Autonome voertuigen: op weg naar minder ongelukken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:43
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:57:
@Kalentum dat is dan dus geen feitelijk bezit meer, maar meer een vorm van lease, huur of zoals bij private jets kan - timesharing. Op het moment dat je zelf niet meer bepaalt hoe er gereden wordt is dat ook logisch - je verbinding met een voertuig verandert.

Element van plakkende armleuningen en onwel riekende voorgangers kan ik wel wat mee, maar dat is inderdaad wellicht een prijsdifferentiatie puntje meer dan een bezit vraagstuk. Model voegt naadloos in een Uber-constructie. Verwacht dat dit in Aziatische landen probleemloos past - daar is transport nu al universeel aanwezig en betaalbaar (Grab et al).
Ja, voor de duidelijkheid, ik verwacht dat bezit van auto's drastisch afneemt en dat de meeste huishoudens zullen kiezen voor abonnementen. Een 'betaal-voor-gebruik' model past daar in. Maar wie dagelijks de auto wil gebruiken zal ook behoefte hebben aan een auto die snel (binnen 5 minuten) komt voorrijden. Maar wie bereid is om max een half uur te wachten zal goedkoper uit zijn.

Er komen centrale parkeerplaatsen in dorpen en steden. Hier zullen de autonome auto's die niet in gebruik zijn geladen kunnen worden. Maar ook klein onderhoud en schoonmaak zal op die plekken gebeuren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Kalentum ik vind het een mooi toekomstbeeld, al heb ik ook niet de illusie dat dit betekent dat dingen in ene 'betaalbaar' of 'toegankelijk' worden. Om de een of andere reden eindigt het altijd in 'iemand die heel rijk wordt' en 'shittyfication' -O-

Wellicht begint opgedane ervaring mij parten te spelen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:
@Kalentum ik vind het een mooi toekomstbeeld, al heb ik ook niet de illusie dat dit betekent dat dingen in ene 'betaalbaar' of 'toegankelijk' worden. Om de een of andere reden eindigt het altijd in 'iemand die heel rijk wordt' en 'shittyfication' -O-

Ik kan me wel voorstellen dat voor een deel van de gebruikers hierdoor de kosten van vervoer drastisch omlaag gaan. Een auto die 24/7 geld opbrengt voor de eigenaar is onder de streep goedkoper dan de auto die 2x per dag voor woon-werk gebruikt wordt.

plus de mogelijkheid om de prijs van het vervoer af te stemmen op het gebruik, in je eentje een boodschap doen even een kleine auto. Met gezin weekend verder weg: grotere duurdere wagen bestellen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@SirLenncelot hoop het ook :)

De tussenfase met halfbakken niet écht self drive oplossingen kan mij dan weer niet zo boeien, ik zal dus geduld moeten hebben :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:

Dat autonome voertuigen het leven goedkoper gaan maken denk ik ook niet (wie weet is een eigen auto straks alleen nog betaalbaar als je hem ook als RoboTaxi inzet). Ik verwacht dat de grootste kracht van autonome voertuigen het vervangen van OV bussen zal worden. Eerst op plekken waar überhaupt geen OV bussen meer komen, dan de onrendabele streekbussen en daarna de stadsbussen. Het onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur over Flexibel vervoer (wat nog niet eens autonome RoboTaxis benoemt) laat vooral zien dat reserveren en onzekerheid qua planning het grootste struikelblok is. Als je ziet hoe dit al wordt opgelost door RoboTaxi apps in de US lijkt dit al verholpen

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:07
Ecological schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:04:
[...]

NIO heeft specifiek ook de "tire blow-out" genoemd in zijn presentatie, beide systemen zorgen voor stabiliteit. Een klapband gebeurt dus niet "spontaan" maar er zijn veel factoren, die je kan meten voor het gebeurd. Dat is het mooie aan autonome systemen dat ze dit soort dingen kunnen meten, wat bestuurders dus vaak niet weten.

[YouTube: NIO ET9 5 layer Champagne Tower and Tire Blowout Demonstrates Unmatched Stability]
Ik heb het gehad over vrachtauto's met een klapband op de stuuras en jij vindt een auto die een klapband op een achteras kan opvangen dan hetzelfde. Dat is het niet. Komt niet eens bij elkaar in de buurt.

En als je zoals in dit filmpje over iets heen rijdt dat je band beschadigd, dan kan een klapband dus wel degelijk spontaan gebeuren. Je spreekt jezelf tegen.

iRacing Profiel

• MartijnA3
pdidi schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:04:
[...]

