ik dus hier wel de verpakking. Bij een Mix 4000 wordt dat denk ik wel een uitdaging.
Is het niet juist bewijs dat het probleem bij de accus zit en dus niet bij de omvormer?MikeyMan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Dit geeft mij weinig redenen om aan te nemen dat we dit gedonder niet gaan zien bij de +
Klopt, hij zou dat inderdaad moeten, of hij dat ook doet, geen idee.
Het gevolg is dat dan dat de Zendure Batterij dan nog steeds bij jou staat of hoe zie jij dat.
Is dit niet de eerste waar het probleem zich niet voordoet tussen omvormer en eerste batterij?DJN schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:40:
AC2400 van vriend. Gesmolten connector tussen accu 1 (direct onder omvormer) en accu nummer 2. Dus niet tussen accu en omvormer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind ik wel een hele gedurfde uitspraak zonder dat je zelf weet of het bij de SF2400AC+ wel om dezelfde type connecties gaat. Sorry dit lijkt echt meer op pure speculatie.MikeyMan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Dit geeft mij weinig redenen om aan te nemen dat we dit gedonder niet gaan zien bij de +
Misschien is het wel een bepaalde productie serie van de connector die bij een bepaalde batch toegepast is.jelleeelco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:14:
[...]
Is het niet juist bewijs dat het probleem bij de accus zit en dus niet bij de omvormer?
Of is zo,n connector niet geschikt voor langdurig gebruik. (Warm uitzetten koud krimpen)
Het probleem komt dan later. (Paar maanden gebruik)
Allemaal gissen en open kaart krijgen we niet van Zendure. Helaas
De tweede. Eerste een paar dagen terug. En, voor de liefhebbers, we hebben hier weer een pluspool te pakkenJan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Is dit niet de eerste waar het probleem zich niet voordoet tussen omvormer en eerste batterij?
[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 20-07-2026 08:47 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb zelf al bijna een jaar een 2400AC draaien, net als mijn zoon en vader. Allemaal bijna een jaar geleden gekocht en nog niets mee aan de hand.
[ Voor 21% gewijzigd door R.K op 20-07-2026 16:15 ]
Volgens mij kunnen we alleen maar gissen hoeveel eigenaren van 2400AC's er zijn die, als hun connector smelt, dat hier (zouden) komen melden. Het zullen er eerder honderden dan duizenden zijn, denk ik.R.K schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:13:
Ik las ergens dat er nu 30 gevallen bekend zijn van gesmolten connectoren binnen de Tweakers community. Maar uit hoeveel personen bestaat die community eigenlijk?. dat zou een percentage opleveren hoeveel van die dingen kapot zijn gegaan. En zijn er ook cijfers over andere fora?
Ik heb zelf al bijna een jaar een 2400AC draaien, net als mijn zoon en vader. Allemaal bijna een jaar geleden gekocht en nog niets mee aan de hand.
Je hebt denk ik ook mensen die pas op dit topic komen nadat hun connector is gesmolten, en ze Googlen, die je niet zou bereiken door alleen maar hier te vragen 'wie heeft er allemaal een 2400AC', en dat te tellen.
Alweer een hele tijd geleden werd hier geschreven dat Zendure het zelf had over een "single digit percentage". Geen idee of het intussen meer is geworden, maar een failure rate van 5-10% klinkt mij niet onaannemelijk in de oren.
Als er meer meldingen gaan komen van gesmolten connectoren tussen batterijen (i.p.v. tussen omvormer en bovenste batterij), dan denk ik dat je geluk kan hebben, dat jouw connectoren* allemaal 'goed genoeg' zijn, of pech, dat je er een rotte tussen hebt. En als die rotte toevallig niet tussen omvormer en batterij zit, dan duurt het waarschijnlijk langer voordat deze faalt.
En ik hoop dan maar dat ik tot een van de gelukkigen behoor, die nog 10+ jaar van zijn 2400AC gebruik kan blijven maken.
