Live, Laugh, Toaster bath.
Waarschijnlijk jaDNN!S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:30:
Saaiste IOS update ever incoming…. En toch weer gewoon maanden lang met een buggy batterijverslindende beta aan de gang
Genoeg te fixen in de iOS UI in ieder geval sinds 26, mijn moeder was al die jaren heel tevreden met haar iPhone maar ik ben dat gemopper sindsdien een beetje zat (is wel minder geworden na updates, so there is that)
Ben meer benieuwd of MacOS iets interessants meebrengt.
Heeft dat ding niet gewoon Safari on-board? Aangezien je het ook op de Apple Website op verschillende Apple devices kan zien. (En voor andere mensen onder ons, niet Apple producten)StevenRSCA schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:20:
Ik volg altijd normaal gezien via de Apple TV app op mijn Apple TV kastje.
Voor mij wordt dit de eerste keynote sedert de aanschaf van mijn Apple Vision Pro en ik vraag me af of ik het ook kan volgen via Apple TV op de Vision Pro? Wel ermee rekening houdend dat mijn main Apple ID op de Vision Pro een Belgische ID is. Ik ben er mij van bewust dat ik op die manier de extra betalende content van Apple TV niet kan zien op de Vision Pro (series zoals Morning Show, For All Mankind etc - zelfs al ben ik geabonneerd) maar ik hoop/ga er vanuit dat een keynote wel zal lukken?
Zijn er hier Vision Pro bezitters in het topic die vorige keynotes op deze manier hebben kunnen bekijken?
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 18-05-2026 23:20 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Mijn moeder heeft niets in de gaten gehad van de overgang naar iOS26. Of misschien dacht ze dat het bij een nieuwe telefoon hoorde omdat ze mijn 16P kreeg toevallig tijdens de overgang. Ze heeft in ieder geval niet lopen klagenMizgala28 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:11:
mijn moeder was al die jaren heel tevreden met haar iPhone maar ik ben dat gemopper sindsdien een beetje zat (is wel minder geworden na updates, so there is that)
De mijne gebruikt al jaren iphones op mijn aanraden, nooit problemen gehad ervoor, pas vanaf iOS26.DNN!S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:08:
[...]
Mijn moeder heeft niets in de gaten gehad van de overgang naar iOS26. Of misschien dacht ze dat het bij een nieuwe telefoon hoorde omdat ze mijn 16P kreeg toevallig tijdens de overgang. Ze heeft in ieder geval niet lopen klagen
Deel van die problemen is wel minder geworden na wat aanpassingem in de instellingen (liquid glass as is was onbruikbaar voor haar, maar ik moest helemaal die kant op om dat aan te passen).
Maar ook andere dingen die na updates opgelost werden (slechte accuduur terwijl zij een lichte gebruiker is, crashes die ze nooit eerder had maar dat ging naar bijna nul vanaf 26.1 bij haar).
Eigenlijk is het vooral issues met apple intelligence die ze niet wil maar regelmatig per ongeluk triggert (ik had deze uitgeschakeld maar het stond na een update weer aan
Maar ik verwacht helaas meer AI zooi, doen vrijwel alle bedrijven nu (waar ik op hoop is dat het bij haar uit blijft als ik het uit zet, iOS updates zetten het bij haar aan wat vreemd is, bij mijn Air staat Apple Intelligence uit en is nog steeds na MacOS updates uit).
Het valt eigenlijk mee waar er over te klagen valt vind ik.
ze heeft een 16e dus aan de specs ligt het niet
Maar ik wijk af.
Ach die moeders toch ook hè, precies alle problemen van Reddit maar ze weten eigenlijk niet waardoor. Blijkt Apple weer aan hun iPhone gezeten te hebben, foeiDNN!S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:08:
[...]
Mijn moeder heeft niets in de gaten gehad van de overgang naar iOS26. Of misschien dacht ze dat het bij een nieuwe telefoon hoorde omdat ze mijn 16P kreeg toevallig tijdens de overgang. Ze heeft in ieder geval niet lopen klagen
Vooral moeders zijn gewoontedieren, als er iets verandert gelijk paniek.Donstil schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Ach die moeders toch ook hè, precies alle problemen van Reddit maar ze weten eigenlijk niet waardoor. Blijkt Apple weer aan hun iPhone gezeten te hebben, foei
Zucht...