(overigens is onderlinge communicatie geen voorwaarde voor ADS).
Dat verrast me, je zou verwachten dat daar wel iets mee gedaan zou worden. Misschien iets voor een nog hoger niveau.

iRacing Profiel

• pdidi
  • Niet online
MartijnA3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Dat verrast me, je zou verwachten dat daar wel iets mee gedaan zou worden. Misschien iets voor een nog hoger niveau.
Rijkswaterstaat was daar idd al in 1997 mee bezig, maar lijkt door de snelheid waarmee ADS techniek is verbeterd overbodig te worden

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@pdidi ja eens: zoals ik al schreef, in veel Aziatische landen is dit al opgelost maar dan nog mét menselijke bestuurder. Die is straks optioneel of overbodig.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Dat autonome voertuigen het leven goedkoper gaan maken denk ik ook niet (wie weet is een eigen auto straks alleen nog betaalbaar als je hem ook als RoboTaxi inzet). Ik verwacht dat de grootste kracht van autonome voertuigen het vervangen van OV bussen zal worden. Eerst op plekken waar überhaupt geen OV bussen meer komen, dan de onrendabele streekbussen en daarna de stadsbussen. Het onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur over Flexibel vervoer (wat nog niet eens autonome RoboTaxis benoemt) laat vooral zien dat reserveren en onzekerheid qua planning het grootste struikelblok is. Als je ziet hoe dit al wordt opgelost door RoboTaxi apps in de US lijkt dit al verholpen
Dan blijft nog de vraag, wat gaat een ritje kosten? Taxi's in Nederland zijn 'luxe', OV is 'net aan' betaalbaar, zo'n vervangingsoplossing zal ergens aan deze 2 kanten terecht komen, en daarmee ook dus het succes kunnen behalen. Wij zijn geen uber land, geen taxi land, maar kosten per kilometer zijn relatief wel hoog.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

-tom-562

Oliesjeik

SinergyX schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Dan blijft nog de vraag, wat gaat een ritje kosten? Taxi's in Nederland zijn 'luxe', OV is 'net aan' betaalbaar, zo'n vervangingsoplossing zal ergens aan deze 2 kanten terecht komen, en daarmee ook dus het succes kunnen behalen. Wij zijn geen uber land, geen taxi land, maar kosten per kilometer zijn relatief wel hoog.
Wacht, laten we een hele grote robottaxi maken waar meer mensen in kunnen, die een vaste route rijdt en op vaste plekken stopt om de kosten te drukken. Dat klinkt echt geniaal :o :+

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

-tom-562 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Wacht, laten we een hele grote robottaxi maken waar meer mensen in kunnen, die een vaste route rijdt en op vaste plekken stopt om de kosten te drukken. Dat klinkt echt geniaal :o :+
Punt blijft, maargoed.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• pdidi
  • Niet online
[...]

Die zullen er ook komen, maar niet voor deur tot deur. Dat zullen dan de hubs/stations worden waar de individuele Robotaxi's naar toe kunnen voor langere afstanden

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 27-05-2026 12:05 ]

• pdidi
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Voor de CyberCab wordt uitgegaan dat vanaf $0,20 per mile het rendabel wordt. Laten we in NL uitgaan van €0,40 per km dan is dat nog altijd goedkoper dan een bus als je de subsidies meerekent en helemaal als je de hoge infrastructuur kosten die bussen veroorzaken ook meeneemt

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 27-05-2026 12:17 ]

• MartijnA3
[...]

Nog iets meer dan een jaar en dan zou deze zonder chauffeur moeten gaan rijden. Tesla had dus geen primeur in NL.
YouTube: Bijrol voor chauffeur in zelfrijdende bus, maar er blijft genoeg te ...

iRacing Profiel

• pdidi
  • Niet online
MartijnA3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Nog iets meer dan een jaar en dan zou deze zonder chauffeur moeten gaan rijden. Tesla had dus geen primeur in NL.
YouTube: Bijrol voor chauffeur in zelfrijdende bus, maar er blijft genoeg te ...
Nederland had niet eens de EU primeur voor FSD Supervised. In Duitsland loopt al sinds eind vorig jaar een pilot in een kleine gemeente waar de streek taxi is vervangen door FSD Supervised. Wat dat betreft is er in Duitsland al veel langer (sinds 2017 Level 3 en 2021 Level 4) meer mogelijk via de Straßenverkehrsgesetz, waar bv ook Mercedes Drive Pilot Level 3 van gebruik maakte (is inmiddels wel stopgezet)

