• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 15:37
Ik heb nog even uitgezocht hoe het zit met Remeha. Ze zijn niet overgenomen door Midea, maar werken samen. Je weet vandaag toch niet met wie je te doen hebt, mijn ziekverzekering is al 4 keer van eigenaar geswitcht zonder inspraak. Vrienden die Remeha hebben zijn allemaal tevreden, weliswaar split units, maar de service is goed.

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
Tomexergie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:12:
Je weet niet waar het binnenwerk van andere merk warmtepompen vandaan komt. Er zijn maar een paar merken die echt zelf de compressor maken. Remeha levert al jaren warmtepompen met buitenunts van verschillende fabrikanten. Dit is inderdaad hun eerste R290 warmtepomp. Het gaat ook om de software, monitoring en ondersteuning en die is bij Remeha goed voor elkaar. Een WP moet lang meegaan, dus hopen dat het bedrijf er over 10 jaar nog bestaat.
Heb je gelijk Tom. 't Is altijd maar afwachten bij ieder merk. Er wordt in heel wat sectors overgenomen en samen gegaan. Enkel de grote overleven.
De Remeha Confida zou een "rebranded" toestel van de BDR Thermea groep zijn. Ik ga mijn electrische aansluiting veranderen van 1 naar 3 fase en zal toch een nieuwe offerte moeten vragen. En dan val ik volgens mij in de 12kW warmtepomp wat beter overeenkomt met mijn warmteverliezen, zeker bij koudere temperaturen.

Worden hier trouwens offertes gedeeld?

  • Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 15:37
Offertes niet, via PM kan natuurlijk wel. Er worden wel prijzen genoemd zonder de naam van de installateur.
Ik weet niet wat de regels zijn wat betreft vertrouwelijkheid.
Offertes zijn moeilijk te beoordelen omdat de installatiekosten inclusief boiler 2* hoger zijn dan de lage kale prijs van de WP. Iedere woing + Cv is anders.

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
Tomexergie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:07:
Offertes niet, via PM kan natuurlijk wel. Er worden wel prijzen genoemd zonder de naam van de installateur.
Ik weet niet wat de regels zijn wat betreft vertrouwelijkheid.
Offertes zijn moeilijk te beoordelen omdat de installatiekosten inclusief boiler 2* hoger zijn dan de lage kale prijs van de WP. Iedere woing + Cv is anders.
Je hebt een punt. Als ik al offertes deel is de installateur gemaskeerd. Betere vraag is misschien, iemand al effectief een R290 warmtepomp geïnstalleerd in een huis met enkel radiatoren.

  • ghermans
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ik heb een Confida MB400 -9kw met ControlBox MB zonder boilervat midden februari laten installeren met gedeeltelijk normale radiatoren met ventilatoren en LT radiatoren. In het begin heb ik de warmtepomp weersafhankelijk laten regelen. de binnentemperatuur steeg naar 24 graden. Naderhand op kamertemperatuur regeling omgeschakeld en dat werkt goed .

  • Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 15:37
ghermans schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:48:
Ik heb een Confida MB400 -9kw met ControlBox MB zonder boilervat midden februari laten installeren met gedeeltelijk normale radiatoren met ventilatoren en LT radiatoren. In het begin heb ik de warmtepomp weersafhankelijk laten regelen. de binnentemperatuur steeg naar 24 graden. Naderhand op kamertemperatuur regeling omgeschakeld en dat werkt goed .
Dan staat de sooklijn niet goed ingesteld. Op kamer temperatuur regelen gaat natuurlijk ook. Maar een combinatie is nog beter.
Vraag: Is de Confida werkelijk zo stil zoals ze beschrijven?

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Tomexergie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:55:
Aansluiting Confida 9kW:
DN25 RVS ribbelbuis 5 meter(totaal 10) weerstand 1500l/h 1,1 mwk . De pomp kan max 8mwk, dus geen probleem.
DN32 RVS ribbelbuis doet dan 0,35 mwk aanzienlijk beter , maar verwerkt moeilijker in bochten en dakbeschot. Bovendien heb ik geen aanbiedingen gezien 5meter dubbel DN32. Minimaal 25 meter.

Energieverlies 5 meter dubbel DN25 is 5W (c.a. 20kWh per jaar) voor DN32 2,1 W
Oke bedankt voor je nuttige info. Ik ken zo'n ribbelbuis niet, ik ga voor uponor, heb van het weekend nog een wp geplaatst, gaat best prima. Volgende keer neem ik wel een buigtang om beter de hoek om te gaan.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Druk bezig met wat toevoegingen aan de TS.
Als er nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Aanbetaling voor mijn installatie is ondertussen gedaan. Ik verwacht binnen enkele weken de plaatsing.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@lamberbee Remeha is een A-merk en na alle onderzoek wat ik heb gedaan tot nu toe lijkt dit mij zeker 1 van de beste warmtepompen van de markt. Daarom heb ik mijne laten installeren (6kW versie).

De unit is vanuit de basis door BDR Thermea van Midea overgenomen, echter heeft BDR/Remeha veranderingen aan het toestel gebracht, zowel hardwarematig als softwarematig om het te verbeteren.

Remeha biedt ook uitgebreid support en dat is ook wat waard ten opzichte van andere merken. Over 10-15 jaar staat Remeha nog wel overeind en dat is van partijen die pas enkele jaren bestaan niet direct te zeggen.

De Remeha Confida verliest zijn vermogen ook niet zoals andere merken. bijv de 8.5kw versie levert bij -7/35 nog steeds 8.0kw aan vermogen! Dit geldt ook voor de 6/12 en 14 kw versies. Echter, zijn deze units niet zo duur als de Panasonics zijn.

Daarnaast is de SCOP ook hoger dan alle andere toestellen die ik heb gezien en dat geeft mij een goed gevoel.

Kort over het geluid, hij staat bij mij op het betonnen dak van mijn badkamer, met bigfoots 60cm en bigfoort ophoogblokken en trillingsdempende veren van soloco. Geen resonantie en ja, ik heb hem op hoog vermogen laten draaien terwijl ik ernaast stond. Hij is echt zo stil als ze doen laten blijken.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@ReleasesGeluid: 35 dB(A) op 3 m afstand (claim Remeha) - vanuit het eerste bericht.

Remeha Claimt 31 dB(A) op 3 m afstand op gebied van het ERP label. De 35 B(A) op 3 m afstand is op gebied van 100% vermogen. Dus de 31 B(A) op 3 m afstand is betere vergelijkingsmateriaal op gebied van andere merken aangezien het ERP label als 'standaard' wordt gebruikt om geluid te vergelijken.

@Releases Het verhaal over de SCOP is technisch compleet incorrect. Je gaat SCOP en COP tegenover elkaar vergelijken maar dat moet je niet doen. Over het gehele stookseizoen van afgelopen jaar 1 september 2025 tot 31 maart 2026 was de gemiddelde temperatuur 8.2 graden. Dus als de COP van +7/35, 5.17 is, dan is de SCOP van 5.34 over een heel stookseizoen (waarbij de temperatuur gemiddeld dus hoger ligt dan +7) HEEL realistisch en dus zeker mogelijk.

De SCOP van het toestel ligt aanzienlijk hoger dan van andere toestellen en dat maakt de Remeha Confida MB400 echt wel 1 van de meest efficiënte toestellen van de gehele markt.

[ Voor 44% gewijzigd door DataDriven2026 op 04-05-2026 12:15 ]


  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Wat betreft de confida 40, daar heb je 2 modellen in, de 40h en 40e, ik begrijp uit diverse info dat de 40h(hybride) ook all electric ready is.

De confida 10 is dan ideaal bij een bestaande installatie met alle appendages al reeds in de installatie toch?

  • Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 15:37
Robke15 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:30:
[...]


Oke bedankt voor je nuttige info. Ik ken zo'n ribbelbuis niet, ik ga voor uponor, heb van het weekend nog een wp geplaatst, gaat best prima. Volgende keer neem ik wel een buigtang om beter de hoek om te gaan.
Het boiler water kan 75C worden, dat kan de confida leveren. Kan uponor daar op lange termijn tegen? Ik den dat ik toch maar af zie van ribbelbuis i.v.m. de weerstand en energieverlies. Ik zoek een alternatief die je door kunt trekken tussen het dakbeschot naar zolder.
Ribbelbuis is voor de installateur de weg van de minste weerstand, voor het hydraulische systeem de meeste weerstand.

  • Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 15:37
DataDriven2026 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:01:

Daarnaast is de SCOP ook hoger dan alle andere toestellen die ik heb gezien en dat geeft mij een goed gevoel.

Kort over het geluid, hij staat bij mij op het betonnen dak van mijn badkamer, met bigfoots 60cm en bigfoort ophoogblokken en trillingsdempende veren van soloco. Geen resonantie en ja, ik heb hem op hoog vermogen laten draaien terwijl ik ernaast stond. Hij is echt zo stil als ze doen laten blijken.
Fijn dat Remaha zijn belofte waar maakt Alleen wat betreft COP heb ik wel wat relativering.
De opgave is vaak bij 7C buiten en 35C aanvoer temperatuur. Bijna alle warmtepompen scoren ongeveer hetzelfde omdat dit met de thermodynamica te maken heeft. De interne efficiency van de unit kan het proces maar een beetje beïnvloeden.
De SCOP is een heel ander verhaal. Deze hangt sterk af van het hydaulische systeem, de CV installatie (vloer of radiatoren) en de regeling. Bij monitoring van 40 warmtepompen op dit forum blijkt de de SCOP tussen de 4 en 5 te liggen voor alle A-merken. De ontwerp en installatie zijn dominant voor het resultaat, dus voor de SCOP. Daar doet Remeha niets aan. Helaas zijn er veel WP gebruikers die het geen bal intersseert, als het maar warm wordt.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Tomexergie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Het boiler water kan 75C worden, dat kan de confida leveren. Kan uponor daar op lange termijn tegen? Ik den dat ik toch maar af zie van ribbelbuis i.v.m. de weerstand en energieverlies. Ik zoek een alternatief die je door kunt trekken tussen het dakbeschot naar zolder.
Ribbelbuis is voor de installateur de weg van de minste weerstand, voor het hydraulische systeem de meeste weerstand.
De tijd zal het leren, het kan de temperaturen aan maar in hoeverre de leidingen zullen slijten, geen idee.

