Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterjgp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 15:08
Dag,

Ik heb een nieuwe pc samengesteld obv de BBG en die loopt prima.
Alleen heb ik af en toe dat mijn SSD een 100% load heeft, waardoor de PC beestachtig traag is.

Nu heb ik via diverse forums al verschillende dingen geprobeerd (drivers, msconfig, regedit, etc), maar af en toe bij opstarten komt het probleem terug. Enige wat je dan nog kan doen is een herstart.
Mijn vraag is kan dit door een slechte SSD komen (check geeft alles prima aan) of zit er softwarematig iets niet goed?

groet Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de reviews bij de drives gelezen? Hoe zijn die relevant voor jouw situatie? Hoe vol zit de disk?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien je schrijf dat het af en toe is, lijkt het me zinvol dat je niet alleen een nette lijst plaatst met je onderdelen maar dat je op "trage momenten" ook even in de taskmanager / processlist van je OS kijkt welk proces nu zo druk is met jouw SSD.

En, zoals @Room42 aangeeft; hoe vol is de disk of betreffende partitie waar die load 100% is? Want voor Microsoft-praktijken wordt aangeraden om ergens tussen de 10 en 15% vrije ruimte per partitie te houden. Nou is dat een nogal arbitraire (en soms onnodige) waarde maar het kan voor een Windows-OS zeker parten spelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Wat geeft de Lexar DiskMaster aan bij Health? En is er eventueel nog een firmware update?

https://www.lexar.com/global/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterjgp
Mijn nieuwe systeem:
  • AMD Ryzen 7 9700X Tray
  • ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
  • Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070
  • WD Red Pro (4005FFBX), 4TB
  • Chieftec APEX AIR
  • ASUS ROG Strix XG27ACS Zwart
  • Arctic Freezer 36
  • G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
  • Corsair RM650e (2025) Zwart
  • Lexar NQ790 2TB
Het is nog een nieuw systeem dus heel weinig installaties nog:
- Ik heb nog 1,75 tb vrij van de 1,81 tb.
- Diskmaster geeft bij Heath aan dat alles ok en groen is.
- Als ik bij taskmanager kom (als het probleem optreedt) zie ik geen proces wat mijn SSD gebruikt. Totaal gebruik van SSD zit op ongeveer 12%, met een max load van 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Kijk eens met een gratis benchmarktool wat die vindt van je SSD en wat die in werkelijkheid presteert. Zo kom je configuratie fouten snel op het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
Peterjgp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:43:
Dag,

Ik heb een nieuwe pc samengesteld obv de BBG en die loopt prima.
Alleen heb ik af en toe dat mijn SSD een 100% load heeft, waardoor de PC beestachtig traag is.

groet Peter
Benchmarking wordt over het algemeen gedaan op een geheel lege SSD, dus niet echt te vergelijken met een reeds gevulde, ook al is het relatief weinig data.

De MQ790 heeft een SLC cache, en als die volloopt wordt eea nogal traag (geen DRAM cache dus) .
Het is een QLC type en geen TLC type, dus dat scheelt ook nog bij veel data acties.
Ook kan de SSD niet heel goed tegen warmte. Ik zag ook een artikel van iemand die 75GB terug ging zetten en de NQ zelfs helemaal tot stilstand kwam.

De NM790 was wellicht een betere keuze geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door reinier68 op 05-09-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Peterjgp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:49:
- Als ik bij taskmanager kom (als het probleem optreedt) zie ik geen proces wat mijn SSD gebruikt. Totaal gebruik van SSD zit op ongeveer 12%, met een max load van 100%.
Zal ik dan de aanname maar doen dat je met Windows werkt? En dan ook nog eens Windows 11? Vanuit Task Manager kan je doorklikken naar Resource Monitor en daar zitten losse tabjes voor CPU, Memory, Disk en Network en dan kan je nog ff wat fijner zien welk proces dan bijvoorbeeld 98% van je disk vraagt. Of welk proces 41% van je Netwerk ofzo.

Je zou (ook) eens kunnen overwegen om (kortstondig) zowel je pagefile als je hibernation volledig uit te zetten; dat zijn 2 files die tijdens opstarten en tijdens gebruik Windows worden beschreven / overschreven / geupdate. Let wel: als je instabiliteit hierdoor krijgt, zet ze dus weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Tijd dat de TS met wat info en antwoorden komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
reinier68 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:42:
[...]

Benchmarking wordt over het algemeen gedaan op een geheel lege SSD, dus niet echt te vergelijken met een reeds gevulde, ook al is het relatief weinig data.

De MQ790 heeft een SLC cache, en als die volloopt wordt eea nogal traag (geen DRAM cache dus) .
Het is een QLC type en geen TLC type, dus dat scheelt ook nog bij veel data acties.
Ook kan de SSD niet heel goed tegen warmte. Ik zag ook een artikel van iemand die 75GB terug ging zetten en de NQ zelfs helemaal tot stilstand kwam.

De NM790 was wellicht een betere keuze geweest.
Kijkend naar de benchmarks van tweakers klopt dit:
Lexar NM790NQ790
Lege ssd - snelheid buiten cache2,2 GB/s0,1 GB/s
Snelheid buiten cache is gewoon ontzettend laag. Als je dat raakt zit je even te wachten.
De vraag is nu echter hoe kan dat je dat raakt met slechts 100GB benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterjgp
MAX3400 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:25:
[...]

Zal ik dan de aanname maar doen dat je met Windows werkt? En dan ook nog eens Windows 11? Vanuit Task Manager kan je doorklikken naar Resource Monitor en daar zitten losse tabjes voor CPU, Memory, Disk en Network en dan kan je nog ff wat fijner zien welk proces dan bijvoorbeeld 98% van je disk vraagt. Of welk proces 41% van je Netwerk ofzo.

Je zou (ook) eens kunnen overwegen om (kortstondig) zowel je pagefile als je hibernation volledig uit te zetten; dat zijn 2 files die tijdens opstarten en tijdens gebruik Windows worden beschreven / overschreven / geupdate. Let wel: als je instabiliteit hierdoor krijgt, zet ze dus weer aan.
Ik zou het graag willen, maar ik geraak er bijna niet in door het probleem. Het lijkt wel of hij hangt in volle load.
Uiteindelijk toch gelukt. Ik zie geen processen die het diskgebruik kunnen verklaren. Allemaal rond de 0,2MB/s

Hopelijk helpen de afbeeldingen wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmhqwv0_tvnvHbYxu5vPfCg_B1g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e8YNTBue6tOvjyY4Wi65elGk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdZvoIPvw7k-4mUhpMWaAoFcN40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1zDYZfcEGD2vZjRoeRrh0oy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Peterjgp schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:05:
[...]

Hopelijk helpen de afbeeldingen wat.
Nee want je blijft in Task Manager en niet in Resource Monitor. En dus zie jij (en wij) dus nog steeds niet welk proces of welke file ervoor zorgt dat er zo'n hoge load op jouw SSD komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
@Peterjgp
Vlaggetje -->broncontrole --> tabje Schijf (bij NL versie van Windows11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

reinier68 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:15:
@Peterjgp
Vlaggetje -->broncontrole --> tabje Schijf (bij NL versie van Windows11)
:? Screenshots tot zover zijn van Engelstalige Windows dus... euh? Daarnaast is onder water het commando op een anderstalige Windows ook exact hetzelfde dus ben beetje zoekende welk "probleem" je nou wil oplossen.

Pagina: 1