*Ik schrijf connector voor het gemak, omdat die smelt, maar ik houd er rekening mee dat de oorzaak (een klein stukje) verderop in de keten zit, bijvoorbeeld in bedrading die zodanig warm wordt dat deze zelf niet smelt, maar waarvan de warmte wordt geleid tot in de connector, die daar wel van smelt.
Eenzelfde mail 3 weken geleden gehad. Toen gereageerd en aangegeven dat ze nog de oude units zouden komen halen. "Oh ja, weer even doorgegeven aan het team". Dus of die teams werken redelijk langs elkaar heen (en gesloten ticket heeft dan niets te maken met het al-dan-niet ophalen van de oude set), of het ticket wordt nu gesloten en ik hoor niets meer.
Ik ga iig niet meer reageren.
Fijn dat je tevreden bent, de manager kan weer trots zijn behaalde resultaten dashboard tonen aan het hogere managementjelleeelco schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:12:
Vandaag weer een mail van Zendure of ik nog tevreden ben. Zo niet, even laten weten. Indien wel, niets doen, ticket wordt dan automatisch gesloten.
Eenzelfde mail 3 weken geleden gehad. Toen gereageerd en aangegeven dat ze nog de oude units zouden komen halen. "Oh ja, weer even doorgegeven aan het team". Dus of die teams werken redelijk langs elkaar heen (en gesloten ticket heeft dan niets te maken met het al-dan-niet ophalen van de oude set), of het ticket wordt nu gesloten en ik hoor niets meer.
Ik ga iig niet meer reageren.
verbaast me niets, ik verwacht dat er een hele volksstammen SF2400AC gewoon blijven lopen zonder dat die ooit problemen gaan krijgen.R.K schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:13:
Ik las ergens dat er nu 30 gevallen bekend zijn van gesmolten connectoren binnen de Tweakers community. Maar uit hoeveel personen bestaat die community eigenlijk?. dat zou een percentage opleveren hoeveel van die dingen kapot zijn gegaan. En zijn er ook cijfers over andere fora?
Alleen weet je het niet, voel je daar toch erg onzeker door, en dat snap ik dan ook weer, zou ik ook als je nog niet betroffen bent mogelijk toch een omruiling bij Zendure aanvragen.
Tenminste zolang ze dat blijkbaar nu zonder al te veel problemen willen doen, op zich dus een prima service van Zendure.
Je kunt het ook niet doen en hopen dat het bij jou nooit zal optreden (en die kans is denk ik redelijk hoog).
Die onzekerheid zou Zendure heel makkelijk weg kunnen nemen door eens fatsoenlijk hierover te communiceren. Zeker nu blijkt dat ze ook gewoon weer een 2400AC als vervanging aanbieden lijkt me dat ze het probleem gevonden en opgelost hebben. Of ze zijn russisch roulette aan het spelen wat ik dan heel kwalijk vind.Jan-tweak schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:37:
[...]
verbaast me niets, ik verwacht dat er een hele volksstammen SF2400AC gewoon blijven lopen zonder dat die ooit problemen gaan krijgen.
Alleen weet je het niet, voel je daar toch erg onzeker door, en dat snap ik dan ook weer, zou ik ook als je nog niet betroffen bent mogelijk toch een omruiling bij Zendure aanvragen.
Tenminste zolang ze dat blijkbaar nu zonder al te veel problemen willen doen, op zich dus een prima service van Zendure.
Je kunt het ook niet doen en hopen dat het bij jou nooit zal optreden (en die kans is denk ik redelijk hoog).
