Einde saldering: energie-strategie

Pagina: 1
Acties:

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:17
Mede-auteur:
  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:18

TFX77

Einde saldering komt eraan. Ben jij klaar voor 2027?
Het einde van de salderingsregeling komt dichterbij. Vanaf 2027 verandert de manier waarop je teruggeleverde stroom wordt verrekend ingrijpend. Voor veel mensen met zonnepanelen, thuisbatterijen, EV’s en slimme omvormers betekent dit dat de huidige strategie niet meer optimaal is.

De vraag is dus: hoe ga jij hiermee om?

Ga je je omvormer “knijpen”, je verbruik verplaatsen, meer lokaal opslaan of juist dynamisch sturen op energieprijzen?
Hoe bereiden jullie je voor?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken en welke keuzes er worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Optimalisatie van eigen verbruik (load shifting)
  • Gebruik van thuisbatterijen
  • Aansturing van omvormers (curtailment / begrenzen)
  • Slim laden van EV’s
  • Integratie met dynamische contracten
  • Automatisering via Home Assistant of andere systemen
  • Combinaties van bovenstaande strategieën
Wat werkt in de praktijk?
Naast theorie is vooral praktijkervaring interessant:
  • Wat heb je al ingesteld?
  • Wat werkt goed / wat juist niet?
  • Welke keuzes maak je bewust wel of niet?

Dit topic is bedoeld om ervaringen, ideeën en strategieën uit te wisselen. Geen goed of fout. Juist verschillende aanpakken zijn interessant.

Benieuwd hoe jullie dit aanpakken richting 2027.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb (nog) geen dynamisch contract en kan alles salderen. Toch doe ik al een aantal dingen, omdat ik de milieuschade van mijn energieverbruik zoveel mogelijk wil beperken. Ook al maakt het financieel op dit moment voor mij niet uit.

Simpelweg:
  • Planbare verbruikers midden op de dag laten draaien, wanneer ik zelf PV-opwek heb en de elektriciteit uit het net de laagste hoeveelheid CO2 per kWh veroorzaakt. Veelal vaatwasser, wasmachine, maar ook de Quooker als die lang heeft uitgestaan na een aantal dagen niemand thuis.
  • Kleine thuisbatterij (2.7kWh) om later op de dag een deel PV-opwek thuis te kunnen gebruiken op de momenten dat elektriciteit uit het net veel CO2-schade oplevert.
Waar hierboven veel/weinig CO2 staat kun je ook lezen als hoge/lage elektriciteitsprijs bij een dynamisch contract natuurlijk, want groene stroom is goedkoop en we verpesten er net even wat minder de wereld mee dan met gas of kolen opstoken.

Als de prijzen van thuisbatterijen wat verder zakken wil ik waarschijnlijk mijn batterijcapaciteit verdubbelen of verdrievoudigen, zodat ik praktisch de gehele dag op mijn eigen PV kan draaien een groot deel van het jaar. En op andere momenten (niet genoeg eigen PV-opwerk) de batterijen opgeladen kunnen worden op het minst CO2-uitstoot veroorzakende moment van de dag.

Ik heb (nog) geen mogelijkheid om mijn 3kWp (ZO-oriëntatie) PV-installatie aan te sturen en de opwek te beperken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 13-05-2026 12:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In Belgie is al enkele jaren het salderen weggevallen. Nu is er geen garantie dat Nederland exact dezelfde prijzen gaat zien als in Belgie, maar het zal wel hetzelfde patroon volgen.
Daar komt nog bovenop dat Belgie een capacitetistarief heeft. (Je betaalt afhankelijk van je jaargemiddelde van hoogste kwartierverbruik per maand)

In Belgie zie je mensen dus eigen verbruik beter spreiden (niet thuiskomen, elektrische auto inpluggen, avondeten koken en wasdraaien tegelijkertijd).
Je ziet dat het overgrote gedeelte (meer dan 70%) een variabel contract heeft, minder dan 5 % heeft een dynamisch contract.

Terugleveren kost op het moment nog geen geld, doordat er met maandprijzen gewerkt wordt. (vaak een combinatie van een factor van belpex en een vast getal. In Belgie zijn ze hier duidelijker in dan in Nederland.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als ik dan kijk naar goedkoopste maand afgelopen 2 jaar (april 2024), dan is de belpex 48.01 €/MWh -> 4.801 c€/kWh , dan zou ik nog steeds 0.0015 ct per kWh krijgen.