Ik kan er bij ons heel goed bij dus zal geen grote problemen vormen later.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Hier weer een stap verder.
Om de kosten te besparen het elektra stuk al zelf uitgevoerd.
Dat is allemaal afgerond en klaar, dus dat ligt mooi klaar voor de installateur.

25/26 Mei word de complete installatie gedaan, dus ben erg benieuwd!
De binnen installatie komt bij mij op de overloop van de zolder te staan, vanaf daar zal de bekabeling tussen de dak lagen naar beneden gaan en komt dan uit op de schuur naast de carport, daar komt de warmtepomp zelf te staan. Dit stuk ook al helemaal voorbereid zodat als goed is, de slangen zo naar boven gebracht kunnen worden.

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
Speciaal account aangemaakt om even te reageren. Hier ga ik zelf ook een confida 6kw installeren met de confida 10 als binnenunit.

Contact gehad met de technische dienst, de modbus (GTW-08) moet gewoon werken op deze unit. Op de confida 40 werkt hij hoe dan ook, maar op de 10 is significant minder ruimte beschikbaar, dus moet de printplaat extern geplaatst worden. Dit vereist (voor nu) dus een er printer, beetje tekenwerk en het verlengen van een modbus kabel. Moest te doen zijn maar is nog niet de Officiële oplossing.


(Edit):

Zojuist toch nog teruggebeld door de technische dienst. Het knaagde daar blijkbaar ook, ze hebben meteen een unit open getrokken en even gekeken. Met een beetje passen en meten moet hij gewoon in de behuizing passen. Ik zal dit toepassen en later op terugkomen (deze zomer).

[ Voor 21% gewijzigd door Casper_G op 13-05-2026 15:15 ]


  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Casper_G schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:08:
Speciaal account aangemaakt om even te reageren. Hier ga ik zelf ook een confida 6kw installeren met de confida 10 als binnenunit.

Contact gehad met de technische dienst, de modbus (GTW-08) moet gewoon werken op deze unit. Op de confida 40 werkt hij hoe dan ook, maar op de 10 is significant minder ruimte beschikbaar, dus moet de printplaat extern geplaatst worden. Dit vereist (voor nu) dus een er printer, beetje tekenwerk en het verlengen van een modbus kabel. Moest te doen zijn maar is nog niet de Officiële oplossing.
Ben benieuwd hoe je verder de aansturing aan doen, wil je dit specifiek om iets met HomeAssistant te doen of iets anders?

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
Releases schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Ben benieuwd hoe je verder de aansturing aan doen, wil je dit specifiek om iets met HomeAssistant te doen of iets anders?
Dit is inderdaad om het via HA aan te sturen. Ik heb ook een Honeywell evohome systeem en aangezien de meningen en ervaringen nogal uiteen lopen icm een warmtepomp, trek ik liever alles naar home assistant zodat ik in ieder geval iets van controle over het systeem heb, dan al niet kan zien waar het fout gaat.

Het einddoel is hoe dan ook alles te besturen via HA, waaronder ook warmtepomp boiler, ventilatie etc. Dan kan ik met overschot van zonnepanelen een beetje sturen waar de energie heen moet.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@Casper_G Bij zone-regeling is het wel van belang dat je goed let op het ten alle tijde beschikbare maximum debiet. De warmtepomp regelt op delta t maar kan nog een maximum debiet willen behalen van rond de 20 liter per minuut.

Wanneer je zone-regeling toepast en je toch een hoop groepen zal kunnen afsluiten is het verstandig om een 80-120 liter parallel geschakeld buffervat/ schakelvat te plaatsen om debiet storingen te voorkomen, de maximale efficiëntie van de warmtepomp te kunnen benutten en zodat hij altijd zijn maximum benodigde vermogen kan produceren.

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
DataDriven2026 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:10:
@Casper_G Bij zone-regeling is het wel van belang dat je goed let op het ten alle tijde beschikbare maximum debiet. De warmtepomp regelt op delta t maar kan nog een maximum debiet willen behalen van rond de 20 liter per minuut.

Wanneer je zone-regeling toepast en je toch een hoop groepen zal kunnen afsluiten is het verstandig om een 80-120 liter parallel geschakeld buffervat/ schakelvat te plaatsen om debiet storingen te voorkomen, de maximale efficiëntie van de warmtepomp te kunnen benutten en zodat hij altijd zijn maximum benodigde vermogen kan produceren.
Snap ik, dat is ook deels waar de uiteenlopende ervaringen vaak vandaan komen heb ik zo het idee.

Nu is het zo dat ik door het design van mijn cv leidingen niet volledig hydrologisch neutraal kan werken, maar ik verwacht dat in de praktijk de vloerverwarming beneden, bestaande uit 5 groepen, toch wel vaak open zal staan.

Mocht dit niet voldoende zijn, sluit ik een buffervat aan op de oude plek van mijn gasketel. Dit zou dan een "permanent open" groep zijn waardoor het systeem altijd flow kan creëren. Dan is het alleen zaak om dit af te stellen door middel van een ventiel wat geen onnodige stroming door het buffervat toelaat om zo zo efficiënt mogelijk te werkt te gaan.

Dit segment staat nog niet helemaal vast, maar wegens enige flexibiliteit ga ik dit gewoon ervaren en waar nodig modificeren. Mocht er een perfecte oplossing bestaan met deze randvoorwaarden, hoor ik het uiteraard graag!

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@Casper_G 5 groepen met een debiet van 2 tot 2.5 liter per minuut per groep maakt 10-12.5 liter aan debiet. Dat is dus eigenlijk niet afdoende om de 20 liter per minuut die de warmtepomp kan draaien om zijn maximum vermogen op dat moment af te geven.

Ik zal sterk een parallel buffervat overwegen en aanraden gezien de input die je tot nu toe hebt gegeven hierover.

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@DataDriven2026 6e groep is de badkamer. Alle groepen zijn redelijk de zelfde lengte (80m +-5m) Ook zal de vloerverwarming bijna altijd volledig open staan in de praktijk. Vervolgens zijn er nog 4 ltv radiatoren aanwezig. Warmteverlies is berekend op 3kw bij -10 (voor constant houden). Er zal zelden het maximale worden gevraagd van de warmtepomp, mocht dat wel zo zijn, moet de Delta t maar wat hoger worden als al dat vermogen echt het huis in moet... Er is namelijk echt geen plek voor een parallel vat. Hopelijk biedt dit wat meer inzicht in de situatie.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Casper_G schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:43:
[...]

Dit is inderdaad om het via HA aan te sturen. Ik heb ook een Honeywell evohome systeem en aangezien de meningen en ervaringen nogal uiteen lopen icm een warmtepomp, trek ik liever alles naar home assistant zodat ik in ieder geval iets van controle over het systeem heb, dan al niet kan zien waar het fout gaat.

Het einddoel is hoe dan ook alles te besturen via HA, waaronder ook warmtepomp boiler, ventilatie etc. Dan kan ik met overschot van zonnepanelen een beetje sturen waar de energie heen moet.
Ben even benieuwd, als je dit doet in home assistant, kan je dan bijvoorbeeld de temperatuur en + en - aanbieden in Homekit dat je weet?

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@Releases zelf heb ik niks van Apple dus kan daar helaas niks nuttigs over zeggen, sorry.

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
Ik heb nog altijd geen beslissing gemaakt voor de Remeha Condida 40E warmtepomp gemaakt. Waarom?
  • Ik heb ondertussen zelf een warmteverliesberekening gedaan van ons huis en kom uit op juist geen 10kW. Dit komt overeen met de inschattingen van alle installateurs. De grootste brok is de ventilatie. Omdat we geen ventilatiesysteem hebben (traditioneel huis van 1991), wordt 4-5kW aangerekend. Wow, dat is zowat de helft.
  • De installateur, een Remeha ambassadeur, zweert dat de 9kW voldoende is. In de 20d per jaar dat het extreem koud is, springt de weerstand wel bij.
  • De Confida 9kW is een 230V aansluiting voor de binnen- en buitenunit. De 3 fase versies beginnen bij 12kW en de installateur blijft bij zijn offerte van 9kW. Kwestie dan goed verdelen dan over 2 fases?
Ben altijd wel heel tevreden van mijn Condenserende Quinta geweest bijna 20 jaar lang. Een warmtepomp is natuurlijk wel iets anders. En het blijft hier allemaal maar theorie. Misschien moet ik gewoon de stap zetten. Remeha is dan ook nog eens de goedkoopste van allemaal.

Is dus sinds mei 2026 beschikbaar zie ik op de website.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@Casper_G Ik snap de situatie, als je maar 3kw nodig hebt, waarom neem je dan de 6kw versie en niet de 4kw versie, aangezien de 4kw versie nog 4.8kw vermogen beschikbaar heeft bij -7 buitentemperatuur?