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 27-05-2026 12:31 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:31
pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Nederland had niet eens de EU primeur voor FSD Supervised. In Duitsland loopt al sinds eind vorig jaar een pilot in een kleine gemeente waar de streek taxi is vervangen door FSD Supervised. Wat dat betreft is er in Duitsland al veel langer (sinds 2017 Level 3 en 2021 Level 4) meer mogelijk via de Straßenverkehrsgesetz, waar bv ook Mercedes Drive Pilot Level 3 van gebruik maakte (is inmiddels wel stopgezet)
Dat is natuurlijk niet echt te vergelijken. Daar hebben ze heel kleinschalig een projectje gedraaid om FSD Supervised uit te proberen. Terwijl het hier in Nederland nu vrij te gebruiken is.
Voor de rest is Mercedes zijn plan inderdaad stilgezet en nooit op het niveau gekomen waar nu FSD Supervised op zit.

Al die miniprojectjes vergelijken met iets dat nu dus landelijk uitgerold is en het daarom geen primeur willen noemen vind ik toch een beetje kort door de bocht.

[removed]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Voor de CyberCab wordt uitgegaan dat vanaf $0,20 per mile het rendabel wordt. Laten we in NL uitgaan van €0,40 per km dan is dat nog altijd goedkoper dan een bus als je de subsidies meerekent en helemaal als je de hoge infrastructuur kosten die bussen veroorzaken ook meeneemt
Vergeet niet dat in NL over inkomen belasting betaald moet worden. Je krijgt dus niet automatisch de volledige vergoeding.

Bovendien: koop je een auto voor jezelf, gaan anderen ‘m voor je vies maken en overal sporen achterlaten. Dit werkt alleen als je je auto alleen aan jezelf kunt verhuren. Of je moet permanent camera toezicht hebben, zie ik ook wel gebeuren :)

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:42
SirLenncelot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat voor een deel van de gebruikers hierdoor de kosten van vervoer drastisch omlaag gaan. Een auto die 24/7 geld opbrengt voor de eigenaar is onder de streep goedkoper dan de auto die 2x per dag voor woon-werk gebruikt wordt.

plus de mogelijkheid om de prijs van het vervoer af te stemmen op het gebruik, in je eentje een boodschap doen even een kleine auto. Met gezin weekend verder weg: grotere duurdere wagen bestellen.
Ik zie dit niet zo snel gebeuren. Een groot deel van de auto's is nodig tijdens de spitsuren en staat in daluren en het weekend weer niks te doen. Ik ben benieuwd of hier statistieken van zijn.

Wellicht dat de "tweede" auto wel kan sneuvelen en vervangen kan worden. Maar als dit al gaat gebeuren, dan gaat daar nog heel lang overheen.

• pdidi
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Dat is natuurlijk niet echt te vergelijken. Daar hebben ze heel kleinschalig een projectje gedraaid om FSD Supervised uit te proberen. Terwijl het hier in Nederland nu vrij te gebruiken is.
Voor de rest is Mercedes zijn plan inderdaad stilgezet en nooit op het niveau gekomen waar nu FSD Supervised op zit.

Al die miniprojectjes vergelijken met iets dat nu dus landelijk uitgerold is en het daarom geen primeur willen noemen vind ik toch een beetje kort door de bocht.
Hoewel ik vaak als Tesla fanboy wordt bestempeld, was het met Mercedes Drive Pilot wel mogelijk om een krantje te gaan lezen terwijl je achter een vrachtwagen reed. Alleen is de gekozen oplossing met heel veel restricties, hoge prijs en zeer beperkt ODD een doodlopende weg gebleken.
Ik ben echt benieuwd wie nu in EU als eerste met een Level 3/4 opvolger met ODD voor particulieren gaat komen. Of dat een auto met nVidea Alpamayo gaat worden (zoals Mercedes CLA), een FSD Unsupervised (met ODD), xPeng VLA2.0+ of toch het Chinese Momenta (waarbij de laatste 2 eerst de EU data privacy hobbel moeten gaan nemen)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:43
DeKever schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Ik zie dit niet zo snel gebeuren. Een groot deel van de auto's is nodig tijdens de spitsuren en staat in daluren en het weekend weer niks te doen. Ik ben benieuwd of hier statistieken van zijn.

Wellicht dat de "tweede" auto wel kan sneuvelen en vervangen kan worden. Maar als dit al gaat gebeuren, dan gaat daar nog heel lang overheen.
Genoeg mensen die een woon-werktijd van ongeveer 15 tot 20 minuten hebben. Dat betekent dat een autonome auto al snel 2 tot 4 woon-werk ritjes kan doen in de ochtendspits. Dat drukt de vaste kosten van een auto.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:42
Kalentum schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Genoeg mensen die een woon-werktijd van ongeveer 15 tot 20 minuten hebben. Dat betekent dat een autonome auto al snel 2 tot 4 woon-werk ritjes kan doen in de ochtendspits. Dat drukt de vaste kosten van een auto.
Ben wat later, mijn auto heeft vertraging.

