Begin dit jaar heb ik een nieuwe pc gekocht en ik merk dat de schijf vaak heel zwaar belast wordt, direct na opstarten van windows blijft de belasting continu heen en weer springen tussen de 60% en 100%. Hierdoor reageert de pc traag op toetsaanslagen en muisbewegingen, en hapert ook in games.
Na een herstart van windows is het probleem meestal weg; dan pruttelt de belasting een beetje tussen de 0% en 5%, zonder vertraging of haperingen.
Specs van de pc:
De pc is geassembleerd door de leverancier en ik heb hem al een keer teruggestuurd, daar is de schijf vervangen door een nieuw exemplaar, maar de klachten zoals bovenstaand omschreven zijn nog steeds aanwezig. Met de vorige schijf was het wel echt nog 10x erger dan nu, toen reageerde de pc soms echt nergens meer op behalve een harde reset (powerbutton ingedrukt houden). Zo erg is het nu, met de nieuwe schijf, lang niet meer, maar toch heb ik nog wel merkbare vertraging in windows.
Ik heb dan open staan Firefox, Spotify en taakbeheer, meer niet. Op de achtergrond zal er vast wel een steamclient staan te kijken of er geen updates zijn, maar meer dan dat staat er niet open. Daar zou een moderne pc toch niet van moeten schrikken, lijkt me.
Als ik via taakbeheer > broncontrole kijk wat er dan mijn schijf staat te belasten dan staan daar eigenlijk altijd windows-processen:
Wmiapsrv.exe
taskhostw.exe
backgroundtaskhost
searchindexer.exe
MsMpEng.exe
TiWorker.exe
Onedrive.sync
Allemaal geen gekke processen lijkt me, en ik snap dat windows af en toe wil zoeken naar updates of bestanden wil indexeren om sneller te kunnen zoeken en dat soort dingen, maar dat soort processen zou toch een moderne pc niet voelbaar moeten vertragen?
Het gekke is, als ik windows herstart dan is het daarna dus meestal helemaal weg. Al die processen, volgens google allemaal essentiele windowsprocessen, zijn na een herstart kennelijk ineens niet meer essentieel, of ze kunnen uit de voeten met nog maar een fractie van de schijfactiviteit... en dan werkt de pc gewoon als een zonnetje.
Windows is onlangs nog opnieuw geinstalleerd, up to date met alle updates, er worden geen grote hoeveelheden bestanden verhuisd van de ene naar de andere map oid, dus ik kan niet goed verklaren waar windows het steeds zo druk mee heeft, of waarom ie het daar na een reboot dan ineens niet meer druk mee heeft.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Na een herstart van windows is het probleem meestal weg; dan pruttelt de belasting een beetje tussen de 0% en 5%, zonder vertraging of haperingen.
Specs van de pc:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X3D Boxed | € 285,83 | € 285,83 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 698,85 | € 698,85 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 501 Black | € 60,98 | € 60,98 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 24,55 | € 24,55 |
| 1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 382,55 | € 382,55 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750e (2025) Zwart | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 319,- | € 319,- |
| Totaal | € 1.995,66 | |||
Ik heb dan open staan Firefox, Spotify en taakbeheer, meer niet. Op de achtergrond zal er vast wel een steamclient staan te kijken of er geen updates zijn, maar meer dan dat staat er niet open. Daar zou een moderne pc toch niet van moeten schrikken, lijkt me.
Als ik via taakbeheer > broncontrole kijk wat er dan mijn schijf staat te belasten dan staan daar eigenlijk altijd windows-processen:
Wmiapsrv.exe
taskhostw.exe
backgroundtaskhost
searchindexer.exe
MsMpEng.exe
TiWorker.exe
Onedrive.sync
Allemaal geen gekke processen lijkt me, en ik snap dat windows af en toe wil zoeken naar updates of bestanden wil indexeren om sneller te kunnen zoeken en dat soort dingen, maar dat soort processen zou toch een moderne pc niet voelbaar moeten vertragen?
Het gekke is, als ik windows herstart dan is het daarna dus meestal helemaal weg. Al die processen, volgens google allemaal essentiele windowsprocessen, zijn na een herstart kennelijk ineens niet meer essentieel, of ze kunnen uit de voeten met nog maar een fractie van de schijfactiviteit... en dan werkt de pc gewoon als een zonnetje.
Windows is onlangs nog opnieuw geinstalleerd, up to date met alle updates, er worden geen grote hoeveelheden bestanden verhuisd van de ene naar de andere map oid, dus ik kan niet goed verklaren waar windows het steeds zo druk mee heeft, of waarom ie het daar na een reboot dan ineens niet meer druk mee heeft.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?