Daarnaast kan een grotere delta t aanhouden niet echt, het is een delta t gestuurde machine. hij houdt een delta t van 5k aan onder de 48 graden aanvoertemperatuur. tussen de 48 en 60 graden een delta t van 8k en een delta t van 10 boven de 60 graden aanvoertemperatuur. Even ongeveer uit mijn hoofd. Hij past zijn pompsnelheid constant aan om dit te bereiken.

@lamberbee Hoe heb je zelf de warmteverliesberekening gemaakt? Stuur mij anders even een berichtje, dan kan ik via 'heatbox' eventueel een warmteverliesberekening voor je maken.

De remeha confida is naar mijn idee één van de beste warmtepompen op de markt op dit moment, Mits de installatie goed is en het afgiftesysteem kloppend is voor een juiste werking heb je een top toestel!

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@DataDriven2026 De 3kw is transmissieverlies (2,35 ) + Ventilatieverlies (0.4), hierbij is het opstartverlies dus nog niet meegenomen, waar ik bij voorkeur meer dan 1kw ruimte voor heb. Los van dit alles maak ik uit de specificaties op dat de verdamper gelijk is tussen de 4 en 6kw units, dus zullen ze terug moduleren tot een vergelijkbaar minimum.

dit combinerend met dat wellicht een situatie kan afspelen waar de wp zijn vermogen niet kwijt kan door debiet limitaties, neem ik hierbij aan dat het volledig vermogen van de 6kw niet nodig zal zijn onder normaal gebruik. mocht ik dit compleet verkeerd zien, hoor ik graag wat wel zou kunnen met de verdere limitaties die mijn installatie met zich meebrengen.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@Casper_G je hebt helemaal gelijk dat het minimum modulatiebereik van de 4kw en de 6kw hetzelfe zijn. In principe is de 4kw een softwarematig begrenst apparaat. Ik zal meer te denken aan aanschafkosten die voor de 4kw lager zullen liggen dan de 6kw. Echter is dat ook wel redelijk verwaarloosbaar.

Ik zal als ik jou was vooral opletten op je maximaal haalbare debiet, je kan hem enkel op debiet begrenzen en sturen op delta t gaat niet omdat hij dat zelf dus regelt met zijn pompsnelheid bij een bepaalde aanvoertemperatuur om de bijbehorende delta t te behalen. In principe is een 50-60L parallel 'ontkoppel' vaatje al afdoende wanneer je de rest van de afgiftesysteem daarachter open hebt staan. Omdat je afgiftesysteem dan ook gewoon vrij doorstromend volume garandeert.

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@DataDriven2026 Zoals ik al zei, parallel is geen mogelijkheid wegens ruimtegebrek. Heb ff zitten denken en ga een aparte groep maken en aansluiten op een kanaalverwarmer/koeler. Deze zal op de invoer van de wtw ventilatie staan. De aansluiting is 22mm koper en de leiding daarheen is 25mm alupex, dus icm de vloerverwarming zit ik dan altijd goed.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:31
DataDriven2026 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:21:
@Casper_G je hebt helemaal gelijk dat het minimum modulatiebereik van de 4kw en de 6kw hetzelfe zijn. In principe is de 4kw een softwarematig begrenst apparaat. Ik zal meer te denken aan aanschafkosten die voor de 4kw lager zullen liggen dan de 6kw. Echter is dat ook wel redelijk verwaarloosbaar.
Als je bij de groothandels kijkt is het prijsverschil tussen de 4 en 6kW buitenunits minder dan 100 euro (wat je ook weer extra aan subsidie terugkrijgt). (Edit: het verschil in subsidie is zelfs maar liefst 225 euro!)

Is er dan nog een reden om de 4kW boven de 6kW variant te kiezen als je rond deze grens zit? Ook omdat ze allebei tot hetzelfde minimum terugmoduleren?

Is overigens bekend wat is dit minimum ongeveer is in kW afgifte?

[ Voor 3% gewijzigd door nihilissimis op 18-05-2026 18:23 ]


  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@nihilissimis Ik kan werkelijk waar geen enkele reden vinden waarom je dat zou kiezen in dit geval.

Ik had ergens ooit gelezen dat 30% een beetje het minimum is waar je aan moet denken over het algemeen. Ook dacht ik iets te lezen van 2.5kw voor de confida 4 en 6kw specifiek. Je kan voor de zekerheid de service handleiding even doorlezen, daar stond het in dacht ik.

  • nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:31
@Releases het subsidie bedrag voor de MB 400-4 is volgens de rvo-site €2.350 ipv 2.125 zoals in de TS staat.

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
DataDriven2026 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:07:

@lamberbee Hoe heb je zelf de warmteverliesberekening gemaakt? Stuur mij anders even een berichtje, dan kan ik via 'heatbox' eventueel een warmteverliesberekening voor je maken.

De remeha confida is naar mijn idee één van de beste warmtepompen op de markt op dit moment, Mits de installatie goed is en het afgiftesysteem kloppend is voor een juiste werking heb je een top toestel!
Done

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
DataDriven2026 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:07:

De remeha confida is naar mijn idee één van de beste warmtepompen op de markt op dit moment, Mits de installatie goed is en het afgiftesysteem kloppend is voor een juiste werking heb je een top toestel!
Just wondering ... waarop baseer je dit eigenlijk? Hoe vergelijk je dit met bv. de WP van Vaillant die ook wel als zeer goed wordt gequoteerd? 't Is de eerste Propaan R290 warmtepomp van Remeha en is pas sinds mei 2026 beschikbaar. Het beschikbaarheid embleem op hun website is nu weg?

Thx

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@lamberbee Als je alle specificatiebladen van fabrikanten naast elkaar legt, vervolgens op mijn belangrijkste punten vergelijkt: SCOP bij 35 en 55 graden, geluidsdruk en geluidsvermogenvermogen, Cop bij -7/35, +7/35, +7/55 en -7/55, en tot welke buitentemperatuur nog een maximale aanvoerstemperatuur te bereiken is. De Confida komt in al deze vergelijkingen het sterkst eruit (alleen de Bosch monoblock is iets stiller, maar dat is minimaal).

De Confida mb-400 kan 75 graden aanvoertemperatuur tot -10 graden buitentemperatuur bereiken, bij -15 de maximum aanvoertemperatuur 70 graden. Dat is erg sterk in prestaties van de Confida.

  • lamberbee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 21:43
DataDriven2026 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:15:
@lamberbee Als je alle specificatiebladen van fabrikanten naast elkaar legt, vervolgens op mijn belangrijkste punten vergelijkt: SCOP bij 35 en 55 graden, geluidsdruk en geluidsvermogenvermogen, Cop bij -7/35, +7/35, +7/55 en -7/55, en tot welke buitentemperatuur nog een maximale aanvoerstemperatuur te bereiken is. De Confida komt in al deze vergelijkingen het sterkst eruit (alleen de Bosch monoblock is iets stiller, maar dat is minimaal).

De Confida mb-400 kan 75 graden aanvoertemperatuur tot -10 graden buitentemperatuur bereiken, bij -15 de maximum aanvoertemperatuur 70 graden. Dat is erg sterk in prestaties van de Confida.
@DataDriven2026 Ik heb ondertussen al enkele WP systemen bekeken waaronder de Panasonic T-Cap M-series en de Daikin Altherma 4. Er zijn meerdere WPs die dat kunnen. Ik voeg even de Remeha tabel met vermogens en COP toe. Het ziet er wel niet slecht uit met 'maar' een 9kW WP.

Met een warmteverliesberekening van juist geen 10kW waarvan 4-5kW aan ventilatie wordt toegekend (we hebben geen ventilatiesysteem) blijft de Remeha installateur bij zijn stuk dat de 9kW voldoende is.

Mijn zoektocht komt tot een einde. Het gaat nu nog tussen de Panasonic T-cap 12kW M-series (zonder binnenunit ) of de Remeha Confida 9kW (met binnenunit). Een heel verschil in vermogen en we zitten juist tussenin met onze warmteverlies. Welke is de juiste keuze? 
  1. Panasonic T-Cap heeft zelfs  tot -15° nog een vermogen van 12kW. Misschien moet ik wel prijs vragen voor een Panasonic 9kW. 
  2. Een binnenunit of niet? Wat zijn de voordelen van een binnenunit. Ik denk dan al aan minder technologie, lagere installatiekost en slechts 1 zekering in de electriciteitskast.
  3. En kijk ik naar de prijs, dan is de Remeha 1000€ goedkoper. Zou kunnen dat een Panasonic 9kW ook goedkoper is. Dan is het prijsverschil minder.
Wordt vervolgd ... soon. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPP9XgQ8Wen_VdDHQHx28jJWDBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibQ7rC7mrsOOykLE4aDkePVS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door lamberbee op 23-05-2026 12:11 ]


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Hoihoi,
Ik heb mijn ogen ook op een Remeha Confida. Dit is met name vanwege de prijs. De basisprijs is al niet duur voor de 6 en de versie met meer vermogen zijn niet gek veel duurder.

Één ding dat wat tegenvalt is de modulatie. Ik heb een groot huis van 170m2, maar verwarm eigenlijk alleen beneden 65m2 vloerverwarming. Ik zou misschien gewoon afkunnen met de 6kW variant, maar wat extra capaciteit als je in de toekomst toch ook boven wilt gaan verwarmen is misschien slim. Dus de 9 kW variant. Maar deze heeft wel een relatief hoog minimumvermogen bij voorjaarsweer. 4.4 kw bij 7 graden en 5,19 bij 12 graden.

