Ik zocht een eenvoudige manier waarop huisgenoten zonder Home Assistant dashboard direct kunnen zien of het gunstig is om stroom te gebruiken. Bijvoorbeeld voor de wasmachine, vaatwasser, droger of een andere grotere verbruiker.
Daarvoor heb ik op Android een Home Assistant templatewidget op het startscherm gezet:
🟢
Stroom gebruiken
Er is voldoende vrij overschot.
🟠
Beperkt overschot
Er is wel zonneoverschot, maar de accu’s hebben nog voorrang.
🔴
Even wachten
Er is onvoldoende overschot of de accu’s ontladen.
⚫
Geen gegevens
Een benodigde Home Assistant entity is niet beschikbaar.
Er komt een sync error (klein rood icoon) als Home Assistant niet bereikbaar is.
Instellen:
- Installeer de Home Assistant Companion App en meld je aan.
- Houd een lege plek op het Android startscherm ingedrukt.
- Kies Widgets → Home Assistant → Template.
- Plak onderstaande template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| {% set toestemming =
states('binary_sensor.pib_heeft_overschot_voor_verbruikers')
%}
{% set overschot_status =
states('sensor.bruto_pv_overschot')
%}
{% set accu_status =
states('sensor.pib_total_power')
%}
{% set ongeldig = ['unknown', 'unavailable', 'none', ''] %}
{% if toestemming == 'on' %}
<p style="text-align: center">
<font color="#00C853" size="7">●</font><br>
<b><font color="#00C853">STROOM GEBRUIKEN</font></b>
</p>
{% elif toestemming in ongeldig
or overschot_status in ongeldig
or accu_status in ongeldig %}
<font color="#808080" size="7">●</font><br>
<b><font color="#808080">GEEN GEGEVENS</font></b>
</p>
{% elif overschot_status | float(0) >= 500
and accu_status | float(0) >= -100 %}
<font color="#FF9800" size="7">●</font><br>
<b><font color="#FF9800">BEPERKT OVERSCHOT</font></b>
</p>
{% else %}
<font color="#D50000" size="7">●</font><br>
<b><font color="#D50000">EVEN WACHTEN</font></b>
</p>
{% endif %} |
De entities en drempelwaarden zijn specifiek voor mijn installatie. Vervang deze dus door je eigen entities en controleer ook de tekenconventies.
Bij mij betekent positief accuvermogen laden en negatief accuvermogen ontladen. sensor.bruto_pv_overschot bestaat uit de actuele P1 teruglevering plus het vermogen waarmee mijn drie HomeWizard Plug In Batteries worden geladen.
De gebruikte binary sensor kijkt naar het actuele P1 vermogen, het laadvermogen, eventueel ontladen en het gemiddelde laadpercentage van de accu’s. De gedachte is: eerst de accu’s laden en pas daarna andere verbruikers aanzetten. Hij gebruikt momenteel geen dynamische stroomprijs en leest ook niet rechtstreeks de SolarEdge opbrengst uit.
De oranje status verschijnt vanaf 500 watt bruto overschot, zolang de accu’s niet meer dan 100 watt ontladen. Dat betekent dat er wel energie beschikbaar is, maar nog onvoldoende reden om een grotere verbruiker zonder nadenken aan te zetten.
Kies voor de widget bij voorkeur een transparant thema.
Voor directe updates moet de Home Assistant app via de speciale app toegang van Android toestemming krijgen voor realtime meldingen. Zonder die toestemming kan het ongeveer 30 minuten duren voordat de widget automatisch wordt bijgewerkt. De exacte menunamen verschillen per telefoonmerk.
Je kunt dit uiteraard zo uitgebreid maken als je wilt. Bijvoorbeeld met:
- Actueel overschot in watt
- Netafname of teruglevering
- Actueel accupercentage
- Laadvermogen van de accu’s
- Actuele dynamische stroomprijs
- Verwachte zonneopbrengst
- Het volgende gunstige moment
- Verschillende grenzen per apparaat
Misschien maak ik hier later nog een losse Android APK voor. Die zou alleen een dynamisch icoon of een kleine widget tonen en de informatie uit Home Assistant ophalen. De gebruiker hoeft dan niets van Home Assistant te begrijpen: groen is gebruiken, oranje is beperkt overschot en rood is wachten. Bij aantikken kan de app details tonen, zoals het beschikbare vermogen, het accupercentage en het volgende gunstige moment. Ook de verwachte kwartier prijzen kan ik dan eenvoudig tonen.