[Keynote] WWDC Special Event 2026 – 8 Juni - 19:00

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 18.400 views

Onderwerpen

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-07 15:24
Davidas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Huh!? Je hebt toch testers nodig, wat is ander het hele nut hiervan. 8)7
Het is nu een developers beta, publieke beta volgt pas over een maand, daar zit wel een groot verschil tussen. Dat velen de developers beta gaan installeren op hun day-to-day devices is een ander verhaal :P

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
4POX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:49:
[...]

En de limiet op airtags? Ik loop tegen de grens van 32 aan :D
Verhuur je fietsen of zo? 8)

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Apple van +2% dagkoers all the way down naar -2% gedurende de persconferentie. Een swing van 4% is niet niks.

Is dus niet alleen de meeste mensen hier tegenvallen.

[ Voor 22% gewijzigd door outlandos op 08-06-2026 23:22 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:54
Wat is er nu echt nieuw voor ons?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 18:50
carpebios schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:41:
Wat is er nu echt nieuw voor ons?
Degelijke en bruikbare Siri en beter geoptimaliseerde besturingssystemen.

• carpebios
BiaggioLuciano schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Degelijke en bruikbare Siri en beter geoptimaliseerde besturingssystemen.
iOS 26,x dus

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Niet mee eens. Onder de motorkap is het wel een robuuster OS geworden. Misschien niet het meest sexy, maar wel erg welkom.

Have you tried turning it off and on again?

• carpebios
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Niet mee eens. Onder de motorkap is het wel een robuuster OS geworden. Misschien niet het meest sexy, maar wel erg welkom.
Dus een goede update zoals Windows 11 dat doet.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:47
Carlos0_0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Ja de watch9 valt af enorm slecht van Apple, maar wel pronken je oude devices sneller wil maken en langer mee wil laten gaan(En dus de iPhone 11 nog niet out of support laat gaan).
StevenRSCA schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:57:
Voor wat het waard is: veel berichten online dat de eerste beta van WatchOS 27 toch nog beschikbaar is op Ultra1 en Series 9. Maar goed, da’s voor een beta uiteraard.
Ze hebben inmiddels de lijst met compatibele apparaten geüpdatet en nu wordt de Series 9 wel weer ondersteund :)

All your base are belong to us

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58

Toppe

Oké ✅

outlandos schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:21:
Apple van +2% dagkoers all the way down naar -2% gedurende de persconferentie. Een swing van 4% is niet niks.

Is dus niet alleen de meeste mensen hier tegenvallen.
Valt wel mee hoor, gebeurt vrijwel bij elke WWDC

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:44
Weinig spannende update. Wel irritant dat al die AI shit in Europa niet werkt. Dacht eindelijk die suffe Siri eens normaal te kunnen gebruiken want de huidge versie is te dom om te poepen. Ze zijn ook wel rap met afkappen van ondersteunde apparaten (volledige AI, dus incl stem pitch, niet mee op 16 Pro).

Haters everywhere but I don’t really care

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:13
Ample Energy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:37:
[...]

[...]

Ze hebben inmiddels de lijst met compatibele apparaten geüpdatet en nu wordt de Series 9 wel weer ondersteund :)
Klopt, ik heb het ook gezien ondertussen. De Ultra 1 blijft wel ontbreken in het lijstje, terwijl ik op mijn eigenste Ultra 1 dus wel de beta van WatchOS 27 zou kunnen downloaden als ik dat zou willen.

Ik hoop tegen beter weten in dat in de loop van de komende uren/dagen ook nog zal bekendgemaakt worden dat de Ultra 1 zal meegaan, maar ik vrees er voor :)

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
StevenRSCA schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Klopt, ik heb het ook gezien ondertussen. De Ultra 1 blijft wel ontbreken in het lijstje, terwijl ik op mijn eigenste Ultra 1 dus wel de beta van WatchOS 27 zou kunnen downloaden als ik dat zou willen.
Downloaden kan ook niet op de ultra 1. De watch ziet geen update.

Live, Laugh, Toaster bath.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:01:
Weinig spannende update. Wel irritant dat al die AI shit in Europa niet werkt. Dacht eindelijk die suffe Siri eens normaal te kunnen gebruiken want de huidge versie is te dom om te poepen. Ze zijn ook wel rap met afkappen van ondersteunde apparaten (volledige AI, dus incl stem pitch, niet mee op 16 Pro).
Ik vind het vooral irritant dat Apple in een "eerlijke brief" er vooral omheen draait dat ze niet aan onze wetgeving willen voldoen. Begin me langzamerhand sowieso al steeds minder thuis te voelen bij dat mooie bedrijf van wijlen Steve Jobs. Tim Cook heeft e.e.a. goed voortgezet, maar als we nou heel eerlijk zijn vind ik de innovatie de afgelopen +/- 5 jaar al stap voor stap minder worden. De Neo vond ik nog een leuke twist maar als we eerlijk zijn is het enige innovatieve daaraan natuurlijk de lage prijs.

Kortom, ik hoop dat er in september nog wat moois komt en dat er toch nog een Siri verrassing voor Europeanen komt, maar begin steeds meer te neigen naar een alternatief.

• matthijst
Heb dat ook wel een beetje hoor. Als je een Oppo Find N6 ziet, of Huawei Pura X-Max dan mag Apple weleens vaart maken.

Sideloaden maken ze ook steeds lastiger. Beetje jammer dat je geen baas over eigen apparaat bent. Wil gewoon kunnen doen wat ik wil, zonder dat Apple daar iets van moet vinden.

Maar ja, dat ecosysteem heh 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 09-06-2026 09:10 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 18:20

4POX

Everybody is wired

Toppe schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Wtf moet je met 32 AirTags?
Het is een beetje uit de hand gelopen.

Ik heb originelen. Maar de meesten zijn van die goedkope Action-dingen. Ik hang die goedkope dingen aan apparaten die ik vaak kwijt ben. Bijvoorbeeld de kruimeldieven. Onze duurdere fietsen hebben ieder twee trackers. Op vakanties gaan er in elk stuk bagage ook twee trackers. Alle rugzakken hebben een tracker. Aan de sleutelhangers. Als ik een post ver weg stuur, gooi ik een tracker in de envelop. Op vakanties gooi ik eentje in de huurscooter.

