Haters everywhere but I don’t really care
Dat vind ik altijd zo’n chantage-argument. Technisch gezien klopt het: je hoeft niks. Maar in de praktijk is er geen reëel alternatief. Je leven wordt tegenwoordig onnodig ingewikkeld zonder smartphone. Natuurlijk kun je kiezen voor een obscure, open-source fork van Android waar drie man en een paardenkop aan werken, maar de realiteit biedt gewoon maar twee smaken: Android of iOS.matthijst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:01:
[...]
Je hoeft geen Apple apparaten te gebruiken natuurlijk. Of als je ze wél gebruikt hoef je AI niet te gebruiken. Dat vind ik er een beetje dubbel aan.
Apple bouwt bovendien al jaren aan mijn gouden kooi. Mijn hele gezin en mijn ouders zitten in het Apple-ecosysteem. Ik werk op een Mac, we hebben Apple TV’s en HomePods. In theorie kun je overstappen naar Android, maar in de praktijk is de drempel (en de schade) veel te hoog. Juist dán heb je toezichthouders nodig.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Wat ik er zelf vooral een beetje dubbel aan vind, is dat Apple in een dictatuur als China zonder gemor voldoet aan voorwaarden die een autocratisch land stelt, zoalsmatthijst schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:01:
[...]
Je hoeft geen Apple apparaten te gebruiken natuurlijk. Of als je ze wél gebruikt hoef je AI niet te gebruiken. Dat vind ik er een beetje dubbel aan.
iCloud data belonging to Apple's China-based users is now in the hands of the Chinese government.
Maar in Europa wordt constant een vreemd soort moreel vingertje getrokken om ons als consumenten boos te laten worden op de EU en geprobeerd op die manier lekker de Europese Comissie te omzeilen. Google en Meta doen dat trouwens net zo hard hoor, zie ook het nieuwsbericht van gister op de FP. Ik zie nu dat ik er zelf ook veel te lang in getrapt ben en hoop dat de Europese Commissie keihard voet bij stuk houdt. Sterker, ik vind het sowieso eigenlijk totaal geen gekke eis, verplicht een Europees bedrijf of partij alle iCloud data laten hosten.Instead of the usual ability to allow "Everyone" to AirDrop materials to the iPhone, it is now "Everyone for 10 minutes." ... Protestors have used AirDrop before to circumvent government censorship. Now it could still be used, but every user would have to keep re-enabling AirDrop in order to receive anything.
Zelfde schuitje hier. Begint me wel steeds meer te irriteren dat Applegedrag. Maar ja, overstappen is nogal gedoe.Apple bouwt bovendien al jaren aan mijn gouden kooi. Mijn hele gezin en mijn ouders zitten in het Apple-ecosysteem. Ik werk op een Mac, we hebben Apple TV’s en HomePods. In theorie kun je overstappen naar Android, maar in de praktijk is de drempel (en de schade) veel te hoog. Juist dán heb je toezichthouders nodig.
Haters everywhere but I don’t really care
Exact hier ook. Ben stapje voor stapje aan het kijken om elk "Apple only" punt te verminderen maar het werkt zo goed samen...Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:19:
[...]
Apple bouwt bovendien al jaren aan mijn gouden kooi. Mijn hele gezin en mijn ouders zitten in het Apple-ecosysteem. Ik werk op een Mac, we hebben Apple TV’s en HomePods. In theorie kun je overstappen naar Android, maar in de praktijk is de drempel (en de schade) veel te hoog. Juist dán heb je toezichthouders nodig.
Maar ik merk zelf dat ik deze niet wil ondertekenen... ik ben er nog niet uit wat ik echt vind. Vind het wel een mega interessant onderwerp, het spel dat hier gespeeld wordt.
Het is dubbel. Apple is ook gewoon een giga bedrijf wat geld wilt verdienen. En een monopolie moet je niet willen, dus wat dat betreft is het heel goed dat de EU hier tegen optreedt.ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:
Iemand heeft ook al een petitie gestart: https://siri4eu.com/
Maar ik merk zelf dat ik deze niet wil ondertekenen... ik ben er nog niet uit wat ik echt vind. Vind het wel een mega interessant onderwerp, het spel dat hier gespeeld wordt.
