• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 17:07

[Ervaringen] Remeha Confida (MB 400 / 10 / 40) — R290 monoblock warmtepomp

ACTIEF BEZIG MET AANPASSINGEN IN TS.
Afbeeldingslocatie: https://edge.sitecorecloud.io/bdrthermea1-platform-production-864a/media/Project/RemehaNL/RemehaNL/Images/Content-pages/Confida-landingpage/Confida-combinatievrijheid-1728x972.png?h=972&iar=0&w=1728

Welkom in het ervaringentopic over de Remeha Confida-familie

In september 2025 introduceerde Remeha de Confida-serie: monoblock lucht-waterwarmtepompen met R290 (propaan) als koudemiddel. Omdat het een nieuwe lijn is en de praktijkdata nog beperkt is, leek het me waardevol om een centraal topic te openen voor iedereen met ervaring, vragen of aanschafplannen rond de Confida.
Scope van dit topic
  • Specifiek over de Remeha Confida-familie: de MB 400 buitenunit (R290) en de binnenunits Confida 10 en Confida 40, inclusief de mogelijkheid om die binnenunits te combineren met de bestaande R32 monoblock buitenunits van Remeha (Mono 2 AWHP).
  • Praktijkervaringen rond rendement (COP/SCOP), geluid, plaatsing, installatie, regeltechniek, app, storingen en optimalisaties.
  • Algemene "wel/geen warmtepomp"-discussies horen niet thuis in dit topic — daar bestaan andere topics voor.
Wat is de Confida-familie?
De Confida is Remeha's nieuwste generatie monoblock lucht-waterwarmtepompen. Belangrijkste kenmerken op basis van de fabrieksdocumentatie:
  • Koudemiddel: R290 (propaan), GWP = 3, geen F-gassencertificering nodig voor installatie
  • Vermogensrange: 4 / 6 / 9 kW enkelfase en 12 / 14 kW driefase
  • Toepassing: hybride (in combinatie met cv-ketel), all-electric ready of volledig all-electric
  • Aanvoertemperatuur: tot 75 °C; tapwatertemperatuur tot 70 °C zelfs bij –10 °C buiten (claim Remeha)
  • SCOP: tot 5,34 bij W35 (claim Remeha)
  • Geluid: Remeha Claimt 31 dB(A) op 3 m afstand op gebied van het ERP label.
  • FlexFit: flexibel installatieconcept waarbij zowel binnen- als buitenunit op meerdere plaatsen in de installatie kunnen worden aangesloten
  • Smart Grid Ready / PV Surplus Ready: aansturing op basis van dynamische tarieven of PV-overschot mogelijk
Bovenstaande zijn fabrieksclaims — verificatie en praktijkcijfers zijn waar dit topic juist voor bedoeld is.
Buitenunit en binnenunits
Buitenunit: Confida MB 400 (R290)
De propaan-monoblock buitenunit. Combineerbaar met de Confida 10 én Confida 40 binnenunit. Beschikbaar in 4, 6, 9 (enkelfase) en 12, 14 kW (driefase).

Binnenunit: Confida 10
Compacte binnenunit, vooral geschikt voor situaties met beperkte ruimte. Combineert met de Confida MB 400 R290 én met de Mono 2 AWHP R32 buitenunits.

Binnenunit: Confida 40
Meer geïntegreerde componenten in de binnenunit (expansievat, automatische ontluchter, magneetfilter, debietsensor en overstortventiel zitten al ingebouwd). Standaard geschikt voor het aansturen van meerdere zones. Combineerbaar met de Confida MB 400 R290 én de Mono 2 AWHP R32 buitenunits.
Mijn eigen installatie
Om het topic op gang te brengen, mijn setup als referentie:
  • Buitenunit: Remeha Confida MB 400-9 (9 kW, R290 propaan, enkelfase)
  • Binnenunit: Remeha Confida 40
  • Tapwaterboiler: Inventum Maxtank 300 liter (RVS, voor warmtepomp)
  • Configuratie: [all-electric / hybride / all-electric ready — invullen]
  • Afgiftesysteem: [vloerverwarming / radiatoren / combinatie + ontwerptemperatuur]
  • Woning: [bouwjaar, gebruiksoppervlakte, isolatieniveau / energielabel]
  • Installateur: [evt. naam of regio]
  • Inbedrijfgesteld op: [datum]
  • Investering: [evt. indicatie incl./excl. ISDE]
Eerste indrukken, gemeten verbruiken en COP/SCOP-cijfers volgen in latere posts.
Discussiepunten — schiet maar in
1. Rendement in de praktijk
SCOP 5,34 klinkt mooi, maar is gemeten bij W35. Wat halen jullie bij W40, W45, W55? Graag met meetperiode, gemiddelde aanvoertemperatuur en verdeling van buitentemperaturen.

2. Geluid in de praktijk
Remeha claimt 35 dB(A) op 3 m. Klopt dat in jullie opstelling? Hoe is het in nachtmodus, en zijn er klachten van buren? Last van laagfrequente bromtonen?

3. Plaatsing en R290-veiligheidsregels
Propaan is brandbaar, dus de plaatsingsregels zijn strikter dan bij R32. Welke afstanden tot ramen, ventilatieopeningen, kelders en putten zijn in jullie geval aangehouden? Heeft de installateur risicoanalyses gedeeld?

4. FlexFit in de praktijk
Op papier biedt FlexFit veel installatievrijheid (zowel buitenunit als binnenunit op meerdere posities aansluitbaar op cv-leiding). Werkt dat ook zo, of beperken praktijkfactoren (flow, waterinhoud, zone-regelingen) alsnog de keuze? Wie heeft Fase 1 (klassiek met buffervat / open verdeler) gekozen en waarom?

5. Confida 10 vs Confida 40
Wie heeft welke gekozen, en waarom? Hoe bevalt de extra integratie van de Confida 40 in de praktijk (installatietijd, beeld, onderhoud)?

6. Hybride opstellingen
Hoe presteert de schakellogica tussen warmtepomp en cv-ketel? Welke bivalentietemperatuur is ingesteld? En wat doet de Confida als de gasprijs/elektriciteitsprijs in de winter sterk fluctueert?

7. Tapwater en boilerkeuze
Voor wie een externe boiler heeft (Maxtank, Aqua Plus, Aqua Pro of anders): welke combinatie en hoe presteert het tapwatercomfort? Hoeveel keer per week draait de legionella-cyclus en wat doet dat met het verbruik?

