Einde saldering: energie-strategie

Pagina: 1
Acties:

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:29

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb sinds twee maanden zonneplan als leverancier en heb ik drie dagen negatieve prijzen meegemaakt. Dit jaar kan ik nog salderen en omdat ik meer opwek dan ik zelf gebruik, kan ik de energiebelasting tegen elkaar wegstrepen. Ik kom dan met de enrgierekening op nul uit. Volgend jaar ga ik dan bij inkoop de energie belasting betalen en bij verkoop krijg je deze niet meer terug. Dan betaal je bij inkoop de beursprijs+energiebelasting+inkoopvergoeding en bij verkoop krijg je de beursprijs+verkoopvergoeding (bij zonneplan nog positief). Het verschil is dan de energiebelasting, die nu ongeveer 11 ct is.

Bij een all-inn prijs van 25 ct is deze energiebelasting dan 44 %. Ik verwacht dan niet meer op nul uit te komen met de energierekening, maar ik vind het dan wel een sport om zo weinig mogelijk in te kopen en zoveel mogelijk te verkopen tegen een hoge prijs. Dat laaste, verkopen tegen een hoge prijs zal ook weinig voorkomen, als ik veel opwek heb zijn de prijzen laag. Het voordeel is vooral in de ochtend en avond, als je opwek hebt en de prijzen hoger zijn. Overdag maakt het weinig uit wat je doet met de opwek, door de lage prijs kun je het beste je verbruik verplaatsen naar deze periode. Dus dan je opwek maximaal gebruiken. Voor het milieu/klimaat kun je dan je opwek beperken tot je eigen verbuik.

Ik heb een en ander geautomatiseerd in Home Assistant. Opwek in de ochtend en avond het net op, tussen ochtend en avond de batterij laden en andere gebruikers inschakelen (verwarmen of koelen, boiler water verwarmen, een wasje draaien etc.). In de nacht wordt het verbruik gedekt door de batterij.

Ik verbruik zoveel mogelijk uit de opwek van de zonnepanelen, beperk de opwek bij een lage prijs en zet de zonnepanelen uit bij een negatieve prijs (-13 ct bij zonneplan). Met de zonnepanelen en de batterij heb ik een lage energierekening en draag ik een beetje bij aan een beter milieu/klimaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ye5ja0xHBhX_Q6YGwTy2J5y_pw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ygcWgEKtyPuDcJakgLDr5t6z.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van gisteren (zonder energiebelasing), omdat ik weinig afgenomen heb, betaal ik weinig voor inkoop, ook als er volgend jaar nog energiebelasting bij komt (97 Wh x (13,86+11) ct = 1,4 ct komt er maar bij)

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 13-05-2026 14:24 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:41
Ik monitor zo goed als alles in Home Assistant en heb bijna alles geautomatiseerd voor optimaal eigen verbruik tijdens de dure uren.
  • Drie HomeWizard Batterijen
  • SolarEdge SE3000 met 3380 Wp aan Renesola 260 Wp panelen.
  • 2x Technaxx 325 Watt panelen op het tuinhuis.
  • De basis van de integratie van @gielz Dynamisch HA in Home Assistant.
  • De basis van de automatisering van @Devke Automatisering HA in Home Assistant.
  • Automatisering voor auto laden
  • Automatisering voor de boiler
  • Automatisering voor het zonnescherm en de rolluiken (spreek voor zich denk ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkkG2amKs4eNCXqLZeafKLBI8pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YmUG7kluDx0J5QwxTOjKQqw.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepanelen op het tuinhuis schakel ik uit bij negatieve prijs via een HomeWizard Energy socket met een Home Assistant automatisering. Dit wil ik nog netter maar dat wordt dan waarschijnlijk een andere oplossing met een slimmere omvormer of batterij met MPPT aansluitingen. Nu zijn dit zijn twee losse panelen van Technaxx met beide een 300 Watt omvormer, naar mijn weten zonder Wifi.

Ik wil zeker nog mijn SolarEdge automatisch laten uitschakelen, nu bij -0,135 cent aangezien je nog mag salderen en ik lever niet meer terug dan ik verbruik. Ongeveer 3500 opwek, ongeveer 7000 verbruik. Het zal netto eind 5000 kWh liggen.

Echter als early adopter ben ik genaaid met een SolarEdge SE3000 2.0 CPU dus geen softwarematige mogelijkheid om de teruglevering te stoppen.

