Einde saldering: energie-strategie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Devke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Ik heb wat moeite met het betoog. Wellicht bedoel je het niet zo en is mijn interpretatie iets anders.

Als ik als tweaker wel zin heb om mezelf erin te verdiepen, wel tijd neem om het e.a. op elkaar af te stemmen, wel zin heb om de kennis op te doen hoe de regeling in elkaar steekt dan mag ik daar best voordeel aan hebben. Voordeel in de context dat ik mijn energierekening beheersbaar wil houden.

Als er mensen zijn die geen zin hebben om zich te verdiepen in de materie, maatregelen te treffen dan is dat eerlijk gezegd niet mijn probleem. Als je iets wilt in de maatschappij dan zal je zelf verantwoordelijk daarvoor moeten dragen. Doe je niets dan betaal je de hoofdprijs, wil je wel tijd en moeite erin stoppen dan kun je jezelf geld besparen.
Eens! Er zijn veel mensen die klagen, klagen, klagen en zelf geen enkele moeite doen en leven van dag tot dag. Dan stoot je niet alleen met deze materie je neus maar met heel veel zaken. Ik kijk niet naar mijn pensioen als ik 30 ben. Shit ben met pensioen en heb te weinig. Enz enz enz.

  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Kalipeen schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Nee, sorry, als ik enkel naar mij ouders kijk van 75+, dit gaat ze niet lukken. Voor jongeren mensen ben ik het met je eens. Een groot deel kan hier winst behalen. Niet optimaal, maar wel voordeel.
Als je ouders op leeftijd komen wordt het wat lastiger allemaal. Begrijpelijk. Wat ik doe is mijn ouders hierbij helpen. Nu is mijn vader heel leergierig nog en speelt graag in HA. Daar waar het niet lukt spring ik bij. De jeugd kan dus een beetje helpen >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kalipeen schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Nee, sorry, als ik enkel naar mij ouders kijk van 75+, dit gaat ze niet lukken. Voor jongeren mensen ben ik het met je eens. Een groot deel kan hier winst behalen. Niet optimaal, maar wel voordeel.
Mijn moeder is helaas overleden maar mijn pa van 73 vraagt gewoon aan mij wat hij moet doen. Hij heeft inmiddels al een tijdje muur en vloerisolatie, zonnepanelen en voor verwarming hebben we een airco uit Spanje opgehangen.

90% van zijn verwarmingsbehoefte is in de woonkamer waar dat ding hangt. Die ene airco van 600 euro vangt nagenoeg alle behoefte aan verwarming op.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

Voor nu laat ik Zonneplan middels Powerplay de onbalansmarkt bespelen met mijn 20kwh thuisbatterij en 16x 450wp PV. Ik monitor alles via HA zodat ik mijn plan volgend jaar kan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl9zJcHDj7AGH4tUmdZwMquHGcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/68purhpWtjUIaZhywWdE4gpJ.png?f=user_large

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
liberque schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:53:
Voor nu laat ik Zonneplan middels Powerplay de onbalansmarkt bespelen met mijn 20kwh thuisbatterij en 16x 450wp PV. Ik monitor alles via HA zodat ik mijn plan volgend jaar kan trekken.

[Afbeelding]
Mooi dashboard! Wil je daar de yaml eventueel van delen? Wellicht helpt dit meer mensen met inzicht te verkrijgen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
liberque schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:53:
Voor nu laat ik Zonneplan middels Powerplay de onbalansmarkt bespelen met mijn 20kwh thuisbatterij en 16x 450wp PV. Ik monitor alles via HA zodat ik mijn plan volgend jaar kan trekken.

[Afbeelding]
Doe je dit via de day ahead optimizer? Of hoe begin je aan zo iets?

Zelf nog maar recentelijk beginnen spelen met HA en de YAML lijkt mij wel interessant om te zien om zo wat inspiratie op te doen. Want visiueel ben ik nog aan het struggelen om het deftig te krijgen.

  • hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 12:49
liberque schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:53:
Voor nu laat ik Zonneplan middels Powerplay de onbalansmarkt bespelen met mijn 20kwh thuisbatterij en 16x 450wp PV. Ik monitor alles via HA zodat ik mijn plan volgend jaar kan trekken.

[Afbeelding]
Hmmm heel toevallig ben ik sinds vorige week aan het spelen met Home Assistant maar krijg de prijzen/kosten nog niet in mijn dashboard (enig idee, heb je misschien jouw YAML beschikbaar voor deze Noob :) ). En nog toevalliger heb ik vandaag een gesprek gehad over een batterij aanschaf vanuit Zonneplan. Zij kwamen ook gelijk met de 20kwh optie waarbij Zonneplan alles voor hun rekening nemen. Dus volledig management vanuit hun kant. Daarmee "garanderen" zij een 100 euro besparing per maand:
  • Nexus 20 kWh, 11kW
  • Servicegarantie 10 jaar
  • All-in installatie
  • Noodstroomvoorziening
  • € 1.000,00 aanschafvoordeel
Bekijk details
Te betalen bedrag:
€ 7.447,90

Zonneplan vraagt de btw terug:
-€ 992,61
Netto investering:
€ 6.455,29

Zou ik dus een tvt hebben van 6,5 jaar als die 100 besparing per maand klopt. Een stuk duurder als je de marstek pakt (4x5kwh) waar je op 5100 uit komt. Hier komt dan natuurlijk nog installatie bij en moet je het zelf managen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him


  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:35
hollandnick schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Hmmm heel toevallig ben ik sinds vorige week aan het spelen met Home Assistant maar krijg de prijzen/kosten nog niet in mijn dashboard (enig idee, heb je misschien jouw YAML beschikbaar voor deze Noob :) ). En nog toevalliger heb ik vandaag een gesprek gehad over een batterij aanschaf vanuit Zonneplan. Zij kwamen ook gelijk met de 20kwh optie waarbij Zonneplan alles voor hun rekening nemen. Dus volledig management vanuit hun kant. Daarmee "garanderen" zij een 100 euro besparing per maand:
  • Nexus 20 kWh, 11kW
  • Servicegarantie 10 jaar
  • All-in installatie
  • Noodstroomvoorziening
  • € 1.000,00 aanschafvoordeel
Bekijk details
Te betalen bedrag:
€ 7.447,90

Zonneplan vraagt de btw terug:
-€ 992,61
Netto investering:
€ 6.455,29

Zou ik dus een tvt hebben van 6,5 jaar als die 100 besparing per maand klopt. Een stuk duurder als je de marstek pakt (4x5kwh) waar je op 5100 uit komt. Hier komt dan natuurlijk nog installatie bij en moet je het zelf managen
Ik wist niet dat scams toegestaan zijn op Tweakers.

  • Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 13:58
GioStyle schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:47:
[...]


Ik wist niet dat scams toegestaan zijn op Tweakers.
Inderdaad, lijkt nep

"krijg ik een welkomstpremie als ik batterij neem en van jullie stroom afneem?"

Kiki·09:13

Op dit moment biedt Zonneplan geen welkomstpremie als je een Zonneplan Nexus thuisbatterij neemt en overstapt op Zonneplan Energie voor stroomafname. Je profiteert wel van scherpe tarieven, slimme aansturing (Powerplay) en btw-teruggave als je minimaal 1 jaar klant blijft.

Wil je weten welke andere voordelen er zijn als je overstapt?

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

@thedaywalker2 TS heeft de YAML inmiddels via PM gehad. Het is een flinke hoop code en nog niet erg netjes opgebouwd. Wellicht dat TS de relevante en opgepoetste delen hier kan delen zodra hij erdoorheen is.

Wat betreft het laden: ik stuur de batterij zelf dus niet aan, dat doet Zonneplan via Powerplay. Zij handelen op de onbalansmarkt van TenneT (biedingen per kwartier). Als je puur naar de normale dynamische uurprijzen kijkt, lijkt het laden/ontladen soms op volstrekt onrendabele momenten te gebeuren. Pas als je de actuele onbalansdata ernaast legt, snap je de logica.

@hollandnick Let wel op een paar belangrijke financiële addertjes bij die offerte:

BTW-teruggave: Die €992,61 krijg je alleen terug als je de batterij het eerste jaar aantoonbaar laat aansturen voor onbalans (fiscale ondernemersstatus).
De 2027-grens: Nu profiteer je nog van de salderingsregeling en mis je die ~€0,13 energiebelasting per kWh niet. Vanaf 2027 verandert dit, waardoor die voorgespiegelde €100 besparing per maand een bruto bedrag wordt waar nog flink wat vanaf gaat.
Maandelijks salderen: Bij een dynamisch contract saldeer je per maand, niet per jaar. Je enorme stroomexport in de zomer streep je dus niet zomaar weg tegen je winterverbruik. De TVT van 6,5 jaar is erg optimistisch.

@GioStyle en @Laroil Dit is absoluut geen scam, het is simpelweg een commercieel verdienmodel. Als particulier kun je niet rechtstreeks op de onbalansmarkt handelen. Zonneplan treedt op als aggregator (Virtual Power Plant). Zij doen het werk en bieden het platform, maar pakken daar zelf uiteraard ook een (vrij intransparante) marge op. Je ruilt hier dus een deel van je potentiële rendement in voor volledig comfort en automatisering. Dat is geen scam, dat is business.

[ Voor 46% gewijzigd door liberque op 27-05-2026 12:10 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:35
De woekerpolis was ook een commercieel verdienmodel, maar dat maakte het nog niet een goed product. En ik zie hier wel een paar parallellen.

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

GioStyle schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:47:
De woekerpolis was ook een commercieel verdienmodel, maar dat maakte het nog niet een goed product. En ik zie hier wel een paar parallelen.
Doe het dan gewoon niet, maar iets ongefundeerd een scam noemen omdat jij het er niet mee eens ben vertroebelt de discussie een beetje.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
outlandos schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:28:
Regelmatig zijn er zelfs weekenden waarin de prijs – ook na belastingen – negatief is, waardoor je feitelijk geld toe krijgt.
Hoeveel dagen per jaren komt dat echt voor?

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Hoeveel dagen per jaren komt dat echt voor?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "Energie: Start Gratis Stroom"
description: Melding via Google Hub wanneer all-in stroom gratis wordt 
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: -0.14
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: -0.14
actions:
  - action: tts.speak
    target:
      entity_id: tts.google_en_com
    data:
      media_player_entity_id: media_player.hub_computer
      message: >-
        De stroom is nu gratis inclusief belasting. Het loont om nu apparaten
        aan te zetten.
mode: single
Volgens deze automatisering: dit jaar 3 keer

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Hoeveel dagen per jaren komt dat echt voor?
4x meegemaakt in ruim 1 jaar, zelden dus.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
liberque schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:48:
[...]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: "Energie: Start Gratis Stroom"
description: Melding via Google Hub wanneer all-in stroom gratis wordt 
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: -0.14
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: -0.14
actions:
  - action: tts.speak
    target:
      entity_id: tts.google_en_com
    data:
      media_player_entity_id: media_player.hub_computer
      message: >-
        De stroom is nu gratis inclusief belasting. Het loont om nu apparaten
        aan te zetten.
mode: single
Volgens deze automatisering: dit jaar 3 keer
We zitten ook pas in mei he.