8. App, integraties en regeltechniek
De Remeha Home App heeft historisch wisselende reviews. Hoe is dat met de Confida? Werkt de integratie met dynamische tarieven, thuisbatterij of PV-overschot zoals beloofd? Wie heeft het via Home Assistant of een ander HEMS gekoppeld?

9. Kosten, ISDE en installatieprijs
Welke ISDE-bedragen krijgen jullie toegekend? Wat zijn realistische installatieprijzen voor een complete Confida-setup in 2026?

10. Vergelijking met andere R290-monoblocks
Hoe verhoudt de Confida zich tot bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 R, Vaillant aroTHERM plus, Bosch Compress 5800i AW of Panasonic Aquarea L? Wie heeft tijdens aanschaf vergeleken en waarom is het de Confida geworden (of niet)?
Spelregels
  • Houd het bij de Confida-familie. Generieke warmtepompvragen horen in andere topics.
  • Onderbouw verbruik- en rendementclaims met cijfers, meetperiode en setup.
  • Vergelijken met andere merken mag; merkenoorlogen niet.
  • Installateurservaringen mogen genoemd worden, maar geen persoonlijke afbreukreviews.
  • Lees deze TS (en de FAQ onderaan) voor je een vraag stelt.
Documentatie en handleidingen
Remeha Confida — productpagina'sDocumentatie, handleidingen en kennisApps en toolsInventum Maxtank tapwaterboilerSubsidie en regelgeving
FAQ — startset
Deze FAQ vul ik bij op basis van vragen en inzichten die in het topic langskomen. Hieronder een startset met de meest gestelde vragen.

1. Wat is het verschil tussen R290 (propaan) en R32, en wat betekent dat voor de plaatsing?

R290 (propaan) is een natuurlijk koudemiddel met een GWP van slechts 3, tegenover GWP 675 voor R32. Vanaf 2027 worden koudemiddelen met hoge GWP in de EU stapsgewijs uitgefaseerd, dus R290 is toekomstbestendig.

Omdat propaan brandbaar is en zwaarder dan lucht, gelden er strengere plaatsingseisen volgens NPR 7910-1. De belangrijkste vuistregels (de exacte zone is per model en koudemiddelvulling te raadplegen in de installatiehandleiding):
  • Veiligheidszone rondom de buitenunit waarbinnen geen ramen, deuren, ventilatieopeningen, lichtschachten of keldertoegangen mogen zitten — typisch minimaal 1 meter, sommige bronnen adviseren tot 3 meter tot bewoonde openingen.
  • Geen ontstekingsbronnen in de zone (lichtschakelaars, stopcontacten, buitenlampen, werkschakelaars).
  • Niet plaatsen in of boven putten, kruipruimtes, holtes of laaggelegen ruimtes — propaan zakt naar beneden bij een lekkage.
  • Bij wandmontage geldt de zone ook voor de volledige ruimte ónder de unit tot aan de grond.
  • De zone mag geen openbare ruimte of aangrenzend perceel overlappen.
  • Installatie alleen door BRL 100 of BRL 200 gecertificeerde bedrijven met procedures voor brandbare koudemiddelen.
Raadpleeg altijd de installatiehandleiding van de Confida MB 400 voor de exacte maatvoering — die is leidend.

2. Confida 10 of Confida 40 — welke binnenunit moet ik kiezen?

Confida 10 is de compactere variant. Het expansievat, ontluchter, magneetfilter, debietsensor en overstortventiel moeten extern worden gemonteerd. Geschikt als ruimte beperkt is en/of als FlexFit (flexibele plaatsing van zowel binnen- als buitenunit) een doorslaggevend voordeel is.

Confida 40 heeft genoemde componenten al geïntegreerd in de binnenunit. Dat scheelt installatietijd en geeft een nettere uitvoering. Bovendien kan de Confida 40 standaard meerdere zones aansturen — handig bij gecombineerde afgiftesystemen (bv. vloerverwarming én radiatoren) of meerdere bouwlagen met aparte regeling.

Beide combineren met de MB 400 R290 buitenunit én met de Mono 2 AWHP R32 buitenunits, in 4 / 6 / 9 kW (enkelfase) of 12 / 14 kW (driefase).

In één zin: kies de 40 als je ruimte hebt en/of meerdere zones wilt; kies de 10 als ruimte krap is of FlexFit doorslaggevend is.

3. SCOP 5,34 — wat is dat realistisch in de praktijk?

De claim van SCOP 5,34 is gemeten bij W35 (aanvoertemperatuur 35 °C). Bij hogere aanvoertemperatuur daalt het rendement substantieel — uit het specificatieblad van de MB 400-4 blijkt dat de COP bij A+7 daalt van circa 5,17 (W35) naar 3,24 (W55) en 2,50 (W65).

Praktijk-SCOP wordt bepaald door:
  • Aanvoertemperatuur (laag = beter, dus vloerverwarming wint van radiatoren).
  • Stooklijn — een goed afgestelde, vlakke stooklijn met lage temperaturen geeft een veel beter resultaat dan een steile.
  • Hydraulisch ontwerp — voldoende flow, juiste delta-T en geen onnodige menging.
  • Tapwaterproductie — die trekt het seizoensgemiddelde altijd omlaag, omdat tapwater hogere temperaturen vereist.
  • Klimaat / bouwjaar.
Realistische verwachting voor een goed ingeregelde installatie met vloerverwarming en lage stooklijn: SCOP 4,0–4,8 over een volledig stookseizoen inclusief tapwater. Deel je eigen cijfers gerust in het topic — daar is dit topic vooral voor bedoeld.

4. Hoeveel ISDE-subsidie krijg ik in 2026 voor een Confida-systeem?

Voor lucht-water warmtepompen geldt in 2026 (eerste warmtepomp in de woning):
  • Startbedrag: € 1.025
  • Energielabelbonus: € 200 (mits A+++)
  • Per kW thermisch vermogen: € 225 (vanaf de eerste kW)
Indicatieve bedragen voor de Confida MB 400 (mits energielabel A+++ en meldcode aanwezig op de RVO-lijst):
  • MB 400-4 (4 kW): ~ € 2.125
  • MB 400-6 (6 kW): ~ € 2.575
  • MB 400-9 (9 kW): ~ € 3.250
  • MB 400-12 (12 kW): ~ € 3.925
  • MB 400-14 (14 kW): ~ € 4.375
Bedragen zijn indicatief en kunnen wijzigen — controleer altijd de actuele meldcodelijst op rvo.nl. Een tweede of vervolg-warmtepomp krijgt alleen nog de € 225/kW, zonder startbedrag of energielabelbonus. De meldcode moet expliciet op de factuur staan, anders volgt vertraging of afwijzing van de aanvraag.

