• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:26
Heb vanuit een installateur ook de Confida aangeraden gekregen.


9kW Remeha Confida R290 Lucht/Water (L/W) warmtepomp met een maximaal vermogen van 9kW bij -7 buitentemperatuur..

- Externe tapwater boiler van

200liter.

- Passend buffervat in het afgiftesysteem

Uw investering voor het leveren en monteren van dit systeem ligt tussen de €15.000 en €16.000 inclusief BTW. Dit is zonder verdere aanpassingen van het afgiftesysteem.

Is dit een beetje in lijn met de prijs bij andere installateurs?

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:00
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:50:
Heb vanuit een installateur ook de Confida aangeraden gekregen.


9kW Remeha Confida R290 Lucht/Water (L/W) warmtepomp met een maximaal vermogen van 9kW bij -7 buitentemperatuur..

- Externe tapwater boiler van

200liter.

- Passend buffervat in het afgiftesysteem

Uw investering voor het leveren en monteren van dit systeem ligt tussen de €15.000 en €16.000 inclusief BTW. Dit is zonder verdere aanpassingen van het afgiftesysteem.

Is dit een beetje in lijn met de prijs bij andere installateurs?
Hey. Ik had eerder een offerte gehad voor een Daikin systeem, dat was ook 16k. Je zou denken dat Remeha wat goedkoper is.

Wat betreft de werkzaamheden precies? Dat maakt natuurlijk verschil. Ik heb een inschatting gemaakt van de kosten qua materiaal in mijn eigen topic hier: Tomm89 in "Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989"

Maar bedenk dat er dus geen marge zit op de spullen en goedkope installatie uren.

Wat voor huis en verwarming heb jij?

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:26
Tomm89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Hey. Ik had eerder een offerte gehad voor een Daikin systeem, dat was ook 16k. Je zou denken dat Remeha wat goedkoper is.

Wat betreft de werkzaamheden precies? Dat maakt natuurlijk verschil. Ik heb een inschatting gemaakt van de kosten qua materiaal in mijn eigen topic hier: Tomm89 in "Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989"

Maar bedenk dat er dus geen marge zit op de spullen en goedkope installatie uren.

Wat voor huis en verwarming heb jij?
De woning wordt volledig gerenoveerd. Beneden komt vloerverwarming. Het is de bedoeling dat de WP ook gaat koelen via de vloerverwarming. In de badkamer komt ook vloerverwarming, die ook moet kunnen koelen. In de slaapkamers wil de installateur convectoren plaatsen ipv airco's, die worden aangesloten op de WP, van Jaga Briza.

Ik heb bij een andere partij een offerte voor de Daikin Altherma 4 ook in combinatie met vloerverkoeling en ook convectoren.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:00
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
[...]

De woning wordt volledig gerenoveerd. Beneden komt vloerverwarming. Het is de bedoeling dat de WP ook gaat koelen via de vloerverwarming. In de badkamer komt ook vloerverwarming, die ook moet kunnen koelen. In de slaapkamers wil de installateur convectoren plaatsen ipv airco's, die worden aangesloten op de WP, van Jaga Briza.

Ik heb bij een andere partij een offerte voor de Daikin Altherma 4 ook in combinatie met vloerverkoeling en ook convectoren.
Maar is je offerteprijs inclusief al die kosten? Dus vloerverwarming, convectoren etcetera?

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:26
Tomm89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Maar is je offerteprijs inclusief al die kosten? Dus vloerverwarming, convectoren etcetera?
Alleen voor de wp incl montage. De vloerverwarming doe ik via een extern bedrijf, kameraad bij mij uit het dorp. De convectoren worden aangeboden door de installateur.

De Remeha kost incl. Montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren 15-16k, excl subsidie. De Jaga briza kosten 1.800 per stuk, hiervan wens ik er 3.

De installateur die de Daikin aanbood zit op de Altherma 4 incl montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren + 3 convectoren op 18,3k.

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:59
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Alleen voor de wp incl montage. De vloerverwarming doe ik via een extern bedrijf, kameraad bij mij uit het dorp. De convectoren worden aangeboden door de installateur.

De Remeha kost incl. Montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren 15-16k, excl subsidie. De Jaga briza kosten 1.800 per stuk, hiervan wens ik er 3.

