De giga-grote topics

Pagina: 1
Acties:

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het tweakers-forum is natuurlijk een druk bezocht forum waarin het vanzelfsprekend een uitdaging is om alles netjes gestroomlijnd te laten verlopen. En natuurlijk wil je niet 100 topics over hetzelfde onderwerp X hebben, toch? Of misschien..... toch wel?

Want persoonlijk stoor ik mij mateloos aan topics met enkele duizenden posts. Pak eens op een willekeurig moment de 'Actieve Topics' lijst en het aantal topics met minder dan 100 reacties zijn op 2 handen te tellen; de meeste topics hebben zelfs meer dan 1000 reacties. Vooral die 'Het grote ....' topics zijn mij een doorn in het oog. Als je daar zelf een vraag in post, mag je een dag later de antwoorden zoeken door een oerwoud van 3 pagina's met 10 verschillende door elkaar gemixte draadjes. Als je dat topic volgt omdat je het interessant vindt, zit je met hetzelfde probleem; telkens alle posts bij elkaar zoeken die bij elkaar horen. En nee, niet iedereen quote netjes; er zijn er genoeg die hun (al dan niet waardevolle) bijdrages gewoon zonder referenties in het topic 'op de hoop' smijten. Persoonlijk vind ik die topics dus een grote ongeorganiseerde chaos.

Nu vroeg ik mij af of het niet beter is om in plaats van alle 'Het grote XYZ' topics, een soort subfora te maken. Dan heb je wel alle informatie over XYZ bij elkaar en kun je toch verschillende topics maken voor elke afzonderlijke vraag. De TS krijgt dan gemakkelijker overzicht en ook mensen die willen bijdragen kunnen gemakkelijker zien wat anderen al hebben bijgedragen aan die vraag en of hun antwoord nog relevant is. En om te voorkomen dat verschillende mensen 100x een nieuw topic openen om dezelfde vraag te stellen, kun je gewoon als beleid aanhouden dat mensen eerst in het subforum moeten kijken of de vraag al eens gesteld is (en eventuele vervolgvragen daar lekker in stellen).

Dat lijkt mij beter te werken dan alles in een X pagina's grote 'Het grote ...' topic te smijten. Want als ik een vraag heb dan ga ik niet 26 pagina's x 50 reacties doorwerken om te kijken of mijn vraag al toevallig gesteld én beantwoord is. Dan laat ik het liever. Maar ik weet ook dat in de paar 'Het grote ...' topics die ik volg, dezelfde vragen best vaak terug komen. Dus daarin ben ik niet de enige.

Ik vraag mij dus af of ik de enige ben die zich aan die belachelijk grote topics stoort. En wat men vind van het idee om daar subfora voor te maken? Of dat er andere/betere ideeën zijn om orde te scheppen in de chaos?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
Vroegah was er een veel kleinere cap op de Grote Topics, 10000 posts ofzo. Nu blijven ze eeuwig lopen, met honderdduizenden posts en soms meer dan een half decennium looptijd.

Ik vind het op zich prima, Grote Topics, maar zou een jaartal+kwartaal wel een goed idee vinden als breekpunt. Dan weet je automatisch hoe gedateerd informatie is, en worden TSen (of andere forumleden) ook gedwongen cq uitgenodigd soms compleet outdated topicstarts eens bij te werken. Een vraag na 2 jaar opnieuw stellen is niet gek, wie weet wat er is veranderd. En als het dan zo irritant vaak langskomt: nieuw kwartaal, geupdate FAQ in de TS.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Zelf ook het idee dat er iets niet lekker gaat met creëren van overzicht door de inzet van 'Het grote ...'-topics.
Daartoe een aanzet gedaan in Leesbaarheid van vele topic titels verhogen om van gedachten te wisselen maar misschien is dit topic een betere afslag. :)

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-04-2026 09:47 ]

d:)b :henk d:)b

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

Vliegvlug

Flight Simple

Ik vind die grote topics wel handig, want makkelijk doorzoekbaar en alles op één plek.