De prijs voor belasting is wel veel vaker 0 of in de buurt van 0.

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

outlandos schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:42:
[...]

We zitten ook pas in mei he.

De prijs voor belasting is wel veel vaker 0 of in de buurt van 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MCEAd9DONojcaICB4L0dqgeWD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64ceUkRYQH5Ibz9Wh3x7IA8P.png?f=user_large

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
? Ik zie toch regelmatig prijzen van 0 of een paar cent vóór belasting in mijn Tibber app. Volgens jouw grafiek zou daar nooit sprake van zijn...

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

outlandos schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:25:
[...]

? Ik zie toch regelmatig prijzen van 0 of een paar cent vóór belasting in mijn Tibber app. Volgens jouw grafiek zou daar nooit sprake van zijn...
Dat klopt, in de Tibber-app zie je inderdaad regelmatig prijzen van 0 cent of een paar cent vóór belasting (de kale marktprijs). Mijn grafiek toont echter de all-in prijs. Daar zitten de energiebelasting, btw en de inkoopkosten van de leverancier al bij inbegrepen.

Omdat die vaste opslagen in Nederland momenteel behoorlijk hoog zijn, komt de totale prijs onderaan de streep in de grafiek eigenlijk bijna nooit rond de 0 uit, tenzij de stroomprijs op de beurs extreem negatief is.

Daarnaast is de resolutie van deze grafiek over een langere periode getrokken, waardoor die kleine uitschieters naar beneden toe optisch wegvallen in de dikke lijn.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:43
Ik kan mijn eigen post niet 123 vinden, maar in orde van grootte waren er vorig jaar iets van 450-500h met 0/negatieve elektriciteitsprijzen, waarvan ca. 10% meer dan 5 ct negatief (mn -5 tot -15ct).

  • hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 12:49
GioStyle schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:47:
[...]


Ik wist niet dat scams toegestaan zijn op Tweakers.
Hoezo is het een scam? Dit is gewoon een aanbieding die ik gekregen heb vanuit Zonneplan (Beuningen GLD). Ben nu bijna een jaar klant van Zonneplan en ik was me nu aan het orienteren wat voor opties er allemaal zijn. Zonneplan kwam gelijk met een 20kw batterij en de info heb ik hier gedeeld, mochten anderen die bij Zonneplan zitten een vergelijking willen hebben
Laroil schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Inderdaad, lijkt nep

"krijg ik een welkomstpremie als ik batterij neem en van jullie stroom afneem?"

Kiki·09:13

Op dit moment biedt Zonneplan geen welkomstpremie als je een Zonneplan Nexus thuisbatterij neemt en overstapt op Zonneplan Energie voor stroomafname. Je profiteert wel van scherpe tarieven, slimme aansturing (Powerplay) en btw-teruggave als je minimaal 1 jaar klant blijft.

Wil je weten welke andere voordelen er zijn als je overstapt?
Waarom is het nep, omdat er 1000 euro aanschafvoordeel afgaat? Dit heb ik gekregen (zei de verkoper) omdat in Beuningen GLD een afspraak is met de netbeheerder om zo netcongestie te verminderen. Daar kan ik ook niks aan doen :+

De aanbieding ga ik nu ook niet nemen omdat ik ff geen 6500 euro heb liggen aangezien ik nog voor 8k andere verbouwingen moet doen

@liberque je saldeert weldegelijk per jaar, niet per maand. Zie ook onderstaande link. De andere tips neem ik wel mee in mijn plan voor een batterij dit jaar.
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energie-en-zonnepanelen

[ Voor 13% gewijzigd door hollandnick op 28-05-2026 09:58 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him


  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:29
Kalipeen schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Nee, sorry, als ik enkel naar mij ouders kijk van 75+, dit gaat ze niet lukken. Voor jongeren mensen ben ik het met je eens. Een groot deel kan hier winst behalen. Niet optimaal, maar wel voordeel.
Mijn ouders van 75+ kunnen dit wel, maar anders had ik ze daar met alle plezier mee geholpen...

  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb een full-electric huis uit 2023 met w/w warmtepomp en 8.900 Wp op het dak en EV. Mijn 2025 verbruik staat hieronder en door salderen betaal ik met een vast contract (0,29 cent) bij Vattenfall momenteel minder dan 100 euro per maand.

Mijn energie transitie is nog onbekend en hoe ik het ook uitreken voorzie ik momenteel dat vanaf 2027 mijn energierekening minimaal gaat verdubbelen :(.

Ik zou ook niet weten wat ik anders kan doen behalve ervoor zorgen dat ik vanaf maart t/m september volledig zelfvoorzienend ben dmv een hele grote batterij te laten plaatsen. Dus ik mag weer duizenden euro's uit gaan geven die ik never nooit terugverdien?
Verbuik Opwek Teruggave Eigen Verbuik
Januari110513734,1102,9 75,11%
Februari102828093,5186,5 66,61%
Maart561778473305 39,20%
April3261050756294 28,00%
Mei3051232942290 23,54%
Juni4271220868352 28,85%
Juli2771127809318 28,22%
Augustus1731007811196 19,46%
September 561676444232 34,32%
Oktober749300129171 57,00%
November90518652,3133,7 71,88%
December130512215,1106,9 87,62%

Sys Specs


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14
Danfoss schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:31:
Ik heb een full-electric huis uit 2023 met w/w warmtepomp en 8.900 Wp op het dak en EV. Mijn 2025 verbruik staat hieronder en door salderen betaal ik met een vast contract (0,29 cent) bij Vattenfall momenteel minder dan 100 euro per maand.

Mijn energie transitie is nog onbekend en hoe ik het ook uitreken voorzie ik momenteel dat vanaf 2027 mijn energierekening minimaal gaat verdubbelen :(.

Ik zou ook niet weten wat ik anders kan doen behalve ervoor zorgen dat ik vanaf maart t/m september volledig zelfvoorzienend ben dmv een hele grote batterij te laten plaatsen. Dus ik mag weer duizenden euro's uit gaan geven die ik never nooit terugverdien?
Verbuik Opwek Teruggave Eigen Verbuik
Januari110513734,1102,9 75,11%
Februari102828093,5186,5 66,61%
Maart561778473305 39,20%
April3261050756294 28,00%
Mei3051232942290 23,54%
Juni4271220868352 28,85%
Juli2771127809318 28,22%
Augustus1731007811196 19,46%
September 561676444232 34,32%
Oktober749300129171 57,00%
November90518652,3133,7 71,88%
December130512215,1106,9 87,62%
Als je uit bent op financieel voordeel, en je denkt dat je een batterij niet terugverdient, dan moet je die toch juist niet kopen?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

liberque

Vrijzinnig!

hollandnick schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:33:

@liberque je saldeert weldegelijk per jaar, niet per maand. Zie ook onderstaande link. De andere tips neem ik wel mee in mijn plan voor een batterij dit jaar.
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energie-en-zonnepanelen
Lees de link heel goed: dit gaat over het salderen van de energiebelasting en btw (wat wettelijk verplicht is over een heel jaar). Niet over de kale energiekosten.

Dat kan bij een dynamisch contract ook helemaal niet. Stel je levert in de zomer 100 kWh terug tegen € 0,05 per kWh (lage marktprijs), en in de winter koop je die 100 kWh weer terug voor € 0,25 per kWh (hoge marktprijs). Dan moet je ondanks het salderen van de belasting toch € 20,- bijbetalen voor de kale stroom. Je streept dus wel de kWh's weg voor de fiscus, maar niet de euro's voor de stroom zelf

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Zaken rondom de Zonneplan Thuisbatterij hebben een eigen topic. Daar is eventueel te vergelijken etc.
Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 28-05-2026 14:30 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Danfoss schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:31:
Ik heb een full-electric huis uit 2023 met w/w warmtepomp en 8.900 Wp op het dak en EV. Mijn 2025 verbruik staat hieronder en door salderen betaal ik met een vast contract (0,29 cent) bij Vattenfall momenteel minder dan 100 euro per maand.

Mijn energie transitie is nog onbekend en hoe ik het ook uitreken voorzie ik momenteel dat vanaf 2027 mijn energierekening minimaal gaat verdubbelen :(.

Ik zou ook niet weten wat ik anders kan doen behalve ervoor zorgen dat ik vanaf maart t/m september volledig zelfvoorzienend ben dmv een hele grote batterij te laten plaatsen. Dus ik mag weer duizenden euro's uit gaan geven die ik never nooit terugverdien?
Verbuik Opwek Teruggave Eigen Verbuik
Januari110513734,1102,9 75,11%
Februari102828093,5186,5 66,61%
Maart561778473305 39,20%
April3261050756294 28,00%
Mei3051232942290 23,54%
Juni4271220868352 28,85%
Juli2771127809318 28,22%
Augustus1731007811196 19,46%
September 561676444232 34,32%
Oktober749300129171 57,00%
November90518652,3133,7 71,88%
December130512215,1106,9 87,62%
Met 8900 wp op het dak kun je die ev in het weekend en mogelijk doordeweeks van maart tot september bijna helemaal volladen met zonnestroom. Dus dan is die batterij bijna niks waard.
De andere maanden is je opbrengst nihil dus dan is je batterij ook bijna niks waard.

2x bijna niks is niet echt een goede use case...

My 2 cts..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
@Sport_Life En dan komt dit ook nog. Ik wacht nog maar even met een batterij en EV. Ontwikkelingen gaan heel hard nu. https://www.nu.nl/klimaat/6397388/nog-twee-automerken-laten-elektrische-autos-stroom-terugleveren-aan-het-net.html

[ Voor 50% gewijzigd door MotorBeast op 28-05-2026 16:16 ]


  • thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
Sport_Life schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Met 8900 wp op het dak kun je die ev in het weekend en mogelijk doordeweeks van maart tot september bijna helemaal volladen met zonnestroom. Dus dan is die batterij bijna niks waard.
De andere maanden is je opbrengst nihil dus dan is je batterij ook bijna niks waard.

2x bijna niks is niet echt een goede use case...

My 2 cts..
Nu geen evaring met warmtepompen of batterijen, maar is het niet idee in de winter dat je tijdens de dag je batterij propt als het goedkoop is. Zodat je doorheen de dag dit kan opgebruiken en indien nodig verkopen als het duur staat?

  • CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:33
hollandnick schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Hoezo is het een scam? Dit is gewoon een aanbieding die ik gekregen heb vanuit Zonneplan (Beuningen GLD). Ben nu bijna een jaar klant van Zonneplan en ik was me nu aan het orienteren wat voor opties er allemaal zijn. Zonneplan kwam gelijk met een 20kw batterij en de info heb ik hier gedeeld, mochten anderen die bij Zonneplan zitten een vergelijking willen hebben


[...]

Waarom is het nep, omdat er 1000 euro aanschafvoordeel afgaat? Dit heb ik gekregen (zei de verkoper) omdat in Beuningen GLD een afspraak is met de netbeheerder om zo netcongestie te verminderen. Daar kan ik ook niks aan doen :+

De aanbieding ga ik nu ook niet nemen omdat ik ff geen 6500 euro heb liggen aangezien ik nog voor 8k andere verbouwingen moet doen

@liberque je saldeert weldegelijk per jaar, niet per maand. Zie ook onderstaande link. De andere tips neem ik wel mee in mijn plan voor een batterij dit jaar.
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energie-en-zonnepanelen
Wat moet je met een 20kw accu, hoop niet voor energie handelen want dan word terug verdienen wel heel moeilijk zonder salderen. Snap dat ze van die grote accu’s af moeten maar zou echt even kijken hoeveel KWh uur je nodig hebt

  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:35
hollandnick schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Hoezo is het een scam? Dit is gewoon een aanbieding die ik gekregen heb vanuit Zonneplan (Beuningen GLD). Ben nu bijna een jaar klant van Zonneplan en ik was me nu aan het orienteren wat voor opties er allemaal zijn. Zonneplan kwam gelijk met een 20kw batterij en de info heb ik hier gedeeld, mochten anderen die bij Zonneplan zitten een vergelijking willen hebben
1.) Jij moet een dure investering doen (verplicht een batterij kopen van ZP),
2.) Jij moet het laten installeren, zelf installeren is geen optie.

Dus met bovenstaande maakt ZP al winst.

Vervolgens gaat ZP jouw batterij exploiteren en 'belooft' jou winst.

3.) Jij draagt het riscio.
4.) Zodra het niet meer winstgevend is, trekt ZP de stekker eruit (hihaho) en dan zit jij met een te dure thuisbatterij.

Als het echt zo winstgevend is, dan huurt ZP toch gewoon een loods en plempt daar duizenden accu's en lekker handelen op de markt.

En zeker met de afschaffing van de salderingsregeling in zicht zie ik het echt somber in.

Scam is misschien te scherp neergezet. Laten we zeggen dat ik dit een uitermate slechte deal vind.

  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20
Sport_Life schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Met 8900 wp op het dak kun je die ev in het weekend en mogelijk doordeweeks van maart tot september bijna helemaal volladen met zonnestroom. Dus dan is die batterij bijna niks waard.
De andere maanden is je opbrengst nihil dus dan is je batterij ook bijna niks waard.

2x bijna niks is niet echt een goede use case...

My 2 cts..
Dit is denk ik precies de kern van de discussie waar veel mensen nu tegenaan lopen.

Een grote thuisbatterij puur gebruiken om zomeroverschot naar de avond te schuiven is financieel vaak lastig rond te rekenen. Zeker met een EV die je overdag of in het weekend direct op zonnestroom kunt laden.

Maar volgens mij wordt het interessanter als je het hele systeem optimaliseert:
  • EV laden
  • warmtepomp/boiler sturen
  • dynamische tarieven
  • piekverbruik beperken
  • beperkt handelen op spreads
  • eigen verbruik verhogen
Dan is de batterij niet meer alleen “zomer naar avond”, maar een buffer tussen alle grote verbruikers in huis.

Alleen zie je inderdaad in veel praktijkdata dat mensen met 15-30kWh accu’s alsnog vaak rond ~0,5-1 cycle/dag blijven hangen. Daardoor voelt 20kWh+ voor veel huishoudens al snel oversized tenzij je echt hoog verbruik hebt of backup/NOM belangrijk vindt.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
thedaywalker2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Nu geen evaring met warmtepompen of batterijen, maar is het niet idee in de winter dat je tijdens de dag je batterij propt als het goedkoop is. Zodat je doorheen de dag dit kan opgebruiken en indien nodig verkopen als het duur staat?
Er is de afgelopen 2 winters relatief weinig spread geweest over het etmaal. Dus als je de RTE van zeg optimistisch 80% aanhoud, dan kan het enkel uit om het piek tarief aan het begin van avond te dempen.

  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
thedaywalker2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Nu geen evaring met warmtepompen of batterijen, maar is het niet idee in de winter dat je tijdens de dag je batterij propt als het goedkoop is. Zodat je doorheen de dag dit kan opgebruiken en indien nodig verkopen als het duur staat?
Probleem is dat je in de winter je batterij meestal niet of nauwelijks opgeladen krijgt... en alle zonnestroom die er dan is, gebruikt je huis dan al zelf. Op een hele zonnige winterdag lukt het misschien.

Daar speel ik dan nog wel mee, zonnepanelen zijn zo goedkoop, ik heb er nu 22 op mijn dak, maar dat is dus niet voldoende om in de winter de batterijen mee op te laden... zou ik er nog 20 ofzo bijplaatsen dan misschien wel, maar die ruimte heb ik niet op het dak. En je wilt dan ook een aantal naar andere richtingen zodat je in de ochtend sneller zon hebt en savonds wat langer. Plus, kost je weer een extra of grotere omvormer....

Eigenlijk ga je in de zomer nu dus je PV extreem knijpen omdat ze anders te veel opleveren, en in de winter heb je juist veeeeel meer panelen nodig anders red je het sowieso niet...

Misschien komen er wel 1000W panelen over een paar jaar. Dan vervang je dus alles... en dan inderdaad in de zomer extreem knijpen en in de winter hopen dat voluit genoeg is.

[ Voor 41% gewijzigd door yajwacc op 31-05-2026 11:23 ]


  • HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:36

HermanGast

Exige GT3

In de winter meestal in de nacht wind en weinig afname, dus goedkoop laden en overdag gebruiken.

In de zomer PV opslaan en later zelf gebruiken of duur verkopen.

Dat maakt 2x voordeel.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
In de winter draait mijn warmtepomp 24/7. Ik heb dus ook GEEN dynamisch contract, want mjin grootste afnemer (in de winter zeker) kan ik niet sturen. Je warmtepomp werkt het beste als deze zeer lang, binnen een zeer nauw venster zeer langzaam beweegt, dus 's nachts "extra het huis opwarmen omdat de stroom goedkoop is" en overdag uitzetten omdat het duur is etc werkt niet. Ik kan dus ook geen batterij zinvol opladen met goedkope stroom, omdat ik een vast tarief heb, ik kan alleen zinvol opladen met gratis stroom van de PV, en dat kan dus alleen overdag, met zon.

Ik zou dus in de winter een vast contract willen en in de zomer dynamisch :)

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yajwacc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:44:
Je warmtepomp werkt het beste als deze zeer lang, binnen een zeer nauw venster zeer langzaam beweegt, dus 's nachts "extra het huis opwarmen omdat de stroom goedkoop is" en overdag uitzetten omdat het duur is etc werkt niet. I
Dat ligt aan hoe je ernaar kijkt. Ja, het is minder efficiënt om je warmtepomp harder te laten werken, maar als de tarieven tussen 17:00 en 20:00 drie keer zo hoog zijn dan loont het financieel wel om vóór die uren even wat bij te stoken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Mmm. Je zou dan alvast wat extra warm water kunnen maken, maar meer ook niet. Weet niet of je het daar mee red. Je huis een graad opstoken duurt gewoon een dag, daarom is uitzetten en dan weer opstoken een grote no-no. Eenmaal te koud of te warm is je huis gewoon 24 uur lang oncomfortabel, en je wil ook echt niet zo lang in een te warm huis zitten... dan zet je een raam open. Dan gooi je die dure energie alsnog weg.

Ik vind het moeilijk.

  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:20
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Dat ligt aan hoe je ernaar kijkt. Ja, het is minder efficiënt om je warmtepomp harder te laten werken, maar als de tarieven tussen 17:00 en 20:00 drie keer zo hoog zijn dan loont het financieel wel om vóór die uren even wat bij te stoken.
Even wat bijstoken gaat niet met een WP, het is geen cv ketel.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
ron321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Even wat bijstoken gaat niet met een WP, het is geen cv ketel.
Ik kan dat wel met radiatoren. Vreet wel stroom. Graadje erbij moet met VV toch ook wel lukken? Nee geen 3 graden erbij. Stook je in de goedkope uren naar 22 graden in de middag en koelt het langzaam af naar 21 in de avond.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2026 16:58 ]


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:20
MotorBeast schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik kan dat wel met radiatoren. Vreet wel stroom.
Dan heeft je WP ook (behoorlijke) overcapaciteit denk ik?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
ron321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:54:
[...]

Dan heeft je WP ook (behoorlijke) overcapaciteit denk ik?
Nee hoor. Radiatoren zijn snel en vragen sowieso een hogere aanvoer dan VV.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2026 16:56 ]


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:52:
Stook je in de goedkope uren naar 22 graden in de middag en koelt het langzaam af naar 21 in de avond.
Afkoelen voelt al snel oncomfortabel, ook al is het maar 1C.

  • HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:50

HvM

ron321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Even wat bijstoken gaat niet met een WP, het is geen cv ketel.
Toch doe ik dat wel zo; warmte bufferen in het huis. Dus in de uren met lagere stroomprijs mag de temperatuur wat omhoog zodat de WP even niks doet als de prijs het hoogst is.
Het verschil in temperatuur is niet merkbaar.

En nee... sprintje trekken zoals een CV doet, dat kan 'ie niet.

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

Ik heb 2 Marstek accu’s gekocht met CT meter om de nachten door te komen. Daarnaast geïnvesteerd in een Stegen SmartEVSE en een homewizzard P1 en de bedrading in de meterkast een upgrade gegeven. Ik had al 30 panelen en een opwek van 7-9 MWh per jaar. Sinds de EV is de opwek minder dan het jaarverbruik.

Ik heb nu nog een modelcontract, vanaf 1 Jan 2027 eens zien wat ik ga doen. Ik verwacht dat er nog behoorlijk wat rare sprongen van energie leveranciers gaan komen. Een dynamisch contract zie ik niet zitten. Geen zin om de panelen uit te moeten zetten bij een negatieve stroomprijs (ook omdat mijn systeem dat niet kan (enphase) behalve via een 4p relais in de meterkast (ligt al wel klaar om eventueel in te bouwen)).