Ik zou het niet eens lelijk noemen, vind liquid glass prima uitzien.Mog schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:13:
Ik heb niets van mijn ouders gehoord over iOS 26. Zoveel is er ook niet veranderd. Het is meer een (lelijk) laagje verf.
Snap de drama rond iOS26 daardoor daarom ook niet.
Lelijk is niet het goede woord inderdaad. Het is best mooi zelfs. Maar het leidt verschrikkelijk af. Het is vorm boven functie. En het heeft serieuze problemen met toegankelijkheid. Helemaal op macOS.Mizgala28 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Ik zou het niet eens lelijk noemen, vind liquid glass prima uitzien.
Snap de drama rond iOS26 daardoor daarom ook niet.
Edit: en op watchOS 27 ook overigens, op watchOS26 is het ook marginaal,
[ Voor 23% gewijzigd door Donstil op 19-05-2026 18:16 ]
En ik heb dat probleem juist met de iPhone. Op iPad en MacOS ziet het er prima uit. Maar op een klein scherm vind ik alles te druk omdat het teveel op elkaar zit gepropt. Zo mogen ze van mij iOS wat minimaliseren want nu is het voor mij teveel van het goede. Terwijl ik dat gevoel bij iPadOS en MacOS totaal niet heb.Mog schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:49:
[...]
Lelijk is niet het goede woord inderdaad. Het is best mooi zelfs. Maar het leidt verschrikkelijk af. Het is vorm boven functie. En het heeft serieuze problemen met toegankelijkheid. Helemaal op macOS.
Dus we gaan het zien met welke verbeteringen Apple gaat komen om alles meer functioneel te maken. Want nu vind ik het er soms uitzien als een testdemo voor een moderne UI in plaats dat het functioneel is.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Opvoeren? Downtunen bedoel je. Er is nu zo weinig contrast. Veel te ronde hoeken. Zwevende zijmenu's.Donstil schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:15:
Ik vind het op macOS ook minder tot zijn recht komen, hoop dat ze met macOS 27 de Glas interface slider nog wat opvoeren.
Edit: en op watchOS 27 ook overigens, op watchOS26 is het ook marginaal,
Ik verwacht nog geen nieuwe Apple TV. Ze schijnen op dat Siri-spul te wachten en iOS 27 zal pas in de herfst komen. Dus nu al nieuwe hardware aankondigen zou niet slim zijn, want dan is de hypetrain al lang het station uit voordat mensen kunnen bestellen.outlandos schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:20:
Ik hoop op een MAC Mini M5 en de nieuwe Apple TV.
Maar het zou wel het enige interessante voor mij zijn, dus ik help je hopen
All your base are belong to us
Dat denk ik ook. Als je het mij vraagt 80% kans op een nieuwe Mac Mini met M5 chip en 20% kans op een nieuwe Apple TV. Voor mij allebei instant buys.Ample Energy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:00:
[...]
Ik verwacht nog geen nieuwe Apple TV. Ze schijnen op dat Siri-spul te wachten en iOS 27 zal pas in de herfst komen. Dus nu al nieuwe hardware aankondigen zou niet slim zijn, want dan is de hypetrain al lang het station uit voordat mensen kunnen bestellen.
Maar het zou wel het enige interessante voor mij zijn, dus ik help je hopen
Helemaal weer verslingerd aan Apple sinds de aanschaf van een Neo.... het enige waar ik nog niet aan wil is een iPhone omdat mijn Pixel 10 Pro perfect volstaat. Maar goed, genoeg offtopic voor nu
Ik vind 20% kans voor een nieuwe Apple TV nog steeds erg hoog. Als we de geruchten mogen geloven zit dat eerder rond 0%.outlandos schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Dat denk ik ook. Als je het mij vraagt 80% kans op een nieuwe Mac Mini met M5 chip en 20% kans op een nieuwe Apple TV. Voor mij allebei instant buys.
Helemaal weer verslingerd aan Apple sinds de aanschaf van een Neo.... het enige waar ik nog niet aan wil is een iPhone omdat mijn Pixel 10 Pro perfect volstaat. Maar goed, genoeg offtopic voor nu
Apple TV op de Keynote in September lijkt aannemelijker.
Zeker.Donstil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:31:
[...]
Ik vind 20% kans voor een nieuwe Apple TV nog steeds erg hoog. Als we de geruchten mogen geloven zit dat eerder rond 0%.
Apple TV op de Keynote in September lijkt aannemelijker.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een nieuwe Apple TV komt voordat Apple Siri + Apple Intelligence enigszins nuttig kan maken.