De Vaillaint, Daikin en Mitsubishi hebben duidelijk lagere modulatie. Dit zou ook kunnen verklaren waarom deze systemen zo veel duurder zijn.

Ik las dus dat dit model is gebaseerd op de Midea R290 Thermal Arctic HT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx_pl4tsbXq9kVeJ6-7JAbgBsNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRPlQIq2wiChzrSkNlijJuQ9.png?f=fotoalbum_large

De 9 heeft ook extra systeemvolume nodig en grotere leidingen om natuurlijk zijn vermogen kwijt te kunnen zonder teveel leidingdruk en geluid. In mijn geval zal het sowieso nodig zijn om een buffer in de retour te plaatsen voor extra systeemvolume.

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
@Tomm89 is dit werkelijk zoveel erger? Ik had ook een keer naar de Vaillant gekeken naar wat mij opviel is dat veel websites / documentatie vooral ontzettend inconsistent zijn van het tonen van prestaties. Ik dacht ook dat de Vaillant veel lager kon moduleren (de 6kw tot ong 1kw dacht ik), maar als je er dieper naar ging kijken, was dit wel bij 55 of 65 graden aanvoer temperatuur. Bij 35 was het ook 2.1 kw oid.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Installatie is hier nu gedaan.
Foto's zal ik later nog even delen.

De Remeha is relatief beperkt qua "smart" opties.
Ik ben erg benieuwd hoe andere bijvoorbeeld het zien wanneer je tijdens zon uren (zonnepanelen) de warmtepomp lekker de boiler zou willen laten opwarmen. Daarin is denk ik de GTW-08 een goede optie om toe te voegen en zodoende met HomeAssistant en wat schedules te gaan werken?

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Casper_G schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:31:
@Tomm89 is dit werkelijk zoveel erger? Ik had ook een keer naar de Vaillant gekeken naar wat mij opviel is dat veel websites / documentatie vooral ontzettend inconsistent zijn van het tonen van prestaties. Ik dacht ook dat de Vaillant veel lager kon moduleren (de 6kw tot ong 1kw dacht ik), maar als je er dieper naar ging kijken, was dit wel bij 55 of 65 graden aanvoer temperatuur. Bij 35 was het ook 2.1 kw oid.
Je hebt helemaal gelijk! Althans voor de Arotherm sowieso. Voor de Remeha Confida zijn mooie tabellen beschikbaar over een breed bereik, maar voor de Vaillant niet. Althans ik heb dit niet makkelijk kunnen vinden.

Zie hier een tabelletje die ik zelf heb gemaakt. Je zou de 6 kunnen vergelijken met de 75/6 en de 9 met de 105/6. Beide Arotherm zijn wel net stukje groter qua vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLWtml7pGvsiQxr17m-lkiyp-ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbPIsuREQSBqIWckzhDjdPoi.jpg?f=fotoalbum_large

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Releases schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:24:
Installatie is hier nu gedaan.
Foto's zal ik later nog even delen.

De Remeha is relatief beperkt qua "smart" opties.
Ik ben erg benieuwd hoe andere bijvoorbeeld het zien wanneer je tijdens zon uren (zonnepanelen) de warmtepomp lekker de boiler zou willen laten opwarmen. Daarin is denk ik de GTW-08 een goede optie om toe te voegen en zodoende met HomeAssistant en wat schedules te gaan werken?
Ik ben erg benieuwd!

  • Casper_G
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:35
Tomm89 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Althans voor de Arotherm sowieso. Voor de Remeha Confida zijn mooie tabellen beschikbaar over een breed bereik, maar voor de Vaillant niet. Althans ik heb dit niet makkelijk kunnen vinden.

Zie hier een tabelletje die ik zelf heb gemaakt. Je zou de 6 kunnen vergelijken met de 75/6 en de 9 met de 105/6. Beide Arotherm zijn wel net stukje groter qua vermogen.

[Afbeelding]
Goed dat je deze tabel even hebt gemaakt voor een overzicht. Ik heb voor de gein ook even de handleiding van een nibe gepakt (s2125-8), deze heeft een mooie grafiek. Helaas daar weer de ondergrens van 2.1kw. Ik ben bang dat we hier nooit aan gaan ontsnappen met r290 warmtepompen.

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
Hier is de installatie eergisteren afgerond
  1. Buitenunit: Remeha Confida MB 400-6 (6 kW, R290 propaan, enkelfase)
  2. Binnenunit: Remeha Confida 40E, back-up nog niet aangesloten, komt zodra Enexis 3-fase aansluit/omzet.
  3. Tapwaterboiler: Atlantic explorer V5 200L warmtepompboiler.
  4. Configuratie: all-electric
  5. Afgiftesysteem: vloerverwarming 10cm HOH 16mm buis max 35C, voorlopig boven geen radiatoren.
  6. Woning: 1960, 117m2, redelijk (na)geïsoleerd, geen energielabel, zaten tot nu toe meestal rond 1300m2 gas per jaar, maar inmiddels vloer vervangen en glas gaat nog nog naar HR++.
  7. Locatie: Noord Nederland (Groningen).
  8. Installateur: Groningen
  9. Inbedrijfgesteld op: 27-05-2026
  10. Investering: ~10K inclusief verwijderen oude ketel, aanpassen installatie en SWW warmtepompboiler, exclusief subsidies.
Unit wegens het weer alleen zachtjes horen draaien, alleen zacht ventilatorgeluid te horen.

Warmtepompboiler werkt ook uitstekend, koelt met dit weer lekker het huis ;).

Verder nog weinig met "smart" gedaan op de warmtepomp, straks eerst opstookprotocol van de vloerverwarming doorlopen.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Oké leuk om te zien dat er nu wat installaties live gaan.

Waarom heb je @argusb79 gekozen voor losse warmtepompboiler? En hoeveel m2 vloerverwarming heb je?

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
Tomm89 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:34:
Oké leuk om te zien dat er nu wat installaties live gaan.

Waarom heb je @argusb79 gekozen voor losse warmtepompboiler? En hoeveel m2 vloerverwarming heb je?
Losse warmtepompboiler: voorstel van de installateur, wat mij betreft ook prettig: volledig gescheiden verwarmings- en SWW-systemen.

Vloerverwarming: zal ergens tussen de 40 en 50m2 zijn (hele benedenverdieping).
Pomploze verdeler met 6 (korte) groepen.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
@argusb79 Leuk ook de installatie live!

De backup heater heb ik wel al aangesloten staan. In de Remeha Home app kan je wel Boost modus aanzetten, maar lees net ook dat er een Super Boost modus is. Zie ook screenshot hieronder. Denk dat deze enkel te activeren is via de GTW-08 op modbus, maar zou wel interresant zijn wanneer de zonnepanelen lekker opwekken om die te activeren en zo mijn 300 liter boilervat even een zetje te geven.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04tUE2yWlaIluqwPiCHuRXKnrfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zNg61zp6m73qFiPAvPObFBEQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Releases op 29-05-2026 14:32 ]


  • knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 15:52
Releases schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:28:
@argusb79 Leuk ook de installatie live!

De backup heater heb ik wel al aangesloten staan. In de Remeha Home app kan je wel Boost modus aanzetten, maar lees net ook dat er een Super Boost modus is. Zie ook screenshot hieronder. Denk dat deze enkel te activeren is via de GTW-08 op modbus, maar zou wel interresant zijn wanneer de zonnepanelen lekker opwekken om die te activeren en zo mijn 300 liter boilervat even een zetje te geven.


[Afbeelding]
Hoe kun je met de Confida communiceren op het modbus protocol ? Is er een HA manier?

PVoutput


  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
knights16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:05:
[...]


Hoe kun je met de Confida communiceren op het modbus protocol ? Is er een HA manier?
Jazeker

Zoek even op GTW-08 en GitHub. Zal later aan TS toevoegen met alle linkjes.

  • SteefB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:16
@argusb79 : Ziet er op papier prachtig uit. Wie adviseerde je / voerde installatie uit?

Ik ben stadjer Grun en op zoek naar installateur van jouw configuratie.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
@argusb79

Waar heb jij je wpb geplaatst en hoe heb je deze aangesloten? De koude lucht blaast naar binnen schrijf je? Pakt die ook warme lucht uit het huis?

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
SteefB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:39:
@argusb79 : Ziet er op papier prachtig uit. Wie adviseerde je / voerde installatie uit?

Ik ben stadjer Grun en op zoek naar installateur van jouw configuratie.
Yas installatie (ook uit Stad).

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
Tomm89 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:12:
@argusb79

Waar heb jij je wpb geplaatst en hoe heb je deze aangesloten? De koude lucht blaast naar binnen schrijf je? Pakt die ook warme lucht uit het huis?
In de hal/berging/bijkeuken/hoe je het ook wil noemen. Voor nu geen kanalen, dus aan- en afvoer in dezelfde ruimte, is nu wel lekker dat het wat afkoelt/vocht verwijdert.

Hij is 's ochtends minder dan 2 uur aan het opwarmen (ECO+ stand aan, hij mag vanaf 9 uur opwarmen we zijn met 2).

