Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 22:03
Sinds vorige week gaat mijn SSD een samsung 870 EVO 2TB van 11 maanden oud steeds na enige tijd naar de 100% zodat programma's extreem traag worden, etc.
Deze schijf gebruik ik voor data en voor programma's. Windows 11 systeem staat op een aparte SSD.
Ik denk dat het na een Windows 11 update is ontstaan maar zeker weet ik dat niet. Ik heb het volgende al geprobeerd:
1. Crystal diskinfo geeft 99% goed en 38 graden
2. Ik gebruik 500 GB van de 2TB
3. 2x een Herstelpunt gebruikt voor de mogelijke update-datum
4. Energiebesparing settings overal uit voor bv de PCI express en bij advanced settings de power options op "high performance" gezet
5. Wisselbestand beheer niet meer op automatisch. Ik heb een keer zelf waardes ingevuld (dat hielp een keer maar niet langdurend) en daarna het wisselbestand helemaal uitgezet voor deze SSD.
6. De SATA AHCI controller aangepast door in het register de MSIsupported value van 1 naar 0 te zetten (geen idee wat het inhoud maar deze oplossing vond ik beschreven).
7.DSIM en sfc uitgevoerd om dingen te corrigeren alles 100% en geen issues gevonden
8. Drivers in windows 11 laten zoeken naar updates of betere maar die worden uiteraard niet gevonden alles is up to date.

Het enige dat helpt is opnieuw opstarten, en snel dingen doen voordat ie naar de 100% springt.
Het is wel zo dat er bij mij Windows 11 is geinstalleerd op een systeem dat officieel niet aan de eisen voldoet. Het moederbord e.d is van 2015. Maar het draait al 11 maanden zonder problemen tot vorige week.

Wat zou ik nog kunnen proberen?

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

Alle reacties

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-11 21:51
Ik zou indexeren uit zetten.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dat lijkt hierop nieuws: 'Recente Patch Tuesday-update geeft problemen bij zoeken op netwerksc... dat gaat weliswaar over netwerkschijven maar je kan allicht proberen die update te de-installeren.

• fiveagainstone
Moest even zoeken maar voor deze SSD staat indexeren uit. Maar ik hou het nog even in de gaten na opnieuw opstarten

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:08
Bios up to date?
Check met de Samsung Magician Software of de drive in orde is en misschien is er wel een firmware update voor de SSD.

[ Voor 22% gewijzigd door Hell-Slave op 20-11-2025 21:49 ]

• fiveagainstone
synoniem schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:46:
Dat lijkt hierop nieuws: 'Recente Patch Tuesday-update geeft problemen bij zoeken op netwerksc... dat gaat weliswaar over netwerkschijven maar je kan allicht proberen die update te de-installeren.
Ja, deze melding heb ik inderdaad ook gevonden, dus ik heb gezocht naar die update KB (het zijn er geloof ik 2) maar die staat niet in de lijst van updates die ik kan verwijderen. Ik heb het zelfs nog geprobeerd (vergeten te melden) via de command prompt wusa uninstall om deze KB te verwijderen maar dan vindt hij hem niet.
Ik had ook gehoopt via het herstelpunt er toch vanaf te komen maar dat werkt dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door fiveagainstone op 20-11-2025 21:56 ]

• fiveagainstone
Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:48:
Bios up to date?
Check met de Samsung Magician Software of de drive in orde is en misschien is er wel een firmware update voor de SSD.
Ik heb deze software nog geinstalleerd om dat te checken maar ik heb de meest recente firmware volgens Magician. Ook hier is de drive Good net als met Crystal diskinfo.

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:35
Maak eerst een backup van belangrijke data. Ik heb dit wel eens gezien met een SSD die kort daarna overleed.

Kan misschien de moeite zijn om daarna eens van een Linux-stick op te starten (bijvoorbeeld met Linux Mint), daar de schijf te koppelen, en te kijken of hij nog steeds raar doet. Weet overigens niet of dit 100% veilig is, de NTFS-ondersteuning was in het verleden nog wel eens instabiel. Misschien dat iemand anders dat weet?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15
Er waren kort geleden geleden hier ook ook enkele topics met (Lexar) SSD's die het systeem onverklaarbaar continue belastten.

Nieuwe gamepc, schijfbelasting continu heel hoog
Lexar NQ790 2TB 100% load
Pagina: 1