Apple heeft de laatste tijd veel vaker updates van producten aangekondigd door een persbericht en de MacMini M5 lijkt mij daar prima geschikt voor. Dat is geen product wat helemaal ruimte nodig heeft in een keynote zou je zeggen.
Als we weer een jaar gaan mogen wachten vertrek ik uit ios kamp. Siri heeft al 2 jaar vertraging, nog zo iets er bij en dan is het voor mij over en out. Ios loopt dan echt hopeloos achter.Donstil schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:15:
Ben overigens wel benieuwd of het nieuwe Siri Ai ding dan gelijk overal beschikbaar komt, of dat we hier weer achteraan moeten lopen.
Ik heb Apple Intelligence uitstaan. En dat blijft uit zolang ik die keuze krijg. Een LLM als Claude heeft zijn nut, maar ik wil het niet geïntegreerd met mijn telefoon. Een losse app is voldoende.Pufster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:59:
[...]
Als we weer een jaar gaan mogen wachten vertrek ik uit ios kamp. Siri heeft al 2 jaar vertraging, nog zo iets er bij en dan is het voor mij over en out. Ios loopt dan echt hopeloos achter.
De “nieuwe Siri” heeft geen twee jaar vertraging overigens. Dat nieuwe Siri was een kleine demo op WWDC 2024 maar had nooit een release date, zou altijd later komen.Pufster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:59:
[...]
Als we weer een jaar gaan mogen wachten vertrek ik uit ios kamp. Siri heeft al 2 jaar vertraging, nog zo iets er bij en dan is het voor mij over en out. Ios loopt dan echt hopeloos achter.
Aannemelijker is dat het op de roadmap stond voor iOS 26 en ze dat niet gehaald hebben.
Moet zeggen dat ik ook niet zoveel Apple Intelligence functies gebruik, iets herschrijven vanaf mijn keyboard is af en toe handig maar los daarvan gebruik ik Apps van de bekende partijen. Als ik over zou stappen naar Android (wat nooit gaat gebeuren natuurlijk) zou dat niet veel anders zijn schat ik zo in.
Wat mis je dan zoal waar Android beter in is?Pufster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:59:
[...]
Ik zou het liefst terug willen naar iOS18. Mijn MacBook kon ik nog terugzetten naar Sequoia, maar met iPhone zitten we helaas vast aan Liquid Glass.Mog schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:14:
Ik ben benieuwd naar macOS 27. Want 26 wil ik zo snel mogelijk vanaf.
Zonder dat ik Android gebruik weet ik nu al dat alle AI functies beter zijn in Android. Voor mij persoonlijk is het gebrek aan AI een pluspunt, maar de meesten vinden dat niet. Die willen AI zoals Gemini, ChatGPT of Claude.
Wat ik ook mis zijn goede FOSS-apps en een nummerrij boven het toetsenbord met clipboard knoppen. Dat is echt geweldig aan Android.
[ Voor 14% gewijzigd door Rhinosaur op 20-05-2026 20:58 ]
Well.. Een datum is nooit gecommuniceerd, maar het maakte deel uit van de iPhone 16 Pro marketing campagne. Ze zijn aangeklaagd voor een misleidende reclame. Dat ruikt naar een point release van iOS 18.Donstil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:26:
[...]
De “nieuwe Siri” heeft geen twee jaar vertraging overigens. Dat nieuwe Siri was een kleine demo op WWDC 2024 maar had nooit een release date, zou altijd later komen.
Ik probeer het ook oprecht te begrijpen. Ik gebruik tijdens m’n werk dagelijks copilot, stel op m’n iPhone vragen aan Chat, speel regelmatig met Suno. Dus AI an sich heb ik aardig omarmd. Maar behalve af en toe wat dingen verwijderen uit een foto wat ik in iOS doe, weet ik nog niet zo goed wat ik met een geavanceerde Siri zou moeten… vandaar ik graag wil weten wat ik misRhinosaur schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
[...]
Zonder dat ik Android gebruik weet ik nu al dat alle AI functies beter zijn in Android. Voor mij persoonlijk is het gebrek aan AI een pluspunt, maar de meesten vinden dat niet. Die willen AI zoals Gemini, ChatGPT of Claude.
Wat ik ook mis zijn goede FOSS-apps en een nummerrij boven het toetsenbord met clipboard knoppen. Dat is echt geweldig aan Android.