Qua optimalisatie gebruik ik homeassistant met simpele automatiseringen. De accu’s gaan op pauze als de EV staat te laden, de SmartEVSE zorgt dan voor Nul op de Meter (NoM). Zodra de auto vol zit of de SmartEVSE bij <6A zon stopt gaan de thuis accu’s verder met laden op NoM stand, de 2e ‘domme’ laadpaal voor de PHEV staat op 6A 1 fases (eventueel met de hand naar 10 of 16 maar als de SmartEVSE niet in gebruik is gebruik ik die wel in SOLAR mode) met een relais om deze uit te zetten als er geladen wordt en er niet genoeg opbrengst is.

Ik wil nog ergens inbouwen dat de thuis accu’s minimaal 60% opgeladen worden zodat ik meestal de nacht door kom, maar zolang we nog salderen even prima zo. Uiteindelijk zal ik EVCC of NODERED moeten gaan gebruiken om verder te optimaliseren maar op dit moment (met veel zonuren overdag) red ik me prima.

De Vaatwasser / Wasmachine / Droger kunnen ‘Smart’ worden gestuurd maar op dit moment doen we dat handmatig overdag als er voldoende zon is. Het heeft ook weinig nut om dit te automatiseren, een ECO (vaat)wasprogramma doet er al 4-6 uur over, daarna de droger en de dag is al om, dus aan zodra het uit komt.

Koken gaat elektrisch (inductie/combimagnetron/airfryer) eventueel stroom tekort komt uit de accu’s (2500w x2) en die laden dan weer bij na het koken (indien er dan nog zon is).

In de winter eventueel 1 accu uit zetten, scheelt wat verbruik en vol krijg ik ze dan wellicht toch niet.
gebruiker001 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Laat je niet leiden door je emoties. Die accu gaat je alleen maar meer geld kosten. Ik ken je situatie niet precies maar reken er eerst eens aan hoeveel kWh en hoeveel € per dag realistisch is dat die accu je gaat besparen.
Ik reken met ~1 euro per dag bij verbruik van een volle accu ‘s door de nacht en opgeladen op zonne-energie vanaf 1 jan 2027 met de huidige tarieven. Ik verwacht dit 4-5 maanden per jaar te kunnen doen. Daarbuiten zal ik niet genoeg zon hebben om de accu vol te krijgen. Ik bespaar dan ca. 243 euro per jaar dus na 10 jaar zijn de accu’s terug bespaard. (Met 1 accu bespaar ik 152 per jaar, dan is het 8 jaar ongeveer). Dit is conservatief gerekend, met wat geluk pakt het al wat beter uit maar ik doe dit vooral omdat ik het leuk vind.

Grootste variabele is de energie leverancier en de overheid. Ik verwacht nog dat ze wat trucjes zouden kunnen gaan uithalen:

- Afrekenen per fase (i.p.v. over de 3 fasen intern salderen)
- Kosten rekenen voor het hebben van een accu (je moet ze niet voor niets aanmelden)
- Kosten voor het hebben van een laadpaal (ERE certificaten handel is er niet voor niets)
- Belasting op je EV verbruik (ERE registratie, en laadpalen met backbone en ze moeten de verloren inkomsten van brandstof accijns compenseren)
- Kosten voor NoM
- Verplicht automatisch doorgeven van verbruik icm dynamische tarieven

Waar ik nog aan zit te denken (ik stook nog op gas):
- 2 Airco units met 2 en 3 split om bij zonnige dagen het huis wat te koelen en niet terug te leveren en bij extreme gasprijzen het huis te verwarmen.
- Boiler om warm water op te slaan.
- Warmtepomp zodra de ketel het begeeft of gas echt te duur wordt, maar dan hoeven de airco’s ook niet :)
- 2e SmartEVSE, hoewel ik tot nog toe prima uit kom met 1 slimme en 1 domme laadpaal.
- 1 extra zonnepaneel op NO (omdat ik nog 1 extra kwijt kan op mijn dak en dan eerder kan starten met laden)
- extra zonnepanelen op de schuur 3 bij 4.5m ZW, helaas staat daar een boom naast dus tot ca. 14:00 nut van en vooral als extra buiten de 4-5 topmaanden.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 01-06-2026 01:54 ]

-------


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ron321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Even wat bijstoken gaat niet met een WP, het is geen cv ketel.
Ik kan dat hier prima met mijn 8 kW chinese warmtepomp die vrijwel permanent in silence mode draait én begrensd is op zo’n 1000W aan stroomverbruik. Verwarming doen we beneden met ingefreesde vloerverwarming en boven deels vloerverwarming (badkamer) en LTV radiatoren.

Over beetje bijstoken gesproken: het idee is om niet in één uurtje bij te stoken maar bij te stoken gedurende de niet-piekuren. Vaak is de stroom in de winter slechts heel duur gedurende de piekuren. In de ochtend en middag kan je prima bijstoken om de boel uit te zetten rond 16 uur.. als het wel duur is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

yajwacc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:28:
Mmm. Je zou dan alvast wat extra warm water kunnen maken, maar meer ook niet. Weet niet of je het daar mee red. Je huis een graad opstoken duurt gewoon een dag, daarom is uitzetten en dan weer opstoken een grote no-no. Eenmaal te koud of te warm is je huis gewoon 24 uur lang oncomfortabel, en je wil ook echt niet zo lang in een te warm huis zitten... dan zet je een raam open. Dan gooi je die dure energie alsnog weg.

Ik vind het moeilijk.
Bijv: Een warm water buffer die je ‘s nachts opwarmt kan je dan overdag gebruiken om je huis te verwarmen.

-------


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:41:
Grootste variabele is de energie leverancier en de overheid. Ik verwacht nog dat ze wat trucjes gaan uithalen:

- Afrekenen per fase (i.p.v. over de 3 fasen intern salderen)
- Kosten rekenen voor het hebben van een accu (je moet ze niet voor niets aanmelden)
- Kosten voor het hebben van een laadpaal (ERE certificaten handel is er niet voor niets)
- Belasting op je EV verbruik (ERE registratie, en laadpalen met backbone en ze moeten de verloren inkomsten van brandstof accijns compenseren)
- Kosten voor NoM
- Verplicht automatisch doorgeven van verbruik icm dynamische tarieven
Waarom al dat doemdenken dat helemaal nergens op gebaseerd is? We hebben al meer dan 20 jaar kunnen salderen, we wisten allemaal dat aan dit feest (voor diegene met panelen) een keer een eind zou komen. Dynamische nettarieven invoeren lijkt al erg ingewikkeld te zijn, gezien het feit dat het nu al weer een jaar uitgesteld is, de politiek blijkt er ook nog wat van te vinden. Maar plotseling zouden ze wel tal van andere maatregelen invoeren?

En die ERE certificaten zijn er niet om belasting op je laadpaal te kunnen heffen, maar om te zorgen dat de groene keuze de lonende keuze is. Er zit al een hele stevige belasting op electriciteit, het is uiterst onlogisch om die de komende jaren te gaan verhogen tov fossiele brandstoffen.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

Oilman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:20:
[...]

Waarom al dat doemdenken dat helemaal nergens op gebaseerd is? We hebben al meer dan 20 jaar kunnen salderen, we wisten allemaal dat aan dit feest (voor diegene met panelen) een keer een eind zou komen. Dynamische nettarieven invoeren lijkt al erg ingewikkeld te zijn, gezien het feit dat het nu al weer een jaar uitgesteld is, de politiek blijkt er ook nog wat van te vinden. Maar plotseling zouden ze wel tal van andere maatregelen invoeren?

En die ERE certificaten zijn er niet om belasting op je laadpaal te kunnen heffen, maar om te zorgen dat de groene keuze de lonende keuze is. Er zit al een hele stevige belasting op electriciteit, het is uiterst onlogisch om die de komende jaren te gaan verhogen tov fossiele brandstoffen.
Terugleverkosten zijn ook nergens op gebaseerd, de punten die ik aanhaal zullen wellicht nooit gerealiseerd worden maar dat dachten we van terugleverkosten of 3x de vaste leveringskosten omdat je zonnepanelen hebt (want die moet je verplicht melden, zo ook je thuisaccu) ook niet. Het is alleen maar om aan te geven dat we heel veel kunnen berekenen op wat we nu weten maar ik de energie boeren en de wispelturigheid van de overheid niet vertrouw in transparante en consistente tariefstructuren.

-------


  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:35
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:26:
[...]


Terugleverkosten zijn ook nergens op gebaseerd, de punten die ik aanhaal zullen wellicht nooit gerealiseerd worden maar dat dachten we van terugleverkosten of 3x de vaste leveringskosten omdat je zonnepanelen hebt (want die moet je verplicht melden, zo ook je thuisaccu) ook niet. Het is alleen maar om aan te geven dat we heel veel kunnen berekenen op wat we nu weten maar ik de energie boeren en de wispelturigheid van de overheid niet vertrouw in transparante en consistente tariefstructuren.
Terugleverkosten zijn gebaseerd op winstmaximalisatie van de energieleveranciers. Niets meer, niets minder.

  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

GioStyle schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:28:
[...]


Terugleverkosten zijn gebaseerd op winstmaximalisatie van de energieleveranciers. Niets meer, niets minder.
Precies, niks te maken met ‘kosten’ (ja salariskosten in de vorm van bonussen bijv.)

-------


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:26:
[...]


Terugleverkosten zijn ook nergens op gebaseerd, de punten die ik aanhaal zullen wellicht nooit gerealiseerd worden maar dat dachten we van terugleverkosten of 3x de vaste leveringskosten omdat je zonnepanelen hebt (want die moet je verplicht melden, zo ook je thuisaccu) ook niet. Het is alleen maar om aan te geven dat we heel veel kunnen berekenen op wat we nu weten maar ik de energie boeren en de wispelturigheid van de overheid niet vertrouw in transparante en consistente tariefstructuren.
Batterijen moet je alleen aanmelden als ze terugleveren. Dan heb ik het niet over een paar Wh door NOM maar echt handel op basis van dynamische tarieven. Heb daar met de netbeheerder over gesproken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:41:
Ik heb 2 Marstek accu’s gekocht met CT meter om de nachten door te komen. Daarnaast geïnvesteerd in een Stegen SmartEVSE en een homewizzard P1 en de bedrading in de meterkast een upgrade gegeven. Ik had al 30 panelen en een opwek van 7-9 MWh per jaar. Sinds de EV is de opwek minder dan het jaarverbruik.

