Nieuwe gamepc, schijfbelasting continu heel hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:53
Vorige week ontving ik mijn nieuw bestelde game pc, geassembleerd door een pc winkel. Denk dat de naam van de winkel niet per se relevant is maar bestaat al heel lang en staat hier goed aangeschreven. Pc besteld inclusief Windows, die ze ook voor me hebben geïnstalleerd. Pc dus helemaal kant en klaar geleverd.

Na ontvangst heb ik wat applicaties en games geinstalleerd (Firefox, spotify, steam, niets bijzonders). De pc hapert voortdurend, niet alleen in games, maar zelfs bij browsen. Zelfs bij het intypen van dit bericht blijft de cursor regelmatig een seconde of twee hangen, openen van verkenner duurt een seconde of twee, echt duidelijk merkbare hikjes. In games ook, geluid hikt, beeld stottert, heel irritant.

Nu speel ik bepaald niet de nieuwste spellen, Anno 1800 (uit 2019), Hitman (uit 2016) en ik had dan ook verwacht dat een gloednieuwe gamepc, van 2000 euro, deze spellen moeiteloos zou kunnen spelen. Maar zeker gewoon een beetje browsen of door Windows-instellingen neuzen zou elke moderne pc toch makkelijk moeten kunnen.

Ik denk dat de oorzaak hiervoor ligt in het schijfgebruik. Die staat namelijk continu heel hoog, >80% en vaak ook 100%. Ik kan hiervoor geen oorzaak vinden. De processen die bovenaan staan in het lijstje bij schijfgebruik zijn vrijwel allemaal Windows dingen als System, Registry, Servicehost enz. Een enkele keer staat bv Firefox er ook bij. Er draaien geen rare processen of applicaties die schijfgebruik kunnen verklaren.

De volgende zaken heb ik geprobeerd:

- windows volledig updaten
- schijfcontrole via Windows
- controle op malware via Windows Security
- firmware van de schijf is up to date
- schijfcontrole via tooltje van de leverancier
- services Windows Search en Superfetch uitgeschakeld

maar het schijfgebruik blijft maar hoog, waardoor (vermoedelijk?) de pc heel traag blijft aanvoelen. CPU en geheugen worden niet zwaar belast, is echt alleen de schijf.

Hebben jullie een idee waar ik het nog meer zou kunnen zoeken?

Specs:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 273,67€ 273,67
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 640,99€ 640,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 76,67€ 76,67
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 105,89€ 105,89
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 106,90€ 106,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 225,99€ 225,99
Totaal€ 1.621,25

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Er was hier recent ook nog een topic met soortgelijke problemen en ook een Lexar SSD:

Lexar NQ790 2TB 100% load

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Ik zie nu eigenlijk pas dat het hier ook nog om dezelfde moederborden gaat.

Reddit: Lexar NM790 terrible performance all of a sudden
Hier staat dan nog wat over een mogelijk Message Signaled Interrupt (MSI) mode probleem.
According to Microsoft, the reason behind this issue is presence of Message Signaled Interrupt (MSI) mode which is enabled by default. When MSI is active, Solid State Drives (SSDs) are unable to complete input/output (I/O) requests under a period of time and Windows storage stacks have to reset disk devices after waiting indefinitely for read/write responses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:53
Dat moederbord + SSD staan in de BBG dus ik kan me voorstellen dat die combi relatief vaak voorkomt bij gebruikers hier :)

Naar aanleiding van dat andere topic ik heb ik een schermprintje gemaakt van de broncontrole, hopelijk werpt dat meer licht op de oorzaak van de hoge schijfbelasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSwiyAU3fB7W7p7NararUsEK8o0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcpQIckQrvaSAxalxqyOah1f.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu ook de hier boven genoemde oplossing met dat MSI toegepast, heeft geen effect.

Schijfactiviteit ziet er nog steeds zo uit (en dit is nog relatief veel wit in het plaatje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muskVl0tgY9N0RUVU16rSUhhSLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMewNm2THPpW0yEgwotVx5Ui.png?f=fotoalbum_large

Activiteit schiet dus continu naar 100%, en dan weer lager, en dan weer 100%... heb de leverancier (en bouwer) van de pc gemaild, hopelijk weten zij raad. En hopelijk zonder dat ie teruggestuurd moet worden omdat ze er een nieuwe SSD in willen hangen.

Zou het een oplossing kunnen zijn om een aparte schijf te hebben voor Windows, en een aparte voor programma's en games? Ik kan me herinneren dat dat vroeger wel werd aangeraden, maar dat was wel in de tijd van de mechanische harde schijven, toen 40 gig een enorme capaciteit was, toen de guldens nog van hout waren en je poepen nog met een lange oe schreef. Geen idee of dat nu met SSD's nog iets uitmaakt?

[ Voor 48% gewijzigd door migchiell op 12-10-2025 21:58 ]