Ik ga voor de winter kijken naar afvoer naar buiten (bijvoorbeeld via de schoorsteen of naar de voorgevel), maar bij deze ruimte is het sowieso niet heel spannend als het wat kouder wordt.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-06 14:47
Inmiddels heb ik alle grote partijen over de vloer gehad (weheat, quatt, remeha, vaillant) en ben ik voornemens om een all-electric opstelling te gaan bestellen met de Remeha Monoblock R290 Confida 9kw. Het enige waar ik nog een klein beetje twijfel bij heb is het argument van een WeHeat installateur die aangeeft dat de Remeha in storing nooit zal kunnen worden verholpen zonder dat er iemand langs moet komen en dat ik daarom voor Weheat moet gaan. Nu neigen wij zelf het meest naar Remeha omdat we juist de soberheid en degelijkheid zo waarderen. Daarnaast begrijp ik dat als je Weheat verkoopt dat je goede argumenten hebt om andere merken af te raden. Toch doe ik graag even een dubbelcheck als redelijke leek op dit vlak. Iemand een argument waarom ik onze keuze voor de Remeha moet heroverwegen of wellicht ervaringen met storingen / support en hulp? Ik heb al wel aangegeven dat ik de qsense plus thermostaat wil hebben en niet de etwist :D

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
INsaiGN schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:59:
Inmiddels heb ik alle grote partijen over de vloer gehad (weheat, quatt, remeha, vaillant) en ben ik voornemens om een all-electric opstelling te gaan bestellen met de Remeha Monoblock R290 Confida 9kw. Het enige waar ik nog een klein beetje twijfel bij heb is het argument van een WeHeat installateur die aangeeft dat de Remeha in storing nooit zal kunnen worden verholpen zonder dat er iemand langs moet komen en dat ik daarom voor Weheat moet gaan. Nu neigen wij zelf het meest naar Remeha omdat we juist de soberheid en degelijkheid zo waarderen. Daarnaast begrijp ik dat als je Weheat verkoopt dat je goede argumenten hebt om andere merken af te raden. Toch doe ik graag even een dubbelcheck als redelijke leek op dit vlak. Iemand een argument waarom ik onze keuze voor de Remeha moet heroverwegen of wellicht ervaringen met storingen / support en hulp? Ik heb al wel aangegeven dat ik de qsense plus thermostaat wil hebben en niet de etwist :D
Mijn argument om voor Remeha te gaan was vooral de weinig poespas en de naam die natuurlijk al erg lang gevestigd is.

Als het gaat om storingen betwist ik wat WeHeat dan extra zou bieden wat zij op afstand kunnen. Installateur van Remeha kunnen er in principe ook op afstand bij meen ik. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itDBsFF3W-v7ApRdloK46SXlk30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxVQ4QXt11SCabuibu6oOHdU.png?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik toegang gekregen tot het service portaal van mijn binnenunit dus ik kan zelf alles uitlezen, aanpassen etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Releases op 03-06-2026 15:08 ]


  • INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-06 14:47
Releases schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Mijn argument om voor Remeha te gaan was vooral de weinig poespas en de naam die natuurlijk al erg lang gevestigd is.

Als het gaat om storingen betwist ik wat WeHeat dan extra zou bieden wat zij op afstand kunnen. Installateur van Remeha kunnen er in principe ook op afstand bij meen ik. Zie:
[Afbeelding]

Zelf heb ik toegang gekregen tot het service portaal van mijn binnenunit dus ik kan zelf alles uitlezen, aanpassen etc.
Dank voor je reactie! Dat ziet er goed uit, echter op de website van Remeha connect zie ik niet deze warmtepomp staan als ondersteund model. Enkel de oudere modellen in combinatie met de etwist. Lijkt dus dat de site van Remeha wat verouderde informatie weergeeft. Ik vraag het eens na bij de installateur.

Hoe heb je toegang verkregen tot dat service portaal?

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
INsaiGN schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Dank voor je reactie! Dat ziet er goed uit, echter op de website van Remeha connect zie ik niet deze warmtepomp staan als ondersteund model. Enkel de oudere modellen in combinatie met de etwist. Lijkt dus dat de site van Remeha wat verouderde informatie weergeeft. Ik vraag het eens na bij de installateur.

Hoe heb je toegang verkregen tot dat service portaal?
Met het service portaal doel ik de interface voor de installateur op de Confida 40.
Daar kan je dan alles uitlezen en tweaken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Releases op 03-06-2026 15:27 ]


  • knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 15:52
Ik zou niet bang zijn voor dat argument van Weheat. En als dat ding in storing zit haal je toch de stroom er gewoon vanaf en zet je hem er weer op?

zal allemaal wel loslopen

PVoutput


  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@INsaiGN Ik zou het argument van Weheat niet als doorslaggevend beschouwen. Uiteindelijk zou ik vooral kijken naar welk toestel technisch gezien de beste keuze is. De Remeha Confida heeft een aanzienlijk hogere efficiëntie (COP en SCOP) en produceert bovendien minder geluid. Daarnaast is Remeha een gevestigde naam met meer dan 90 jaar ervaring op de Nederlandse markt. Dat geeft vertrouwen dat ook over 10 à 15 jaar onderdelen, ondersteuning en service beschikbaar zullen zijn. Daarom zal ik voor de Remeha kiezen.

Echter: de Remeha Confida, uitgerust met de EHC-16-printplaat (dus de Confida 10, Confida 40H en Confida 40E), wordt ondersteund binnen Remeha Connect. Hierdoor is beheer op afstand mogelijk. Zowel bij Weheat als bij Remeha kan een installateur op afstand bepaalde storingen uitlezen, diagnoses stellen en parameters aanpassen. Er zullen echter altijd storingen blijven bestaan waarvoor een installateur fysiek op locatie moet komen om het probleem op te lossen bij beide toestellen.

Wanneer de Remeha Confida is verbonden met wifi via een eTwist of een Remeha Home Hub, is het toestel online en kan het op afstand worden gemonitord en aangepast, mits je hiervoor toestemming hebt gegeven aan de installateur.

  • INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-06 14:47
Dankjullie wel! Onze keuze gaat niet meer wijzigen :D nu de levertijd maar eens afwachten.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
DataDriven2026 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:02:

Wanneer de Remeha Confida is verbonden met wifi via een eTwist of een Remeha Home Hub, is het toestel online en kan het op afstand worden gemonitord en aangepast, mits je hiervoor toestemming hebt gegeven aan de installateur.
Enig idee hoe je de toegang aan je installateur moet geven?
In dit geval zal ik de toegang aan mijzelf willen geven, heb namelijk ook de Remeha Pro app met account en dan kan ik echt alles vanaf buitenaf. Nu kan de Remeha Pro app enkel verbinden als ik vlak naast de machine sta, via Bluetooth dan denk ik?

Update;
Ik vond het nodige al onderaan de pagina hier: https://www.remeha.nl/zakelijk/advies-en-service/remeha-connect#producten

[ Voor 14% gewijzigd door Releases op 04-06-2026 15:46 ]


  • R3ns89
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 12:22
Goede avond,

Ook hier staan we voor de bekende keuze Weheat P60 in de hoop dat er ooit weheat intelligence komt. Of de remeha mb 400 + 40e.
ik heb sterk de voorkeur voor de Remeha (technisch, prestaties, naam, garantie, dealer netwerk etc)

Nu heb ik al enige info over warmte wizard gevonden maar ik krijg nergens bevestigd dat dit ook met de full electric werkt. De hybride is wel bevestigd.

Heeft iemand hier meer info of kennis over? Anders wordt het zelf flows knutselen in homey.

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
R3ns89 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:01:
Goede avond,

Ook hier staan we voor de bekende keuze Weheat P60 in de hoop dat er ooit weheat intelligence komt. Of de remeha mb 400 + 40e.
ik heb sterk de voorkeur voor de Remeha (technisch, prestaties, naam, garantie, dealer netwerk etc)

Nu heb ik al enige info over warmte wizard gevonden maar ik krijg nergens bevestigd dat dit ook met de full electric werkt. De hybride is wel bevestigd.

Heeft iemand hier meer info of kennis over? Anders wordt het zelf flows knutselen in homey.
Kon dat ook zo snel niet vinden of dat werkt. denk dat ik lekker via Home Assistant wat in elkaar frommel daarvoor.

Voor de boiler ga ik nog deze aanschaffen: https://www.solyxenergy.nl/en/product/nymo-x-homey/

  • R3ns89
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 12:22
Ben benieuwd naar je project in Home assistent. Wel een mooi product die nymo. VInd hem wel wat duur voor het aansturen van een weerstand. Ik ga eerst maar eens kijken of ik zoveel mogelijk PV door mn WP kan laten gebruiken. Mocht ik dan nog veel overschot hebben is een water accu setup wellicht een optie

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Wellicht een tip voor andere ook.

Gebruik hier de confida met een aparte boiler niet van Remeha. Deze moest uiteindelijke een 2e temp sensor hebben want de 40 schoot steeds in storing. Volgens de handleiding kan je met 1 sensor af, de praktijk leert dat die daar niet zo goed tegen kan.

  • R3ns89
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 12:22
Had je last van deze storing? https://kennisbank.remeha.nl/remeha-confida-40-storing-h10-18-oplossen/

Met een remeha 285 liter RVS boiler en zone C uitgeschakeld geen storing moeten geven

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
R3ns89 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:00:
Had je last van deze storing? https://kennisbank.remeha.nl/remeha-confida-40-storing-h10-18-oplossen/

Met een remeha 285 liter RVS boiler en zone C uitgeschakeld geen storing moeten geven
Bij mij ging het om storing : H.00.108

Tdhw bottom open

Met 2e sensor erbij meteen opgelost.