Omruilen zonder gezeur is een prima service van Zendure maar niet als dat hun manier is van een probleem onder het tapijt schuiven.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant
Mijn bezwaar zit in het verpakken. Hoe ga ik een pallet van 7 batterijen en 2 omvormers nou stabiel krijgen? Die heb ik teruggelegd bij Zendure en gevraagd welk van de doorgegeven 3 dagen ze het nu netjes komen ophalen. Die boel gaat geheid omdonderen al voor het transport bereikt of tijdens transport. In de mail geven ze ook issues met de transporteur aan. Ik denk dat ze willen dat het pakket gezekerd is en geen losse dozen in een vrachtwagen hebben staan. Zeker geen batterijen.jelleeelco schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:34:
En vlak na de 'algemene' email weer een mail van mijn 'contact persoon' met inderdaad het verzoek een pallet aan te schaffen via Amazon. Vriendelijk geantwoord dat we daar niet aan gaan beginnen.
Dit is de 2e set van 3 dagen. Morgen is dag 1 van de 2e set. Nog geen reactie gehad. Ik word daar toch wel moedeloos van. Palletje heb ik op de kop kunnen tikken. Maatje van me had er nog 1 staan. Je zou ze bijna naar de reseller terug brengen maar dat mag niet. Ze willen zelf garantie afhandeling doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 21-07-2026 12:21 ]
Nou ook daar het tweede probleem bij mij..ik kan alleen maar buiten verpakken, in de voortuin. Dus pallet neerleggen en er de dozen op stapelen. maar zoals jij al zegt, dat flikkert om. En het is wss extra instabiel om dat de AB3000X niet goed past in een doos van de AB3000L.Devke schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Mijn bezwaar zit in het verpakken. Hoe ga ik een pallet van 7 batterijen en 2 omvormers nou stabiel krijgen? Die heb ik teruggelegd bij Zendure en gevraagd welk van de doorgegeven 3 dagen ze het nu netjes komen ophalen. Die boel gaat geheid omdonderen al voor het transport bereikt of tijdens transport. In de mail geven ze ook issues met de transporteur aan. Ik denk dat ze willen dat het pakket gezekerd is en geen losse dozen in een vrachtwagen hebben staan. Zeker geen batterijen.
Dit is de 2e set van 3 dagen. Morgen is dag 1 van de 2e set. Nog geen reactie gehad. Ik word daar toch wel moedeloos van. Palletje heb ik op de kop kunnen tikken. Maatje van me had er nog 1 staan. Je zou ze bijna naar de reseller terug brengen maar dat mag niet. Ze willen zelf garantie afhandeling doen.
Dus, hoe dan te zekeren? folie? tape? allemaal instabiel. Wij werken intern met professionele palletizers en daar gaat een wrap machine met zeer sterke folie omheen om het stabiel te houden. Toegegeven, dat zijn echt hoge pallets, dit is max 2/3 dozen. Maar de dozen zijn erg zwaar. Daarnaast, wie is verantwoordelijk voor de schade (aan de batterijen dan wel de transporteur) als het bij het vervoer kapot gaat? Ik heb geen enkele zin in die hele discussie.
Dit gaat ook puur om kosten besparing aan hun kant. Ze hebben mij al bevestigd dat het ze 50e per doos kost om het op te halen en dat ze dat te veel vinden.
Merk hetzelfde met de Venus A van Marstek. Ondanks deze robuustere connectoren hebben en maar 1200W of 1500W smelten ze daar evenzeer. En worden gewoon tegen een andere Venus A omgeruild waarbij je nog niet zeker weet of het probleem opnieuw zich zal voordoen. Heb zo ook het gevoel met de AC+ van Zendure. Het is niet dat er nog geen gevallen bekend zijn dat het hiermee ook niet kan gebeuren. Bij de reguliere AC heeft het ook even geduurd voordat de eerste klachten kwamen. Zolang Zendure/Marstek/etc er niet duidelijk over communiceren hebben we geen zekerheid.Acidrain schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:42:
[...]
Die onzekerheid zou Zendure heel makkelijk weg kunnen nemen door eens fatsoenlijk hierover te communiceren. Zeker nu blijkt dat ze ook gewoon weer een 2400AC als vervanging aanbieden lijkt me dat ze het probleem gevonden en opgelost hebben. Of ze zijn russisch roulette aan het spelen wat ik dan heel kwalijk vind.
