[Keynote] WWDC Special Event 2026 – 8 Juni - 19:00

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 18.391 views

Onderwerpen

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
Apple wilt hier geld verdienen dus houden ze zich maar aan onze regels.
Je hoeft geen Apple apparaten te gebruiken natuurlijk. Of als je ze wél gebruikt hoef je AI niet te gebruiken. Dat vind ik er een beetje dubbel aan.

Haters everywhere but I don’t really care

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

matthijst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:01:
[...]

Je hoeft geen Apple apparaten te gebruiken natuurlijk. Of als je ze wél gebruikt hoef je AI niet te gebruiken. Dat vind ik er een beetje dubbel aan.
Dat vind ik altijd zo’n chantage-argument. Technisch gezien klopt het: je hoeft niks. Maar in de praktijk is er geen reëel alternatief. Je leven wordt tegenwoordig onnodig ingewikkeld zonder smartphone. Natuurlijk kun je kiezen voor een obscure, open-source fork van Android waar drie man en een paardenkop aan werken, maar de realiteit biedt gewoon maar twee smaken: Android of iOS.

Apple bouwt bovendien al jaren aan mijn gouden kooi. Mijn hele gezin en mijn ouders zitten in het Apple-ecosysteem. Ik werk op een Mac, we hebben Apple TV’s en HomePods. In theorie kun je overstappen naar Android, maar in de praktijk is de drempel (en de schade) veel te hoog. Juist dán heb je toezichthouders nodig.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:01:
[...]

Wat ik er zelf vooral een beetje dubbel aan vind, is dat Apple in een dictatuur als China zonder gemor voldoet aan voorwaarden die een autocratisch land stelt, zoals
iCloud data belonging to Apple's China-based users is now in the hands of the Chinese government.
Instead of the usual ability to allow "Everyone" to AirDrop materials to the iPhone, it is now "Everyone for 10 minutes." ... Protestors have used AirDrop before to circumvent government censorship. Now it could still be used, but every user would have to keep re-enabling AirDrop in order to receive anything.
Maar in Europa wordt constant een vreemd soort moreel vingertje getrokken om ons als consumenten boos te laten worden op de EU en geprobeerd op die manier lekker de Europese Comissie te omzeilen. Google en Meta doen dat trouwens net zo hard hoor, zie ook het nieuwsbericht van gister op de FP. Ik zie nu dat ik er zelf ook veel te lang in getrapt ben en hoop dat de Europese Commissie keihard voet bij stuk houdt. Sterker, ik vind het sowieso eigenlijk totaal geen gekke eis, verplicht een Europees bedrijf of partij alle iCloud data laten hosten.

• matthijst
Apple bouwt bovendien al jaren aan mijn gouden kooi. Mijn hele gezin en mijn ouders zitten in het Apple-ecosysteem. Ik werk op een Mac, we hebben Apple TV’s en HomePods. In theorie kun je overstappen naar Android, maar in de praktijk is de drempel (en de schade) veel te hoog. Juist dán heb je toezichthouders nodig.
Zelfde schuitje hier. Begint me wel steeds meer te irriteren dat Applegedrag. Maar ja, overstappen is nogal gedoe.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:59
Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:19:
[...]

Exact hier ook. Ben stapje voor stapje aan het kijken om elk "Apple only" punt te verminderen maar het werkt zo goed samen...

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:56
Iemand heeft ook al een petitie gestart: https://siri4eu.com/

Maar ik merk zelf dat ik deze niet wil ondertekenen... ik ben er nog niet uit wat ik echt vind. Vind het wel een mega interessant onderwerp, het spel dat hier gespeeld wordt.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:18
ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:

Maar ik merk zelf dat ik deze niet wil ondertekenen... ik ben er nog niet uit wat ik echt vind. Vind het wel een mega interessant onderwerp, het spel dat hier gespeeld wordt.
Het is dubbel. Apple is ook gewoon een giga bedrijf wat geld wilt verdienen. En een monopolie moet je niet willen, dus wat dat betreft is het heel goed dat de EU hier tegen optreedt.

Zucht...