Action heeft ze deze week in de aanbieding. Drie trackers voor € 13,-

AKA Rinkel weblog

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Ik vind het vooral irritant dat Apple in een "eerlijke brief" er vooral omheen draait dat ze niet aan onze wetgeving willen voldoen. Begin me langzamerhand sowieso al steeds minder thuis te voelen bij dat mooie bedrijf van wijlen Steve Jobs. Tim Cook heeft e.e.a. goed voortgezet, maar als we nou heel eerlijk zijn vind ik de innovatie de afgelopen +/- 5 jaar al stap voor stap minder worden. De Neo vond ik nog een leuke twist maar als we eerlijk zijn is het enige innovatieve daaraan natuurlijk de lage prijs.

Kortom, ik hoop dat er in september nog wat moois komt en dat er toch nog een Siri verrassing voor Europeanen komt, maar begin steeds meer te neigen naar een alternatief.
De vraag is alleen wel hoe goed die regels zijn als ze afkomstig zijn van de huidige Europese Commissie, die ook groot voorstander is van Chat Control en nog wat vergelijkbare nare ideeën. Ik vertrouw hen in het geheel niet meer als het gaat om digitale zaken, want wat ze doen is te weinig gebaseerd op feiten en veel te veel op beeldvorming en lobbying. Het zou mij daarbij niet verbazen als Apple bij de verkeerde persoon op de (lange) tenen is gaan staan, waardoor het nu weer hard tegen hard gaat.

Overigens vind ik niet dat Apple per se vrij spel dient te krijgen, want daar zijn ze te groot voor, maar er moet wel ruimte zijn voor onderhandeling en concurrentie is ook niet altijd het enige waar rekening mee gehouden zou moeten worden. Ik vind privacy en controle over diensten en data voor de individuele burger bijvoorbeeld belangrijker.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:17
gielie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:26:
Ik verwacht een hoop poeha over AI en Siri die voorlopig alleen in de USA uitkomt en alleen op de nieuwste devices maar dan wel pas eind van het jaar/begin 2027 in 27.3. Het zal de beste update ooit worden.

Ik zou graag zien dat ze het parental control een keertje goed gaan aanpakken, om een voorbeeld te noemen werkt schermtijd nog steeds per device en niet account breed, tijd op de ipad voorbij gaan ze verder op de iphone, hebben ze een macbook? gaan ze daarna daar op verder. Ik zou dat graag anders zien.

Ik wacht alleen op een nieuwe appleTV de rest laat ik voorbij gaan, de tijd dat ik de nieuwste betas wilde hebben is al een tijdje geleden.
Nou daar is hij

Apple kondigt nieuwe Siri AI aan, voorlopig niet naar Europa - Tweakers

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• DeNachtwacht
  • Niet online
Mensen met een Apple Watch Series 9 hebben trouwens alsnog mazzel: https://www.macrumors.com/2026/06/08/apple-watch-series-9-mistakenly-off-watchos-27-list/

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
[...]

De waarheid ligt ergens in het midden, denk ik. Het blijft ietwat vreemd dat je een product maakt en zodra het populair wordt, moeten andere bedrijven daar dan per definitie maar op mee kunnen liften. Gratis.

Niet zo heel lang geleden waren bepaalde API's op iOS simpelweg niet toegankelijk voor derden. Daardoor had Apple de beschikking over functionaliteit dat op geen enkele manier te realiseren was door anderen. Iets als Apple Pay, om maar een voorbeeld te noemen. Dat we daar nu met de DMA-wetgeving iets aan doen, is logisch.

Dat neemt echter niet weg dat alles dan maar per definitie ook voor de concurrent toegankelijk moet zijn. Waar trek je de grens en is iets onderdeel van een besturingsysteem of een integratie/applicatie? De wetgeving is nu wel heel zwart-wit.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik was juist altijd van het standpunt dat betalen op de iPhone ook veiliger blijft door Apple Pay afgeschermd te houden. Maar ja, dan hoor je bijvoorbeeld dat OVPay dit nu dus al jaren niet gebruikt voor de abonnementen omdat ze volgens OVPay gewoon te veel data van je willen (=lees: ook je volledige reishistorie).

En juist bij gebruik van AI (Siri draait straks op Google servers...) vind ik het he-le-maal geen slecht idee dat ze gedwongen worden dat ik (bijvoorbeeld) ook Mistral daarvoor moet kunnen gebruiken.

• Commendatore
  • Niet online
Maar wel met de nodige checks & balances.

• DeNachtwacht
  • Niet online
De EU zorgt juist voor die checks en balances, Apple wil die niet toelaten en Siri AI weer onder hun voorwaarden afdwingen.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:24:
Ik was juist altijd van het standpunt dat betalen op de iPhone ook veiliger blijft door Apple Pay afgeschermd te houden. Maar ja, dan hoor je bijvoorbeeld dat OVPay dit nu dus al jaren niet gebruikt voor de abonnementen omdat ze volgens OVPay gewoon te veel data van je willen (=lees: ook je volledige reishistorie).

En juist bij gebruik van AI (Siri draait straks op Google servers...) vind ik het he-le-maal geen slecht idee dat ze gedwongen worden dat ik (bijvoorbeeld) ook Mistral daarvoor moet kunnen gebruiken.
Is in de basis ook geen slecht idee, maar alsnog vind ik het 'Apple Trusted System Agent' concept dan wel logisch. Het toegankelijk maken van mijn berichten, agenda en andere informatie aan derde partijen met een losser privacybeleid is vragen om problemen. Maar dat moet dus wel volgens de EU (aldus Apple).

Apple heeft natuurlijk een commercieel belang om die controle te blijven uitoefenen (zoals dat nu ook met de App Store gebeurt), en we moeten het statement ook niet volledig als waarheid aannemen, maar er zit zeker wel een kern van waarheid in.
Om gebruikers te beschermen, heeft Apple Trusted System Agent ontworpen: een tussenoplossing die virtuele assistenten op devices in de EU veilig toegang geeft tot dezelfde features en mogelijkheden als Siri AI. Apple heeft plannen gedeeld om Siri AI in de EU te lanceren en tegelijkertijd deze nieuwe oplossing geleidelijk uit te rollen gedurende een periode van 18 maanden. De Europese Commissie was het daar niet mee eens. Sterker nog, de Europese Commissie ging met geen enkel voorstel van Apple akkoord.
Bron: https://www.apple.com/nl/newsroom/2026/06/due-to-dma-siri-ai-delayed-in-eu-for-ios-27-and-ipados-27/

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
4POX schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:11:
[...]

Het is een beetje uit de hand gelopen.

Ik heb originelen. Maar de meesten zijn van die goedkope Action-dingen. Ik hang die goedkope dingen aan apparaten die ik vaak kwijt ben. Bijvoorbeeld de kruimeldieven. Onze duurdere fietsen hebben ieder twee trackers. Op vakanties gaan er in elk stuk bagage ook twee trackers. Alle rugzakken hebben een tracker. Aan de sleutelhangers. Als ik een post ver weg stuur, gooi ik een tracker in de envelop. Op vakanties gooi ik eentje in de huurscooter.

