@
CobraVE Het klopt dat er wordt aangegeven dat er bij 35 °C minimaal 77 liter volume beschikbaar moet zijn en bij 45 °C minimaal 49 liter. Deze minimale volumes zijn echter vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de condensor niet bevriest en dat de ontdooicyclus succesvol kan worden afgerond.
Mijn uitgangspunt is daarom niet alleen dat het systeem aan de minimale voorwaarden voldoet, maar vooral dat het ook tijdens het verwarmen optimaal kan functioneren. Ik vind het belangrijk dat de warmtepomp voldoende systeemvolume tot zijn beschikking heeft om langere, stabiele en gemoduleerde runs te maken en dat er onder alle omstandigheden voldoende debiet beschikbaar is om het nominale debiet van de warmtepomp te kunnen behalen.
Als richtlijn wordt voor een efficiënte en stabiele werking vaak circa 25 liter systeemvolume per kW aan vermogen aangehouden. Persoonlijk vind ik dat aan de ruime kant en denk ik dat het met iets minder volume (20 liter per kw) ook goed kan functioneren. Om die reden heb ik het vanuit de werking van het systeem doorgerekend.
Bij een weersafhankelijke regeling, wat juist een van de meest efficiënte manieren is om een warmtepomp aan te sturen, zal de Remeha warmtepomp de gewenste aanvoertemperatuur uit de stooklijn bereiken. Vervolgens wordt, een gecontroleerde stop uitgevoerd bij ongeveer +3 °C boven de gewenste aanvoertemperatuur. De warmtepomp schakelt vervolgens weer in wanneer de temperatuur circa 3 °C onder de gewenste aanvoertemperatuur komt. Daarmee ontstaat een verschil van ongeveer 6 °C tussen het uitschakel- en inschakelmoment.
Wanneer we dit vertalen naar een buffervat van 80 liter, zien we dat de warmtepomp bij een vermogen van 8,5 kW deze 6 °C in ongeveer 4 minuten overbrugt. Bij 5 kW duurt dit circa 6,5 minuten en zelfs wanneer de warmtepomp op zijn minimale vermogen van 2,5 kW draait, is dit slechts ongeveer 13 minuten.
Dit zijn naar mijn idee relatief korte draaitijden. Ik zou dit daarom eerder als pendelen classificeren dan als een mooie, stabiele gemoduleerde run. Juist bij een warmtepomp vind ik het wenselijk om dit zoveel mogelijk te voorkomen, omdat langere en stabielere runs bijdragen aan een efficiëntere werking en een betere benutting van het modulerende vermogen.
Daarom pleit ik, mede op basis van de richtlijnen van Remeha, voor een parallel buffervat van minimaal 150 liter bij een warmtepompvermogen van circa 9 kW. Met dit volume creëren we naar mijn mening een betere uitgangspositie voor het systeem: de warmtepomp krijgt meer ruimte om langere en efficiëntere runs te maken, kan beter moduleren en heeft onder verschillende bedrijfsomstandigheden voldoende mogelijkheid om het nominale debiet te behalen.
Mijn doel is dus niet om uitsluitend aan de minimale technische voorwaarden te voldoen. Ik wil juist dat de installatie als geheel zo goed mogelijk functioneert en dat we het beschikbare vermogen van de warmtepomp optimaal benutten. Vanuit die gedachte lijkt een buffervolume van circa 150 liter bij 9kw vermogen mij een verstandige en goed onderbouwde keuze.
[
Voor 51% gewijzigd door
DataDriven2026 op 18-08-2026 11:28
]