Dus nee - je omvormer afknijpen / uitschakelen... ik doe er niet aan, die ene cent per maand die ik er misschien mee bespaar...

Huidige belpex prijzen op federale website te vinden, alleen die gaan maar jaar terug. https://www.creg.be/nl/pr...ndelijkse-belpexdam-prijs

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 13-05-2026 12:55 ]

• Devke
99ruud99 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:48:
In Belgie is al enkele jaren het salderen weggevallen. Nu is er geen garantie dat Nederland exact dezelfde prijzen gaat zien als in Belgie, maar het zal wel hetzelfde patroon volgen.
Daar komt nog bovenop dat Belgie een capacitetistarief heeft. (Je betaalt afhankelijk van je jaargemiddelde van hoogste kwartierverbruik per maand)

In Belgie zie je mensen dus eigen verbruik beter spreiden (niet thuiskomen, elektrische auto inpluggen, avondeten koken en wasdraaien tegelijkertijd).
Je ziet dat het overgrote gedeelte (meer dan 70%) een variabel contract heeft, minder dan 5 % heeft een dynamisch contract.

Terugleveren kost op het moment nog geen geld, doordat er met maandprijzen gewerkt wordt. (vaak een combinatie van een factor van belpex en een vast getal. In Belgie zijn ze hier duidelijker in dan in Nederland.

***members only***

Als ik dan kijk naar goedkoopste maand afgelopen 2 jaar (april 2024), dan is de belpex 48.01 €/MWh -> 4.801 c€/kWh , dan zou ik nog steeds 0.0015 ct per kWh krijgen.

Dus nee - je omvormer afknijpen / uitschakelen... ik doe er niet aan, die ene cent per maand die ik er misschien mee bespaar...

Huidige belpex prijzen op federale website te vinden, alleen die gaan maar jaar terug. https://www.creg.be/nl/pr...ndelijkse-belpexdam-prijs
Als ik het goed lees dan levert de opwek je niets meer op, minder dan 1 ct per kWh. Persoonlijk ga ik dan denk ik wel knijpen. Weggeven zie ik niet erg zitten. Dat zal de zuinigheid van de Hollander dan zijn denk ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• 99ruud99
  • Nu online
Wat is het voordeel van knijpen?
Ja, het levert (vrijwel) niets meer op in de goedkoopste maanden. als ik nu kijk voor afgelopen maand (april 2026) kreeg ik 4,00178 ct per kWh injectie.

Door te knijpen gaat jeverbruik ook omhoog, want een omvormer moet altijd reageren op p1 meter, dus heeft vertraging. Ik denk dat dit verbruik meer kost dan je verlies maakt, zeker omdat zelfs met hele lage stroomprijzen je nog (heel weinig) terugkrijgt.

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54
Even een korte introductie van mijn situatie.

Ik wil richting 2027 graag goed voorbereid zijn op een dynamisch energiecontract en het verdwijnen van de salderingsregeling.

Ik heb op dit moment nog een vast contract bij EnergieDirect tot 02-12-2026. Daarna stap ik waarschijnlijk over naar een dynamisch contract, waarbij Zonneplan op dit moment mijn meest waarschijnlijke keuze is.

Mijn PV-installatie bestaat uit 31 zonnepanelen:
  • 22 panelen op zuidwest
  • 9 panelen op noordwest
  • 2 SolarEdge-omvormers, uitgelezen via SolarEdge Modbus in Home Assistant
Daarnaast gebruik ik:
  • Home Assistant als centrale automatiseringslaag
  • HomeWizard P1-meter voor realtime netafname/teruglevering
  • 3 HomeWizard Plug-In Batteries
  • zwembadpomp
  • zwembadwarmtepomp
  • airco’s
Mijn doel is om toe te werken naar de meest efficiënte automatisering. Dus bijvoorbeeld:
  • bepalen of import of export op dat moment financieel gunstig/ongunstig is
  • accu’s slim laden
  • flexibele verbruikers zoals zwembad, warmtepomp en airco’s slim inzetten
  • voorkomen dat ik teruglever bij ongunstige of negatieve prijzen
  • eventueel SolarEdge-omvormers automatisch begrenzen of uitschakelen wanneer dat financieel beter is
Daarnaast wil ik dit jaar al goed monitoren wanneer extra teruglevering eigenlijk geen zin meer heeft of zelfs geld kost, bijvoorbeeld doordat ik door extra teruglevering in een hogere terugleverstaffel terechtkom.