Action heeft ze deze week in de aanbieding. Drie trackers voor € 13,-
Wat ook wel grappig is: ik heb twee goedkope Action-trackers die toch in de la lagen te verstoffen in een oude jas gedaan en eentje in een lege fles wasverzachter. En dan kijken hoe ons afval over de wereld wordt gepingpongd :)

• Commendatore
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:30:
De EU zorgt juist voor die checks en balances, Apple wil die niet toelaten en Siri AI weer onder hun voorwaarden afdwingen.
Dat is wel erg kort door de bocht.

• matthijst
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:32:
[...]

gedurende een periode van 18 maanden.
Pfff, benieuwd wanneer die 18 maanden gaan lopen. Als dat vanaf september is dan heeft het weinig nu om te upgraden naar een 18PM of eventueel een Fold/Ultra. Kan je net zo goed 1,5 jaar wachten om te zien of AI nog eens naar Europa gaat komen 8)7

• DeNachtwacht
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:32:
Is in de basis ook geen slecht idee, maar alsnog vind ik het 'Apple Trusted System Agent' concept dan wel logisch. Het toegankelijk maken van mijn berichten, agenda en andere informatie aan derde partijen met een losser privacybeleid is vragen om problemen. Maar dat moet dus wel volgens de EU (aldus Apple).
Het punt is dat we het laatste jaar simpelweg gezien hebben wat voor risico's dat heeft.
1. Apple is een bedrijf met commerciële belangen. Dat belang was er altijd al en combineert natuurlijk niet helemaal lekker met een 100% zuiver bedrijf dat naast Apple óók geld wil verdienen met een concurrerende dienst. Je ziet altijd al dat iCloud nét even lekkerder is geintegreerd dan andere cloudproviders in macOS/iOS, en de integraties die er wél zijn, zijn vaak deels afgedwongen door de EU. Maar onderaan de streep wordt de gemiddelde klant echt wel gepushed richting vrij prijzige iCloud abonnementen (snel voorbeeld: iCloud gezin 6TB met 6 leden kost je €360 per maand. Microsoft 365 kost je voor een familie €129).
2. Apple is als Amerikaans bedrijf verplicht data aan de overheid van de VS te leveren indien gevraagd.

Tel die twee op en ik had veel liever een "EU Trusted System Agent" gehad.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 23:49

TheVMaster

Moderator WOS
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Het punt is dat we het laatste jaar simpelweg gezien hebben wat voor risico's dat heeft.
1. Apple is een bedrijf met commerciële belangen. Dat belang was er altijd al en combineert natuurlijk niet helemaal lekker met een 100% zuiver bedrijf dat naast Apple óók geld wil verdienen met een concurrerende dienst. Je ziet altijd al dat iCloud nét even lekkerder is geintegreerd dan andere cloudproviders in macOS/iOS, en de integraties die er wél zijn, zijn vaak deels afgedwongen door de EU. Maar onderaan de streep wordt de gemiddelde klant echt wel gepushed richting vrij prijzige iCloud abonnementen (snel voorbeeld: iCloud gezin 6TB met 6 leden kost je €360 per maand. Microsoft 365 kost je voor een familie €129).
2. Apple is als Amerikaans bedrijf verplicht data aan de overheid van de VS te leveren indien gevraagd.

Ik denk dat je per jaar bedoeld. Maar bij iCloud krijg je er dan wel Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ (en nog wat andere 'handige' zaken bij) Bij M365 Family is het puur Microsoft 365 Apps en 6 TB OneDrive.

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app

• StevenRSCA
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Downloaden kan ook niet op de ultra 1. De watch ziet geen update.
Yep, hij staat wel in het lijstje op de Ultra 1 (om je nog een beetje hoop te geven :) ) maar downloaden lukt effectief niet.

An sich heb ik er geen probleem mee om nog een Apple product één of meerdere jaren na het stoppen van de officiële OS-upgrades te gebruiken want security upgrades komen nog een poosje binnen. Ik heb dit gedaan met de Watch series 0 en series 4 als voorlopers van mijn Ultra 1 en ik loop hier zelf nog rond met een iPad Pro eerste generatie die ik in januari 2016 heb gekocht en is blijven steken op iPadOS 16.

Alleen voelt het stoppen na vier jaar voor Ultra 1 wel echt kort aan. Ik heb het nog niet opgezocht, maar dit moet toch een triest record zijn qua support in het Apple eco-systeem.

• Donstil
  • Niet online
StevenRSCA schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Yep, hij staat wel in het lijstje op de Ultra 1 (om je nog een beetje hoop te geven :) ) maar downloaden lukt effectief niet.
Nee dat is wat ik bedoel, hij ziet de update niet hij ziet alleen het profiel.
Maar dat is wel vaker, dat zegt niets over de daadwerkelijke uitrol.

• DeNachtwacht
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat je per jaar bedoeld. Maar bij iCloud krijg je er dan wel Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ (en nog wat andere 'handige' zaken bij) Bij M365 Family is het puur Microsoft 365 Apps en 6 TB OneDrive.
Ja ik bedoel per jaar. Maar ik moet je echt teleurstellen, bij het iCloud+ 6TB abonnement krijg je niks... maar bij M365 family krijg je wél de Microsoft Office suite erbij. Dus de iCloud deal is feitelijk nog slechter dan ik net aangaf. Jij hebt het over Apple One Gezin, dat kost €25,95 per maand en daarbij krijg wel die diensten, maar ook maar 200GB iCloud+. Dus kortom we moeten wel apple's met appels ;) vergelijken (6tb cloud vs 6 tb cloud) en dan biedt Apple dus simpelweg een fors duurdere dienst.

Maar dat was verder het punt ook niet: het punt was dat Apple iCloud+ nét even lekkerder overal integegreert in macOS/iOS, en dat de integratie die er wél is, deels door de EU is afgedwongen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 11:23 ]

• Donstil
  • Niet online
[...]

Ik vind het vooral irritant dat Apple in een "eerlijke brief" er vooral omheen draait dat ze niet aan onze wetgeving willen voldoen. Begin me langzamerhand sowieso al steeds minder thuis te voelen bij dat mooie bedrijf van wijlen Steve Jobs.
Nah ik vind de visie die ze hebben op het gebied van privacy wel fijn en die botst op dit gebied met de DMA.
Je kunt het dus zien als "Waarom voldoen ze niet gewoon aan wetgeving" maar je kunt het ook zien als "goed dat ze niet zomaar voldoen aan de wetgeving".

