• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 15:27

Remeha Confida Warmtepompen Ervaringen

Bij gebrek aan een topic specifiek voor de Confida lijn van de Remeha warmtepompen is dit volgende topic tot stand gekomen.
Deel hier al je ervaringen,configuraties,offertes omtrent de Remeha Confida en aanverwanten.

Ik sta op het punt de volgende configuratie te gaan afnemen:
- Remeha Confida 9kW
- Remeha Confida 40E
- Inventum 300liter Boiler (Maxtank)

Mocht iemand mij willen helpen met de topicstart, hoor ik dat graag.

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-04 11:37
Ik heb er geen, ben wel geïnteresseerd, maar kan je dus helaas niet echt helpen met de topicstart.

Wellicht kan je de link naar de technische documentatie opnemen:
https://edge.sitecoreclou...Elekrtisch-en-Hybride.pdf

De capaciteits- en geluidstabellen aan het einde zijn erg waardevol. Ik vind het heel netjes van Remeha om dit met zoveel details te delen.

• DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09-04 10:44
Ik heb mijn Remeha Confida MB400 6kW in combinatie met de Confida 10 al besteld. Ik start met de hybride opstelling en wil deze later ombouwen naar All-E.

Wat mij opviel is dat het buitendeel erg stil is en de SCOP zowel bij 35 als 55 graden hoger ligt dan iedere andere warmtepomp die ik heb bekeken (alle technische databladen en erp tabellen bekeken). Ook blijft het vermogen heel stabiel. De 6kW heeft bij -7/-10 buitentemperatuur nog steeds haar 5.8kW aan vermogen beschikbaar en kan tot -15 graden buitentemperatuur, 75graden aan temperatuur maken voor eventueel een legionella run.

Wat ik later qua boilervat wil toevoegen is Remeha haar eigen boilervat die binnenkort uit gaat komen. De Remeha Aqua Blue. Deze heeft namelijk een spiraal erin zitten die genoeg m2 oppervlakte heeft om goed de warmte af te geven het vat in.

Ik weet niet hoeveel m2 oppervlakte de inventum boiler heeft, maar indien dit te kort is zal het vat niet goed opwarmen. Dus controleer dit goed of wacht op de nieuwe Remeha boiler.

Verder laat als je All-E gaan een warmteverliesberekening maken, te veel vermogen zal pendelgedrag opleveren en het minimum vermogen wat uit het net wordt getrokken van de 9kW Confida mB-400 is volgensmij rond de 800W. Dus zal de warmtepomp een minimum vermogen van 2-2.5-3kw altijd leveren.

Plaats daarom je 9kW warmtepomp altijd in een parallel opstelling dat hij een minimaal 200 liter buffervat opwarmt. Daarin kan hij lekker bufferen en zijn vermogen kwijt. Daarnaast kan je dan gebruik maken van de 'energieopslagfunctie' die in het toestel zit. Daarvoor wil je eigenlijk minimaal 150 liter buffervat hebben en dan zit je met 200 liter ruim.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 08:00
Ik heb mijn leverancier opdracht gegeven voor een Confida 6 KW in combinatie met een Flamco 9D voor SWW water :D

Het betreft een jaren '30 huis met op elke verdieping (straks) vloerverwarming en nieuwe kozijnen incl. goede isolatie. De Flamco is gekozen voor het ontbreken van ruimte voor een SWW-vat. Gaan we proberen de Flamco 'op te laden' door er ~60 graden warm water doorheen te gooien :)

Het zal nog even duren voordat ik ervaringen heb omdat de verbouwing/installatie tussen september en december zal plaatsvinden. De installeur heeft er nu drie geplaatst en was vooral verrast over het geluid, super stil. Veel stiller dan de ACE.

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 13-04-2026 11:03 ]

PVoutput

• frank58
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:27
Ik overweeg ook de Remeha Confida 9kw aan te schaffen icm mijn bestaande Remeha Tzerra Plus 39c. Weet iemand tot hoever de Confida kan terug moduleren? Wat ik kan vinden is tot ca 30%
Ik heb ook gekeken naar de WeHeat Sparrow. Deze kan terugmoduleren tot ca 15%.
Wat zou een goede keuze zijn bij een gasverbruik van ca 900 m3 per jaar? Mijn cv draait op max 55 graden.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:00
Ik ga een Confida 400 9kW installeren met 40E binnenunit ter vervanging van mijn Elga die 10 jaar trouwe dienst heeft bewezen. Mijn HR ketel is 22 jaar oud en moet een keer vervangen worden, dus dan maar direct over naar full-E en gasloos. Natuurlijk een SWW boiler van 200 liter er bij met maar 30W verlies (toch nog 300kWh per jaar). Helaas kan ik alleen een horizontale boiler kwijt. Inderdaad op oppervlakte van de spiraal letten meer dan 2m2.
Ik zie nog weinig ervaring met de Confida, maar de software is hetzelfde als die van de Mercuria en Ace, dus veel verrassingen zullen er niet zijn. Ik ben van Meten is Weten; Voor de elektriciteit gebruik ik een DINrail meter (in de groepenkast) met S0/S0+ contact die op de 40E wordt aangesloten. In de 40E zit een flowmeter voor de thermische energie. Uiteraard krijgt de BUH een aparte groep. Ik twijfel of ik daar ook niet een DINrail meter op moet zetten., volgens mij kan de 40E de BUH niet meten. Over een maand beginnnen we. Ik zal mijn ervaring op het forum zetten.
Pagina: 1