SSD steeds na enige tijd naar 100% na update Windows11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-11 21:30
Sinds vorige week gaat mijn SSD een samsung 870 EVO 2TB van 11 maanden oud steeds na enige tijd naar de 100% zodat programma's extreem traag worden, etc.
Deze schijf gebruik ik voor data en voor programma's. Windows 11 systeem staat op een aparte SSD.
Ik denk dat het na een Windows 11 update is ontstaan maar zeker weet ik dat niet. Ik heb het volgende al geprobeerd:
1. Crystal diskinfo geeft 99% goed en 38 graden
2. Ik gebruik 500 GB van de 2TB
3. 2x een Herstelpunt gebruikt voor de mogelijke update-datum
4. Energiebesparing settings overal uit voor bv de PCI express en bij advanced settings de power options op "high performance" gezet
5. Wisselbestand beheer niet meer op automatisch. Ik heb een keer zelf waardes ingevuld (dat hielp een keer maar niet langdurend) en daarna het wisselbestand helemaal uitgezet voor deze SSD.
6. De SATA AHCI controller aangepast door in het register de MSIsupported value van 1 naar 0 te zetten (geen idee wat het inhoud maar deze oplossing vond ik beschreven).
7.DSIM en sfc uitgevoerd om dingen te corrigeren alles 100% en geen issues gevonden
8. Drivers in windows 11 laten zoeken naar updates of betere maar die worden uiteraard niet gevonden alles is up to date.

Het enige dat helpt is opnieuw opstarten, en snel dingen doen voordat ie naar de 100% springt.
Het is wel zo dat er bij mij Windows 11 is geinstalleerd op een systeem dat officieel niet aan de eisen voldoet. Het moederbord e.d is van 2015. Maar het draait al 11 maanden zonder problemen tot vorige week.

Wat zou ik nog kunnen proberen?

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

Beste antwoord (via fiveagainstone op 22-11-2025 15:18)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-12 21:52
Scheduled tasks nakijken?
Staat daar misschien iets tussen dat een proces start dat je schijf volledig belast?
En kan je in proces explorer iets zien welk proces je schijf volledig belast? Misschien dat je hier meer iets uit kan herleiden?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-12 22:28
Ik zou indexeren uit zetten.

• synoniem
  • Niet online
Dat lijkt hierop nieuws: 'Recente Patch Tuesday-update geeft problemen bij zoeken op netwerksc... dat gaat weliswaar over netwerkschijven maar je kan allicht proberen die update te de-installeren.

• fiveagainstone
Moest even zoeken maar voor deze SSD staat indexeren uit. Maar ik hou het nog even in de gaten na opnieuw opstarten
Ja ik dacht dus dat het indexeren uit stond maar mooi niet dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6VE1HJ18uXLfXxwUQ6BDvsJEvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mmvC9aNvxLN2w88e9OPRQ2rS.png?f=user_large
Bleek dus het vinkje nog aan te staan bij het laatste boxje "De inhoud......." terwijl ik het ergens anders dat indexeren had uitgezet, dacht ik. Dat is ook de ellende met de huidige Windows versies dat je van gekkigheid niet meer weet waar je alles kunt regelen en controleren (tenminste deze 59 jarige niet meer).

[ Voor 51% gewijzigd door fiveagainstone op 22-11-2025 13:28 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:41
Bios up to date?
Check met de Samsung Magician Software of de drive in orde is en misschien is er wel een firmware update voor de SSD.