Zucht...
dit herken ik, ooit begonnen met een iPhone, nu vanwege apple silicon ook over op Mac, elke keer als ik een windows apparaat pak, vind ik dat dan weer niets terwijl ik tot kort geleden dit nog veel gebruikt heb. en zo ga je steeds een stap verder, Apple TV, etc. soms pak ik de pixel er bij, maar ja dan unlockt mijn Mac niet meer, copy en paste weg, en zo kun je wel even door gaan. het blijft lastig:) door deze WWDC wel aan het twijfelen geslagen of ik het toch niet eens moet proberen met een andere oplossing. maar kies je voor samsung zit je daar weer in alles vast, als je wil dat het een beetje samen werkt.Pendora schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Exact hier ook. Ben stapje voor stapje aan het kijken om elk "Apple only" punt te verminderen maar het werkt zo goed samen...
Ik ga het 100% niet tekenen. Deze petitie is geheel opgeschreven volgens de zielige brief van Apple, we hebben gister gehoord dat er een veel aannemelijkere andere kant aan zit, namelijk dat Apple gewoon geen zin heeft om aan onze privacy wet- en regelgeving te voldoen.ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:
En ik sluit me ook wel aan dat die integratie zo lekker is, tegelijk merk ik dat ik gewoon echt wel flink gemotiveerd ben alternatieven eens te bekijken. Linux Mint bijvoorbeeld is al wel echt heerlijk gebruiksvriendelijk en er komen gelukkig steeds meer native apps ook voor Linux. Mij viel ook al op dat Android en iOS tegenwoordig echt qua gebruiksgemak elkaar nog maar weinig ontlopen, ik begin toch steeds meer te twijfelen of een overstap maar Murena of grapheneOS een slim idee kan zijn.
Dit is dus echt de verkeerde weg bewandelen. Hiermee geef je precies wat Apple wil, dat de EU maar moet bezwijken omdat we anders onze speeltjes niet krijgen. Terwijl er technologisch geen enkele belemmering is om te doen wat de EU vraagt. Zo onredelijk is de wetgeving van de EU niet als het gaat om privacy en verzoek om systemen toegankelijk te houden voor diverse marktpartijen.ChrisM schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:
Het is toch eigenlijk bizar dat tot voor kort iPods eenvoudiger gekoppeld konden worden terwijl andere fabrikanten van draadloze oortjes geen toegang hadden om iets vergelijkbaars op te zetten. Idem geldt ook voor de Apple Watch die allerlei mogelijkheden heeft die andere fabrikanten niet hebben. Het is aan de EU te danken dat er nu eindelijk er wat aan gedaan wordt.
AI integratie lijkt me prima, maar biedt dan ook aan dat andere partijen ook toegang krijgen tot vergelijkbare implementaties.
Maar de mogelijkheid om ook andere AI tools in Siri te koppelen, daar zie ik echt geen énkel voordeel voor de consument voor, dat is echt niks anders dan Google vrij spel te geven hun AI model aan alle iPhone gebruikers af te dingen.
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-06-2026 10:42 ]
Alleen is het track record van de huidige Europese Commissie op dit vlak ook niet al te best, denk aan Chat Control. Ik hecht dus niet veel waarde aan hun mening op dit terrein.Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:51:
Ik ben zo blij dat ik in de EU woon en dat onze toezichthouders zich niet voor het karretje van Big Tech laten spannen. We zien welke ongezonde invloed ze hebben in de VS. Hoeveel waarschuwingen hebben we nodig? En voor wat geven we onze vrijheid weg? Voor f*cking Siri die nu in mijn berichten het vluchtnummer van mijn schoonmoeder kan opzoeken? No thanks. In Europa hechten we waarden aan vrijheid en keuze. Ik wil andere modellen dan Gemini kunnen gebruiken. Apple wilt hier geld verdienen dus houden ze zich maar aan onze regels.
[ Voor 64% gewijzigd door Commendatore op 10-06-2026 10:46 ]
Dat is denk ik ook het probleem, je denkt dat dat de beste oplossing is / was omdat je niet beter weet. Derde partijen kunnen het net zo vlekkeloos laten verlopen. Tap to Pay is een mooi voorbeeld en super handig voor de kleine ondernemer.DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:42:
Nou sterker nog, ik vind dat er qua gebruiksgemak / veiligheid nog steeds wel wat voor was te zeggen om AirPods, Apple Pay etc toch voorrang te laten houden (ook al verdient Apple daar simpelweg natuurlijk fors geld mee). Gestroomlijndere ervaring, veiliger, overzichtelijker etc. Achteraf ben ik er ook niet meer voor, maar die snap ik nog ergens.
Maar de mogelijkheid om ook andere AI tools in Siri te koppelen, daar zie ik echt geen énkel voordeel voor de consument voor, dat is echt niks anders dan Google vrij spel te geven hun AI model aan alle iPhone gebruikers af te dingen.