Ik vind het ook jammer dat we steeds meer functies daardoor niet krijgen, maar alles zomaar open breken omdat wat oude ambtenaren in Brussel dat bedacht hebben is ook de weg vooruit niet wat mij betreft.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik zie het niet als visie, maar puur als een marketingstrategie om te kunnen verkopen dat ze hun eigen diensten willen blijven pushen. Ik zie geen enkel logisch argument in die brief staan waarom de EU regels "slechte privacy" afdwingen en zij "goede privacy". Ik zie alleen maar ruimte die zij kunnen nemen om hun eigen diensten te kunnen blijven pushen.

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:26:
Ik zie het niet als visie, maar puur als een marketingstrategie om te kunnen verkopen dat ze hun eigen diensten willen blijven pushen. Ik zie geen enkel logisch argument in die brief staan waarom de EU regels "slechte privacy" afdwingen en zij "goede privacy". Ik zie alleen maar ruimte die zij kunnen nemen om hun eigen diensten te kunnen blijven pushen.
Ja ach iedereen kan eruit halen hoe ze willen waarschijnlijk.
Ik vind eigen diensten "pushen" helemaal prima overigens, anders had ik wel een Android genomen.

Van mij hadden die regels ook Opt-out mogen zijn, ik kan prima zelf nadenken, daar heb ik de EU niet voor nodig. Ik zit heel bewust in het gesloten eco-systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 09-06-2026 11:29 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 18:20

4POX

Everybody is wired

StevenRSCA schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Alleen voelt het stoppen na vier jaar voor Ultra 1 wel echt kort aan. Ik heb het nog niet opgezocht, maar dit moet toch een triest record zijn qua support in het Apple eco-systeem.
De eerste iphones en iPod Touch-modellen gingen ook vrij snel aan de kant. Misschien was 128 MB RAM toch te weinig.

AKA Rinkel weblog

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-07 16:40
Ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt begrijpen en wat niet. Als jij anti-Apple en pro-EU bent, dan denk je inderdaad alleen dat Apple alleen maar kwaad in de zin heeft.

Natuurlijk snap ik wel dat Apple geld wil verdienen, maar ik vind een dino-opstelling anno 2026 ook niet echt kunnen. Maar goed, wie ben ik om er wat van te vinden. Heel Nederland stemt D66. De sociale meerderheid (nou ja, 66 zetels dan) heeft gewonnen en likt de vingers af bij nog meer regelzucht. Meer regeltjes, maar als je een baksteen door je ruit krijgt, heeft de politie toch niet genoeg capaciteit. Dat kan ik je wel vertellen.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Ja ach iedereen kan eruit halen hoe ze willen waarschijnlijk.
Ik vind eigen diensten "pushen" helemaal prima overigens, anders had ik wel een Android genomen.
Ach ja, ik ben het ook jaren met je eens geweest. Maar als ik heel eerlijk ben zie ik tegenwoordig dat Android ook echt mooi is, maar vooral dat ik vanwege de geopolitiek de Amerikaanse cloud uit wil. Tel daarbij op dat Apple dus wat mij betreft gewoon niet zo veel meer innoveert. Ik heb Apple nog lang het voordeel van de twijfel gegeven, maar begin me toch wel steeds meer richting een overstap te bewegen. Zoals gezegd, hopen dat ergens het komende jaar er nog zaken op de rol staan die me overtuigen in de familie te blijven ;)

• DNN!S
  • Nu online
Ik weet niet of het een goede marketing strategie is. Ik kan mij best voorstellen dat een boel EU-gebruikers nu denken: ik heb lang genoeg gewacht op AI, doei Apple 👋

• Donstil
  • Niet online
DNN!S schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet of het een goede marketing strategie is. Ik kan mij best voorstellen dat een boel EU-gebruikers nu denken: ik heb lang genoeg gewacht op AI, doei Apple 👋
Precies, als het marketing was geweest dan hadden we het allang gehad.

• DeNachtwacht
  • Niet online
DNN!S schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ik denk inderdaad dus dat ze zich hierop verkeken hebben en dit precies is wat op stapel staat. 2 jaar geleden "trapte" ik er ook nog in, maar in het huidige geopolitieke klimaat liggen de kaarten echt anders.

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ach ja, ik ben het ook jaren met je eens geweest. Maar als ik heel eerlijk ben zie ik tegenwoordig dat Android ook echt mooi is, maar vooral dat ik vanwege de geopolitiek de Amerikaanse cloud uit wil. Tel daarbij op dat Apple dus wat mij betreft gewoon niet zo veel meer innoveert. Ik heb Apple nog lang het voordeel van de twijfel gegeven, maar begin me toch wel steeds meer richting een overstap te bewegen. Zoals gezegd, hopen dat ergens het komende jaar er nog zaken op de rol staan die me overtuigen in de familie te blijven ;)
Ja ik ben daarin niet helemaal blanco, ik kom regelmatig in de states dus de hele geopolitieke stroming om nu ineens uit die clouds te willen heb ik persoonlijk niet zo.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Maar heb jij dan niet zo'n gevoel van... hmm, misschien is het toch wel fijn een Europees alternatief klaar te hebben liggen indien nodig? Dat vind ik het zorgelijke aan de zaak. Als we met z'n allen een aantal bedrijven als Nextcloud, Mistral etc kunnen pushen een serieus alternatief te zijn, dan ligt er in ieder geval iets klaar voor het geval het echt nodig is.

[ Voor 45% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 11:38 ]

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Ik denk inderdaad dus dat ze zich hierop verkeken hebben en dit precies is wat op stapel staat. 2 jaar geleden "trapte" ik er ook nog in, maar in het huidige geopolitieke klimaat liggen de kaarten echt anders.
Kan het toch ook niet helemaal eens zijn met de terminologie "trapte", want dat doet lezen alsof iedereen die niet dezelfde mening heeft nog maar niet beter weet, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn en we ook gewoon een andere mening kunnen hebben.

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:37:
Maar heb jij dan niet zo'n gevoel van... hmm, misschien is het toch wel fijn een Europees alternatief klaar te hebben liggen indien nodig? Dat vind ik het zorgelijke aan de zaak. Als we met z'n allen een aantal bedrijven als Nextcloud, Mistral etc kunnen pushen een serieus alternatief te zijn, dan ligt er in ieder geval iets klaar voor het geval het echt nodig is.
Nee dat gevoel (want dat is het vaak alleen maar, een gevoel) heb ik nog niet. Als er alternatieve komen dan moeten die groter worden omdat ze goed zijn, en zover is het nog helemaal niet. Ze moeten niet groter worden omdat ze toevallig uit europa komen.