Ik heb nu nog een modelcontract, vanaf 1 Jan 2027 eens zien wat ik ga doen. Ik verwacht dat er nog behoorlijk wat rare sprongen van energie leveranciers gaan komen. Een dynamisch contract zie ik niet zitten. Geen zin om de panelen uit te moeten zetten bij een negatieve stroomprijs (ook omdat mijn systeem dat niet kan (enphase) behalve via een 4p relais in de meterkast (ligt al wel klaar om eventueel in te bouwen)).

Qua optimalisatie gebruik ik homeassistant met simpele automatiseringen. De accu’s gaan op pauze als de EV staat te laden, de SmartEVSE zorgt dan voor Nul op de Meter (NoM). Zodra de auto vol zit of de SmartEVSE bij <6A zon stopt gaan de thuis accu’s verder met laden op NoM stand, de 2e ‘domme’ laadpaal voor de PHEV staat op 6A 1 fases (eventueel met de hand naar 10 of 16 maar als de SmartEVSE niet in gebruik is gebruik ik die wel in SOLAR mode) met een relais om deze uit te zetten als er geladen wordt en er niet genoeg opbrengst is.

Ik wil nog ergens inbouwen dat de thuis accu’s minimaal 60% opgeladen worden zodat ik meestal de nacht door kom, maar zolang we nog salderen even prima zo. Uiteindelijk zal ik EVCC of NODERED moeten gaan gebruiken om verder te optimaliseren maar op dit moment (met veel zonuren overdag) red ik me prima.

De Vaatwasser / Wasmachine / Droger kunnen ‘Smart’ worden gestuurd maar op dit moment doen we dat handmatig overdag als er voldoende zon is. Het heeft ook weinig nut om dit te automatiseren, een ECO (vaat)wasprogramma doet er al 4-6 uur over, daarna de droger en de dag is al om, dus aan zodra het uit komt.

Koken gaat elektrisch (inductie/combimagnetron/airfryer) eventueel stroom tekort komt uit de accu’s (2500w x2) en die laden dan weer bij na het koken (indien er dan nog zon is).

In de winter eventueel 1 accu uit zetten, scheelt wat verbruik en vol krijg ik ze dan wellicht toch niet.


[...]


Ik reken met ~1 euro per dag bij verbruik van een volle accu ‘s door de nacht en opgeladen op zonne-energie vanaf 1 jan 2027 met de huidige tarieven. Ik verwacht dit 4-5 maanden per jaar te kunnen doen. Daarbuiten zal ik niet genoeg zon hebben om de accu vol te krijgen. Ik bespaar dan ca. 243 euro per jaar dus na 10 jaar zijn de accu’s terug bespaard. (Met 1 accu bespaar ik 152 per jaar, dan is het 8 jaar ongeveer). Dit is conservatief gerekend, met wat geluk pakt het al wat beter uit maar ik doe dit vooral omdat ik het leuk vind.

Grootste variabele is de energie leverancier en de overheid. Ik verwacht nog dat ze wat trucjes zouden kunnen gaan uithalen:

- Afrekenen per fase (i.p.v. over de 3 fasen intern salderen)
- Kosten rekenen voor het hebben van een accu (je moet ze niet voor niets aanmelden)
- Kosten voor het hebben van een laadpaal (ERE certificaten handel is er niet voor niets)
- Belasting op je EV verbruik (ERE registratie, en laadpalen met backbone en ze moeten de verloren inkomsten van brandstof accijns compenseren)
- Kosten voor NoM
- Verplicht automatisch doorgeven van verbruik icm dynamische tarieven

Waar ik nog aan zit te denken (ik stook nog op gas):
- 2 Airco units met 2 en 3 split om bij zonnige dagen het huis wat te koelen en niet terug te leveren en bij extreme gasprijzen het huis te verwarmen.
- Boiler om warm water op te slaan.
- Warmtepomp zodra de ketel het begeeft of gas echt te duur wordt, maar dan hoeven de airco’s ook niet :)
- 2e SmartEVSE, hoewel ik tot nog toe prima uit kom met 1 slimme en 1 domme laadpaal.
- 1 extra zonnepaneel op NO (omdat ik nog 1 extra kwijt kan op mijn dak en dan eerder kan starten met laden)
- extra zonnepanelen op de schuur 3 bij 4.5m ZW, helaas staat daar een boom naast dus tot ca. 14:00 nut van en vooral als extra buiten de 4-5 topmaanden.
Negatieve stroomprijzen vind ik een term die zo "overrated" is. Ze kunnen het beter hebben over de "kale stroomprijs". Die is nog wel eens 0 of negatief maar door ons belastingstelsel (energiebelasting en BTW) komt de prijs die we als consument betalen altijd positief uit. De negatieve tarieven waar je naar verwijst komen echt maar een paar keer per jaar voor. Ik ben al ruim 1 jaar klant van Zonneplan en heb het een keer of 4 meegemaakt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Negatieve stroomprijzen vind ik een term die zo "overrated" is. Ze kunnen het beter hebben over de "kale stroomprijs". Die is nog wel eens 0 of negatief maar door ons belastingstelsel (energiebelasting en BTW) komt de prijs die we als consument betalen altijd positief uit. De negatieve tarieven waar je naar verwijst komen echt maar een paar keer per jaar voor. Ik ben al ruim 1 jaar klant van Zonneplan en heb het een keer of 4 meegemaakt.
Helemaal mee eens!

-------


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Batterijen moet je alleen aanmelden als ze terugleveren. Dan heb ik het niet over een paar Wh door NOM maar echt handel op basis van dynamische tarieven. Heb daar met de netbeheerder over gesproken.
Ga ik nog eens nalezen, ik had het anders geïnterpreteerd:)

-------


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Negatieve stroomprijzen vind ik een term die zo "overrated" is. Ze kunnen het beter hebben over de "kale stroomprijs". Die is nog wel eens 0 of negatief maar door ons belastingstelsel (energiebelasting en BTW) komt de prijs die we als consument betalen altijd positief uit. De negatieve tarieven waar je naar verwijst komen echt maar een paar keer per jaar voor. Ik ben al ruim 1 jaar klant van Zonneplan en heb het een keer of 4 meegemaakt.
Als je volgend jaar die belasting er dus af haalt omdat je die niet meer terug krijgt ga je dit toch heel vaak zien? Tis zo'n 15ct per kWh belasting/btw geloof ik?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:19:
[...]


Bijv: Een warm water buffer die je ‘s nachts opwarmt kan je dan overdag gebruiken om je huis te verwarmen.
Zo werkt mijn Nibe warmtepomp niet...

  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:51

PeteSplit

ik weet het niet

Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Negatieve stroomprijzen vind ik een term die zo "overrated" is. Ze kunnen het beter hebben over de "kale stroomprijs". Die is nog wel eens 0 of negatief maar door ons belastingstelsel (energiebelasting en BTW) komt de prijs die we als consument betalen altijd positief uit. De negatieve tarieven waar je naar verwijst komen echt maar een paar keer per jaar voor. Ik ben al ruim 1 jaar klant van Zonneplan en heb het een keer of 4 meegemaakt.
Ik vond het wel grappig, heb drie maanden Zonneplan en al vijf keer negatieve prijzen, waarvan twee keer erg fors negatief.
Vijf keer, omdat ik de energiebelasting helemaal saldeer in dit laatste saldeer jaar en deze staat bij mij dan ook niet vermeld op de facturen. :)

Hieronder overzicht van Mei, met twee negatieve dagen, wat mij ongeveer 3 euro extra opgeleverd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6GRQeJ7r1eRe26chqdip1PvqCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UIyfqXIzxuts7xzpuXS0Liff.png?f=fotoalbum_large

Het is dus helemaal geen vetpot :+

[ Voor 22% gewijzigd door PeteSplit op 01-06-2026 10:42 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
4kWp aan panelen, Daikin Airco (Daikin warmtepomp in bestelling), Mixergy boiler, inductieplaat, EV en 2 HomeWizard batterijen.

De huidige situatie is dat ik mezelf prima kan bedruipen. Ik hou per jaar 1000kWh over die nog het net op gaat. Ik zou kunnen overwegen om er een 15kWh/10kW accu bij te zetten die overdag de zonnestroom pakt om 's nachts de Tesla te laden. De kosten voor zo'n systeem wegen echter niet op tegen de 250 euro per jaar die ik uit zou sparen.

Het wordt een ander verhaal als de netbeheerders met hun variabele tarieven komen. De 2e kamer stelt al vragen maar als je naar resultaten uit het verleden kijkt (terugleverboete en ACM) dan zal het een hoop gekrakeel zijn waarna de ACM zal zeggen dat ze er niks aan kunnen doen want..... yadda yadda yadda

Het moment dat je in de zomermaanden je overtollige stroom kan opslaan om later in de EV te pompen, en in de winter op de goedkope momenten kan laden om later je warmtepomp te laten pruttelen maakt dat het waarschijnlijk interessanter zal worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
PeteSplit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:29:
[...]


Ik vond het wel grappig, heb drie maanden Zonneplan en al vijf keer negatieve prijzen, waarvan twee keer erg fors negatief.
Vijf keer, omdat ik de energiebelasting helemaal saldeer in dit laatste saldeer jaar en deze staat bij mij dan ook niet vermeld op de facturen. :)

Hieronder overzicht van Mei, met twee negatieve dagen, wat mij ongeveer 3 euro extra opgeleverd heeft.

[Afbeelding]

Het is dus helemaal geen vetpot :+
Negatieve HANDELS prijzen.

  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
PeteSplit schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:29:
[...]


Ik vond het wel grappig, heb drie maanden Zonneplan en al vijf keer negatieve prijzen, waarvan twee keer erg fors negatief.
Vijf keer, omdat ik de energiebelasting helemaal saldeer in dit laatste saldeer jaar en deze staat bij mij dan ook niet vermeld op de facturen. :)

Hieronder overzicht van Mei, met twee negatieve dagen, wat mij ongeveer 3 euro extra opgeleverd heeft.

[Afbeelding]

Het is dus helemaal geen vetpot :+
Ik klaag niet. Hier zit het laden van de EV bij in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te-HKGdgBQvQP-mUgro1I_fWW0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJcoSQK3dv3J8vCmkr4gUmt6.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:28
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:04:
Over beetje bijstoken gesproken: het idee is om niet in één uurtje bij te stoken maar bij te stoken gedurende de niet-piekuren.
Zelfs dat is afhankelijk van de woning/systeem; ik haal met mijn warmtepomp gewoon ongeveer 1 graad per uur opwarming. Een verwarmingssysteem wat wordt gedimensioneerd op -8 of -10 graden (daggemiddelde) heeft vrijwel altijd overcapaciteit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:28
Olaf van der Spek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:11:
Afkoelen voelt al snel oncomfortabel, ook al is het maar 1C.
Ik merk daar niet zoveel van; temperatuurbeleving is sowieso situationeel. Als ik aan het stofzuigen ben dan is 20 graden bloedheet, als ik 's avonds moe op de bank lig steenkoud en dekentje nodig. Als het binnen 22 graden is met 30 graden buiten ervaar je het weer als koud.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

assje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:37:
[...]