Dus gaan we de DC knop en de hardware daarvoor misbruiken, net als bijvoorbeeld @m4th31st zie zijn foto hieronder. Dit is dus niet hard AC-zijdig uitzetten en ook niet hard DC-zijdig uitzetten maar de aan uit knop functionaliteit en het langzaam afschalen van DC voltage te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meLhJ-qBNZPc2gggWCxRCwO0w1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OdRDJmiN3S3U5s5acLnKnqi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor optimaal verbruik van de zonneopwek heb ik in mijn automatisering staan dat bij +1000W de domme boiler gaat verwarmen. Als de prijs laag genoeg is gaan meestal een paar uur later de HomeWizard Batterijen laden. Die pakken dan vier uur lang alle zonnestroom. Volgend jaar nog een beetje finetunen.

Voor de auto heb ik een automatisering dat de Peblar laadpaal aan gaat op de vier goedkoopste uren, overdag of in de nacht een sensor die de Nordpool prijzen uitpluist en met de vier goedkoopste uren wordt gevuld. Dit werkt maar ook hier valt nog te finetunen. Laatst geladen voor op 26 april voor -7 euro (23 kWh) en 1 mei voor -10 euro (31 kWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81yOXcl7BdaiuG_F_bSXSUt8tgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RozqbWsSomcm6eWslrcTv2Db.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Kalipeen schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Bedoel je 11,5 cent per kWh? :+
Bij welke leverancier zit je dan? Ik dacht dat je bij elke vast contract een vorm hebt van "terugleverboete" hebt.

Ik zou willen dat ik 11,5 cent per kWh zou krijgen, dan zou ik me ook niet druk maken.
Een 3-jarig contract bij Greenchoice.

Kosten per kwh waren toen niet super laag, maar zocht toen naar veiligheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLGv98ppQQjTYmP718ZaZRdX5Ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYxH5T7Nh9qacWLgsG3T05fn.jpg?f=fotoalbum_large

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-05 10:53
Mijn strategie.

Home Assistant inzetten met zelfgemaakte strategieen. Ik heb een aantal plugin batterijen. Die zijn goedkoop, maar niet zo professioneel van opzet. Dus heb zelf een soort BMS gebouwd in Home Assistant met de volgende strategieen:

- Arbitrage
Inkopen en later met winst terugleveren. Rekening houdende met markt prijzen, batterij verlies en een minimale winstmarge.
- Verkoop
Verkoop van opgeslagen zonnestroom tijdens gunstige kwartieren. Dit gaat vol automatisch per kwartier
- Niet laden (export)
Als de verkoop prijs in een bepaalde bandbreedte zit waar het eigenlijk nutteloos wordt om zonnestroom op te slaan in de batterijen, dan lever ik direct terug.
- Piek
Er is een tekort en te weinig opgeslagen in de batterijen. Dus vangen we de duurste kwartieren op.
- Buffer
Bewust vasthouden van een bepaalde buffer omdat de komende dagen er ongunstig uitzien qua zonnestroom opbrengsten.
- Avoid fine
Actief sturen op voldoende opslag capaciteit om terugleverboete te voorkomen (negatieve teruglever kwartieren)
- Spill
Alert systeem die actief wordt als deze ziet dat de batterijen niet voldoende kunnen opslaan bij negatieve kwartier prijzen. Ik moet dan dus de auto laden, apparaten aanzetten waar mogelijk (was, droger, afwasmachine etc) en als dat zelfs niet voldoelde is zonnepanelen uit.
- Inkopen
Inkoopprijs is negatief of we hebben een tekort en kopen in tijdens de meest gunstige kwartieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7mOQ0X4x9KdlcfLpiMkp_xa5s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjScbE0SafvPAuIbxQ8y3ZQ7.png?f=fotoalbum_large

Dit alles is volledig geautomatiseerd. Ik kan strategieen aan en uitschakelen en bepaalde settings tweaken. Er zit wel flink wat tijd in om dit te optimaliseren. Want het is knap lastig om het naadloos te laten werken. Zelfs met hulp van AI.

Ik stuur nu al op non salderingsprijzen. Doel is alles eruit persen wat mogelijk is eigenlijk uit de zonnepanelen en batterijen op deze manier.

Wil je zelf ook zoiets dan is mijn tip om een dashboard te bouwen met cursor AI of Claude code/codex in visual studio door je home assistant /config/ directory te delen. Via een samba share bijvoorbeeld. Werkt als een trein. Al is het een kunst om de correcte prompts te genereren en zelf ook logisch mee te denken. Dit wordt niet met een paar prompts gefixed namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsh op 20-05-2026 14:15 ]

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:33

liberque

Vrijzinnig!

Voor nu laat ik Zonneplan middels Powerplay de onbalansmarkt bespelen met mijn 20kwh thuisbatterij en 16x 450wp PV. Ik monitor alles via HA zodat ik mijn plan volgend jaar kan trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl9zJcHDj7AGH4tUmdZwMquHGcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/68purhpWtjUIaZhywWdE4gpJ.png?f=user_large

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1