WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Einde saldering: energie-strategie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:23
mjl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:26:
[...]

Terugleverkosten zijn ook nergens op gebaseerd, de punten die ik aanhaal zullen wellicht nooit gerealiseerd worden maar dat dachten we van terugleverkosten of 3x de vaste leveringskosten omdat je zonnepanelen hebt (want die moet je verplicht melden, zo ook je thuisaccu) ook niet. Het is alleen maar om aan te geven dat we heel veel kunnen berekenen op wat we nu weten maar ik de energie boeren en de wispelturigheid van de overheid niet vertrouw in transparante en consistente tariefstructuren.
Het bedrag is op weinig gebaseerd, maar je kunt moeilijk ontkennen dat salderen de energieboeren geen geld kost. Op het moment dat het niets kost zijn we terug aan het leveren, om vervolgens de duurste kWh'tjes er mee weg te kunnen strepen.

Hetgeen je aanhaalde waren overigens allemaal overheidsmaatregelen. Hadden die maar eerder werk gemaakt van het afbouwen van salderen en iets minder populistisch de afbouwregeling niet weggestemd, dan hadden we nu geen TLB gehad.

• yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-06 19:55
Mmm... ja ik merk persoonlijk dat ik met vv itt convectie, heel gevoelig ben voor temperatuurvariatie. eenhalf graadje kouder en ik ktijg koude voeten, een graadje warmer en het zweet breekt me uit... ik wil dus de temperatuur zo lang mogelijk zo constant mogelijk houden... maar goed, wie ben ik :)

Mijn primaire doel voor de wp is comfort, niet zozeer kostenbesparing.

[ Voor 11% gewijzigd door yajwacc op 01-06-2026 16:46 ]

• Oilman
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Ik zou nog maar heel goed nadenken of je de warntepomp dynamisch wilt sturen, wp zijn meestal zeer traag reagerende systemen die 24/7 moeten draaien, en vaak ook slim vooruit kijken, bijv. als het morgen kouder wordt gaan ze NU alvast wat harder werken, anders ben je morgen te laat. En NU kan de prijs dus weleens heel hoog zijn... Het duurt letterlijk 24 uur om de temperatuur een graad hoger te maken, het is geen cv die je voluit zet waarna je de radiatoren binnen 5min voelt gloeien. De wp is voor mij DE reden om geen dynamisch contract te gebruiken. De enige mogelijkheid die ik zie is inderdaad een grote batterij, die ofwel volgeladen is met gratis zon of met relatief goedkope dalstroom, zodat de wp die eerst leeg trekt. Maar dan nog moet de prijs wel echt heel lang heel laag zijn (4-8 uur minder dan ca -0.15 ct) wil je daar voordeel uit halen, ik zie die momenten dus gewoon ook echt niet dagelijks terug. Maar de wp zelf kun je weinig mee.
De meeste WP's sturen niet op morgen, maar gewoon op de buitentemperatuur op het moment.

Het feit dat het een dag duurt om 1 graden warmer te worden kan je dus perfect in je voordeel gebruiken. Gewoon die goedkope uren al dan niet in combinatie met een hogere buitentemperatuur wat meer gas geven en dan later weer van het gas af.

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 16:59
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Persoonlijk? Ik denk dat een batterij altijd zin heeft, al is het alleen maar om het dure stuk (eind van de middag, begin van de avond) nog mee te kunnen pakken met je zonne-energie. Dus om te toen wat "ze" de hele tijd zeggen: gebruiken als er overschot is. Het voordeel van een batterij dat het tijdvak van "overschot" wat langer gemaakt kan worden. Oftewel, je eigen verbruik wordt hoger en dat is vanaf volgend jaar echt wel relevant. En zeker als het stekker batterijen zijn, ik zou er toch 1 terugvragen. Als het niet bevalt, kun je hem altijd nog weer teruggeven :P
Thanks. Zojuist teruggevraagd en het blijkt dat de 3e eigenlijk stof stond te happen, was niet eens aangesloten. Binnenkort, zit nu nog met een blessure, even oppikken.