Ik ben vooral geïnteresseerd in een robuuste en praktische aanpak: niet per se 100% perfecte energietrading, maar wel een regeling die de grote financiële missers voorkomt en zoveel mogelijk voordeel uit dynamische prijzen en eigen verbruik haalt.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:58

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Als ik het goed lees dan levert de opwek je niets meer op, minder dan 1 ct per kWh. Persoonlijk ga ik dan denk ik wel knijpen. Weggeven zie ik niet erg zitten. Dat zal de zuinigheid van de Hollander dan zijn denk ik.
Hier een beetje hetzelfde idee, vind het niet zo'n lekker idee dat ik het vrijwel gratis het net op duw en dat de leveranciers en netbeheerders er wel de volle mep voor vangen. Dan produceer ik liever alleen nog voor eigen gebruik, het kost ze immers inmiddels geen geld meer aangezien alle heffingen omhoog zijn om dat te ondervangen.

Mijn situatie: Tussenwoning uit 1980, redelijk geisoleerd.

HW hardware: P1 meter, 2 pibs, 2 kWh meters, watermeter en een display. 3450 Wp vol op zuid met een Goodwe GW-3000DNS omvormer, monitoring via 1 van de kWh meters. Airco voor de woonkamer (op de andere kWh meter) en bovenverdieping convector kachels op de slaapkamers voor de koudste dagen. Cv word alleen nog gebruikt voor warm water, ben me aan het inlezen voor een WPB zodat het gas er uit kan, zit op nog geen 300 kuub per jaar dus beetje zonde van het vastrecht. 3x25A in de meterkast en nog plekken vrij voor de WPB, eventueel een laadpaal en een kookgroep.

Nu nog een vast contract bij Budget tot november en dan eens kijken wat ik ga doen, wellicht dynamisch maar dat gaat helemaal afhangen van wat ze voor 2027 allemaal gaan verzinnen, daarvan is nog te weinig bekend en dat kan nog alle kanten uit. Betaal gemiddeld over het jaar ongeveer 50 euro per maand aan energiekosten dus dat gaat op zich al lekker.

[ Voor 42% gewijzigd door fxs81 op 13-05-2026 13:38 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Devke
99ruud99 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:28:
Wat is het voordeel van knijpen?
Ja, het levert (vrijwel) niets meer op in de goedkoopste maanden. als ik nu kijk voor afgelopen maand (april 2026) kreeg ik 4,00178 ct per kWh injectie.

Door te knijpen gaat jeverbruik ook omhoog, want een omvormer moet altijd reageren op p1 meter, dus heeft vertraging. Ik denk dat dit verbruik meer kost dan je verlies maakt, zeker omdat zelfs met hele lage stroomprijzen je nog (heel weinig) terugkrijgt.
Ik denk dat als je een vergoeding krijgt die nog enig sinds realistisch is dat knijpen geen zin heeft. Pas als het geld kost of niets oplevert dan wel. Maar dat is mooi discussie materiaal hier in het topic.

• Devke
fxs81 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Hier een beetje hetzelfde idee, vind het niet zo'n lekker idee dat ik het vrijwel gratis het net op duw en dat de leveranciers en netbeheerders er wel de volle mep voor vangen. Dan produceer ik liever alleen nog voor eigen gebruik, het kost ze immers inmiddels geen geld meer aangezien alle heffingen omhoog zijn om dat te ondervangen.
Het idee is hier, batterijen laden, knijpen bij gratis of negatief. In die periode alleen de vraag in en om de woning te laten dekken en als er geen opwek is te putten uit de batterijen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
[...]

De wens om zuinig te zijn snap, maar als het je geen geld kost heeft het toch niks met zuinigheid te maken? :)

Ik zou ook terug blijven leveren zolang het geen geld kost. Fijn idee juist dat ik met mijn pv-opwek die ik niet zelf kan gebruiken wel ergens weer een beetje opwek van elektriciteit door fossiele brandstoffen in de fik te steken kan beperken. Ook als is de financiële compensatie minimaal.