Wil jij niet een overzicht van al je kleding? Wanneer droeg je wat? Bij welke mensen?DNN!S schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Ik probeer het ook oprecht te begrijpen. Ik gebruik tijdens m’n werk dagelijks copilot, stel op m’n iPhone vragen aan Chat, speel regelmatig met Suno. Dus AI an sich heb ik aardig omarmd. Maar behalve af en toe wat dingen verwijderen uit een foto wat ik in iOS doe, weet ik nog niet zo goed wat ik met een geavanceerde Siri zou moeten… vandaar ik graag wil weten wat ik mis
Ik zie dat content bewuste Siri kort onderdeel geweest is van die marketing campagne idd, maar dat is alsnog geen twee jaar geleden.Mog schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:14:
[...]
Well.. Een datum is nooit gecommuniceerd, maar het maakte deel uit van de iPhone 16 Pro marketing campagne. Ze zijn aangeklaagd voor een misleidende reclame. Dat ruikt naar een point release van iOS 18.
Nou onscreen awareness lijkt mij anders best wel gaaf, als ik zie wat Perplexity Personal Computer en Claude Dispatch kunnen dan zit ik daar zeker wel op te wachten.DNN!S schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Ik probeer het ook oprecht te begrijpen. Ik gebruik tijdens m’n werk dagelijks copilot, stel op m’n iPhone vragen aan Chat, speel regelmatig met Suno. Dus AI an sich heb ik aardig omarmd. Maar behalve af en toe wat dingen verwijderen uit een foto wat ik in iOS doe, weet ik nog niet zo goed wat ik met een geavanceerde Siri zou moeten… vandaar ik graag wil weten wat ik mis
Perplexity en Claude hebben het ook pas net overigens, dus vraag mij af of dat met Siri en iOS 27 niet alsnog te vroeg is.
Ik doe echt helemaal niks met Siri of AI, dus voor mij zal de aankomende update waarschijnlijk ook niks voorstellen. Ik denk dat een ander hier beter antwoord op kan geven. Ik heb het ook alleen maar verhalen op internet van anderen.DNN!S schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Als ze iets tonen in WWDC 2024 samen met de nieuwste OS'en die later dat jaar uitkomen, ga je er wel vanuit dat je niet nog 2 jaar mag wachten. Feit dat ze op WWDC 2025 letterlijk zeggen sommige functies nog niet te hebben uitgebracht vanwege hun "kwaliteitstandaarden" (marketing praat) toont dat ook zij hadden verwacht het wel op tijd te kunnen uitbrengen. Apple gaat echt geen software tonen met de intentie het is hier over enkele jaren.Donstil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:26:
[...]
De “nieuwe Siri” heeft geen twee jaar vertraging overigens. Dat nieuwe Siri was een kleine demo op WWDC 2024 maar had nooit een release date, zou altijd later komen.
Aannemelijker is dat het op de roadmap stond voor iOS 26 en ze dat niet gehaald hebben.
Moet zeggen dat ik ook niet zoveel Apple Intelligence functies gebruik, iets herschrijven vanaf mijn keyboard is af en toe handig maar los daarvan gebruik ik Apps van de bekende partijen. Als ik over zou stappen naar Android (wat nooit gaat gebeuren natuurlijk) zou dat niet veel anders zijn schat ik zo in.
Na de Google IO van deze week is het duidelijk Google 10 stappen verder zit dan Apple. Ik zeg niet dat alles nuttig is. Dat hangt van de use case af. Mij interesseert het bv niets dat Gemini nu van zelf een app of OS kan bouwen, maar een developer kijkt daar dan weer anders naar. De gemiddelde consument ziet AI meer als hulp bij dagelijkse taken, minder tijd verspillen aan zoekopdrachten, brainstormen. Ook daar is Gemini enorm ver en blijven ze stappen maken.
Hopelijk maakt Apple het waar met hun Siri 2.0 maar ik heb twijfels door de enorme voorsprong die concurrenten hebben. Dat haal je niet in op 1 poging.
Ik gebruik nu een iPhone Air samen met een, 2 weken geleden gekocht, galaxy s26 ultra. De mogelijkheden van AI die daar zijn ingebouwd zijn echt goed. Siri is zo slecht, een veredelde wekker is het. Ik vroeg deze week aan Siri: hoeveel weegt een iPhone 17 Pro Max. Antwoord: de iPhone 17 Pro Max is uitgekomen in september 2025. En dat is maar 1 voorbeeld van een heel eenvoudige vraag die volledig de mist in gaat. Om zo iets goed te krijgen mogen ze Siri van the ground up herbouwen. Als WWDC terug een teleurstelling is of we mogen weer een jaar wachten op NL ondersteuning verkoop ik wel mijn Air.
https://www.macrumors.com/2026/05/20/ios-27-ai-voice-control-hints-at-siri-revamp/
Invasief is nog zacht uitgedrukt.Mog schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:40:
[...]