[ Voor 22% gewijzigd door Hell-Slave op 20-11-2025 21:49 ]

• fiveagainstone
synoniem schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:46:
Dat lijkt hierop nieuws: 'Recente Patch Tuesday-update geeft problemen bij zoeken op netwerksc... dat gaat weliswaar over netwerkschijven maar je kan allicht proberen die update te de-installeren.
Ja, deze melding heb ik inderdaad ook gevonden, dus ik heb gezocht naar die update KB (het zijn er geloof ik 2) maar die staat niet in de lijst van updates die ik kan verwijderen. Ik heb het zelfs nog geprobeerd (vergeten te melden) via de command prompt wusa uninstall om deze KB te verwijderen maar dan vindt hij hem niet.
Ik had ook gehoopt via het herstelpunt er toch vanaf te komen maar dat werkt dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door fiveagainstone op 20-11-2025 21:56 ]

• fiveagainstone
Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:48:
Bios up to date?
Check met de Samsung Magician Software of de drive in orde is en misschien is er wel een firmware update voor de SSD.
Ik heb deze software nog geinstalleerd om dat te checken maar ik heb de meest recente firmware volgens Magician. Ook hier is de drive Good net als met Crystal diskinfo.

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12 21:57
Maak eerst een backup van belangrijke data. Ik heb dit wel eens gezien met een SSD die kort daarna overleed.

Kan misschien de moeite zijn om daarna eens van een Linux-stick op te starten (bijvoorbeeld met Linux Mint), daar de schijf te koppelen, en te kijken of hij nog steeds raar doet. Weet overigens niet of dit 100% veilig is, de NTFS-ondersteuning was in het verleden nog wel eens instabiel. Misschien dat iemand anders dat weet?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:54
Er waren kort geleden geleden hier ook ook enkele topics met (Lexar) SSD's die het systeem onverklaarbaar continue belastten.

Nieuwe gamepc, schijfbelasting continu heel hoog
Lexar NQ790 2TB 100% load

• fiveagainstone
The_Doman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:26:
Er waren kort geleden geleden hier ook ook enkele topics met (Lexar) SSD's die het systeem onverklaarbaar continue belastten.

Jouw link naar de oplossing geeft toevallig net een van de oplossingen die ik ook heb geprobeerd om de MSIsupported value van 1 naar nul te zetten. Opvallend genoeg beschrijft deze link net het omgekeerde om hem van 0 naar 1 te zetten. Kan het weer terugzetten misschien helpt het :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHv_7YfE5hmW6bOl79SmDOQRkpo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X4pwZjn799kTSP9clSDrmhVb.png?f=user_large Zo ziet het er weer uit, dus terug naar 1 helpt niet helaas

[ Voor 18% gewijzigd door fiveagainstone op 21-11-2025 21:54 ]

• fiveagainstone
The_Doman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:26:

Vond onder jouw MSI link ook nog een andere link voor windows 11 schijf 100% problemen en ga die maar systematisch aflopen begin bij Windows Search helemaal uitzetten...
https://www.kapilarya.com/fix-100-disk-usage-in-windows-11
Method 1: Disable Windows Search
Method 2: Disable MSI Mode
Method 3: Run Disk Check
Method 4: Disable Connected User Experience and Telemetry
Method 5: Disable SysMain (Superfetch) Service
Method 6: Disable Startup Apps
Method 7: Reset Virtual Memory
Method 8: Disable Scheduled Defragmentation
Method 9: Perform a System Scan
Method 10: Disable Backgrounds Apps
Method 11: Update Storage Drivers
Method 12: Perform a Clean Install

Update: Methodes 1, 2, 4, 5, 7 uitgevoerd en zonder resultaat :-(

[ Voor 36% gewijzigd door fiveagainstone op 22-11-2025 12:48 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:54
Misschien eens een geforceerde trim laten uitvoeren op de SSD?
Dat kan via windows defrag/optimize:
Google: Windows defrag / optimize SSD

Reddit: SSD AT 100% ALL THE TIME - HELP ME PLEASE

Ik heb ook wel eens een brakke SSD "gefixed" door deze een zero fill te geven.

Er is ook nog een oud tooltje genaamd ForceTrim.exe.
Deze allocate tijdelijk alle vrije ruimte van je SSD en geeft deze dan weer vrij om trim zijn werk te laten doen.
SuperUser: How to manually trim an SSD in Windows 7? (ForceTrim)

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 22-11-2025 09:12 ]

• fiveagainstone
The_Doman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:24:
Misschien eens een geforceerde trim laten uitvoeren op de SSD?
Dat kan via windows defrag/optimize:
Google: Windows defrag / optimize SSD

Reddit: SSD AT 100% ALL THE TIME - HELP ME PLEASE

Ik heb ook wel eens een brakke SSD "gefixed" door deze een zero fill te geven.