Bij negatieve prijzen is het een ander verhaal. Dan is er ook al meer groene energie dan we kunnen gebruiken, dus dan levert het ook geen besparing van milieuschade op als ik door zou gaan met terugleveren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• 99ruud99
  • Nu online
Zolang de vergoeding 0 of hoger is, is knijpen enkel nadelig, omdat knijpen altijd vertraagd werkt. Dus zelfs met 0 vergoeding heb je lager eigen verbruik, dus minder kosten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fxs81 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Waarbij de "volle mep" is dat ze moeten betalen omdat jij stroom het net op duwt wanneer de prijs negatief is?

En natuurlijk, dat is niet altijd wel zo, maar soms wel. Uiteindelijk als ze zoveel verdienen met jouw zonnestroom, dan zullen andere gewoon in dat gat springen en meer gaan betalen ervoor. Maar bij mij gaat het er niet in, ervan uitgaande dat gemiddeld genomen als jouw zonnepanelen terugleveren er een netto vraag naar stroom is in Nederland, dan heb je dus liever dat onze CO2 uitstoot omhoog gaat / prijzen omhoog, dan dat een ander geld verdient.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:58

fxs81

Julianadorp

Sissors schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Maar bij mij gaat het er niet in, ervan uitgaande dat gemiddeld genomen als jouw zonnepanelen terugleveren er een netto vraag naar stroom is in Nederland, dan heb je dus liever dat onze CO2 uitstoot omhoog gaat / prijzen omhoog, dan dat een ander geld verdient.
Ja daar komt het wel op neer, als ik de miljarden winsten zie die die bedrijven draaien en ze laten de burger opdraaien voor de kosten van uitbreidingen en aanpassingen omdat het net vol zit (hier wisten ze 30 jaar geleden al van dat ze ermee aan de slag moesten maar winst naar de aandeelhouders was belangrijker dan investeren) dan voel ik mij niet geroepen om die winst nog verder op te jagen. En wat betreft die hogere prijs, die gaat echt niet meer zakken hoor, daar zorgt de belasting wel voor. Een groot deel van de CO2 uitstoot van de energiecentrales in NL komt trouwens door productie van stroom die naar het buitenland gaat en dan verreweg het meeste op tijden dat de zonnepanelen vrijwel niets meer doen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:36
Ivm Belgische situatie

In combinatie met dynamisch tarief kan het zijn dat je moet betalen om terug te leveren bij stevig negatieve prijzen ( was bv. op 1 mei het geval) !

Ik knijp die omvormer dus wel af wanneer dat zich voordoet. Kost niets en ik moet niet bijbetalen.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb sinds twee maanden zonneplan als leverancier en heb ik drie dagen negatieve prijzen meegemaakt. Dit jaar kan ik nog salderen en omdat ik meer opwek dan ik zelf gebruik, kan ik de energiebelasting tegen elkaar wegstrepen. Ik kom dan met de enrgierekening op nul uit. Volgend jaar ga ik dan bij inkoop de energie belasting betalen en bij verkoop krijg je deze niet meer terug. Dan betaal je bij inkoop de beursprijs+energiebelasting+inkoopvergoeding en bij verkoop krijg je de beursprijs+verkoopvergoeding (bij zonneplan nog positief). Het verschil is dan de energiebelasting, die nu ongeveer 11 ct is.

Bij een all-inn prijs van 25 ct is deze energiebelasting dan 44 %. Ik verwacht dan niet meer op nul uit te komen met de energierekening, maar ik vind het dan wel een sport om zo weinig mogelijk in te kopen en zoveel mogelijk te verkopen tegen een hoge prijs. Dat laaste, verkopen tegen een hoge prijs zal ook weinig voorkomen, als ik veel opwek heb zijn de prijzen laag. Het voordeel is vooral in de ochtend en avond, als je opwek hebt en de prijzen hoger zijn. Overdag maakt het weinig uit wat je doet met de opwek, door de lage prijs kun je het beste je verbruik verplaatsen naar deze periode. Dus dan je opwek maximaal gebruiken. Voor het milieu/klimaat kun je dan je opwek beperken tot je eigen verbuik.

Ik heb een en ander geautomatiseerd in Home Assistant. Opwek in de ochtend en avond het net op, tussen ochtend en avond de batterij laden en andere gebruikers inschakelen (verwarmen of koelen, boiler water verwarmen, een wasje draaien etc.). In de nacht wordt het verbruik gedekt door de batterij.

