Ik heb 2 Marstek accu’s gekocht met CT meter om de nachten door te komen. Daarnaast geïnvesteerd in een Stegen SmartEVSE en een homewizzard P1 en de bedrading in de meterkast een upgrade gegeven. Ik had al 30 panelen en een opwek van 7-9 MWh per jaar. Sinds de EV is de opwek minder dan het jaarverbruik.
Ik heb nu nog een modelcontract, vanaf 1 Jan 2027 eens zien wat ik ga doen. Ik verwacht dat er nog behoorlijk wat rare sprongen van energie leveranciers gaan komen. Een dynamisch contract zie ik niet zitten. Geen zin om de panelen uit te moeten zetten bij een negatieve stroomprijs (ook omdat mijn systeem dat niet kan (enphase) behalve via een 4p relais in de meterkast (ligt al wel klaar om eventueel in te bouwen)).
Qua optimalisatie gebruik ik homeassistant met simpele automatiseringen. De accu’s gaan op pauze als de EV staat te laden, de SmartEVSE zorgt dan voor Nul op de Meter (NoM). Zodra de auto vol zit of de SmartEVSE bij <6A zon stopt gaan de thuis accu’s verder met laden op NoM stand, de 2e ‘domme’ laadpaal voor de PHEV staat op 6A 1 fases (eventueel met de hand naar 10 of 16 maar als de SmartEVSE niet in gebruik is gebruik ik die wel in SOLAR mode) met een relais om deze uit te zetten als er geladen wordt en er niet genoeg opbrengst is.
Ik wil nog ergens inbouwen dat de thuis accu’s minimaal 60% opgeladen worden zodat ik meestal de nacht door kom, maar zolang we nog salderen even prima zo. Uiteindelijk zal ik EVCC of NODERED moeten gaan gebruiken om verder te optimaliseren maar op dit moment (met veel zonuren overdag) red ik me prima.
De Vaatwasser / Wasmachine / Droger kunnen ‘Smart’ worden gestuurd maar op dit moment doen we dat handmatig overdag als er voldoende zon is. Het heeft ook weinig nut om dit te automatiseren, een ECO (vaat)wasprogramma doet er al 4-6 uur over, daarna de droger en de dag is al om, dus aan zodra het uit komt.
Koken gaat elektrisch (inductie/combimagnetron/airfryer) eventueel stroom tekort komt uit de accu’s (2500w x2) en die laden dan weer bij na het koken (indien er dan nog zon is).
In de winter eventueel 1 accu uit zetten, scheelt wat verbruik en vol krijg ik ze dan wellicht toch niet.
gebruiker001 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:38:
[...]
Laat je niet leiden door je emoties. Die accu gaat je alleen maar meer geld kosten. Ik ken je situatie niet precies maar reken er eerst eens aan hoeveel kWh en hoeveel € per dag realistisch is dat die accu je gaat besparen.
Ik reken met ~1 euro per dag bij verbruik van een volle accu ‘s door de nacht en opgeladen op zonne-energie vanaf 1 jan 2027 met de huidige tarieven. Ik verwacht dit 4-5 maanden per jaar te kunnen doen. Daarbuiten zal ik niet genoeg zon hebben om de accu vol te krijgen. Ik bespaar dan ca. 243 euro per jaar dus na 10 jaar zijn de accu’s terug bespaard. (Met 1 accu bespaar ik 152 per jaar, dan is het 8 jaar ongeveer). Dit is conservatief gerekend, met wat geluk pakt het al wat beter uit maar ik doe dit vooral omdat ik het leuk vind.
Grootste variabele is de energie leverancier en de overheid. Ik verwacht nog dat ze wat trucjes zouden kunnen gaan uithalen:
- Afrekenen per fase (i.p.v. over de 3 fasen intern salderen)
- Kosten rekenen voor het hebben van een accu (je moet ze niet voor niets aanmelden)
- Kosten voor het hebben van een laadpaal (ERE certificaten handel is er niet voor niets)
- Belasting op je EV verbruik (ERE registratie, en laadpalen met backbone en ze moeten de verloren inkomsten van brandstof accijns compenseren)
- Kosten voor NoM
- Verplicht automatisch doorgeven van verbruik icm dynamische tarieven
Waar ik nog aan zit te denken (ik stook nog op gas):
- 2 Airco units met 2 en 3 split om bij zonnige dagen het huis wat te koelen en niet terug te leveren en bij extreme gasprijzen het huis te verwarmen.
- Boiler om warm water op te slaan.
- Warmtepomp zodra de ketel het begeeft of gas echt te duur wordt, maar dan hoeven de airco’s ook niet

- 2e SmartEVSE, hoewel ik tot nog toe prima uit kom met 1 slimme en 1 domme laadpaal.
- 1 extra zonnepaneel op NO (omdat ik nog 1 extra kwijt kan op mijn dak en dan eerder kan starten met laden)
- extra zonnepanelen op de schuur 3 bij 4.5m ZW, helaas staat daar een boom naast dus tot ca. 14:00 nut van en vooral als extra buiten de 4-5 topmaanden.
[
Voor 13% gewijzigd door
mjl op 01-06-2026 01:54
]