Wil jij niet een overzicht van al je kleding? Wanneer droeg je wat? Bij welke mensen?
Maar meeste mensen boeit privacy (helaas) niks.
Nee precies, kijk maar hoe we weg gelopen wordt met AI op (/en) Android. Dat het allemaal via datacenters gaat lijkt niet uit te maken.Mizgala28 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Maar meeste mensen boeit privacy (helaas) niks.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Dat lossen ze in 1 poging voor je opPufster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:48:
[...]
Ook daar is Gemini enorm ver en blijven ze stappen maken.
Hopelijk maakt Apple het waar met hun Siri 2.0 maar ik heb twijfels door de enorme voorsprong die concurrenten hebben. Dat haal je niet in op 1 poging.
nieuws: Apple bevestigt dat Siri AI-upgrade krijgt met Google Gemini
Macos 27 gaat afscheid nemen van Intel. Ik hoop dat door een grote opruiming in de code macos 27 een stuk efficiënter zal zijn.
Op dit moment heb ik maar één verzoek voor Macos 27. Een sorteer op alfabet in de find my app
Dat heeft te maken met hoe het macOS is beveiligd. De interne schijf is verdeeld in twee partities: AFPS System Volume, en AFPS Data Volume. De AFPS System Volume partitie heeft een APFS Startup Snapshot. Deze snapshot is ongeveer 12-13GB.4POX schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:15:
Even een praktische vraag. Als ik op mijn Apple Silicon een update draai, dan wil het zomaar gebeuren dat er een download van 12 GB plaatsvindt. Zitten in deze download dan Apple-Silicon- en Intel-binaries?
Macos 27 gaat afscheid nemen van Intel. Ik hoop dat door een grote opruiming in de code macos 27 een stuk efficiënter zal zijn.
Op dit moment heb ik maar één verzoek voor Macos 27. Een sorteer op alfabet in de find my appAls je 32 Find My Devices hebt en die blijven maar verspringen naar het laatste gezien. Het overzicht is weg :D
Apple heeft de keuze gemaakt om de System Volume en dus de macOS snapshot in zijn geheel read-only te maken. Dit zorgt er voor dat applicaties het besturingssysteem niet kunnen wijzigen. Maar dat betekend ook dat het OS zichzelf niet kan updaten, omdat de snapshot niet te wijzigen is. In plaats daarvan wordt bij een update het gehele besturingssysteem vervangen door de nieuwe versie.
Voordeel hiervan is een hele goede beveiliging van de kernel/besturingssysteem. Het nadeel is dat je iets meer moet downloaden bij een macOS update.
Er is meer. Er wordt een snapshot gemaakt van de hele systeempartitie. Deze kopie wordt bijgewerkt en als alles goed werkt wordt de snapshot van de oude partitie weggegooid. Als de update fout gegaan is, dan kan je altijd terugvallen op de oude partitie. Door dit mooie mechanisme hoor ik nooit meer verhalen dat een update fout gaat en de machine het niet meer doet. Als ik de verhalen van Howard Oakley goed begrijp, kan je ook met een kleine hoeveelheid data een update draaien. De bestanden worden vervangen in de gekloonde partitie en daarna wordt een hiërarchische hash gemaakt van de hele partitie en vergeleken met de hash van Apple. Als die beiden overeenkomen, is de installatie van de update gelukt. Maar je hebt wel gelijk dat ik bij iedere update tegenwoordig zie staan dat macos 12 GB wil downloaden. Het is niet nodig. En misschien download macos helemaal geen 12 GB. Maar laat wel zien dat de update 12 GB groot is. Bij de volgende update ga meten hoeveel er werkelijk wordt gedownload.ThomasG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:23:
[...]
Dat heeft te maken met hoe het macOS is beveiligd. De interne schijf is verdeeld in twee partities: AFPS System Volume, en AFPS Data Volume. De AFPS System Volume partitie heeft een APFS Startup Snapshot. Deze snapshot is ongeveer 12-13GB.