Ding is, dit gaat ook eigenlijk op puur vertrouwen. Als ik ze zoals origineel gepland naar mijn pakketmuur in DE had laten sturen zou het wel knap zijn als ze via DHL achter mijn adres/naam zouden komen. Nu zitten we zo niet in elkaar, maar ik ben benieuwd hoe veel % daadwerkelijk retour komt.
Ik heb origineel overigens iets van 20 data genoemd waarop ze konden ophalen, dus ben daar zeker niet krenterig mee geweest denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 21-07-2026 12:47 ]
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Die hele logistiek kost sowieso een godsvermogen natuurlijk. De nieuwe spullen kwamen in twee leveringen (Raben en dhl). Volgens mij was het handiger geweest dit gelijk te laten ruilen via een aparte koerier. Nu weet ik niet wat dat spul inkoop kost. Maar honderden euros aan verzendkosten zit je zo aan.jelleeelco schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:38:
[...]
Nou ook daar het tweede probleem bij mij..ik kan alleen maar buiten verpakken, in de voortuin. Dus pallet neerleggen en er de dozen op stapelen. maar zoals jij al zegt, dat flikkert om. En het is wss extra instabiel om dat de AB3000X niet goed past in een doos van de AB3000L.
Dus, hoe dan te zekeren? folie? tape? allemaal instabiel. Wij werken intern met professionele palletizers en daar gaat een wrap machine met zeer sterke folie omheen om het stabiel te houden. Toegegeven, dat zijn echt hoge pallets, dit is max 2/3 dozen. Maar de dozen zijn erg zwaar. Daarnaast, wie is verantwoordelijk voor de schade (aan de batterijen dan wel de transporteur) als het bij het vervoer kapot gaat? Ik heb geen enkele zin in die hele discussie.
Dit gaat ook puur om kosten besparing aan hun kant. Ze hebben mij al bevestigd dat het ze 50e per doos kost om het op te halen en dat ze dat te veel vinden.
Imo heb je dus een dergelijkse machine nodig om de boel strak in te pakken. Is ook geen huishoudfolie materiaal. Tis ook zeker geen onwil maar heb de spullen niet. Als de transporteur hem zelf zekert in de vrachtwagen vind ik het prima als Zendure daar ook mee kan leven. Het duurt echt veelste lang.jelleeelco schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:38:
[...]
Nou ook daar het tweede probleem bij mij..ik kan alleen maar buiten verpakken, in de voortuin. Dus pallet neerleggen en er de dozen op stapelen. maar zoals jij al zegt, dat flikkert om. En het is wss extra instabiel om dat de AB3000X niet goed past in een doos van de AB3000L.
Als ze die 50 euro er niet voor over hebben dan breng ik hem naar de stort. Is gratis. Ook dat is de bedoeling niet. Hier zijn het echt 9 dozen. Gaat een eindje de hoogte in. Heb ze al voorgeslagen tijdens de laatste batterij swap de boel mee te laten nemen maar ook dat kon niet. Aparte processen. Hoe dan.
Er is denk ik geen transporteur die het los op een pallet meeneemt als het een stapel is (meer dan 1). Dat gaat in een vrachtwagen onherroepelijk schuiven / vallen met alle risico's van dien (op andere producten bv).Devke schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:55:
[...]
Imo heb je dus een dergelijkse machine nodig om de boel strak in te pakken. Is ook geen huishoudfolie materiaal. Tis ook zeker geen onwil maar heb de spullen niet. Als de transporteur hem zelf zekert in de vrachtwagen vind ik het prima als Zendure daar ook mee kan leven. Het duurt echt veelste lang.