  • cbyvo
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Mogelijk interessant: Die verrekte kaasschaaf- en kurketrekkertesters van de Consumentenbond, hebben nu ook weer 4 warmtepompen getest. Ik weet uit betrouwbare bron :P dat de resultaten waarschijnlijk vandaag live worden gezet. De Remeha Confida MB 400-6. Overigens in combinatie met de Controlbox MB, en niet met de confida 10 zoals er nu nog staat. Sowieso zonder backup heater, dat wel.
Helaas achter een betaalmuur (maar terecht O-) ). De drie andere zijn van Bosch, Nibe en DeWarmte.

En nu vakantie!

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
R3ns89 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:01:
Goede avond,

Ook hier staan we voor de bekende keuze Weheat P60 in de hoop dat er ooit weheat intelligence komt. Of de remeha mb 400 + 40e.
ik heb sterk de voorkeur voor de Remeha (technisch, prestaties, naam, garantie, dealer netwerk etc)

Nu heb ik al enige info over warmte wizard gevonden maar ik krijg nergens bevestigd dat dit ook met de full electric werkt. De hybride is wel bevestigd.

Heeft iemand hier meer info of kennis over? Anders wordt het zelf flows knutselen in homey.
Ben even benieuwd of je ondertussen de keuze al gemaakt hebt en of besteld

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Resultaten van de consumentenbond zijn dus ook online. Ik had eerder een bericht gepost met wat info daarover (beknopt) maar deze is denk ik verwijderd :P
In ieder geval stelt de Confida in die test niet teleur.

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
Tomm89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:41:
Resultaten van de consumentenbond zijn dus ook online. Ik had eerder een bericht gepost met wat info daarover (beknopt) maar deze is denk ik verwijderd :P
In ieder geval stelt de Confida in die test niet teleur.
Jammer, was er wel benieuwd naar. De Confida is al geplaatst, maar altijd leuk om te zien hoe hij bij zo'n test naar voren komt.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • R3ns89
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 12:22
Releases schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Ben even benieuwd of je ondertussen de keuze al gemaakt hebt en of besteld
Yes we gaan voor de 9 kw remeha mb440. Daarbij ook nog 12 panelen a 465 wp op oost zuid west (4/4/4). Wacht nu nog op de goedkeuring van warmtefonds voor een klein deel van de financiering van dit project. Inmiddels met Claude al wel een volledig model gebouwd voor HA.

Deze bestaat uit de volgende lagen:

Datatcollector: Elk uur: PV-productie, P1-teruglevering, eTwist-modus, binnen/buitentemp → SQLite database

Planner:
Elke 6 uur: Open-Meteo weersdata + historische data → optimaal WP-dagschema berekenen

Executor: Elk uur: schema uitvoeren → directe commando's naar Remeha Confida + live PV-bewaking

Thermisch model: Dagelijks: leert hoe jouw huis afkoelt → berekent optimaal opstartuur WP voor de volgende dag

Ollama AI: Elke ochtend: analyseert het schema + thermisch model → advies in gewoon Nederlands op dashboard

Volledig automatisch tijdschema

Elk uurPV, P1, temperaturen opslaan · executor controleert actief slot

Elke 5 minPV-bewaking: valt overschot weg? → boost direct stoppen

06:00Weersdata ophalen · WP-planning berekenen · AI-analyse · anticipatieschema

12:00 / 18:00Planning bijwerken op actuele weerdata

03:00Thermisch model hertrainen op laatste 14 dagen data

00:30PV-correctiefactor bijwerken (leerloop)

23:55Dagelijks overzicht opslaan in database

Wo 02:30Anti-legionella cyclus tapwater (65°C)

1-1-2027Automatisch: drempels omlaag · AI-prompt uitgebreid met dynamische tarieven

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
R3ns89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Yes we gaan voor de 9 kw remeha mb440. Daarbij ook nog 12 panelen a 465 wp op oost zuid west (4/4/4). Wacht nu nog op de goedkeuring van warmtefonds voor een klein deel van de financiering van dit project. Inmiddels met Claude al wel een volledig model gebouwd voor HA.
Dat is mooi om te horen!
Wat doe je qua binnen unit en qua boiler etc?

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@cbyvo @Tomm89 @argusb79 Ik heb de complete test gelezen en de Confida MB-400 komt daar over het algemeen erg goed uit op gebied van efficiëntie en geluid. Ze benadrukken dat bij koude buitentemperaturen hij extreem stil is. Toch zijn er verschillende punten en conclusies die de Consumentenbond aandraagt die naar mijn feitelijk onjuist of op zijn minst discutabel zijn.

Zo klopt de opgegeven prijs niet. De prijs die de Consumentenbond noemt ligt hoger dan wanneer je de prijzen uit de officiële Remeha-prijslijsten (inclusief btw) van de Controlbox MB/Confida 10 en de Confida MB-400 bij elkaar optelt. Bovendien liggen de actuele online prijzen vaak aanzienlijk lager dan het bedrag dat de Consumentenbond hanteert. Dat is op zijn minst opmerkelijk.

Daarnaast beoordelen zij de efficiëntie mede aan de hand van de delta-T. Daarbij wordt gesteld dat een kleinere delta-T automatisch betekent dat een warmtepomp efficiënter werkt. Dat is echter een te simplistische conclusie en technisch gezien niet correct. Volgens de formule Q = m × c × ΔT is de afgegeven warmte immers afhankelijk van zowel de massastroom als het temperatuurverschil. Een lagere delta-T betekent dus niet automatisch een hogere efficiëntie.

De Confida MB-400 is bovendien een delta-T-gestuurde machine. Tot een bepaalde aanvoertemperatuur houdt deze standaard een delta-T van circa 5 K aan. Tussen ongeveer 48 en 60 °C wordt dit circa 8 K en boven de 60 °C ongeveer 10 K. Ik noem deze waarden uit mijn hoofd; de exacte omslagpunten kunnen iets afwijken.

Verder is getest met de Controlbox MB, de oudere regelaar die inmiddels is vervangen door de Confida 10. In het rapport wordt opgemerkt dat de Controlbox MB geen elektrisch element en geen expansievat bevat, wat vervolgens tot puntenaftrek leidt. Dat vind ik een vreemde beoordeling. Als deze componenten kennelijk belangrijk worden gevonden, dan had men moeten testen met de Confida 40H of Confida 40E binnendelen, waarin deze voorzieningen wel aanwezig zijn. Het ontbreken van deze onderdelen in een specifiek binnendeel zegt bovendien weinig over de efficiëntie van de warmtepomp zelf.

Ook wordt gesteld dat de Confida MB-400 extreem efficiënt is voor radiatorverwarming bij een aanvoertemperatuur van 55 °C, maar tegelijkertijd dat deze voor vloerverwarming bij 35 °C minder efficiënt zou zijn. Dat is moeilijk te rijmen met zowel de beschikbare technische documentatie als de algemene werking van warmtepompen. Een warmtepomp werkt immers vrijwel altijd efficiënter bij een lagere aanvoertemperatuur van 35 °C dan bij 55 °C. Deze conclusie begrijp ik dan ook niet en acht ik weinig geloofwaardig.

Daarnaast maakt een thermostaattest geen onderdeel uit van het onderzoek, terwijl beide genoemde "overzichtsminpunten" betrekking hebben op de eTwist-thermostaat en de gebruikservaring of connectiviteit daarvan. Dat voelt alsof producteigenschappen buiten de daadwerkelijke testresultaten toch worden meegewogen in de eindbeoordeling.

Zo stonden er nog wel meer vreemde zaken in die 'vreemd' waren.

Mijn conclusie is dat het rapport verschillende merkwaardige conclusies bevat, weinig bruikbare technische informatie biedt en op sommige punten minpunten lijkt te benoemen omdat er anders nauwelijks kritiekpunten zouden zijn.

De Consumentenbond presenteert zich als een objectieve consumentenorganisatie, maar naar mijn mening is die objectiviteit de afgelopen jaren afgenomen en is de organisatie steeds commerciëler geworden.

  • Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 10:15
Interessant topic en fijn dat dit er is.

Vraag aan degene die de zelf installatie hebben gedaan.

Liepen jullie nog tegen issues aan tijdens de opstart dat er specifieke apparatuur / logins nodig waren om de installatie bedrijfsklaar te krijgen?

Ik heb nu een bestaande zelf geplaatste en ingeregelde Atlantic staan.

Dit wordt waarschijnlijk de MB400 9kw

Bedankt voor jullie tijd

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Marc001 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:55:
Interessant topic en fijn dat dit er is.

Vraag aan degene die de zelf installatie hebben gedaan.

Liepen jullie nog tegen issues aan tijdens de opstart dat er specifieke apparatuur / logins nodig waren om de installatie bedrijfsklaar te krijgen?

Ik heb nu een bestaande zelf geplaatste en ingeregelde Atlantic staan.

Dit wordt waarschijnlijk de MB400 9kw

Bedankt voor jullie tijd
Met de Remeha Pro app kan je zelf de installatie doorlopen. Even een account daar aanmaken. Is officieel alleen voor installateurs maar zit geen controle op.

In de service handleiding kan je alle verdere info vinden over parameters etc.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Marc001 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:55:
Interessant topic en fijn dat dit er is.

Vraag aan degene die de zelf installatie hebben gedaan.

Liepen jullie nog tegen issues aan tijdens de opstart dat er specifieke apparatuur / logins nodig waren om de installatie bedrijfsklaar te krijgen?

Ik heb nu een bestaande zelf geplaatste en ingeregelde Atlantic staan.