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:22
Pendora schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Exact hier ook. Ben stapje voor stapje aan het kijken om elk "Apple only" punt te verminderen maar het werkt zo goed samen...
dit herken ik, ooit begonnen met een iPhone, nu vanwege apple silicon ook over op Mac, elke keer als ik een windows apparaat pak, vind ik dat dan weer niets terwijl ik tot kort geleden dit nog veel gebruikt heb. en zo ga je steeds een stap verder, Apple TV, etc. soms pak ik de pixel er bij, maar ja dan unlockt mijn Mac niet meer, copy en paste weg, en zo kun je wel even door gaan. het blijft lastig:) door deze WWDC wel aan het twijfelen geslagen of ik het toch niet eens moet proberen met een andere oplossing. maar kies je voor samsung zit je daar weer in alles vast, als je wil dat het een beetje samen werkt.

• DeNachtwacht
  • Niet online

Ik ga het 100% niet tekenen. Deze petitie is geheel opgeschreven volgens de zielige brief van Apple, we hebben gister gehoord dat er een veel aannemelijkere andere kant aan zit, namelijk dat Apple gewoon geen zin heeft om aan onze privacy wet- en regelgeving te voldoen.

En ik sluit me ook wel aan dat die integratie zo lekker is, tegelijk merk ik dat ik gewoon echt wel flink gemotiveerd ben alternatieven eens te bekijken. Linux Mint bijvoorbeeld is al wel echt heerlijk gebruiksvriendelijk en er komen gelukkig steeds meer native apps ook voor Linux. Mij viel ook al op dat Android en iOS tegenwoordig echt qua gebruiksgemak elkaar nog maar weinig ontlopen, ik begin toch steeds meer te twijfelen of een overstap maar Murena of grapheneOS een slim idee kan zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

Dit is dus echt de verkeerde weg bewandelen. Hiermee geef je precies wat Apple wil, dat de EU maar moet bezwijken omdat we anders onze speeltjes niet krijgen. Terwijl er technologisch geen enkele belemmering is om te doen wat de EU vraagt. Zo onredelijk is de wetgeving van de EU niet als het gaat om privacy en verzoek om systemen toegankelijk te houden voor diverse marktpartijen.

Het is toch eigenlijk bizar dat tot voor kort iPods eenvoudiger gekoppeld konden worden terwijl andere fabrikanten van draadloze oortjes geen toegang hadden om iets vergelijkbaars op te zetten. Idem geldt ook voor de Apple Watch die allerlei mogelijkheden heeft die andere fabrikanten niet hebben. Het is aan de EU te danken dat er nu eindelijk er wat aan gedaan wordt.

AI integratie lijkt me prima, maar biedt dan ook aan dat andere partijen ook toegang krijgen tot vergelijkbare implementaties.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Nou sterker nog, ik vind dat er qua gebruiksgemak / veiligheid nog steeds wel wat voor was te zeggen om AirPods, Apple Pay etc toch voorrang te laten houden (ook al verdient Apple daar simpelweg natuurlijk fors geld mee). Gestroomlijndere ervaring, veiliger, overzichtelijker etc. Achteraf ben ik er ook niet meer voor, maar die snap ik nog ergens.

Maar de mogelijkheid om ook andere AI tools in Siri te koppelen, daar zie ik echt geen énkel voordeel voor de consument voor, dat is echt niks anders dan Google vrij spel te geven hun AI model aan alle iPhone gebruikers af te dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-06-2026 10:42 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
Ik ben zo blij dat ik in de EU woon en dat onze toezichthouders zich niet voor het karretje van Big Tech laten spannen. We zien welke ongezonde invloed ze hebben in de VS. Hoeveel waarschuwingen hebben we nodig? En voor wat geven we onze vrijheid weg? Voor f*cking Siri die nu in mijn berichten het vluchtnummer van mijn schoonmoeder kan opzoeken? No thanks. In Europa hechten we waarden aan vrijheid en keuze. Ik wil andere modellen dan Gemini kunnen gebruiken. Apple wilt hier geld verdienen dus houden ze zich maar aan onze regels.
Alleen is het track record van de huidige Europese Commissie op dit vlak ook niet al te best, denk aan Chat Control. Ik hecht dus niet veel waarde aan hun mening op dit terrein.