Als ze die 50 euro er niet voor over hebben dan breng ik hem naar de stort. Is gratis. Ook dat is de bedoeling niet. Hier zijn het echt 9 dozen. Gaat een eindje de hoogte in. Heb ze al voorgeslagen tijdens de laatste batterij swap de boel mee te laten nemen maar ook dat kon niet. Aparte processen. Hoe dan.
Dit is gewoon het zoveelste proefballonetje dat Zendure op laat. Denk dat ze nu ook wel weten dat deze retour ze kneiter veel geld gaat kosten. Verbaasd me dan ook dat ze niet op de pauze knop drukken van omwisselen van goede apparaten, en de verkoop van de 2400AC (tenzij ze dat gefixed hebben).
En ik kan zelf eventueel op het werk een folie rol meenemen om het te wikkelen. Maar dan zit ik nog steeds met het feit dat ik dus de pallet hier in de voortuin of openbare weg moet gaan stapelen. Ga ik hem in de voortuin ga stapelen, zit de transporteur weer met een drempel. En ga ik hem op de openbare stoep stapelen, dan is het voor iedereen een sta in de weg. Tevens moet je ook maar net weten wanneer ze komen. En er werd wel geopperd, dat folie vocht tegenhoud, maar dit is ook maar tot zo ver. Want op een gegeven moment loopt dat ook tussen de folie door. Tevens kan men de folie los snijden en het spul meenemen, en wie is dan verantwoordelijk ........
11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC+ (24.48kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max. MHI SCM50ZSW
Noem me cynisch, maar ik denk echt dat laatste. Volgens mij is Zendure vooral bezig met het tevreden houden van individuele klanten. De 'upgrade' naar de + werd ook pas aangeboden nadat er al diverse problemen gemeld waren, en individuen aandrongen op óf formele bevestiging dat de vervangende set 'veilig' was, óf een alternatieve oplossing. De + is dus als als die alternatieve oplossing gekomen. Vervolgens is dat de 'norm' geworden, maar als mensen toch liever een 2400AC willen dan kan dat ook. Klant is koning. Maar bevestiging dat het probleem bij nieuwe leveringen niet meer zal optreden, krijg je niet.Acidrain schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:42:
Zeker nu blijkt dat ze ook gewoon weer een 2400AC als vervanging aanbieden lijkt me dat ze het probleem gevonden en opgelost hebben. Of ze zijn russisch roulette aan het spelen wat ik dan heel kwalijk vind.
De verkoop van de 2400AC is al die tijd ook gewoon door gegaan. Er is geen verkoopstop geweest. De issues zijn al bijna een half jaar bekend, maar ik heb niet de illusie dat ze die nieuwe units nu met meer vertrouwen verkopen dan drie maanden geleden.
Als de failure rate inderdaad, en nog steeds, "single digit percentage" is, en de schade van een failure (relatief) beperkt blijft, denk ik dat het gewoon een business case is.
Alleen moeten ze nu de afweging maken of de kosten van het terughalen van de oude units wel opweegt tegen de baten, nu blijkt dat het terughalen een stuk duurder is dan het uitsturen (waarbij al heel lang grotendeels de ADR-regels worden overtreden).
1x Zendure SolarFlow AC2400 pro-actief retour gegaan. Zendure heeft het systeem omgeruild voor een SolarFlow 2400 AC+. Het oude systeem heb ik met een door Zendure aangeleverd PostNL-retourlabel teruggestuurd, dus niet ADR. De vervangende set is inmiddels ontvangen en werkt weer, dit wel pas na het retoursturen. Na een verzoek tot kortingscode voor een extra accu heb ik deze ook gekregen.
Heel verhaal bla bla bla. 4 smartplug. Moet ik niet.