Apple heeft de keuze gemaakt om de System Volume en dus de macOS snapshot in zijn geheel read-only te maken. Dit zorgt er voor dat applicaties het besturingssysteem niet kunnen wijzigen. Maar dat betekend ook dat het OS zichzelf niet kan updaten, omdat de snapshot niet te wijzigen is. In plaats daarvan wordt bij een update het gehele besturingssysteem vervangen door de nieuwe versie.
Voordeel hiervan is een hele goede beveiliging van de kernel/besturingssysteem. Het nadeel is dat je iets meer moet downloaden bij een macOS update.
Ik heb nog een wens voor macos 27. Een ingebouwde iscsi initiator.
Ja, joepie. Nog meer vervormingen in het beeld als je Siri wat vraagt. Ik zou willen dat je dit soort dingen uit kunt zetten zonder je hele interface te slopen. Ga de klachten niet weer herhalen, maar had liever de zachte blur van OneUI gezien. Dat komt door mijn ziekte, maar ik zou als ik Apple was er niet mee doorslaan. Er zijn ook genoeg niet-zieke mensen die zoveel Liquid Glass niet mooi vinden.Mog schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:00:
Mark Gurman (origineel artikel van Bloomberg) komt met twee iOS 27 leaks:
Wanneer je met de specs die ik op het oog heb (24gb ram) nu kijkt op apple.nl krijg je eind augustus als leverdatum te zien. Ik hoop dat dat een voorbode is dat de nieuwe in juni wordt aangekondigd en niet dat Apple voorlopig de mac mini geen prioriteit geeft wat de verdeling van chips betreft.
[ Voor 13% gewijzigd door outlandos op 31-05-2026 09:18 ]
Sterker nog, het is op maandag!outlandos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:17:
De dinsdag na volgende week zullen we het weten,
- Vooral als je meer dan één mailaccount hebt, in standje klassieke vormgeving, vergeet Mail de breedtes van de kolommen (afzender, datum, etc) steeds. Mischien heeft niet iedereen hier last van of stoort het niet iedereen maar ik vind het bizar dat dit al jaren duurt. Is ook al heel vaak gemeld via het Apple bug form. Net als:
- Broken sidebar bundle icon. Als je een shortcut in de Finder Sidebar zet, naar een ‘bundelbestand’, krijg je een grijs vraagteken-icoontje te zien ipv het icon wat bij het bestand hoort. Een bundelbestand is een bestand wat onder de motorkap eigenlijk een mapje is, met daarin losse betaalden die bij elkaar horen, bijvoorbeeld een rich text bestand + de afbeeldingen die er in gebruikt worden.
Rotation lock: on (except for video)
Ja, kan via de trackpad toch? Werkt best goed voor onder andere Safari, dus ik snap ‘m wel.
Have you tried turning it off and on again?
Deze zaken in elk geval niet.
Kan je niet uit de voeten met Shortcuts hiervoor?Mog schreef op maandag 1 juni 2026 @ 05:29:
Ik heb maar een wens dit jaar (en alle voorgaande) jaren wat betreft features:
Rotation lock: on (except for video)
Ik heb al jaren een Shortcut dat wanneer ik bijvoorbeeld de Youtube app open rotatie lock uit gaat, en weer aan als de app gesloten wordt.
Ik heb nog nooit een betrouwbare Shortcut gevondenDonstil schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Kan je niet uit de voeten met Shortcuts hiervoor?
Ik heb al jaren een Shortcut dat wanneer ik bijvoorbeeld de Youtube app open rotatie lock uit gaat, en weer aan als de app gesloten wordt.
Een hele makkelijke automatisering is:Mog schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Ik heb nog nooit een betrouwbare Shortcut gevonden
'Wanneer x apps worden geopend' Stel richtingsslot in 'Uit'.
En anders: 'Wanneer x apps worden gesloten' Stel richtingsslot in 'Aan'.
Werkt echt perfect hier voor o.a. YouTube en noem maar op.
Zucht...
Ja inderdaad ik snap hem nu, ja dat zou idd handig kunnen zijn voor sommige.Gr4mpyC3t schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:14:
[...]
Ja, kan via de trackpad toch? Werkt best goed voor onder andere Safari, dus ik snap ‘m wel.
Zo gebruik ik de shortcut ook. Maar is wel stiekem off-topic.SgtElPotato schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Een hele makkelijke automatisering is:
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Dit idd, werkt al jaren super fijn.SgtElPotato schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:34:
[...]