Maar goed ik ben Cloud Consultant met specialiteit op Microsoft Azure dus daarin ook wel enorm gekleurd natuurlijk.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ja snap ik ook hoor, en laten we eerlijk zijn diezelfde mensen bij Microsoft of Apple 5 jaar geleden zijn natuurlijk nog steeds hun werk hetzelfde aan het doen. Dat er een politieke wind door de VS waait die ineens anders is zal velen van hen ook niet bepaald tevreden maken.

En inderdaad helemaal eens dat de Europese alternatieven wel echt goed moeten zijn, momenteel is daar nog veel te winnen.

• DNN!S
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Ik denk niet dat een 3 biljoen-company zich hierop verkijkt. Ik denk eerder dat we nog wel eens overschatten hoe belangrijk de EU voor ze is.

• Dennisweb
DNN!S schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Ik denk niet dat een 3 biljoen-company zich hierop verkijkt. Ik denk eerder dat we nog wel eens overschatten hoe belangrijk de EU voor ze is.
Maar we kunnen het wel allemaal eens zijn dat Apple als onderneming zelf mag bepalen of ze producten wel of niet uitbrengen? Want als ik zo weinig voet tussen de deur zou krijgen, had ik ook gezegd: “Joh. Dan maar niet. De EU zoekt het maar uit.”

• DeNachtwacht
  • Niet online
Haha nou ik wil jullie beide uit een droom helpen @Dennisweb en @DNN!S (what's in a name ;) ). De EU is een grotere markt voor de techbedrijven dan de VS zelf werd hierboven al gezegd. Als wij morgen besluiten allemaal op Europese tech over te stappen gaan ze héééél snel hun "visie" en "principes" aanpassen anders stort hun omzet simpelweg in elkaar.

Ze proberen met dit soort brieven de Europese consument boos te maken richting de EU, maar zoals hierboven ook genoemd denk ik dat het deze keer weleens averechts voor ze zou kunnen werken.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 11:57 ]

• DNN!S
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:55:
De EU is een grotere markt voor de techbedrijven dan de VS zelf werd hierboven al gezegd. Als wij morgen besluiten allemaal op Europese tech over te stappen gaan ze héééél snel hun "visie" en "principes" aanpassen anders stort hun omzet simpelweg in elkaar.
Vooralsnog geven ze niet toe en zijn de EU-gebruikers blijkbaar minder belangrijk.

[ Voor 23% gewijzigd door DNN!S op 09-06-2026 11:59 ]

• Dennisweb
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:55:
Haha nou ik wil jullie beide uit een droom helpen @Dennisweb en @DNN!S (what's in a name ;) ). De EU is een grotere markt voor de techbedrijven dan de VS zelf werd hierboven al gezegd. Als wij morgen besluiten allemaal op Europese tech over te stappen gaan ze héééél snel hun "visie" en "principes" aanpassen anders stort hun omzet simpelweg in elkaar.

Ze proberen met dit soort brieven de Europese consument boos te maken richting de EU, maar zoals hierboven ook genoemd denk ik dat het deze keer weleens averechts voor ze zou kunnen werken.
Ik zie dat als ondernemer toch een beetje anders. ;)

Laat ik maar een stap verder gaan: los van of het financieel een goed idee is (en daarom zullen ze het nooit doen), maar als Apple de iPhone in de EU uit de schappen wil halen, is dat hun goed recht. Misschien zou het zelfs wel moeten. Dan krijg je jouw gedroomde EU-phone waarop je eerst met DigiD moet inloggen om hem te kunnen gebruiken, bij iedere site die je opent eerst even een verzoek indienen bij de EU of je die mag bezoeken. En 8 politieagenten die je van je bed lichten als je een foto maakt van je zoontje zijn been omdat hij van een speeltoestel is gevallen. :D

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik ben het zeker eens dat Chat Control een bizar slecht idee is en de EU (lobby) op zijn slechtst laat zien. Maar dat is hier de valkuil altijd een beetje, bij elk groot bedrijf of grote instelling als een overheid zijn dingen die goed en minder goed zijn. De Europese bureaucratie en hun vermogen om zo snel mogelijk iedereen die in AI wil ondernemen richting de VS is bijvoorbeeld echt fascinerend (dom). We hebben al wel hele goede wetten klaar liggen, maar de samenstelling daarvan heeft menig ondernemer gedemotiveerd ermee aan de slag te gaan in de EU zodat we nu nog steeds vrijwel geen eigen AI bedrijven hebben waarmee we die mooie AI principes ook stevig in de markt kunnen zetten :') . Het houdt na Mistral al op, en dat is al geen A league... de Chinezen zijn ondertussen wél stevig competatief bezig geweest en Alibaba en anderen hebben de Amerikaanse AI industrie af en toe flink bang gemaakt.

Dus tuurlijk zie ik ook de nadelen, maar ten eerste moet je echt niet denken dat het in de VS wel een walhalla is waar wetten en regels alleen maar optimaal werken, dat is verre van de realiteit. Onderaan de streep ben ik onder de huidige politieke leiding iig blij dat ik in de EU zit, en dus in "het beste van alle slechte systemen" zullen we maar zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 12:08 ]

• Donstil
  • Niet online
Er was toch al bekend hoe groot de EU omzet was voor Apple? Volgens mij was dat al bekend toen het ging over het openbreken van de App Store.

Natuurlijk gaan ze niet weg, en vooralsnog stapt ook vrijwel niemand over vanwege het ontbreken van functies. Maar puur theoretisch gezien dan.

• DNN!S
  • Nu online
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:05:
Natuurlijk gaan ze niet weg, en vooralsnog stapt ook vrijwel niemand over vanwege het ontbreken van functies. Maar puur theoretisch gezien dan.
En de aantallen die wel overstappen zullen wel wegvallen in de normale retentie getallen.

Maar euh… behalve wat gedoe over EU zie ik maar weinig echte klachten over iOS27. Is de update dan echt zo saai? :P

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:27
DNN!S schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:15:
[...]

En de aantallen die wel overstappen zullen wel wegvallen in de normale retentie getallen.

Maar euh… behalve wat gedoe over EU zie ik maar weinig echte klachten over iOS27. Is de update dan echt zo saai? :P
Ja... Helaas is bijna de gehele update de AI die ze twee jaar geleden hebben aangekondigd.

• StevenRSCA
Volgens mij is er niets gezegd gisteren over de eventuele komst van Siri AI naar de HomePod of Apple TV?