Maar ben de beroerdste niet . Ga eerst kijken of ik ergens wegwerp pallet kan vinden
Dan wikkel ik de kleren zooi in ductape ofzo. Of ik haal een bouw zijl bij de action
Maar net zo als andere hier , heb alleen een voortuin en die is iets verhoogd krijg je geen pomp wagen in
Pffff , het is vooral irritant dit.want je kan de boel wel klaar zetten maar geen dagen aan de straat laten staan.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Laat je ons weten hoe dat verder verloopt? Als je het ingepakt hebt, hoe snel Zendure het komt halen, komt de vervoerder ook echt, etc.Kuusj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:08:
Ik heb gister een wegwerppallet langs de weg gevonden, lekker duurzaam ipv een pallet via Amazon laten komenTerzijde, ik dacht ik koop een rol tape bij de Action en dan zit het vast. Zijn bij mij maar 3 dozen dus het valt allemaal wel mee.
9 hier. Er kunnen op dat palletje hier 2 naast elkaar staan dus ik ga bijna 5 hoog. Vraag is ook is die dan stevig genoeg? 1 kopen kan maar ik wil geen 4 Pluggen. Gewoon mn geld terug. Als ik die pluggen had gewillen had ik ze zelf al gekocht.Kuusj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:08:
Ik heb gister een wegwerppallet langs de weg gevonden, lekker duurzaam ipv een pallet via Amazon laten komenTerzijde, ik dacht ik koop een rol tape bij de Action en dan zit het vast. Zijn bij mij maar 3 dozen dus het valt allemaal wel mee.
Dag 1 van ophalen is ingegaan en geen reactie helaas.
Wat anderen al schreven, ga je dit buiten neerzetten 3 dagen op de hoop dat het niet nat wordt en niet gejoept wordt en je aansprakelijk gesteld wordt?
Hoe "wrap" je de boel goed in zodat het niet omvalt en je daar gezeur mee krijg. Misschien moet ik meer irriratie in de mail gaan gooien i.p.v. vriendelijk blijven.
Het is dat ze te ver weg zitten anders had ik het in de auto gedonderd en 2x op en neer gereden.
Follow up mail gestuurd.
Bijna alsof DC connectoren gewoon echt wat anders zijn dan AC connectoren en je een goed argument moet hebben om af te wijken van MC4.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:38:
[...]
Merk hetzelfde met de Venus A van Marstek. Ondanks deze robuustere connectoren hebben en maar 1200W of 1500W smelten ze daar evenzeer.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Op mijn vriendelijke mail met daarin de boodschap "gaan we niet doen" kwam vandaag een mail terug dat ze dat volledig begrepen en dat het weer is door gegeven aan de betreffende afdeling.Devke schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:12:
[...]
9 hier. Er kunnen op dat palletje hier 2 naast elkaar staan dus ik ga bijna 5 hoog. Vraag is ook is die dan stevig genoeg? 1 kopen kan maar ik wil geen 4 Pluggen. Gewoon mn geld terug. Als ik die pluggen had gewillen had ik ze zelf al gekocht.
Dag 1 van ophalen is ingegaan en geen reactie helaas.
Wat anderen al schreven, ga je dit buiten neerzetten 3 dagen op de hoop dat het niet nat wordt en niet gejoept wordt en je aansprakelijk gesteld wordt?
Hoe "wrap" je de boel goed in zodat het niet omvalt en je daar gezeur mee krijg. Misschien moet ik meer irriratie in de mail gaan gooien i.p.v. vriendelijk blijven.
Het is dat ze te ver weg zitten anders had ik het in de auto gedonderd en 2x op en neer gereden.
Follow up mail gestuurd.
Als ik terug ben van vakantie ga ik ze maar een deadline stellen - nog 2 weken anders zijn de goederen verbeurd verklaard.
Ik heb zojuist een follow up gestuurd. Goed om te lezen dat ze de situatie van jou begrijpen en gaan kijken hoe ze dit kunnen fixen.jelleeelco schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Op mijn vriendelijke mail met daarin de boodschap "gaan we niet doen" kwam vandaag een mail terug dat ze dat volledig begrepen en dat het weer is door gegeven aan de betreffende afdeling.