5. Is de Confida MB 400 echt zo stil als Remeha claimt (35 dB(A) op 3 m)?

Op papier behoort de MB 400 tot de stilste in zijn klasse. Belangrijke nuanceringen voor de praktijk:
  • 35 dB(A) is het laagste cijfer van de geluidsdrukreeks, gemeten op 3 m onder optimale condities.
  • De MB 400 heeft een nachtmodus die het geluid verder kan terugbrengen — relevant voor binnenstedelijke opstellingen.
  • Plaatsing maakt enorm verschil: harde wanden, hoeken en holle gevels reflecteren geluid en kunnen het ervaren niveau opvoeren.
  • Laagfrequente bromtonen worden door sommige mensen als hinderlijker ervaren dan het absolute dB(A)-getal — meet/luister bij voorkeur ter plaatse vóór definitieve plaatsing.
  • Tussenwoningen en rijtjeshuizen vereisen extra aandacht voor de afstand tot de buren en eventuele reflectievlakken.
Praktijkmetingen en eigen ervaringen zijn welkom in dit topic — vermeld bij voorkeur afstand, plaatsing (vrij/wand/hoek), buurtype en stookmodus.

6. Kan ik de Confida integreren met Home Assistant of een ander HEMS?

De Confida is via de Remeha Home App (eindgebruiker) en de Remeha Pro App (installateur, voor inbedrijfstelling en parameteruitlezing) bedienbaar. De warmtepomp is SmartGrid Ready en PV Surplus Ready.

Voor Home Assistant bestaat geen officiële Remeha-integratie. Wat in de praktijk wordt gebruikt:
  • Community-integraties via de Remeha Home / BDR Thermea cloud-API (vergelijkbaar met de bekende eTwist/Tzerra-integraties) — niet officieel ondersteund en kan na firmware-updates breken.
  • Modbus over TCP via een externe gateway voor lokale uitlezing — afhankelijk van of dit op de Confida 40 beschikbaar is en welke parameters worden vrijgegeven.
  • Energiemonitoring via P1-meter + slimme plug op de werkschakelaar als minimum-fallback.
Wie heeft al een werkende koppeling met HA, Domoticz, openHAB of een ander platform? Deel hier graag de aanpak — dat is voor veel meelezers waardevol.

Heb je een vraag die in deze FAQ thuishoort? Vermeld dat expliciet, dan wordt 'ie toegevoegd.

[ Voor 97% gewijzigd door Releases op 04-05-2026 12:10 ]

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-05 16:06
Ik heb er geen, ben wel geïnteresseerd, maar kan je dus helaas niet echt helpen met de topicstart.

Wellicht kan je de link naar de technische documentatie opnemen:
https://edge.sitecoreclou...Elekrtisch-en-Hybride.pdf

De capaciteits- en geluidstabellen aan het einde zijn erg waardevol. Ik vind het heel netjes van Remeha om dit met zoveel details te delen.

• DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:55
Ik heb mijn Remeha Confida MB400 6kW in combinatie met de Confida 10 al besteld. Ik start met de hybride opstelling en wil deze later ombouwen naar All-E.

Wat mij opviel is dat het buitendeel erg stil is en de SCOP zowel bij 35 als 55 graden hoger ligt dan iedere andere warmtepomp die ik heb bekeken (alle technische databladen en erp tabellen bekeken). Ook blijft het vermogen heel stabiel. De 6kW heeft bij -7/-10 buitentemperatuur nog steeds haar 5.8kW aan vermogen beschikbaar en kan tot -15 graden buitentemperatuur, 75graden aan temperatuur maken voor eventueel een legionella run.

Wat ik later qua boilervat wil toevoegen is Remeha haar eigen boilervat die binnenkort uit gaat komen. De Remeha Aqua Blue. Deze heeft namelijk een spiraal erin zitten die genoeg m2 oppervlakte heeft om goed de warmte af te geven het vat in.

Ik weet niet hoeveel m2 oppervlakte de inventum boiler heeft, maar indien dit te kort is zal het vat niet goed opwarmen. Dus controleer dit goed of wacht op de nieuwe Remeha boiler.

Verder laat als je All-E gaan een warmteverliesberekening maken, te veel vermogen zal pendelgedrag opleveren en het minimum vermogen wat uit het net wordt getrokken van de 9kW Confida mB-400 is volgensmij rond de 800W. Dus zal de warmtepomp een minimum vermogen van 2-2.5-3kw altijd leveren.

Plaats daarom je 9kW warmtepomp altijd in een parallel opstelling dat hij een minimaal 200 liter buffervat opwarmt. Daarin kan hij lekker bufferen en zijn vermogen kwijt. Daarnaast kan je dan gebruik maken van de 'energieopslagfunctie' die in het toestel zit. Daarvoor wil je eigenlijk minimaal 150 liter buffervat hebben en dan zit je met 200 liter ruim.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 22:24
Ik heb mijn leverancier opdracht gegeven voor een Confida 6 KW in combinatie met een Flamco 9D voor SWW water :D

Het betreft een jaren '30 huis met op elke verdieping (straks) vloerverwarming en nieuwe kozijnen incl. goede isolatie. De Flamco is gekozen voor het ontbreken van ruimte voor een SWW-vat. Gaan we proberen de Flamco 'op te laden' door er ~60 graden warm water doorheen te gooien :)

Het zal nog even duren voordat ik ervaringen heb omdat de verbouwing/installatie tussen september en december zal plaatsvinden. De installeur heeft er nu drie geplaatst en was vooral verrast over het geluid, super stil. Veel stiller dan de ACE.