[ Voor 64% gewijzigd door Commendatore op 10-06-2026 10:46 ]

• SgtElPotato
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:42:
Nou sterker nog, ik vind dat er qua gebruiksgemak / veiligheid nog steeds wel wat voor was te zeggen om AirPods, Apple Pay etc toch voorrang te laten houden (ook al verdient Apple daar simpelweg natuurlijk fors geld mee). Gestroomlijndere ervaring, veiliger, overzichtelijker etc. Achteraf ben ik er ook niet meer voor, maar die snap ik nog ergens.

Maar de mogelijkheid om ook andere AI tools in Siri te koppelen, daar zie ik echt geen énkel voordeel voor de consument voor, dat is echt niks anders dan Google vrij spel te geven hun AI model aan alle iPhone gebruikers af te dingen.
Dat is denk ik ook het probleem, je denkt dat dat de beste oplossing is / was omdat je niet beter weet. Derde partijen kunnen het net zo vlekkeloos laten verlopen. Tap to Pay is een mooi voorbeeld en super handig voor de kleine ondernemer.

Het zou fijn zijn als je gewoon je eigen tool kan gebruiken en selecteren, OS breed. Ik gebruik geen Google of ChatGPT, als ik mijn eigen model kan kiezen zou dat perfect zijn en net zo naadloos kunnen werken.

Het is net zoals in Whatsapp waar Meta AI wordt opgedrongen, maar ook daar steken ze nu een stokje voor gelukkig. Zo kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die geen Siri AI willen maar hun eigen dienst willen koppelen..

[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 10-06-2026 11:01 ]

Zucht...

• DeNachtwacht
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Alleen is het track record van de huidige Europese Commissie op dit vlak ook niet al te best, denk aan Chat Control. Ik hecht dus niet veel waarde aan hun mening op dit terrein.
Mja, dat is natuurlijk puur een retorisch argument. Als Piet A en B zegt, en A is een geweldig idee, maar B is suf, dan is het nogal gek om te zeggen dat alles wat Piet zegt in twijfel getrokken moet worden omdat hij ook B gezegd heeft, feitelijk negeer je dan geweldig idee A.

De Europese Commissie is een groot orgaan waarin vele belangen spelen, en ik sluit me (net als denk ik velen hier) aan bij je kritiek op Chat Control, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over het Siri standpunt van de EU, wat ze simpelweg top aanpakken wat mij betreft.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Chat Control is wel symptomatisch voor een problematische denkwijze als het om digitale zaken gaat, want als iemand niet beseft waarom zoiets een ontzettend slecht idee is, dan is diegene mentaal ook niet in staat om Apple's voorstel goed in te schatten.

Achter Chat Control zag ik binnen de Commissie ook niet per se duistere beweegredenen, maar wel een mix uit profileringsdrang en weinig affiniteit met technologie, waardoor een hoge gevoelighed voor beïnvloeding door lobbyisten ontstaat. Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.

• SgtElPotato
Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:20:
Chat Control is wel symptomatisch voor een problematische denkwijze als het om digitale zaken gaat, want als iemand niet beseft waarom zoiets een ontzettend slecht idee is, dan is diegene mentaal ook niet in staat om Apple's voorstel goed in te schatten.

Achter Chat Control zag ik binnen de Commissie ook niet per se duistere beweegredenen, maar wel een mix uit profileringsdrang en weinig affiniteit met technologie, waardoor een hoge gevoelighed voor beïnvloeding door lobbyisten ontstaat. Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.
CC was een voorbeeld van een controle staat. Dat is de keerzijde helaas.

Zucht...

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Chat Control is het grootste wangedrocht wat de EC heeft voortgebracht. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben daar ook fel tegen. Maar dat zou niet Big Tech een vrijbrief moeten geven.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• DeNachtwacht
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:20:
Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.
Ik zou de gunfactor bij Apple ook vrij snel kwijt zijn als ze officieel verzoeken of ze even 1,5 jaar niet aan de wet hoeven te voldoen (en op die manier al alle iPhone gebruikers effectief het Siri AI monopolie in trekken waardoor mensen daarna niet snel meer zullen wisselen).