Een vraag daarin “verzuipt” wel wat sneller maar omgekeerd wordt dezelfde vraag in een nieuw topic simpelweg minder gelezen en beantwoord omdat in zo’n groot topic de mensen toch aanwezig zijn en zoiets gelijk even meenemen of verwijzen naar een antwoord wat al eerder in het grote topic gegeven is.

Behalve als je echt een hele uitgebreide of specifieke vraag hebt is een los topic er voor openen nu niet nodig, dat is ook een voordeel.

Subfora klinkt leuk maar in de praktijk is het lastig om de mensen in het juist subforum te laten posten verwacht ik, men pakt simpelweg het eerste forum wat ze tegenkomen.

Dat zeg ik op basis van de ervaringen met grote subtopics en niet subfora trouwens want daar heb ik ervaring mee, daar zie je dat gedrag veel voorkomen in de verschillende Ubiquiti topics, er zijn er flink wat:In die topics wordt vaak offtopic gepost, (want het hoort eigenlijk in een van de andere topics waarvan mensen niet weten dat die bestaan of er niet aan denken), wat dan of blijft staan of verplaatst wordt door mods, maar dat laatste naar mijn idee alleen als het gerapporteerd is.

En volgens mij wil Tweakers de boel juist overzichtelijk houden voor de toegankelijkheid en daar helpen extra subfora niet bij.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:35:
Vroegah was er een veel kleinere cap op de Grote Topics, 10000 posts ofzo. Nu blijven ze eeuwig lopen, met honderdduizenden posts en soms meer dan een half decennium looptijd.

Ik vind het op zich prima, Grote Topics, maar zou een jaartal+kwartaal wel een goed idee vinden als breekpunt. Dan weet je automatisch hoe gedateerd informatie is, en worden TSen (of andere forumleden) ook gedwongen cq uitgenodigd soms compleet outdated topicstarts eens bij te werken. Een vraag na 2 jaar opnieuw stellen is niet gek, wie weet wat er is veranderd. En als het dan zo irritant vaak langskomt: nieuw kwartaal, geupdate FAQ in de TS.
Dat van outdated informatie is wel een punt ja maar per kwartaal is echt een veel te korte periode voor mij.

Vind het nu al irritant dat ik meerdere delen van het grote dit-of-dat topic moet doorzoeken naar een bepaalde onderwerp, want daarvoor moet je steeds van topic wisselen en opnieuw je zoekterm ingeven. Dan heb ik qua zoeken liever één groot topic.
Of er moet een zoekfunctie komen om in één keer door alle delen van een meerdelig topic te zoeken. :)

En hoe snel iets outdated raakt het hangt ook sterk van het type topic af. Bij klussen is het niet snel outdated maar bij elektronica of software veel sneller bijv.

• Brent
Vliegvlug schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:01:
[...]

Dat van outdated informatie is wel een punt ja maar per kwartaal is echt een veel te korte periode voor mij.

Vind het nu al irritant dat ik meerdere delen van het grote dit-of-dat topic moet doorzoeken naar een bepaalde onderwerp, want daarvoor moet je steeds van topic wisselen en opnieuw je zoekterm ingeven. Dan heb ik qua zoeken liever één groot topic.
Of er moet een zoekfunctie komen om in één keer door alle delen van een meerdelig topic te zoeken. :)

En hoe snel iets outdated raakt het hangt ook sterk van het type topic af. Bij klussen is het niet snel outdated maar bij elektronica of software veel sneller bijv.
Het mag ook jaarlijks. Dat vind ik echt wel prima, ook als het dan 'maar' 5000 posts zijn. De zoekfunctie werkt ook prima, toch? Juist als je veel berichten in 1 topic hebt is zoeken niet per se makkelijker.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:43

Kheos

FP ProMod
RiDo78 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:31:
Want als ik een vraag heb dan ga ik niet 26 pagina's x 50 reacties doorwerken om te kijken of mijn vraag al toevallig gesteld én beantwoord is.
Waarom werkt zoeken niet?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]