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 13-04-2026 11:03 ]

PVoutput

• frank58
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 17:55
Ik overweeg ook de Remeha Confida 9kw aan te schaffen icm mijn bestaande Remeha Tzerra Plus 39c. Weet iemand tot hoever de Confida kan terug moduleren? Wat ik kan vinden is tot ca 30%
Ik heb ook gekeken naar de WeHeat Sparrow. Deze kan terugmoduleren tot ca 15%.
Wat zou een goede keuze zijn bij een gasverbruik van ca 900 m3 per jaar? Mijn cv draait op max 55 graden.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 16:32
Ik ga een Confida 400 9kW installeren met 40E binnenunit ter vervanging van mijn Elga die 10 jaar trouwe dienst heeft bewezen. Mijn HR ketel is 22 jaar oud en moet een keer vervangen worden, dus dan maar direct over naar full-E en gasloos. Natuurlijk een SWW boiler van 200 liter er bij met maar 30W verlies (toch nog 300kWh per jaar). Helaas kan ik alleen een horizontale boiler kwijt. Inderdaad op oppervlakte van de spiraal letten meer dan 2m2.
Ik zie nog weinig ervaring met de Confida, maar de software is hetzelfde als die van de Mercuria en Ace, dus veel verrassingen zullen er niet zijn. Ik ben van Meten is Weten; Voor de elektriciteit gebruik ik een DINrail meter (in de groepenkast) met S0/S0+ contact die op de 40E wordt aangesloten. In de 40E zit een flowmeter voor de thermische energie. Uiteraard krijgt de BUH een aparte groep. Ik twijfel of ik daar ook niet een DINrail meter op moet zetten., volgens mij kan de 40E de BUH niet meten. Over een maand beginnnen we. Ik zal mijn ervaring op het forum zetten.

• DataDriven2026
@frank58 Qua data komt de Remeha Confida mb400 er nog steeds beter uit. Met 900m3 gas per jaar zou je wellicht ook kunnen kijken richting een 6kw. Echter laat voor all-e gewoon een warmteverliesberekening maken.

De Confida heeft een hogere SCOP, hij is stiller en behoud een hoger verwarmingsvermogen bij -7 dan de WeHeat. Dus wanneer je je systeem juist indeelt afdoende volume en dat het maximaal haalbare debiet altijd gewaarborgd is, ga je een efficiëntere installatie met de Confida krijgen.

Voorbeeld: WeHeat sparrow bij +7/35 vermogen van 9kw, bij -7/35 nog 6kw. Confida MB400 9kw bij +7/35 vermogen van 8.5kw, bij -7/35 heeft deze nog een vermogen van 8.0kw. De Confida mb400 verliest maar een halve kw vermogen, terwijl de WeHeat gewoon 3kw inkakt, dat is 33% vermogensverlies. Dit zegt mij wel iets over kwaliteit van de Remeha Confida.

• Tomexergie
Releases schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:50:

Remeha Confida Warmtepompen Ervaringen

Bij gebrek aan een topic specifiek voor de Confida lijn van de Remeha warmtepompen is dit volgende topic tot stand gekomen.
Deel hier al je ervaringen,configuraties,offertes omtrent de Remeha Confida en aanverwanten.

Ik sta op het punt de volgende configuratie te gaan afnemen:
- Remeha Confida 9kW
- Remeha Confida 40E
- Inventum 300liter Boiler (Maxtank)

Mocht iemand mij willen helpen met de topicstart, hoor ik dat graag.
Goed initiatief. Bij het topic lucht/water warmtepompen heb ik ook al vragen over Confida gesteld, maar daar is ook nog weinig ervaring mee.
Ik ga dus over 3 weken een Confida 400 9kW met SSW boiler laten installeren door een gemotiveerde sanitair installateur die ervaring wil opdoen met warmtepompen. We doen het samen, ik breng de kennis in vooral voor het hydraulische, elektrische en regeltechnische deel. Onvolkomenheden bij installatie en programmaring zullen wel aan het licht komen. Aardig voor dit topic om dan te vermelden.

Waarom Confida? De A-merk R290 warmtepompen zijn goed, Amber,Vaillant, Weheat enz., Het verschil zit in de schil om de WP heen. Het voordeel van een bedrijf als Remeha is ze de service, software, bemetering goed voor elkaar hebben. Verder een uitgebreide installatie instructie. Ik ben van meten=weten en daar zijn de Remeha units ook goed in. Het ziet er allemaal degelijk uit. Een WP is geen eendagsvlieg en moet over 15 jaar ook nog gerepareerd kunnen worden. De keuze wordt mede bepaald door de ervaring die de installateur heeft met een bepaald merk. Dat speelt bij mij niet omdat ik in eigen beheer ga installeren.

We zijn alle onderdelen aan het bestellen en hebben zo wat vragen:
De Confida heeft 3 ondersteunende trilling dempers nodig. De middelste ondersteuning moet echt goed uitgelijnd worden anders gaat de unit doorhangen. Met twee dwarsbalken kun je naar 2 ondersteuningen gaan wat in principe beter is, maar daar is Remeha onduidelijk over hoe die geleverd kunnen worden.
Heeft iemand dat al uitgezocht?

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 11:50
Ik sta ook op het punt deze 9kW variant te bestellen, ik plaats hem zelf en laat de subsidie door een installateur regelen.
Hoe is de service bij remeha bij een zelf installatie?

In mijn woning heb ik op de begane grond ca. 70m2 vloerverwarming waarvan 15m2 hoh 10cm ligt en de rest hoh 15cm. Het leidingwerk is dan wel 18x2mm.
Boven heb ik op de badkamer vloerverwarming en een radiator, slaapkamers hebben radiatoren.

Isolatie is redelijk, bouwnorm van 1990.

Uiteindelijk wil ik all electric gaan.

• Releases
Robke15 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:49:
Ik sta ook op het punt deze 9kW variant te bestellen, ik plaats hem zelf en laat de subsidie door een installateur regelen.
Hoe is de service bij remeha bij een zelf installatie?

In mijn woning heb ik op de begane grond ca. 70m2 vloerverwarming waarvan 15m2 hoh 10cm ligt en de rest hoh 15cm. Het leidingwerk is dan wel 18x2mm.
Boven heb ik op de badkamer vloerverwarming en een radiator, slaapkamers hebben radiatoren.

Isolatie is redelijk, bouwnorm van 1990.

Uiteindelijk wil ik all electric gaan.
Qua service durf ik eigenlijk niet te zeggen maar als ik kijk naar de handleidingen die er beschikbaar zijn is het dusdanig goed uitgeschreven dat het inderdaad ook mogelijk als je affiniteit heb dit zelf te doen is.

Bij mij is zojuist de bestelling geplaatst voor de setup die ik in de TS ook heb staan.

• Releases
DataDriven2026 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:41:
Ik heb mijn Remeha Confida MB400 6kW in combinatie met de Confida 10 al besteld. Ik start met de hybride opstelling en wil deze later ombouwen naar All-E.