Dit wordt waarschijnlijk de MB400 9kw

Bedankt voor jullie tijd
Ben ik ook benieuwd naar! Jij gaat dus voor een aparte wpb boiler en 9 kWh warmtepomp. Wat is jou afgifte systeem? Ik twijfel tussen de 6 en 9, maar ben bang dat ik al vrij snel bij de 9 het minimum vermogen niet kwijt kan. Sowieso is de nominale flow halen al een probleem.

  • Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 10:15
Tomm89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar! Jij gaat dus voor een aparte wpb boiler en 9 kWh warmtepomp. Wat is jou afgifte systeem? Ik twijfel tussen de 6 en 9, maar ben bang dat ik al vrij snel bij de 9 het minimum vermogen niet kwijt kan. Sowieso is de nominale flow halen al een probleem.
Ik ga zeker voor een aparte boiler ik wil geen vat van 250/270L op zolder. Ik heb een garage waar de warmtepompboiler voor SWW komt te staan. Daarnaast mocht 1 van de 2 uitvallen heb je altijd nog SWW of CV en liggen niet beiden eruit. Onze huidige unit staat ook op het zolderdak waar de MB400 dan voor in de plaats komt. Al het leiding werk ligt er al.

Mbt afgifte is de Atlantic Aurea (k&#te ding) een 6kW unit. Hoewel ik het huis warm krijg (jaren 30 hoek woning) met aanvoer van 39 graden bij vorst, wil ik liever een zwaardere om wat marge te houden. De 6kW Aurea loopt aardig op zijn tenen maar dat komt voornamelijk door de aansturing van dat gedrocht. Daarnaast heb ik deze gemanipuleerd om door te draaien onder de 4 graden. Het is niet te vergelijken met de huidige echte full electric 6kW units die wel voldoen, maar ik wil marge houden.

Ik denk dan ook niet dat flow voor mij een issue is, veel radiatoren op de eerste verdieping. Waarvan er zeker 3 altijd open staan. Beneden vloer verwarming met open verdeler en een flinke T22 in de hal. Dit alles aangevuld met een 50L parallel buffervat.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Hoi allemaal,

Ik heb ook even een eigen topic geopend over mijn zoektocht naar een warmtepomp. Mijn ogen heb ik dus gericht nu op de Confida.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989

Als je tips hebt, graag!

  • Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 10:15
Heeft iemand hier nog overwogen voor de Midea Artic 10kw (of 8, 6) te gaan?

In de basis is de MB400 een Midea Artic. Het grote voordeel vind ik wel dat je dat hydro blok (confida 40) niet hebt en dus minder leidingen. Zeker met een 8 / 10kW waar je met 32mm werkt (tot aan je afgifte systeem).

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
@Releases

Ik zag dat de subsidiebedragen in de startpost niet kloppend zijn als ik de website van RVO erbij pak. Kan je deze aanpassen?

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Tomm89 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:16:
@Releases

Ik zag dat de subsidiebedragen in de startpost niet kloppend zijn als ik de website van RVO erbij pak. Kan je deze aanpassen?
Thanks! Zet ik op het lijstje.

Als iemand zich willen aansluiten bij de TS dan nodig ik die uit.

  • DataDriven2026
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:51
@Marc001 met de Remeha smart start app kan je de warmtepomp compleet in bedrijfstellen in combinatie met de GTW-35 of met de Remeha Home Hub. Hiervoor gebruik je de bluetooth functie van beide apparaten. Daarna kan je simpel nog even met de handleiding ernaast even de parameters die belangrijk zijn nalopen.

Ik ben tegen geen problemen aangelopen en heb al uitgebreid getest en het draait zoals ik wil.

Remeha heeft wel enkele veranderingen gedaan aan het buitendeel en er zitten andere printplaten in dan in de Midea unit. Ik ben voor Remeha gegaan omdat het een grote partij is in Nederland, service breed is ingericht, veel spare parts aanwezigheid bij Remeha en de software van Remeha is echt vele male beter en bied veel meer mogelijkheden van die van Midea.

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-06 09:26
Heb vanuit een installateur ook de Confida aangeraden gekregen.


9kW Remeha Confida R290 Lucht/Water (L/W) warmtepomp met een maximaal vermogen van 9kW bij -7 buitentemperatuur..

- Externe tapwater boiler van

200liter.

- Passend buffervat in het afgiftesysteem

Uw investering voor het leveren en monteren van dit systeem ligt tussen de €15.000 en €16.000 inclusief BTW. Dit is zonder verdere aanpassingen van het afgiftesysteem.

Is dit een beetje in lijn met de prijs bij andere installateurs?

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:50:
Heb vanuit een installateur ook de Confida aangeraden gekregen.


9kW Remeha Confida R290 Lucht/Water (L/W) warmtepomp met een maximaal vermogen van 9kW bij -7 buitentemperatuur..

- Externe tapwater boiler van

200liter.

- Passend buffervat in het afgiftesysteem

Uw investering voor het leveren en monteren van dit systeem ligt tussen de €15.000 en €16.000 inclusief BTW. Dit is zonder verdere aanpassingen van het afgiftesysteem.

Is dit een beetje in lijn met de prijs bij andere installateurs?
Hey. Ik had eerder een offerte gehad voor een Daikin systeem, dat was ook 16k. Je zou denken dat Remeha wat goedkoper is.

Wat betreft de werkzaamheden precies? Dat maakt natuurlijk verschil. Ik heb een inschatting gemaakt van de kosten qua materiaal in mijn eigen topic hier: Tomm89 in "Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989"

Maar bedenk dat er dus geen marge zit op de spullen en goedkope installatie uren.

Wat voor huis en verwarming heb jij?

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-06 09:26
Tomm89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Hey. Ik had eerder een offerte gehad voor een Daikin systeem, dat was ook 16k. Je zou denken dat Remeha wat goedkoper is.

Wat betreft de werkzaamheden precies? Dat maakt natuurlijk verschil. Ik heb een inschatting gemaakt van de kosten qua materiaal in mijn eigen topic hier: Tomm89 in "Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989"

Maar bedenk dat er dus geen marge zit op de spullen en goedkope installatie uren.

Wat voor huis en verwarming heb jij?
De woning wordt volledig gerenoveerd. Beneden komt vloerverwarming. Het is de bedoeling dat de WP ook gaat koelen via de vloerverwarming. In de badkamer komt ook vloerverwarming, die ook moet kunnen koelen. In de slaapkamers wil de installateur convectoren plaatsen ipv airco's, die worden aangesloten op de WP, van Jaga Briza.

Ik heb bij een andere partij een offerte voor de Daikin Altherma 4 ook in combinatie met vloerverkoeling en ook convectoren.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:14:
[...]

De woning wordt volledig gerenoveerd. Beneden komt vloerverwarming. Het is de bedoeling dat de WP ook gaat koelen via de vloerverwarming. In de badkamer komt ook vloerverwarming, die ook moet kunnen koelen. In de slaapkamers wil de installateur convectoren plaatsen ipv airco's, die worden aangesloten op de WP, van Jaga Briza.

Ik heb bij een andere partij een offerte voor de Daikin Altherma 4 ook in combinatie met vloerverkoeling en ook convectoren.
Maar is je offerteprijs inclusief al die kosten? Dus vloerverwarming, convectoren etcetera?

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-06 09:26
Tomm89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Maar is je offerteprijs inclusief al die kosten? Dus vloerverwarming, convectoren etcetera?
Alleen voor de wp incl montage. De vloerverwarming doe ik via een extern bedrijf, kameraad bij mij uit het dorp. De convectoren worden aangeboden door de installateur.

De Remeha kost incl. Montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren 15-16k, excl subsidie. De Jaga briza kosten 1.800 per stuk, hiervan wens ik er 3.

De installateur die de Daikin aanbood zit op de Altherma 4 incl montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren + 3 convectoren op 18,3k.

  • argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 08:59
lucas7582 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Alleen voor de wp incl montage. De vloerverwarming doe ik via een extern bedrijf, kameraad bij mij uit het dorp. De convectoren worden aangeboden door de installateur.

De Remeha kost incl. Montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren 15-16k, excl subsidie. De Jaga briza kosten 1.800 per stuk, hiervan wens ik er 3.

De installateur die de Daikin aanbood zit op de Altherma 4 incl montage, buffervat, tapwater boiler en andere toebehoren + 3 convectoren op 18,3k.
Ik zat persoonlijk (fors) lager (zie eerder in dit topic) maar denk dat ik veel geluk heb gehad met een betaalbare installateur. Ook iets andere constructie, maar kwam dus inclusief installatie en exclusief subsidie op ~10K uit voor 6kW Confida 440E + 200L Atlantic WPB.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21


  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Robke15 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.
Hallo Robke,

Dat is niet waar. Ik zit al op ca €9000,- zonder manuren en zonder eventuele marge voor de installateur.
WatTypePrijs
Binnen en buitenunitConfida MB400-9 €    4.739,00
ThermostaatQsense Plus Home hub €       189,00
Big foot 3 stuksRemeha €       179,00
Werkschakelaar €          21,50
3 wegklepMercuria €       196,95
VorstbeveiligingskelpRemeha €       344,95
Extra sensor boilerRemeha €          64,70
20 liter bufferremeha geisoleerd €       359,00
200l boilerinventum €    1.319,00
Remeha vochtigheidsdetectie inbouwset €       192,95
Ombouwen vvw2x kogelkraan 3/4 22mm + passtuk 130 mm 2x1"passtuk €          45,00
InstallatiemateriaalUponor+koppelingen, elektra aanpassing €    1.500,00

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Robke15 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Als je zelf zo'n pomp aanschaft met alle toebehoren en het subsidie eraf trekt kost die pomp ca. 1000-2000 euro in aanschaf. Ik snap niet hoe die bedrijven altijd op zulke bedragen uitkomen.

