Hoi medetweakers!
Na maanden lezen, rekenen en twijfelen ben ik (bijna) zo ver om de knoop door te hakken voor
mijn 1989 twee-onder-een-kap. Ik wil heel graag een laatste check van mensen die dit al hebben gedaan of dagelijks doen. Hieronder mijn hele gedachtenbrei, ik hoop op wat andere zielen die met me mee willen denken ;-)
Mijn voorlopige keuze is de Remeha Confida MB400-6 (i.p.v. de 9kW) gecombineerd met een
losse Atlantic Explorer V5 warmtepompboiler 270l.
Beneden ~65m2 vloerverwarming
Eerste verdieping ~50 m2
Tweede verdieping ~30 m2
Mechanische ventilatie systeem C, laag energieverbruik
- Vorige bewoners (1500m2 in jaar)
- Slimme meter zegt 1680 m³ gemiddeld over 10 jaar (sinds productiedatum meter)
- Op basis van eigen graaddagen berekening kom ik tot ~1100 m³/jaar, maar dat is alleen gebaseerd op
maart-april, dus geen winter en dus niet representatief.
- De vloerverwarming heb ik zelf geplaatst, dus de vorige bewoners verwarmden de
woonkamer sowieso anders (waarschijnlijk met radiatoren).
een storing.
naar. Ik verwarm alleen de vloerverwarming beneden, en eventueel de badkamer (die hangt aan
een elektrische radiator, niet aan de vloerverwarming).Ik ben in overweging om een volledige warmteverliesberekening te doen.
Alle slaapkamers staan altijd uit, ik slaap nu eenmaal lekkerder in een koude kamer. Kan zijn
dat de kinderen er overdag in spelen, maar dan heb ik alleen piekvermogen nodig en is een
klein elektrisch kacheltje voldoende. Aangezien de woonkamer beneden dan al op temperatuur is, krijg je het anders ook niet warm.
De werkkamers boven op tweede verdieping worden 1 à 2 keer per week gebruikt en worden ook met een elektrische radiator verwarmd. Kost me max. 1 kWh per dag per kamer.
Mijn installateur helpt graag en installeert wat ik wil, maar legt de verantwoordelijkheid
voor de keuze wel bij mij neer. Hij is zelf wat minder fan van full electric systemen omdat
het qua instellingen best wat finetunen is. Ik mag dus zelf alles kiezen, wat het ook lastig
maakt om tot een besluit te komen. Ik heb al heel veel gehad aan de info hier op het forum.
mijn installateur blij van wordt, hij komt goed uit de test, moduleert mooi, en is
prijstechnisch goed.
Theoretisch zou de 9 kW beter passen, dan kan ik bij -10°C in theorie het hele huis warm
houden. Alleen ga ik dat nooit doen, dus die marge gebruik ik niet. Ik hoor wel de geluiden dat je je systeem hier wel op moet ontwerpen, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Want je gaat iets complex installeren, wat inefficienter draait dat je vervolgens niet gaat gebruiken.
Ook ligt het minimumvermogen van de 9 kW hoger dan van de 6 kW en vereist de 9 kW een extra buffervat om aan het benodigde minimale systeemvolume te komen, en mogelijk loop ik tegen
flowproblemen aan (waar dat buffervat dan ook weer bij zou moeten helpen). Bij de 9 kW
spelen ook de leidingdiameters mee: die unit vraagt een hoger debiet, en mijn bestaande
leidingen/aansluitingen zijn daar niet zonder meer op berekend. Een buffervat is sowieso
nodig bij de 9 als ik wil koelen, want dan heb je circa 2x zoveel water nodig t.o.v. wat je voor
verwarmen nodig hebt.
Leidingwerk naar verdeler is nu 22m staal + stukje 22mm meerlagen. Dit kan makkelijk worden aangepast. Maar waarschijnlijk niet nodig gezien wattage, zie hieronder.
voor mijn lage stooklijn:
ongeveer 4745 watt. Dit bij 73 W/m2. Is dit een goede inschatting?
(3,55 kW minimum bij +15°C tegen 4.745 W vloer). Kort cyclen lijkt bij de 6 kW dus geen
issue, ook niet bij milde buitentemperaturen.
De MB400-9 komt bij +10°C en +15°C met respectievelijk 4,86 en 5,31 kW minimumvermogen wel
dicht bij of zelfs boven de 4.745 W van de vloer. Dat lijkt me minder fraai: de pomp zal wat meer pendelen zonder parallel buffer ga.
Afgezien hiervan is het warmteverlies bij mildere temperaturen al minder en hoeft dus sowieso de vloerverwarming niet tot de max worden opgepompt, want dan schiet de temperatuur te ver omhoog.