Ik verbruik zoveel mogelijk uit de opwek van de zonnepanelen, beperk de opwek bij een lage prijs en zet de zonnepanelen uit bij een negatieve prijs (-13 ct bij zonneplan). Met de zonnepanelen en de batterij heb ik een lage energierekening en draag ik een beetje bij aan een beter milieu/klimaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ye5ja0xHBhX_Q6YGwTy2J5y_pw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ygcWgEKtyPuDcJakgLDr5t6z.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van gisteren (zonder energiebelasing), omdat ik weinig afgenomen heb, betaal ik weinig voor inkoop, ook als er volgend jaar nog energiebelasting bij komt (97 Wh x (13,86+11) ct = 1,4 ct komt er maar bij)

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 13-05-2026 14:24 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 16:09

Wailing_Banshee

You're Next

Eigenlijk ga ik maar 1 ding doen: opslaan in een batterij zodat ik mijn eigen opgewekte stroom 's avonds en 's nachts kan gebruiken. Ik zou niet weten wat ik meer kan doen. Direct verbruik van eigen opgewekte stroom werkt ook maar voor een klein deel, aangezien bij ons het verbruik-zwaartepunt altijd aan het eind van de middag en in de avond zal liggen (totdat we met pensioen gaan).

Dit jaar zijn we aan het kijken hoeveel batterij we minimaal nodig hebben. Meten is weten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00
Ik ga doen wat ik altijd doe en dat is het goedkoopste contract voor 1 jaar uit zoeken. Mijn huidige contract loopt nog tot begin december 2026.

Ik heb zonnepanelen, geen EV, geen warmtepomp. We kunnen de "grootverbruikers" overdag hun ding laten doen, dus dan is een batterij weinig zinvol.

Ik kan evt mijn omvormer aansturen dus knijpen zou kunnen. Maar dat ben ik niet van plan.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 16:09

Wailing_Banshee

You're Next

Kalentum schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:39:
Ik heb zonnepanelen, geen EV, geen warmtepomp. We kunnen de "grootverbruikers" overdag hun ding laten doen, dus dan is een batterij weinig zinvol.
Gebruiken jullie 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg helemaal geen stroom? geen tv aan, geen lampen aan, geen verwarming, geen warm water (ook een gas gestookte cv ketel verbruikt stroom)... Laat staan een computer, of een hobby die powertools gebruikt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
Ik heb 3600Wp PV en een kleine batterij (2,5kWh) en draai grootverbruikers midden op de dag.
Geen oprit. Geen EV.

Home Assistant plant altijd de vaatwasser in rond het middaguur. Wassen en drogen als ik thuiswerk en soms een wasje inplannen voor einde middag, zodat ik het te drogen kan hangen.

EMHASS bedenkt een plan voor de batterij. Home Assistant volgt dat en maakt er 0-op-de-meter van.
Op zonnige dagen importeer ik al nauwelijks, en dat wordt nog minder als de dagen langer worden.

[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 13-05-2026 14:49 ]

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:22
Mijn situatie:

Zelf heb ik een dynamisch contract van Zonneplan en lever op jaarbasis meer terug dan dat ik afneem. Voor dit jaar betekent dit dus dat de omvormers uitgaan als de kale prijs negatief is.
Onder kale prijs versta ik de marktprijs plus de inkoopvergoeding.

Voor volgend jaar voorzie ik voor iedereen met een dynamisch contract 3 scenario's:
1. Kale prijs is positief --> omvormers niet knijpen.
2. Kale prijs ligt tussen 0 en -€0,11 --> omvormers knijpen tot P1 zero export danwel licht negatief/terugleveren.
3. Kale prijs is lager dan -€0,11 --> omvormers uit.
Die €0,11 heb ik als energiebelasting aangenomen.

Voor stap 2 heb ik een automatisering in home assistant gebouwd o.b.v. een PID regeling. Voor degenen die een beetje thuis zijn in regeltechniek klinkt dit waarschijnlijk bekend in de oren. Via HACS is namelijk de integratie Simple PID Controller beschikbaar.
Gisteren heb ik dit getest en werkt best goed. Het vergt wel wat tweaken met sample tijd, Kp en Ki parameters. De D-actie gebruik ik vooralsnog niet.
Voor nu gebruik ik een sample tijd van 3 sec., Kp = -0,5 en Ki = -0,1.
Aangezien de PiB teruglevering moet "zien" heb ik als setpunt -100 Watt ingesteld.
Voor mijn 2 SolarEdge omvormers gebruik ik trouwens de SolarEdge Modbus Multi integratie (ook via HACS). Deze stuurt beide omvormers afzonderlijk aan met de PID output.