Vergeet ook niet dat veel mensen om 8:15 de kinderen maar school brengen met de auto.

Het kan allemaal best, maar de noodzakelijke cultuuromslag is groot. Tenzij de huidige auto plotseling onbetaalbaar wordt, zie ik het niet binnen 10-15 jaar gebeuren. Jammer, voor mij zou het perfect zijn.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:31
pdidi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Hoewel ik vaak als Tesla fanboy wordt bestempeld,
Hier precies andersom, dus het moet wel een goede discussie zijn als de 'anti-Tesla' ze nu verdedigt en de 'pro-Tesla' juist een ander merk ophemelt :+
was het met Mercedes Drive Pilot wel mogelijk om een krantje te gaan lezen terwijl je achter een vrachtwagen reed. Alleen is de gekozen oplossing met heel veel restricties, hoge prijs en zeer beperkt ODD een doodlopende weg gebleken.
Klopt, het systeem werkte inderdaad prima, maar was gewoon niet goed schaalbaar. En dat is wat FSD supervised nu net wel in zich heeft en waarom dat makkelijker uit te rollen is naar grotere gebieden.
Ik ben echt benieuwd wie nu in EU als eerste met een Level 3/4 opvolger met ODD voor particulieren gaat komen. Of dat een auto met nVidea Alpamayo gaat worden (zoals Mercedes CLA), een FSD Unsupervised (met ODD), xPeng VLA2.0+ of toch het Chinese Momenta (waarbij de laatste 2 eerst de EU data privacy hobbel moeten gaan nemen)
Dat vraag ik me ook af, er zijn meerdere systemen die toch al best ver gevorderd zijn. Maar voorlopig is het natuurlijk wel zo dat Tesla de enige is die dit nu ook grootschalig uitgerold heeft en daarmee nu ook de meeste data op zal halen om het systeem te verbeteren.

Naar mijn idee helpt het bij de andere fabrikanten niet mee dat ze maar weinig risico willen lopen. Tesla pushed juist om het zo snel mogelijk uit te mogen rollen, waar de andere fabrikanten eerst volledig veilig willen zijn voordat ze die stap willen nemen.

[removed]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:51
Leuk om te zien dat het onderwerp toch aardig leeft! Bedankt allen voor jullie bijdragen, dit gaat het komende decennia een heel groot onderwerp worden.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zou een auto als taxibus kunnen fungeren? Dus een autonome wagen die aan de hand van de bestellingen zijn route plant en dan een groepje mensen ophaalt.

• pdidi
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Naar mijn idee helpt het bij de andere fabrikanten niet mee dat ze maar weinig risico willen lopen. Tesla pushed juist om het zo snel mogelijk uit te mogen rollen, waar de andere fabrikanten eerst volledig veilig willen zijn voordat ze die stap willen nemen.
Wat ook niet helpt: bijna alle Europese automerken die ook in China actief zijn gebruiken daar het Chinese Momenta (Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen) en zo lang dat niet in EU is toegestaan kunnen ze geen ervaring hier of in US opdoen. Stellantis is net wel een partnership aangegaan met het Engelse Wayve, maar dat is alleen voor US per 2028.
Alleen BMW heeft nog een eigen systeem (City- en Highway Assist) wat eigenlijk alleen voor snelwegen is. Vanaf volgend jaar ook buiten snelwegen (eerst Duitsland), maar naar ik begrijp blijft dat heel beperkt (geen System Initiated Manouveres zoals lane changes) dus zeker nog niet autonoom.
Dus voor de Europese automerken blijven er voor de korte termijn 2 Amerikaanse oplossingen die in de nabije toekomst Level 4 nastreven: nVidia Alpamayo (waar Mercedes mee in zee is gegaan voor Level 2++ in EU en US) en Tesla FSD Unsupervised (wat nu alleen nog draait in de RoboTaxi en mogelijk begin volgend jaar naar een beperkte groep US particulieren gaat met ODD). Tesla heeft al eerder gemeld open te staan voor gelicentieerd gebruik van FSD, maar 0 concrete interesses (zou het iets met Musk te maken hebben ;)). Wellicht dat wanneer de Level 2++ varianten hiervan in EU goedkeuring krijgen eea in een stroomversnelling gaat brengen
Pagina: 1 2 Laatste