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-06-2026 11:28 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:14
Gelukkig zitten tweakers niet in de commissie. Wat een emoties boven ratio zeg.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:34
carpebios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:32:
Gelukkig zitten tweakers niet in de commissie. Wat een emoties boven ratio zeg.
Nou inderdaad, het lijkt wel of de wereld vergaat omdat ze een ai dingetje niet kunnen gebruiken(Bij sommige).
En dan gelijk gaan kijken om van plaform af te stappen.
Dit zijn allemaal van die dingen. waarvan ik denk dat kan je toch prima zonder ai(De wereld vergaat niet etc als je het niet heb).

Dan kan Siri niet voor jou gesprekken voeren, je agenda inplannen terwijl je slaapt etc. Als of dat allemaal zo enorm belangrijk is om te hebben.
Maar goed dat is mijn mening verder, hoef er geen heel discussie over te voeren verder :).

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:37
Carlos0_0 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Nou inderdaad, het lijkt wel of de wereld vergaat omdat ze een ai dingetje niet kunnen gebruiken(Bij sommige).
Dit zijn allemaal van die dingen. waarvan ik denk dat kan je toch prima zonder ai(De wereld vergaat niet etc als je het niet heb).

Dan kan Siri niet voor jou gesprekken voeren, je agenda inplannen terwijl je slaapt etc. Als of dat allemaal zo enorm belangrijk is om te hebben.
Maar goed dat is mijn mening verder, hoef er geen heel discussie over te voeren verder :).
Eens, het toont echter wel aan dat het sentiment dat Apple (en andere) proberen te sturen wel werkt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• matthijst
[...]

Volgens die logica kan je ook wel terug naar je Nokia 3210.

Apple kondigde Apple Intelligence bijna 2 jaar terug met veel bombarie aan. Dat werd een flop. Nu hebben ze het 2 jaar later eindelijk voor elkaar. En dan kan de EU ernaar fluiten

Die hele AI integratie is het enige dat ze nog een beetje kunnen verbeteren aan een iPhone. Verder blijft het hangen op "wooooow, nieuwe camera, variable aperture". Het zou al heel wat zijn als Siri wat slimmer zou worden en gewoon de dagelijkse vragen die je nu aan Gemini stelt kan beantwoorden. Dus ik was wel enigszins blij van die aangekondigde samenwerking met Google. Maar helaas: gaat voorlopig niet door. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 10-06-2026 12:53 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:59
Bossie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Eens, het toont echter wel aan dat het sentiment dat Apple (en andere) proberen te sturen wel werkt.
En het gevaar hoe snel en makkelijk het werkt. Niet voor niets heeft de VS aangegeven de EU proberen kapot te maken. Dit is niet meer dan een onderdeeltje hiervan.

• DeNachtwacht
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:51:
Dus ik was wel enigszins blij van die aangekondigde samenwerking met Google. Maar helaas: gaat voorlopig niet door. 8)7
Punt is dat ik er niet blij mee ben en graag Mistral zou willen gebruiken. En Apple heeft dus vriendelijk gevraagd om 18 maanden lang niet aan die eis van een open markt te hoeven voldoen. Apple is gewoon heel slim steeds dat gevoel van "shit, nou gaat het bij mij niet werken" aan het proberen te spelen, terwijl een niet-monopolistische aanpak waarbij Google niet wordt voorgetrokken nou ook echt niet zó moeilijk hoeft te zijn.

Ze willen dat gewoon niet doen dus we moeten niet boos worden op de EU, maar op Apple.

• TheVMaster
  • Laatst online: 16:34

TheVMaster

Moderator WOS
Donstil schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Natuurlijk wel, die stappen nu allemaal massaal over naar de concurrentie 😏
Het wrange is natuurlijk wel dat Google geen boodschap lijkt te hebben aan wat de EU wettelijk van ze zou eisen. Zij brengen hun Gemini hier gewoon uit op Android.

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app

• SgtElPotato
TheVMaster schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Het wrange is natuurlijk wel dat Google geen boodschap lijkt te hebben aan wat de EU wettelijk van ze zou eisen. Zij brengen hun Gemini hier gewoon uit op Android.
Wat ik begrijp loopt daar nog een rechtzaak over met de EU.

Zucht...

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SgtElPotato schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Klopt, maar daarna komt er vast een hoger beroep. En ondertussen gebruikt het gros Gemini van Google en gaan ze dat never nooit meer allemaal terugdraaien (en zo'n hoger beroep duurt jaren).