Zal allicht wachten zijn tot dat die nieuwe HomePad (of hoe dat ding ook gaat heten) gelanceerd zal worden.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:47
StevenRSCA schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:18:
Volgens mij is er niets gezegd gisteren over de eventuele komst van Siri AI naar de HomePod of Apple TV?

Zal allicht wachten zijn tot dat die nieuwe HomePad (of hoe dat ding ook gaat heten) gelanceerd zal worden.
Ja, de hardware verwachten we/ze pas in september. Schijnt tegen die tijd al een jaar op de plank te liggen vanwege Siri die toch niet naar ons komt 🤪

Ben m’n Android streamer zo zat, maar ja….

All your base are belong to us

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik gok inderdaad dat de nieuwe HomePod nu bij het aanstaande event wordt gereleased, en er dan groot wordt uitgepakt hiermee met ook aansturing van je woning via Siri AI. Maar aangezien ontwikkelaars maar zeer marginaal iets met HomePodOS hoeven te doen (het houdt op bij integratie van muziekdiensten en straks wellicht LLM model via de Woning app?) denk ik dat ze ervoor kiezen het op deze manier als "grote verrassing" te presenteren.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 12:27 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:23:
Ben m’n Android streamer zo zat, maar ja….
Ik dacht dat Gemini al wel best aardig werkte met Google Home of zit ik ernaast?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Je hebt een punt en ik ben het ook met je eens. Het zou bijvoorbeeld normaal moeten zijn om een (al dan niet versleutelde) back-up van een iPhone op iets als OneDrive of Google Drive te zetten. Perfect dat we daar als EU wat tegenwicht aan geven.

De vergelijking gaat echter niet helemaal op. Het gaat hier niet om een enkele dienst dat net even wat lekkerder werkt omdat het van Apple is, maar om diepgaande integratie in een besturingssysteem dat simpelweg over grenzen van applicaties en data heen kan. In dat soort situaties vind ik de DMA-wetgeving te simpel geredeneerd en is ook totaal wat anders dan het bieden van een alternatief voor zoiets als iCloud.

Dat Apple dan zegt dat zij enige vorm van controle willen behouden door te toetsen of een partij dat vertrouwen verdiend, vind ik zo gek nog niet. Ik durf dus wel te stellen dat dat hele DMA-gedoe wel degelijk effect heeft, want Apple komt kennelijk met voorstellen om derde partijen toe te laten, maar niet zonder daarvoor de nodige maatregelen te nemen.

Het laatste wat ik zou willen is dat de EU als wetgever zich gaat bemoeien met wat trusted is of niet, dat is aan de markt om dat onderling uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 09-06-2026 12:29 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 23:49

TheVMaster

Moderator WOS
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Ja ik bedoel per jaar. Maar ik moet je echt teleurstellen, bij het iCloud+ 6TB abonnement krijg je niks... maar bij M365 family krijg je wél de Microsoft Office suite erbij. Dus de iCloud deal is feitelijk nog slechter dan ik net aangaf. Jij hebt het over Apple One Gezin, dat kost €25,95 per maand en daarbij krijg wel die diensten, maar ook maar 200GB iCloud+. Dus kortom we moeten wel apple's met appels ;) vergelijken (6tb cloud vs 6 tb cloud) en dan biedt Apple dus simpelweg een fors duurdere dienst.

Maar dat was verder het punt ook niet: het punt was dat Apple iCloud+ nét even lekkerder overal integegreert in macOS/iOS, en dat de integratie die er wél is, deels door de EU is afgedwongen.
Ow wacht ff, je hebt gelijk. Ik zat ook te kijken naar de 6TB ' upgrade' (heb nu 2TB), maar die prijs was me (boven op de 9,95 die ik voor 2 TB betaal) veel te hoog. Maar idd, iCloud integreert idd veel beter, beetje net zoals OneDrive en M365 super goed integreert op Windows. Al doet iCloud het ook wel goed op Windows (idd mede door het afdwingen van de EU verwacht ik).

Zat trouwens nog ff te zoeken naar het hele Siri AI verhaal. Op zich snap ik tot op zekere hoogte dat dit er nog niet is (regels etc), maar dat vervolgens Google eigenlijk lak heeft aan de EU regels en Gemini gewoon in hun Android stopt (en ja er loopt een rechtszaak over waar in juli een uitspraak in gaat komen). Voelt wel beetje irritant. Moet wel zeggen dat ik het standpunt van Apple dan meer kan waarderen, ook al brengen ze het alsof het de schuld van de EU is natuurlijk. Maar goed, uiteindelijk zullen we het wel krijgen.....maar het duurt jammer genoeg langer.

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app

• matthijst

• DeNachtwacht
  • Niet online
Het is een klein, startend kanaal (dus geen EU eigen kanaal ook)en dat filmpje is 3 uur uit. Dus zo slecht is dat niet eens.
... the decision not to allow Siri AI in the EU is Apple's, and Apple's only. Because absolutely nothing in the DMA prohibits Apple from introducing new products in the EU. ...
Dus ja, er is echt wel een andere kant aan de medaille dan Apple zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 20:51 ]

• Pendora
Dus volgens de EU heeft Apple een uitzondering gevraagd voor 18 maanden. Ze hebben dus niks gedaan aan om aan de voorwaarden van de EU proberen te voldoen.
Dit is niet het kanaal van de EU zelf...

[ Voor 18% gewijzigd door Pendora op 09-06-2026 20:52 ]

• Donstil
  • Niet online
Toch opvallend dat dit dan niet geüpload wordt op een van de Europese alternatieven en er voor Big Tech YouTube gekozen wordt.

• Pendora
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:52:
Toch opvallend dat dit dan niet geüpload wordt op een van de Europese alternatieven en er voor Big Tech YouTube gekozen wordt.
Dit is niet van de EU zelf maar van een journalist.

• DeNachtwacht
  • Niet online
  1. Het is geen kanaal van de EU
  2. Wat je uithaalt is een retorisch trucje dat al in Aristoteles' Rhetorica beschreven staat. Als er geen argumenten tegenin te brengen zijn, val dan de brenger van de boodschap aan ;)
We moeten dus gewoon concluderen dat de Apple brief simpelweg een marketingtrucje was, niks meer, niks minder. Tenzij natuurlijk deze EU Commissaris blijkt te liegen maar voorlopig vind ik zijn boodschap sterk overkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 20:56 ]

• Donstil
  • Niet online
Pendora schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Dit is niet van de EU zelf maar van een journalist.
I know, maar dat doet niets af aan mijn opmerking.