Het zou fijn zijn als je gewoon je eigen tool kan gebruiken en selecteren, OS breed. Ik gebruik geen Google of ChatGPT, als ik mijn eigen model kan kiezen zou dat perfect zijn en net zo naadloos kunnen werken.
Het is net zoals in Whatsapp waar Meta AI wordt opgedrongen, maar ook daar steken ze nu een stokje voor gelukkig. Zo kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die geen Siri AI willen maar hun eigen dienst willen koppelen..
[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 10-06-2026 11:01 ]
Zucht...
Mja, dat is natuurlijk puur een retorisch argument. Als Piet A en B zegt, en A is een geweldig idee, maar B is suf, dan is het nogal gek om te zeggen dat alles wat Piet zegt in twijfel getrokken moet worden omdat hij ook B gezegd heeft, feitelijk negeer je dan geweldig idee A.Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Alleen is het track record van de huidige Europese Commissie op dit vlak ook niet al te best, denk aan Chat Control. Ik hecht dus niet veel waarde aan hun mening op dit terrein.
De Europese Commissie is een groot orgaan waarin vele belangen spelen, en ik sluit me (net als denk ik velen hier) aan bij je kritiek op Chat Control, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over het Siri standpunt van de EU, wat ze simpelweg top aanpakken wat mij betreft.
Achter Chat Control zag ik binnen de Commissie ook niet per se duistere beweegredenen, maar wel een mix uit profileringsdrang en weinig affiniteit met technologie, waardoor een hoge gevoelighed voor beïnvloeding door lobbyisten ontstaat. Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.
CC was een voorbeeld van een controle staat. Dat is de keerzijde helaas.Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:20:
Chat Control is wel symptomatisch voor een problematische denkwijze als het om digitale zaken gaat, want als iemand niet beseft waarom zoiets een ontzettend slecht idee is, dan is diegene mentaal ook niet in staat om Apple's voorstel goed in te schatten.
Achter Chat Control zag ik binnen de Commissie ook niet per se duistere beweegredenen, maar wel een mix uit profileringsdrang en weinig affiniteit met technologie, waardoor een hoge gevoelighed voor beïnvloeding door lobbyisten ontstaat. Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.
Zucht...
Chat Control is het grootste wangedrocht wat de EC heeft voortgebracht. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben daar ook fel tegen. Maar dat zou niet Big Tech een vrijbrief moeten geven.Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Alleen is het track record van de huidige Europese Commissie op dit vlak ook niet al te best, denk aan Chat Control. Ik hecht dus niet veel waarde aan hun mening op dit terrein.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Ik zou de gunfactor bij Apple ook vrij snel kwijt zijn als ze officieel verzoeken of ze even 1,5 jaar niet aan de wet hoeven te voldoen (en op die manier al alle iPhone gebruikers effectief het Siri AI monopolie in trekken waardoor mensen daarna niet snel meer zullen wisselen).Commendatore schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:20:
Dat kan in het geval Siri AI ook spelen, zeker omdat Apple de 'gunfactor' bij de Commissie vermoedelijk al een tijdje kwijt is.
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-06-2026 11:28 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Nou inderdaad, het lijkt wel of de wereld vergaat omdat ze een ai dingetje niet kunnen gebruiken(Bij sommige).carpebios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:32:
Gelukkig zitten tweakers niet in de commissie. Wat een emoties boven ratio zeg.
En dan gelijk gaan kijken om van plaform af te stappen.
Dit zijn allemaal van die dingen. waarvan ik denk dat kan je toch prima zonder ai(De wereld vergaat niet etc als je het niet heb).
Dan kan Siri niet voor jou gesprekken voeren, je agenda inplannen terwijl je slaapt etc. Als of dat allemaal zo enorm belangrijk is om te hebben.
Maar goed dat is mijn mening verder, hoef er geen heel discussie over te voeren verder
Eens, het toont echter wel aan dat het sentiment dat Apple (en andere) proberen te sturen wel werkt.Carlos0_0 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Nou inderdaad, het lijkt wel of de wereld vergaat omdat ze een ai dingetje niet kunnen gebruiken(Bij sommige).
En dan gelijk gaan kijken om van plaform af te stappen.
Dit zijn allemaal van die dingen. waarvan ik denk dat kan je toch prima zonder ai(De wereld vergaat niet etc als je het niet heb).
Dan kan Siri niet voor jou gesprekken voeren, je agenda inplannen terwijl je slaapt etc. Als of dat allemaal zo enorm belangrijk is om te hebben.
Maar goed dat is mijn mening verder, hoef er geen heel discussie over te voeren verder.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919