Nieuw: DiscVault 26 — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault 26. Beschikbaar als PWA en (binnenkort) native iOS app

• Carlos0_0
ja Google brengt het gewoon uit, en denkt we zien wel wat er gebeurt.
In de tussentijd vergaren wij heerlijk iedereen zijn data(Mits je dingen niet gebruikt of aanpast), en wat we uiteindelijk moeten aanpassen zien we wel.

Eigenlijk zie ik dan liever de Apple manier, iets nog even niet uitbrengen. en niet iets straks moeten afnemen of zo aanpassen(Dat je er bijv niks meer aan heb).

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07

JB

Cédric roelt!

[...]

Wat ik wel een groot gemis vind, is de domheid van de huidige Siri die jou gewoon niet goed begrijpt. Alles moet volgens een perfect zinnetje, anders gaat het mank? Kunnen ze niet een in-between situatie realiseren die wel kan nadenken maar verder geen beheer uitvoert? Of sla ik de plank mis hiermee?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

SgtElPotato schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Is dat ook niet gewoon ingecalculeerd risico? Idem met social media platformen, die incasseren de mega boetes toch wel, want aan de andere kant komt er nog meer geld binnen door het gewoon te doen?

Mijn boefje is liev!

• SgtElPotato
TheVMaster schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Klopt, maar daarna komt er vast een hoger beroep. En ondertussen gebruikt het gros Gemini van Google en gaan ze dat never nooit meer allemaal terugdraaien (en zo'n hoger beroep duurt jaren).
Die kans is groot. Dus wat dat betreft is de aanpak van Apple dan weer een stuk beter, alleen jammer dat ze dan weer de gebruikers op gaan zetten tegen de EU, vrij kansloos vind ik zelf.
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Is dat ook niet gewoon ingecalculeerd risico? Idem met social media platformen, die incasseren de mega boetes toch wel, want aan de andere kant komt er nog meer geld binnen door het gewoon te doen?
Ik verwacht van wel. Maar het is jammer. Tegen die tijd kunnen het ze al niet meer terugdraaien en zijn we weer 10 jaar verder.

Zucht...

• Carlos0_0
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Wat ik wel een groot gemis vind, is de domheid van de huidige Siri die jou gewoon niet goed begrijpt. Alles moet volgens een perfect zinnetje, anders gaat het mank? Kunnen ze niet een in-between situatie realiseren die wel kan nadenken maar verder geen beheer uitvoert? Of sla ik de plank mis hiermee?
Ja wellicht zou zoiets toch moeten kunnen, ik maak helemaal geen gebruik van Siri verder(Of enig ander digitale assistent).
Ik stel zelf wel de navigatie in, zet zelf wel mijn timer etc. Maar goed kan wel snappen dat het irritant is hij nu slecht werkt.

• DeNachtwacht
  • Niet online
TheVMaster schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Helemaal eens, maar ik denk wel dat tegelijkertijd de EU en alle lidstaten daar langzamerhand wel steeds meer genoeg van gaat krijgen gelukkig: nieuws: WhatsApp moet andere AI-chatbots weer toelaten

Ik denk/hoop echt dat er wel steeds meer momentum komt dat de EC gewoon een keer gaat zeggen "ah ok, nee prima Apple, als jullie [dienst x] in jullie nieuwe iPhone 19 uit willen brengen in een monopolieconstructie. Maar bij deze is de iPhone 19 direct definitief en onherroepelijk uitgesloten om uitgebracht te worden op de Europese markt wegens herhaaldelijke pogingen EU wetgeving te omzeilen. Probeer het maar weer met de iPhone 20.". Zo'n bazooka zet je niet snel in maar net als met Trump geldt hier denk ik toch de wet "de grootste pestkop op het schoolplein moet je terugpesten anders blijft hij doorgaan".

Mijn zegen heeft de Europese Commissie in ieder geval. Ik wil graag weer on speaking terms met de Amerikanen, zag toevallig vorige week nog een stukje The A Team voorbij komen en dan is het gekke dat er ineens een vleugje nostalgie door zo'n aflevering waait waarbij je denkt "waren we maar weer terug in de tijd dat wij en de Amerikanen wederzijds respect hadden". Maar dat is dus ook wel precies wat het is: respect moet wel van twee kanten komen.

• JB

JB

Cédric roelt!

DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Helemaal eens, maar ik denk wel dat tegelijkertijd de EU en alle lidstaten daar langzamerhand wel steeds meer genoeg van gaat krijgen gelukkig: nieuws: WhatsApp moet andere AI-chatbots weer toelaten

Ik denk/hoop echt dat er wel steeds meer momentum komt dat de EC gewoon een keer gaat zeggen "ah ok, nee prima Apple, als jullie [dienst x] in jullie nieuwe iPhone 19 uit willen brengen in een monopolieconstructie. Maar bij deze is de iPhone 19 direct definitief en onherroepelijk uitgesloten om uitgebracht te worden op de Europese markt wegens herhaaldelijke pogingen EU wetgeving te omzeilen. Probeer het maar weer met de iPhone 20.". Zo'n bazooka zet je niet snel in maar net als met Trump geldt hier denk ik toch de wet "de grootste pestkop op het schoolplein moet je terugpesten anders blijft hij doorgaan".

Mijn zegen heeft de Europese Commissie in ieder geval. Ik wil graag weer on speaking terms met de Amerikanen, zag toevallig vorige week nog een stukje The A Team voorbij komen en dan is het gekke dat er ineens een vleugje nostalgie door zo'n aflevering waait waarbij je denkt "waren we maar weer terug in de tijd dat wij en de Amerikanen wederzijds respect hadden". Maar dat is dus ook wel precies wat het is: respect moet wel van twee kanten komen.
Hoe is dit anders dan de Meta praktijken elk jaar? Boete... en weer door.

Mijn boefje is liev!

• DeNachtwacht
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Hoe is dit anders dan de Meta praktijken elk jaar? Boete... en weer door.
Het punt is dat de EC gelukkig wel steeds meer stevig voet bij stuk houdt, en als er wél een keer echt die stevige boete wordt ingezet die als max mogelijk is, nou dan is het niet "weer door..." hoor. Dan gaan ze héél snel aanpassingen doen aan whatsapp.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Het punt is dat de EC gelukkig wel steeds meer stevig voet bij stuk houdt, en als er wél een keer echt die stevige boete wordt ingezet die als max mogelijk is, nou dan is het niet "weer door..." hoor. Dan gaan ze héél snel aanpassingen doen aan whatsapp.
Dat denk ik ook. Want we moeten denk ik niet vergeten dat Europa wel een markt van 300-400 miljoen mensen is met relatief veel geld.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Wat hebben Trump en 'wederzijds respect' te maken met de producten van Apple en de DMA‑wetgeving?

Toevallig is Apple een Amerikaans bedrijf, maar hetzelfde had net zo goed voor een Europees bedrijf kunnen gelden. Ben je innovatief (en daardoor succesvol) en pak je marktaandeel, dan word je gedwongen je creativiteit en investeringen met andere partijen te delen. Dat is de keerzijde van die hele DMA waar niemand het over heeft. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat dit de innovatie in onze Unie ook kan afremmen?

Ik vind het allemaal maar makkelijk geroepen... Jarenlang staat Europa aan de zijlijn en laat men de Amerikanen het werk opknappen, maar nu is het opeens 'te groot' en moeten anderen ook een kansje krijgen. Niet zelf investeren en de mouwen opstropen, maar wel lekker de vruchten plukken.

Al eerder schreef ik dat het goed is dat we de macht van big tech inperken, maar laten we nou niet doen alsof zij (de VS) de bad guys zijn en wij (de EU) de good guys.

Have you tried turning it off and on again?

• DeNachtwacht
  • Niet online
Daar ben ik het zeker mee eens hoor... een hoop wet- en regelgeving begrenst ons ook hier in Europa, dat is zeker weer de vervelendere kant. Daarom trekken al die ondernemers op dit terrein richting de V.S. of China. Daar vind je wél het benodigd kapitaal.

