Win11, hoge schijfactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:43
Begin dit jaar heb ik een nieuwe pc gekocht en ik merk dat de schijf vaak heel zwaar belast wordt, direct na opstarten van windows blijft de belasting continu heen en weer springen tussen de 60% en 100%. Hierdoor reageert de pc traag op toetsaanslagen en muisbewegingen, en hapert ook in games.

Na een herstart van windows is het probleem meestal weg; dan pruttelt de belasting een beetje tussen de 0% en 5%, zonder vertraging of haperingen.

Specs van de pc:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 285,83€ 285,83
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 698,85€ 698,85
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 60,98€ 60,98
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,55€ 24,55
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 382,55€ 382,55
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 319,-€ 319,-
Totaal€ 1.995,66
De pc is geassembleerd door de leverancier en ik heb hem al een keer teruggestuurd, daar is de schijf vervangen door een nieuw exemplaar, maar de klachten zoals bovenstaand omschreven zijn nog steeds aanwezig. Met de vorige schijf was het wel echt nog 10x erger dan nu, toen reageerde de pc soms echt nergens meer op behalve een harde reset (powerbutton ingedrukt houden). Zo erg is het nu, met de nieuwe schijf, lang niet meer, maar toch heb ik nog wel merkbare vertraging in windows.

Ik heb dan open staan Firefox, Spotify en taakbeheer, meer niet. Op de achtergrond zal er vast wel een steamclient staan te kijken of er geen updates zijn, maar meer dan dat staat er niet open. Daar zou een moderne pc toch niet van moeten schrikken, lijkt me.

Als ik via taakbeheer > broncontrole kijk wat er dan mijn schijf staat te belasten dan staan daar eigenlijk altijd windows-processen:

Wmiapsrv.exe
taskhostw.exe
backgroundtaskhost
searchindexer.exe
MsMpEng.exe
TiWorker.exe
Onedrive.sync

Allemaal geen gekke processen lijkt me, en ik snap dat windows af en toe wil zoeken naar updates of bestanden wil indexeren om sneller te kunnen zoeken en dat soort dingen, maar dat soort processen zou toch een moderne pc niet voelbaar moeten vertragen?

Het gekke is, als ik windows herstart dan is het daarna dus meestal helemaal weg. Al die processen, volgens google allemaal essentiele windowsprocessen, zijn na een herstart kennelijk ineens niet meer essentieel, of ze kunnen uit de voeten met nog maar een fractie van de schijfactiviteit... en dan werkt de pc gewoon als een zonnetje.

Windows is onlangs nog opnieuw geinstalleerd, up to date met alle updates, er worden geen grote hoeveelheden bestanden verhuisd van de ene naar de andere map oid, dus ik kan niet goed verklaren waar windows het steeds zo druk mee heeft, of waarom ie het daar na een reboot dan ineens niet meer druk mee heeft.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Volgende keer eentje met dram cache gebruiken als OS disk. Dan heb je zulke problemen niet.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
migchiell schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:16:
Begin dit jaar heb ik een nieuwe pc gekocht en ik merk dat de schijf vaak heel zwaar belast wordt, direct na opstarten van windows blijft de belasting continu heen en weer springen tussen de 60% en 100%. Hierdoor reageert de pc traag op toetsaanslagen en muisbewegingen, en hapert ook in games.

De pc is geassembleerd door de leverancier en ik heb hem al een keer teruggestuurd, daar is de schijf vervangen door een nieuw exemplaar, maar de klachten zoals bovenstaand omschreven zijn nog steeds aanwezig. Met de vorige schijf was het wel echt nog 10x erger dan nu, toen reageerde de pc soms echt nergens meer op behalve een harde reset (powerbutton ingedrukt houden). Zo erg is het nu, met de nieuwe schijf, lang niet meer, maar toch heb ik nog wel merkbare vertraging in windows.
Waren dat beide Lexar SSD's?
Wat dat merk gecombineerd met dat probleem komt me bekend voor namelijk.
Hetzelfde probleem met dezelfde SSD:
Nieuwe gamepc, schijfbelasting continu heel hoog

SSD steeds na enige tijd naar 100% na update Windows11
The_Doman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:26:
Er waren kort geleden geleden hier ook ook enkele topics met (Lexar) SSD's die het systeem onverklaarbaar continue belastten.