Zelfs dat is afhankelijk van de woning/systeem; ik haal met mijn warmtepomp gewoon ongeveer 1 graad per uur opwarming. Een verwarmingssysteem wat wordt gedimensioneerd op -8 of -10 graden (daggemiddelde) heeft vrijwel altijd overcapaciteit.
Zo zie je maar weer. Er worden hier veel te vaak stellingen gedropt op het forum alsof het gewoon feiten zijn terwijl het allemaal situatie afhankelijk is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Interessant topic :)

Hier dynamisch contract, 2 HomeWizard batterijen & een aantal panelen op het dak. SolarEdge omvormer die uitschakelt bij negatieve tarieven.

De discussie omtrent accu's is wisselend; ik gebruik mijn eigen stroom, rem de drukte op het net en voorkom daardoor tevens het inkopen op de piekmomenten (07:00-09:00 en 18:00-20:00) dus voor mij werkt het. Die accu's kunnen (nog?) niet handelen, en dat is ook niet mijn streven.

Ik denk / vrees dat handelen ermee juist het aantal cycli omhoog jaagt waardoor enig voordeel zich vertaalt in hogere afschrijving.

Qua apparaten in huis is nu nog weinig slim planbaar; alleen de wasmachine. Wel is alles wat ik aanschaf aan 'speelgoed' werkbaar met HomeAssistant.

Het doel wordt bijvoorbeeld HA te laten kijken naar het dynamische tarief, is dat negatief, dat ie de accu stil zet (standaard is het; omvormer uit, dongle ziet verbruik; accu's gaan ontladen, waar ze dan juist mogen tanken).

Update; warmtepomp, waardoor het mooi zou zijn als HA op de goedkope momenten - op dagen zonder eigen opwek - voor het laagste tarief inkoopt.

Dat dus.

[ Voor 6% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-06-2026 13:03 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:28
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
Zo zie je maar weer. Er worden hier veel te vaak stellingen gedropt op het forum alsof het gewoon feiten zijn terwijl het allemaal situatie afhankelijk is.
Dat laatste vooral. Dimensionering van warmtepomp is een relevante factor maar thermische capaciteit van een woning wordt vaak over het hoofd gezien. Lichte bouw zoals houtskelet kan bijvoorbeeld op 10-20kWh/°C zitten terwijl een grote zware woning wel richting 45-60kWh/°C. Deze uiterste geven uiteraard een heel andere beleving bij het onderbreken van verwarmen of koelen.

Mijn woning is een vrijstaande jaren 70 woning van 200m2 met betonnen verdiepingsvloer, alle muren baksteen en de gevel dubbele muur binnen de thermische schil als gevolg van buitengevelisolatie.

Actieve vloerverwarming blijft qua comfort echt het lekkerst maar mijn warmtepomp draait alleen als het echt gaat vriezen meer dan een paar uur per dag.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
ChaserBoZ_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
Update; warmtepomp, waardoor het mooi zou zijn als HA op de goedkope momenten - op dagen zonder eigen opwek - voor het laagste tarief inkoopt.
Ik zou nog maar heel goed nadenken of je de warntepomp dynamisch wilt sturen, wp zijn meestal zeer traag reagerende systemen die 24/7 moeten draaien, en vaak ook slim vooruit kijken, bijv. als het morgen kouder wordt gaan ze NU alvast wat harder werken, anders ben je morgen te laat. En NU kan de prijs dus weleens heel hoog zijn... Het duurt letterlijk 24 uur om de temperatuur een graad hoger te maken, het is geen cv die je voluit zet waarna je de radiatoren binnen 5min voelt gloeien. De wp is voor mij DE reden om geen dynamisch contract te gebruiken. De enige mogelijkheid die ik zie is inderdaad een grote batterij, die ofwel volgeladen is met gratis zon of met relatief goedkope dalstroom, zodat de wp die eerst leeg trekt. Maar dan nog moet de prijs wel echt heel lang heel laag zijn (4-8 uur minder dan ca -0.15 ct) wil je daar voordeel uit halen, ik zie die momenten dus gewoon ook echt niet dagelijks terug. Maar de wp zelf kun je weinig mee.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@assje daar gaan we weer _O-

Vraag me af hoeveel systemen echt kijken naar de voorspelling van morgen. Volgens mij zijn er bijzonder weinig system die dat echt doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Dan nog, ook al kijken ze niet vooruit. Als je NU warmte nodig hebt had ie gisteren al aan moeten staan. Ik wil alleen aangeven dat veel mensen te simpel over de wp en dynamische contracten denken, en nog steeds denken met een snel reagerende cv te maken te hebben of te krijgen.

  • H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:25
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:01:
Dan nog, ook al kijken ze niet vooruit. Als je NU warmte nodig hebt had ie gisteren al aan moeten staan. Ik wil alleen aangeven dat veel mensen te simpel over de wp en dynamische contracten denken, en nog steeds denken met een snel reagerende cv te maken te hebben of te krijgen.
Hoe werkt dat voor jou? deze situatie ken ik alleen als ik op vakantie ga voor een paar weken in de winter. Verder pruttelt hij gewoon op de stooklijn.

Bosch 2000AWF


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Dat zeg ik toch ook? Hij pruttelt gewoon 24/7 door... precies mijn punt :)

Maar als je het vooruit kijken bedoelt? Ik meen dat Nibe in dat geval de stooklijn iets verhoogt of verlaagt. Sinds de automatische AI mode heb ik eigenlijk totaal geen omkijken meer naar stooklijnen etc.

[ Voor 58% gewijzigd door yajwacc op 01-06-2026 15:56 ]


  • M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 22:50
Ik volg graag dit topic om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen over wel of geen thuisbatterij. M'n vader wijlen had er 3 staan (Marstek Venus-E (5kWh)) en heb ze alle drie door m'n broer mee laten nemen. Eentje aan hem terug vragen? Ik weet sowieso niet of die plug and play zijn en ik er eentje gewoon in een (bijna) vrije groep in kan pluggen eigenlijk.....

Hier: EV, 18 panelen op het dak, variabel contract en (nog) géén thuisbatterij. Afgelopen jaar van Plug in hybride overgestapt naar full EV en verbruik vorig jaar was 5539kWh en teruglevering 3460kWh.

Thuisbatterij zoals die Marstek heeft in mijn situatie wel of geen nut? Zou leuk zijn als de EV als thuisbatterij kan fungeren, maar dat moet ik nog maar afwachten of ik daar wat in ga investeren.

Ik hoop op een zetje in de goede richting, het is heel lastig om alles op een rijtje te krijgen.

¯\_(ツ)_/¯


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:01:
Dan nog, ook al kijken ze niet vooruit. Als je NU warmte nodig hebt had ie gisteren al aan moeten staan. Ik wil alleen aangeven dat veel mensen te simpel over de wp en dynamische contracten denken, en nog steeds denken met een snel reagerende cv te maken te hebben of te krijgen.
Ik denk dat dat wel meevalt want dat is gewoon besproken. Het gaat om het verplaatsen van tijden van warmte opwekken op tijden dat het goedkoper is. Het idee is dus om bijv. tussen 11 en 16 iets harder te stoken zodat je tussen 16:00 en 21:00 minder zou kunnen stoken (of niet).

Het gaat dus nadrukkelijk niet om ad-hoc stoken. Ik doe dit hier al een tijdje en dat lijkt hier allemaal prima te werken. Het nadeel is wel (vind ik) dat het dan rond 16:00 op die dagen vrij warm in huis is, zo'n 22 graden. Mijn vrouw vind het geweldig natuurlijk.

Dit zal zeker niet overal werken, maar hier werkt het prima. Al is het hier nog maar een experiment, ik heb nog geen dynamisch contract. Ik moet overigens ook nog zien hoe het gaat met het vullen van de gasopslagen dit jaar, want ik verwacht dat ze de 50% niet eens gaan halen voor de winter :o Dan is dynamisch misschien wat minder handig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
Hoe ik het in theorie zie, tijdens dal uren / zonnige uren de WP sanitair warm water laten maken.
En indien je een batterij hebt deze ook opladen tot x% om de piek prijzen te overleven.
Dan ook zorgen dat de batterij opgeladen is op de momenten waar veel stroom gevraagd wordt (koken, wassen, ...). Om zo mijn piek vebruik naar beneden te halen, want in Belgïe is er een capaciteitstarief. Wat betekent dat je betaald voor de hoogste kwartierpiek van je elektriciteitsverbruik in een maand.

Natuurlijk zal de warmtepomp zelf constant draaien om de temperatuur in huis op peil te houden.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:28
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:17:
Dat zeg ik toch ook? Hij pruttelt gewoon 24/7 door... precies mijn punt :)
En bij mij staat de warmtepomp vrijwel altijd op tijdschema alleen overdag aan. Alleen bij temperaturen onder nul komt mijn warmtepomp eens aan >10uur per dag en zet ik hem aan zonder tijdschema.

Voor woningen met isolatie conform bouwbesluit/nieuwbouw en warmtepomp gedimensioneerd volgens voorschriften zal er 9x% van het verwarmingsseizoen gewoon overcapaciteit zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt want dat is gewoon besproken. Het gaat om het verplaatsen van tijden van warmte opwekken op tijden dat het goedkoper is. Het idee is dus om bijv. tussen 11 en 16 iets harder te stoken zodat je tussen 16:00 en 21:00 minder zou kunnen stoken (of niet).

Het gaat dus nadrukkelijk niet om ad-hoc stoken. Ik doe dit hier al een tijdje en dat lijkt hier allemaal prima te werken. Het nadeel is wel (vind ik) dat het dan rond 16:00 op die dagen vrij warm in huis is, zo'n 22 graden. Mijn vrouw vind het geweldig natuurlijk.
Die 22 graden zal ze geweldig vinden, maar wat als de woning daarna langzaam afkoelt? Persoonlijk vind ik die fluctuaties niet prettig.

Anyway, als de prijsverschillen op een dag hoog zijn dan kan je een batterij overwegen om te laden als het goedkoop is en dan nom als het duur is. Als de netbeheerders daadwerkelijk overgaan op variabele tarieven dan wordt dat interessant.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

asing schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Die 22 graden zal ze geweldig vinden, maar wat als de woning daarna langzaam afkoelt? Persoonlijk vind ik die fluctuaties niet prettig.