• Pendora
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:56:
[...]

I know, maar dat doet niets af aan mijn opmerking.
Ik kan je niet volgen. Begrijp ik dat je vind dat elke journalist die iets over de EU gaat schrijven dat niet op YouTube mag plaatsen? Dus VS nieuws YouTube en EU nieuws Vimeo ofzo?

• Donstil
  • Niet online
Pendora schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Ik kan je niet volgen. Begrijp ik dat je vind dat elke journalist die iets over de EU gaat schrijven dat niet op YouTube mag plaatsen? Dus VS nieuws YouTube en EU nieuws Vimeo ofzo?
Nee ik vind het alleen typisch dat het dan op YouTube geplaatst wordt en niet een van de alternatieve.

Edit: Vimeo is overigens ook Amerikaans.

[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 09-06-2026 21:01 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Donstil leuk, maar nogmaals, je valt nu dus zoals ik net zei de boodschapper aan zonder inhoudelijk in te gaan op de boodschap. Een trucje, zoals ik net ook al zei, wat Aristoteles al aanraadde om de discussie weg te voeren van een sterk argument van de tegenpartij, wat je nu aan het doen bent ;) .

Apple heeft geprobeerd een uitzondering te krijgen voor 18 (!) maanden op de DMA en een monopolie te krijgen op hun AI tool (feitelijk van Google) zodat na die 18 maanden vrijwel iedere iPhone gebruiker dan "per ongeluk" al helemaal in het Apple AI ecosysteem vergroeid zit en niet meer gaat overstappen. En dat de EU dat geheel terecht geweigerd heeft probeerden ze dus gister te verdoezelen met een slim uitgedokterde brief waar wij als Europeanen allemaal wel gevoelig voor zijn over privacy.

Nee, dit is nog gewiekster dan ik dacht en doet Apple wat mij betreft geen goed. :X

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:02:

leuk, maar nogmaals, je valt nu dus zoals ik net zei de boodschapper aan zonder inhoudelijk in te gaan op de boodschap. Een trucje, zoals ik net ook al zei, wat Aristoteles al aanraadde om de discussie weg te voeren van een sterk argument van de tegenpartij, wat je nu aan het doen bent ;) .
Ja ik had het net ook al gelezen hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Donstil op 09-06-2026 21:04 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Ja ik had het net ook al gelezen hoor.
Klopt, en toen probeerde je de discussie weg te voeren van het feit dat Apple dus inderdaad hier fout bezig is door de boodschapper ineens aan te vallen ipv inhoudelijk te reageren op de boodschap ;)

• Donstil
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Klopt, en toen probeerde je de discussie weg te voeren van het feit dat Apple dus inderdaad hier fout bezig is door de boodschapper ineens aan te vallen ipv inhoudelijk te reageren op de boodschap ;)
Ja maar weet je wat het is, die opmerking interesseerde mij helemaal niet, dus daarom ging ik er niet op in.

• matthijst
Was benieuwd dus ff gezocht. Blijkbaar vindt de gemiddelde EU Apple bezitter het wel best dat je over een jaar een keer AI kunt gebruiken 8)7

Aan de ene kant goed dat de EU zoiets doet. Aan de andere kant: zelf gebruik ik Gemini het meest (voor standaard vragen, Claude voor werk), dus ik zou wel blij zijn met die nw AI. En je hoeft het niet te gebruiken natuurlijk; voor alle EU'ers die een andere variant zouden willen gebruiken.

Vraag me ook af hoeveel het uitmaakt voor wat Siri voor je doet, wat er op de achtergrond draait.

[ Voor 40% gewijzigd door matthijst op 09-06-2026 21:11 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Ja maar weet je wat het is, die opmerking interesseerde mij helemaal niet, dus daarom ging ik er niet op in.
Je bedoelt natuurlijk dat er dus simpelweg geen argument in te brengen is tegen wat hier in dit topic gister nog een discussie was, namelijk dat de brief van Apple dus wél gewoon een mediastrategie was en ze zich gewoon lekker niet aan de Europese wet probeerden te gaan houden.

• Donstil
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:07:
Blijkbaar vindt de gemiddelde EU Apple bezitter het wel best dat je over een jaar een keer AI kunt gebruiken 8)7
Natuurlijk wel, die stappen nu allemaal massaal over naar de concurrentie 😏

• matthijst
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Natuurlijk wel, die stappen nu allemaal massaal niet over naar de concurrentie 😏
Nee dat niet, maar het voelt wel behoorlijk k.u.t. Met iOS16 kondigden ze die AI-bende al aan, nu komt er 2 jaar later eindelijk een fatsoenlijke integratie, En dan mag je in de EU nog een jaar langer wachten.

Neemt bij mij wel de zin op te upgraden naar een nieuw toestel weg. Was redelijk hyped voor die Ultra.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 09-06-2026 21:16 ]

• Donstil
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Nee dat niet, maar het voelt wel behoorlijk k.u.t. Met iOS16 kondigden ze die AI-bende al aan, nu komt er 2 jaar later eindelijk een fatsoenlijke integratie, En dan mag je in de EU nog een jaar langer wachten.

Neemt bij mij wel de zin op te upgraden naar een nieuw toestel weg. Was redelijk hyped voor die Ultra.
iOS 18 was dat, in 2024. iOS 16 is uit 2022.

Maar goed even afwachten hoelang het gaat duren, het is voorlopig toch niet in het Nederlands helaas, dus had ook zonder EU regels niet in het Nederlands geweest.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

‘YouTube heeft een groter bereik’, ja als we zo blijven denken komt er nooit een alternatief

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• matthijst
Ah ja 18 idd. Goed dat ze die nummering gelijk aan het jaar hebben getrokken. Word ook een dagje ouder 🙃

• Toppe

Toppe

Oké ✅

matthijst schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:20:
Ah ja 18 idd. Goed dat ze die nummering gelijk aan het jaar hebben getrokken. Word ook een dagje ouder 🙃
Je weet dat iOS 27 in 26 uitkomt? :9

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Toppe dat is een gebruikelijk iets in softwareland, het wordt eind september uitgebracht "voor het jaar 27". Hele rijen van voorbeelden van software die dat zo doen. Zie bijv de Fifa /FC games.

• Commendatore
  • Niet online
Dit is toch helemaal geen inhoudelijke reactie? Er wordt nauwelijks ingegaan op waarom de EC de voorstellen van Apple afkeurt. Die man is retorisch wel sterk, o.a. met de trucje van die snelheidsboete, maar uiteindelijk word je daar nog steeds niet veel wijzer van.