De installateur die de Daikin aanbood zit op de Altherma 4 incl montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren + 3 convectoren op 18,3k.
Ik zat persoonlijk (fors) lager (zie eerder in dit topic) maar denk dat ik veel geluk heb gehad met een betaalbare installateur. Ook iets andere constructie, maar kwam dus inclusief installatie en exclusief subsidie op ~10K uit voor 6kW Confida 440E + 200L Atlantic WPB.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:00
Robke15 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.
Hallo Robke,

Dat is niet waar. Ik zit al op ca €9000,- zonder manuren en zonder eventuele marge voor de installateur.
WatTypePrijs
Binnen en buitenunitConfida MB400-9 €    4.739,00
ThermostaatQsense Plus Home hub €       189,00
Big foot 3 stuksRemeha €       179,00
Werkschakelaar €          21,50
3 wegklepMercuria €       196,95
VorstbeveiligingskelpRemeha €       344,95
Extra sensor boilerRemeha €          64,70
20 liter bufferremeha geisoleerd €       359,00
200l boilerinventum €    1.319,00
Remeha vochtigheidsdetectie inbouwset €       192,95
Ombouwen vvw2x kogelkraan 3/4 22mm + passtuk 130 mm 2x1"passtuk €          45,00
InstallatiemateriaalUponor+koppelingen, elektra aanpassing €    1.500,00

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
Robke15 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.
Denk dat het handig is als je eerst even inleest wat zo'n installatie alleen al kost qua materiaal.

Ontopic:
Wij hebben serieus geld bespaard door alvast wat voorwerk te verrichten. Waaronder, dak doorvoer helemaal voorbereiden zodat alles makkelijk vanaf de schuur doorgeschoven door het dak naar zolder kon worden gerealiseerd. Tevens alle elektra al voorbereid inclusief aparte groepen, werkschakelaars etc.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Tomm89 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Hallo Robke,

Dat is niet waar. Ik zit al op ca €9000,- zonder manuren en zonder eventuele marge voor de installateur.
WatTypePrijs
Binnen en buitenunitConfida MB400-9 €    4.739,00
ThermostaatQsense Plus Home hub €       189,00
Big foot 3 stuksRemeha €       179,00
Werkschakelaar €          21,50
3 wegklepMercuria €       196,95
VorstbeveiligingskelpRemeha €       344,95
Extra sensor boilerRemeha €          64,70
20 liter bufferremeha geisoleerd €       359,00
200l boilerinventum €    1.319,00
Remeha vochtigheidsdetectie inbouwset €       192,95
Ombouwen vvw2x kogelkraan 3/4 22mm + passtuk 130 mm 2x1"passtuk €          45,00
InstallatiemateriaalUponor+koppelingen, elektra aanpassing €    1.500,00
Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Releases schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Denk dat het handig is als je eerst even inleest wat zo'n installatie alleen al kost qua materiaal.

Ontopic:
Wij hebben serieus geld bespaard door alvast wat voorwerk te verrichten. Waaronder, dak doorvoer helemaal voorbereiden zodat alles makkelijk vanaf de schuur doorgeschoven door het dak naar zolder kon worden gerealiseerd. Tevens alle elektra al voorbereid inclusief aparte groepen, werkschakelaars etc.
Zie reactie hierboven.

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:26
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.
Heb je WP zelf geplaatst of een installateur gezocht?

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
lucas7582 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Heb je WP zelf geplaatst of een installateur gezocht?
Doe ik zelf.

De remeha staat nog op de planning. In mijn vorige woning heb ik het ook zelf geplaatst en heb ervaring in de installatiewereld, meerdere units gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door Robke15 op 24-06-2026 10:23 ]


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:00
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.
Ja, jij bedoelt deze set:
https://www.technim.nl/p/remeha-confida-10-warmtepompset-9-kw-monoblock/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&w_b_r_a_i_d=CkAKCAjw3ejRBhAjEjAAZcWeAUyrzYysWy2vVhmm0EpDOtabw3CJZxLr_ANWdaNkHq787lsPI8f2B3wukeAaAixs&gad_source=1&gad_campaignid=21400159903&gbraid=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&gclid=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE

Dus dat is met de Confida 10 binnenunit en niet de 40E, een belangrijk verschil. Is een voordelig pakket zeker, het is jammer dat ze deze niet aanbieden met de 40E. Maar bij de Confida 10 zit geen backupheater ingebouwd. Die los kopen is ook prijzig. Je mist ook nog de vorstbeveiligingskleppen trouwens.