Ik zal me goed moeten inlezen hoe deze slim te gebruiken. Alleen Domoticz en P1 aansluiting is niet voldoende. Lees dat er meer voor nodig is: https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?t=43761

Of deze: https://www.elektramat.nl/marstek-smart-meter-ct003-p1-en-infrarood-smr-w-c/?channable=0141ac69640031363536333032bb&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Highscore+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22916978387&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22911219507&gbraid=0AAAAAD5RVIe5kvdMJis7apSS6vKw-ZeIe&gclid=Cj0KCQjw2_TQBhCnARIsAF3-Xhx4nheRd_DtXO9qM_F8CpW6HLYdhJjPo8fA4HS4Z-SE1AzVA7ayco0aAsE7EALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door M.v.Veelen op 01-06-2026 17:05 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Dan kan de WP best een aantal uur uit staan zonder dat iemand in huis daar erg in heeft. Het wordt een ander verhaal je maar een paar uurtjes per dag wilt stoken, dat gaat niet werken. Maar het idee dat een WP enkel goed functioneert als die 24x7 op een stooklijn loopt is wel een beetje bekrompen.
Laten we ook niet vergeten dat de ene warmtepomp de andere niet is.
Ik heb een w/w warmtepomp met grondbron en daar is het echt niet zinvol om de temperaturen continu te wisselen. Deze zijn juist comfortabel en verbruikt het minste energie bij constante temperatuurinstellingen. Sowieso heeft verhogen van de temperatuur geen zin want het duurt heel lang voordat een graad op de thermostaat een graad in de lucht van het huis is. Je kan niet even 'gas geven' met zo'n systeem.

Sys Specs

• Oilman
Danfoss schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Laten we ook niet vergeten dat de ene warmtepomp de andere niet is.
Ik heb een w/w warmtepomp met grondbron en daar is het echt niet zinvol om de temperaturen continu te wisselen. Deze zijn juist comfortabel en verbruikt het minste energie bij constante temperatuurinstellingen. Sowieso heeft verhogen van de temperatuur geen zin want het duurt heel lang voordat een graad op de thermostaat een graad in de lucht van het huis is. Je kan niet even 'gas geven' met zo'n systeem.
Als het een dag later 10 graden kouder is kan die wp toch ook warmer water maken om de hut op temperatuur te houden.

En maakt diezelfde ww wp ook warm tapwater?

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk is, regeltechnische geeft het bij de ene wp meer uitdaging dan bij de andere, maar een wp kan wel wat meer dan 24-7 zn stooklijn volgen.

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 21:24

HvM

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:38:

Enniehoe, het is wel duidelijk dat itt tot vroeger, nu elke situatie uniek is en zijn eigen aanpak vergt...
Kijk... nu raken we het punt....
Dit is waarom het voor mij perfect werkt + voor een ander wellicht niet: WP in combinatie met dynamisch contract.
Elk huis en elk gekozen systeem vraagt om een andere aanpak.
Om nu te zeggen dat het nooit kan, dat gaat echt te ver. Het is niet zo zwart-wit.

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:44:
Mmm... ja ik merk persoonlijk dat ik met vv itt convectie, heel gevoelig ben voor temperatuurvariatie. eenhalf graadje kouder en ik ktijg koude voeten, een graadje warmer en het zweet breekt me uit... ik wil dus de temperatuur zo lang mogelijk zo constant mogelijk houden... maar goed, wie ben ik :)

Mijn primaire doel voor de wp is comfort, niet zozeer kostenbesparing.
Dat is helemaal prima maar dan zit je wel in het verkeerde topic :+

Alsof je op zoek bent naar zekerheid voor je spaargeld en dan in het beleggingstopic lurkt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:56

mjl

Ugh

Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Het bedrag is op weinig gebaseerd, maar je kunt moeilijk ontkennen dat salderen de energieboeren geen geld kost. Op het moment dat het niets kost zijn we terug aan het leveren, om vervolgens de duurste kWh'tjes er mee weg te kunnen strepen.