Wat heeft Apple exact voorgesteld? Geen idee. Wat was de precieze reactie van de EC hierop? Ook geen idee.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Dat wordt beide wel gezegd.
1. Apple heeft voorgesteld om 18 maanden een uitzondering op de wet te krijgen (... en tegen die tijd zit elke iPhone eigenaar natuurlijk al weer nog dieper vast in het Apple monopolie)
2. De reactie van de EC was dat de wet voor iedereen geldt en dat dit niet onderhandelbaar is, net zoals je niet met een politie-agent kan onderhandelen over door rood licht rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2026 21:33 ]

• Commendatore
  • Niet online
Alleen ging het hier natuurlijk niet alleen om die 18 maanden. Daar wordt nu alle aandacht naartoe getrokken, maar in het voorstel van Apple zat meer.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik zei het gister nog, Apple Presenteert het in hun voordeel.

• Commendatore
  • Niet online
Uiteindelijk proberen beide partijen dat.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Maakt het eigenlijk uit wie er gelijk heeft? Conclusie is dat de EU-burger weer benadeeld is in deze zaak.

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
Vraag mij serieus af wat voor voordelen nu iOS 27 heeft zonder Siri AI? Naast het nieuwe child protection verhaal weinig vernieuwend dan toch?

Nodigt dan ook niet echt uit om een nieuwe iPhone te kopen in september. Als de nieuwe functies toch niet werken.

[ Voor 29% gewijzigd door jdiezrequejo op 09-06-2026 22:25 ]

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jdiezrequejo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:
Vraag mij serieus af wat voor voordelen nu iOS 27 heeft zonder Siri AI? Naast het nieuwe child protection verhaal weinig vernieuwend dan toch?

Nodigt dan ook niet echt uit om een nieuwe iPhone te kopen in september. Als de nieuwe functies toch niet werken.
Alsof het nieuwe toestel specifiek ontworpen is voor Ai.

Ik snap je punt, maar je slaat door :+

• Maycuz
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-07 17:42
jdiezrequejo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:

iOS 27 is vlotter over het algemeen (in mijn ervaring), en je hebt de verbeterde reframe/extend/cleanup functionaliteit bij het bewerken van plaatjes. Maar in Nederland is er wat mij betreft nu nog weinig reden om een nieuwe iPhone te overwegen.

• Commendatore
  • Niet online
De aangekondigde kwaliteitsverbeteringen zijn voor mij eigenlijk het belangrijkst. Er zijn momenteel namelijk iets te veel kleine en minder kleine problemen die telkens weer opspelen. Waar ik zelf momenteel het meest tegenaan loop: foto's die op mijn iPhone niet altijd betrouwbaar naar iCloud worden geupload zonder handmatig ingrijpen en het netjes unmounten van schijven gaat op MacOS vaak alleen na een herstart.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:39
Commendatore schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:31:
Dit is toch helemaal geen inhoudelijke reactie? Er wordt nauwelijks ingegaan op waarom de EC de voorstellen van Apple afkeurt. Die man is retorisch wel sterk, o.a. met de trucje van die snelheidsboete, maar uiteindelijk word je daar nog steeds niet veel wijzer van.

Wat heeft Apple exact voorgesteld? Geen idee. Wat was de precieze reactie van de EC hierop? Ook geen idee.
Ja, eens. Mijn follow up zou zijn: Apple geeft aan dat ze een Trusted Agent systeem wilden maken (dat heeft Apple gezegd toch?), maar dat dat ook afgekeurd is door de EU. Wat is daar jullie reactie op?

(Het zal vast iets zijn als dat ze wilden dat Siri AI meer dingen kan dan Google ai etc, en daarom is het afgekeurd.)

Ik denk echt dat dit een goed verhaal kan zijn waar tweakers eens echt in kan duiken.

• DNN!S
  • Nu online
ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:36:
[...]

Ja, eens. Mijn follow up zou zijn: Apple geeft aan dat ze een Trusted Agent systeem wilden maken (dat heeft Apple gezegd toch?), maar dat dat ook afgekeurd is door de EU. Wat is daar jullie reactie op?
Ik denk dat de reactie dan heel voorspelbaar is: Prima dat jullie een Trusted Agent maken, maar tot die tijd krijgen jullie geen uitzondering.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:39
Macrumors heeft ook de reactie gepost: https://forums.macrumors....-is-apples-alone.2483638/

Daaronder zijn ook reacties. Veel Amerikanen die gewend zijn te schreeuwen over de politiek, maar ook wel een paar interessante (vind ik dan tenminste):
https://forums.macrumors....-is-apples-alone.2483638/ (over China)
https://forums.macrumors....one.2483638/post-34625408 (over liegende Apple)
https://forums.macrumors....one.2483638/post-34625472 (leuke samenvatting)

(en bij de 3e pagina ben ik gestopt)

• DNN!S
  • Nu online
ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 06:51:
Macrumors heeft ook de reactie gepost: https://forums.macrumors....-is-apples-alone.2483638/

Daaronder zijn ook reacties. Veel Amerikanen die gewend zijn te schreeuwen over de politiek, maar ook wel een paar interessante (vind ik dan tenminste):
https://forums.macrumors....-is-apples-alone.2483638/ (over China)
Die over China is meteen debunked want China heeft ook geen Siri AI.
  • Siri AI and the other new Apple Intelligence features will not be available in China while Apple works through regulatory requirements.
https://www.apple.com/newsroom/2026/06/apple-introduces-siri-ai-a-profoundly-more-capable-and-personal-assistant

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46

Flipm0de

geen

Een telefoon is zo uitontwikkeld. De cycle van elk jaar een nieuwe lijkt echt voorbij. In het verleden waren het elk jaar nieuwe features in de hardware. Toen kwam de software, maar nu lijken we echt een plafond te hebben bereikt. Opzich niet erg, maar is toch ook een beetje een hobby. Straks moet ik meer gaan sporten ofzo 😅😭.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Ik ben zo blij dat ik in de EU woon en dat onze toezichthouders zich niet voor het karretje van Big Tech laten spannen. We zien welke ongezonde invloed ze hebben in de VS. Hoeveel waarschuwingen hebben we nodig? En voor wat geven we onze vrijheid weg? Voor f*cking Siri die nu in mijn berichten het vluchtnummer van mijn schoonmoeder kan opzoeken? No thanks. In Europa hechten we waarden aan vrijheid en keuze. Ik wil andere modellen dan Gemini kunnen gebruiken. Apple wilt hier geld verdienen dus houden ze zich maar aan onze regels.

[ Voor 19% gewijzigd door Mog op 10-06-2026 07:56 ]

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.