Voor het uitlezen van de prijzen gebruik ik de Zonneplan integratie via HACS. Het voordeel hiervan is dat alle uurprijzen hier als attributen van sensor.zonneplan_current_electricity_tariff worden doorgegeven, zowel de ex. als incl. prijzen. De ex. prijzen zijn de marktprijzen plus de inkoopvergoeding van Zonneplan.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Gebruiken jullie 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg helemaal geen stroom? geen tv aan, geen lampen aan, geen verwarming, geen warm water (ook een gas gestookte cv ketel verbruikt stroom)... Laat staan een computer, of een hobby die powertools gebruikt...
Gemiddeld avondverbruik is 3 kWh in december en januari, in april is het 1 kWh, daarna onder de 1. En dan vanaf september meer dan 1 kWh per avond. Ik ga daar geen batterij voor kopen.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:18
Ik monitor zo goed als alles in Home Assistant en heb bijna alles geautomatiseerd voor optimaal eigen verbruik tijdens de dure uren.
  • Drie HomeWizard Batterijen
  • SolarEdge SE3000 met 3380 Wp aan Renesola 260 Wp panelen.
  • 2x Technaxx 325 Watt panelen op het tuinhuis.
  • De basis van de integratie van @gielz Dynamisch HA in Home Assistant.
  • De basis van de automatisering van @Devke Automatisering HA in Home Assistant.
  • Automatisering voor auto laden
  • Automatisering voor de boiler
  • Automatisering voor het zonnescherm en de rolluiken (spreek voor zich denk ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkkG2amKs4eNCXqLZeafKLBI8pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YmUG7kluDx0J5QwxTOjKQqw.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepanelen op het tuinhuis schakel ik uit bij negatieve prijs via een HomeWizard Energy socket met een Home Assistant automatisering. Dit wil ik nog netter maar dat wordt dan waarschijnlijk een andere oplossing met een slimmere omvormer of batterij met MPPT aansluitingen. Nu zijn dit zijn twee losse panelen van Technaxx met beide een 300 Watt omvormer, naar mijn weten zonder Wifi.

Ik wil zeker nog mijn SolarEdge automatisch laten uitschakelen, nu bij -0,135 cent aangezien je nog mag salderen en ik lever niet meer terug dan ik verbruik. Ongeveer 3500 opwek, ongeveer 7000 verbruik. Het zal netto eind 5000 kWh liggen.

Echter als early adopter ben ik genaaid met een SolarEdge SE3000 2.0 CPU dus geen softwarematige mogelijkheid om de teruglevering te stoppen.

Dus gaan we de DC knop en de hardware daarvoor misbruiken, net als bijvoorbeeld @m4th31st zie zijn foto hieronder. Dit is dus niet hard AC-zijdig uitzetten en ook niet hard DC-zijdig uitzetten maar de aan uit knop functionaliteit en het langzaam afschalen van DC voltage te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meLhJ-qBNZPc2gggWCxRCwO0w1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OdRDJmiN3S3U5s5acLnKnqi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor optimaal verbruik van de zonneopwek heb ik in mijn automatisering staan dat bij +1000W de domme boiler gaat verwarmen. Als de prijs laag genoeg is gaan meestal een paar uur later de HomeWizard Batterijen laden. Die pakken dan vier uur lang alle zonnestroom. Volgend jaar nog een beetje finetunen.

Voor de auto heb ik een automatisering dat de Peblar laadpaal aan gaat op de vier goedkoopste uren, overdag of in de nacht een sensor die de Nordpool prijzen uitpluist en met de vier goedkoopste uren wordt gevuld. Dit werkt maar ook hier valt nog te finetunen. Laatst geladen voor op 26 april voor -7 euro (23 kWh) en 1 mei voor -10 euro (31 kWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81yOXcl7BdaiuG_F_bSXSUt8tgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RozqbWsSomcm6eWslrcTv2Db.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Ik produceer ca 13000 kWh per jaar en trek zelf 3000 kWh uit het net. Vooral de warmtepomp doet dit ‘s winters.