Maar dat staat wat mij betreft dus ook wel los van dat we hier in de EU anti-monopoliewetgeving moeten kunnen maken en zij zich daar vervolgens netjes aan houden. Ze kunnen zich in China aan Chinese wetten houden, dus dan kan het hier ook. En Apple is zeker geen bad guys, maar deze trukendoos van "burgers in de EU, sta op tegen de rem op innovatie binnen jullie continent" trekken ze nu steeds open, die kennen we nou wel. Op punten hadden ze zeker gelijk, maar ik vind het zelf anno de politieke situatie in 2026 toch ook wel lekker dat we eind dit jaar Wero Wallet krijgen en Apple Pay eraf kan, etc. etc. Niet zozeer vanwege Apple, maar omdat de overheid van de VS met de Cloud Act bij onze data kan en net zozeer als zij op geen enkele wijze toe zouden staan dat data van hun burgers bij ons zouden staan, mag het een toontje lager wat mij betreft als het ons om het beschermen van onze data gaat.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:39:
Daar ben ik het zeker mee eens hoor... een hoop wet- en regelgeving begrenst ons ook hier in Europa, dat is zeker weer de vervelendere kant. Daarom trekken al die ondernemers op dit terrein richting de V.S. of China. Daar vind je wél het benodigd kapitaal.

Maar dat staat wat mij betreft dus ook wel los van dat we hier in de EU anti-monopoliewetgeving moeten kunnen maken en zij zich daar vervolgens netjes aan houden. Ze kunnen zich in China aan Chinese wetten houden, dus dan kan het hier ook. En Apple is zeker geen bad guys, maar deze trukendoos van "burgers in de EU, sta op tegen de rem op innovatie binnen jullie continent" trekken ze nu steeds open, die kennen we nou wel. Op punten hadden ze zeker gelijk, maar ik vind het zelf anno de politieke situatie in 2026 toch ook wel lekker dat we eind dit jaar Wero Wallet krijgen en Apple Pay eraf kan, etc. etc. Niet zozeer vanwege Apple, maar omdat de overheid van de VS met de Cloud Act bij onze data kan en net zozeer als zij op geen enkele wijze toe zouden staan dat data van hun burgers bij ons zouden staan, mag het een toontje lager wat mij betreft als het ons om het beschermen van onze data gaat.
Helemaal mee eens. Openstellen van de NFC-chip is daar echt een goed voorbeeld van! Gisteren nog een bedrijf over de vloer dat via een app op de iPhone met mij afrekent. Daar is de DMA-wetgeving mijns inziens voor bedoeld en zie je ook een positief effect.

Het gaat me er eigenlijk om dat de EU zich wel constructief moet opstellen tegenover big tech. Afgezien van hoe Apple het opschreef in haar persbericht, klinkt het voorstel voor zo'n 'Trusted System Agent' namelijk wel als een middenweg waar serieus naar gekeken mag worden. Het lijkt erop dat beide partijen nu in een soort stare down zitten, en dat schaad uiteindelijk ons als gebruikers van Apple spulletjes (vind ik).

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:45
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:39:
En Apple is zeker geen bad guys, maar deze trukendoos van "burgers in de EU, sta op tegen de rem op innovatie binnen jullie continent" trekken ze nu steeds open
Je herhaalt dat argument steeds, maar hoe ziet zo’n opstand er uit die Apple wil creëren? Denk je dat de EU gevoelig is voor een paar medestanders op techforums? Of voor de 3 boze handgeschreven brieven die ze ontvangen? Of die 5 mensen die er bij een volgende verkiezing over nadenken om strategisch te kiezen voor een stem in Brussel?

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik denk ook dat het best wel neerslaat inderdaad, zie ook de hier eerder geposte digitale handtekeningen actie. Nog nauwelijks getekend, en bovendien zie je als je even googlet ook op reddit mensen massaal het initiatief downvoten.

Maar je kan toch niet ontkennen dat zo'n "open brief" schrijven (in plaats van gewoon even zeggen tijdens de keynote het werkt nog niet om die of die reden) echt geen ander doel kan hebben dan het debat proberen te openen. En laten we niet naïef zijn dat is de beste manier voor hen om voor elkaar te krijgen wat zij willen.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 07:40

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand hier al de beta geïnstalleerd en misschien zicht op wat wel en niet naar Nederland komt? Ik ben met name benieuwd naar de slimme AI toepassingen rondom Apple Home.