Een hele makkelijke automatisering is:
- Siri app
- Camera app die aan te passen is
- Apple Intelligence toevoegingen in Camera, Photos, Wallet en Shortcuts
Ik weet niet of het door Apple is gezegd maar al heel lang gaat het idee rond dat iOS27 weinig nieuwe dingen zou hebben en vooral op performance zou inzetten.Mog schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:03:
Ligt het aan mij of is er bijzonder weinig gelekt dit jaar?
- Siri app
- Camera app die aan te passen is
- Apple Intelligence toevoegingen in Camera, Photos, Wallet en Shortcuts
Inderdaad. Het gerucht gaat dat het de welbekende Snow Leopard uitvoering wordt. Oftewel fine tuning en optimalisaties. Daar ben ik wel een grote voorstander van.DNN!S schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Ik weet niet of het door Apple is gezegd maar al heel lang gaat het idee rond dat iOS27 weinig nieuwe dingen zou hebben en vooral op performance zou inzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door TheKerremenke op 02-06-2026 13:06 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Haters everywhere but I don’t really care
Gisteren was de update geen 12 GB op MacOS overigens. Kan mij ook niet echt herinneren dat dit altijd zo is.4POX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:16:
We gaan zeker geen Snow Leopard momentje krijgen. Een trotse presentator vertelt dat het OS zoveel kleiner is omdat Apple geen PowerPC-libraries meer meebundelt. Macos voor Apple Silicon komt alleen met Apple Silicon Libraries. Daar valt niet zoveel meer te snoeien. Of vergeet ik iets?
Vorigjaar was macOS (Chevrolet) Tahoe natuurlijk gelekt maar dit jaar is het stil.
Ik denk dat het wel weer tijd is voor een national park uit California. Dus bijvoorbeeld MacOS Redwood of MacOS Zion.

Doe mij maar de paarse!
Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.
De blauwe is wel gaaf, maar zit toch echt te wachten op wat een iPhone Ultra te bieden heeft.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Ja de blauwe heeft wat weg van de Iphone 13 pro serie volgens mij, die was erg mooi toen.THE_BASE schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:00:
[...]
De blauwe is wel gaaf, maar zit toch echt te wachten op wat een iPhone Ultra te bieden heeft.
Wanneer valt daar iets van nieuws over te verwachten? September?THE_BASE schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:00:
[...]
Met een prijskaartje zeker van 2000+ euro?
Je moet de plebs (iPhone ultra) natuurlijk van het gepeupel (iPhone air) onderscheiden.outlandos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Wanneer valt daar iets van nieuws over te verwachten? September?
Met een prijskaartje zeker van 2000+ euro?
En ja, ik heb een air. Dus gepeupel.
Maar on-topic verwacht ik geen nieuwe hardware. Hooguit aankondiging voor de nieuwe homeOS, waarbij het de vraag is of ze de bijbehorende hardware gaan laten zien. Lijkt me meer iets voor de release.
Edit: pers releases zoals een Mac mini M5 daargelaten natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 03-06-2026 10:15 ]
- 13-inch MacBook Pro (2020, Four Thunderbolt 3 Ports)
- 16-inch MacBook Pro (2019)
- 27-inch iMac (2020)
- Mac Pro (2019)
Eh jazeker mis je iets, momenteel worden nog de macbook Pro (2019,2020), iMac (2020), mac Pro (2019) en Mac Mini (2020) met intel processoren ondersteund. Dat is dus net even een volledider lijstje dan @Donstil noemt maar verwachting is dat deze dus allemaal geen macOS 27 krijgen en macOS 27 dus het eerste volledige silicon-only macOS wordt (als de verwachtingen uitkomen tenminste).4POX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:16:
We gaan zeker geen Snow Leopard momentje krijgen. Een trotse presentator vertelt dat het OS zoveel kleiner is omdat Apple geen PowerPC-libraries meer meebundelt. Macos voor Apple Silicon komt alleen met Apple Silicon Libraries. Daar valt niet zoveel meer te snoeien. Of vergeet ik iets?
Dus daar zit de besparing.
[ Voor 27% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-06-2026 18:35 ]
Deze opsomming klopt wel. Er bestaat geen 2020 mini met Intel. De laatste Intel Mac mini komt uit 2018 en deze heeft al geen Tahoe gekregen.DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:54:
[...]
en Mac Mini (2020) met intel processoren ondersteund. Dat is dus net even een volledider lijstje dan @Donstil
Misschien gaan ze wel weer van een lake, dus big bear zou dan best kunnen.Donstil schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:32:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar: macOS Emerald to macOS Big Bear: What Will Apple Name macOS 27?