Ik probeer overdag als de zon schijnt energie te gebruiken door warmtepomp zo in te stellen en door gedrag (vaatwasser en wasmachine overdag).

Misschien dat ik in 2027 de zonnepanelen ga knijpen om nooit meer dan 3,5 kW produceren. Ik ga er dan vanuit dat als ze meer produceren dit is als de zon schijnt waardoor er toch een overschot is NL.

Batterij en dynamisch contract en slimme regeling e.d. wordt ik (nog) niet enthousiast van. Als het al iets oplevert is het < €150 per jaar en daar ga ik geen moeite voor doen. Ik lees wel een beetje mee hier om te ontdekken of er meer mee te verdienen valt, maar tot nu toe lees ik nog weinig overtuigends. Prima als mensen het voor de hobby doen, maar het helpt anderen als dit duidelijk vermeld wordt. Ik verbaas mij erover hoeveel mensen tegenwoordig praten over een thuisbatterij of er zelfs een hebben, terwijl dit bijna nooit geld oplevert. De commercie rondom thuisbatterij doet goed zijn werk maar op tweakers moeten we hier toch doorheen prikken.

Het meest interessante is voor mij de warmtepomp in de winter harder laten draaien als de PV opwek goed is. Dan wordt de vloerverwarming of het boillervat mijn accu. Als ik iets dus slimmer wil maken is het dat en ik zag dat Vaillant hier al iets voor aanbiedt maar kans dat dit toch beter gaat werken in HA.

[ Voor 13% gewijzigd door gebruiker001 op 14-05-2026 07:30 ]

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54
Misschien een handige tip voor andere Home Assistant-gebruikers.

Ik heb hier best complexe automatiseringen draaien, vooral rond energieverbruik. Bijvoorbeeld het automatisch inschakelen van de zwembadpomp en warmtepomp bij voldoende zonne-overschot.

Wat mij enorm heeft geholpen: een apart debugscript met een knop op mijn dashboard. Als ik daarop druk, krijg ik via een notificatie in gewone taal te zien waarom iets wel of niet schakelt.

Dus niet alleen: “automation niet uitgevoerd”, maar bijvoorbeeld:
  • te weinig netto teruglevering
  • blokkadetimer actief
  • batterijen geven extra verbruikers nog niet vrij
  • warmtepomp mag pas starten als de pomp draait
  • apparaat draait nog terecht door hysterese
Voor mij werkt dit veel fijner dan alleen de standaard tracefunctie van Home Assistant. Die is nuttig, maar bij complexe logica moet je alsnog veel zelf uitpluizen.

Kortom: maak je automation niet alleen slim, maar ook uitlegbaar.

Uiteraard heeft AI dit voor mij in elkaar geknutseld. 🙂

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Ik ben reeds een paar maanden aan het rondkijken voor de teruglever vergoeding bij leveranciers na 2027 maar hoewel het bij sommige lijkt alsof je nog net wat terugkrijgt na aftrek terugleverboete is dat bij een hoop leveranciers nog voordat er BTW over die "boete" gerekend word. Al met al valt het kwartje bij een aantal dan toch de verkeerde kant op (dus betalen om terug het net in te voeden), hier zou men wel iets transparanter in mogen zijn.

Of bijvoorbeeld bij wet vastleggen dat onderaan de streep het terugleveren geen geld mag kosten voor de consument.

Bovendien blijft het raar, ik zou moeten betalen om (of zeg gratis) mijn overtollige stroom het net op te duwen en mijn buurman mag het voor de volle mep kopen. Dezelfde stroom die de leverancier dus niet in heeft hoeven kopen.
Ik wil overigens best de omvormer uitzetten maar dan graag ook een vergoeding zoals de zonneparken dat krijgen :D
Dus gratis stroom uit mijn investering weggeven? Als de zonneparken dat niet hoeven gaat dat hem bij mij ook niet worden, ook al heb ik ze niet aangeschaft om winst te maken of zorgen te maken over een "terugverdientijd".

Terug on-topic: Hier bezig met een battery emulator voor aan de omvormer en meeste kleinbier (vaatwasser, wasmachine) gaat aan gedurende de zonne-uren.

[ Voor 6% gewijzigd door MzKzM73 op 14-05-2026 09:12 ]

Pagina: 1