7 groepen, allemaal individueel regelbaar via de verdeler. Nu gesloten verdeler, straks open. Daarnaast 6 radiatoren (badkamer
plus 5x boven,: type 21 60x80, type 10 50x220,
type 21 50x160 (2x), type 33 50x150 en type 21 50x80. Totale afgifte bij 40 graden (ΔT circa
20K) ongeveer 1,8 kW.
nodig. Ik heb 270 liter nodig (Atlantic Explorer V5). Een douche WTW is niet aanwezig.
fors gaat overproduceren ten opzichte van de werkelijke warmtevraag en dat dit zonder
buffervat tot meerdere starts per uur leidt?
2. Is de MB400-6 in dat licht inderdaad de verstandigere keuze of is deze echt te klein? Ik heb wel een BUH van 3KW in noodgeval.
3. Klopt mijn schatting voor wat mijn vloer kan afgeven qua wattage?
Alle tips zijn welkom
Mijn hoofd probeert van deze brei een slimme keuze te maken.
Ik heb ook een andere partij over de vloer gehad die zou gewoon een 8KW daikin erin plaatsen.
Als iemand één-op-één ervaring wilt wisselen dan ben ik daar ook blij mee.
Na maanden lezen, rekenen en twijfelen ben ik (bijna) zo ver om de knoop door te hakken voor
mijn 1989 twee-onder-een-kap. Ik wil heel graag een laatste check van mensen die dit al hebben gedaan of dagelijks doen. Hieronder mijn hele gedachtenbrei, ik hoop op wat andere zielen die met me mee willen denken ;-)
Mijn voorlopige keuze is de Remeha Confida MB400-6 (i.p.v. de 9kW) gecombineerd met een
losse Atlantic Explorer V5 warmtepompboiler 270l.
De woning
Twee onder één kap, 1989. Totale huisoppervlakte 170 m², waarvan ~150 m² woonoppervlak en 20 m² berging. Daarnaast een onverwarmde garage van 23 m². Isolatie is conform 1989. Dus piepschuimbroodje isolatie vloer, eps foam in spouw en unidek dakplaten. Sinds een paar jaar is er HR++ beneden (behalve voor en achterdeur) en dit jaar volgt de rest van het glas in het huis naar HR++Beneden ~65m2 vloerverwarming
Eerste verdieping ~50 m2
Tweede verdieping ~30 m2
Mechanische ventilatie systeem C, laag energieverbruik
Gasverbruik (onzeker)
Ik heb geen goed historisch gasverbruik van mezelf in dit huis, ik woon er sinds februari (gezin van 4, jonge kids):- Vorige bewoners (1500m2 in jaar)
- Slimme meter zegt 1680 m³ gemiddeld over 10 jaar (sinds productiedatum meter)
- Op basis van eigen graaddagen berekening kom ik tot ~1100 m³/jaar, maar dat is alleen gebaseerd op
maart-april, dus geen winter en dus niet representatief.
- De vloerverwarming heb ik zelf geplaatst, dus de vorige bewoners verwarmden de
woonkamer sowieso anders (waarschijnlijk met radiatoren).
Aanleiding
Mijn huidige HR ketel loopt op zijn laatste benen. Hij is op leeftijd (20 jaar) en geeft af en toeeen storing.
Mijn situatie
Tools op internet komen voor de hele woning op zo'n 10 kW uit. Daar verwarm ik echter nietnaar. Ik verwarm alleen de vloerverwarming beneden, en eventueel de badkamer (die hangt aan
een elektrische radiator, niet aan de vloerverwarming).Ik ben in overweging om een volledige warmteverliesberekening te doen.
Alle slaapkamers staan altijd uit, ik slaap nu eenmaal lekkerder in een koude kamer. Kan zijn
dat de kinderen er overdag in spelen, maar dan heb ik alleen piekvermogen nodig en is een
klein elektrisch kacheltje voldoende. Aangezien de woonkamer beneden dan al op temperatuur is, krijg je het anders ook niet warm.
De werkkamers boven op tweede verdieping worden 1 à 2 keer per week gebruikt en worden ook met een elektrische radiator verwarmd. Kost me max. 1 kWh per dag per kamer.
Mijn installateur helpt graag en installeert wat ik wil, maar legt de verantwoordelijkheid
voor de keuze wel bij mij neer. Hij is zelf wat minder fan van full electric systemen omdat
het qua instellingen best wat finetunen is. Ik mag dus zelf alles kiezen, wat het ook lastig
maakt om tot een besluit te komen. Ik heb al heel veel gehad aan de info hier op het forum.
Waarom de Confida MB400
Mijn oog is gevallen op de Remeha Confida, 6 kW of 9 kW model. Het is een bekend merk waarmijn installateur blij van wordt, hij komt goed uit de test, moduleert mooi, en is
prijstechnisch goed.