Het mag ook jaarlijks. Dat vind ik echt wel prima, ook als het dan 'maar' 5000 posts zijn. De zoekfunctie werkt ook prima, toch? Juist als je veel berichten in 1 topic hebt is zoeken niet per se makkelijker.
Ik vind dat zoeken dus juist niet makkelijk over gesplitste grote topics want je moet het dan per topic los doen. Of ik heb iets gemist waarmee het nu al mogelijk is om in één keer over meerderen delen te zoeken, dan hoor ik het graag!

Waarom is zoeken in een groot topic niet makkelijk, vanwege teveel resultaten?

Maar een paar resultaten verspreid over meerdere deeltjes vind ik nog onhandiger want die moet ik dan los bekijken en heb ik niet één overzicht met alle resultaten erin

• Brent
Vliegvlug schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik vind dat zoeken dus juist niet makkelijk over gesplitste grote topics want je moet het dan per topic los doen. Of ik heb iets gemist waarmee het nu al mogelijk is om in één keer over meerderen delen te zoeken, dan hoor ik het graag!

Waarom is zoeken in een groot topic niet makkelijk, vanwege teveel resultaten?

Maar een paar resultaten verspreid over meerdere deeltjes vind ik nog onhandiger want die moet ik dan los bekijken en heb ik niet één overzicht met alle resultaten erin
Je kunt niet in een reeks zoeken, maar wel subforum en dat is meestal genoeg (want het kan ook in een los topic zitten). Komt bij mij niet voor dat dit een issue is iig.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:36

ThunderNet

Flits!

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]

Het cappen op een periode maakt het juist alleen maar ingewikkelder.. Een vraag die op 30 december gesteld wordt is op 2 januari ineens irrelevant, of?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:37:
[...]

Je kunt niet in een reeks zoeken, maar wel subforum en dat is meestal genoeg (want het kan ook in een los topic zitten). Komt bij mij niet voor dat dit een issue is iig.
Ik wil dan juist in enkel dat grote topic zoeken en niet in alle overige topics binnen dat subforum want dat is in mijn ervaring enkel ongewenste ruis.

• Brent
ThunderNet schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:40:
[...]

Het cappen op een periode maakt het juist alleen maar ingewikkelder.. Een vraag die op 30 december gesteld wordt is op 2 januari ineens irrelevant, of?
Dat is een probleem van elke segmentatie, periode-grootte maakt daarvoor niet uit.

Waar het om gaat is dat topics van 5 jaar + met 100k posts inderdaad onhandelbaar zijn. Je moet om een manier besluiten naar het volgende deel te gaan, en mij lijkt tijd een prima middel.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Brent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dat is een probleem van elke segmentatie, periode-grootte maakt daarvoor niet uit.

Waar het om gaat is dat topics van 5 jaar + met 100k posts inderdaad onhandelbaar zijn. Je moet om een manier besluiten naar het volgende deel te gaan, en mij lijkt tijd een prima middel.
naarmate de jaren verstrijken verliezen topics aan informatieve waarde.
waarom niet permanent verwijderen met een retentie van 3 jaar ofzo? eventueel AI er een samenvatting van laten maken voor een apart archief hoekje.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 19:19
JJ Le Funk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:28:
[...]

waarom niet permanent verwijderen met een retentie van 3 jaar ofzo? eventueel AI er een samenvatting van laten maken voor een apart archief hoekje.
Lijkt me een heel goed idee als je een groot deel van je SEO-waarde door de plee wilt spoelen.

Wat win je precies met topics verwijderen na 3 jaar..? Als ze in de weg zitten in bijvoorbeeld search ofzo, dan kan je ook opten voor minder weging te geven aan oudere topics. Ik zie niet in wat verwijderen van topics voor positiefs op zou leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 08-04-2026 12:32 ]

The devil is in the details.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Hahn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:30:
[...]

