Op het moment zijn we ons ook aan het bezinnen op een Confida wamrtepomp systeem. Onze situatie is als volgt:
Jaren 30 twee-onder-een-kap (155m2), waar we in 2020 de BG en 1e verdieping hebben gerenoveerd.
We hebben nu de volgende isolatiemaatregelen:
- spouwmuur 10cm (supafil)
- alle ramen HR++ Zero (U 1.0)
- vloerisolatie WK 5cm PUR platen (al aanwezig)
- verdiepingisolatie 12cm steenwol (tussen BG/1e en BK 1e/Zolder)
- dakisolatie 5cm PUR platen (al aanwezig) buitenom met isolatiedeken (Rd-waarde 3,25)
Verwarming dmv:
- BG WK: vv 52m2 10cm HoH (pomp)
- BK 1e: vv 4m2 (pomp) en radiator
- SK1 1e: radiator
- SK2 1e: airco
- SK3+4 zolder: radiatoren
We verwarmen structureel alleen de WK en de badkamer op de 1e. De hoofdslaapkamer alleen incidenteel als het heel koud en de gastenslaapkamer op zolder alleen bij bezoek.
CV-ketel is een Rehema Calenta 40C van 15 jaar oud (dus wel richting einde). Onder de 50C aanvoer krijgt de vloerverwarming het wel moeilijker warm (mede vanwege mengsysteem neem ik aan, circuit staat op 35C).
Gasverbruik is structureel 1050-1100m3/jaar. We hebben een groot bad dat we veel gebruiken en geen waterbesparende douche, dus SWW zal bovengemiddeld zijn voor een huishouden van 2 personen.
Ik ga in mijn berekeningen dus uit van 900m3 gasverbruik voor verwarmen. Met Koevlaas kom ik dan rond de 4,5kW. Het verbruik op de koudste dagen afgelopen jaar (rond 10 januari) was 12m3/dag, dus gemiddeld 0,5m3/uur, maar soms uitschieters naar 0,8-0,9m3/uur.
Als we de vloerverwarming in de WK meer constant laten draaien (nu met verlaging) ga ik ervan uit dat we een regelmatiger verbruikspatroon kunnen realiseren.
Dan komen we 6kW Confida waarschijnlijk heel goed uit en hoeft de CV eigenlijk bijna nooit meer bij te springen (is de hoop en verwachting).
Direct onder de CV worden (met 20mm Uponor) 2 circuits gevoed:
- BG
- 1e en zolder
De eerste vraag is of ik hiermee voldoende flow kan realiseren. Mijn aanname is dat ik met 2x 16mm (binnendiameter) evenveel flow kan realiseren als met 1x 25mm?
Ik denk wel dat ik een buffervat zal moeten invoegen (80l?) omdat het bovenste circuit waarschijnlijk te weinig warmte kwijt kan omdat de meeste radiatoren daar meestal niet openstaan. De enige plek die ik hiervoor heb is op zolder en deze zal dan dus (parallel?) in dit circuit worden ingevoegd. Is dit logisch?
De volgende vraag is of de vloerverwarming verdelers omgekat moeten worden naar open verdelers. Mijn aanname is dat als ik de aanvoertemperatuur van de Confida hoger zet (55C) dat het mengsysteem gewoon zal werken, maar misschien wat minder efficient.
Ik hoor graag wat inzichten!
[
Voor 3% gewijzigd door
nihilissimis op 21-08-2026 14:40
]