Theoretisch zou de 9 kW beter passen, dan kan ik bij -10°C in theorie het hele huis warm
houden. Alleen ga ik dat nooit doen, dus die marge gebruik ik niet. Ik hoor wel de geluiden dat je je systeem hier wel op moet ontwerpen, maar helemaal begrijpen doe ik het niet. Want je gaat iets complex installeren, wat inefficienter draait dat je vervolgens niet gaat gebruiken.
Ook ligt het minimumvermogen van de 9 kW hoger dan van de 6 kW en vereist de 9 kW een extra buffervat om aan het benodigde minimale systeemvolume te komen, en mogelijk loop ik tegen
flowproblemen aan (waar dat buffervat dan ook weer bij zou moeten helpen). Bij de 9 kW
spelen ook de leidingdiameters mee: die unit vraagt een hoger debiet, en mijn bestaande
leidingen/aansluitingen zijn daar niet zonder meer op berekend. Een buffervat is sowieso
nodig bij de 9 als ik wil koelen, want dan heb je circa 2x zoveel water nodig t.o.v. wat je voor
verwarmen nodig hebt.
Leidingwerk naar verdeler is nu 22m staal + stukje 22mm meerlagen. Dit kan makkelijk worden aangepast. Maar waarschijnlijk niet nodig gezien wattage, zie hieronder.
Cijfers: minimumvermogen MB400-6 vs MB400-9
Uit de Remeha-capaciteitstabellen, minimum modulatie (Ph in kW) bij 35°C aanvoer, relevantvoor mijn lage stooklijn:
| Buitentemp | Vloercapaciteit (35/30°C) | MB400-6 min. | MB400-9 min. |
| -10°C | 4.745 W | 2,18 kW | 3,16 kW |
| -5°C | 4.745 W | 2,53 kW | 3,88 kW |
| 0°C | 4.745 W | 2,39 kW | 3,66 kW |
| +5°C | 4.745 W | 2,68 kW | 4,01 kW |
| +10°C | 4.745 W | 3,24 kW | 4,86 kW |
| +15°C | 4.745 W | 3,55 kW | 5,31 kW |
Geschatte vermogen van mijn vloer
65 m², ingefreesd, slang 16x2mm h.o.h. 10 cm, laminaat erop. Bij 35/30°C aanvoer/retour schat ik dit opongeveer 4745 watt. Dit bij 73 W/m2. Is dit een goede inschatting?
Klopt mijn vrees?
Als ik kijk naar de Confida-tabel dan blijft bij die aanvoertemperatuur tot ruim boven +15°C onder mijn vloercapaciteit(3,55 kW minimum bij +15°C tegen 4.745 W vloer). Kort cyclen lijkt bij de 6 kW dus geen
issue, ook niet bij milde buitentemperaturen.
De MB400-9 komt bij +10°C en +15°C met respectievelijk 4,86 en 5,31 kW minimumvermogen wel
dicht bij of zelfs boven de 4.745 W van de vloer. Dat lijkt me minder fraai: de pomp zal wat meer pendelen zonder parallel buffer ga.
Afgezien hiervan is het warmteverlies bij mildere temperaturen al minder en hoeft dus sowieso de vloerverwarming niet tot de max worden opgepompt, want dan schiet de temperatuur te ver omhoog.
Afgiftesysteem
65 m² vloerverwarming in de woonkamer (begane grond), slangen 16x2mm h.o.h. 10cm,7 groepen, allemaal individueel regelbaar via de verdeler. Nu gesloten verdeler, straks open. Daarnaast 6 radiatoren (badkamer
plus 5x boven,: type 21 60x80, type 10 50x220,
type 21 50x160 (2x), type 33 50x150 en type 21 50x80. Totale afgifte bij 40 graden (ΔT circa
20K) ongeveer 1,8 kW.
SWW
Plek voor de boiler is de onverwarmde garage, dus een buiten/buiten kanaalaansluiting isnodig. Ik heb 270 liter nodig (Atlantic Explorer V5). Een douche WTW is niet aanwezig.
Mijn vragen aan jullie
1. Klopt mijn inschatting dat de MB400-9 bij milde buitentemperaturen (+10°C tot +15°C)fors gaat overproduceren ten opzichte van de werkelijke warmtevraag en dat dit zonder
buffervat tot meerdere starts per uur leidt?
2. Is de MB400-6 in dat licht inderdaad de verstandigere keuze of is deze echt te klein? Ik heb wel een BUH van 3KW in noodgeval.
3. Klopt mijn schatting voor wat mijn vloer kan afgeven qua wattage?
Alle tips zijn welkom
Ik heb ook een andere partij over de vloer gehad die zou gewoon een 8KW daikin erin plaatsen.
Als iemand één-op-één ervaring wilt wisselen dan ben ik daar ook blij mee.
:strip_exif()/f/image/rbPIsuREQSBqIWckzhDjdPoi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wt8NhBaPoIJOdcwU9TcnH2mG.jpg?f=fotoalbum_large)