Wat mij opviel is dat het buitendeel erg stil is en de SCOP zowel bij 35 als 55 graden hoger ligt dan iedere andere warmtepomp die ik heb bekeken (alle technische databladen en erp tabellen bekeken). Ook blijft het vermogen heel stabiel. De 6kW heeft bij -7/-10 buitentemperatuur nog steeds haar 5.8kW aan vermogen beschikbaar en kan tot -15 graden buitentemperatuur, 75graden aan temperatuur maken voor eventueel een legionella run.

Wat ik later qua boilervat wil toevoegen is Remeha haar eigen boilervat die binnenkort uit gaat komen. De Remeha Aqua Blue. Deze heeft namelijk een spiraal erin zitten die genoeg m2 oppervlakte heeft om goed de warmte af te geven het vat in.

Ik weet niet hoeveel m2 oppervlakte de inventum boiler heeft, maar indien dit te kort is zal het vat niet goed opwarmen. Dus controleer dit goed of wacht op de nieuwe Remeha boiler.

Verder laat als je All-E gaan een warmteverliesberekening maken, te veel vermogen zal pendelgedrag opleveren en het minimum vermogen wat uit het net wordt getrokken van de 9kW Confida mB-400 is volgensmij rond de 800W. Dus zal de warmtepomp een minimum vermogen van 2-2.5-3kw altijd leveren.

Plaats daarom je 9kW warmtepomp altijd in een parallel opstelling dat hij een minimaal 200 liter buffervat opwarmt. Daarin kan hij lekker bufferen en zijn vermogen kwijt. Daarnaast kan je dan gebruik maken van de 'energieopslagfunctie' die in het toestel zit. Daarvoor wil je eigenlijk minimaal 150 liter buffervat hebben en dan zit je met 200 liter ruim.
Om nog even terug te komen op de inventum boilervat. Deze is in verschillende configuraties beschikbaar en heb daarbij gekozen voor de gene met de langste of grootste spiraal die erin zit. Deze moet voor voldoende warmte afgifte moeten zorgen, aldus mijn installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door Releases op 01-05-2026 08:07 ]

• Robke15
Releases schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:04:
[...]

Qua service durf ik eigenlijk niet te zeggen maar als ik kijk naar de handleidingen die er beschikbaar zijn is het dusdanig goed uitgeschreven dat het inderdaad ook mogelijk als je affiniteit heb dit zelf te doen is.

Bij mij is zojuist de bestelling geplaatst voor de setup die ik in de TS ook heb staan.
Daar geef ik je gelijk in.
Één ding vind ik wel wat vreemd.. namelijk: in de datasheet van de buitenunit en binnenunit 40h/e staat dat er vanaf de 9kW variant gewerkt moet worden met minimaal inwendig 32mm leidingwerk , dat houdt in of 35 staal/koper of 40 uponor.

Maar de binnenunit heeft 1" aansluitingen, daar limiteert het geheel tot 28 staal/koper of 32 uponor. Dat is beide ~25mm inwendig.

Bij de 12kW en groter moet zelfs nog groter toegepast worden.

Ik leg zelf 40mm uponor vanaf de buitenunit naar binnen toe, en binnen ga ik naar 28 staal of 32 uponor het laatste stukje, ben er niet zo bang voor.

• Tomexergie
Robke15 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Daar geef ik je gelijk in.
Één ding vind ik wel wat vreemd.. namelijk: in de datasheet van de buitenunit en binnenunit 40h/e staat dat er vanaf de 9kW variant gewerkt moet worden met minimaal inwendig 32mm leidingwerk , dat houdt in of 35 staal/koper of 40 uponor.

Maar de binnenunit heeft 1" aansluitingen, daar limiteert het geheel tot 28 staal/koper of 32 uponor. Dat is beide ~25mm inwendig.

Bij de 12kW en groter moet zelfs nog groter toegepast worden.

Ik leg zelf 40mm uponor vanaf de buitenunit naar binnen toe, en binnen ga ik naar 28 staal of 32 uponor het laatste stukje, ben er niet zo bang voor.
Precies waar ik ook mee zit. Maar je moet kijken naar de flow en weerstand. De confida 9kW werkt met c.a 1500 l/h. Dan is DN25 =1" voldoende voor de korte leidingen binnen. Staat de WP ver in de tuin dan moet je een weerstandsberekeineg maken en kan DN32 nodig zijn. De pomp van de confida 9kW doet ongeveer 8mwk, ruim voldoende voor de CV instalatie met DN25. Bij toepasen van ribbelbuis moet je kritisch naar de lengte kijken omdat deze meer weerstand heeft. Bij mijn installatie gaan we 5 meter ribbelbuis DN25 van buiten naar binnen toepassen en dan over naar koperenbuis DN25 voor het binnenwerk ook naar de boiler.

• Robke15
Tomexergie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Precies waar ik ook mee zit. Maar je moet kijken naar de flow en weerstand. De confida 9kW werkt met c.a 1500 l/h. Dan is DN25 =1" voldoende voor de korte leidingen binnen. Staat de WP ver in de tuin dan moet je een weerstandsberekeineg maken en kan DN32 nodig zijn. De pomp van de confida 9kW doet ongeveer 8mwk, ruim voldoende voor de CV instalatie met DN25. Bij toepasen van ribbelbuis moet je kritisch naar de lengte kijken omdat deze meer weerstand heeft. Bij mijn installatie gaan we 5 meter ribbelbuis DN25 van buiten naar binnen toepassen en dan over naar koperenbuis DN25 voor het binnenwerk ook naar de boiler.
Ja oke, kwa flow moet het dus wel goed komen bij de 9kW. Ik zit kwa afstand geschat op maximaal 9 meter van buiten tot de binnen unit. Misschien voldoet 32mm dan wel.

Nog even puzzelen.

• Tomexergie
32mm voldoet altijd. Maar het gaat om DN25 dat veel gemakkelijker verwerkt in bochten enz. Bij mij zal het c.a 7 meter zijn dus 14 meter buis. Ik zal een weerstands berekening maken.

• Tomexergie
Aansluiting Confida 9kW:
DN25 RVS ribbelbuis 5 meter(totaal 10) weerstand 1500l/h 1,1 mwk . De pomp kan max 8mwk, dus geen probleem.
DN32 RVS ribbelbuis doet dan 0,35 mwk aanzienlijk beter , maar verwerkt moeilijker in bochten en dakbeschot. Bovendien heb ik geen aanbiedingen gezien 5meter dubbel DN32. Minimaal 25 meter.