Als ik terug ben van vakantie ga ik ze maar een deadline stellen - nog 2 weken anders zijn de goederen verbeurd verklaard.
Ik heb er dit x wel mijn frustratie ingelegd. Ik wil ze graag helpen de boel klaar te maken maar verder dan stapelen gaat niet. Zekeren en buiten 3 dagen neerzetten op de hoop dat ze niet gejoept gaan worden.
De follow up is al beantwoord. Dat is snel. Ze snappen de situatie. Zijn met hun transporteur naar een oplossing aan het zoeken. Mijn dagen voor return vielen deze week. Die laten ze los. Zodra ze meer weten benaderen ze me. Daarnaast 10x een excuus van ze. Dit gaat dus nog een paar weken duren.jelleeelco schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Op mijn vriendelijke mail met daarin de boodschap "gaan we niet doen" kwam vandaag een mail terug dat ze dat volledig begrepen en dat het weer is door gegeven aan de betreffende afdeling.
Wel even gevraagd hoelang een batterij in een doos kan blijven zonder bij te laden. 60% SoC handhavend.
nu 5 dagen geleden dat ik gezegd heb die pallet niet te gaan kopen/de boel daarmee te gaan verpakken. Sinsdien geen reactie meer gehad.jelleeelco schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:34:
En vlak na de 'algemene' email weer een mail van mijn 'contact persoon' met inderdaad het verzoek een pallet aan te schaffen via Amazon. Vriendelijk geantwoord dat we daar niet aan gaan beginnen.
One cookie a day keeps the doctor away !
Die zijn niet echt makkelijk bruikbaar als chassideel... Zeker niet als het nog los moet...Brent schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Bijna alsof DC connectoren gewoon echt wat anders zijn dan AC connectoren en je een goed argument moet hebben om af te wijken van MC4.
Maargoed, kabels had natuurlijk evengoed gekund. Had het ook gewoon parallel gekund ipv serieel
Een maand geleden vonden mensen het hier te voorbarig om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen, maar als je thuis een defecte batterij/omvormer hebt staan, en Zendure verzuimt om ze op een fatsoenlijke manier bij je op te halen, dan zou het zomaar kunnen zijn dat bepaalde termijnen pas gaan gelden vanaf het moment dat je Zendure formeel in gebreke stelt, en heb je nu misschien spijt dat je daar niet eerder mee begonnen bent...g00gle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:40:
@jelleeelco goed idee! Weet alleen niet of dat juridisch stand zal houden.
En de kaart 'een defecte batterij is gevaarlijk voor mijn huis, dus ik wil dat je die binnen 72 uur bij me weghaalt' kan je natuurlijk ook alleen maar spelen vanaf het allereerste begin.
Puur hypothetisch (geen idee of het kan, en ik hoop dat niemand er ooit mee te maken krijgt): stel dat zo'n defecte batterij, die al meer dan een maand bij je thuis staat, in de fik vliegt, bijvoorbeeld door te diepe ontlading, wat doet de opstalverzekering dan? Had je als consument niet moeten zorgen dat die batterij z.s.m. je huis uit is?
Het is mijns inziens wel ietsje anders als je systeem niet defect is, en je de wissel naar AC+ uit 'coulance' van Zendure hebt gekregen.
Maar misschien is dat precies waarom ze een betrouwbaardere verbinding opleveren. Zo'n stapelconnector lijnt uit met het chassis, oftewel, niet DC connectie voorop.MikeyMan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:06:
[...]
Die zijn niet echt makkelijk bruikbaar als chassideel... Zeker niet als het nog los moet...
Maargoed, kabels had natuurlijk evengoed gekund. Had het ook gewoon parallel gekund ipv serieel
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
:strip_exif()/f/image/xqbl7qbNCVwkIJMl4aRNpuVj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PqTHL2y9EXYuYnMVDcLZ6c5r.jpg?f=fotoalbum_large)