Er is ook nog een oud tooltje genaamd ForceTrim.exe.
Deze allocate tijdelijk alle vrije ruimte van je SSD en geeft deze dan weer vrij om trim zijn werk te laten doen.
SuperUser: How to manually trim an SSD in Windows 7? (ForceTrim)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WwgzDLWZwegUfHdJUu01ZQKlZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/huCYzKA5x8hjAFa40fbB9l0d.png?f=user_large
Trim uitgevoerd via defrag menu met optimaliseren. Wachten op het resultaat of het werkt.
Ik las ook nog een laatste optie in de reddit links uitvoering met het commando: defrag D: / L maar dit durf ik nu nog niet aan omdat defraggen van een SSD niet best schijnt te zijn. En deze SSD is 11 maanden oud dus totaal niet oud.

Kijk na opnieuw opstarten ziet het er altijd veelbelovend uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSEjtfUE_EcQAsRFl0E3ghuDO2k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zn7hWY9D1C8w7SOzXWfr3D0p.png?f=user_large
Maar ik vermoed dat het na een poosje weer omhoog vliegt, we wachten af....

Ik had niets moeten zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRITWkWZbCkd39bLU19g6DJNvns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PoS5EEkcLWvz6umYH800tKpV.png?f=user_large
Je ziet ook dat het niet geleidelijk gaat maar in 1x strak omhoog tot max.
Als laatste nu de schrijfcache uitgezet op de schijf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8fWCplStrKF2jpj-mzmOiSJvEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4CexXjm2AZNR9STUVU3RDGR.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door fiveagainstone op 22-11-2025 13:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Wylana
Staat daar misschien iets tussen dat een proces start dat je schijf volledig belast?
En kan je in proces explorer iets zien welk proces je schijf volledig belast? Misschien dat je hier meer iets uit kan herleiden?

• fiveagainstone
Wylana schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:26:
Ik ga kijken, het vervelende is dat in de process explorer het disk% niet gespecificeerd is van welke SSD het is? Hij staat dan bij process explorer bij mij op 50% terwijl in het echt het 100% is in het prestaties scherm. Ik vermoed zelfs dat het het gemiddelde % is van beide SDD's die ik heb? De meeste processen (stuk of 6 maximaal) die bovenaan staan geven maar een score van 0.1-0.5 MB/s de rest staat op nul. Maar misschien zegt dat niets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq9Fe-iGLbA7lZ7ZK2QpGlJ-OTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qslJkTi501JPN7FnsiGoD15z.png?f=user_large

Mmm, die Genie Timeline backup software van Lacie staat aan terwijl ik mijn backup SSD er niet aan heb hangen. :(
Bingo! Sinds ik nu de Genie Backup software op pauze heb gezet is de SSD teruggezakt naar 1% (weer aanzetten leidde weer naar 100% bezetting dus dat was te reproduceren)!. Opnieuw opgestart en sinds 15 minuten nog steeds geen toename naar 100%. Dus het lijkt er sterk op dat dit het probleem was.

Ik heb eerder geen aandacht aan die achtergrondprocessen gegeven omdat die bronwaardes zo laag waren en ik me niet kon voorstellen dat een ervan de oorzaak kon zijn? Maar die gebruikwaardes in MB/s zeggen dus blijkbaar niets over de bezetting van de harde schijf hoe laag ze dan ook mogen zijn.

Iedereen bedankt alvast voor de reacties anders had ik het waarschijnlijk opgegeven met zoeken!

[ Voor 38% gewijzigd door fiveagainstone op 22-11-2025 15:42 ]

• Wylana
Top. Fijn te zien dat je de boosdoener hebt kunnen vinden en het probleem hebt kunnen reproduceren.

Hopelijk blijft het probleem hiermee weg.

En graag gedaan om te helpen en je in de goede richting te wijzen.

Pagina: 1