Energieverlies 5 meter dubbel DN25 is 5W (c.a. 20kWh per jaar) voor DN32 2,1 W

• lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12-05 22:56
Leuke draad, eindelijk!
Heb al een offerte sinds enkele maanden voor een MB400 9kW en 40E binnenunit. De huidige Remeha Quinta is bijna 19 jaar oud. Ik wil de volgende winters niet onverwacht moeten vervangen. We wonen in een traditioneel huis van 1991 met radiatoren. Goed geïsoleerd met een jaarlijks verbruik van gemiddeld 1350m³. Dit jaar was het zelfs maar 1100m³ met deze zachte winter.

Ik had de Remeha warmtepomp achter mij gelaten. Remeha produceert vooral gas CV's en ik ben heel tevreden van mijn Quinta gas CV. Maar dit is hun 1ste warmtepomp en ... is overgenomen door Midea, Chinees en meer het goedkopere spul. Vandaar dat ik mikte op de grotere merken zoals Mitsubishi, CTC, Daikin en Panasonic, Vailant.

Op dit moment blijft over de Panasonic Aquarea T-CAP 12kW die ik nog vergelijk met de Daikin Altherma 4. Ook mooie installatie, zeker de Panasonic. Die behoudt zijn 12kW bij -15°. Maar verdorie allemaal pokke duur.

Interessante pdf bovenaan die ik terug ga bestuderen.
Maar hoe zien jullie hier de Remeha tov de grote merken? Is Remeha nog een A-merk, zeker na de overname door Midea? Waarom kiezen jullie voor Remeha ipv de merken die markt domineren.

Alvast bedankt.

• Tomexergie
Je weet niet waar het binnenwerk van andere merk warmtepompen vandaan komt. Er zijn maar een paar merken die echt zelf de compressor maken. Remeha levert al jaren warmtepompen met buitenunts van verschillende fabrikanten. Dit is inderdaad hun eerste R290 warmtepomp. Het gaat ook om de software, monitoring en ondersteuning en die is bij Remeha goed voor elkaar. Een WP moet lang meegaan, dus hopen dat het bedrijf er over 10 jaar nog bestaat.

• Tomexergie
Ik heb nog even uitgezocht hoe het zit met Remeha. Ze zijn niet overgenomen door Midea, maar werken samen. Je weet vandaag toch niet met wie je te doen hebt, mijn ziekverzekering is al 4 keer van eigenaar geswitcht zonder inspraak. Vrienden die Remeha hebben zijn allemaal tevreden, weliswaar split units, maar de service is goed.

• lamberbee
Tomexergie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:12:
Je weet niet waar het binnenwerk van andere merk warmtepompen vandaan komt. Er zijn maar een paar merken die echt zelf de compressor maken. Remeha levert al jaren warmtepompen met buitenunts van verschillende fabrikanten. Dit is inderdaad hun eerste R290 warmtepomp. Het gaat ook om de software, monitoring en ondersteuning en die is bij Remeha goed voor elkaar. Een WP moet lang meegaan, dus hopen dat het bedrijf er over 10 jaar nog bestaat.
Heb je gelijk Tom. 't Is altijd maar afwachten bij ieder merk. Er wordt in heel wat sectors overgenomen en samen gegaan. Enkel de grote overleven.
De Remeha Confida zou een "rebranded" toestel van de BDR Thermea groep zijn. Ik ga mijn electrische aansluiting veranderen van 1 naar 3 fase en zal toch een nieuwe offerte moeten vragen. En dan val ik volgens mij in de 12kW warmtepomp wat beter overeenkomt met mijn warmteverliezen, zeker bij koudere temperaturen.

Worden hier trouwens offertes gedeeld?

• Tomexergie
Offertes niet, via PM kan natuurlijk wel. Er worden wel prijzen genoemd zonder de naam van de installateur.
Ik weet niet wat de regels zijn wat betreft vertrouwelijkheid.
Offertes zijn moeilijk te beoordelen omdat de installatiekosten inclusief boiler 2* hoger zijn dan de lage kale prijs van de WP. Iedere woing + Cv is anders.

• lamberbee
Tomexergie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:07:
Offertes niet, via PM kan natuurlijk wel. Er worden wel prijzen genoemd zonder de naam van de installateur.
Ik weet niet wat de regels zijn wat betreft vertrouwelijkheid.
Offertes zijn moeilijk te beoordelen omdat de installatiekosten inclusief boiler 2* hoger zijn dan de lage kale prijs van de WP. Iedere woing + Cv is anders.
Je hebt een punt. Als ik al offertes deel is de installateur gemaskeerd. Betere vraag is misschien, iemand al effectief een R290 warmtepomp geïnstalleerd in een huis met enkel radiatoren.

• ghermans
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-05 15:32
Ik heb een Confida MB400 -9kw met ControlBox MB zonder boilervat midden februari laten installeren met gedeeltelijk normale radiatoren met ventilatoren en LT radiatoren. In het begin heb ik de warmtepomp weersafhankelijk laten regelen. de binnentemperatuur steeg naar 24 graden. Naderhand op kamertemperatuur regeling omgeschakeld en dat werkt goed .

• Tomexergie
ghermans schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:48:
Ik heb een Confida MB400 -9kw met ControlBox MB zonder boilervat midden februari laten installeren met gedeeltelijk normale radiatoren met ventilatoren en LT radiatoren. In het begin heb ik de warmtepomp weersafhankelijk laten regelen. de binnentemperatuur steeg naar 24 graden. Naderhand op kamertemperatuur regeling omgeschakeld en dat werkt goed .
Dan staat de sooklijn niet goed ingesteld. Op kamer temperatuur regelen gaat natuurlijk ook. Maar een combinatie is nog beter.
Vraag: Is de Confida werkelijk zo stil zoals ze beschrijven?

• Robke15
Tomexergie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:55:
Aansluiting Confida 9kW:
DN25 RVS ribbelbuis 5 meter(totaal 10) weerstand 1500l/h 1,1 mwk . De pomp kan max 8mwk, dus geen probleem.
DN32 RVS ribbelbuis doet dan 0,35 mwk aanzienlijk beter , maar verwerkt moeilijker in bochten en dakbeschot. Bovendien heb ik geen aanbiedingen gezien 5meter dubbel DN32. Minimaal 25 meter.