Nieuwe gamepc, schijfbelasting continu heel hoog
Lexar NQ790 2TB 100% load

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 14-04-2026 20:37 ]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:43
ja dat andere topic was ook van mij :) naar aanleiding daarvan heb ik de pc toen teruggestuurd en begin dit jaar weer retour ontvangen. Wat wel heeft geholpen maar niet 100%.

Ik begin te vrezen dat ik gewoon toch een nieuwe ssd moet gaan kopen als bootdisk, eentje mét dram cache dit keer, en dat ik dan de huidige schijf gebruik om games op te installeren. Net als vroeger, zeg maar.

Wel jammer dat de winkel in kwestie, zeker bij de retourzending, niet heeft aangegeven dat het wellicht verstandiger zou zijn om een andere schijf te laten installeren als bootdisk. Nu moet ik dat zelf doen, en daarna wéér alles opnieuw installeren.

Anyway, de gouden tip om dit eenvoudig te verhelpen zónder opnieuw een paar honderd euro uit te geven en mn pc te hoeven openen zijn zeer welkom!

Wat ik nu doe is direct na opstarten opnieuw opstarten, duurt tegenwoordig ook geen minuten meer maar het voelt wel een beetje kneuzig om dat nog jaren te moeten blijven doen, zeker als je net 2k hebt neergeteld voor een nieuwe pc.

[ Voor 12% gewijzigd door migchiell op 14-04-2026 20:46 ]

• jeroen3
Je hebt geen 4 TB nodig, 256GB kan al voldoende zijn. Kijk ook eens in de V&A.

Waar je huidige disk niet zo goed in is zit hem in de endurance voor schrijven. Als je dit af en toe pauzeert gaat het goed.
Jouw 4TB is ideaal als data disk om games op te installeren bijvoorbeeld want dat is vooral lezen, niet zo ideaal als OS disk waar logging, swap/page-file en browser cache op terecht komt.

Meer RAM kan dit probleem mogelijk ook verlichten, maar dat is niet goedkoper.

En je kunt ook clonen met de juiste software, zoals macrium reflect. Maar het moet wel passen, lege ruimte kunnen die tools wel schuiven, maar teveel data kan niet kleiner.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 14-04-2026 21:18 ]

• jeroen3
fyi, ik heb hier de NM790 2TB, ook initieel bedoeld als OS disk. Maar de snelheid kakt dermate hard in na een stevige write dat ik er maar een externe ssd van heb gemaakt en een SN850X heb gekocht. (voor de prijzen helemaal gek werden)
Als externe disk ziet hij max 400MB/s sequential dus dat is nooit spannend.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
migchiell schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:44:
ja dat andere topic was ook van mij :)
Ja ik dacht al wat een bekend probleem, maar dat het nog/weer dezelfde PC/Persoon was was me zo snel even ontgaan.
migchiell schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:44:
Wel jammer dat de winkel in kwestie, zeker bij de retourzending, niet heeft aangegeven dat het wellicht verstandiger zou zijn om een andere schijf te laten installeren als bootdisk. Nu moet ik dat zelf doen, en daarna wéér alles opnieuw installeren.
Ja wel slecht eigenlijk want zoals je zelf ook schrijft heb je nu voor een toch fors bedrag een systeem wat nog steeds niet aan de verwachtingen voldoet/goed werkt.
Of een SSD nu wel of geen extra dram cache heeft geeft natuurlijk wel prestatieverschil, maar dat deze het systeem dan continu tegen 100% blijft belasten is echt niet normaal.
Ik heb hier zelf ook wel SSD's zonder extra dram cache als boot of externe backup schijf en ja daarbij gaat de snelheid soms fors omlaag bij langdurige schrijfbelasting maar blijft niet het systeem belasten/vertragen.
Zeker niet met alleen Windows starten en wat browsers open hebben.

Zoals al aangegeven kan je clonen/imagen naar eventueel een andere SSD.
Bijvoorbeeld:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
Pagina: 1