Anyway, als de prijsverschillen op een dag hoog zijn dan kan je een batterij overwegen om te laden als het goedkoop is en dan nom als het duur is. Als de netbeheerders daadwerkelijk overgaan op variabele tarieven dan wordt dat interessant.
Dat gaat echt heel erg langzaam. Als de warmtepomp tegen 16:00 afslaat dan blijft de vloer nog enige tijd warmte afgeven. Tegen 21:00 is het 21,5 ofzo..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Dat gaat echt heel erg langzaam. Als de warmtepomp tegen 16:00 afslaat dan blijft de vloer nog enige tijd warmte afgeven. Tegen 21:00 is het 21,5 ofzo..
Dat is prima te doen, mij zou dat niet lukken maar ik heb dan ook geen vloerverwarming.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month


  • Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:43

Wailing_Banshee

You're Next

M.v.Veelen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:28:
Ik volg graag dit topic om te kijken of ik mijn mening moet bijstellen over wel of geen thuisbatterij. M'n vader wijlen had er 3 staan (Marstek Venus-E (5kWh)) en heb ze alle drie door m'n broer mee laten nemen. Eentje aan hem terug vragen? Ik weet sowieso niet of die plug and play zijn en ik er eentje gewoon in een (bijna) vrije groep in kan pluggen eigenlijk.....

Hier: EV, 18 panelen op het dak, variabel contract en (nog) géén thuisbatterij. Afgelopen jaar van Plug in hybride overgestapt naar full EV en verbruik vorig jaar was 5539kWh en teruglevering 3460kWh.

Thuisbatterij zoals die Marstek heeft in mijn situatie wel of geen nut? Zou leuk zijn als de EV als thuisbatterij kan fungeren, maar dat moet ik nog maar afwachten of ik daar wat in ga investeren.

Ik hoop op een zetje in de goede richting, het is heel lastig om alles op een rijtje te krijgen.
Persoonlijk? Ik denk dat een batterij altijd zin heeft, al is het alleen maar om het dure stuk (eind van de middag, begin van de avond) nog mee te kunnen pakken met je zonne-energie. Dus om te toen wat "ze" de hele tijd zeggen: gebruiken als er overschot is. Het voordeel van een batterij dat het tijdvak van "overschot" wat langer gemaakt kan worden. Oftewel, je eigen verbruik wordt hoger en dat is vanaf volgend jaar echt wel relevant. En zeker als het stekker batterijen zijn, ik zou er toch 1 terugvragen. Als het niet bevalt, kun je hem altijd nog weer teruggeven :P

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt want dat is gewoon besproken. Het gaat om het verplaatsen van tijden van warmte opwekken op tijden dat het goedkoper is. Het idee is dus om bijv. tussen 11 en 16 iets harder te stoken zodat je tussen 16:00 en 21:00 minder zou kunnen stoken (of niet).

Het gaat dus nadrukkelijk niet om ad-hoc stoken. Ik doe dit hier al een tijdje en dat lijkt hier allemaal prima te werken. Het nadeel is wel (vind ik) dat het dan rond 16:00 op die dagen vrij warm in huis is, zo'n 22 graden. Mijn vrouw vind het geweldig natuurlijk.

Dit zal zeker niet overal werken, maar hier werkt het prima. Al is het hier nog maar een experiment, ik heb nog geen dynamisch contract. Ik moet overigens ook nog zien hoe het gaat met het vullen van de gasopslagen dit jaar, want ik verwacht dat ze de 50% niet eens gaan halen voor de winter :o Dan is dynamisch misschien wat minder handig.
Maar voor een systeem wat zo traag reageert dat het 24 uur duurt voor er verandering is, is 4 uur lang harder of zachter compleet zinloos of heeft minstens een minimaal effect. Ook qua verbruik.Bij mij in ieder geval (vloerverwarming). YMMV offcourse.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Maar voor een systeem wat zo traag reageert dat het 24 uur duurt voor er verandering is, is 4 uur lang harder of zachter compleet zinloos of heeft minstens een minimaal effect. Ook qua verbruik.Bij mij in ieder geval (vloerverwarming). YMMV offcourse.
Uiteraard, maar dit is dus niet bij iedereen het geval. Als ik de warmtepomp aanslinger dan zie ik doorgaans binnen een uur al verandering. En hier ook gewoon vloerverwarming, ingefreest in de vloer. Dus geen eens droogbouw ofzo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
assje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]


En bij mij staat de warmtepomp vrijwel altijd op tijdschema alleen overdag aan.
Als ik dat zou doen dan koelt het 's nachts zo af dat je vervolgens de hele dag in de kou zit, waarna het pas 's avonds weer behaaglijk wordt, en dan staat het weer uit etc. Dat werkt hier niet. Ja, nieuwbouw woning van 2 jr oud ;) Zomers ook blijft de wp in de nacht doorkoelen anders warnt de vloer weer op...

Moet wel zeggen mij systeem staat zodanig afgesteld inmiddels dat het meestal hele lang runs maakt met laag vermogen (300-450W), dus ook weinig starts en stops. Maar goed als je het ding veel korte runs laat maken op 4-5kW om maar zo veel mogelijk goedkope stroom te gebruiken... ja dat is een iets andere strategie denk ik :) dat kan zich ook wel eens negatief terugbetalen in slijtage vd wp.

  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:29
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:
@assje daar gaan we weer _O-

Vraag me af hoeveel systemen echt kijken naar de voorspelling van morgen. Volgens mij zijn er bijzonder weinig system die dat echt doen.
Zelfs het weer een dag in het voren voorspellen is al bijna onmogelijk !!

  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Op zich is het niet zo moeilijk hoor, het gaat niet om het weer maar om de temperatuur, niet waar het regent of hoe de wind staat... het is geen rocket science om te snappen dat de temperatuur 's nachts daalt bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door yajwacc op 01-06-2026 16:14 ]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@yajwacc waarom moeten we altijd zo overdrijven? Niemand zegt dat je maar moet stoken op max vermogen. Dat slaat nergens op. De COP is dan zoveel lager dat de stroomprijs wel heel erg veel goedkoper moet zijn wil dat voordelig zijn.

Anderzijds geldt overigens dat warmtepompen op het laagste niveau nooit hun max COP halen. Dus of runs van 24 uur op het laagste vermogen nou zo voordelig zijn.. De warmtepomp hier draait alleen 24/7 als het echt onder nul is.

Nog een laatste dingetje trouwens.. als je nieuwbouwhuis in een nacht zoveel afkoelt dat je het niet meer bij trekt dan is toch je warmtepomp wat ondergedimensioneerd lijkt me en de isolatie ook niet geweldig. Nieuwbouw heeft doorgaans vloerverwarming in een geïsoleerde dekvloer, wat relatief snel kan reageren. Hier ligt het notabene in een dikke vloer waarvan de dekvloer niet extra geïsoleerd is.. De vloer zelf natuurlijk wel (20cm piepschuim).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:28
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:08:
Als ik dat zou doen dan koelt het 's nachts zo af dat je vervolgens de hele dag in de kou zit, waarna het pas 's avonds weer behaaglijk wordt, en dan staat het weer uit etc. Dat werkt hier niet. Ja, nieuwbouw woning van 2 jr oud ;) Zomers ook blijft de wp in de nacht doorkoelen anders warnt de vloer weer op...
Ik denk dat wij beide een stukje confirmation bias doen om een punt te pakken en dus richten op verschillende voorbeelden.
Als je theoretisch benadert heb je bij gebruikelijke sizing op -8 daggemiddelde en 22 draaiuren (2 uur voor SWW) dan heb je al snel 94% van de tijd ca. 40% overcapaciteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elaZD2XqNxkmbDSR0AskZ7cEYQo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FxGd5cIxJPlNE2ku9wWJTTpp.jpg?f=user_large

Nu optimaliseer je doorgaans voor efficientie dus op Ta en dat verandert het plaatje wel wat. Maar; afhankelijk van energie en transport beschikbaarheid kan het dus een afweging zijn.
Moet wel zeggen mij systeem staat zodanig afgesteld inmiddels dat het meestal hele lang runs maakt met laag vermogen (300-450W), dus ook weinig starts en stops. Maar goed als je het ding veel korte runs laat maken op 4-5kW om maar zo veel mogelijk goedkope stroom te gebruiken... ja dat is een iets andere strategie denk ik :) dat kan zich ook wel eens negatief terugbetalen in slijtage vd wp.
Bij mij is het 1 run per dag van 2-8 uur op de meeste dagen; dat is niet veel schakelingen. Als ik geen tijdschema instel gaat mijn warmtepomp effectief het grootste deel van het jaar alleen maar in de nacht een paar uurtjes aan aangezien dan de buitentemperatuur het laagst is en de woning het meest afkoelt. Dat is dus precies het moment met de laagste COP en zeker geen PV beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 01-06-2026 16:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Deze (schuur)woning is eigenlijk 1 grote ruimte, open verbinding ook tussen verdieping en bg. Verdieping is ook open tot aan de nok (5.5m) Dat helpt allemaal niet mee.

Enniehoe, het is wel duidelijk dat itt tot vroeger, nu elke situatie uniek is en zijn eigen aanpak vergt...

[ Voor 24% gewijzigd door yajwacc op 01-06-2026 16:40 ]


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
ron321 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Even wat bijstoken gaat niet met een WP, het is geen cv ketel.
Zolang het geen -10 is of defrost mania zou je toch gewoon voldoende capaciteit moeten hebben om wat meer gas te geven. Je kunt in een vloer al veel energie kwijt door Taanvoer 1 graadje te verhogen voor een aantal uurtjes. Dan kan de WP best een aantal uur uit staan zonder dat iemand in huis daar erg in heeft. Het wordt een ander verhaal je maar een paar uurtjes per dag wilt stoken, dat gaat niet werken. Maar het idee dat een WP enkel goed functioneert als die 24x7 op een stooklijn loopt is wel een beetje bekrompen.

  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:26:
[...]


Terugleverkosten zijn ook nergens op gebaseerd, de punten die ik aanhaal zullen wellicht nooit gerealiseerd worden maar dat dachten we van terugleverkosten of 3x de vaste leveringskosten omdat je zonnepanelen hebt (want die moet je verplicht melden, zo ook je thuisaccu) ook niet. Het is alleen maar om aan te geven dat we heel veel kunnen berekenen op wat we nu weten maar ik de energie boeren en de wispelturigheid van de overheid niet vertrouw in transparante en consistente tariefstructuren.
Het bedrag is op weinig gebaseerd, maar je kunt moeilijk ontkennen dat salderen de energieboeren geen geld kost. Op het moment dat het niets kost zijn we terug aan het leveren, om vervolgens de duurste kWh'tjes er mee weg te kunnen strepen.