Energieverlies 5 meter dubbel DN25 is 5W (c.a. 20kWh per jaar) voor DN32 2,1 W
Oke bedankt voor je nuttige info. Ik ken zo'n ribbelbuis niet, ik ga voor uponor, heb van het weekend nog een wp geplaatst, gaat best prima. Volgende keer neem ik wel een buigtang om beter de hoek om te gaan.

• Releases
Druk bezig met wat toevoegingen aan de TS.
Als er nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Aanbetaling voor mijn installatie is ondertussen gedaan. Ik verwacht binnen enkele weken de plaatsing.

• DataDriven2026
@lamberbee Remeha is een A-merk en na alle onderzoek wat ik heb gedaan tot nu toe lijkt dit mij zeker 1 van de beste warmtepompen van de markt. Daarom heb ik mijne laten installeren (6kW versie).

De unit is vanuit de basis door BDR Thermea van Midea overgenomen, echter heeft BDR/Remeha veranderingen aan het toestel gebracht, zowel hardwarematig als softwarematig om het te verbeteren.

Remeha biedt ook uitgebreid support en dat is ook wat waard ten opzichte van andere merken. Over 10-15 jaar staat Remeha nog wel overeind en dat is van partijen die pas enkele jaren bestaan niet direct te zeggen.

De Remeha Confida verliest zijn vermogen ook niet zoals andere merken. bijv de 8.5kw versie levert bij -7/35 nog steeds 8.0kw aan vermogen! Dit geldt ook voor de 6/12 en 14 kw versies. Echter, zijn deze units niet zo duur als de Panasonics zijn.

Daarnaast is de SCOP ook hoger dan alle andere toestellen die ik heb gezien en dat geeft mij een goed gevoel.

Kort over het geluid, hij staat bij mij op het betonnen dak van mijn badkamer, met bigfoots 60cm en bigfoort ophoogblokken en trillingsdempende veren van soloco. Geen resonantie en ja, ik heb hem op hoog vermogen laten draaien terwijl ik ernaast stond. Hij is echt zo stil als ze doen laten blijken.

• DataDriven2026
@ReleasesGeluid: 35 dB(A) op 3 m afstand (claim Remeha) - vanuit het eerste bericht.

Remeha Claimt 31 dB(A) op 3 m afstand op gebied van het ERP label. De 35 B(A) op 3 m afstand is op gebied van 100% vermogen. Dus de 31 B(A) op 3 m afstand is betere vergelijkingsmateriaal op gebied van andere merken aangezien het ERP label als 'standaard' wordt gebruikt om geluid te vergelijken.

@Releases Het verhaal over de SCOP is technisch compleet incorrect. Je gaat SCOP en COP tegenover elkaar vergelijken maar dat moet je niet doen. Over het gehele stookseizoen van afgelopen jaar 1 september 2025 tot 31 maart 2026 was de gemiddelde temperatuur 8.2 graden. Dus als de COP van +7/35, 5.17 is, dan is de SCOP van 5.34 over een heel stookseizoen (waarbij de temperatuur gemiddeld dus hoger ligt dan +7) HEEL realistisch en dus zeker mogelijk.

De SCOP van het toestel ligt aanzienlijk hoger dan van andere toestellen en dat maakt de Remeha Confida MB400 echt wel 1 van de meest efficiënte toestellen van de gehele markt.

[ Voor 44% gewijzigd door DataDriven2026 op 04-05-2026 12:15 ]

• Robke15
Wat betreft de confida 40, daar heb je 2 modellen in, de 40h en 40e, ik begrijp uit diverse info dat de 40h(hybride) ook all electric ready is.

De confida 10 is dan ideaal bij een bestaande installatie met alle appendages al reeds in de installatie toch?

• Tomexergie
Robke15 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Oke bedankt voor je nuttige info. Ik ken zo'n ribbelbuis niet, ik ga voor uponor, heb van het weekend nog een wp geplaatst, gaat best prima. Volgende keer neem ik wel een buigtang om beter de hoek om te gaan.
Het boiler water kan 75C worden, dat kan de confida leveren. Kan uponor daar op lange termijn tegen? Ik den dat ik toch maar af zie van ribbelbuis i.v.m. de weerstand en energieverlies. Ik zoek een alternatief die je door kunt trekken tussen het dakbeschot naar zolder.
Ribbelbuis is voor de installateur de weg van de minste weerstand, voor het hydraulische systeem de meeste weerstand.

• Tomexergie
DataDriven2026 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:01:

Daarnaast is de SCOP ook hoger dan alle andere toestellen die ik heb gezien en dat geeft mij een goed gevoel.

Kort over het geluid, hij staat bij mij op het betonnen dak van mijn badkamer, met bigfoots 60cm en bigfoort ophoogblokken en trillingsdempende veren van soloco. Geen resonantie en ja, ik heb hem op hoog vermogen laten draaien terwijl ik ernaast stond. Hij is echt zo stil als ze doen laten blijken.
Fijn dat Remaha zijn belofte waar maakt Alleen wat betreft COP heb ik wel wat relativering.
De opgave is vaak bij 7C buiten en 35C aanvoer temperatuur. Bijna alle warmtepompen scoren ongeveer hetzelfde omdat dit met de thermodynamica te maken heeft. De interne efficiency van de unit kan het proces maar een beetje beïnvloeden.
De SCOP is een heel ander verhaal. Deze hangt sterk af van het hydaulische systeem, de CV installatie (vloer of radiatoren) en de regeling. Bij monitoring van 40 warmtepompen op dit forum blijkt de de SCOP tussen de 4 en 5 te liggen voor alle A-merken. De ontwerp en installatie zijn dominant voor het resultaat, dus voor de SCOP. Daar doet Remeha niets aan. Helaas zijn er veel WP gebruikers die het geen bal intersseert, als het maar warm wordt.

• Robke15
Tomexergie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Het boiler water kan 75C worden, dat kan de confida leveren. Kan uponor daar op lange termijn tegen? Ik den dat ik toch maar af zie van ribbelbuis i.v.m. de weerstand en energieverlies. Ik zoek een alternatief die je door kunt trekken tussen het dakbeschot naar zolder.
Ribbelbuis is voor de installateur de weg van de minste weerstand, voor het hydraulische systeem de meeste weerstand.
De tijd zal het leren, het kan de temperaturen aan maar in hoeverre de leidingen zullen slijten, geen idee.

Ik kan er bij ons heel goed bij dus zal geen grote problemen vormen later.