Hetgeen je aanhaalde waren overigens allemaal overheidsmaatregelen. Hadden die maar eerder werk gemaakt van het afbouwen van salderen en iets minder populistisch de afbouwregeling niet weggestemd, dan hadden we nu geen TLB gehad.
Helemaal mee eens, ik denk ook dat als de overheid zich gewoon aan het originele plan had gehouden de TLV er niet was geweest en we wellicht ook minder zonnepanelen gehad en dus minder last van netcongestie 🤣

-------

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Oilman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Als het een dag later 10 graden kouder is kan die wp toch ook warmer water maken om de hut op temperatuur te houden.

En maakt diezelfde ww wp ook warm tapwater?

Ik zeg niet dat het allemaal makkelijk is, regeltechnische geeft het bij de ene wp meer uitdaging dan bij de andere, maar een wp kan wel wat meer dan 24-7 zn stooklijn volgen.
Ik heb hem hier in de winter in de nacht op 20 graden. 11.00 uur naar 20,5 graad en om 1600 uur naar 21 graden nadat het aanvoerwater door SWW maken (start op 1400 uur) dan toch al warmer is (Monoblock). In voor en naseizoen staat hij op manueel op 19 graden dus uit en mocht het nodig zijn zet ik hem handmatig op 21 graden als het wat kil wordt. Later in seizoen staat hij ook uit en als het dan kil wordt gebruik ik de L/L even.

• yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-06 19:55
Glashelder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Dat is helemaal prima maar dan zit je wel in het verkeerde topic :+

Alsof je op zoek bent naar zekerheid voor je spaargeld en dan in het beleggingstopic lurkt :+
Onzin. Dat de primaire functie van mijn (en IEDERS!) verwarmingssysteem is om comfortabel te verwarmen, betekent niet dat ik ook geld weg wil gooien. De vraag is gewoon hoe ver wil je gaan, en wat is nog zinvol, en wat kan er uberhaupt, en vooral dat laatste is voor iedereen anders.

[ Voor 13% gewijzigd door yajwacc op 02-06-2026 12:00 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:04
yajwacc schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Ik zou nog maar heel goed nadenken of je de warntepomp dynamisch wilt sturen, wp zijn meestal zeer traag reagerende systemen die 24/7 moeten draaien, en vaak ook slim vooruit kijken, bijv. als het morgen kouder wordt gaan ze NU alvast wat harder werken, anders ben je morgen te laat. En NU kan de prijs dus weleens heel hoog zijn... Het duurt letterlijk 24 uur om de temperatuur een graad hoger te maken, het is geen cv die je voluit zet waarna je de radiatoren binnen 5min voelt gloeien. De wp is voor mij DE reden om geen dynamisch contract te gebruiken. De enige mogelijkheid die ik zie is inderdaad een grote batterij, die ofwel volgeladen is met gratis zon of met relatief goedkope dalstroom, zodat de wp die eerst leeg trekt. Maar dan nog moet de prijs wel echt heel lang heel laag zijn (4-8 uur minder dan ca -0.15 ct) wil je daar voordeel uit halen, ik zie die momenten dus gewoon ook echt niet dagelijks terug. Maar de wp zelf kun je weinig mee.
Ik heb het wellicht wat ongelukkig weggezet; die warmtepomp jaagt er op echt koude dagen tot 40 Kwh doorheen. Als mijn thuisaccu 10 Kwh wordt (nu 5) kan ik een kwart daarvan voorzien door op de goedkoopste momenten op te laden.

Het is niet mijn voornemen om de warmtepomp puur dynamisch te maken inderdaad, daar kleven nadelen aan. Wellicht dat we wel overdag een graad extra warmte instellen om dat beetje zonne-energie om te zetten naar warmte, die dan dankzij isolatie blijft hangen.

Maar dat wordt afhankelijk van HA als 'management systeem', ik denk dat als we alles koppelen en loggen veel inzichtelijk gaat worden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1 2 3 Laatste