Hetgeen je aanhaalde waren overigens allemaal overheidsmaatregelen. Hadden die maar eerder werk gemaakt van het afbouwen van salderen en iets minder populistisch de afbouwregeling niet weggestemd, dan hadden we nu geen TLB gehad.

  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Mmm... ja ik merk persoonlijk dat ik met vv itt convectie, heel gevoelig ben voor temperatuurvariatie. eenhalf graadje kouder en ik ktijg koude voeten, een graadje warmer en het zweet breekt me uit... ik wil dus de temperatuur zo lang mogelijk zo constant mogelijk houden... maar goed, wie ben ik :)

Mijn primaire doel voor de wp is comfort, niet zozeer kostenbesparing.

[ Voor 11% gewijzigd door yajwacc op 01-06-2026 16:46 ]


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Ik zou nog maar heel goed nadenken of je de warntepomp dynamisch wilt sturen, wp zijn meestal zeer traag reagerende systemen die 24/7 moeten draaien, en vaak ook slim vooruit kijken, bijv. als het morgen kouder wordt gaan ze NU alvast wat harder werken, anders ben je morgen te laat. En NU kan de prijs dus weleens heel hoog zijn... Het duurt letterlijk 24 uur om de temperatuur een graad hoger te maken, het is geen cv die je voluit zet waarna je de radiatoren binnen 5min voelt gloeien. De wp is voor mij DE reden om geen dynamisch contract te gebruiken. De enige mogelijkheid die ik zie is inderdaad een grote batterij, die ofwel volgeladen is met gratis zon of met relatief goedkope dalstroom, zodat de wp die eerst leeg trekt. Maar dan nog moet de prijs wel echt heel lang heel laag zijn (4-8 uur minder dan ca -0.15 ct) wil je daar voordeel uit halen, ik zie die momenten dus gewoon ook echt niet dagelijks terug. Maar de wp zelf kun je weinig mee.
De meeste WP's sturen niet op morgen, maar gewoon op de buitentemperatuur op het moment.

Het feit dat het een dag duurt om 1 graden warmer te worden kan je dus perfect in je voordeel gebruiken. Gewoon die goedkope uren al dan niet in combinatie met een hogere buitentemperatuur wat meer gas geven en dan later weer van het gas af.

  • M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 22:50
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Persoonlijk? Ik denk dat een batterij altijd zin heeft, al is het alleen maar om het dure stuk (eind van de middag, begin van de avond) nog mee te kunnen pakken met je zonne-energie. Dus om te toen wat "ze" de hele tijd zeggen: gebruiken als er overschot is. Het voordeel van een batterij dat het tijdvak van "overschot" wat langer gemaakt kan worden. Oftewel, je eigen verbruik wordt hoger en dat is vanaf volgend jaar echt wel relevant. En zeker als het stekker batterijen zijn, ik zou er toch 1 terugvragen. Als het niet bevalt, kun je hem altijd nog weer teruggeven :P
Thanks. Zojuist teruggevraagd en het blijkt dat de 3e eigenlijk stof stond te happen, was niet eens aangesloten. Binnenkort, zit nu nog met een blessure, even oppikken.

Ik zal me goed moeten inlezen hoe deze slim te gebruiken. Alleen Domoticz en P1 aansluiting is niet voldoende. Lees dat er meer voor nodig is: https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?t=43761

Of deze: https://www.elektramat.nl/marstek-smart-meter-ct003-p1-en-infrarood-smr-w-c/?channable=0141ac69640031363536333032bb&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Highscore+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22916978387&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22911219507&gbraid=0AAAAAD5RVIe5kvdMJis7apSS6vKw-ZeIe&gclid=Cj0KCQjw2_TQBhCnARIsAF3-Xhx4nheRd_DtXO9qM_F8CpW6HLYdhJjPo8fA4HS4Z-SE1AzVA7ayco0aAsE7EALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door M.v.Veelen op 01-06-2026 17:05 ]

¯\_(ツ)_/¯


  • Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:54

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Dan kan de WP best een aantal uur uit staan zonder dat iemand in huis daar erg in heeft. Het wordt een ander verhaal je maar een paar uurtjes per dag wilt stoken, dat gaat niet werken. Maar het idee dat een WP enkel goed functioneert als die 24x7 op een stooklijn loopt is wel een beetje bekrompen.
Laten we ook niet vergeten dat de ene warmtepomp de andere niet is.
Ik heb een w/w warmtepomp met grondbron en daar is het echt niet zinvol om de temperaturen continu te wisselen. Deze zijn juist comfortabel en verbruikt het minste energie bij constante temperatuurinstellingen. Sowieso heeft verhogen van de temperatuur geen zin want het duurt heel lang voordat een graad op de thermostaat een graad in de lucht van het huis is. Je kan niet even 'gas geven' met zo'n systeem.

Sys Specs


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:20
Danfoss schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat de ene warmtepomp de andere niet is.
Ik heb een w/w warmtepomp met grondbron en daar is het echt niet zinvol om de temperaturen continu te wisselen. Deze zijn juist comfortabel en verbruikt het minste energie bij constante temperatuurinstellingen. Sowieso heeft verhogen van de temperatuur geen zin want het duurt heel lang voordat een graad op de thermostaat een graad in de lucht van het huis is. Je kan niet even 'gas geven' met zo'n systeem.
Als het een dag later 10 graden kouder is kan die wp toch ook warmer water maken om de hut op temperatuur te houden.

En maakt diezelfde ww wp ook warm tapwater?

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk is, regeltechnische geeft het bij de ene wp meer uitdaging dan bij de andere, maar een wp kan wel wat meer dan 24-7 zn stooklijn volgen.

  • HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:50

HvM

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:


Enniehoe, het is wel duidelijk dat itt tot vroeger, nu elke situatie uniek is en zijn eigen aanpak vergt...
Kijk... nu raken we het punt....
Dit is waarom het voor mij perfect werkt + voor een ander wellicht niet: WP in combinatie met dynamisch contract.
Elk huis en elk gekozen systeem vraagt om een andere aanpak.
Om nu te zeggen dat het nooit kan, dat gaat echt te ver. Het is niet zo zwart-wit.

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:44:
Mmm... ja ik merk persoonlijk dat ik met vv itt convectie, heel gevoelig ben voor temperatuurvariatie. eenhalf graadje kouder en ik ktijg koude voeten, een graadje warmer en het zweet breekt me uit... ik wil dus de temperatuur zo lang mogelijk zo constant mogelijk houden... maar goed, wie ben ik :)

Mijn primaire doel voor de wp is comfort, niet zozeer kostenbesparing.
Dat is helemaal prima maar dan zit je wel in het verkeerde topic :+

Alsof je op zoek bent naar zekerheid voor je spaargeld en dan in het beleggingstopic lurkt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

mjl

Ugh

Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Het bedrag is op weinig gebaseerd, maar je kunt moeilijk ontkennen dat salderen de energieboeren geen geld kost. Op het moment dat het niets kost zijn we terug aan het leveren, om vervolgens de duurste kWh'tjes er mee weg te kunnen strepen.

Hetgeen je aanhaalde waren overigens allemaal overheidsmaatregelen. Hadden die maar eerder werk gemaakt van het afbouwen van salderen en iets minder populistisch de afbouwregeling niet weggestemd, dan hadden we nu geen TLB gehad.
Helemaal mee eens, ik denk ook dat als de overheid zich gewoon aan het originele plan had gehouden de TLV er niet was geweest en we wellicht ook minder zonnepanelen gehad en dus minder last van netcongestie 🤣

-------


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Als het een dag later 10 graden kouder is kan die wp toch ook warmer water maken om de hut op temperatuur te houden.

En maakt diezelfde ww wp ook warm tapwater?

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk is, regeltechnische geeft het bij de ene wp meer uitdaging dan bij de andere, maar een wp kan wel wat meer dan 24-7 zn stooklijn volgen.
Ik heb hem hier in de winter in de nacht op 20 graden. 11.00 uur naar 20,5 graad en om 1600 uur naar 21 graden nadat het aanvoerwater door SWW maken (start op 1400 uur) dan toch al warmer is (Monoblock). In voor en naseizoen staat hij op manueel op 19 graden dus uit en mocht het nodig zijn zet ik hem handmatig op 21 graden als het wat kil wordt. Later in seizoen staat hij ook uit en als het dan kil wordt gebruik ik de L/L even.

  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:29
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Dat is helemaal prima maar dan zit je wel in het verkeerde topic :+

Alsof je op zoek bent naar zekerheid voor je spaargeld en dan in het beleggingstopic lurkt :+
Onzin. Dat de primaire functie van mijn (en IEDERS!) verwarmingssysteem is om comfortabel te verwarmen, betekent niet dat ik ook geld weg wil gooien. De vraag is gewoon hoe ver wil je gaan, en wat is nog zinvol, en wat kan er uberhaupt, en vooral dat laatste is voor iedereen anders.

[ Voor 13% gewijzigd door yajwacc op 02-06-2026 12:00 ]


  • ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Ik zou nog maar heel goed nadenken of je de warntepomp dynamisch wilt sturen, wp zijn meestal zeer traag reagerende systemen die 24/7 moeten draaien, en vaak ook slim vooruit kijken, bijv. als het morgen kouder wordt gaan ze NU alvast wat harder werken, anders ben je morgen te laat. En NU kan de prijs dus weleens heel hoog zijn... Het duurt letterlijk 24 uur om de temperatuur een graad hoger te maken, het is geen cv die je voluit zet waarna je de radiatoren binnen 5min voelt gloeien. De wp is voor mij DE reden om geen dynamisch contract te gebruiken. De enige mogelijkheid die ik zie is inderdaad een grote batterij, die ofwel volgeladen is met gratis zon of met relatief goedkope dalstroom, zodat de wp die eerst leeg trekt. Maar dan nog moet de prijs wel echt heel lang heel laag zijn (4-8 uur minder dan ca -0.15 ct) wil je daar voordeel uit halen, ik zie die momenten dus gewoon ook echt niet dagelijks terug. Maar de wp zelf kun je weinig mee.
Ik heb het wellicht wat ongelukkig weggezet; die warmtepomp jaagt er op echt koude dagen tot 40 Kwh doorheen. Als mijn thuisaccu 10 Kwh wordt (nu 5) kan ik een kwart daarvan voorzien door op de goedkoopste momenten op te laden.

Het is niet mijn voornemen om de warmtepomp puur dynamisch te maken inderdaad, daar kleven nadelen aan. Wellicht dat we wel overdag een graad extra warmte instellen om dat beetje zonne-energie om te zetten naar warmte, die dan dankzij isolatie blijft hangen.

Maar dat wordt afhankelijk van HA als 'management systeem', ik denk dat als we alles koppelen en loggen veel inzichtelijk gaat worden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1 2 3 Laatste