• Releases
Hier weer een stap verder.
Om de kosten te besparen het elektra stuk al zelf uitgevoerd.
Dat is allemaal afgerond en klaar, dus dat ligt mooi klaar voor de installateur.

25/26 Mei word de complete installatie gedaan, dus ben erg benieuwd!
De binnen installatie komt bij mij op de overloop van de zolder te staan, vanaf daar zal de bekabeling tussen de dak lagen naar beneden gaan en komt dan uit op de schuur naast de carport, daar komt de warmtepomp zelf te staan. Dit stuk ook al helemaal voorbereid zodat als goed is, de slangen zo naar boven gebracht kunnen worden.

• Casper_G
  • Laatst online: 23:57
Speciaal account aangemaakt om even te reageren. Hier ga ik zelf ook een confida 6kw installeren met de confida 10 als binnenunit.

Contact gehad met de technische dienst, de modbus (GTW-08) moet gewoon werken op deze unit. Op de confida 40 werkt hij hoe dan ook, maar op de 10 is significant minder ruimte beschikbaar, dus moet de printplaat extern geplaatst worden. Dit vereist (voor nu) dus een er printer, beetje tekenwerk en het verlengen van een modbus kabel. Moest te doen zijn maar is nog niet de Officiële oplossing.

(Edit):

Zojuist toch nog teruggebeld door de technische dienst. Het knaagde daar blijkbaar ook, ze hebben meteen een unit open getrokken en even gekeken. Met een beetje passen en meten moet hij gewoon in de behuizing passen. Ik zal dit toepassen en later op terugkomen (deze zomer).

[ Voor 21% gewijzigd door Casper_G op 13-05-2026 15:15 ]

• Releases
Casper_G schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:08:
Speciaal account aangemaakt om even te reageren. Hier ga ik zelf ook een confida 6kw installeren met de confida 10 als binnenunit.

Contact gehad met de technische dienst, de modbus (GTW-08) moet gewoon werken op deze unit. Op de confida 40 werkt hij hoe dan ook, maar op de 10 is significant minder ruimte beschikbaar, dus moet de printplaat extern geplaatst worden. Dit vereist (voor nu) dus een er printer, beetje tekenwerk en het verlengen van een modbus kabel. Moest te doen zijn maar is nog niet de Officiële oplossing.
Ben benieuwd hoe je verder de aansturing aan doen, wil je dit specifiek om iets met HomeAssistant te doen of iets anders?

• Casper_G
Releases schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Ben benieuwd hoe je verder de aansturing aan doen, wil je dit specifiek om iets met HomeAssistant te doen of iets anders?
Dit is inderdaad om het via HA aan te sturen. Ik heb ook een Honeywell evohome systeem en aangezien de meningen en ervaringen nogal uiteen lopen icm een warmtepomp, trek ik liever alles naar home assistant zodat ik in ieder geval iets van controle over het systeem heb, dan al niet kan zien waar het fout gaat.

Het einddoel is hoe dan ook alles te besturen via HA, waaronder ook warmtepomp boiler, ventilatie etc. Dan kan ik met overschot van zonnepanelen een beetje sturen waar de energie heen moet.

• DataDriven2026
@Casper_G Bij zone-regeling is het wel van belang dat je goed let op het ten alle tijde beschikbare maximum debiet. De warmtepomp regelt op delta t maar kan nog een maximum debiet willen behalen van rond de 20 liter per minuut.

Wanneer je zone-regeling toepast en je toch een hoop groepen zal kunnen afsluiten is het verstandig om een 80-120 liter parallel geschakeld buffervat/ schakelvat te plaatsen om debiet storingen te voorkomen, de maximale efficiëntie van de warmtepomp te kunnen benutten en zodat hij altijd zijn maximum benodigde vermogen kan produceren.

• Casper_G
DataDriven2026 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:10:
@Casper_G Bij zone-regeling is het wel van belang dat je goed let op het ten alle tijde beschikbare maximum debiet. De warmtepomp regelt op delta t maar kan nog een maximum debiet willen behalen van rond de 20 liter per minuut.

Wanneer je zone-regeling toepast en je toch een hoop groepen zal kunnen afsluiten is het verstandig om een 80-120 liter parallel geschakeld buffervat/ schakelvat te plaatsen om debiet storingen te voorkomen, de maximale efficiëntie van de warmtepomp te kunnen benutten en zodat hij altijd zijn maximum benodigde vermogen kan produceren.
Snap ik, dat is ook deels waar de uiteenlopende ervaringen vaak vandaan komen heb ik zo het idee.

Nu is het zo dat ik door het design van mijn cv leidingen niet volledig hydrologisch neutraal kan werken, maar ik verwacht dat in de praktijk de vloerverwarming beneden, bestaande uit 5 groepen, toch wel vaak open zal staan.

Mocht dit niet voldoende zijn, sluit ik een buffervat aan op de oude plek van mijn gasketel. Dit zou dan een "permanent open" groep zijn waardoor het systeem altijd flow kan creëren. Dan is het alleen zaak om dit af te stellen door middel van een ventiel wat geen onnodige stroming door het buffervat toelaat om zo zo efficiënt mogelijk te werkt te gaan.

Dit segment staat nog niet helemaal vast, maar wegens enige flexibiliteit ga ik dit gewoon ervaren en waar nodig modificeren. Mocht er een perfecte oplossing bestaan met deze randvoorwaarden, hoor ik het uiteraard graag!

• DataDriven2026
@Casper_G 5 groepen met een debiet van 2 tot 2.5 liter per minuut per groep maakt 10-12.5 liter aan debiet. Dat is dus eigenlijk niet afdoende om de 20 liter per minuut die de warmtepomp kan draaien om zijn maximum vermogen op dat moment af te geven.

Ik zal sterk een parallel buffervat overwegen en aanraden gezien de input die je tot nu toe hebt gegeven hierover.

• Casper_G
@DataDriven2026 6e groep is de badkamer. Alle groepen zijn redelijk de zelfde lengte (80m +-5m) Ook zal de vloerverwarming bijna altijd volledig open staan in de praktijk. Vervolgens zijn er nog 4 ltv radiatoren aanwezig. Warmteverlies is berekend op 3kw bij -10 (voor constant houden). Er zal zelden het maximale worden gevraagd van de warmtepomp, mocht dat wel zo zijn, moet de Delta t maar wat hoger worden als al dat vermogen echt het huis in moet... Er is namelijk echt geen plek voor een parallel vat. Hopelijk biedt dit wat meer inzicht in de situatie.
Pagina: 1