• DeNachtwacht
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:58:
Ik ben met name benieuwd naar de slimme AI toepassingen rondom Apple Home.
Die zullen er dus niet zijn in de EU ;), en sowieso is het in eerste instantie alleen beschikbaar in het Engels.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-06-2026 13:15 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:58:
Iemand hier al de beta geïnstalleerd en misschien zicht op wat wel en niet naar Nederland komt? Ik ben met name benieuwd naar de slimme AI toepassingen rondom Apple Home.
Neem anders hier eens een kijkje, en stel je vraag eventueel daar!

[iOS en iPadOS 27] Ervaringen & Discussie

• N1ckk

N1ckk

DeNachtwacht schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Die zullen er dus niet zijn in de EU ;), en sowieso is het in eerste instantie alleen beschikbaar in het Engels.
Mja, was te verwachten. Hopelijk komen Apple en de EU er snel uit. Neem aan dat Engels heel tijdelijk is, want de functionaliteit heeft weinig met taal te maken lijkt me.

• DeNachtwacht
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:06:
Neem aan dat Engels heel tijdelijk is, want de functionaliteit heeft weinig met taal te maken lijkt me.
Ja, ik was daar ook wat verbaasd over. Ooit was dat logisch, maar ik heb nu al ruim een half jaar de Perplexity app en volgens mij spreekt echt elke AI app automatisch alle talen. Zit nog wel af en toe een vreemd accent bij, maar verder is er weinig op aan te merken.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Mja, was te verwachten. Hopelijk komen Apple en de EU er snel uit. Neem aan dat Engels heel tijdelijk is, want de functionaliteit heeft weinig met taal te maken lijkt me.
Mwah, ik kan me bij Apple wel voorstellen dat ze best wel wat testen, proberen en valideren voordat ze een taal beschikbaar maken. Als ze Spaans (wat ook een grote taal is in de VS) beschikbaar maken en Siri gaat rare fratsen uithalen lijkt me dat ook niet per definitie gewenst. :P

• N1ckk

N1ckk

Maar die taalmodellen kopen ze in en zijn toch al redelijk gevalideerd denk ik dan? Apple begint steeds meer op het oude Bang & Olufsen te lijken. Heel de wereld gebruikt al CD en B&O was nog met cassettes bezig, toen kwamen ze met CD's en toen was de rest alweer met iPods bezig...

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:29:
Maar die taalmodellen kopen ze in en zijn toch al redelijk gevalideerd denk ik dan? Apple begint steeds meer op het oude Bang & Olufsen te lijken. Heel de wereld gebruikt al CD en B&O was nog met cassettes bezig, toen kwamen ze met CD's en toen was de rest alweer met iPods bezig...
Gemini (het AI model) is slechts het motorblok van de oplossing. Alles eromheen zoals integraties en koppelingen met apps moet nog steeds apart worden ontwikkeld.

Een voorbeeld: stel dat ik aan Siri vraag waar een goede vriend van mij op vakantie is, wat het weer daar is en wanneer hij weer terugkomt naar Nederland.

Om die vraag te beantwoorden zijn meerdere stappen nodig. Eerst wordt via Find My opgezocht waar die vriend zich bevindt, daarna wordt het lokale weer op die plek opgehaald en vervolgens wordt in mijn agenda gekeken wanneer hij terugkomt.

Apple ontwikkelt al deze integraties zelf en zorgt dat alles goed samenwerkt. Het AI model is daarbij alleen het smeermiddel dat de vraag begrijpt en de juiste acties initieert en niet de volledige oplossing.

• N1ckk

N1ckk

@Gr4mpyC3t Maar de prompt omzetten van "Waar is mijn vriend" naar "Where is my friend" is iets wat een LLM prima moet kunnen als motorblok toch?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
N1ckk schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:23:
@Gr4mpyC3t Maar de prompt omzetten van "Waar is mijn vriend" naar "Where is my friend" is iets wat een LLM prima moet kunnen als motorblok toch?
Klopt, maar we weten niet in hoeverre dat genoeg is om te garanderen dat het dan werkt zoals Apple dat wil. Ik wil er voornamelijk mee zeggen dat het allemaal iets genuanceerder is dan simpelweg een licentie kopen op een AI-model en dat was 't dan. :9

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 21:14

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Aangezien de Keynote inmiddels alweer meer dan een week voorbij is, en het erop lijkt dat iedereens spraakwater een beetje op is geraakt, gaat dit topic maar eens op slot :)

Tot de volgende! :w

Launching containers into space

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.