Vorige week ontving ik mijn nieuw bestelde game pc, geassembleerd door een pc winkel. Denk dat de naam van de winkel niet per se relevant is maar bestaat al heel lang en staat hier goed aangeschreven. Pc besteld inclusief Windows, die ze ook voor me hebben geïnstalleerd. Pc dus helemaal kant en klaar geleverd.
Na ontvangst heb ik wat applicaties en games geinstalleerd (Firefox, spotify, steam, niets bijzonders). De pc hapert voortdurend, niet alleen in games, maar zelfs bij browsen. Zelfs bij het intypen van dit bericht blijft de cursor regelmatig een seconde of twee hangen, openen van verkenner duurt een seconde of twee, echt duidelijk merkbare hikjes. In games ook, geluid hikt, beeld stottert, heel irritant.
Nu speel ik bepaald niet de nieuwste spellen, Anno 1800 (uit 2019), Hitman (uit 2016) en ik had dan ook verwacht dat een gloednieuwe gamepc, van 2000 euro, deze spellen moeiteloos zou kunnen spelen. Maar zeker gewoon een beetje browsen of door Windows-instellingen neuzen zou elke moderne pc toch makkelijk moeten kunnen.
Ik denk dat de oorzaak hiervoor ligt in het schijfgebruik. Die staat namelijk continu heel hoog, >80% en vaak ook 100%. Ik kan hiervoor geen oorzaak vinden. De processen die bovenaan staan in het lijstje bij schijfgebruik zijn vrijwel allemaal Windows dingen als System, Registry, Servicehost enz. Een enkele keer staat bv Firefox er ook bij. Er draaien geen rare processen of applicaties die schijfgebruik kunnen verklaren.
De volgende zaken heb ik geprobeerd:
- windows volledig updaten
- schijfcontrole via Windows
- controle op malware via Windows Security
- firmware van de schijf is up to date
- schijfcontrole via tooltje van de leverancier
- services Windows Search en Superfetch uitgeschakeld
maar het schijfgebruik blijft maar hoog, waardoor (vermoedelijk?) de pc heel traag blijft aanvoelen. CPU en geheugen worden niet zwaar belast, is echt alleen de schijf.
Hebben jullie een idee waar ik het nog meer zou kunnen zoeken?
Specs:
Na ontvangst heb ik wat applicaties en games geinstalleerd (Firefox, spotify, steam, niets bijzonders). De pc hapert voortdurend, niet alleen in games, maar zelfs bij browsen. Zelfs bij het intypen van dit bericht blijft de cursor regelmatig een seconde of twee hangen, openen van verkenner duurt een seconde of twee, echt duidelijk merkbare hikjes. In games ook, geluid hikt, beeld stottert, heel irritant.
Nu speel ik bepaald niet de nieuwste spellen, Anno 1800 (uit 2019), Hitman (uit 2016) en ik had dan ook verwacht dat een gloednieuwe gamepc, van 2000 euro, deze spellen moeiteloos zou kunnen spelen. Maar zeker gewoon een beetje browsen of door Windows-instellingen neuzen zou elke moderne pc toch makkelijk moeten kunnen.
Ik denk dat de oorzaak hiervoor ligt in het schijfgebruik. Die staat namelijk continu heel hoog, >80% en vaak ook 100%. Ik kan hiervoor geen oorzaak vinden. De processen die bovenaan staan in het lijstje bij schijfgebruik zijn vrijwel allemaal Windows dingen als System, Registry, Servicehost enz. Een enkele keer staat bv Firefox er ook bij. Er draaien geen rare processen of applicaties die schijfgebruik kunnen verklaren.
De volgende zaken heb ik geprobeerd:
- windows volledig updaten
- schijfcontrole via Windows
- controle op malware via Windows Security
- firmware van de schijf is up to date
- schijfcontrole via tooltje van de leverancier
- services Windows Search en Superfetch uitgeschakeld
maar het schijfgebruik blijft maar hoog, waardoor (vermoedelijk?) de pc heel traag blijft aanvoelen. CPU en geheugen worden niet zwaar belast, is echt alleen de schijf.
Hebben jullie een idee waar ik het nog meer zou kunnen zoeken?
Specs:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X3D Boxed | € 273,67 | € 273,67 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 158,99 | € 158,99 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 640,99 | € 640,99 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 501 Black | € 76,67 | € 76,67 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 32,15 | € 32,15 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 105,89 | € 105,89 |
1 | Voedingen | Corsair RM750e (2025) Zwart | € 106,90 | € 106,90 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 225,99 | € 225,99 |
Totaal | € 1.621,25 |