Lijkt me een heel goed idee als je een groot deel van je SEO-waarde door de plee wilt spoelen.

Wat win je precies met topics verwijderen na 3 jaar..? Als ze in de weg zitten in bijvoorbeeld search ofzo, dan kan je ook opten voor minder weging te geven aan oudere topics. Ik zie niet in wat verwijderen van topics voor positiefs op zou leveren.
minder: indexeren, beschikbaar hoeven stellen, bewaren in backup.
zodat: meer relevant zoekresultaat, goedkoper beheer en onderhoud.

SEO scores zit meer in nieuws en reviews veronderstel ik. Die dus wel oneindig bewaren en beschikbaar houden.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-04-2026 12:42 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 19:19
JJ Le Funk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:40:
[...]

minder: indexeren, beschikbaar stellen, bewaren in backup.
zodat: meer relevant zoekresultaat. goedkoper beheer en onderhoud.
Meer relevant zoekresultaat kan je, zoals ik al zei, ook bereiken door andere wegingen. En voor de rest som je alleen maar dingen op die voordelig zouden zijn voor Tweakers zelf, niet voor ons als gebruikers.

Wat hebben gebruikers eraan? Beter zoekresultaat hebben we nu wel benoemd, en zet ik tegenover dat posts van 3 jaar geleden nog heel relevant kunnen zijn. Ook die van 5 of 10 jaar geleden zelfs. Maar die zouden in jouw scenario allemaal weg zijn.

Wat zijn voor gebruikers andere voordelen om topics maar gewoon weg te mieteren na X jaar?
SEO scores zit meer in nieuws en reviews veronderstel ik. Die dus wel oneindig bewaren en beschikbaar houden.
Ik veronderstel dat jouw veronderstelling niet klopt. Afhankelijk van wat je zoekt kunnen GoT-topics veel relevanter zijn dan nieuws en reviews.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 08-04-2026 12:45 ]

The devil is in the details.

• Brent
Hahn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
[...]

Meer relevant zoekresultaat kan je, zoals ik al zei, ook bereiken door andere wegingen. En voor de rest som je alleen maar dingen op die voordelig zouden zijn voor Tweakers zelf, niet voor ons als gebruikers.

Wat hebben gebruikers eraan? Beter zoekresultaat hebben we nu wel benoemd, en zet ik tegenover dat posts van 3 jaar geleden nog heel relevant kunnen zijn. Ook die van 5 of 10 jaar geleden zelfs. Maar die zouden in jouw scenario allemaal weg zijn.
Oude posts/topics trashen zou ik zeker tegen zijn. Maar ik heb bijv een topic in Mijn Topics list van 18 (!) jaar oud. En 1 van 539 x 100 posts (ook 10 jaar trouwens)... Ik zou niet eens weten waar je moet beginnen met zulke archiefkasten van informatie (en, heel veel geleuter :P)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:03

3_s

(jarig!)
Mijn huidige werkgever heeft nog software van 20 jaar oud die ik nu moet onderhouden, ik ben blij dat er fora zijn die hun oude topics bijhouden :).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JJ Le Funk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:28:
[...]

waarom niet permanent verwijderen met een retentie van 3 jaar ofzo?
Slechtste idee ooit, daarmee spoel je in één keer een groot deel van de kennis die verzamelde is in GoT door de plee! :F
eventueel AI er een samenvatting van laten maken voor een apart archief hoekje.
To add insult to injury :X

• pim-pam-pet
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:38
Ben het wel eens met TS.

Ik heb het contrast met kleine, heel specifieke topics waar iemand na een paar jaar stilte een bijdrage aan toevoegt, maar die dan pardoes op slot worden gegooid, altijd opvallend gevonden.

Voor mij bepaalt niet alleen of ergens non-stop of met een lang tussentijds moment van diepe reflectie over gekwebbeld wordt de waarde 🙂

Maar goed, er kleven ongetwijfeld nadelen aan.
Pagina: 1