Hoe regel jij korting? :P

Ik ga ook veel leidingen & koppelingenvervangen = duur. Extra groep meterkast. Grindbak. Het is de som van de kleine getallen.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Tomm89 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Ja, jij bedoelt deze set:
https://www.technim.nl/p/remeha-confida-10-warmtepompset-9-kw-monoblock/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&w_b_r_a_i_d=CkAKCAjw3ejRBhAjEjAAZcWeAUyrzYysWy2vVhmm0EpDOtabw3CJZxLr_ANWdaNkHq787lsPI8f2B3wukeAaAixs&gad_source=1&gad_campaignid=21400159903&gbraid=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&gclid=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE

Dus dat is met de Confida 10 binnenunit en niet de 40E, een belangrijk verschil. Is een voordelig pakket zeker, het is jammer dat ze deze niet aanbieden met de 40E. Maar bij de Confida 10 zit geen backupheater ingebouwd. Die los kopen is ook prijzig. Je mist ook nog de vorstbeveiligingskleppen trouwens.

Hoe regel jij korting? :P

Ik ga ook veel leidingen & koppelingenvervangen = duur. Extra groep meterkast. Grindbak. Het is de som van de kleine getallen.
Offerte aanvragen, contact opnemen, pas hadden ze vakantiegeld korting, scheelde ook al enorm, heb ook al meerdere bestellingen gedaan en als ze het niet geven ga ik naar de lokale handelaar, die geeft zowiezo korting alleen kom ik op de prijs van technim uit denk ik.

Maar ja dat klopt, de backup heater heb ik dan ook niet nodig.

Er zit inderdaad veel verschil in wat voor installatie je wilt en de afstand naar de pomp toe, en de wijzigingen in je bestaande cv installatie.

Zodra ik begin en klaar ben laat ik weten waar ik op uit ben gekomen, grindbak heb ik in principe al want ik zet hem in een bestaande bloemenperkje.

Terugverdien tijd moet beperkt blijven haha

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Offerte aanvragen, contact opnemen, pas hadden ze vakantiegeld korting, scheelde ook al enorm, heb ook al meerdere bestellingen gedaan en als ze het niet geven ga ik naar de lokale handelaar, die geeft zowiezo korting alleen kom ik op de prijs van technim uit denk ik.

Maar ja dat klopt, de backup heater heb ik dan ook niet nodig.

Er zit inderdaad veel verschil in wat voor installatie je wilt en de afstand naar de pomp toe, en de wijzigingen in je bestaande cv installatie.

Zodra ik begin en klaar ben laat ik weten waar ik op uit ben gekomen, grindbak heb ik in principe al want ik zet hem in een bestaande bloemenperkje.

Terugverdien tijd moet beperkt blijven haha
Hoe ga je dat qua subsidie doen dan, die krijg je enkel als een installateur de installatie gedaan heeft toch?

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Releases schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Hoe ga je dat qua subsidie doen dan, die krijg je enkel als een installateur de installatie gedaan heeft toch?
Dat regelt een kennis voor mij á 8 tientjes

  • Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:15
DataDriven2026 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:20:
@Marc001 met de Remeha smart start app kan je de warmtepomp compleet in bedrijfstellen in combinatie met de GTW-35 of met de Remeha Home Hub. Hiervoor gebruik je de bluetooth functie van beide apparaten. Daarna kan je simpel nog even met de handleiding ernaast even de parameters die belangrijk zijn nalopen.

Ik ben tegen geen problemen aangelopen en heb al uitgebreid getest en het draait zoals ik wil.

Remeha heeft wel enkele veranderingen gedaan aan het buitendeel en er zitten andere printplaten in dan in de Midea unit. Ik ben voor Remeha gegaan omdat het een grote partij is in Nederland, service breed is ingericht, veel spare parts aanwezigheid bij Remeha en de software van Remeha is echt vele male beter en bied veel meer mogelijkheden van die van Midea.
Dank je wel, toch als je kijkt naar de controller van Midea heb je echt een giga lijst aan parameters. Ik zou juist verwachten dat Remeha het wat meer dicht timmert. De interface van de controller is wel wat moderner in vergelijking tot de bekende Remeha displays. Voordeel Remeha is inderdaad de bekendheid en service netwerk. Zeker op de lange termijn als de units wat ouder worden.

Hoe was jouw defrost ervaring afgelopen winter? Is bij jou de backup 3kw nog aangesprongen dat je weet tijdens de defrost? Heb je toevallig nog een parallel buffervat tussen de MB400 / Confida40 en je afgifte systeem? Laatste vraag nog bugs mogen ervaren ivm de vrij nieuwe MB400 lijn?
Pagina: 1 2 Laatste