Met andere woorden; schaf je zo'n apparaat aan en zoek je een installateur of beunhaas die hem plaatst, subsidie aanvragen en dan kun je nog voor ruim genomen 12.000 euro aan reparaties uitvoeren of 3 nieuwe pompen aanschaffen als ze kapot lopen.


Dus voor garantie zou ik geen 12k extra neerleggen.
Denk dat het handig is als je eerst even inleest wat zo'n installatie alleen al kost qua materiaal.

Ontopic:
Wij hebben serieus geld bespaard door alvast wat voorwerk te verrichten. Waaronder, dak doorvoer helemaal voorbereiden zodat alles makkelijk vanaf de schuur doorgeschoven door het dak naar zolder kon worden gerealiseerd. Tevens alle elektra al voorbereid inclusief aparte groepen, werkschakelaars etc.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Tomm89 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Hallo Robke,

Dat is niet waar. Ik zit al op ca €9000,- zonder manuren en zonder eventuele marge voor de installateur.
WatTypePrijs
Binnen en buitenunitConfida MB400-9 €    4.739,00
ThermostaatQsense Plus Home hub €       189,00
Big foot 3 stuksRemeha €       179,00
Werkschakelaar €          21,50
3 wegklepMercuria €       196,95
VorstbeveiligingskelpRemeha €       344,95
Extra sensor boilerRemeha €          64,70
20 liter bufferremeha geisoleerd €       359,00
200l boilerinventum €    1.319,00
Remeha vochtigheidsdetectie inbouwset €       192,95
Ombouwen vvw2x kogelkraan 3/4 22mm + passtuk 130 mm 2x1"passtuk €          45,00
InstallatiemateriaalUponor+koppelingen, elektra aanpassing €    1.500,00
Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Releases schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Denk dat het handig is als je eerst even inleest wat zo'n installatie alleen al kost qua materiaal.

Ontopic:
Wij hebben serieus geld bespaard door alvast wat voorwerk te verrichten. Waaronder, dak doorvoer helemaal voorbereiden zodat alles makkelijk vanaf de schuur doorgeschoven door het dak naar zolder kon worden gerealiseerd. Tevens alle elektra al voorbereid inclusief aparte groepen, werkschakelaars etc.
Zie reactie hierboven.

  • lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-06 09:26
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.
Heb je WP zelf geplaatst of een installateur gezocht?

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
lucas7582 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Heb je WP zelf geplaatst of een installateur gezocht?
Doe ik zelf.

De remeha staat nog op de planning. In mijn vorige woning heb ik het ook zelf geplaatst en heb ervaring in de installatiewereld, meerdere units gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door Robke15 op 24-06-2026 10:23 ]


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb dan inderdaad zonder de boiler en 3 wegklep geteld.

Via technim kom ik alleen voor de aanschaf van de pomp, opstelblokken, thermostaat, buffervat, werkschakelaar en vuilfilter op 4850 euro uit, en daar gaat minstens €2800 vanaf, €2050,- dus alleen in aanschaf, bovendien is er korting te regelen dus dat gaat onder de €2000 euro uitkomen.

De rest van de materialen kosten in mijn geval maximaal €500,- en dan heb ik ruim geteld. Dus paar overgang koppelingen, beugels, knietjes, extra groep + ymvk kabel.

Dus in mijn geval kom ik zeer ruim genomen op €2750 euro uit, exclusief boiler.

Maar in jou geval dus ook zeker veel nog te besparen.
Ja, jij bedoelt deze set:
https://www.technim.nl/p/remeha-confida-10-warmtepompset-9-kw-monoblock/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&w_b_r_a_i_d=CkAKCAjw3ejRBhAjEjAAZcWeAUyrzYysWy2vVhmm0EpDOtabw3CJZxLr_ANWdaNkHq787lsPI8f2B3wukeAaAixs&gad_source=1&gad_campaignid=21400159903&gbraid=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&gclid=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE

Dus dat is met de Confida 10 binnenunit en niet de 40E, een belangrijk verschil. Is een voordelig pakket zeker, het is jammer dat ze deze niet aanbieden met de 40E. Maar bij de Confida 10 zit geen backupheater ingebouwd. Die los kopen is ook prijzig. Je mist ook nog de vorstbeveiligingskleppen trouwens.

Hoe regel jij korting? :P

Ik ga ook veel leidingen & koppelingenvervangen = duur. Extra groep meterkast. Grindbak. Het is de som van de kleine getallen.

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Tomm89 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Ja, jij bedoelt deze set:
https://www.technim.nl/p/remeha-confida-10-warmtepompset-9-kw-monoblock/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&w_b_r_a_i_d=CkAKCAjw3ejRBhAjEjAAZcWeAUyrzYysWy2vVhmm0EpDOtabw3CJZxLr_ANWdaNkHq787lsPI8f2B3wukeAaAixs&gad_source=1&gad_campaignid=21400159903&gbraid=0AAAAADCjKJC5nsmYxiit441mYUnxkcmVT&gclid=CjwKCAjwgO7RBhBKEiwAZNP85o9il7FZYqz-d6Wru3f1Wf5J9c5ewu_h1eUr_yKThqLtwfKP3FN13BoCqYUQAvD_BwE

Dus dat is met de Confida 10 binnenunit en niet de 40E, een belangrijk verschil. Is een voordelig pakket zeker, het is jammer dat ze deze niet aanbieden met de 40E. Maar bij de Confida 10 zit geen backupheater ingebouwd. Die los kopen is ook prijzig. Je mist ook nog de vorstbeveiligingskleppen trouwens.

Hoe regel jij korting? :P

Ik ga ook veel leidingen & koppelingenvervangen = duur. Extra groep meterkast. Grindbak. Het is de som van de kleine getallen.
Offerte aanvragen, contact opnemen, pas hadden ze vakantiegeld korting, scheelde ook al enorm, heb ook al meerdere bestellingen gedaan en als ze het niet geven ga ik naar de lokale handelaar, die geeft zowiezo korting alleen kom ik op de prijs van technim uit denk ik.

Maar ja dat klopt, de backup heater heb ik dan ook niet nodig.

Er zit inderdaad veel verschil in wat voor installatie je wilt en de afstand naar de pomp toe, en de wijzigingen in je bestaande cv installatie.

Zodra ik begin en klaar ben laat ik weten waar ik op uit ben gekomen, grindbak heb ik in principe al want ik zet hem in een bestaande bloemenperkje.

Terugverdien tijd moet beperkt blijven haha

  • Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:30
Robke15 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Offerte aanvragen, contact opnemen, pas hadden ze vakantiegeld korting, scheelde ook al enorm, heb ook al meerdere bestellingen gedaan en als ze het niet geven ga ik naar de lokale handelaar, die geeft zowiezo korting alleen kom ik op de prijs van technim uit denk ik.

Maar ja dat klopt, de backup heater heb ik dan ook niet nodig.

Er zit inderdaad veel verschil in wat voor installatie je wilt en de afstand naar de pomp toe, en de wijzigingen in je bestaande cv installatie.

Zodra ik begin en klaar ben laat ik weten waar ik op uit ben gekomen, grindbak heb ik in principe al want ik zet hem in een bestaande bloemenperkje.

Terugverdien tijd moet beperkt blijven haha
Hoe ga je dat qua subsidie doen dan, die krijg je enkel als een installateur de installatie gedaan heeft toch?

  • Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 11:28
Releases schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Hoe ga je dat qua subsidie doen dan, die krijg je enkel als een installateur de installatie gedaan heeft toch?
Dat regelt een kennis voor mij á 8 tientjes

  • Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 10:15
DataDriven2026 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:20:
@Marc001 met de Remeha smart start app kan je de warmtepomp compleet in bedrijfstellen in combinatie met de GTW-35 of met de Remeha Home Hub. Hiervoor gebruik je de bluetooth functie van beide apparaten. Daarna kan je simpel nog even met de handleiding ernaast even de parameters die belangrijk zijn nalopen.

Ik ben tegen geen problemen aangelopen en heb al uitgebreid getest en het draait zoals ik wil.

Remeha heeft wel enkele veranderingen gedaan aan het buitendeel en er zitten andere printplaten in dan in de Midea unit. Ik ben voor Remeha gegaan omdat het een grote partij is in Nederland, service breed is ingericht, veel spare parts aanwezigheid bij Remeha en de software van Remeha is echt vele male beter en bied veel meer mogelijkheden van die van Midea.
Dank je wel, toch als je kijkt naar de controller van Midea heb je echt een giga lijst aan parameters. Ik zou juist verwachten dat Remeha het wat meer dicht timmert. De interface van de controller is wel wat moderner in vergelijking tot de bekende Remeha displays. Voordeel Remeha is inderdaad de bekendheid en service netwerk. Zeker op de lange termijn als de units wat ouder worden.

Hoe was jouw defrost ervaring afgelopen winter? Is bij jou de backup 3kw nog aangesprongen dat je weet tijdens de defrost? Heb je toevallig nog een parallel buffervat tussen de MB400 / Confida40 en je afgifte systeem? Laatste vraag nog bugs mogen ervaren ivm de vrij nieuwe MB400 lijn?
Pagina: 1 2 Laatste