Vorigjaar was macOS (Chevrolet) Tahoe natuurlijk gelekt maar dit jaar is het stil.
Ik denk dat het wel weer tijd is voor een national park uit California. Dus bijvoorbeeld MacOS Redwood of MacOS Zion.
Zion ligt trouwens 2 staten verderop
Dat MacOS 27 Apple silicon only wordt was al langer bekend idd.DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:39:
I stand corrected, maargoed dat doet dus verder niet af aan de algemene conclusie dat macOS 27 dus het eerste volledige silicon-only macOS is en dat daar de efficientieslag goed mee verklaard kan worden.
Ik vind die download die hierboven al aangehaald werd persoonlijk niet zo boeiend maar ben benieuwd of het voor het OS zelf nog wat zal betekend.
Ooh haha, paar keer geweest maar helemaal verkeerd in mijn hoofdjaspermeul schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:41:
[...]
Misschien gaan ze wel weer van een lake, dus big bear zou dan best kunnen.
Zion ligt trouwens 2 staten verderop
Dan ga ik voor MacOS Redwood
[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 03-06-2026 19:16 ]
Niet te veel gekke nieuwe dingen, uiteraard wel een paar dingen. maar dingen gewoon meer verfijnd etc
Apple wil ook gewoon een keer nu Siri/ Apple AI een keer van de grond brengen, dus dat wordt denk ik 1 van de weinige echt grote nieuwe dingen.
De rest misschien dat Glass interface beetje verfijnd wordt etc, wat andere dingen. maar verwacht geen schokkende grote wijzingen.
De laatste keer dat ik mijn reserve iPhone 12 Pro kan gebruikenDNN!S schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:49:
Nog 3 dagen een stabiele phone voor we weer 2 maanden een Android-feeling mogen beleven
Er komen dit weekend als het goed is nog wel wat last minute leaks. Dan worden de video’s met een breder (intern) publiek gedeeld.
Haha yup! YOLO op de main deviceDNN!S schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:49:
Nog 3 dagen een stabiele phone voor we weer 2 maanden een Android-feeling mogen beleven
De locale back-up is al gemaakt, die werk ik maandag even een keertje bij en dan heb ik die in ieder geval.
[ Voor 18% gewijzigd door Donstil op 05-06-2026 20:13 ]
Denk dat ik de beta dit jaar over sla. Maar dat zeg ik elk jaar.Donstil schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Haha yup! YOLO op de main device
De locale back-up is al gemaakt, die werk ik maandag even een keertje bij en dan heb ik die in ieder geval.
Haha herkenbaar, maar vervolgens is er altijd wel ietsTheKerremenke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:04:
[...]
Denk dat ik de beta dit jaar over sla. Maar dat zeg ik elk jaar.![]()
Eerst maar eens zien wat ze aankondigen komende maandag.
Zo bijvoorbeeld die Siri Foto dingen in het filmpje hierboven, die klinken een stuk beter dan het matige wegpoetsen wat we nu hebben, daar ga ik de beta voor installeren.
Haters everywhere but I don’t really care
Ik pak eigenlijk al jaren de laatste versie die een week voor de final release uit komt (de Golden Master). Dan zit je voor alle drukte uit en heb je alles al een week binnen, en bovendien is de golden master 9 van de 10 keer identiek aan de final version. Voor mij zijn de tijden van constant nieuwste beta's downloaden ook wel voorbij. De reden dat ik altijd voor apple koos is dat ik op een telefoon wil dat het gewoon fijn en gebruiksvriendelijk werkt. Tweaken doe ik wel op mijn pc. Dan is de verleiding met zo'n beta altijd weer groot, maar tegenwoordig zijn de nieuwe features jaarlijks allemaal zo minimaal ("revolutionary new iOS with 25 new emoticons!") dat het ook niet meer kriebelt. Die nieuwe liquid glass skin of redesign van Safari zie ik een week voor de release datum wel weer, ik wil gewoon een bruikbare telefoon tot die tijdTheKerremenke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:04:
[...]
Denk dat ik de beta dit jaar over sla. Maar dat zeg ik elk jaar.![]()
Eerst maar eens zien wat ze aankondigen komende maandag.
[ Voor 30% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-06-2026 01:31 ]
:strip_exif()/f/image/JzBmH906YymnzfigPXQue9Vt.jpg?f=fotoalbum_large)